Cuprins:

Termene limita

Erasmus

Grundtvig

Leonardo da Vinci

Eurydice

Tineret in Actiune

Eurodesk

Termen limita deschis

VIZITE SI SCHIMBURI PENTRU PERSONALUL IMPLICAT IN EDUCATIA ADULTILOR

Candidaturile trebuie trimise cu cel putin 8 saptamani inainte de inceperea activitatii.
Detalii la: http://www.llp-ro.ro/userfiles/Apel_GRU_2012.pdf
30 aprilie 2012

Mobilitati de formare continua
Detalii la: http://www.llp-ro.ro/userfiles/Apel_GRU_2012.pdf

Conferinta finala a proiectului CityM - Creative, Innovative and Transferable Methods in the Training of Teachers and Training Staff


CityM este un proiect de retea tematica, implementat de 13 Agentii Nationale care administreaza Programul de Invatare pe tot parcursul vietii (LLP) in 12 tari, finantat de Comisia Europeana si coordonat de ANPCDEFP. Proiectul CityM si-a propus sa contribuie la o mai buna vizibilitate si explotare a proiectelor LLP care dezvolta metode/metodologii pentru formarea cadrelor didactice si a formatorilor. Accentul a cazut in acest sens pe metode creative si inovatoare care au si un potential ridicat de transferabilitate.

Conferinta finala a proiectului s-a desfasurat la Bucuresti, in perioada 6-8 martie 2012 si a avut ca obiective, printre altele, sa prezinte participantilor unul din rezultatele proiectului - Kitul de metode creative, inovatoare si transferabile in domeniul formarii cadrelor didactice si a formatorilor, ca si sa lanseze o dezbatere privind o mai buna integrare a rezultatelor proiectelor LLP in practica educationala si in politicile in domeniul educatiei si formarii profesionale.

Evenimentul a reunit 130 de participanti din 12 tari - Austria, Belgia, Cipru, Danemarca, Germania, Lituania, Marea Britanie, Norvegia, Polonia, Olanda, Suedia si, desigur, Romania. Participantii au fost reprezentanti ai proiectelor incluse ca exemple de buna practica in kit, cadre didactice, formatori, studenti care urmeaza sa devina cadre didactice, factori de decizie in educatie si formare profesionala.

Conferinta a fost, pe modelul ANPCDEFP... altfel. Adica vie, interactiva si dinamica. S-au folosit tehnici inovatoare de facilitare si metode participative cum ar fi: Open Space Technology, Knowledge Safari si Digital Mosaic.
Obiectivele workshop-urilor desfasurate in cadrul conferintei au fost:
• Sa stimuleze obtinerea unui continut de calitate: noi perspective si recomandari pentru factorii de decizie de la nivel national si European
• Sa implice activ participantii in valorizarea de bune practici, dar si in schimbul de informatii si experienta
• Sa fie agreabile, creative si eficiente!

Feedback-ul dat de participanti la finalul conferintei, in cadrul unei runde unde fiecare a avut ocazia de a spune cateva cuvinte, a demonstrat ca ne-am atins si chiar depasit obiectivele. Evenimentul s-a incheiat cu aplauze si cuvinte emotionante, printre care: "Romania really ROCKS!", "Amazing, beautiful, tremendous!", "Stimulating", "Fantastic" etc.

Pentru mai multe detalii, www.city-m.eu, unde in curand, veti avea acces la kit, in versiune electronica, in urmatoarele limbi : franceza, germana, olandeza/flamanda, greaca, daneze, lituaniana, engleza, norvegiana, poloneza, suedeza si romana.

Pentru orice intrebari privind CityM, va rugam sa scrieti la adresa laura.popa@anpcdefp.ro

Ceremonia de decernare a premiilor European Language Label 2011


Pe 16 martie, la sediul Reprezentantei Comisiei Europene, a avut loc Ceremonia de decernare a premiilor European Language Label 2011.

Pe pagina http://www.llp-ro.ro/llp.php?id=48&d=55&menu=29 gasiti filmul evenimentului care include prezentarile proiectelor premiate, discursul dlui Mircea Cartarescu, recitalul drei Mariana Preda si inregistrarea emisiunii StoryMania, facuta special de echipa Radio Romania Cultural, cu ocazia decernarii premiilor European Language Label 2011.

Ce urmeaza in continuare?
Pe 9 aprilie se va lansa dezbaterea nationala de stabilire a criteriilor pe baza carora se vor acorda premiile ELL pentru cadrele didactice care predau limbi straine in invatamantul preuniversitar si in invatamantul superior.

Calendarul de derulare a acestei activitati este urmatorul:
- 9 aprilie - 15 mai: derularea intalnirilor de lucru in cadrul carora se va identifica setul de criterii pe baza carora se vor acorda premiile ELL pentru profesori;
- 16 - 31 mai: centralizarea rezultatelor si publicarea acestora
- 1 iunie - 15 iulie: nominalizarea cadrelor didactice
- 15 iulie - 31 august: evaluarea candidaturilor
- 1 septembrie: publicarea rezultatelor
- premierea castigatorilor se va face in cadrul Ceremoniei ELL 2012

Apelul European Language Label 2012 pentru premierea proiectelor inovatoare in domeniul predarii si invatarii limbilor straine va fi lansat la inceputul lunii iunie 2012. Ceremonia European Language Label 2012 va avea loc in luna septembrie 2012.

Pagina Comunitatii ELL de pe Facebook, https://www.facebook.com/pages/European-Language-Label-Community/215139538561808 prezinta si promoveaza experiente si rezultate ale proiectelor premiate cu European Language Label in cei 10 ani de existenta a acestor premii. Sunteti invitati sa o utilizati si sa o promovati.

De asemenea, a fost aprobata finantarea proiectului KA2 - NELLIP (http://projects.pixel-online.org/nellip/info/index.php), al carui principal obiectiv consta in promovarea calitatii in invatarea limbilor straine prin aplicarea criteriilor de calitate folosite la acordarea distinctiilor European Language Label. Coordonatorul proiectului este din Italia, iar parteneriatul transnational al proiectului cuprinde 10 institutii din opt tari, printre care si doi parteneri din Romania: Fundatia EuroEd din Iasi si Asociatia PROSPER-ASE Language Centre din Bucuresti.

Stiri de la Erasmus Student Network (ESN) Romania

La Cluj-Napoca, 200 de studenti ERASMUS straini au legat prietenii fara frontiere

"Friends without Borders", evenimentul national organizat de catre filiala ESN Cluj-Napoca, a avut loc in perioada 6-8 Aprilie 2012. Participantii, 250 la numar, au fost studenti Erasmus straini din 17 tari, care studiaza in:
- Cluj-Napoca: Universitatea Babes-Bolyai, USAMV, Universitatea Tehnica,
- Bucuresti: Universitatea din Bucuresti, Universitatea Romano-Americana, ASE, Universitatea Politehnica
- Alba-Iulia: Universitatea 1 Decembrie 1918
- Suceava: Universitatea Stefan cel Mare
- Targu Mures: Universitatea Petru Maior
- Timisoara: Universitatea de Vest
- Brasov: Universitatea Transilvania
- Sibiu: Universitatea Lucian Blaga

Inca din prima zi, studentii au interactionat in cadrul unui training cu tema "Comunicarea intr-un mediu multicultural", sesiune sustinuta de un expert in domeniul relatiilor internationale. Socializarea a continuat in timpul unui joc de tip vanatoare de comori, ce a oferit o perspectiva interactiva si captivanta asupra orasului. Nu in ultimul rand, surpriza pregatita participantilor a fost lantul umanitar din Piata Avram Iancu, prin care s-a dorit sensibilizarea opiniei publice cu privire la barierele de limba, etnie, culoare, rasa, si de a demonstra ca acestea pot fi combatute prin prietenie, solidaritate si unitate intre toate statele.

Evenimentul "Friends without Borders" face parte din seria de evenimente programate de catre Erasmus Student Network (ESN) Romania pentru acest an aniversar, in care programul Erasmus implineste 15 ani in Romania si 25 la nivel european. Luna Martie a.c. a adus Erasmus Student Network (ESN) Romania premiul cel mare la categoria "Educatie si Invatamant", distinctie acordata in cadrul Galei Premiilor Radio Romania Cultural.


Poveste de succes 2012
Universitatea de Medicina si Farmacie "Gr. T. Popa" Iasi


1. De ce ai ales Erasmus?
Mi-am dorit in mod deosebit sa beneficiez de o bursa Erasmus SMS la Universitatea Torino din Italia pentru ca astfel sa cunosc sistemul medical si cel de invatamant al Italiei si sa imi imbunatatesc cunostintele de limba italiana. Stiam deja ca italienii, fiind un popor latin ca si noi, sunt oameni calzi, ospitalieri, comunicativi. De asemenea, orasul Torino, locul unde am petrecut eu cele 6 luni de mobilitate, ofera multe posibitati de petrecere a timpului liber: teatre, cinematografe, Muzeul Cinematografiei, Muzeul de Stiinte Naturale, giulgiul care se presupune ca i-ar fi apartinut lui Iisus, etc. Facultatea de Medicina din cadrul Universitatii din Torino este una cu traditie in domeniu, apreciata la nivel international. Pentru mine, a pleca sa studiez si sa dau examene intr-o tara straina era o adevarata provocare, de aceea acum sunt multumita ca am facut fata cu succes.

2. In ce fel experienta Erasmus te-a schimbat ca persoana si te-a ajutat in profesia aleasa?
Experienta Erasmus mi-a oferit oportunitatea de a-mi dezvolta capacitatea de comunicare in limba italiana. Am devenit mai sociabila, mai dornica de a interactiona cu cei din jur. Am invatat sa ma adaptez celor mai diverse situatii: de la a face anamneza unui pacient, pana la a redacta o lucrare stiintifica in colaborare cu studentii italieni. Pe plan profesional, in aceasta perioada am avut ocazia de a-mi verifica cunostintele medicale acumulate in facultate, avand satisfactia de a constata ca ceea ce am invatat este perfect valid si la inaltimea cererilor pofesorilor din Italia. Un alt lucru care mi-a placut foarte mult si despre care nu stiam foarte multe cand eram in tara a fost geriatria, un domeniu foarte vast si interesant. Varsnicii au parte de asistenta la cele mai inalte standarde pana in ultima clipa, principiul fiind aceala "de a nu adauga ani vietii, ci viata anilor". In general, experienta Erasmus m-a imbogatit spiritual, m-a maturizat, mi-a oferit sansa de a invata foarte multe, atat pe plan medical, cat si in cel al relatiilor interumane.

3. Top 3 experiente personale:
- in perioada 17-21 martie 2012, la Ivrea, un orasel situat in apropiere de Torino, a avut loc Carnavalul Istoric, un eveniment anual la care am avut ocazia sa iau parte. Elementul specific acestui Carnaval este unic in lume: exista echipe, bine organizate, care se lupta folosind drept arme portocalele. Carnavalul de la Ivrea atrage in fiecare an sute de mii de turisti. Bataia cu portocale simbolizeaza lupta locuitorilor cu nobilii care stapaneau orasul, pentru eliberarea acestuia. Atmosfera de epoca, frumusetea costumelor si bataia cu portocale fac din Carnavalul de la Ivrea un eveniment de neuitat pentru mine.
- pe parcursul perioadei de mobilitate Erasmus, am urmat si cursuri de limba italiana, nivel avansat, pentru studentii straini. Aici am cunoscut studenti din diferite state ale lumii: Australia, Elvetia, Franta, Spania, Rusia, Polonia, Brazilia, etc. Am amintiri frumoase legate de colegii de la cursul de italiana. Am iesit impreuna la cinematograf, ne-am imprietenit si ne-am promis ca vom pastra legatura.
- un alt lucru care m-a impresionat a fost ospitalitatea colegilor italieni, de la Facultatea de Medicina. Pe 5 februarie, de ziua mea de nastere, un grup de colegi mi-a cantat "La multi ani" in limba romana. A fost un moment cu adevarat emotionant, de care imi amintesc cu drag.

4. Top 3 experiente academice:
- primul examen dat in Italia a fost Medicina Legala. Invatasem mult, dar era un examen oral si eram foarte emotionata. A decurs bine, am reusit sa vorbesc coerent, dar am si gesticulat mult de la stres. Imi amintesc sentimentul de satisfactie, de implinire pe care l-am avut cand am obtinut punctaj maxim. Aceasta experienta mi-a dat curaj, incredere in fortele proprii.
- am avut ocazia sa vizitez departamentul de fertilizare asistata al Spitalului de Obstetrica-Ginecologie Sf. Anna din Torino. Am putut vedea, la microscop, cum are loc fecundarea in vitro si care sunt stadiile pana la implantarea embrionului. Nu stiam de aceasta tehnica decat din auzite si a fost interesant sa vad un laborator unde chiar se realizeaza acest procedeu.
- am asistat la o interventie de mastectomie radicala si am avut placuta surpriza sa vad, in acelasi timp operator, si reconstructia sanului. Astfel, femeia nu avea sa fie supusa traumei psihologice de a se trezi fara un san.
- pe plan profesional, am avut parte de numeroase experiente interesante: am invatat cum se administreaza terapia cu anticorpi monoclonali, am facut garzi pe sectiile de Obstetrica-Ginecologie, Geriatrie, Medicina Interna, am asistat la nasteri, am avut ocazia sa vad un pacient cu meningita herpetica, etc. Mi-am imbogatit experienta clinica, am acumulat cunostinte medicale si am invatat sa ma adaptez unui sistem destul de diferit de al nostru.

5.ERASMUS: pro si contra
In general, a pleca din tara cu o bursa Erasmus este o experienta cu adevarat utila si interesanta. Cum am aratat mai sus, pe parcursul perioadei de mobilitate am invatat sa ma adaptez celor mai diverse situatii, mi-am imbogatit cunostintele medicale si de limba italiana, am cunoscut oameni interesanti, am vizitat obiective turistice.

Singurul argument impotriva unei eventuale plecari cu bursa Erasmus este bugetul lunar prea mic pentru ca studentul sa se descurce pe cont propriu. Este nevoie si de contributia parintilor sau a unor sponsori. Cei aprox. 350 euro pe luna ajung cel mult pentru chirie si cheltuieli de sedere. Pentru carti, transport, mancare, vizitarea muzeelor, cinematograf, etc, e nevoie de contributia proprie, care se ridica la 200-300 euro pe luna.

De asemenea, un alt lucru la care trebuie sa fie atent un student care vrea sa plece, este faptul ca profesorii de la universitatea gazda nu fac diferenta intre conationalii lor si straini, de aceea e necesara o buna cunoastere a limbii tarii unde se va pleca. La examene, pretentiile sunt aceleasi ca pentru un vorbitor nativ de limba italiana, si e normal sa fie asa, avand in vedere ca vorbim de domeniul medical, unde e necesar sa cumunicam cu pacientii.

Un student care isi doreste sa plece cu bursa Erasmus trebuie sa aiba in vedere si aceste aspecte, dar ele nu fac din dorinta de a pleca un obiectiv intangibil. Personal, daca as fi pusa in situatia sa aleg, categoric as pleca inca o data.

ADELA RUSU Anul VI
Universitatea de Medicina si Farmacie "Gr. T. Popa" Iasi


Un proiect de succes

Proiectul Grundtvig "Get Adults Make Events" - parteneriat pentru invatare derulat in perioada 2009-2011 - a fost premiat cu European Language Label 2011. Proiectul s-a adresat prioritatii pentru anul 2011 - invatarea limbilor straine in comunitate, fiind implementat din partea Romaniei de Colegiul Economic "Hermes" din Petrosani, in colaborare cu alte institutii.

Rezultatele proiectului
- realizarea unui ghid multilingvistic sub forma unui vocabular ce contine cuvinte uzuale in limbile tarilor participante la proiect; (ghidul reprezinta produsul pentru care s-a castigat premiul European Language Label)
- realizarea site-ului proiectului: http://www.wix.com/grundtvig1/hermespet si intretinerea lui periodica
- realizarea proiectului: "Game" Pe platforma etwinning: http://new-twinspace.etwinning.net/web/p20671/welcome si postarea regulata a diferitelor activitati si forumuri de discutii intre elevii, adultii si formatorii din fiecare tara utilizand limba engleza ca limba de comunicare dar experimantand si alte cuvinte uzuale specifice tarilor implicate in proiect;
- realizarea profilului fiecarei tari participante la proiect in limba engleza cu informatii privind istoria, obiectivele turistice importante, traditii si obiceiuri din fiecare tara participanta la parteneriat, stereotipuri, traducerea cuvintelor uzuale in limba fiecarei tari.

Parteneri in proiect
- CTP N. Andria - Massafra-Italia (Coordonator)
- CFA Lluís Castells - Sant Boi de Llobregat (Spania)
- St Albans Road Infant School - Dartford (Anglia)
- SECOND CHANCE SCHOOL OF TRIPOLIS - Tripolis (Grecia)
- CTP c/o IC L. Pirandello - Taranto (Italia)
- Centum Ksztalcenia Ustawicznego w Bialymstoku - Bialystok (Polonia)
- UTENOS DAUNIŠKIO GIMNAZIJA - Utena (Lituania)
- SEHIT SAMET SARAC HALK EGITIM MERKEZI - Adana (Turcia)

Din Romania - Colegiul Economic "Hermes" din Petrosani, alaturi de Primaria Municipiului Petrosani si Centrul de Informare Turistica Petrosani.

Limbile straine utilizate in proiect
- Engleza
- Spaniola
- Romana
- Poloneza
- Lituaniana
- Turca
- Greaca
- Italiana

Sustenabilitatea si valoarea adaugata a proeictului:
Prin participarea mai multor tari europene proiectul stimuleaza invatarea limbilor straine intr-o maniera creativa: participand la evenimente, realizand profile multiculturale, creand un ghid multilingvistic; Pe platforma etwinning proiectul se dezvolta transparent antrenand in forumul de discutii atat profesorii formatori cat si elevii/adultii care invata;

Valoarea adaugata a proiectului este data de faptul ca in proiect sunt antrenate mai multe limbi, in special cele mai putin folosite cum ar fi lituaniana, turca, poloneza si greaca.

Grupul tinta este unul larg, fiind format din elevii/adultii liceelor in care invata, iar de ghidul multilingvistic creat pot beneficia atat muncitorii, cat si turistii tarilor vizitate, fiind pus la dispozitia Centrului de Informare Turistica din Petrosani.

Dimensiunea europena este semnificativa, fiind data de participarea mai multor tari europene care faciliteaza dezvoltarea de competente interculturale si lingvistice la nivelul tuturor "actorilor" implicati in proiect. Rezultatele pot fi transferate si altor grupuri tinta.

Mihaela Tetileanu
Colegiul Economic "Hermes" din Petrosani


Proiect de Parteneriat Leonardo da Vinci de succes

In perioada 2010-2012, Colegiul Tehnic "Ioan C. Stefanescu" din Iasi deruleaza proiectul de parteneriat Leonardo Da Vinci nr. LLP-LDV/PAR/2010/RO/071, finantat de Comisia Europeana cu titlul: "Country Chef: a new concept of multifunctional agriculture and the promotion of local foods".

Cele patru institutii partenere din acest proiect sunt urmatoarele:
- Agricoltura e Vita Appennino srl (AeVA) din Lucca, Italia
- FUNDACAO DE ENSINO PROFISSIONAL DA PRAIA DA VITORIA, Praia da Vitoria-Portugalia si doua din Romania
- Colegiul Tehnic "Ioan C. Stefanescu" din Iasi
- Asociatia REPERE din Bucuresti.

Scopul principal al proiectului este de a creste sansele de angajare in mediul rural, de a contribui la dezvoltarea durabila locala, atat din punct de vedere social, cat si economic. Mai multi actori-cheie (cum ar fi scolile VET rurale, asociatiile de fermieri sau intreprinderi, partenerii sociali, de formare si agentiile de consiliere) sunt implicati in dezvoltarea conceptului de bucatarie rurala. Grupul are ca scop crearea de sinergii pe termen lung care ar putea conduce la dezvoltarea in continuare a initiativei in cadrul programelor LLP.

Obiectivul principal este de a identifica si a realiza un profil inovator referitor la agricultura multifunctionala, pentru a crea locuri de munca calificate pentru agricultori pregatiti care pot face agroturism.

Noul profil va fi capabil de a:
- identifica produsele din retete traditionale si din gastronomia locala
- promova produsele locale prin retete traditionale si tipice din gastronomia locala
- identifica si a stabili baza pentru o Scoala Permanenta a Bucatariei Rurale.

Rezultatele finale ale proiectului vor fi:
- un studiu despre retetele culinare din zonele rurale, din fiecare tara partenera
- promovarea produselor tipice agricole, naturale, in site-ul proiectului (realizarea unui manual, in fiecare limba a tarilor partenere)
- un manual, in fiecare limba a tarilor partenere, despre prepararea bucatelor traditionale locale si regionale
- un training (curs pilot), care urmeaza sa fie propus scolilor, in functie de realitatea educattionala si de agentiile de formare profesionala din fiecare tara partenera ("incubator pentru experimentare").

Valoarea europeana adaugata va consta in crearea unei retele internationale care va promova produsele agricole naturale si retetele culinare, specifice fiecarui partener european, identificarea unor abilitati profesionale pentru a crea sau imbunatatti noi locuri de munca in zonele rurale.

Dintre activitatile de diseminare realizate la Colegiul tehnic "Ioan C. Stefanescu" Iasi, putem aminti: realizarea unui site al proiectului (http://gsis.airbites.ro/countrychef/), patru brosuri cu prezentarea proiectului si a activitatilor derulate, care pot fi vizionate pe site-ul proiectului, articole de diseminare in revista scolii, in ziarele locale si la TVR Iasi. Echipa de proiect (elevi si cadre didactice) au elaborat materiale legate de:
- identificarea de specii si soiuri locale de culturi;
- identificarea si recunoasterea speciilor botanice locale si a varietatilor comestibile
- cercetarea si dezvoltarea cunostintelor despre retete locale si gastronomie
- utilizarea de soiuri agricole din gastronomia locala.

Prin intermediul acestui proiect, scoala noastra a dezvoltat relatii de colaborare si prietenie cu parteneri europeni si nationali, relatii necesare unor schimburi de experienta si de bune practici in vederea derularii unui proces de formare profesionala la standarde europene si ne dorim sa constituie punctul de plecare pentru dezvoltarea si a altor proiecte de parteneriat Leonardo da Vinci

Prof. Ecaterina Leitoiu
Colegiul Tehnic "Ioan C.Stefanescu" din Iasi


PLASAMENT LEONARDO DA VINCI IN OLANDA - EXPERIENTA UNICA DE MUNCA SI VIATA

Avand in vedere nevoia de mobilitate pe piata muncii din Europa pentru dezvoltarea competentelor profesioanale pentru profesia de asistent medical generalist, Scoala Sanitara Postliceala "Carol Davila" Petrosani a depus in februarie 2010 la ANPCDEFP proiectul: "Dezvoltarea si imbunatatirea abilitatilor si competentelor cerute pe piata europeana a muncii in sectorul ingrijirii persoanelor varstnice" In perioada octombrie - decembrie 2011 am avut sansa contractarii si derularii proiectului nr.LLP-LdV/PLM/2010/RO/046, care face parte din Programul de Invatare pe tot parcursul vietii, programul pentru formare profesionala Leonardo da Vinci, proiectul fiind aprobat din lista de rezerve.

Scopul proiectului a fost organizarea unui plasament de formare si experienta de munca pentru un grup tinta de maximum 10 absolventi ai Scolii Sanitare Postliceale "Carol Davila" Petrosani in cadrul centrelor de locuire si ingrijire a batranilor din Olanda, RESPECT ZORGGROEP SCHEVENINGEN din Haga si EVEAN ZORGGROEP din Amsterdam.

Prioritatea nationala tematica la care s-a referit proiectul a constat in:
- imbunatatirea calitatii si productivitatii muncii si
- promovarea adaptabilitatii si flexibilitatii pe piata muncii
Obiectivele specifice ale proiectului au fost:
- promovarea calitatii in educatia si formarea profesionala initiala;
- asigurarea unei bune tranzitii de la scoala la viata activa;
- facilitarea insertiei tinerilor pe piata muncii, care au raspuns cerintelor necesare dezvoltarii abilitatilor si competentelor specifice ocupatiei asistent medical generalist nivel de calificare III avansat.

Participantele la acest proiect au avut posibilitatea sa-si dezvolte abilitati si competente pe baza unor metode si mijloace noi si de un inalt nivel de calitate si de productivitate pentru ingrijirea persoanelor varstnice. Prin acest plasament s-a obtinut experienta necesara si se imbunatatesc abilitati si competente care le vor dezvolta participantilor adaptabilitatea pe piata muncii.

In timpul efectuarii stagiului absolventele au invatat metode moderne de ingrijire a batranilor in centre extramurale si intramurale, sectia de psihogeriatrie si sectia somatica din centrele de ingrijire din nordul Olanda, respectiv din Haga si Amsterdam si au pus in practica cunostintele teoretice, pentru a-si dezvolta si imbunatati competentele si abilitatile necesare ingrijirii persoanelor varstnice, pe care le-au dobandit in timpul anilor de studii, astfel incat acestea sa fie in concordanta cu cerintele de pe piata muncii europene.

Acest proiect a ajutat participantii sa-si imbunatateasca aptitudini si abilitati de identificare a problemelor de dependenta si de stabilire a diagnosticelor de ingrijire, de apreciere a rezultatelor obtinute raportat la obiectivele de ingrijire, de integrare in munca de echipa, sa fie capabili sa reactioneze in mod corespunzator la patul pacientului, atunci cand este cazul.

Prin comunicarea si interactiunea cu pacientii, participantii si-au dezvoltat sentimente etice corespunzatoare meseriei. In cadrul centrelor de ingrijire amenajate la cele mai inalte standarde, participantii au avut posibilitatea sa invete folosirea de instrumente, materiale si metode moderne. Invatarea limbii olandeze si a elementelor de cultura olandeza le-a permis participantilor sa comunice mai usor si sa faca fata situatiilor de zi cu zi intr-o tara straina.

Dintre cele mai importante rezultate ale proiectului se pot enumera:
1. Dezvoltarea abilitatilor si competentelor profesionale de asistent medical, prin imbunatatirea tehnicilor si metodelor de ingrijire a persoanelor aflate in centrele de plasament, au invatat despre noi echipamente utilizate in acest domeniu, despre noi tipuri de metodologii de efectuare activitatilor de ingrijire. De asemenea adaptarea la o alta atmosfera de lucru si de viata intr-o tara europeana cu traditie in domeniul ingrijirii persoanelor varstnice si cu inalte standarde de calitate in acest domeniu au constituit negresit plusvaloare.
2. Dobandirea abilitatilor de comunicare in limba olandeza, ca urmare celor 170 ore efectuate inainte de plasament, o limba straina destul dem dificil de invatat, prin obtinerea de certificate de absolvire pentru competentele lingvistice la limba olandeza nivelele A1 si A2
3. Colaborarea cu firma Roca-BHR B.V. si STAIRS UITZENDBUREAU pentru promovarea participantilor si obtinerea contractelor de munca cu firmele RESPECT ZORGGROEP SCHEVENINGEN si EVEAN ZORGGROEP Evean Eduard Douwes Dekker.
4. Experienta acumulata pe parcursul stagiului de practica, finalizata prin obtinerea certificatului Europass Mobility, emis de institutia noastra si validat de organizatiile de primire olandeze le-a oferit posibilitatea participantilor de a se angaja in unitati sanitare de avangarda, inclusiv in strainatate. De exemplu, o participanta se va angaja la un azil din Anvers, alti 2 participanti au deja propuneri de inserarea pe piata muncii din Italia.

La intoarcerea din mobilitate am organizat un seminar cu tema Invatam pe tot parcursul vietii, la care au participat cadre didactice si elevii din institutia noastra, in cadrul caruia au fost prezentate informatii despre stagiul de practica, despre beneficiile proiectului, au fost impartasite experiente personale, s-au prezentat imagini video din timpul efectuarii practicii, iar la final s-a vizitat o expozitie cu jurnalele participantilor si cu imagini din perioada mobilitatii.

Impresii la finalizarea proiectului:
"Ma numesc Bonivarth Cristina si sunt absolventa a Scolii Sanitare Postliceale "Carol Davila" Petrosani, promotia 2010-2011 si am fost unul din participantii proiectului nr. LLP/LdV/PLM/2010/RO/046, "Dezvoltarea si imbunatatirea abilitatilor si competentelor cerute pe piata europeana a muncii in sectorul ingrijirii persoanelor varstnice". Cel mai important beneficiu a fost acela ca in urma obtinerii Certificatului Mobility si a nivelului lingvistic, CV-ul meu a cunoscut o crestere de 100% ca procentaj, iar acest lucru a determinat foarte multe solicitari din partea angajatorilor din Belgia, acolo unde eu mi-am depus CV-ul, urmand ca in aprilie 2012 sa ma angajez in Antwerpen, Belgia. As dori sa mentionez faptul ca fondurile alocate din grantul proiectului pentru efectuarea stagiului de practica au fost suficiente si m-au ajutat sa ma pot descurca in Olanda. Multumesc tuturor celor care s-au implicat in realizarea acestui proiect, si in mod special dnei profesoare Stanca Gabriela Mariana".

"Ma numesc Pataki Gabriela-Monica si sunt absolventa a Scolii Sanitare Postliceale "Carol Davila" Petrosani. In urma stagiului cu o durata de 3 luni in centrul de plasament Respect Zorggroep Scheveningen, am reusit sa imi imbunatatesc competentele profesionale si lingvistice, am reusit sa cunosc noi tehnici si metode de desfasurare a profesiei de asistent medical generalist, competente care imi vor fii utile in viitor in aceasta profesie. Totodata am avut posibilitatea de a cunoaste oameni minunati si am putut sa imi exercit profesia alaturi de o echipa profesionista, cu tutori de o calitate profesionala si morala deosebita. Am participat cu incredere la acest stagiu, am acumulat cunostinte, am descoperit ca pot lucra intr-o echipa de profesionisti. Multumesc pe aceasta cale, responsabilei de proiect Stanca Gabriela Mariana, responsabilei de formarea profesionala Negrea Mihaela si nu in ultimul rand si celorlalte persoane care au ajutat la demararea proiectului".

Proiectul a avut un impact direct privind participantii, dar si unul institutional, prin cresterea prestigiului institutiei pe plan regional. Prin diseminarea rezultatelor obtinute, am observat o crestere a interesului actualilor elevi pentru asimilarea a cat mai multe cunostinte de specialitate (la orele de practica, indeosebi), pentru a putea fi eligibili intr-un proiect viitor, iar pentru echipa manageriala a proiectului, implinirile, dar si greutatille intampinate sunt o "baza de date" necesara si foarte utila pentru viitoarele proiecte, mai ales ca acest proiect a fost prima experienta in proiecte europene a institutiei noastre.

Prof. Gabriela Mariana STANCA
Coordonator de proiect
Scoala Sanitara Postliceala "Carol Davila" Petrosani


Publicatiile realizate in cadrul retelei europene Eurydice reprezinta o foarte buna sursa de documentare - prin furnizarea de informatii clare, concise, actualizate si bine documentate - pentru toti actorii implicati in proiecte europene.
Va invitam sa consultati urmatoarele publicatii:

Entrepreneurship Education at School in Europe.
National Strategies, Curricula and Learning Outcomes


Raportul privind Educatia antreprenoriala in scolile din Europa realizat de catre EACEA in colaborare cu Comisia Europeana prin Directoratul General pentru Educatie si Cultura contine atat informatii comparative cat si descrieri nationale pentru 31 de tari europene.

Comisia Europeana este preocupata de mult timp de aspecte privind educatia antreprenoriala. Unul dintre obiectivele cuprinse de cadrul strategic pentru cooperare europeana, educatie si formare Europa 2020, se refera la stimularea creativitatii si inovarii (inclusiv in domeniul antreprenoriatului) la toate nivelurile de educatie si de formare.

Partea comparativa a raportului contine informatii referitoare la:
- strategii nationale si planuri de actiune pentru incurajarea integrarii educatiei antreprenoriale;
- modul in care educatia antreprenoriala este cuprinsa in documente nationale privind educatia si integrarea in Curriculumul national;
- rezultate ale invatarii specifice definite pentru educatia antreprenoriala si recomandari practice pentru profesori;
- initiative pentru promovarea educatiei antreprenoriale si impactul reformelor, in derulare, privind acest subiect.

Descrierile nationale, cuprinse in partea a doua a raportului, contin referinte si trimiteri catre documentele relevante de politica in domeniul educatiei antreprenoriale.

Raportul este disponibil in limba engleza.

Anul publicarii: 2012

Referinte Internet: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/135EN.pdf


Structure of European education systems 2011/12

Diagramele ofera o privire de ansamblu asupra structurii sistemelor de educatie din fiecare tara, de la invatamantul preprimar pana la nivelul invatamatului superior.

Referinte Internet:
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/tools/structure_education_systems_EN.pdf.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/tools/structure_education_systems_FR.pdf.pdf


The organisation of the academic year in higher education - 2011/12

Aceasta publicatie prezinta structura anului universitar pentru fiecare dintre cele 33 de tari membre ale retelei Eurydice (inceputul si sfarsitul anului, organizarea activitatii didactice, perioadele de vacanta si cele de examinare).

Publicatia este redactata in limba engleza.

Referinte Internet:
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/calendars/academic_calendar_EN.pdf


Organisation of school time in Europe (Primary and general secondary education) - 2011/12

Publicatia contine informatii referitoare la structura anului scolar (pentru invatamantul primar si secundar) din 33 de tari din Europa: inceputul/sfarsitul anului, distributia si durata vacantelor in anul scolar 2011/2012. Variatiile regionale sunt de asemenea prezentate.

Publicatia este redactata in limba engleza.

Referinte Internet:
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/calendars/school_calendar_EN.pdf.pdf


Compulsory education in Europe 2011/12

Publicatia, sub forma de tabel, contine durata invatamantului obligatoriu in Europa.

Referinte Internet:
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/compulsory_education/compulsory_education.pdf

.... si multe alte titluri interesante.....

Toate publicatiile pot sa fie accesate si descarcate gratuit, la urmatoarele adrese:
http://www.llp-ro.ro
http://www.eurydice.org
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/index_en.php


Ne-am animat!

In perioada 9-11 martie a avut loc la Predeal cursul de animatie socio-educativa in context Tineret in Actiune, curs ce a urmarit dezvoltarea capacitatii de elaborare si implementare a unui proiect de animatie socio-educativa in randul participantilor.

Cele 3 zile de formare au imbinat partea teoretica cu partea practica, fiind abordate teme precum:
- particularitatile bio-psiho-sociale si nevoile de dezvoltare ale copiilor si tinerilor;
- animatorul socio-educativ: aptitudini, atitudini si cunostinte pe care acesta le poseda;
- metodologia de organizare, implementare si gestionare a activitatilor de animatie;
- elaborarea si sustinerea proiectelor de animatie;
- tehnici de baza in animatie - jocul ca metoda de baza.

Principiul sub care s-a derulat cursul a fost simplu: invatare prin joc. Participantii au lucrat in echipe, au sustinut sesiuni de formare cu accent pe animatia socio-educativa, au gandit proiecte de animatie, au pus in aplicare jocuri.

Am invatat cum sa proiectez si sa organizez un proiect de animatie in context TiA si cum sa integrez activitatile de animatie in proiecte. Jocurile au fost utile, obiective clare, discutiile de la finalul fiecarui joc au fost interesante, m-au ajutat sa constientizez mai bine ce am invatat. Ne-au provocat sa lucram in echipa, sa ne descoperim locul in echipa de animatori, sa ne folosim abilitatile mai eficient, e de parere una dintre participantele la acest curs.

La cat mai multe proiecte de animatie socio-educativa!


S-a dat startul comunitatilor!

In perioada 23-25 martie a avut loc la Predeal evenimentul de lansare a comunitatilor de lideri, indrumatori si mentori in contextul programului Tineret in Actiune.

Ce inseamna o comunitate, in sensul celor pe care dorim sa le dezvoltam in cadrul Tineret in Actiune? Un grup de persoane cu interese si valori comune care interactioneaza pentru a se spijini reciproc. Impreuna, acestia vor dezvolta metode si instrumente pentru a raspunde mai bine nevoilor tinerilor si voluntarilor implicati in proiectele de Schimburi de tineri, Initiative ale tinerilor si Serviciul European de Voluntariat.

La Predeal au fost trei zile intense, cincizeci de oameni, trei comunitati, zeci de teme discutate si metode, instrumente sau procese impartasite. Acesta a fost arsenalul folosit pentru a da posibilitatea participantilor sa construiasca si sa impartaseasca in mod colaborativ concepte utile pentru dezvoltarea competentelor liderilor pentru Schimburi de tineri, indrumatorilor pentru Initiativele tinerilor si mentorilor SEV.

Trei zile in care programul a fost construit in baza nevoilor exprimate si contributiilor propuse de participanti in formularele de candidatura. Trei zile in care s-a construit un nucleu pentru a dezvolta trei comunitati pentru lideri, indrumatori si mentori.

Unul din punctele forte ale acestui eveniment este reprezentat de faptul ca rezultatele din sesiuni si ateliere au fost postate imediat pe net, astfel incat de ele sa beneficieze toti cei interesati si sa permita ca ceea ce a fost initiat la eveniment sa continue si virtual.

Astfel, pentru toti cei interesati sa afle mai multe detalii dati click AICI! Si puteti sa contribuiti si voi la dezvoltarea conceptelor prin editare si sau comentarii (pentru asta este nevoie de un cont pentru tinapse.ro) Totodata exista si un album foto petru cei care vor sa vada care a fost atmosfera si cum s-a lucrat la Leader 2.0, Coach 2.0, Mentor 2.0. Albumul este disponibil pe Facebook AICI!


Participarea activa a fost explicata la curs

In perioada 29 martie - 1 aprilie a avut loc la Predeal cursul in domeniul participarii active a tinerilor, curs ce a urmarit incurajarea participarii active a tinerilor in proiecte Tineret in actiune.

Participantii - reprezentanti de ONG-uri si institutii implicate in lucrul cu tinerii - au invatat, prin metode active si participative, cum sa defineasca acele concepte specifice participarii active a tinerilor, cum sa defineasca dimensiunile participarii active, dar si cum se aplica metode de participare si ce idei de proiecte sunt aplicabile programului Tineret in Actiune in general si Actiunii 1.3 - Proiecte pentru democratie participativa in special.

Oamenii prezenti au fost incredibili si am apreciat faptul ca am putut sa lucrez cu toti pe rand si am invatat lucruri foarte utile de la toti. Metodele nonformale si practice au fost preferatele mele, dar si cele teoretice au fost productive deoarece mereu ni s-a cerut parerea si am tras concluzii dupa fiecare "lectie", a spus unul dintre participanti ca evaluare a cursului.


Cum se scriu proiectele SEV?

In perioada 30 martie - 1 aprilie a avut loc la Predeal cursul de scriere de proiecte SEV, curs la care peste 30 de participanti reprezentand ONG-uri si institutii publice care lucreaza cu tinerii au descifrat, pas cu pas, candidatura SEV si ce inseamna proiectele pe aceasta actiune TiA.

Participantii au lucrat cu formatele cererilor de finantare SEV si au invatat cum se planifica si se scriu proiectele prin care tinerii pot face stagii de voluntariat in alte tari. De asemenea, un alt obiectiv a fost acela de a-i familiariza pe participanti cu cadrul nonformal si informal al programului Tineret in Actiune.

Am trecut prin toate obiectivele propuse dar cel mai important este faptul ca le-am experimentat prin metode noi si asa mi le-am insusit, a spus un participant la finalul cursului.


Facilitatea pentru parteneriatul estic - o oportunitate in context TiA

Cei interesati sa afle mai multe despre Facilitatea pentru Parteneriatul Estic (Eastern Partnership Window), ce este, care este bugetul alocat pentru Romania, care sunt tarile care fac parte din Parteneriatul Estic, care sunt asemanarile si deosebirile cu proiectele "clasice" din Tineret in Actiune gasi informatii in articolul disponibil pe tinapse la http://www.tinapse.ro/home/tia-general/modificari-tia-2012/facilitatea-pentru-parteneriatul-estic-eastern-partnership-window.

Tot acolo a fost lansata si o discutie in care puteti pune intrebari sau solicita clarificari cu privire la aceasta Facilitate (pentru asta aveti nevoie de un cont pe tinapse.ro).

Discutia este disponibila la http://www.tinapse.ro/home/tia-general/modificari-tia-2012/intrebari-despre-facilitatea-pentru-parteneriatul-estic-eastern-partnership.


Coach 2 Coach


In perioada 17-23 iunie are loc la Predeal cursul international de formare Coach 2 Coach, curs ce urmareste sustinerea persoanelor cu experienta in lucrul cu tinerii, a indrumatorilor (coach) si a persoanelor active in cadrul ONG-urilor care doresc imbunatatirea calitatii activitatilor legate de proiectele de initiativa ale tinerilor (Actiunea 1.2).

Conditii de participare:
- Numarul maxim de participanti din Romania: 4
- selectia va fi realizata de ANPCDEFP

Data limita atat pentru inscrierea ONLINE, cat si pentru trimiterea cu CONFIRMARE de PRIMIRE a dosarului de candidatura este de 11 mai 2012 (data postei).

Detalii: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/613


Leader 2B, Coach 2B, Mentor 2B

In perioada 3-7 mai au loc la Predeal cursurile de formare Leader 2B, Coach 2B si Mentor 2B.

Cursul Leader 2B se adreseaza tuturor persoanelor care sunt:
- lideri de grup in proiecte de schimburi de tineri aprobate ce urmeaza sa se desfasoare in perioada urmatoare
- persoane care au participat in proiecte de schimburi de tineri in calitate de lideri de grup si doresc sa se implice intr-un alt proiect ce urmeaza sa fie depus
- persoane motivate, disponibile si interesate in a colabora cu prima comunitatea on-line de lideri pentru schimburi de tineri din cadrul Programului Tineret in Actiune

Cursul Mentor 2B se adreseaza persoanelor care sunt:
-desemnate mentori de voluntari in proiecte SEV aflate in derulare si care se intereseaza de clarificarea conceptului si doresc sa contribuie la cresterea calitatii procesului de mentorat in Romania
-mentori motivati in a colabora pe viitor cu comunitatea de persoane resursa TiA si de a oferi din experienta acumulata in urma participarii la modulul de formare

Cursul Coach 2B se adreseaza persoanelor care sunt:
- persoane din organizatii neguvernamentale implicate in lucrul direct cu tinerii;
- lucratori in domeniul tineretului care sunt deja familiarizati cu proiectele Tineret in Actiune, in general, si proiectele de initiative ale tinerilor in special;
- lucratori in domeniul tineretului care au fost deja implicati in proiecte de initiative ale tinerilor ca indrumatori/coach;
- coordonatori de proiect sau voluntari, membrii ai grupurilor de initiativa/echipei de management din cadrul proiectelor de initiative ale tinerilor care vor sa se formeze ca indrumatori/coach.

Data limita de inscriere: 22 aprilie 2012

Detalii Leader 2B: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/628
Detalii Mentor 2B: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/629
Detalii Coach 2B: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/632


Cum sa faci un raport final bun?

In perioada 27-29 aprilie 2012 are loc la Bucuresti al doilea curs de formare pe raport final in context Tineret in Actiune.

Scopul cursului: Imbunatatirea intocmirii rapoartelor finale tehnice si financiare ale proiectelor finantate in cadrul Programului Tineret in actiune.

Sunt invitati sa participe:
- coordonatorii de proiecte sau membrii echipei de proiect care se afla in faza de finalizare a proiectelor sau elaborare a rapoartelor finale;
- sau responsabilii financiari ai proiectelor finantate care se afla in faza de finalizare a proiectelor sau elaborare a rapoartelor finale.

Data limita de inscriere: 20 aprilie 2012.

Detalii: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/630


Noi materiale de promovare TiA realizate de Comisia Europeana


Comisia Europeana a lansat noi materiale ce promoveaza proiectele TiA de succes, printre care veti regasi si proiecte finantate in Romania, dar si proiecte finantate de alte Agentii Nationale in cadrul carora partenerii au fost si din Romania.

Curiosi?
Variantele online pot fi consultate:
http://ec.europa.eu/youth/pub/publications_en.htm


Proiect TiA: Ceea ce faci conteaza

In cadrul proiectului "Ceea ce faci conteaza!", desfasurat de Philothea Klub a avut loc evenimentul "Arata ce poti!" care a inclus diferite actiuni:

Actiunea "O plasa cu alimente"
a constat in colectarea de alimente de catre scolari pentru familiile sarace, care traiesc in baraci la marginea orasului, cu scopul de a constientiza si de a sensibiliza tinerii fata de nevoile si problemele sociale din orasul unde traiesc, precum si de a stimula responsabilitatea fata de persoanele cu nevoi prin sprijin personal din banii de buzunar. Astfel au fost realizate peste 50 de pachete cu alimente care au fost impartite famiilor de catre tineri, avand astfel posibilitatea de a vedea problemele acestor familii.

Actiunea "Ofera bucurie cu o floare" a fost realizata cu scopul de a sensibiliza tinerii fata de persoanele in varsta uitate atat de familii, cat si de comunitatea locala. Tinerii au donat din banii lor de buzunar pentru cumpararea de flori pentru femeile din cele 2 camine de batrani. Au fost oferite cate un buchet sau ghiveci de flori pentru 100 de persoane. Tinerii au fost primiti cu multa bucurie si in cele mai multe cazuri cu lacrimi in ochii persoanelor varstnice.

La actiune au fost implicate 10 clase din 5 scoli si licee.

Proiectul "Ceea ce faci conteaza!" este finantat de Comisia Europeana, in cadrul Programului Tineret in Actiune, Sub-actiunea 1.2 Initiativa transnationala a tinerilor.


... te informeaza:

Stagii de practica la CEDEFOP

CEDEFOP, Centrul European pentru Dezvoltarea Formarii Profesionale, ofera un stagiu de 9 luni pentru tineri licentiati, doctoranzi sau persoane care, conform principiului de invatare pe tot parcursul vietii, au obtinut recent o diploma universitara si sunt la inceputul unei noi cariere profesionale. Perioadele de stagiu implica experienta de lucru intr-unul din departamentele CEDEFOP si se deruleaza in fiecare an de la 1 octombrie si pana la sfarsitul lui iunie.

Numarul total de stagiari pentru anul 2012 nu va fi mai mare de 10.

Stagiile sunt platite. Se acorda un grant de 1030.85 euro pe luna. Pentru a favoriza participarea egala, stagiarii cu dizabilitati pot primi un supliment de 50% din bursa de baza.

Data limita pentru inscriere este: 19 aprilie 2012

Mai multe informatii: http://www.eurodesk.ro/program.php?progid=EU0010000219


Programul de stagii de practica la NATO

Sediul central al NATO organizeaza un program de stagii menit sa ofere unui numar restrans de studenti sau tineri absolventi oportunitatea de a lucra la sediul central al NATO de la Bruxelles.

Apelul la candidatura se face o singura data pe an, primavara, existand doua date de incepere a stagiului, mai exact in lunile septembrie si martie ale anului viitor. In principiu, stagiile dureaza 6 luni.

Stagiarii vor avea ocazia de a vedea din interior cum functioneaza o organizatie internationala, experienta ce va cantari mult in CV-ul lor. Stagiile sunt oferite in diferite Departamente NATO.

Pe perioada stagiului, internii primesc o suma forfetara lunara de 800 de euro. Salariul nu este scutit de impozit.

Data limita pentru inscriere este: 30 aprilie 2012

Mai multe informatii: http://www.eurodesk.ro/program.php?progid=EU0010000398


Stagii de practica la Curtea de Justitie

In fiecare an, Curtea de Justitie ofera un numar limitat de stagii platite cu durata maxima de 5 luni. Acestea se efectueaza de obicei la Directoratul Cercetare si Documentare, la Serviciul pentru Presa si Informatii, la Directoratul General pentru Traduceri sau la Directoratul pentru Interpretare.

Stagiile la Directoratul pentru Interpretare dureaza intre 10 si 12 saptamani si se adreseaza persoanelor recent calificate pentru interpretare, care sunt specializate in acele limbi straine ce prezinta interes pentru DG.

Data limita pentru inscriere este: 30 aprilie 2012 (pentru stagiile care incep intre 1 octombrie si 28 februarie)

Mai multe informatii: http://www.eurodesk.ro/program.php?progid=EU0010000180


Bursele pentru Patrimoniu Natural Alfred Toepfer 2012

Tinerii ecologisti europeni sunt invitati sa candideze pentru acest premiu si sa intre in competitia pentru bursa de 3000 € alocata pentru o vizita de studiu intr-una sau mai multe zone protejate dintr-o alta tara europeana decat cea de origine. Candidatii trebuie sa aiba pana in 35 de ani si nationalitatea unui stat european. Temele pentru aplicatii trebuie sa fie corelate cu managementul zonelor naturale.

Bursele consolideaza cooperarea internationala si promoveaza calitatea, inovatia si dimensiunea europeana a managementului zonelor naturale, cum ar fi parcurile nationale. La incheierea vizitei de studiu, bursierii trebuie sa prezinte un raport privind concluziile lor, care va fi impartasit cu practicienii responsabili de gestionarea patrimoniului natural al Europei. Bursele vor fi acordate in cadrul Conferintei anuale EUROPARC, care va avea loc intre 22 - 25 octombrie 2012 in Genk, Belgia.

Data limita pentru inscriere este: 11 mai 2012

Mai multe informatii: http://www.europarc.org/what-we-do/alfred-toepfer-schol


Concursul scolar U4energy: E randul tau sa economisesti energie!

Scolile si liceele din statele membre ale UE, Croatia, Norvegia, Islanda si Liechtenstein sunt invitate sa participe la acest concurs interesant care urmareste optimizarea consumului de energie in scoli.

Concursul este impartit pe patru categorii:
- Cele mai bune masuri privind eficienta energetica - se adreseaza comunitatilor scolare (profesori, elevi, autoritati scolare) sprijinite de autoritatile locale;
- Cele mai bune practici pedagogice de sensibilizare in ce priveste optimizarea consumului de energie - se adreseaza profesorilor;
- Cea mai buna campanie de constientizare in ce priveste eficienta energetica - se adreseaza elevilor indrumati de profesori;
- Cele mai bune practici in domeniul educatiei pentru energie realizate in afara concursului U4energy - categoria "Premiul Special" adresata castigatorilor si coordonatorilor de initiative nationale finantate din fonduri publice care promoveaza eficienta energetica in scoli.

Profesorii si elevii pot alege sa se inscrie intr-una sau mai multe categorii, in conformitate cu cerintele legate de participare. Materialele pot fi trimise in orice limba oficiala a UE, precum si in norvegiana si croata. Este obligatoriu, insa, sa se trimita o traducere a titlului si un rezumat corespunzator in engleza.

Toti castigatorii nationali vor fi invitati intr-o excursie de 2 zile (cheltuielile asigurate) pentru a participa la ceremonia de decernare a premiilor europene in Bruxelles. Ei vor face, de asemenea, turul Parlamentul European impreuna cu un europarlamentar, vor primi un certificat de participare, un trofeu si un kit pentru scoala. Marele juriu va selecta, dintre castigatorii nationali, cele mai bune doua lucrari per categorie pentru a desemna cei trei laureati europeni si pe urmatorii 3 clasati. Pe langa excursia de 2 zile, castigatorilor europeni li se vor acorda premii consistente in valoare de 3000 €.

Data limita pentru trimiterea materialelor este: 16 mai 2012

Mai multe informatii: http://www.u4energy.eu


Concurs de fotografie 2012: Viata 2.0 - Esti gata de un nou inceput?

Grupul Partidului Socialist European (PSE) al Comitetului Regiunilor (CoR) lanseaza un concurs de fotografie pentru cetatenii europeni cu varsta cuprinsa intre 18 si 108 ani, inspirat de Anul european al imbatranirii active si al solidaritatii intre generatii (2012).

Fotografii amatori sunt invitati sa trimita o fotografie care ilustreaza modul in care percep participarea activa a persoanelor in varsta in societate si dezvoltarea potentialului acestora.

"Viata 2.0 - Esti gata de un nou inceput?" urmareste sa surprinda diferite modalitati de a transforma in oportunitati provocarile inerente imbatranirii populatiei, prin descoperirea unor talente noi, printr-o viata activa, mentinerea conditiei fizice si a sanatatii sau promovarea invatarii intergenerationale.

Data limita pentru inscriere in concurs este: 30 iunie 2012

Juriul este alcatuit din membri ai Grupului PSE din cadrul CoR, reprezentanti ai autoritatilor locale si regionale din UE si din profesionisti in domeniul fotografiei. Acesta va selecta cele mai bune trei fotografii.

Castigatorii vor primi premii consistente. Premiul intai al concursului consta in doua calatorii pentru doua persoane in doua orase europene si o tableta.

Pentru informatii suplimentare privind concursul si materialele promotionale, vizitati: http://www.pes.cor.europa.eu/

Concursul este organizat de Grupul Partidului Socialist European (PSE) din cadrul Comitetului Regiunilor.

Pentru informatii despre multe alte oportunitati europene, va recomandam sa vizitati site-ul Eurodesk sau sa va inscrieti pe grupul nostru de informare, eurodesk_info.


Primiti acest mesaj deoarece sunteti abonat(a) la AvertiMAIL - buletinul informativ lunar al Agentiei Nationale pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale.

Va rugam sa utilizati urmatoarele modalitati de abonare:
     - daca doriti sa va abonati cu o adresa de yahoo, folositi http://groups.yahoo.com/group/avertimail_anpcdefp/
     - pentru orice alte tipuri de adrese de mail, folositi formularul existent pe http://www.anpcdefp.ro/avertimail.php

Daca aveti proiecte interesante si doriti sa publicati in Avertimail articole despre acestea, daca aveti sugestii si comentarii sau daca doriti doar sa ne scrieti, va rugam sa folositi adresa feedback.avertimail@anpcdefp.ro

Daca doriti sa nu mai primiti aceasta publicatie, va rugam sa trimiteti un mesaj cu subiectul Dezabonare la adresa unregistered@anpcdefp.ro