Cuprins:

Burse SEE

Erasmus

Erasmus Student Network Romania

Leonardo da Vinci

Comenius

Grundtvig

Tineret in actiune

Eurydice

Eurodesk


30 aprilie, termen limita pentru depunere de proiecte Erasmus+

30 aprilie 2014, ora 13.00 (ora Romaniei) este termenul limita pentru depunerea proiectelor de parteneriate strategice si a proiectelor de mobilitate din domeniul tineretului.
Documentele necesare candidaturii sunt disponibile pe www.erasmusplus.ro, la link-urile indicate mai sus. La sectiunea de Resurse de pe site gasiti tutoriale cu privire la obtinerea contului ECAS (necesar pentru obtinerea codului PIC) si a codului PIC (necesar pentru a candida).
Pentru intrebari suplimentare privind candidatura va rugam sa contactati echipa ANPCDEFP, datele de contact fiind disponibile aici.


A fost publicat Ghidul Programului Erasmus+ in franceza si germana

Versiunile in cele doua limbi sunt disponibile pe site-ul oficial al Comisiei Europene (click pe bula de discutii la Ghidul Programului in sectiunea Documentatie Erasmus+)

Pentru a accesa direct cele doua versiuni, dati click pe link-urile de mai jos:
Ghidul Programului Erasmus+ in limba franceza
Ghidul Programului Erasmus+ in limba germana

Alaturi de cele doua versiuni, in continuare este disponibila si varianta in limba engleza AICI.


1253 candidaturi si aproape 43 milioane Euro solicitate la 24 martie

Au fost publicate listele cu candidaturi pentru Proiecte de Mobilitate trimise la primul termen limita (24 martie). Acestea sunt disponibile pe www.erasmusplus.ro in sectiunile dedicate pentru fiecare domeniu (la finalul paginii in sub-sectiunea "Documente si informatii utile".

Impartite pe sectoare numarul acestora este de:
- 531 la mobilitati scolare
- 73 pentru domeniul universitar
- 156 la educatia adultior
- 234 pentru formare profesionala
- 259 mobilitati de tineret
si cumuleaza un total de 1253 propuneri de proiect trimise la acest termen la agentia nationala din Romania.

Bugete totale solicitate la 24 martie:
Cu exceptia domeniului universitar, sumele cumulate solicitate la acest termen pentru toate propunerile de proiect totalizeaza aproximativ 42.9 milioane Euro. Impartite pe sectoare aceste sume sunt urmatoarele:


Domeniu

Suma solicitata

Suma disponibila

Mobilitati scolare

aprox. 12 400 000 Euro

1 372 665 Euro

Educatia adultilor

aprox. 4 600 000 Euro

231 676 Euro

Formare profesionala

aprox. 19 800 000 Euro

9 710 920 Euro

Mobilitati de tineret

aprox. 6 100 000 Euro

2 220 781.6 Euro

Suma disponibila reprezinta bugetul alocat Romaniei pentru domeniul respectiv la runda 24 martie (mai multe detalii vezi sectiunea Buget). Pentru tineret suma reprezinta 40% din bugetul total, fiind singurul domeniu cu trei termene limita.


Apel pentru constituirea retelei nationale de formatori Erasmus+, 2014-2016

ANPCDEFP a lansat apelul pentru constituirea retelei de formatori Erasmus+, retea care are ca scop cresterea calitatii proiectelor Erasmus+ prin activitati de formare. Temele orientative care vor fi abordate sunt: management de proiect, management strategic, diseminare si exploatare de rezultate in proiecte, scrierea propunerilor de finantare, metode de educatie nonformala, includere sociala, aspecte specifice Serviciului European de Voluntariat (sesiuni de formare pentru voluntari).
 
Numar formatori selectati: 30
Nota: Din cei 30 de formatori, numarul orientativ al formatorilor selectati in functie de competentele pe sectoarele de activitate este: 12 formatori pentru Serviciul European de Voluntariat, 5 formatori pentru sectorul Tineret, 5 formatori pentru sectorul Scolar, 5 formatori pentru sectorul Educatia adulților si 3 formatori pentru VET. Aceste cifre sunt orientative, principalul criteriu de selectie a formatorilor fiind cel calitativ.

Data limita pentru inscriere este 4 mai, ora 24.00.

Detalii despre selectie si activitatile pe care urmeaza sa le sustina reteaua gasiti aici.


Granturile SEE si Norvegiene – cea de-a doua sesiune de candidaturi: mobilitati si proiecte de cooperare interinstitutionala cu tari din Norvegia, Islanda si Liechtenstein

La termenul limita din 31.03.2014 au candidat pentru proiecte de mobilitate a studentilor si cadrelor didactice finantate din Granturile SEE, urmatoarele universitati:
1. Universitatea "1 decembrie 1918" din Alba-Iulia
2. Universitatea Politehnica din Bucuresti
3. Universitatea de Arhitectura si Urbanism "Ion Mincu" din Bucuresti
4. Universitatea Romano-Americana din Bucuresti
5. Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative din Bucuresti
6. Universitatea de Stiinte Agricole si Medicina Veterinara din Cluj-Napoca
7. Universitatea "Babes-Bolyai" din Cluj-Napoca
8. Universitatea Tehnica din Cluj-Napoca
9. Academia Navala"Mircea cel Batran" din Constanta
10. Universitatea din Craiova
11. Universitatea Danubius din Galati
12. Universitatea "Dunarea de Jos" din Galati
13. Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iasi
14. Universitatea "Lucian Blaga" din Sibiu
15. Universitatea "Politehnica" din Timisoara
16. Universitatea de Vest din Timisoara
17. Universitatea din Bucuresti

Cele 10 proiectele de cooperare interinstitutionala au fost depuse de urmatoarele universitati:
1. Universitatea din Craiova - 2 proiecte
2. Universitatea Politehnica din Bucuresti
3. Universitatea "1 decembrie 1918" din Alba-Iulia
4. Universitatea de Vest din Timisoara - 2 proiecte
5. Universitatea "Valahia" din Targoviste
6. Universitatea "Lucian Blaga" din Sibiu
7. Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative din Bucuresti
8. Universitatea "Dunarea de Jos" din Galati

Este de mentionat faptul ca 6 dintre aceste proiecte se adreseaza direct si studentilor de etnie roma (o prioritate a Programului de “Burse şi cooperare interinstituţională”, finanţat prin Mecanismul SEE) prin module de predare, transfer de bune practici intre institutiile implicate, dezvoltarea de platforme online comune si altele.

Urmariti si informatiile publicate pe site-ul http://www.see-burse.ro si pe pagina de Facebook https://www.facebook.com/EEA.Grants.Romania.


Scurta retrospectiva a 4 ani de Erasmus Intensive Romanian Language Course
la Universitatea “Lucian Blaga” din Sibiu

Universitatea “Lucian Blaga” din Sibiu (ULBS) a organizat, incepand cu anul 2010, cursuri intensive de limba romana pentru studentii veniti pentru mobilitati Erasmus de studiu si practica in Romania. In decursul celor 4 ani ULBS a primit un numar de peste 130 de studenti Erasmus din 14 tari europene precum Belgia, Bulgaria, Cehia, Germania, Italia, Spania, Austria, Franta, Anglia, Polonia, Portugalia, Slovacia si Turcia.

In cadrul celor 4 EILC-uri organizate componenta culturala a avut o importanta deosebita si de aceea programul cursurilor a cuprins, pe langa orele intensive de predare si invatare a limbii romane, si activitati cu spe­cific cultural. Au fost organi­zate seri multiculturale, vizite la muzee, workshopuri de pictura pe sticla, vizionari de filme romanesti, excursii ori dansuri traditionale si moderne.

Predarea s-a efectuat prin metode moderne si interactive, cu scopul de a-i introduce pe studenti in lumea limbii romane si de a-i ajuta sa dobandeasca competentele gramaticale necesare pentru a se descurca in situatii de zi cu zi. Studentii au efectuat exercitii de vorbire, ascultare, citire, scriere, gramatica si diferite strategii pentru invatarea vocabularului. Dupa absolvirea cursului, studentii au reusit sa puna intrebari, sa vorbeasca despre ei insisi, atat in timpurile prezente cat si in cele trecute, folosind cele mai frecvente cazuri, sa descrie persoane si obiecte diferite si, in general sa foloseasca limba romana in diferite locuri cum ar fi cafenele, magazine, precum si in comunicarea de zi cu zi cu romanii.

Workshop-urile pregatite in mod special pentru studentii Erasmus participanti la EILC s-au bucurat de notorietate in randul acestora, dupa cum studentii insisi au marturisit, in rapoartele narative de la finalul cursului. Activitatile organizate au oferit posibilitatea studentilor Erasmus sa descopere diversitatea costumelor, a dansurilor si a muzicii traditionale romanesti, demonstratii de jocuri populare specifice fiecarei regiuni a Romaniei si de dansuri contemporane sustinute de Compania de dans Microbis. Printre actiunile dedicate studentilor Erasmus s-au numarat si cursuri de pictura si pictura pe sticla oferite de artisti locali, seri multiculturale de jocuri de societate si cine tematice, cu specific international.

Dorinta ULBS a fost ca studentii Erasmus sa aiba sansa sa experimenteze invatarea unei limbi de circulatie mai restransa impreuna cu o parte din traditiile si obiceiurile specifice culturii romanesti, urmand ca ulterior, prin promovarea experientei dobandite in Romania in cadrul universitatilor de origine, imaginea universitatii noastre sa capete dimensiunea corecta in ansamblul invatamantului superior european.

Universitatea “Lucian Blaga” din Sibiu


Mov’in Europe - promoting mobility as a lifestyle

Mobilitatea este un stil de viata! De la infiintare pana in prezent, Erasmus Student Network a reprezentat si sprijinit direct studentii internationali. Cu ocazia aniversarii a 25 de ani de la infiintarea retelei, vom sarbatori facand exact ceea ce facem de ani de zile: vom continua sa ajutam studentii si sa promovam oportunitatile de mobilitate educationala sau profesionala.

Prin proiectul emblema al ESN pentru anul 2014, Mov’in Europe, vom scoate in evidenta experientele si beneficiile pe care acest stil de viata il poate oferi tinerilor si ii vom incuraja sa ia decizia de a pleca in mobilitate. Aceasta campanie ESN se va desfasura la toate nivelurile in care reteaua este activa (local, national si international) in cele 37 de tari membre in prezent. Coordonarea proiectului va fi asigurata de o echipa centrala de voluntari ESN din diferite tari, care va pregati materialele de promovare si va superviza desfasurarea proiectului.

Mov’in Europe a fost lansat la inceputul lunii aprilie, in timpul Adunarii Generale Anuale a ESN (AGM) in Milano, Italia. Cu aceasta ocazie, a fost lansat public si clipul We are Mov'in Europe - Once Erasmus, Always Erasmus, care surprinde motivatia a mii de voluntari din intreaga Europa de a face parte din ESN si de a promova activ mobilitatile.

Va vom tine la curent cu evenimentele Mov’in Europe pe care le vom pregati si in Romania! Pentru mai multe informatii despre Mov’in Europe, vizitati pagina de Facebook: Mov'in Europe.


A treia mobilitate a proiectului Grundtvig „Managementul Integrarii pe Piata Muncii”

In perioada 8-10 februarie 2014 a avut loc cea de-a treia mobilitate a proiectului Grundtvig „Managementul Integrarii pe Piata Muncii” (GRU–12- P-LP-89-B-ES), organizata de Asociatia Centrul pentru Dezvoltare Democratica (CDD) la Bucuresti.

Intalnirea transnationala din Romania a urmarit atat prezentarea unor exemple romanesti de incluziune in vederea ocuparii romilor, migrantilor si tinerilor dezavantajati prin diverse metode de educatie a adultilor din aceste grupuri, cat si discutarea celor 4 analize comparative de bune practici de integrare a grupurilor vulnerabile, elaborate de fiecare Grup National de Lucru (GNdL) in tarile partenere la proiect: Germania, Italia, Romania si Spania.

Pentru cunoasterea unor metode de succes si instrumente de educatie a romilor care au condus la imbunatatirea pe termen lung a ocuparii lor si la reducerea inegalitatilor cu care acestia se confrunta pe piata romaneasca a muncii, CDD a organizat in prima zi workshopul „Integrarea Romilor pe Piata Muncii”. Reprezentanti ai ONG-urilor cu rezultate remarcabile: Asociatia Romano ButiQ si Pakiv European Roma Fund au fost invitati sa-si prezinte proiectele si expertiza acumulata. Lor li s-au alaturat absolventi ai programului „Roma Internship” implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent, in prezent reputati jurnalisti romi, care au prezentat experienta si impactul semnificativ pe care participarea la program l-a avut asupra lor. Discutiile au scos in evidenta elementele de istorie si caracteristicile romilor care au stat la baza elaborarii proiectelor, modalitatile diferite prin care echipele de management de proiect si-au structurat interventiile, dar si efectul deosebit al acestor proiecte asupra integrarii romilor si a perceperii pozitive a acestora de catre majoritate.

Au fost prezentate metodele de educatie a migrantilor in vederea incluziunii lor sociale pe care reprezentantii asociatiei ARCA – Forumul Roman al Refugiatilor si Migrantilor le utilizeaza in cadrul Clubului Migrantilor. Masa de pranz, in ambele zile, a constituit un alt prilej de networking si schimb de idei intre invitatii romani, membrii GNdL si participantii transnationali. Dupa masa,  CDD a organizat atelierul „Tineri in Risc de Excluziune Sociala – de  la Educatie la Integrare Durabila” la care a invitat presedintii si managerii de proiect ai Asociatiilor AMURT si AMURTEL Romania sa prezinte bune practici de management si metode inovative de educatie a tinerilor pentru integrarea lor pe piata muncii si oportunitatile de invatare pe care le-au utilizat pentru strangerea legaturilor intre educatie si viata activa.

Din cauza zapezii abundente si a circulatiei dificile din Bucuresti, activitatile s-au desfasurat in sala de intalniri a hotelului, iar seara a fost dedicata prezentarii succinte a centrului Bucurestiului, a monumentelor de arhitectura si a momentelor istorice semnificative din zona. Cunoasterea capitalei a fost insa intregita la inceputul zilei a doua a mobilitatii, prin vizionarea unui film de prezentare a intregului oras. Sesiunile de lucru au continuat cu prezentarea si discutarea analizelor comparative de bune practici pe care fiecare GNdL le-a elaborat, avand la baza criteriile puse la dispozitie de coordonatorul spaniol de proiect. A fost discutata, de asemenea, structura „Manualului de educatie pentru integrarea pe piata muncii a grupurilor dezavantajate social”, produsul final al proiectului. Nu in ultimul rand, reprezentanta Asociatiei Reper 21 a adus in discutie principiile de responsabilitate sociala pe care ONG-urile le pot utiliza in activitatea lor. Dupa procesul de evaluare a activitatilor desfasurate si decernarea diplomelor de participare, mobilitatea s-a incheiat cu intalnirea coordonatorilor de proiect care au stabilit modul de elaborare a „Manualului de educatie”, precum si agenda viitoarei mobilitati ce se va desfasura in Germania (iunie 2014).

Mai multe informatii: http://www.promocioneducativa.es/managelabourintegration  
Persoana de contact: dna. Mariana Nitelea, presedinte CDD, email: mariana.nitelea@yahoo.com 

Proiectul „Managementul Integrarii pe Piata Muncii” se desfasoara in perioada 2012 – 2014 in cadrul Programului „Invatare pe Tot Parcursul Vietii”, Programul Sectorial Grundtvig - Parteneriate pentru Invatare si are ca scop imbunatatirea competentelor de management pentru cei care ofera educatie adultilor si care lucreaza cu grupuri aflate in situatie de risc de excluziune sociala, facilitand integrarea lor in campul muncii. Partenerii proiectului sunt: Promoción Educativa Sociedad Cooperativa (Spania, coordonator al proiectului), BIDA e.V. „Kultur und Bildung” (Germania), E Mobil Press (Italia) si Centrul pentru Dezvoltare Democratica  (Romania).

Mariana NITELEA, Asociatia Centrul pentru Dezvoltare Democratica (CDD)


Diversitate si traditii

Institutia noastra, Liceul Tehnologic “Zeyk Domokos” din Cristuru-Secuiesc, judetul Harghita, a derulat mai multe proiecte de mobilitate Leonardo da Vinci, acoperind o paleta diversa a domeniilor de specializare, cum ar fi: economia, agricultura , industria textila si pielaria. In derularea proiectului cu numarul LLP-LdV/IVT/2012/RO/306, cu titlul “Diversitate si traditii in insusirea cunostintelor de echitatie si confectionarea obiectelor de harnasament” am avut ca partener scoala Pettko-Szandtner Tibor Lovas Szakkepzo Iskola es Kollegium din Babolna, Ungaria, una dintre putinele scoli traditionale, care se ocupa de pregatirea specialistilor in cresterea cailor, calarie si conducerea de atelaje. Proiectul s-a desfasurat in doua fluxuri de cate trei saptamani fiecare, in perioadele 08 - 28.04.2013, respectiv 07 - 27.10.2013. La fiecare flux au participat cate sapte elevi si un profesor insotitor. Obiectivele proiectului au fost ca elevii scolii sa participe la activitati practice, sa cunoasca si sa aplice metode si tehnologii noi, dar si traditionale, metode utilizate in confectionarea articolelor de echitatie si curelarie. Pe langa formarea competentelor profesionale am avut in vedere dezvoltarea abilitatilor de comunicare, dezvoltarea personalitatii participantilor, dar si a cunostintelor acestora despre cultura, economia si societatea tarii gazda. Elevii nostri au lucrat zilnic cate sase ore la un atelier de confectionare si reparare a articolelor din piele, care are sediul in Acs, un mic orasel de langa Babolna. In  acest fel si-au insusit cunostinte despre sortimentele de piele si alte materiale folosite la confectionarea articolelor necesare cresterii cailor si calariei si utilizarea economicoasa a acestor materiale - deoarece cele utilizate sunt foarte scumpe, despre modalitatile traditionale de prelucrare a pieilor in atelierele de confectionare a articolelor pentru cai si au dobandit competente privind  modul de determinare a consumului de material. Avand si posibilitatea sa calareasca cai - si nu orice cai, ci din rasa araba, acestia au putut vedea cat de important este atat pentru cal, cat si pentru calaret sa se utilizeze articole de calitate din material care sa confere confort calului si siguranta calaretului!

Faptul ca au invatat metode si tehnologii particulare confectionarii acestor articole si au lucrat cu unelte specifice, diferite de cele destinate confectionarii incaltamintei si articolelor de marochinarie, a constituit una din plusvalorile acestui plasament, unul dintre cele mai interesante aspecte ale  meseriei alese de acestia, si anume confectionarea articolelor din piele si inlocuitori. Confruntarea cu conditiile reale ale muncii a determinat participantii sa  constientizeze cerintele unui loc de munca modern, importanta lucrului in echipa,  necesitatea prestarii unor lucrari de calitate si dezvoltarea spiritului antreprenorial. Cei 14 elevi
si-au dezvoltat abilitatile de relationare, de comunicare in limba maghiara materna - utilizand si expresii tehnice specifice pe parcursul activitatilor zilnice de practica, impreuna cu elevii scolii partenere din Ungaria, cat si abilitatile de comunicare in limba engleza, prin  participarea la concursurile de calarie, a caror limba straina oficiala este chiar limba lui Shakespeare. In sustinerea celor afirmate, iata cateva marturii  ale participantilor:


Botond Gedo (elev cl. a X-a): “Am invatat multe lucruri noi despre problemele organizatorice ale unei manufacturi si despre posibilitatea de a conduce o firma specializata in confectionarea articolelor pentru calarie. Imi plac caii si in viitor visez sa am o ferma de cai, sau un atelier de articole pentru cai.”
Ramona-Rozsika Otves (eleva cl. a X-a): “Pregatirea practica am avut-o la o mica firma de confectionare a articolelor din piele, utilizate in cresterea cailor. Am invatat foarte multe despre influenta artei populare asupra acestui mestesug, despre materialele folosite, despre metodele de ornamentare a pieselor componente prin ardere, presare, coasere si vopsire.
Annamaria Derzsi (eleva cl.a X-a): “A fost foarte placut sa invat despre confectionarea articolelor de calarie. In zona noastra caii sunt utilizati in agricultura si tot ce am stiut despre aceste articole a fost legat de hamuri. Am vazut ca in aceasta ramura a confectionarii articolelor din piele pe langa uneltele obisnuite, cunoscute de mine se folosesc multe unelte specifice.”
Hermina-Hajnalka Fabian (eleva cl. a X-a): “Am avut posibilitatea sa studiez o alta cultura, am vazut cata dragoste si cat efort implica cresterea cailor, am aflat ce nevoi au aceste minunate animale, parteneri ai oamenilor in activitatile zilnice si in activitatile de timp liber. Nu stiu ce alte oportunitati imi deschide aceasta experienta, dar sper sa realizez lucruri importante. Am devenit mai sigura pe mine si mai interesata sa aflu lucruri noi, indiferent de domeniu.”

Dupa activitatile practice si la sfarsitul fiecarei saptamani de stagiu,  participantii au vizitat o serie de edificii istorice si culturale din Ungaria, cum ar fi Manastirea din Pannonhal, monument istoric mai vechi de 1000 de ani, podurile peste Dunare din Budapesta. Au avut parte si de distractie, au vizionat spectacole de teatru, au avut ocazia sa vada un concurs de calarie international, organizat pentru tineri. Cei paisprezece participanti au facut o prezentare cuprinzatoare a proiectului si au impartasit impresiile traite in fata parintilor, a colegilor, cadrelor didactice din scoala, a reprezentantilor primariei din Cristuru-Secuiesc si a reprezentantilor agentilor economici, cum ar fi de exemplu Sc Conlog East SRL, colaborator al  scolii de mai multi ani, firma care angajeaza an de an cei mai multi absolventi ai nostri. Toate aceste experiente ii vor ajuta atat in viata profesionala, cat si in cea personala - prin dezvoltarea aptitudinilor sociale, cresterea  motivatiei de a invata o meserie frumoasa, de a afla lucruri noi. Din punct de vedere institutional,  proiectul a pus bazele unei relatii de durata cu institutia partenera maghiara si a consolidat calea spre noi colaborari. Datorita impactului pozitiv asupra elevilor, a institutiei noastre, dar si asupra comunitatii locale, dorim ca si in viitor sa participam  si la proiecte de mobilitate in noul program lansat in 2014, Erasmus+.

Zsofia Denes, Responsabil de Proiect, Liceul Tehnologic  “Zeyk Domokos” din Cristuru-Secuiesc


EXPERIENTA PROFESIONALA LA LONDRA PENTRU ELEVII BRANISTENI

Un numar de 11 elevi de la Colegiul Tehnic „Valeriu Braniste” din Lugoj, clasa a XI-a, domeniul Electronica si automatizari, au desfasurat un stagiu de pregatire practica in perioada 2 – 15 martie 2014 la ADC College din Londra, in cadrul proiectului european „Formare profesionala in domeniul tehnic – Sansa pentru o cariera de succes” – LLP-LdV/IVT/2012/RO/132.

Elevii au avut ocazia sa lucreze alaturi de lucratori britanici intr-un mediu cosmopolit, programul insemnand 6 ore pe zi, acumuland cunostinte si noi deprinderi pe partea hardware si software. In timpul liber elevii au beneficiat de un amplu program de pregatire culturala prin vizitarea celor mai importante obiective turistice londoneze si a unor cunoscute muzee: British Museum, Muzeul de Stiinte si Muzeul de Istorie Naturala. De asemenea, o zi a fost dedicata vizitarii orasului Oxford, celebru prin universitatea sa.

„Stagiile de pregatire practica de la Londra au fost o provocare din mai multe puncte de vedere. In primul rand elevii au fost nevoiti sa se obisnuiasca rapid intr-un mare oras european, sa invete in doar doua zile sa foloseasca mijloacele de transport in comun pentru a ajunge la locul de practica. In cadrul stagiilor de pregatire practica elevii au avut ocazia sa invete lucruri noi in domeniul lor de pregatire, sa socializeze cu alti elevi aflati in stagii de pregatire practica din Cehia si Polonia si sa experimenteze cosmopolitismul londonez. Fiind ultimul flux de elevi in cadrul acestui proiect, consider ca toate aceste experiente de invatare i-au determinat pe elevi sa aiba mai multa incredere in propria persoana si sa devina mai buni in ceea ce fac si invata ” a declarat prof. Ciprian Blaj, insotitorul grupului de elevi.

"Ce a insemnat pentru mine aceasta perioada de mobilitate in cadrul  proiectului Leonardo da Vinci? A fost cel mai frumos lucru care mi s-a intamplat vreodata, deoarece am reusit sa interactionez cu oameni dintr-un mediu strain, care lucreaza in domeniul IT/electronica si de la care am avut posibilitatea de a invata o multime de lucruri noi despre domeniul electronica si automatizari, despre procesul de printing si design, dar si aspecte despre cultura, caracterul si viata de zi cu zi a  britanicului de rand sau ce inseamna un mediu profesional dintr-o tara straina. De asemenea, am avut ocazia de a-mi exersa aptitudinile lingvistice, dar si sa vizitez o multime de obiective turistice, pe care – cel mai probabil - nu voi mai avea ocazia sa le vizitez curand. Obiectivele mele preferate sunt: Big Ben, London Eye, Royal Observatory of Greenwich, Buckingam Palace, Tower Bridge, Oxford cu celebra sa universitate.

La locul de practica am avut ocazia sa cunosc niste oameni deosebiti care sunt dedicati locului lor de munca si care lucreaza din placere. Am avut ocazia sa interactionez cu o persoana deosebita din Cehia, tot eleva, care a facut practica alaturi de aceeasi echipa.

Impactul pe care acest stagiu de practica l-a avut asupra mea este ca am invatat ca trebuie sa fiu mai punctual, organizat si politicos, dar si ca mi-ar face o deosebita placere sa lucrez in strainatate, poate chiar in Marea Britanie” a declarat elevul David Petric.

Proiectul este finantat de Comisia Europeana prin Programul “Invatare pe tot parcursul vietii” – Programul sectorial “Leonardo da Vinci”, fiind organizate stagii de pregatire practica pentru elevii de la domeniul Industrie textila si pielarie, in Spania, iar pentru elevii de la domeniul Electronica si automatizari, in Marea Britanie.

Prof. Ciprian Blaj – asistent - manager de proiect, E-mail: cipriann_blaj@yahoo.com


PARTENERIAT BILATERAL COMENIUS (2012 – 2014) “COMMON ROOTS BRING US TOGETHER”

Incepand din 2012, in Scoala Gimnaziala ,,Constantin Parfene” Vaslui se deruleaza proiectul bilateral Comenius “Common Roots Bring Us Together”, in parteneriat cu CEIP Virgen de la Paz din Gojar (Granada) Spania, care este si coordonatorul proiectului. Proiectul reprezinta o provocare pentru cei implicati, profesori, elevi si parinti, el reusind sa schimbe mentalitati, sa motiveze elevii sa studieze mai multe limbi straine, sa reduca distantele si sa ne apropie de cei asemeni noua.

Cand am pornit la drum in scrierea proiectului ne-am propus sa promovam valorile lingvistice si culturale in scopul educarii si pregatirii elevilor nostri pentru a deveni cetateni europeni, sa le dezvoltam abilitatile de comunicare in limba materna si in limbi straine. Odata cu primii pasi in derularea proiectului am inteles ca aceasta nu este o simpla activitate complementara, este un mod complex si unitar de gandire, cu efect pe termen lung. Astfel am planificat fiecare activitate cu maxima atentie la detalii si am deschis scoala in ansamblul ei catre Europa. Dupa primele conversatii pe Internet cu prietenii lor din scoala partenera, elevii nostri au fost mai interesati de studiul aprofundat al limbilor straine (engleza si, ca o noutate, spaniola), cu accent pe conversatii si aspecte practice. A fost un prim pas pentru a-i motiva sa se implice activ in activitatile din cadrul proiectului. Vazand interesul elevilor, cadrele didactice au raspuns solicitarilor acestora cu mare placere si lucrurile au decurs intr-un mod firesc. Daca la inceput parintii au ascultat informatiile referitoare la proiect putin cam sceptici in privinta sanselor lui de realizare, vazand cum ii ajuta pe elevi sa invete, cum ii orienteaza catre studiu si lucrul in echipa, catre interrelationare, s-au alaturat echipei noastre si ne-au sprijinit in toate demersurile, participand activ la multe dintre activitatile din cadrul proiectului, in special la reuniunile de proiect si schimburile de elevi.

Oferta scolii s-a diversificat pe masura ce proiectul a prins radacini. Pe langa activitatile desfasurate la orele de curs, limba romana, limba engleza, istorie, geografie, informatica, arte plastice, consiliere si orientare, au fost introduse activitati in cadrul disciplinelor optionale si Clubul Intercultural, cu ore de pregatire lingvistica in limba spaniola. Si cum elevilor le plac mult jocurile, am realizat impreuna cu ei o carte cu 19 jocuri lingvistice distractive “Funny Language Games Book”, insotita de un DVD ilustrativ, cu ajutorul careia profesorii de limbi straine (si chiar de limba romana) pot realiza activitati educative atractive si eficiente. Este un auxiliar interesant si util de care elevii sunt mandri si pe care profesorii il utilizeaza cu usurinta si cu placere. E la un click distanta, pe site-ul proiectului commonroots.eu.

Schimbul de elevi din Romania a reunit in lunile mai-iunie 2013 membrii Clubului Intercultural din cele doua scoli partenere in proiectul bilateral Comenius “Common Roots Bring Us Together”. Au fost momente incarcate de emotie si curiozitate, s-au organizat activitati diverse si constructive la care au lucrat echipe mixte de elevi romani si spanioli. A fost dovada vie ca cele doua tari au radacini comune, ca se aseamana in cele mai multe privinte. Spiritul latin ne-a facut sa ne simtim ca fratii, sa depasim barierele lingvistice. Vom duce mai departe mesajul nostru, chiar si dupa finalizarea proiectului, prin produsele realizate si prieteniile sudate.

Dupa schimbul de elevi din Spania, din luna aprilie a acestui an, vom finaliza un ghid de interferente culturale si lingvistice si un glosar de termeni in limbile engleza, spaniola si romana, care vor demonstra inca o data ca Romania si Spania au radacini comune care ne vor aduce mereu impreuna.

Activitatile din cadrul proiectului bilateral Comenius “Common Roots Bring Us Together” au dus atat la cresterea dimensiunii europene, cat si a prestigiului scolii noastre in comunitate, prin promovarea tuturor rezultatelor obtinute pana acum. Suntem motivati si dornici sa continuam colaborarea cu alte scoli din Europa  si incercam mereu sa ne autodepasim.

Coordonator de proiect, prof. Maria Monica Coman


Experienta Comenius

Am participat la cursul de formare intitulat “Bringing Creativity and Thinking Skills into the Educational Process”, organizat de instititia TA Group (Thinking Approach Group), in Riga, Letonia. Trainingul a fost sustinut de Dr. Alexander Sokol si Prof. Edgar Lasevich si a constat in prezentarea unor metode bazate pe General Theory of Powerful Thinking menite sa dezvolte creativitatea elevilor si abilitatile acestora de a gandi.

Cursurile au fost foarte intense, dar interactive, fiind in permanenta antrenati si solicitati in discutii. Atelierele au fost o adevarata provocare deoarece am incercat sa construiesc de fiecare data aplicatii interactive pentru disciplinele pe care le predau, avand ca finalitate dezvoltarea abilitatii elevului de a gandi independent. Au fost abordate modele cum ar fi ENV (Element, Numele insusirii, Valoare), jocuri de tipul Yes-No si am fost instruiti sa construim sarcini ce implica gandirea, sa alegem texte/aplicatii dupa diverse criterii care solicita elevul intr-un mod creativ. Toate acestea m-au determinat sa abordez procesul de predare dintr-o alta perspectiva, una benefica in ceea ce priveste motivatia elevului pentru a invata.

Participarea la acest stagiu a avut impact asupra modului meu de percepere a actului didactic. Pe viitor voi participa la alte initiative dedicate dezvoltarii creativitatii si abilitatii elevilor de a gandi. Accesul pe platforma http://www.ta-group.eu/ imi ofera o baza pentru viitoarele colaborari cu ”thinking teachers” si pentru diseminari ale diverselor activitati pe care le voi sustine cu materiale dezvoltate de mine pornind de la modelele studiate pe parcursul trainingului.

Simona Popovici Prof. Filosofie si stiinte socio-umane Colegiul „Henri Coanda” Bacau


Diseminare curs Comenius PT–2013-102-002 „ICT as a tool for intercultural & media education”

Am participat la cursul „ICT as a tool for intercultural & media education”, organizat de catre CREF - Centrul de Resurse Educatie si Formare, din Sesimbra, Portugalia. La curs au participat 27 de cursanti din 9 tari: Lituania, Spania, Romania, Cehia, Polonia, Turcia, Grecia, Islanda, Franta, Romania fiind reprezentata de un numar de 10 participanti. Cursul este rezultatul unui proiect Comenius, avand o echipa multinationala de traineri. In aceasta sesiune, pe langa gazdele portugheze - Vitor Costa si Jose Maldonado (CREF Sesimbra) si Sandra Fradaõ (Universitatea din Lisabona), au mai performat Inga Belousa-Letonia si Eglé Vaividiene-Lituania.

Obiectivul principal al cursului a fost acela de a oferi cursantilor informatii de noutate din domeniul noilor tehnologii de informare si comunicare si de a le dezvolta abilitati de utilizare a unor softuri multimedia pentru a le utiliza in sprijinul educatiei interculturale. Cursantii au invatat sa utilizeze platforma Moodle si tabla interactiva, sa creeze postere, rebusuri, filme folosind fotografii si softuri precum: Photo Story şi Movie Maker, Microsoft Autocolage, Eclipse Crosswords. Aceste materiale au fost apoi incarcate in cloud, utilizand Google Drive si Dropbox. Toate acestea sunt instrumente extrem de utile in activitatile cu elevii si in activitati de formare a adultilor, care pot schimba perspective asupra modului de realizare a cursurilor, de organizare a activitatilor, de integrare curriculara. In ceea ce priveste metodologia cursului, au fost combinate eficient activitatile directe din sala de training cu vizite in situ, la institutii reprezentative. Formatorii au conceput activitatile teoretice si practice astfel incat sa ofere cursantilor cat mai multe oportunitati de a interactiona, de a lucra impreuna performand intercultural, folosind metode interactive, incurajand schimbul de experienta intre paticipanti si lucrul in echipa. Astfel, la Primaria din Sesimbra a fost organizat un schimb de experienta, cu participarea reprezentantilor unor institutii cu preocupari majore in domeniul integrarii interculturale, precum EPIS-Citizenship Space-Municipality of Sesimbra, S.O.V.-Serviciul de Orientare Vocationala. Profesorii din Escola da Boa Água si din Centrul Parohial din Arrentela ne-au prezentat cateva aspecte ale experientei lor relative la integrare, deoarece in aceste institutii invata copii provenind din familiile sarace de emigranti din Brazilia, Insulele Capului Verde, Angola, Costa Rica, Europa de Est. De asemenea, a fost vizitata Biblioteca Publica din Sesimbra, unde fiecare cursant a donat o carte-opera a unui scriitor reprezentativ pentru cultura nationala, scrisa in limba materna, contribuind astfel la crearea unei sectiuni internationale a bibliotecii. Experienta lui Vitor Costa in organizarea unor astfel de cursuri si-a spus cuvantul, fiind manageriate cu succes situatiile diverse, dat fiind numarul mare de cursanti si logistica necesara, varietatea activitatilor si a locurilor de desfasurare a acestora, precum si tematica complexa a cursului. Trainerii, impartindu-ne in grupuri, ne-au sugerat sa descoperim altfel Lisabona, fiecare grup primind un plic care continea o harta si o lista cu obiectivele pe care trebuia sa le vizitam si sa le fotografiem. Fotografiile facute urmau sa fie material pentru realizarea prezentarilor in vederea evaluarii.

Consider ca a fost o experienta utila si interesanta, din care am avut multe de invatat atat pe plan profesional, cat si in planul dezvoltarii personale si al comunicarii interculturale. Toate informatiile primite la curs privind educatia interculturala si competentele de a folosi instrumente media sunt extrem de utile in activitatile cu elevii si in activitati de formare a adultilor, pot schimba perspectiva asupra modului de realizare a cursurilor, de organizare a activitatilor, de integrare curriculara.

Nastasia Covaci, Colegiul Tehnic „Costin D. Nenitescu”, Craiova


1

Tineret in Actiune, din nou la ONGFest

In perioada 9-11 mai 2014 are loc la Bucuresti a 5-a editie a ONGFest, editie care face apel la (r)evolutie -  (r)evolutia catre mai bine in orice domeniu ce ne priveste pe fiecare dintre noi - catre si pentru celebrarea diversitatii, respectarea drepturilor omului, sanse egale pentru fiecare, protejarea mediului si a patrimoniului, implicare si participare in decizii ce ne privesc.
Tema evenimentului de anul acesta este combaterea discursului urii.
ANPCDEFP, prin programul Tineret in Actiune, este, si la aceasta editie, partener in cadrul evenimentului.
Invitam organizatiile care au avut proiecte finantate prin intermediul programului Tineret in Actiune sa candideze pentru a avea participarea la ONGFest finantata prin programul Tineret in Actiune. Inscrierea se va realiza de catre o persoana in numele organizatiei, prin completarea formularului disponibil pe www.tinact.ro (ATENTIE! Nu trebuie sa completati formularul disponibil pe ongfest.ro.). La eveniment sunt asigurate costuri pentru maxim 2 persoane/organizatie. Prin inscriere reprezentantul/reprezentantii organizatiei se angajeaza sa participe integral la programul celor 3 zile (9-11 mai).

Numar maxim de organizatii ale caror costuri pot fi acoperite: 10.

Detalii despre inscriere si program aici.

Am participat fara corset

ANPCDEFP, prin programul Tineret in Actiune, a sustinut si anul acesta Gala Premiilor Participarii Publice (G3P), eveniment in cadrul caruia Centrul de Resurse pentru participare publica (CeRe) premiaza cetateni, organizatii si autoritati publice care demonstreaza, prin exemplul propriu, ca prin participare publica putem produce schimbari durabile pentru Romania. Gala a avut loc pe 27 martie 2014, promovand mesajul “participarea fara corset”. Oana Preda, director CeRe, mentiona: “La editia a V-a a Galei ne-am luat doza de entuziasm pentru inca un an. Am aplaudat oameni-cetateni care au iesit din zona lor de confort si au hotarat sa nu-si lase comunitatea doar pe mana autoritatilor. Au determinat sistemul sa faca schimbari: sa asfalteze o strada, sa subventioneze medicamente, sa redea viata patrimoniului, sa refaca parcuri si multe altele. Toti acesti oameni ne arata ca societatea civila se misca, duce lupte mici sau mari care, puse la un loc, incet, incet transforma relatia dintre stat si cetatean.”


Foto: © copyright: Photoliu - Mihai Barbu | Bogdan Baraghin

In cifre, Gala din acest an a insemnat 246.570 de oameni implicati in cele peste 60 de campanii inscrise la G3P si 12 preminati - 10 premii au fost acordate celor care s-au inscris in competitie, iar CeRe a acordat 2 premii speciale.
Andrei Popescu a reprezentat ANPCDEFP pe scena Galei, inmanand premiul “Exista viata dupa Titanic” pentru Asociatia Victoria Art, care a derulat campania „Festivalul de Film Victoria”, prin care au revitalizat viata culturala si spiritul comunitar in orasul Victoria, prin intermediul organizarii unui festival de film.

Mai multe detalii despre castigatorii G3P editia a V-a gasiti in catalogul evenimentului.


Laboratorul de educatie nonformala – apel pentru persoane resursa

Laboratorul de educatie nonformala a ajuns la cea de a 6-a editie, ultima care se deruleaza in cadrul programului Tineret in Actiune – principala sursa de finantare a evenimentului de-a lungul celor 5 ani. Promovarea educatiei nonformale va continua, insa, iar o parte din obiectivele Laboratorului vor fi transferate catre CONNECTOR , care va capata noi valente si va putea fi sustinut prin intermediul programului Erasmus+.

A fost deja lansat apelul pentru persoane resursa (acele persoane care doresc sa sustina ateliere de metode de invatare in context nonformal) pentru aceasta editie. Apelul este disponibil aici, iar termenul limita de inscriere este 27 aprilie. Apelul pentru participanti va fi lansat in data de 10 mai.

Nu uita: astazi este o zi buna pentru nonformal.
Mai multe informatii despre editia de anul trecut a Laboratorului gasesti AICI.


You(th) redefine culture - fii parte din ceva minunat!

4 voluntari SEV si 24 de voluntari locali implicati. 1890 de ore de voluntariat realizate de voluntarii internationali si cei locali. 494 de elevi cu varste cuprinse intre 6 si 12 ani implicati in activitati regulate bazate pe metode de educatie nonformala. 19 lectii de educatie multiculturala, 36 de lectii de educatie ecologica, 52 de ateliere creative. 18 cadre didactice implicate direct in activitatea cu voluntarii. 834 de parinti informati cu privire la activitatile in care sunt implicati copiii. Peste 2500 de persoane informate. Un singur proiect: You(th) redefine culture.

Initiatorul acestui proiect a fost Centrul de voluntariat Cluj –Napoca, ce a gazduit 4 voluntari din Cehia, Islanda, Letonia si Germania, in perioada 1.09.12 – 31.05.13. Partenerii transnationali ai proiectului au fost asociatiile Bunkr (Cehia), Zemgale Ngo Centre (Letonia), AUS-ICYE-Iceland (Islanda) si Kolner Freiwill Agentur (Germania). Partenerii nationali ai proiectului au fost Scoala Waldorf si Scoala Generala Ioan Bob din Cluj-Napoca.

Proiectul "You(th) redefine culture" si-a propus sa ofere oportunitati de dezvoltare alternative educatiei formale, atat prin tematica abordata, cat si din perspectiva metodelor non-formale folosite si sa promoveze educatia non-formala la nivelul cadrelor didactice in cele doua scoli implicate in activitati.
Obiectivul principal al acestui proiect a fost crearea contextului de invatare non-formala pentru voluntarii SEV care s-au dezvoltat personal prin dobandirea si imbunatatirea de competente generale precum: comunicare eficienta si cu respect fata de ceilalti, leadership, gestionarea dinamicii grupurilor de copii, managementul timpului, managementul resurselor materiale, competente de gandire critica, gestionarea procesului de invatare interculturala pentru copiii beneficiari, animatie socio-culturala, competente de a face fata constructiv situatiilor conflictuale, competenta de lucru cu succes in echipe, competente de a invata singur etc. “Am invatat sa imi organizez timpul, sa imi asum resposabilitati pe care sa le urmaresc, sa imi planific diferite sarcini, sa le inteleg si sa le prioritizez. Cred ca aceste abilitati imi vor fi de folos cand ma voi angaja. Imi doresc sa gasesc un job in asistenta sociala, dar vreau sa ma implic in continuare in comunitate prin voluntariat si voi continua sa imi dezvolt noile abilitati. In lunile in care am fost voluntar SEV am legat prietenii cu multi localnici, am calatorit si le-am inteles cultura. As recomanda SEV celor care au rabdarea, responsabilitatea si dorinta de a se implica si celor care sunt motivati mai degraba de zambete decat de bani.”, spunea Viktorija Kacane, voluntara din Letonia.

Un alt obiectiv important al acestui proiect a fost cresterea nivelului de constientizare pozitiva asupra altor culturi atat la nivelul grupului voluntarilor, cat si la nivelul intregii comunitati incluzand copiii, parintii acestora, cadrele didactice etc. “Ma intorc acasa cu bagajul plin de experiente extraordinare! Oamenii cresc, se dezvolta prin astfel de experiente. SEV este o ocazie de a cunoaste oameni, de a invata o multime de lucruri, de a te descoperi, a calatori...”, spune Monika Hryzlikova, voluntara din Republica Ceha.

Scopul proiectului a fost implementarea de catre voluntarii SEV a unui program de educatie interculturala si educatie ecologica pentru un numar de peste 400 de copii din doua scoli clujene (300 la Scoala Ioan Bob si 100 la Scoala Waldorf) cu impact socio-educativ asupra acestora. In cadrul proiectului voluntarii au implementat 2 proiecte individuale: un eveniment de Craciun pentru copiii implicati in activitatile Asociatiei Familia Regasita si un club al calatorilor – activitate desfasurata saptamanal in cadrul programului de afterschool al Liceului Waldorf. De asemenea, au fost organizate 2 evenimente publice in cadrul celei de-a 12-a editii a Saptamanii Nationale a Voluntariatului Cluj: More colours - actiunea concreta de voluntariat in beneficiul a doua sectii de pediatrie a Spitalului de Urgenta pentru Copii din Cluj-Napoca (imbunatatirea mediului in care sunt spitalizati copiii prin zugravirea si pictarea a 5 saloane din cadrul celor 2 sectii) si Give and Gain – zi dedicata voluntariatului corporatist - alaturi de voluntari din cadrul companiei MDM Group, cand a fost pregatita o masa pentru beneficiarii Centrului pentru persoane fara adapost din cadrul Asociatiei Prison Fellowship.

“Invata, vezi, fii parte din ceva minunat! Descopera-te si cunoaste diferite culturi, dezvolta-te ca persoana! Proiectul din Cluj a reprezentat o provocare foarte mare pentru mine. Mi-a placut foarte mult sa petrec timp cu copiii, asa ca din acest punct de vedere proiectul a fost foarte potrivit pentru mine”, spunea Unnur Stefansdottir, voluntara din Islanda care a petrecut 9 luni de zile ca voluntar SEV la Cluj, in cadrul proiectului "You(th) redefine culture".

Proiectul a fost, de asemenea, un proiect pilot Societal ce a promovat responsabilitatea sociala aplicand Ghidul Societal bazat pe Grila de indicatori de responsabilitate sociala (in domeniile mediu, social, economic si guvernanta).


Reteaua Eurydice isi propune sa faciliteze cooperarea europeana in domeniul educatiei. Publicatiile realizate in cadrul retelei reprezinta o foarte buna sursa de documentare – prin furnizarea de informatii clare, concise, actualizate si bine documentate.

Eurypedia

Eurypedia este o enciclopedie online multilingva care are scopul de a prezenta cat mai precis imaginea sistemelor de educatie din intreaga Europa. Gestionata de catre reteaua Eurydice si actualizata in mod regulat de catre experti in educatie si ministere nationale din intreaga Europa, portalul permite accesul la peste 5.000 de articole referitoare la organizarea sistemelor de educatie si a celor mai recente reforme.
Eurypedia furnizeaza cele mai detaliate informatii despre 38 de sisteme scolare si universitare.
Cautarea informatiilor furnizate de catre aceasta enciclopedie poate sa fie facuta dupa tema sau dupa tara. In demersurile lui, utilizatorul are la dispozitie si alte instrumente, si anume: Glosar, Legislatie nationala, Bibliografie nationala, Lista institutiilor relevante.
Toate informatiile sunt disponibile in limba engleza. Majoritatea tarilor din cadrul retelei a optat pentru oferirea acestor informatii si in limba lor nationala.
Eurypedia este structurata in 14 capitole:

    1. Context si tendinte politice, sociale si economice.
    2. Organizare si guvernare.
    3. Finantarea in educatie.
    4. Educatie si asistenta pentru copii de varste mici.
    5. Invatamant primar.
    6. Invatamantul secundar si post-secundar non superior.
    7. Invatamantul superior.
    8. Educatia si formarea adultilor.
    9. Cadrele didactice si alte categorii de personal didactic.
    10. Personalul de conducere si alte categorii de personal didactic.
    11. Asigurarea calitatii.
    12. Sprijin si orientare educationala.
    13. Mobilitate si dimensiune internationala.
    14. Reforme in derulare si evolutie in materie de politici.

Referinte Internet:
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/eurypedia_en.php

 

Developing Key Competences at School in Europe: Challenges and Opportunities for Policy
[Dezvoltarea competentelor cheie in scolile din Europa. Provocari si oportunitati pentru politica]

Aceasta publicatie subliniaza unele dintre principalele realizari si provocari referitoare la dezvoltarea competentelor cheie in scolile din Europa. Cu exceptia competentelor "a invata sa inveti" si "sensibilizarea si expresia culturala", toate celelalte competente cheie sunt luate in considerare.
Raportul cauta sa raspunda urmatoarelor intrebari: (i) cum sprijina tarile dezvoltarea competentelor cheie?; (ii) cum implementeaza tarile noul curriculum bazat pe competente?; (iii) cum evalueaza tarile elevii la competentele cheie?; (iv) cum abordeaza tarile combaterea rezultatelor slabe in scoala?; (v) cum incurajeaza tarile tinerii sa urmeze studii si cariere in matematica, stiinta si tehnologie?
Raportul acopera invatamantul obligatoriu si secundar general din 31 de tari europene (statele membre UE, Croatia, Islanda, Norvegia si Turcia).
Anul de referinta pentru colectarea datelor este anul scolar 2011/2012.
Anul publicarii: 2012

Referinte Internet:
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/145EN.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/145FR.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/145DE.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/145RO.pdf

 

Citizenship Education in Europe
[Educatia civica in Europa]

Incurajarea cetatenilor, in special a tinerilor, sa se implice activ in viata sociala si politica a devenit o prioritate politica atat la nivel national, cat si european. Promovarea cetateniei active a devenit un obiectiv principal avut in vedere de toate sistemele de educatie din Europa, identificat de Cadrul strategic pentru cooperare europeana in domeniul educatiei si formarii profesionale, Europa 2020.
Raportul 2012 referitor la Educatia civica in Europa are drept scop captarea modului in care politicile si masurile referitoare la cetatenie au evoluat in ultimii ani, in tarile europene si furnizeaza informatii despre 31 tari membre ale retelei Eurydice, pe cinci teme principale, si anume: (1) curriculum, organizare si continut; (2) participarea elevilor si a parintilor; (3) cultura scolara si participarea elevilor in societate; (4) evaluare si examinare; (5) sprijin pentru profesori si directorii de scoli.
Anul de referinta pentru colectarea datelor este anul scolar 2010/2011.
Anul publicarii: 2012

Referinte Internet:
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/139EN.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/139FR.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/139DE.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/139RO.pdf

.... si multe alte titluri interesante.....

Toate publicatiile pot sa fie accesate si descarcate gratuit, de pe urmatoarele adrese:
http://www.llp-ro.ro
http://www.eurydice.org
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/index_en.php


s
1
2

... te informeaza:

 

Program de stagii la Oficiul Inaltului Comisar ONU pentru Drepturile Omului

Programul de stagii se adreseaza absolventilor de facultate si se deruleaza la Oficiul Inaltului Comisar ONU pentru Drepturile Omului - OHCHR.
Scopul acestor stagii este:
a) sa mareasca gradul de intelegere a stagiarului asupra problemelor curente legate de drepturile omului la nivel international si sa-i ofere o viziune din interior asupra activitatii desfasurate de ONU, in particular OHCHR;
b) sa puna la dispozitia OHCHR si ONU mecanisme pentru apararea drepturilor omului, cu sprijinul si contributia unor studenti sau absolventi remarcabili.

Stagiarii vor fi implicati, printre altele, in domenii precum: cercetare pe probleme privind drepturile omului, redactarea unor versiuni primare de lucrari analitice si rapoarte, asigurarea servisarii tehnice a intalnirilor, prevenirea scurtcircuitelor in gasirea de informatii si in activitatile de cooperare tehnica, precum si in operatiuni de teren si sustinerea altor activitati ale OHCHR.
Candidatii trebuie sa fie absolventi de facultate si posesori ai unei diplome de licenta intr-un domeniu conex activitatii desfasurate de ONU, ca de exemplu: drept international, stiinte politice, istorie, stiinte sociale. Sunt preferati cei care s-au specializat pe problematici legate de drepturile omului.
Stagiile la ONU nu sunt remunerate. Cheltuielile de transport si subzistenta trebuie sa fie acoperite de stagiari. Candidatii trebuie sa fie sponsorizati de o institutie academica si sa cunoasca foarte bine cel putin doua dintre cele sase limbi oficiale ale ONU: engleza, franceza, spaniola, araba, rusa si chineza.
Stagiile dureaza cel putin trei luni si pot fi reinnoite o singura data pentru alte 3 luni. Selectia stagiarilor se face de doua ori pe an.
Termenul limita pentru selectia mai/iunie este 30 aprilie 2014.

Mai multe informatii se gasesc pe site-ul Eurodesk: http://www.eurodesk.ro/program.php?progid=EU0010000150

 

Stagii de practica la Curtea de Justitie

In fiecare an, Curtea de Justitie ofera un numar limitat de stagii platite cu durata maxima de 5 luni. Acestea se efectueaza de obicei la Directoratul Cercetare si Documentare, la Serviciul pentru Presa si Informatii, la Directoratul General pentru Traduceri sau la Directoratul pentru Interpretare.

Stagiarilor li se cere:

  • sa fie cetateni ai unui stat membru UE;
  • sa aiba diploma de licenta in Drept sau Stiinte Politice (Dreptul ar trebui sa predomine), diploma care, daca este cazul, sa fie completata de un certificat de studii post-universitare sau de experienta profesionala;
  • sa cunoasca la perfectie una dintre limbile oficiale ale UE si sa cunoasca bine si o a doua. Se recomanda, de asemenea, bune cunostinte de limba franceza.

Stagiile la Directoratul pentru Interpretare dureaza intre 10 si 12 saptamani si se adreseaza persoanelor recent calificate pentru interpretare, care sunt specializate in acele limbi straine ce prezinta interes pentru DG. Stagiarii au ocazia de a-si perfectiona capacitatea de interpretare, mai ales pe partea legala, prin pregatirea de dosare, cercetare de termeni si exercitii practice.  

Termenul limita pentru stagiile care incep intre 1 octombrie si 28 februarie este 30 aprilie 2014.
Mai multe informatii se gasesc pe site-ul Eurodesk: http://www.eurodesk.ro/program.php?progid=EU0010000180

 

Stagii la Mediatorul European

Mediatorul European ofera un numar limitat de stagii care urmaresc sa le faciliteze stagiarilor sa adauge experienta practica la cunostintele pe care le-au acumulat pe parcursul studiilor.

Stagiile dureaza in mod normal 4 luni si pot fi prelungite pana la maximum 11 luni.

Stagiarilor li se solicita sa lucreze sub supravegherea directa a unui jurist. In mod normal, acestia trebuie sa se ocupe de investigatii sau de plangeri, sa faca munca de documentare pentru mediator sau ambele lucruri.

Nivelul ajutorului financiar acordat stagiarilor in schimbul sprijinului extern va fi calculat pentru fiecare in parte. Bursele sunt disponibile pentru stagiarii care nu au alte mijloace financiare, timp de trei luni. Valoarea burselor reprezinta 25% din salariul mediu pe care il primeste personalul de grad A*6, nivelul 1, inclusiv cheltuielile de intretinere, unde este posibil.

Stagiarii sunt selectati pe baza individuala. Candidatii ar trebui, in mod normal:

  • sa fie cetateni ai unui stat membru UE;
  • sa aiba diploma de licenta in drept si sa fie la un nivel avansat al formarii lor  profesionale sau al documentarii in probleme de drept comunitar;
  • sa fie capabili sa lucreze in cel putin doua limbi oficiale ale comunitatilor europene; sunt cerute cunostinte de franceza si engleza, limbile de lucru ale Mediatorului European.

Date limita pentru stagiile care incep de la 1 septembrie: 30 aprilie 2014.

Mai multe informatii se gasesc pe site-ul Eurodesk: http://www.eurodesk.ro/program.php?progid=EU0010000147


Stagii de formare la Consiliul Europei

Consiliul Europei ofera doua sesiuni de stagii de formare in fiecare an, cu o durata de minimum 8 saptamani si maximum 5 luni. Stagiile se desfasoara in martie/iulie, septembrie/ianuarie.

Stagiarii efectueaza cercetari, pregatesc proiecte de raport si studii pentru intalnirile expertilor si redacteaza minutele. Ei pot, de asemenea, acorda asistenta in activitatile curente. Stagiarii vor avea sansa - mai ales prin intermediul cursului de prezentare sustinut special pentru ei - sa cunoasca structurile Consiliului, activitatile si procedurile de cooperare internationala, inclusiv implementarea Conventiei Europene a Drepturilor Omului. Ei vor avea, de asemenea, ocazia de a participa la prelegerile tinute in Consiliu despre activitatile sale, la sesiunile Adunarii Parlamentare a Consiliului Europei si la alte intalniri ce se vor desfasura in cursul sederii lor la Strasbourg.

Candidatii eligibili:

  • Cetateni ai unuia din statele membre ale Consiliului Europei.
  • Candidatii trebuie sa cunoasca foarte bine una dintre limbile oficiale ale Consiliului Europei (engleza sau franceza) si sa aiba abilitatea de a redacta rapoarte. Este de dorit si cunoasterea celeilalte limbi.
  • Stagiarii trebuie sa aiba diploma pentru primul ciclu de invatamant superior in sensul Declaratiei de la Bologna (diploma de licenta sau echivalent) si sa isi doreasca sa dobandeasca experienta si cunostinte practice despre functionarea si activitatile Consiliului Europei. 

Candidatii trebuie sa completeze un formular de inscriere online disponibil pe site-ul Consiliului Europei, indicand pe formular departamentul ales, si sa-l trimita apoi in format electronic Directiei de Resurse Umane.

Stagiarii nu sunt platiti. Cheltuielile de calatorie si cazare, precum si cheltuielile de subzistenta sunt suportate de catre stagiar.

Data limita pentru stagii care se deruleaza in perioada 08.09.14-31.01.15 este 2 mai 2014.

Mai multe informatii: http://www.coe.int/en/web/jobs/traineeships

Pentru informatii despre multe alte oportunitati europene, va recomandam sa vizitati site-ul Eurodesk sau sa va inscrieti pe grupul nostru de informare, eurodesk_info.

Primiti acest mesaj deoarece sunteti abonat(a) la AvertiMAIL - buletinul informativ lunar al Agentiei Nationale pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale.

Va rugam sa utilizati urmatoarele modalitati de abonare:
     - daca doriti sa va abonati cu o adresa de yahoo, folositi http://groups.yahoo.com/group/avertimail_anpcdefp/
     - pentru orice alte tipuri de adrese de mail, folositi formularul existent pe http://www.anpcdefp.ro/avertimail.php

Daca aveti proiecte interesante si doriti sa publicati in Avertimail articole despre acestea, daca aveti sugestii si comentarii sau daca doriti doar sa ne scrieti, va rugam sa folositi adresa feedback.avertimail@anpcdefp.ro

Daca doriti sa nu mai primiti aceasta publicatie, va rugam sa trimiteti un mesaj cu subiectul Dezabonare la adresa unregistered@anpcdefp.ro