Cuprins:

Termene limita

Erasmus

Leonardo da Vinci

Comenius

Eurydice

Tineret in Actiune

Eurodesk


Termen limita deschis

VIZITE SI SCHIMBURI PENTRU PERSONALUL IMPLICAT IN EDUCATIA ADULTILOR

Candidaturile trebuie trimise cu cel putin 8 saptamani inainte de inceperea activitatii.
Detalii la: http://www.llp-ro.ro/userfiles/Apel_GRU_2012.pdf

GRANTURI ACORDATE DE TARILE SEE PENTRU ROMANIA

La sfarsitul lunii martie s-a semnat Memorandumul  de intelegere intre Guvernul  Romaniei  si Comitetul  statelor donatoare din cadrul Mecanismului Financiar al Spatiului Economic European (Islanda, Liechtenstein si  Norvegia), perioada de programare 2009-2014. Obiectivul general al Mecanismului  este acela de a contribui la reducerea disparitatilor economice si sociale in Spatiul Economic European si la intarirea relatiilor bilaterale intre statele donatoare si cele beneficiare, prin sprijinirea financiara a unor sectoare socio-economice.

Una dintre liniile de finantare este dedicata Programului de Burse si Cooperare Inter-universitara, pentru care  ANPCDEFP a fost desemnata ca Operator de Program in Romania. Acest program are ca obiectiv imbunatatirea  calitatii capitalului uman in Romania si strangerea relatiilor bilaterale intre universitatile romanesti  si cele din statele donatoare.  
Bugetul total acordat de donatori este de 4 000 000 Euro.

Programul va finanta mobilitatea studentilor si a personalului universitar intre Romania si Islanda, Liechtenstein sau  Norvegia, precum si proiecte de cooperare bilatarala sau multilaterala intre universitatile din aceste tari (programe intensive, dezvoltare de module comune, dezvoltarea unor noi materiale sau instrumente de predare, cooperare cu intreprinderile, etc.).

In prezent, ANPCDEFP  lucreaza la elaborarea fisei programului, care urmeaza sa fie aprobata de  Comitetul statelor donatoare. Primul Apel la propuneri va fi lansat in ianuarie 2013, iar  programul  se va  derula pe perioada a 3 ani academici, pana in decembrie 2016.
Invitam toate universitatile interesate sa initieze incheierea de acorduri bilaterale (interinstitutionale) de tip Erasmus cu universitati din statele donatoare, aceasta fiind o preconditie de a accesa fondurile pentru mobilitati. Pana la aprobarea fisei programului, universitatile pot accesa fonduri  Erasmus pentru Vizite pregatitoare, in vederea incheierii de acorduri.

In luna octombrie preconizam lansarea unei pagini web dedicate acestui program, care va contine toate informatiile necesare. Pana la lansarea acestei pagini, puteti adresa intrebari la adresa de email agentie@anpcdefp.ro


Ati sarbatorit cu noi... 25 Ani Erasmus in Uniunea Europeana/15 ani in Romania!

In data de 18 mai 2012, am celebrat unul dintre cele mai importante evenimente Erasmus: 15 ani de existenta in Romania si 25 de ani in Europa.
Cu aceasta ocazie, Agentia Nationala pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale (ANPCDEFP) si Erasmus Student Network Romania (ESN), in parteneriat cu Primaria Municipiului Bucuresti, Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica "I. L. Caragiale" si Teatrul „Nottara“ au organizat un eveniment care marcheaza importanta, utilitatea si necesitatea experientelor academice derulate in tari europene.

Au avut loc dezbateri la care au participat studenti, cadre didactice, reprezentanti ai angajatorilor si ai organizatiilor neguvernamentale, fosti studenti Erasmus impartasind impresii din mobilitatile desfasurate. Dar si o sesiune de teatru labirint ilustrand experienta Erasmus, concert al studentilor Erasmus de la Universitatea de Muzica din Bucuresti, o prezentare de moda si un spectacol de dans latino si flamenco puse in scena de studenti ai Universitatii Ecologice din Bucuresti, filme realizate de studenti pe tema Erasmus, o sesiune de fotografii realizata de GRASP „Dear Romania – Erasmus:15-25” etc.

Au participat peste 300 de reprezentanti ai universitatilor din Romania, studenti si reprezentanti ai asociatiilor studentesti, cadre didactice etc.

In cadrul evenimentului a fost lansat filmul „Generatia Erasmus”, film produs de ANPCDEFP cu sprijinul Erasmus Student Network Romania. Au fost premiate 3 filme Erasmus realizate de studenti romani si straini din cadrul urmatoarelor universitati: Universitatea de Medicina Veterinara si Stiinte Agricole din Iasi, Universitatea de Muzica din Bucuresti si Universitatea Titu Maiorescu din Bucuresti .


124 de zile, o viata de ERASMUS

In momentele cand astern pe hartie cateva amintiri despre cea mai complexa experienta personala si profesionala de pana acum, imi dau seama ca este aproape imposibil sa redau cu exactitate ce am simtit. Experienta Erasmus nu se povesteste ci, mai degraba se traieste. Am explorat o lume noua, am invatat sa ascult opinii diferite, am experimentat un alt sistem educational, am socializat, m-am integrat intr-un mediu intercultural si mi-am definit obiective, in doar 124 de zile!

Erasmus era un proiect nou, un proiect care ma provoca, imi stimula imaginatia si imi facea inima sa bata cu putere la gandul ca ma aflam la un pas de cea mai importanta experienta ca student, dar mai ales ca om. Simteam potentialul enorm al programului si dezvoltarea pe care avea sa mi-o aduca. Asteptarile mele se conturau tot mai clar si deveneau tot mai complexe. Pe de o parte, doream sa vad cum functioneaza un sistem de invatamant diferit, sa traiesc intr-un mediu intercultural, sa cunosc mai bine Europa si lumea in genere, sa ma familiarizez cu alte culturi. Pe de alta parte, doream sa ma definesc ca individ, sa analizez propria-mi raportare si adaptare la nou, la imprevizibil.

Imi doream foarte mult o specializare in domeniul comunicarii, asa ca am ales sa studiez Stiintele Comunicarii si Jurnalism in cadrul Universitatii ”Fernando Pessoa” din Porto, Portugalia. Am intalnit oameni de un profesionalism incredibil, profesori foarte deschisi in relatia cu studentii si tineri care care isi foloseau potentialul creativ la maximum. Am avut ocazia sa deprind tainele jurnalismului de la unul dintre directorii televiziunii nationale din Portugalia – RTP (Radio e Televisao de Portugal) si prin metoda learning by doing, am reusit sa realizez si sa editez reportaje, sa obtin interviuri si sa prezint un jurnal de stiri in direct dintr-un studio de televiziune universitara. Am invatat ca pentru a obtine rezultate foarte bune, este esential sa lucrezi eficient in echipa si sa integrezi punctele de vedere diferite. Flexibilitatea in alegerea cursurilor evidentia un sistem ce se rezuma la aratarea unei directii si nu la impunerea acesteia.

Privind retrospectiv, am descoperit oameni carora le curge prin vene adevarat sange latin. Le-am descoperit in fiecare zi calitatile, creativitatea si simtul umorului. M-au motivat gandurile lor pozitive si refuzul de a renunta. Cat despre viata studentilor portughezi, aceasta este mult mai incarcata de evenimente decat cea a studentilor romani. A fost o experienta extraordinara sa particip la multe dintre acestea alaturi de ei, sa vad cat de importante si cat de respectate sunt traditiile in Porto.

Am descoperit lucruri ce erau conturate doar in vise, am trait 5 luni pline de aventura, de bucurii, de nebunii dar si de responsabilitati, de iluzii, de impliniri, de sperante... de zambete. Am inteles ca fiecare persoana este speciala si ca lucrand in echipe, avem puterea de a realiza lucruri extraordinare. Am legat prietenii cu oameni din 13 state, 4 continente. Am experimentat enorm. Am invatat in fiecare zi si m-am bucurat. M-am bucurat de oameni, de peisaje, de ocean, de trairi intense, dar efemere.

Am evitat sa fac o comparatie intre sistemul de invatamant romanesc si cel portughez, tocmai pentru ca nu cred ca in Portugalia exista ceva ce noi nu am putea face. Cred cu tarie in potentialul extraordinar al Romaniei si mai cred ca tara noastra este o adevarata provocare pentru cei puternici si dornici de schimbare.
Personal, mi-am definit identitatea europeana si mi-am accentuat-o pe cea nationala. Am devenit mai toleranta, privesc lucrurile din perspective diferite, iar modul de analiza s-a extins de la un plan local, poate uneori ermetic, la unul general, de ansamblu. Erasmus a reprezentat o adevarata scoala a vietii!

Consider ca experientele de studiu internationale ar trebui sa fie un imperativ care sa defineasca toti tinerii. Sunt experiente ale cunoasterii celorlalti si ale cunoasterii de sine.
Prin cresterea standardelor proprii, putem genera un progres major. Sunt animata de ideea ca prin mobilitatile Erasmus, contribuim decisiv la amplificarea valorii fiecaruia dintre noi.
Multumesc ERASMUS pentru povestea incredibila ce m-a facut sa realizez ca pot mai mult si vreau mai mult!

Madalina-Andreea Ticu – Universitatea „Constantin Brancoveanu” din Pitesti
Masterat – Comunicare Manageriala si Relatii Publice, anul I
Fost student Erasmus – Universidade ”Fernando Pessoa”, Portugalia
An universitar 2009-2010


Un altfel de pelerinaj…. Erasmus Staff Training (STT) la Santiago de Compostela …
de la Universitatea din Bucuresti – Biroul pentru Programe Comunitare

Misiunea de formare profesionala la Universitatea Santiago de Compostela, Spania, a carei beneficiara am fost, s-a desfasurat in perioada 15-19 iunie 2009.

Intre cele doua institutii existau deja legaturi puternice, acordurile ERASMUS cuprindeau patru domenii importante de studiu: Limbi Straine (spaniola si catalana), Psihologie, Filosofie si Matematica.

Vizita mea in cadrul programului ERASMUS s-a centrat in principal pe schimbul de experienta cu cei din cadrul Oficiului de Relatii Internationale (ORI) al Universitatii din Santiago de Compostela, unde am putut compara modalitatile de lucru, atat cu studentii ERASMUS proprii, cat si cu cei straini, constatand ca procedurile sunt similare cu cele implementate in Universitatea din Bucuresti.
De exemplu: selectia studentilor proprii se face in ambele institutii descentralizat, in cadrul fiecarui departament sau facultate in parte, dupa care, pentru restul de formalitati administrative si financiare, responsabilitatea este exclusiv a departamentului ERASMUS central al Universitatii.

Gestionarea studentilor ERASMUS straini este realizata similar, respectiv: partea academica (cursuri, examene si foi matricole) se afla exclusiv in responsabilitatea coordonatorilor departamentali si a secretariatelor facultatilor, iar restul de formalitati administrative sunt derulate prin departamentul ERASMUS central.

O alta parte a misiunii mele a constat in intalniri atat cu coordonatorii departamentali pe domeniile de studiu mai sus mentionate, cat si cu cadre didactice din respectivele facultati care erau interesate de informatiile pe care le aveam de oferit in ceea ce priveste stagiile studentilor ERASMUS la Universitatea din Bucuresti.

Ca rezultat al vizitei mele as putea mentiona faptul ca ulterior au fost solicitate si semnate acorduri ERASMUS pentru inca doua domenii (Drept si Fizica), precum si cresterea numarului de studenti ERASMUS ai Universitatii Santiago de Compostela la Universitatea din Bucuresti, (1 student in anul academic 2008-2009, 4 studenti  2011-2012).
Impactul pe care aceasta mobilitate l-a avut asupra mea s-ar putea exprima prin faptul ca am fost placut impresionata sa constat ca avem acelasi mod de lucru, chiar daca diferentele dintre sistemele de invatamant din cele doua tari sunt considerabile.

Consider acest tip de mobilitate un castig enorm adus programului ERASMUS  in general, pentru ca ofera posibilitatea persoanelor care lucreaza in mod constant pentru buna desfasurare a acestui program sa se cunoasca si sa adauge o figura numelor din lista de e-mail, care raman aceleasi de-a lungul mai multor ani.
Recomand oricui sa se inscrie pentru acest tip de mobilitate, pentru ca este intotdeauna bine sa constati ca in spatele numelor exista persoane adevarate pe care te poti baza. Si la Santiago am avut ocazia sa vad, ca si la noi in institutie de altfel, ca oamenii implicati in ERASMUS se implica si sufleteste, si nu este doar o munca, ci o filosofie de viata.
Asadar ”Once ERASMUS, always ERASMUS!”

Anca STOICA, responsabil ERASMUS (Franta, Spania)


Reuniune de informare privind parteneriatele Leonardo da Vinci

Asa cum era prevazut in planul de lucru al departamentului Leonardo da Vinci, in data de 25 mai 2012 s-a desfasurat la sediul AN reuniunea de informare pentru raportarea de progres a proiectelor de parteneriat din anul 2011.

Reuniunea a avut totodata si scopul de a monitoriza proiectele in desfasurare pentru o absorbtie eficienta a fondurilor europene, precum si de a identifica exemplele de buna practica din acest an financiar. Au sustinut prezentari  ale proiectelor Daniela Robota de la Grupul Scolar “Nicolina”  Iasi  si Olga Surdu  de la “Sanatoriul Balnear  si de Recuperare Techirghiol”.

Un aspect important al reuniunii l-a constituit prezentarea institutiei “Grupul pentru Integrare Europeana” din Pitesti privind experienta avuta cu ocazia vizitei de verificare  a implementarii proiectului facute de AN la sediul beneficiarului.

La eveniment au fost prezenti 38 participanti din instituţii publice şi private la nivel naţional, care au avut ocazia sa isi lamureasca problemele de ordin tehnic si financiar cu care s-au confruntat pana acum in proiectele derulate.

Participantilor li s-au oferit si informatii despre alte actiuni din Programul de Invatare pe tot parcursul vietii, dar si despre programul Europass.

Le multumim tuturor pentru participare si ii asteptam cu drag la viitoarele intalniri!


Agricultura ecologica in era internetului

Prezentarea proiectului No 2009-1-RO1-LEO05-03584 / LLP-LdV-TOI-2009-RO-008“Organic.Balkanet - Dezvoltarea abilitatilor formatorilor din agricultura ecologica  pentru regiunea Balcanilor”

Proiectul “Organic.Balkanet - Dezvoltarea abilitatilor formatorilor din agricultura ecologica pentru regiunea Balcanilor” (http://www.organic-balkanet.eu) a fost un proiect finantat de catre Uniunea Europeana, prin Programul de Invatare pe tot parcursul vietii, Leonardo da Vinci – Transfer de Inovatie, si s-a derulat in perioada 2009-2011.

Consortiul care a implementat proiectul a constat din sapte parteneri: Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara din Bucuresti (USAMVB, Romania) – coordonator si furnizor de continut educational; Universitatea din Alcala (UAH, Spania) – partner tehnic; Greek Research and Technology Network (GRNET, Grecia) – partener tehnic; Universitatea din Maribor (Slovenia) – furnizor de continut educational; Universitatea din Ruse (Bulgaria) - furnizor de continut educational si utilizator final; Asociatia Biomold (Romania) - furnizor de continut educational si utilizator final; Asociatia pentru Agricultura Ecologica din Nord-Estul Sloveniei (AOANS, Slovenia) – utilizator final. De asemenea, pentru sustenabilitatea si valorizarea rezultatelor proiectului dupa incheierea perioadei de derulare, s-a alaturat consortiului existent si un partner nou, considerat „silent partner” - Technology & Sustainability Research Institute din Spania (TSRI).

Obiectivul general al proiectului Organic.Balkanet a fost acela de a facilita transferul de practici inovative de formare si continut educational on-line (e-learning) in cazul invatamantului profesional pentru tinerii si somerii din agricultura, precum si pentru profesionistii agricoli din noile state membre ale Uniunii Europene.

Activitatile din cadrul proiectului au inclus: identificarea si analizarea cerintelor pentru instruirea utilizatorilor finali dintr-un numar de tari balcanice (Bulgaria, Romania si Slovenia) privind subiecte relevante despre Agricultura Ecologica; adaptarea si integrarea continutului educational on-line (e-learning) existent despre Agricultura Ecologica elaborat prin initiative anterioare (proiectele europene Bioagro si Organic.Edunet), pentru a sprijini sistemele de instruire nationale si regionale; proiectarea unor serii de scenarii de instruire si a unei curricule educationale care sa utilizeze continutul de invatare on-line, in contextul formarii profesionistilor agricoli; dezvoltarea si implementarea unor testari pilot concentrate pe validarea scenariilor de instruire propuse si continutului on-line transferat; promovarea si consolidarea cooperarii intre diversii actori implicati in domeniul instruirii in Agricultura Ecologica, cu scopul de a maximiza impactul transferului si sprijinirea durabilitatii rezultatelor proiectului; colectarea, clasificarea si publicarea intr-o arhiva de invatare on-line - portalul Organic.Balkanet (http://ob.moleportal.eu) - a resurselor educationale de instruire in format digital. Acest portal utilizeaza platforma educationala MOLE (Mediu Multimedia On-line Deschis Invatarii), care furnizeaza infrastructura tehnologica adecvata pentru: sprijinirea educatiei prin implementarea unor tehnologii noi; prezentarea uniforma a cursurilor si suport pentru serii de cursuri; prezentarea curriculei programului educational; organizarea unui volum mare de resurse educationale digitale; realizarea interoperabilitatii cu alte sisteme educationale.

Toate aceste activitati au condus la implementarea unui mediu on-line multilingual care faciliteaza utilizatorilor finali cautarea, accesul si utilizarea resurselor educationale disponibile in limbile romana, engleza, bulgara si slovena, cuprinse in arhivele de invatare on-line. Arhivele de invatare on-line ale proiectului Organic.Balkanet pot fi definite ca un continut educational in format digital apartinand furnizorilor de material de instruire al consortiului (Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara din Bucuresti; Universitatea din Ruse; Universitatea din Maribor; Asociatia Biomold; Greek Research and Technology Network). Acest continut educational este destinat formarii profesionale a operatorilor din Agricultura Ecologica si contine informatii referitoare la Agricultura Ecologica si Agroecologie, sub forma unor fisiere digitale, cum ar fi: documente, prezentari, imagini, website-uri.

Subiectele programei de formare a proiectului Organic.Balkanet au fost specializate in functie de nevoile de instruire ale fiecarei organizatii participante in cadrul consortiului, precum si de gradul de competente pe care acestia ar trebui sa le aiba, conform Standardelor Europene privind Calificarile (European Qualifications Framework). In urma acestor demersuri a rezultat ca nivelul de instruire propus sa fie Nivelul 4, ce presupune competente: manageriale (managementul fermei, input-uri, subventii); de productie (tehnologii de cultivare, probleme de mediu si sol, etc.); de tehnologia informatiei (utilizarea calculatorului si a Internetului).

Astfel, au rezultat 126 de cursuri, grupate in 8 module educationale: Pedagogie, Tehnologie si Metodologie pentru elaborarea unui scenariu de instruire si formare intr-un mediu on-line (e-learning); Principiile Agriculturii Ecologice; Legislatie si Standarde in Agricultura Ecologica; Tehnologii de Cultivare a Plantelor in Sistem Ecologic; Tehnologii de Crestere a Animalelor in Sistem Ecologic; Marketingul Produselor Ecologice.

Selectarea, documentarea, identificarea si validarea continutului educational au fost realizate pe baza sesiunilor de testare pilot si de evaluare din cadrul proiectului, pe baza listelor de competente, precum si pe baza standardelor internationale de Metadata.

Din punct de vedere al nivelului de educatie, proiectul Organic.Balkanet a transferat metodele de instruire a continutului educational utilizat in prezent in contextul invatamantului secundar si superior agricol (de exemplu, educatia absolventilor din universitatile agricole, pregatirea post-universitara a tinerilor agronomi), catre:

  • sustinerea nevoilor de formare profesionala a agronomilor care necesita formare profesionala axata pe teme de Agricultura Ecologica;
  • sprijinirea nevoilor de invatare continua a operatorilor (fermieri, procesatori, producatori, etc.) care doresc sa dobandeasca noi competente si sa obtina produse noi, respectiv produse ecologice.

In concluzie, in cadrul proiectul Organic.Balkanet, cercetarea (Universitatea din Alcala si Greek Research and Technology Network), organizatii academice (Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara din Bucuresti, Universitatea din Maribor, Universitatea din Ruse), institutiile cu experienta in dezvoltarea avansata a tehnologiilor de invatare, institutii care sunt active in mediul rural si organizatiile publice care sustin invatamantul profesional agricol (TSRI) au cooperat pentru a dezvolta un program de instruire pentru Invatamantul Vocational (VET) a formatorilor din sectorul de Agricultura Ecologica.
Utilizatorii finali ai proiectului sunt organizatii profesionale din Agricultura Ecologica, din mediul rural (Asociatia de Agricultura Ecologica din Nord-Estul Sloveniei; Asociatia Biomold, Romania; Universitatea din Ruse, Bulgaria), care au primit instruire in contextul proiectului. In plus, utilizatorii potentiali ai proiectului sunt toate intreprinderile mici si mijlocii din mediul rural, precum si cadrele didactice, formatorii sau specialistii din acest domeniu. Continutul si metodologia utilizate pe parcursul desfasurarii proiectului sunt disponibile pentru toti operatorii implicati in Agricultura Ecologica din tarile participante.

Prof. univ. Gh. Roman
Conf. univ. Maria Toader
USAMV Bucuresti


Stagiul de Asistent Comenius - o provocare profesionala si culturala

Cele 27 de saptamani petrecute ca asistent Comenius la Zakladni skola Chomutov, NaPrikopech, au insemnat in primul rand un extraordinar exercitiu de adaptare prin expunerea la un mediu cu totul nou si la situatii inedite: un mic orasel din nord-vestul Cehiei, unde engleza reprezenta o necunoscuta pentru o mare parte a comunitatii, elevii si profesorii unei scoli ce faceau parte dintr-un sistem de invatamant diferit de cel pe care-l cunosteam, elevi ale caror cunostinte de limba engleza si al caror interes pentru cunoastere erau destul de reduse si, nu in ultimul rand, o limba dificila.
Practic, am avut doua vieti: una la scoala si una in afara ei, chiar daca intre cele doua nu a existat o linie clara de demarcatie. La scoala, am avut ocazia sa invat ce inseamna sa fii profesor, sa-mi dezvolt abilitatea de a explica acelasi lucru in diverse moduri si a-i ajuta pe ceilalti sa inteleaga prin pregatirea atenta a orelor si selectionarea unei game vaste de activitati si exercitii, capacitatea de a crea o atmosfera care sa incurajeze implicarea elevilor, de a coordona activitatea elevilor si de a gestiona eficient timpul. In plus, aici am avut sansa de a testa, aplica si imbogati, alaturi de elevi si profesori, toate cunostintele mele teoretice de pedagogie si metodica, precum si de a-mi imbunatati capacitatea de exprimare in limba engleza. Mai mult chiar, aici am gasit un cadru prielnic pentru a construi punti de comunicare cu elevii si profesorii si pentru a investi in relatii de prietenie cu unii colegi. Motivata de faptul ca eram singura, am fost mult mai deschisa spre comunicare si relationare.

In afara scolii, am avut parte de timpul necesar pentru a explora o parte a culturii cehe. Ma refer aici la explorarea teritoriala ca turist, la cea culinara si la cea beletristica (Kafka, J. Hasek, diverse legende), la interactiunea cu comunitatea locala. In aceste situatii, cea mai grea provocare a fost invatarea limbii cehe la nivel de supravietuire, adica insusirea unor expresii uzuale si a cuvintelor necesare pentru a ma putea descurca in viata de zi cu zi. Oricum, chiar daca am ajuns sa inteleg partial ceea ce se vorbea in jurul meu si sa pot lega cateva cuvinte, am invatat ca se pot construi legaturi intre oameni si ca poti supravietui si cu putine cuvinte intrucat acestea pot fi completate sau chiar substituite de gesturi, atitudini si actiuni.      

Ca rezultat al celor mai sus amintite, stagiul de asistent Comenius inseamna pentru mine o experienta memorabila presarata cu nenumarate provocari si situatii inedite, cresterea increderii in fortele si capacitatile proprii si descoperirea unor persoane si a unui loc la care ma voi reintoarce cu drag.

Nicoleta-Delia Nicoara
Asistent Comenius Chomutov, Cehia


In perioada 18–19 mai 2012, s-a desfasurat Simpozionul international “Advancing socio-economic research”, organizat de Pro Global Science Association, la Hotel Novotel din Bucuresti. Scopul simpozionului a fost acela de a promova schimbul de bune practici si de cooperare transnationala, in contextul Europa 2020, in domeniul cercetarii socio-economice. Simpozionul a reprezentat o oportunitate excelenta pentru participanti (cercetatori, cadre didactice, specialisti) de a se informa cu privire la categoriile de informatii si de publicatii realizate in cadrul retelei Eurydice. Cu ocazia simpozionului a fost organizata si o miniexpozitie cu publicatii Eurydice.

Publicatiile realizate in cadrul retelei europene Eurydice reprezinta o foarte buna sursa de documentare - prin furnizarea de informatii clare, concise, actualizate si bine documentate - pentru toti actorii implicati in proiecte europene.
Va invitam sa consultati urmatoarele publicatii:

Citizenship Education in Europe

Incurajarea cetatenilor, in special a tinerilor, sa se implice activ in viata sociala si politica a devenit o prioritate politica, atat la nivel national cat si european.
Promovarea cetateniei active a devenit un obiectiv principal avut in vedere de toate sistemele de educatie din Europa, identificat de Cadrul strategic pentru cooperare europeana in domeniul educatiei si formarii profesionale, Europa 2020.

Raportul 2012 referitor la Educatia pentru cetatenie in Europa are drept scop captarea modului in care politicile si masurile referitoare la cetatenie au evoluat in ultimii ani, in tarile europene. Pentru acest scop, raportul furnizeaza informatii pe cinci teme principale, si anume: (1) curriculum, organizare si continut; (2) participarea elevilor si a parintilor; (3) cultura scolara si participarea elevilor in societate; (4) evaluare si examinare; (5) sprijin pentru profesori si directori de scoli.

Raportul furnizeaza informatii despre 31 tari membre ale retelei Eurydice, avand drept an de referinta, anul scolar 2010/2011. Raportul este disponibil in limba engleza.

Anul publicarii: 2012

Referinte Internet:
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/139EN.pdf

.... si multe alte titluri interesante.....

Toate publicatiile pot sa fie accesate si descarcate gratuit, de pe urmatoarele adrese:
http://www.llp-ro.ro
http://www.eurydice.org
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/index_en.php


ANPCDEFP, partener constant la Gala Societatii Civile

Luni, 28 mai a fost mare forfota la Opera Nationala din Bucuresti!
Galei Societatii Civile a implinit 10 ani in care a adus sub lumina reflectoarelor initiativele si eforturile organizatiilor neguvernamentale, ale grupurilor de initiativa sau persoanelor fizice care "Nu au promis nimic, dar au facut multe"!

In cadrul acestei editii, Agentia Nationala pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale, prin programul Tineret in Actiune, a sustinut sectiunea de proiecte de tineret, in calitate de partener al evenimentului. Astfel, a fost continuat parteneriatul demarat anul trecut si care speram sa se continue si anul viitor.

In primul rand, felicitari tuturor organizatiilor de tineret care au participat (fie la sectiunea de tineret, fie la altele care nu au dus lipsa de astfel de organizatii). In al doilea rand... din nou felicitari castigatorilor sectiunii de tineret, care, zicem noi, merita sa fie aratati cu... premiul ;-)! Adica:

Premiul I
Organizatia Nationala CERCETASII ROMANIEI pentru proiectul RoJAM - Fa urmatorul pas!

Premiul II
Asociatia Studentilor de la Business pentru proiectul Internship Cluj

Premiul III
1 Iunie 2001 pentru proiectul SAPTE ANI FARA CUVINTE

Marele premiu al Galei a revenit Fundatiei pentru SMURD pentru proiectul "VODAFONE ROMANIA SI SMURD - PARTENERIAT PENTRU VIATA - Solutia de Telemedicina".

La aceasta editie a Galei s-au inscris 179 de proiecte, fiind acordate premii pentru urmatoarele categorii: educatie, invatamant, cercetare; arta si cultura; apararea drepturilor individuale/colective; comportament civic si participare publica; sanatate; incluziune sociala; servicii de asistenta sociala; protectia mediului; dezvoltare economica si sociala; proiecte si campanii de voluntariat; proiecte pentru tineret; buget - / eficienta +; impact; durabilitate; originalitate; proiecte si campanii de CSR.

Pentru a vedea toti castigatorii Galei, accesati pagina evenimentului, aici.
Gala Societatii Civile este un proiect al Millenium People, care promoveaza si premiaza activitatea sectorului nonprofit din Romania.


Tot educatie. Nonformala
Incepe laboratorul. Stii metode noi?

In curand se va da startul la inscrierile pentru Laboratorul de Educatie Nonformala, editia cu numarul 4!!!
 
Pe scurt, pentru cei care nu stiu despre ce este vorba, prin acest eveniment vrem sa aducem in acelasi loc oameni care au experienta in ce priveste o metoda de invatare in context nonformal si sa ii punem in contact cu alti oameni care lucreaza in cadrul a diferite organizatii si care pot prelua informatii despre aceste metode si le pot aplica in comunitatile lor.
 
Pentru mai multe detalii despre laborator, inclusiv metode de invatare in context nonformal prezentate in editiile anterioare, mergeti aici: http://nonformalii.wordpress.com

Acum, avem o provocare! Ne gandim la ALTE metode care sa fie prezente anul acesta la laborator (altele decat cele care au fost prezente in editiile anterioare ale laboratorului) si avem nevoie de ajutorul VOSTRU sa le identificam!

Cunoasteti metode de invatare in context nonformal care au (printre altele) urmatoarele caracteristici?

  1. sunt metode de invatare in context nonformal care au caracter participativ
  2. sunt metode de invatare in context nonformal care au caracter experiential
  3. au obiective clare de invatare
  4. sunt active, interactive si creative
  5. au caracter inovativ (nu fac parte din categoria “metode clasice”)
  6. pot fi cuantificate in rezultate concrete

Daca da, te rugam sa ne trimiti propuneri cu aceste metode care ar putea sa fie invitate la Laboratorul de Educatie Nonformala din acest an fie printr-un mail la nonformalii@gmail.com cu subiectul "metoda nonformala", fie intr-un post pe wall-ul de pe Facebook al contului de educatie nonformala: www.facebook.com/educatienonformala

In mesajul tau te rugam sa ne spui numele metodei, o descriere scurta si persoana/organizatia care implementeaza aceasta metoda.

Te rugam, de asemenea, sa ne trimiti ideile tale pana vineri, 15 iunie 2012.


Schimbari in echipa Tineret in Actiune

O serie de schimbari au avut loc in structura si responsabilitatile echipei Tineret in Actiune.

In primul rand, Florina Fagaraseanu ne va parasi in curand datorita faptului ca in acest moment se concentreaza pe dezvoltarea programului pe termen lung! Astfel... nu mai e mult pana va deveni mamica ;-)! Din acest motiv vom avea un nou coleg in echipa, de la departamentul de IT! Este vorba de Stefan Ilina care, impreuna cu Andreea Popovici si Vlad Groza, va gestiona urmatoarele actiuni:

  1. Schimburi de tineri (1.1 si 3.1.a),
  2. Proiecte pentru democratie participativa (1.3) si
  3. Intalniri ale tinerilor si responsabililor de politici de tineret (5.1)

Miruna Covaci va prelua si actiunea 4.3, "reintregind" in acest fel proiectele de Formare si Relele unde gestiona pana acum partea de la 3.1.b (Cooperarea cu tarile din vecinatatea UE).

Totodata, incepand cu data de 15 mai, Mihaela Nicolai a preluat  partea de TCP sending de la Andreea Olteanu (care se va concentra pe Initiativele tinerilor). Astfel, pentru cursurile de formare si evenimentele internationale, Mihaela este persoana de contact din acest moment, Andreea urmand doar sa finalizeze activitatile in curs la ora actuala.
Toate aceste modificari au fost actualizate si pe site la sectiunea Contact AN


337 de proiecte primite la 1 mai!

La cel de al doilea termen al anului am primit 337 de de propuneri de proiect pentru toate actiunile programului. Listele acestora sunt disponibile pe site la sectiunea Formulare si Documente/Selectie.

Rezultatele eligibilitatii vor fi trimise printr-o notificare automata, notificare in care cei care trebuie sa completeze dosarul de candidatura vor putea sa vada care sunt documentele sau explicatiile ce trebuie aduse suplimentar, pentru ca proiectul sa fie eligibil.

Rezultatele finale se vor afisa in la jumatatea lunii iulie si vor fi insotite de o notificare automata care contine punctajul si comentariile evaluatorilor.
ATENTIE! Notificarile vor fi trimise DOAR pe adresele de e-mail mentionate in formularul de candidatura! Daca nu primiti aceste notificari, va rugam sa verificati si in SPAM. In cazul in care nu sunt disponibile nici aici, va rugam sa luati legatura cu responsabilii de actiuni (datele de contact sunt disponibile in sectiunea Contact AN).


"Appetiser", Grecia

In perioada 18-22 noiembrie are loc in Grecia cursul international de formare “Appetiser”, curs de initiere in programul Tineret in Actiune

Principalul scop al acestui curs este de a oferi o prima experienta pozitiva internationala tinerilor pentru a-i motiva si a-i incuraja sa participe si sa se implice in proiecte "Tineret in Actiune".

Profilul candidatului:
- sa fie membru al unei organizatii neguvernamentale de tineret
- sa nu aiba experienta in proiecte Tineret in Actiune
- sa fie o persoana care doreste sa se implice pe viitor in proiecte Tineret in Actiune
- sa fie o persoana care doreste sa se implice in lucrul cu tinerii
- sa aiba varsta minima de 18 ani
- sa detina cunostinte avansate de limba engleza (scris, vorbit)

Conditii de participare:
- Numarul participantilor din Romania: 3
- Preselectia se realizeaza de catre ANPCDEFP
- Selectia se realizeaza de catre AN din Grecia


Data limita pentru inscrierea online este 1 septembrie, iar pentru trimiterea dosarului de candidatura prin posta cu confirmare de primire este 3 septembrie 2012 (data postei).

Detalii: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/647


Seminar de informare "Acreditarea, de la concept la practica"

Pe data de 6 iulie are loc la Bucuresti seminarul de informare dedicat viitorilor aplicanti cu propuneri de Manifestare a Intentiei (MI) in cadrul Actiunii 2 - Serviciul European de Voluntariat. Tematica seminarului va avea in vedere urmatoarele aspecte:

  • facilitarea accesului la SEV
  • cresterea calitatii propunerilor de manifestare a intentiei
  • cresterea calitatii proiectelor de voluntariat

Conditii de participare:
Participantul reprezinta o structura neacreditata SEV si este motivat sa solicite acreditarea dupa finalizarea seminarului pentru structura pe care areprezentat-o.

De asemenea, este motivat sa participe ulterior, candidand si pentru modulul de scriere de proiecte SEV ce se va organiza in luna august de catre Agentia Nationala. Mai multe detalii in acest sens vor fi publicate pe www.tinact.ro in cadrul calendarului de evenimente.

In situatia in care numarul de solicitari de participare este mai mare de 20 (adica numarul de locuri disponibile in cadrul evenimentului) , iar anumite organizatii si-au delegat spre participare mai mult de 1 reprezentant, se va proceda la selectia unui singur reprezentant /organizatie, cu scopul a se asigura o reprezentare proportionala.

Numarul maxim de participanti: 20
Termen limita: 22 iunie 2012
Reprezinta un avantaj in procesul de selectie transmiterea informatiilor solicitate in cadrul intrebarilor suplimentare .
Detalii: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/668

 


Proiect TiA: Campionii sperantei

Initiativa apartine unui grup de voluntari ai tinerei asociatii “AS. Fotbal Junior”, elevi ai Liceului cu Program Sportiv Bacau care au identificat ca nevoie sociala in randul persoanelor cu dizabilitati, copii si tineri, absenta programelor sportive care sa-i implice, mobilizeze si sa-i dezvolte.

Acesti tineri sunt animati de dorinta de a-si pune in valoare potentialul creativ, intelectual si fizic pentru a se implica voluntar intr-un program de pregatire sportiva pentru tinerii cu dizabilitati pentru care pret de patru luni vor organiza sesiuni de antrenament ce vor culmina cu o competitie sportiva pentru sportivi speciali.

Obiectivul major este de a dezvolta in randul tinerilor abilitati de comunicare, interelationare si organizatorice si de a-i provoca pe principii cum ar fi: daruirea, succesul, lucrul in echipa si educatia civica in comunitate. Campioni ai sperantei vor fi nu cei mai buni, ci aceia care urmaresc implinirea si dezvoltarea personala printr-un ajutor real oferit semenilor lor de conditie genetica speciala si, bineinteles, sportivii cu sindromul Down implicati pentru care speranta face diferenta si care sunt campioni innascuti in lupta cu viata.

Ca obiective specifice se va urmari ca tinerii sa inteleaga, sa accepte si sa pretuiasca diferentele, dar si calitatile fiecarui individ. De asemenea, implicarea in proiect se vrea a fi una activa. Dezvoltarea personala va fi un obiectiv major.

Proiectul diversifica paleta serviciilor educationale non-formale pentru adolescenti si tineri la nivel local, contribuie la cresterea capacitatii de sustinere a activitatilor de tineret si sport cu includerea persoanelor cu dizabilitati. Proiectul “Campionii sperantei” urmareste pe de o parte implicarea si responsabilizarea voluntara a tinerilor si oferirea sansei, pentru persoanele cu dizabilitati intelectuale, de a practica sportul si de a participa la o competitie sportiva in care sa fie promovati si premiati.

Parteneri ai proiectului: Asociatia Sindrom Down Bacau si Asociatia “Trebuie” Bacau.
Detalii: http://www.tinact.ro/stiri/IDdet/185/t/lansare-proiect-campionii-sperantei


... te informeaza:

Ghidul privind initiativa cetatenilor europeni

1Acest ghid, realizat de Comitetul Economic si Social European (CESE), ofera informatii despre cum te poti implica in Initiativa cetatenilor europeni. Incepand din aprilie 2012, cand aceasta a intrat in vigoare, cetatenii europeni se bucura de un nou drept datorita caruia vor avea un cuvant mai greu de spus in problematica UE. Astfel, cetatenii vor putea sa-si exprime solicitarile intr-un mod nou, fara precedent. Dupa strangerea a un milion de semnaturi din Europa, ei pot solicita Comisiei Europene sa propuna sau sa modifice legislatia europeana. In acest mod, cetatenii pot introduce un subiect pe agenda UE, devenind astfel actori activi pe scena europeana.

Ghidul este disponibil in mai multe limbi.
http://www.eesc.europa.eu/?i=portal.en.publications.18960
http://www.eesc.europa.eu/resources/docs/eesc-2012-18-ro.pdf (in limba romana)


Portalul EU Move

Un portal pentru cursanti, in context de munca sau invatare, interesati sa efectueze un stagiu de munca in strainatate ca parte a formarii lor profesionale sau a carierei. Portalul sprijina, de asemenea, companiile - care doresc sa devina o destinatie pentru plasamente de munca - si mentorii - care sunt dispusi sa ghideze tinerii in dezvoltarea lor personala si profesionala.

http://www.evta.net/eumoveportal/index.html


Concurs de povestiri scurte: O mare de cuvinte (A sea of words) editia 2012

Concursul invita tinerii sa creeze povestiri scurte axate pe aspecte legate de viitorul pe care il au copiii, parintii si bunicii, avand ca scop sa arate diferitele sensibilitati si realitati din regiunea euro-mediteraneana, din perspectiva tinerilor ce locuiesc in aceasta zona.

Concursul se adreseaza tinerilor intre 18 si 30 de ani, cetateni ai celor 42 de tari din spatiul euro-mediteranean.

Povestirile trebuie trimise pe adresa concurso@iemed.org pana pe 30 iunie 2012.

Mai multe informatii gasiti in baza de date Eurodesk:
http://www.eurodesk.ro/program.php?progid=EU0010000485


Premiul pentru cercetare in domeniul integrarii tinerilor exclusi prin abandon scolar si somaj

Acest premiu recompenseaza articolele care sunt in masura sa elucideze, in mod riguros, empiric si original, cauzele si solutiile posibile pentru abandonul scolar timpuriu si/sau somajul tinerilor in Belgia si/sau Europa. Autorii celor mai bune 12 articole vor fi recompensati cu premii in bani. In plus, cele 12 articole vor fi publicate intr-o brosura comuna si vor fi prezentate in cadrul unei conferinte europene ce va avea loc la Bruxelles in perioada 7-8 februarie 2013.

Data limita pentru trimiterea articolelor este: 30 iunie 2012

Mai multe informatii: http://www.foundationpv.be/index.php?id=42


Concurs de fotografie 2012: Viata 2.0 – Esti gata de un nou inceput?

Grupul Partidului Socialist European (PSE) al Comitetului Regiunilor (CoR) a lansat un concurs de fotografie pentru cetatenii europeni cu varsta cuprinsa intre 18 si 108 ani, inspirat de Anul european al imbatranirii active si al solidaritatii intre generatii (2012).

Fotografii amatori sunt invitati sa trimita o fotografie care ilustreaza modul in care percep participarea activa a persoanelor in varsta in societate si dezvoltarea potentialului acestora.

"Viata 2.0 – Esti gata de un nou inceput?" urmareste sa surprinda diferite modalitati de a transforma in oportunitati provocarile inerente imbatranirii populatiei, prin descoperirea unor talente noi, printr-o viata activa, mentinerea conditiei fizice si a sanatatii sau promovarea invatarii intergenerationale.

Data limita pentru inscriere in concurs este: 30 iunie 2012

Juriul este alcatuit din membri ai Grupului PSE din cadrul CoR, reprezentanti ai autoritatilor locale si regionale din UE si din profesionisti in domeniul fotografiei. Acesta va selecta cele mai bune trei fotografii.

Castigatorii vor primi premii consistente. Premiul intai al concursului consta in doua calatorii pentru doua persoane in doua orase europene si o tableta.

Pentru informatii suplimentare privind concursul si materialele promotionale, vizitati:
http://www.pes.cor.europa.eu/

Concursul este organizat de Grupul Partidului Socialist European (PSE) din cadrul Comitetului Regiunilor.


PLURAL+ Festival video pentru tineret 2012

Tinerii intre 9 si 25 de ani din intreaga lume sunt invitati sa trimita videoclipuri scurte de 1 - 5 minute in care sa-si impartaseasca gandurile, experientele, opiniile, intrebarile si sugestiile legate de migratie si diversitate. Materialele video trebuie sa fi fost finalizate dupa luna ianuarie 2010 si, daca nu sunt in limba engleza, sa aiba subtitrare in engleza. Un juriu international va acorda premii in trei categorii de varsta: 9 - 12 ani, 3 - 17 ani si 18 - 25 de ani. Cei trei laureati vor primi fiecare premii in bani. 
 
Data limita pentru trimiterea materialelor este: 1 iulie 2012

Mai multe informatii: http://pluralplus.unaoc.org 


Concurs online de fotografie: Information Right Now!

Information Right Now Pe 16 mai 2012, ERYICA (European Youth Information and Counselling Agency) a lansat un concurs de fotografie in contextul campaniei „Information Right Now”, derulata impreuna cu Consiliul Europei. Concursul de fotografie se desfasoara pe Facebook. Pot fi inscrise fotografii ale tinerilor care promoveaza cauza campaniei, autorii lor avand sansa de a castiga unul dintre multele premii puse la bataie.

Tinerii sunt incurajati sa devina fani ai paginii Facebook dedicate (www.facebook.com/informationrightnow). Inscrierea in concurs se face prin incarcarea unei fotografii care se potriveste cu tema "Tinerii intreaba". Fotografia inscrisa in concurs trebuie sa mentioneze numele autorului, data si locul unde a fost facuta si - daca se doreste - un scurt mesaj legat de fotografie.

Premii
Categoria 1: Favoritul publicului. Castigatorul acestei categorii va fi autorul fotografiei cu cele mai multe voturi la incheierea concursului, pe 31 august 2012. Premiul consta intr-o excursie la Centrul European de Tineret de la Budapesta (bilet dus-intors Budapesta, 2 nopti de cazare pentru una sau doua persoane).

In plus, la fiecare doua saptamani, se va acorda un voucher Amazon (in valoare de 100 de euro) autorului fotografiei cu cele mai multe voturi la acel moment!

Categoria 2: Favoritul juriului format din Ambasadorii tinerilor si reprezentanti ERYICA. Va fi premiata fotografia care ilustreaza cel mai bine tema generala a concursului. Premiul consta intr-o excursie la Centrul European de Tineret de la Strasbourg (bilet dus-intors Strasbourg, 2 nopti de cazare pentru una sau doua persoane).

In plus, in fiecare luna va exista o sub-tema a concursului (de exemplu, fotografia care ilustreaza cel mai bine drepturile tinerilor etc.), care va fi anuntata la inceputul fiecarei luni. Prin urmare, in aceasta categorie vor fi patru castigatori (pe lunile mai, iunie, iulie si august) care vor primi fiecare cate o legitimatie de calatorie InterRail Global Pass.

Concursul este deschis pana pe: 31 august 2012

Mai multe informatii gasiti pe pagina Facebook a concursului:
http://www.facebook.com/informationrightnow


Concursul Generatia 1992

Ca parte a evenimentelor dedicate aniversarii a 20 de ani de piata unica, Comisia Europeana a lansat un concurs de creativitate pentru tinerii de 20 de ani, intitulat  ‘Generatia 1992’.
Tinerii cetateni europeni nascuti intre 1 ianuarie si 31 decembrie 1992 sunt invitati sa-si exprime opiniile cu privire la piata unica, trimitand eseuri, fotografii, videoclipuri, benzi desenate sau aplicatii smartphone pe una din cele patru teme: educatie si cetatenie, locuri de munca si antreprenoriat, cultura si timp liber si consumatori si mediul inconjurator.
Participantii trebuie sa-si aleaga o tema si un format de creatie pentru contributia lor. Ei pot trimite pana la doua lucrari, fie individual, fie ca grup, cu conditia ca acestea sa aiba un format diferit.
Juriul va alege cei douazeci de finalisti care vor castiga o excursie la ceremonia de decernare a premiilor de la Bruxelles din octombrie 2012. Premiile includ legitimatii de calatorie InterRail Global Pass, camere digitale, iPod-uri si vouchere de cumparaturi online. Ceremonia va avea loc in cadrul unei conferinte la Bruxelles intre 15 - 20 octombrie 2012, in care se va discuta despre noi modalitati de a dezvolta zona libera a Europei. 

Data limita pentru trimiterea lucrarilor este: 9 septembrie 2012, ora 12:00 PM CET

Mai multe informatii: http://generation1992.eu  

Pentru informatii despre multe alte oportunitati europene, va recomandam sa vizitati site-ul Eurodesk sau sa va inscrieti pe grupul nostru de informare, eurodesk_info.


Primiti acest mesaj deoarece sunteti abonat(a) la AvertiMAIL - buletinul informativ lunar al Agentiei Nationale pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale.

Va rugam sa utilizati urmatoarele modalitati de abonare:
     - daca doriti sa va abonati cu o adresa de yahoo, folositi http://groups.yahoo.com/group/avertimail_anpcdefp/
     - pentru orice alte tipuri de adrese de mail, folositi formularul existent pe http://www.anpcdefp.ro/avertimail.php

Daca aveti proiecte interesante si doriti sa publicati in Avertimail articole despre acestea, daca aveti sugestii si comentarii sau daca doriti doar sa ne scrieti, va rugam sa folositi adresa feedback.avertimail@anpcdefp.ro

Daca doriti sa nu mai primiti aceasta publicatie, va rugam sa trimiteti un mesaj cu subiectul Dezabonare la adresa unregistered@anpcdefp.ro