30 aprilie, termen limita pentru depunere de proiecte Erasmus+30 aprilie 2014, ora 13.00 (ora Romaniei) este termenul limita pentru depunerea proiectelor de parteneriate strategice si a proiectelor de mobilitate din domeniul tineretului. A fost publicat Ghidul Programului Erasmus+ in franceza si germanaVersiunile in cele doua limbi sunt disponibile pe site-ul oficial al Comisiei Europene (click pe bula de discutii la Ghidul Programului in sectiunea Documentatie Erasmus+) 1253 candidaturi si aproape 43 milioane Euro solicitate la 24 martieAu fost publicate listele cu candidaturi pentru Proiecte de Mobilitate trimise la primul termen limita (24 martie). Acestea sunt disponibile pe www.erasmusplus.ro in sectiunile dedicate pentru fiecare domeniu (la finalul paginii in sub-sectiunea "Documente si informatii utile". Bugete totale solicitate la 24 martie:
Suma disponibila reprezinta bugetul alocat Romaniei pentru domeniul respectiv la runda 24 martie (mai multe detalii vezi sectiunea Buget). Pentru tineret suma reprezinta 40% din bugetul total, fiind singurul domeniu cu trei termene limita. Apel pentru constituirea retelei nationale de formatori Erasmus+, 2014-2016ANPCDEFP a lansat apelul pentru constituirea retelei de formatori Erasmus+, retea care are ca scop cresterea calitatii proiectelor Erasmus+ prin activitati de formare. Temele orientative care vor fi abordate sunt: management de proiect, management strategic, diseminare si exploatare de rezultate in proiecte, scrierea propunerilor de finantare, metode de educatie nonformala, includere sociala, aspecte specifice Serviciului European de Voluntariat (sesiuni de formare pentru voluntari). Detalii despre selectie si activitatile pe care urmeaza sa le sustina reteaua gasiti aici. |
||
Granturile SEE si Norvegiene – cea de-a doua sesiune de candidaturi: mobilitati si proiecte de cooperare interinstitutionala cu tari din Norvegia, Islanda si Liechtenstein
La termenul limita din 31.03.2014 au candidat pentru proiecte de mobilitate a studentilor si cadrelor didactice finantate din Granturile SEE, urmatoarele universitati: Cele 10 proiectele de cooperare interinstitutionala au fost depuse de urmatoarele universitati: Este de mentionat faptul ca 6 dintre aceste proiecte se adreseaza direct si studentilor de etnie roma (o prioritate a Programului de “Burse şi cooperare interinstituţională”, finanţat prin Mecanismul SEE) prin module de predare, transfer de bune practici intre institutiile implicate, dezvoltarea de platforme online comune si altele. Urmariti si informatiile publicate pe site-ul http://www.see-burse.ro si pe pagina de Facebook https://www.facebook.com/EEA.Grants.Romania. |
||
Scurta retrospectiva a 4 ani de Erasmus Intensive Romanian Language Course Universitatea “Lucian Blaga” din Sibiu (ULBS) a organizat, incepand cu anul 2010, cursuri intensive de limba romana pentru studentii veniti pentru mobilitati Erasmus de studiu si practica in Romania. In decursul celor 4 ani ULBS a primit un numar de peste 130 de studenti Erasmus din 14 tari europene precum Belgia, Bulgaria, Cehia, Germania, Italia, Spania, Austria, Franta, Anglia, Polonia, Portugalia, Slovacia si Turcia. In cadrul celor 4 EILC-uri organizate componenta culturala a avut o importanta deosebita si de aceea programul cursurilor a cuprins, pe langa orele intensive de predare si invatare a limbii romane, si activitati cu specific cultural. Au fost organizate seri multiculturale, vizite la muzee, workshopuri de pictura pe sticla, vizionari de filme romanesti, excursii ori dansuri traditionale si moderne. Predarea s-a efectuat prin metode moderne si interactive, cu scopul de a-i introduce pe studenti in lumea limbii romane si de a-i ajuta sa dobandeasca competentele gramaticale necesare pentru a se descurca in situatii de zi cu zi. Studentii au efectuat exercitii de vorbire, ascultare, citire, scriere, gramatica si diferite strategii pentru invatarea vocabularului. Dupa absolvirea cursului, studentii au reusit sa puna intrebari, sa vorbeasca despre ei insisi, atat in timpurile prezente cat si in cele trecute, folosind cele mai frecvente cazuri, sa descrie persoane si obiecte diferite si, in general sa foloseasca limba romana in diferite locuri cum ar fi cafenele, magazine, precum si in comunicarea de zi cu zi cu romanii. Workshop-urile pregatite in mod special pentru studentii Erasmus participanti la EILC s-au bucurat de notorietate in randul acestora, dupa cum studentii insisi au marturisit, in rapoartele narative de la finalul cursului. Activitatile organizate au oferit posibilitatea studentilor Erasmus sa descopere diversitatea costumelor, a dansurilor si a muzicii traditionale romanesti, demonstratii de jocuri populare specifice fiecarei regiuni a Romaniei si de dansuri contemporane sustinute de Compania de dans Microbis. Printre actiunile dedicate studentilor Erasmus s-au numarat si cursuri de pictura si pictura pe sticla oferite de artisti locali, seri multiculturale de jocuri de societate si cine tematice, cu specific international. Dorinta ULBS a fost ca studentii Erasmus sa aiba sansa sa experimenteze invatarea unei limbi de circulatie mai restransa impreuna cu o parte din traditiile si obiceiurile specifice culturii romanesti, urmand ca ulterior, prin promovarea experientei dobandite in Romania in cadrul universitatilor de origine, imaginea universitatii noastre sa capete dimensiunea corecta in ansamblul invatamantului superior european. Universitatea “Lucian Blaga” din Sibiu |
||
Mov’in Europe - promoting mobility as a lifestyle Mobilitatea este un stil de viata! De la infiintare pana in prezent, Erasmus Student Network a reprezentat si sprijinit direct studentii internationali. Cu ocazia aniversarii a 25 de ani de la infiintarea retelei, vom sarbatori facand exact ceea ce facem de ani de zile: vom continua sa ajutam studentii si sa promovam oportunitatile de mobilitate educationala sau profesionala. Prin proiectul emblema al ESN pentru anul 2014, Mov’in Europe, vom scoate in evidenta experientele si beneficiile pe care acest stil de viata il poate oferi tinerilor si ii vom incuraja sa ia decizia de a pleca in mobilitate. Aceasta campanie ESN se va desfasura la toate nivelurile in care reteaua este activa (local, national si international) in cele 37 de tari membre in prezent. Coordonarea proiectului va fi asigurata de o echipa centrala de voluntari ESN din diferite tari, care va pregati materialele de promovare si va superviza desfasurarea proiectului. Mov’in Europe a fost lansat la inceputul lunii aprilie, in timpul Adunarii Generale Anuale a ESN (AGM) in Milano, Italia. Cu aceasta ocazie, a fost lansat public si clipul We are Mov'in Europe - Once Erasmus, Always Erasmus, care surprinde motivatia a mii de voluntari din intreaga Europa de a face parte din ESN si de a promova activ mobilitatile. Va vom tine la curent cu evenimentele Mov’in Europe pe care le vom pregati si in Romania! Pentru mai multe informatii despre Mov’in Europe, vizitati pagina de Facebook: Mov'in Europe. |
||
A treia mobilitate a proiectului Grundtvig „Managementul Integrarii pe Piata Muncii” In perioada 8-10 februarie 2014 a avut loc cea de-a treia mobilitate a proiectului Grundtvig „Managementul Integrarii pe Piata Muncii” (GRU–12- P-LP-89-B-ES), organizata de Asociatia Centrul pentru Dezvoltare Democratica (CDD) la Bucuresti. Intalnirea transnationala din Romania a urmarit atat prezentarea unor exemple romanesti de incluziune in vederea ocuparii romilor, migrantilor si tinerilor dezavantajati prin diverse metode de educatie a adultilor din aceste grupuri, cat si discutarea celor 4 analize comparative de bune practici de integrare a grupurilor vulnerabile, elaborate de fiecare Grup National de Lucru (GNdL) in tarile partenere la proiect: Germania, Italia, Romania si Spania. Pentru cunoasterea unor metode de succes si instrumente de educatie a romilor care au condus la imbunatatirea pe termen lung a ocuparii lor si la reducerea inegalitatilor cu care acestia se confrunta pe piata romaneasca a muncii, CDD a organizat in prima zi workshopul „Integrarea Romilor pe Piata Muncii”. Reprezentanti ai ONG-urilor cu rezultate remarcabile: Asociatia Romano ButiQ si Pakiv European Roma Fund au fost invitati sa-si prezinte proiectele si expertiza acumulata. Lor li s-au alaturat absolventi ai programului „Roma Internship” implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent, in prezent reputati jurnalisti romi, care au prezentat experienta si impactul semnificativ pe care participarea la program l-a avut asupra lor. Discutiile au scos in evidenta elementele de istorie si caracteristicile romilor care au stat la baza elaborarii proiectelor, modalitatile diferite prin care echipele de management de proiect si-au structurat interventiile, dar si efectul deosebit al acestor proiecte asupra integrarii romilor si a perceperii pozitive a acestora de catre majoritate. Au fost prezentate metodele de educatie a migrantilor in vederea incluziunii lor sociale pe care reprezentantii asociatiei ARCA – Forumul Roman al Refugiatilor si Migrantilor le utilizeaza in cadrul Clubului Migrantilor. Masa de pranz, in ambele zile, a constituit un alt prilej de networking si schimb de idei intre invitatii romani, membrii GNdL si participantii transnationali. Dupa masa, CDD a organizat atelierul „Tineri in Risc de Excluziune Sociala – de la Educatie la Integrare Durabila” la care a invitat presedintii si managerii de proiect ai Asociatiilor AMURT si AMURTEL Romania sa prezinte bune practici de management si metode inovative de educatie a tinerilor pentru integrarea lor pe piata muncii si oportunitatile de invatare pe care le-au utilizat pentru strangerea legaturilor intre educatie si viata activa. Din cauza zapezii abundente si a circulatiei dificile din Bucuresti, activitatile s-au desfasurat in sala de intalniri a hotelului, iar seara a fost dedicata prezentarii succinte a centrului Bucurestiului, a monumentelor de arhitectura si a momentelor istorice semnificative din zona. Cunoasterea capitalei a fost insa intregita la inceputul zilei a doua a mobilitatii, prin vizionarea unui film de prezentare a intregului oras. Sesiunile de lucru au continuat cu prezentarea si discutarea analizelor comparative de bune practici pe care fiecare GNdL le-a elaborat, avand la baza criteriile puse la dispozitie de coordonatorul spaniol de proiect. A fost discutata, de asemenea, structura „Manualului de educatie pentru integrarea pe piata muncii a grupurilor dezavantajate social”, produsul final al proiectului. Nu in ultimul rand, reprezentanta Asociatiei Reper 21 a adus in discutie principiile de responsabilitate sociala pe care ONG-urile le pot utiliza in activitatea lor. Dupa procesul de evaluare a activitatilor desfasurate si decernarea diplomelor de participare, mobilitatea s-a incheiat cu intalnirea coordonatorilor de proiect care au stabilit modul de elaborare a „Manualului de educatie”, precum si agenda viitoarei mobilitati ce se va desfasura in Germania (iunie 2014). Mai multe informatii: http://www.promocioneducativa.es/managelabourintegration Proiectul „Managementul Integrarii pe Piata Muncii” se desfasoara in perioada 2012 – 2014 in cadrul Programului „Invatare pe Tot Parcursul Vietii”, Programul Sectorial Grundtvig - Parteneriate pentru Invatare si are ca scop imbunatatirea competentelor de management pentru cei care ofera educatie adultilor si care lucreaza cu grupuri aflate in situatie de risc de excluziune sociala, facilitand integrarea lor in campul muncii. Partenerii proiectului sunt: Promoción Educativa Sociedad Cooperativa (Spania, coordonator al proiectului), BIDA e.V. „Kultur und Bildung” (Germania), E Mobil Press (Italia) si Centrul pentru Dezvoltare Democratica (Romania). Mariana NITELEA, Asociatia Centrul pentru Dezvoltare Democratica (CDD) |
||
Diversitate si traditii Institutia noastra, Liceul Tehnologic “Zeyk Domokos” din Cristuru-Secuiesc, judetul Harghita, a derulat mai multe proiecte de mobilitate Leonardo da Vinci, acoperind o paleta diversa a domeniilor de specializare, cum ar fi: economia, agricultura , industria textila si pielaria. In derularea proiectului cu numarul LLP-LdV/IVT/2012/RO/306, cu titlul “Diversitate si traditii in insusirea cunostintelor de echitatie si confectionarea obiectelor de harnasament” am avut ca partener scoala Pettko-Szandtner Tibor Lovas Szakkepzo Iskola es Kollegium din Babolna, Ungaria, una dintre putinele scoli traditionale, care se ocupa de pregatirea specialistilor in cresterea cailor, calarie si conducerea de atelaje. Proiectul s-a desfasurat in doua fluxuri de cate trei saptamani fiecare, in perioadele 08 - 28.04.2013, respectiv 07 - 27.10.2013. La fiecare flux au participat cate sapte elevi si un profesor insotitor. Obiectivele proiectului au fost ca elevii scolii sa participe la activitati practice, sa cunoasca si sa aplice metode si tehnologii noi, dar si traditionale, metode utilizate in confectionarea articolelor de echitatie si curelarie. Pe langa formarea competentelor profesionale am avut in vedere dezvoltarea abilitatilor de comunicare, dezvoltarea personalitatii participantilor, dar si a cunostintelor acestora despre cultura, economia si societatea tarii gazda. Elevii nostri au lucrat zilnic cate sase ore la un atelier de confectionare si reparare a articolelor din piele, care are sediul in Acs, un mic orasel de langa Babolna. In acest fel si-au insusit cunostinte despre sortimentele de piele si alte materiale folosite la confectionarea articolelor necesare cresterii cailor si calariei si utilizarea economicoasa a acestor materiale - deoarece cele utilizate sunt foarte scumpe, despre modalitatile traditionale de prelucrare a pieilor in atelierele de confectionare a articolelor pentru cai si au dobandit competente privind modul de determinare a consumului de material. Avand si posibilitatea sa calareasca cai - si nu orice cai, ci din rasa araba, acestia au putut vedea cat de important este atat pentru cal, cat si pentru calaret sa se utilizeze articole de calitate din material care sa confere confort calului si siguranta calaretului! Faptul ca au invatat metode si tehnologii particulare confectionarii acestor articole si au lucrat cu unelte specifice, diferite de cele destinate confectionarii incaltamintei si articolelor de marochinarie, a constituit una din plusvalorile acestui plasament, unul dintre cele mai interesante aspecte ale meseriei alese de acestia, si anume confectionarea articolelor din piele si inlocuitori. Confruntarea cu conditiile reale ale muncii a determinat participantii sa constientizeze cerintele unui loc de munca modern, importanta lucrului in echipa, necesitatea prestarii unor lucrari de calitate si dezvoltarea spiritului antreprenorial. Cei 14 elevi Botond Gedo (elev cl. a X-a): “Am invatat multe lucruri noi despre problemele organizatorice ale unei manufacturi si despre posibilitatea de a conduce o firma specializata in confectionarea articolelor pentru calarie. Imi plac caii si in viitor visez sa am o ferma de cai, sau un atelier de articole pentru cai.” Dupa activitatile practice si la sfarsitul fiecarei saptamani de stagiu, participantii au vizitat o serie de edificii istorice si culturale din Ungaria, cum ar fi Manastirea din Pannonhal, monument istoric mai vechi de 1000 de ani, podurile peste Dunare din Budapesta. Au avut parte si de distractie, au vizionat spectacole de teatru, au avut ocazia sa vada un concurs de calarie international, organizat pentru tineri. Cei paisprezece participanti au facut o prezentare cuprinzatoare a proiectului si au impartasit impresiile traite in fata parintilor, a colegilor, cadrelor didactice din scoala, a reprezentantilor primariei din Cristuru-Secuiesc si a reprezentantilor agentilor economici, cum ar fi de exemplu Sc Conlog East SRL, colaborator al scolii de mai multi ani, firma care angajeaza an de an cei mai multi absolventi ai nostri. Toate aceste experiente ii vor ajuta atat in viata profesionala, cat si in cea personala - prin dezvoltarea aptitudinilor sociale, cresterea motivatiei de a invata o meserie frumoasa, de a afla lucruri noi. Din punct de vedere institutional, proiectul a pus bazele unei relatii de durata cu institutia partenera maghiara si a consolidat calea spre noi colaborari. Datorita impactului pozitiv asupra elevilor, a institutiei noastre, dar si asupra comunitatii locale, dorim ca si in viitor sa participam si la proiecte de mobilitate in noul program lansat in 2014, Erasmus+. Zsofia Denes, Responsabil de Proiect, Liceul Tehnologic “Zeyk Domokos” din Cristuru-Secuiesc EXPERIENTA PROFESIONALA LA LONDRA PENTRU ELEVII BRANISTENI Un numar de 11 elevi de la Colegiul Tehnic „Valeriu Braniste” din Lugoj, clasa a XI-a, domeniul Electronica si automatizari, au desfasurat un stagiu de pregatire practica in perioada 2 – 15 martie 2014 la ADC College din Londra, in cadrul proiectului european „Formare profesionala in domeniul tehnic – Sansa pentru o cariera de succes” – LLP-LdV/IVT/2012/RO/132. Elevii au avut ocazia sa lucreze alaturi de lucratori britanici intr-un mediu cosmopolit, programul insemnand 6 ore pe zi, acumuland cunostinte si noi deprinderi pe partea hardware si software. In timpul liber elevii au beneficiat de un amplu program de pregatire culturala prin vizitarea celor mai importante obiective turistice londoneze si a unor cunoscute muzee: British Museum, Muzeul de Stiinte si Muzeul de Istorie Naturala. De asemenea, o zi a fost dedicata vizitarii orasului Oxford, celebru prin universitatea sa. „Stagiile de pregatire practica de la Londra au fost o provocare din mai multe puncte de vedere. In primul rand elevii au fost nevoiti sa se obisnuiasca rapid intr-un mare oras european, sa invete in doar doua zile sa foloseasca mijloacele de transport in comun pentru a ajunge la locul de practica. In cadrul stagiilor de pregatire practica elevii au avut ocazia sa invete lucruri noi in domeniul lor de pregatire, sa socializeze cu alti elevi aflati in stagii de pregatire practica din Cehia si Polonia si sa experimenteze cosmopolitismul londonez. Fiind ultimul flux de elevi in cadrul acestui proiect, consider ca toate aceste experiente de invatare i-au determinat pe elevi sa aiba mai multa incredere in propria persoana si sa devina mai buni in ceea ce fac si invata ” a declarat prof. Ciprian Blaj, insotitorul grupului de elevi. "Ce a insemnat pentru mine aceasta perioada de mobilitate in cadrul proiectului Leonardo da Vinci? A fost cel mai frumos lucru care mi s-a intamplat vreodata, deoarece am reusit sa interactionez cu oameni dintr-un mediu strain, care lucreaza in domeniul IT/electronica si de la care am avut posibilitatea de a invata o multime de lucruri noi despre domeniul electronica si automatizari, despre procesul de printing si design, dar si aspecte despre cultura, caracterul si viata de zi cu zi a britanicului de rand sau ce inseamna un mediu profesional dintr-o tara straina. De asemenea, am avut ocazia de a-mi exersa aptitudinile lingvistice, dar si sa vizitez o multime de obiective turistice, pe care – cel mai probabil - nu voi mai avea ocazia sa le vizitez curand. Obiectivele mele preferate sunt: Big Ben, London Eye, Royal Observatory of Greenwich, Buckingam Palace, Tower Bridge, Oxford cu celebra sa universitate. La locul de practica am avut ocazia sa cunosc niste oameni deosebiti care sunt dedicati locului lor de munca si care lucreaza din placere. Am avut ocazia sa interactionez cu o persoana deosebita din Cehia, tot eleva, care a facut practica alaturi de aceeasi echipa. Impactul pe care acest stagiu de practica l-a avut asupra mea este ca am invatat ca trebuie sa fiu mai punctual, organizat si politicos, dar si ca mi-ar face o deosebita placere sa lucrez in strainatate, poate chiar in Marea Britanie” a declarat elevul David Petric. Proiectul este finantat de Comisia Europeana prin Programul “Invatare pe tot parcursul vietii” – Programul sectorial “Leonardo da Vinci”, fiind organizate stagii de pregatire practica pentru elevii de la domeniul Industrie textila si pielarie, in Spania, iar pentru elevii de la domeniul Electronica si automatizari, in Marea Britanie. Prof. Ciprian Blaj – asistent - manager de proiect, E-mail: cipriann_blaj@yahoo.com |
||
PARTENERIAT BILATERAL COMENIUS (2012 – 2014) “COMMON ROOTS BRING US TOGETHER” |
||
Incepand din 2012, in Scoala Gimnaziala ,,Constantin Parfene” Vaslui se deruleaza proiectul bilateral Comenius “Common Roots Bring Us Together”, in parteneriat cu CEIP Virgen de la Paz din Gojar (Granada) Spania, care este si coordonatorul proiectului. Proiectul reprezinta o provocare pentru cei implicati, profesori, elevi si parinti, el reusind sa schimbe mentalitati, sa motiveze elevii sa studieze mai multe limbi straine, sa reduca distantele si sa ne apropie de cei asemeni noua. Cand am pornit la drum in scrierea proiectului ne-am propus sa promovam valorile lingvistice si culturale in scopul educarii si pregatirii elevilor nostri pentru a deveni cetateni europeni, sa le dezvoltam abilitatile de comunicare in limba materna si in limbi straine. Odata cu primii pasi in derularea proiectului am inteles ca aceasta nu este o simpla activitate complementara, este un mod complex si unitar de gandire, cu efect pe termen lung. Astfel am planificat fiecare activitate cu maxima atentie la detalii si am deschis scoala in ansamblul ei catre Europa. Dupa primele conversatii pe Internet cu prietenii lor din scoala partenera, elevii nostri au fost mai interesati de studiul aprofundat al limbilor straine (engleza si, ca o noutate, spaniola), cu accent pe conversatii si aspecte practice. A fost un prim pas pentru a-i motiva sa se implice activ in activitatile din cadrul proiectului. Vazand interesul elevilor, cadrele didactice au raspuns solicitarilor acestora cu mare placere si lucrurile au decurs intr-un mod firesc. Daca la inceput parintii au ascultat informatiile referitoare la proiect putin cam sceptici in privinta sanselor lui de realizare, vazand cum ii ajuta pe elevi sa invete, cum ii orienteaza catre studiu si lucrul in echipa, catre interrelationare, s-au alaturat echipei noastre si ne-au sprijinit in toate demersurile, participand activ la multe dintre activitatile din cadrul proiectului, in special la reuniunile de proiect si schimburile de elevi. Oferta scolii s-a diversificat pe masura ce proiectul a prins radacini. Pe langa activitatile desfasurate la orele de curs, limba romana, limba engleza, istorie, geografie, informatica, arte plastice, consiliere si orientare, au fost introduse activitati in cadrul disciplinelor optionale si Clubul Intercultural, cu ore de pregatire lingvistica in limba spaniola. Si cum elevilor le plac mult jocurile, am realizat impreuna cu ei o carte cu 19 jocuri lingvistice distractive “Funny Language Games Book”, insotita de un DVD ilustrativ, cu ajutorul careia profesorii de limbi straine (si chiar de limba romana) pot realiza activitati educative atractive si eficiente. Este un auxiliar interesant si util de care elevii sunt mandri si pe care profesorii il utilizeaza cu usurinta si cu placere. E la un click distanta, pe site-ul proiectului commonroots.eu. Schimbul de elevi din Romania a reunit in lunile mai-iunie 2013 membrii Clubului Intercultural din cele doua scoli partenere in proiectul bilateral Comenius “Common Roots Bring Us Together”. Au fost momente incarcate de emotie si curiozitate, s-au organizat activitati diverse si constructive la care au lucrat echipe mixte de elevi romani si spanioli. A fost dovada vie ca cele doua tari au radacini comune, ca se aseamana in cele mai multe privinte. Spiritul latin ne-a facut sa ne simtim ca fratii, sa depasim barierele lingvistice. Vom duce mai departe mesajul nostru, chiar si dupa finalizarea proiectului, prin produsele realizate si prieteniile sudate. Dupa schimbul de elevi din Spania, din luna aprilie a acestui an, vom finaliza un ghid de interferente culturale si lingvistice si un glosar de termeni in limbile engleza, spaniola si romana, care vor demonstra inca o data ca Romania si Spania au radacini comune care ne vor aduce mereu impreuna.
Activitatile din cadrul proiectului bilateral Comenius “Common Roots Bring Us Together” au dus atat la cresterea dimensiunii europene, cat si a prestigiului scolii noastre in comunitate, prin promovarea tuturor rezultatelor obtinute pana acum. Suntem motivati si dornici sa continuam colaborarea cu alte scoli din Europa si incercam mereu sa ne autodepasim. |
||
Experienta Comenius |
||
Am participat la cursul de formare intitulat “Bringing Creativity and Thinking Skills into the Educational Process”, organizat de instititia TA Group (Thinking Approach Group), in Riga, Letonia. Trainingul a fost sustinut de Dr. Alexander Sokol si Prof. Edgar Lasevich si a constat in prezentarea unor metode bazate pe General Theory of Powerful Thinking menite sa dezvolte creativitatea elevilor si abilitatile acestora de a gandi. Cursurile au fost foarte intense, dar interactive, fiind in permanenta antrenati si solicitati in discutii. Atelierele au fost o adevarata provocare deoarece am incercat sa construiesc de fiecare data aplicatii interactive pentru disciplinele pe care le predau, avand ca finalitate dezvoltarea abilitatii elevului de a gandi independent. Au fost abordate modele cum ar fi ENV (Element, Numele insusirii, Valoare), jocuri de tipul Yes-No si am fost instruiti sa construim sarcini ce implica gandirea, sa alegem texte/aplicatii dupa diverse criterii care solicita elevul intr-un mod creativ. Toate acestea m-au determinat sa abordez procesul de predare dintr-o alta perspectiva, una benefica in ceea ce priveste motivatia elevului pentru a invata. Participarea la acest stagiu a avut impact asupra modului meu de percepere a actului didactic. Pe viitor voi participa la alte initiative dedicate dezvoltarii creativitatii si abilitatii elevilor de a gandi. Accesul pe platforma http://www.ta-group.eu/ imi ofera o baza pentru viitoarele colaborari cu ”thinking teachers” si pentru diseminari ale diverselor activitati pe care le voi sustine cu materiale dezvoltate de mine pornind de la modelele studiate pe parcursul trainingului. Simona Popovici Prof. Filosofie si stiinte socio-umane Colegiul „Henri Coanda” Bacau | ||
Diseminare curs Comenius PT–2013-102-002 „ICT as a tool for intercultural & media education” |
||
Am participat la cursul „ICT as a tool for intercultural & media education”, organizat de catre CREF - Centrul de Resurse Educatie si Formare, din Sesimbra, Portugalia. La curs au participat 27 de cursanti din 9 tari: Lituania, Spania, Romania, Cehia, Polonia, Turcia, Grecia, Islanda, Franta, Romania fiind reprezentata de un numar de 10 participanti. Cursul este rezultatul unui proiect Comenius, avand o echipa multinationala de traineri. In aceasta sesiune, pe langa gazdele portugheze - Vitor Costa si Jose Maldonado (CREF Sesimbra) si Sandra Fradaõ (Universitatea din Lisabona), au mai performat Inga Belousa-Letonia si Eglé Vaividiene-Lituania. Obiectivul principal al cursului a fost acela de a oferi cursantilor informatii de noutate din domeniul noilor tehnologii de informare si comunicare si de a le dezvolta abilitati de utilizare a unor softuri multimedia pentru a le utiliza in sprijinul educatiei interculturale. Cursantii au invatat sa utilizeze platforma Moodle si tabla interactiva, sa creeze postere, rebusuri, filme folosind fotografii si softuri precum: Photo Story şi Movie Maker, Microsoft Autocolage, Eclipse Crosswords. Aceste materiale au fost apoi incarcate in cloud, utilizand Google Drive si Dropbox. Toate acestea sunt instrumente extrem de utile in activitatile cu elevii si in activitati de formare a adultilor, care pot schimba perspective asupra modului de realizare a cursurilor, de organizare a activitatilor, de integrare curriculara. In ceea ce priveste metodologia cursului, au fost combinate eficient activitatile directe din sala de training cu vizite in situ, la institutii reprezentative. Formatorii au conceput activitatile teoretice si practice astfel incat sa ofere cursantilor cat mai multe oportunitati de a interactiona, de a lucra impreuna performand intercultural, folosind metode interactive, incurajand schimbul de experienta intre paticipanti si lucrul in echipa. Astfel, la Primaria din Sesimbra a fost organizat un schimb de experienta, cu participarea reprezentantilor unor institutii cu preocupari majore in domeniul integrarii interculturale, precum EPIS-Citizenship Space-Municipality of Sesimbra, S.O.V.-Serviciul de Orientare Vocationala. Profesorii din Escola da Boa Água si din Centrul Parohial din Arrentela ne-au prezentat cateva aspecte ale experientei lor relative la integrare, deoarece in aceste institutii invata copii provenind din familiile sarace de emigranti din Brazilia, Insulele Capului Verde, Angola, Costa Rica, Europa de Est. De asemenea, a fost vizitata Biblioteca Publica din Sesimbra, unde fiecare cursant a donat o carte-opera a unui scriitor reprezentativ pentru cultura nationala, scrisa in limba materna, contribuind astfel la crearea unei sectiuni internationale a bibliotecii. Experienta lui Vitor Costa in organizarea unor astfel de cursuri si-a spus cuvantul, fiind manageriate cu succes situatiile diverse, dat fiind numarul mare de cursanti si logistica necesara, varietatea activitatilor si a locurilor de desfasurare a acestora, precum si tematica complexa a cursului. Trainerii, impartindu-ne in grupuri, ne-au sugerat sa descoperim altfel Lisabona, fiecare grup primind un plic care continea o harta si o lista cu obiectivele pe care trebuia sa le vizitam si sa le fotografiem. Fotografiile facute urmau sa fie material pentru realizarea prezentarilor in vederea evaluarii. Consider ca a fost o experienta utila si interesanta, din care am avut multe de invatat atat pe plan profesional, cat si in planul dezvoltarii personale si al comunicarii interculturale. Toate informatiile primite la curs privind educatia interculturala si competentele de a folosi instrumente media sunt extrem de utile in activitatile cu elevii si in activitati de formare a adultilor, pot schimba perspectiva asupra modului de realizare a cursurilor, de organizare a activitatilor, de integrare curriculara. Nastasia Covaci, Colegiul Tehnic „Costin D. Nenitescu”, Craiova |
||
Tineret in Actiune, din nou la ONGFest
In perioada 9-11 mai 2014 are loc la Bucuresti a 5-a editie a ONGFest, editie care face apel la (r)evolutie - (r)evolutia catre mai bine in orice domeniu ce ne priveste pe fiecare dintre noi - catre si pentru celebrarea diversitatii, respectarea drepturilor omului, sanse egale pentru fiecare, protejarea mediului si a patrimoniului, implicare si participare in decizii ce ne privesc. Numar maxim de organizatii ale caror costuri pot fi acoperite: 10. Detalii despre inscriere si program aici.Am participat fara corset ANPCDEFP, prin programul Tineret in Actiune, a sustinut si anul acesta Gala Premiilor Participarii Publice (G3P), eveniment in cadrul caruia Centrul de Resurse pentru participare publica (CeRe) premiaza cetateni, organizatii si autoritati publice care demonstreaza, prin exemplul propriu, ca prin participare publica putem produce schimbari durabile pentru Romania. Gala a avut loc pe 27 martie 2014, promovand mesajul “participarea fara corset”. Oana Preda, director CeRe, mentiona: “La editia a V-a a Galei ne-am luat doza de entuziasm pentru inca un an. Am aplaudat oameni-cetateni care au iesit din zona lor de confort si au hotarat sa nu-si lase comunitatea doar pe mana autoritatilor. Au determinat sistemul sa faca schimbari: sa asfalteze o strada, sa subventioneze medicamente, sa redea viata patrimoniului, sa refaca parcuri si multe altele. Toti acesti oameni ne arata ca societatea civila se misca, duce lupte mici sau mari care, puse la un loc, incet, incet transforma relatia dintre stat si cetatean.”
In cifre, Gala din acest an a insemnat 246.570 de oameni implicati in cele peste 60 de campanii inscrise la G3P si 12 preminati - 10 premii au fost acordate celor care s-au inscris in competitie, iar CeRe a acordat 2 premii speciale. Mai multe detalii despre castigatorii G3P editia a V-a gasiti in catalogul evenimentului. Laboratorul de educatie nonformala – apel pentru persoane resursa Laboratorul de educatie nonformala a ajuns la cea de a 6-a editie, ultima care se deruleaza in cadrul programului Tineret in Actiune – principala sursa de finantare a evenimentului de-a lungul celor 5 ani. Promovarea educatiei nonformale va continua, insa, iar o parte din obiectivele Laboratorului vor fi transferate catre CONNECTOR , care va capata noi valente si va putea fi sustinut prin intermediul programului Erasmus+. A fost deja lansat apelul pentru persoane resursa (acele persoane care doresc sa sustina ateliere de metode de invatare in context nonformal) pentru aceasta editie. Apelul este disponibil aici, iar termenul limita de inscriere este 27 aprilie. Apelul pentru participanti va fi lansat in data de 10 mai. Nu uita: astazi este o zi buna pentru nonformal. You(th) redefine culture - fii parte din ceva minunat! 4 voluntari SEV si 24 de voluntari locali implicati. 1890 de ore de voluntariat realizate de voluntarii internationali si cei locali. 494 de elevi cu varste cuprinse intre 6 si 12 ani implicati in activitati regulate bazate pe metode de educatie nonformala. 19 lectii de educatie multiculturala, 36 de lectii de educatie ecologica, 52 de ateliere creative. 18 cadre didactice implicate direct in activitatea cu voluntarii. 834 de parinti informati cu privire la activitatile in care sunt implicati copiii. Peste 2500 de persoane informate. Un singur proiect: You(th) redefine culture. Initiatorul acestui proiect a fost Centrul de voluntariat Cluj –Napoca, ce a gazduit 4 voluntari din Cehia, Islanda, Letonia si Germania, in perioada 1.09.12 – 31.05.13. Partenerii transnationali ai proiectului au fost asociatiile Bunkr (Cehia), Zemgale Ngo Centre (Letonia), AUS-ICYE-Iceland (Islanda) si Kolner Freiwill Agentur (Germania). Partenerii nationali ai proiectului au fost Scoala Waldorf si Scoala Generala Ioan Bob din Cluj-Napoca.
Proiectul "You(th) redefine culture" si-a propus sa ofere oportunitati de dezvoltare alternative educatiei formale, atat prin tematica abordata, cat si din perspectiva metodelor non-formale folosite si sa promoveze educatia non-formala la nivelul cadrelor didactice in cele doua scoli implicate in activitati. Un alt obiectiv important al acestui proiect a fost cresterea nivelului de constientizare pozitiva asupra altor culturi atat la nivelul grupului voluntarilor, cat si la nivelul intregii comunitati incluzand copiii, parintii acestora, cadrele didactice etc. “Ma intorc acasa cu bagajul plin de experiente extraordinare! Oamenii cresc, se dezvolta prin astfel de experiente. SEV este o ocazie de a cunoaste oameni, de a invata o multime de lucruri, de a te descoperi, a calatori...”, spune Monika Hryzlikova, voluntara din Republica Ceha. Scopul proiectului a fost implementarea de catre voluntarii SEV a unui program de educatie interculturala si educatie ecologica pentru un numar de peste 400 de copii din doua scoli clujene (300 la Scoala Ioan Bob si 100 la Scoala Waldorf) cu impact socio-educativ asupra acestora. In cadrul proiectului voluntarii au implementat 2 proiecte individuale: un eveniment de Craciun pentru copiii implicati in activitatile Asociatiei Familia Regasita si un club al calatorilor – activitate desfasurata saptamanal in cadrul programului de afterschool al Liceului Waldorf. De asemenea, au fost organizate 2 evenimente publice in cadrul celei de-a 12-a editii a Saptamanii Nationale a Voluntariatului Cluj: More colours - actiunea concreta de voluntariat in beneficiul a doua sectii de pediatrie a Spitalului de Urgenta pentru Copii din Cluj-Napoca (imbunatatirea mediului in care sunt spitalizati copiii prin zugravirea si pictarea a 5 saloane din cadrul celor 2 sectii) si Give and Gain – zi dedicata voluntariatului corporatist - alaturi de voluntari din cadrul companiei MDM Group, cand a fost pregatita o masa pentru beneficiarii Centrului pentru persoane fara adapost din cadrul Asociatiei Prison Fellowship. “Invata, vezi, fii parte din ceva minunat! Descopera-te si cunoaste diferite culturi, dezvolta-te ca persoana! Proiectul din Cluj a reprezentat o provocare foarte mare pentru mine. Mi-a placut foarte mult sa petrec timp cu copiii, asa ca din acest punct de vedere proiectul a fost foarte potrivit pentru mine”, spunea Unnur Stefansdottir, voluntara din Islanda care a petrecut 9 luni de zile ca voluntar SEV la Cluj, in cadrul proiectului "You(th) redefine culture". Proiectul a fost, de asemenea, un proiect pilot Societal ce a promovat responsabilitatea sociala aplicand Ghidul Societal bazat pe Grila de indicatori de responsabilitate sociala (in domeniile mediu, social, economic si guvernanta). |
||
Reteaua Eurydice isi propune sa faciliteze cooperarea europeana in domeniul educatiei. Publicatiile realizate in cadrul retelei reprezinta o foarte buna sursa de documentare – prin furnizarea de informatii clare, concise, actualizate si bine documentate. Eurypedia Eurypedia este o enciclopedie online multilingva care are scopul de a prezenta cat mai precis imaginea sistemelor de educatie din intreaga Europa. Gestionata de catre reteaua Eurydice si actualizata in mod regulat de catre experti in educatie si ministere nationale din intreaga Europa, portalul permite accesul la peste 5.000 de articole referitoare la organizarea sistemelor de educatie si a celor mai recente reforme.
Referinte Internet:
Developing Key Competences at School in Europe: Challenges and Opportunities for Policy Aceasta publicatie subliniaza unele dintre principalele realizari si provocari referitoare la dezvoltarea competentelor cheie in scolile din Europa. Cu exceptia competentelor "a invata sa inveti" si "sensibilizarea si expresia culturala", toate celelalte competente cheie sunt luate in considerare.
Referinte Internet:
Citizenship Education in Europe Incurajarea cetatenilor, in special a tinerilor, sa se implice activ in viata sociala si politica a devenit o prioritate politica atat la nivel national, cat si european. Promovarea cetateniei active a devenit un obiectiv principal avut in vedere de toate sistemele de educatie din Europa, identificat de Cadrul strategic pentru cooperare europeana in domeniul educatiei si formarii profesionale, Europa 2020.
Referinte Internet: .... si multe alte titluri interesante..... Toate publicatiile pot sa fie accesate si descarcate gratuit, de pe urmatoarele adrese: |
||
... te informeaza:
|
Program de stagii la Oficiul Inaltului Comisar ONU pentru Drepturile Omului |
Programul de stagii se adreseaza absolventilor de facultate si se deruleaza la Oficiul Inaltului Comisar ONU pentru Drepturile Omului - OHCHR. Mai multe informatii se gasesc pe site-ul Eurodesk: http://www.eurodesk.ro/program.php?progid=EU0010000150
|
Stagii de practica la Curtea de Justitie |
In fiecare an, Curtea de Justitie ofera un numar limitat de stagii platite cu durata maxima de 5 luni. Acestea se efectueaza de obicei la Directoratul Cercetare si Documentare, la Serviciul pentru Presa si Informatii, la Directoratul General pentru Traduceri sau la Directoratul pentru Interpretare.
Stagiile la Directoratul pentru Interpretare dureaza intre 10 si 12 saptamani si se adreseaza persoanelor recent calificate pentru interpretare, care sunt specializate in acele limbi straine ce prezinta interes pentru DG. Stagiarii au ocazia de a-si perfectiona capacitatea de interpretare, mai ales pe partea legala, prin pregatirea de dosare, cercetare de termeni si exercitii practice. Termenul limita pentru stagiile care incep intre 1 octombrie si 28 februarie este 30 aprilie 2014.
Mai multe informatii se gasesc pe site-ul Eurodesk: http://www.eurodesk.ro/program.php?progid=EU0010000180
|
Stagii la Mediatorul European |
Mediatorul European ofera un numar limitat de stagii care urmaresc sa le faciliteze stagiarilor sa adauge experienta practica la cunostintele pe care le-au acumulat pe parcursul studiilor.
Date limita pentru stagiile care incep de la 1 septembrie: 30 aprilie 2014. Mai multe informatii se gasesc pe site-ul Eurodesk: http://www.eurodesk.ro/program.php?progid=EU0010000147
|
Stagii de formare la Consiliul Europei |
Consiliul Europei ofera doua sesiuni de stagii de formare in fiecare an, cu o durata de minimum 8 saptamani si maximum 5 luni. Stagiile se desfasoara in martie/iulie, septembrie/ianuarie.
Candidatii trebuie sa completeze un formular de inscriere online disponibil pe site-ul Consiliului Europei, indicand pe formular departamentul ales, si sa-l trimita apoi in format electronic Directiei de Resurse Umane. Mai multe informatii: http://www.coe.int/en/web/jobs/traineeships
|
Pentru informatii despre multe alte oportunitati europene, va recomandam sa vizitati site-ul Eurodesk sau sa va inscrieti pe grupul nostru de informare, eurodesk_info. |
Primiti acest mesaj deoarece sunteti abonat(a) la AvertiMAIL - buletinul informativ lunar al Agentiei Nationale pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale. |