Cuprins:

Termene limita

Erasmus

Leonardo da Vinci

Comenius

Eurydice

Tineret in Actiune

Eurodesk


Termen limita deschis

VIZITE SI SCHIMBURI PENTRU PERSONALUL IMPLICAT IN EDUCATIA ADULTILOR

Candidaturile trebuie trimise cu cel putin 8 saptamani inainte de inceperea activitatii.
Detalii la: http://www.llp-ro.ro/userfiles/Apel_GRU_2012.pdf

Intrunire regionala la Brasov

Peste 90 de reprezentanti ai universitatilor din Romania, studenti, cadre didactice, experti Bologna si reprezentanti ai asociatiilor studentesti au participat la intrunirea regionala Erasmus organizata in data de 29 iunie la Universitatea “Transilvania” din Brasov.

In cadrul evenimentului s-au prezentat experiente de mobilitati studentesti si cadre didactice, "povesti de succes", au avut loc dezbateri privind recunoasterea academica a activitatilor studentilor in cadrul mobilitatilor Erasmus. Fosti beneficiari Erasmus - studenti, cadre didactice si personal non-didactic - au prezentat impresii din mobilitatile desfasurate.

La intrunire a fost prezenta si Laura Popa - Ambasador Erasmus pentru Romania, care a indemnat viitorii beneficiari ai mobilitatilor Erasmus sa priveasca aceasta experienta ca pe o etapa de maturizare, iar la intoarcerea in Romania sa spuna mai departe propria lor poveste Erasmus. Nu in ultimul rand, Laura Popa i-a indemnat pe toti cei prezenti sa acceseze "Comunitatea Romanilor ERASMUS", grupul online reunind in prezent peste 2.000 de astfel de beneficiari. Pentru mai multe informatii, click aici: https://www.facebook.com/groups/311390485547548/

La eveniment au fost participat atat universitatile din Brasov, cat si reprezentanti ai universitatilor din Pitesti, Targoviste, Sibiu si Constanta.


Experienta Erasmus

Sunt asa de multe de povestit, incat nu stiu cu ce sa incep! Experienta ERASMUS mi-a schimbat complet viata, din toate punctele de vedere. Este imposibil de explicat acea “experienta unica” de care toti vorbesc, pana nu ajungi sa o simti tu, sa o traiesti tu cu adevarat. Inceputul a fost putin greu, pentru ca m-am trezit intr-o lume complet noua, unde nu cunosteam pe nimeni.

Este uimitor sa descoperi intr-un oras atat de mic, atat de multe nationalitati si culturi diferite, din toate colturile lumii. Ai ocazia unica in viata sa inveti cate limbi vrei, sa descoperi traditii si cutume de pe toate continentele. Viata de student aici iti ofera posibilitatea de a te bucura cu adevarat de aceasta perioada a vietii: poti face orice sport gratuit, ai intrari gratuite la teatre, muzee, reduceri la aproape toate celelalte tipuri de activitati.

Examenele le-am sustinut ca si studentii francezi, neexistand diferentieri din punctul de vedere al subiectelor. Oricum, profesorii sunt foarte intelegatori si erau dispusi oricand sa reia anumite explicatii pentru noi, strainii.

Am profitat din plin de aceasta perioada extraordinara si unica in acelasi timp. Am avut numeroase ocazii, la diverse activitati, sa spun cu mandrie “Sunt romanca!”. Am facut cursuri gratuite de dansuri chinezesti, culminand cu doua spectacole (unul din ele la Roulans), am animat discutii la radio CAMPUS, in cadrul emisiunilor “Sais-tu d’où je viens ?”, am participat in cadrul unui spectacol de povesti franco-roman (Romania era tara careia i se aducea omagiu in acest an), la Montbeliard, unde am facut legatura intre povestile romanesti narate de catre francezi (6 povestitoare), am avut ocazia de trei ori sa-mi reprezint tara cu deliciile ei culinare: am gatit, in cadrul diverselor activitati mancaruri traditionale cu care am incantat publicul, transpunandu-l, pentru cateva clipe, pe taramuri romanesti. Din  punct de vedere cultural, Besançon iti ofera o paleta larga de optiuni. Am avut, astfel, ocazia de a cunoaste chiar si scriitori contemporani americani – Adam Langer, Willy Vlautin, Dan Fante.

Cred ca nu as termina de povestit niciodata! O sa imi ramana vesnic intiparita in minte aceasta perioada care m-a ajutat, in special, sa imi dezvolt aptitudinile de comunicare si de socializare si sa stapanesc limba franceza mult mai bine!

Studenta: CAMELIA ZAHARIA
Universitatea gazda: UNIVERSITE DE FRANCHE-COMTE, BESANCON
Facultatea: LITERE
Specializarea: ROMANA-FRANCEZA  


Conferinta aniversara Erasmus 25 de ani


De la stanga la dreapta: Jelena SIMIĆ - Ambasador Erasmus Croatia, Laura Popa - Ambasador Erasmus Romania, Susanne Bjerregaard - Secretar General al Universities Denmark si Lucien KERGER - Ambasador Erasmus Luxemburg.

ERASMUS, cel mai de succes program de schimb de studenti din lume, a sarbatorit anul acesta cea de-a 25-a aniversare la nivel european. Aproximativ trei milioane de studenti au beneficiat de o perioada de studiu sau de un stagiu in strainatate de la crearea programului ERASMUS, in 1987. Mobilitatea ERASMUS reprezinta un element central al strategiei Comisiei Europene de combatere a somajului in randul tinerilor printr-o mai mare concentrare asupra dezvoltarii competentelor.

Sub deviza “Erasmus: 25 de ani de schimbare de vieti si deschideri de orizonturi”, Danemarca, detinatoarea presedintiei UE in prima jumatate a anului 2012, a organizat la Copenhaga, impreuna cu Comisia Europeana, conferinta aniversara, cu participarea Ambasadorilor ERASMUS. Fiecare tara participanta la program este reprezentata de catre un student si un membru al personalului didactic, acestia fiind alesi pe baza impactului pe care ERASMUS l-a avut asupra vietii lor profesionale si personale; rolul lor este sa incurajeze alti studenti si membri ai personalului didactic sa profite de oportunitatile pe care ERASMUS le ofera.

Laura Popa, Ambasador ERASMUS al Romaniei, a fost prezenta la evenimentul dedicat aniversarii a 25 de ani din Danemarca, unde a prezentat rezultatele grupului de lucru Imbunatatirea legaturii dintre educatie si piata muncii, pe care l-a condus. In discursul sau, Laura Popa a precizat ca “absolventii nu sunt pregatiti pentru piata muncii, existand o neconcordanta intre abilitatile si competentele deprinse in timpul facultatii si cele asteptate de catre angajatori”. Solutia identificata de catre grupul de lucru, format din Ambasadorii ERASMUS ai Spaniei, Danemarcei, Greciei si Romaniei a fost “stabilirea unui dialog deschis intre mediul privat, ONG-uri si institutiile de invatamant superior din intreaga lume, pentru a asigura o crestere a ratei angajabilitatii in randul tinerilor absolventi.”

Viziunea celor 66 de Ambasadori ERASMUS cu privire la dezvoltarea viitoare a programului este cuprinsa in documentul numit “Manifestul ERASMUS”, si a fost inaintat Comisiei Europene. Acest Manifest cuprinde 10 actiuni necesare a fi luate in considerare odata cu intrarea in vigoare a noului program “ERASMUS for All”, incepand cu anul 2014. Documentul poate fi regasit la adresa: http://ec.europa.eu/education/erasmus/doc/manifesto_en.pdf


FIECARE CALATORIE INCEPE CU PRIMUL PAS!
(Cateva ganduri despre reuniunea Leonardo da Vinci din 28 iunie 2012)

Va mai reamintiti de euforia care v-a cuprins cand ati fost anuntati prin telefon, si ulterior printr-o scrisoare oficiala ca proiectul dumneavoastra (care, aproape fara sperante, isi astepta randul pe lista rezervelor) a fost ...aprobat ?!!! Sentimentul este mai coplesitor decat la un proiect care de la bun început s-a mandrit cu un loc elegant la categoria “aprobate”.

La o asemenea veste toti cei implicati din organizatia candidata intra intr-o agitatie fireasca. Echipa de gestiune se contureaza repede, iar posibilii participanti deja isi fac planuri.

Evenimentele se accelereaza. Telefoanele suna la Agentia Nationala, e-mailurile nu contenesc sa soseasca, urmeaza tratative serioase cu partenerul extern pentru scrisorile de intentie care inca nu s-au trimis in original, pentru programul de lucru sau acordul de formare care trebuie sa se nasca cat mai repede. Echipa de gestiune este incercata, alternativ, de sentimente de bucurie si disperare… pentru ca nu toate ies din prima, chiar daca unii au mai gestionat si multe alte proiecte in anii anteriori .

Insa ajutorul este aproape. Agentia Nationala organizeaza, ca de fiecare data cand este nevoie, reuniunea de management a proiectelor de mobilitati Leonardo da Vinci. De data aceasta în 28 iunie 2012 au fost invitati la Bucuresti membrii din echipele de gestiune ale proiectelor LdV 2011, contractate din rezerve, organizatoarea (si sufletul) evenimentului fiind  Anca Constantinescu.

Din partea institutiilor cu proiecte contractate din rezerva au participat in jur de 40-50 de persoane. Spre multumirea participantilor la reuniune, informarea s-a realizat pentru proiecte cu grupurile tinta IVT, PLM si VETPRO. Astfel nu numai in cadrul activitatilor, ci si in timpul pauzelor de cafea participantul ager putea sa stranga informatii de la ceilalti, care aveau alte tipuri de proiecte, sau sa povesteasca despre propriile experiente. Sa schimbe multe carti de vizita, dar si idei si pareri despre mobilitatile derulate sau sa afle lucruri noi despre modul de implementare al unui proiect Leonardo da Vinci, in cazul in care este “debutant” in acest tip de proiecte.

Agenda reuniunii a cuprins diverse activitati. Evit sa folosesc termenul “prezentari”, pentru ca accentul s-a pus de la bun inceput pe “activitati”, acest lucru insemnand ca participantul a fost scos din “zona lui de confort” si incurajat spre comunicare asertiva. Scopul a fost sa ne gandim, sa rostim cu voce tare intrebarile noastre legate de derularea proiectelor noastre, sa ne impartasim experientele si cunostintele pe care le-am acumulat la alte proiecte.
Reuniunea a inceput cu o tema vesnic interesanta “Ce documente transmitem pentru evaluarea raportului final?”, “moderatoarele” noastre fiind Anca Constantinescu si Ioana Mera. Desi publicul era mixt, atat incepatorii cat si avansatii si-au gasit raspunsurile la intrebarile importante datorita profesionalismului celor care ne-au indrumat.

Cand am ajuns la tema delicata a certificarii si validarii, Angelica Radu ne-a introdus in tainele  EUROPASS. Insa ce era mai greu doar abia acum urma. Daca Europass ar putea fi comparat cu un balaur cu trei capete,  Mobility Tool, acest instrument de gestiune a proiectului, parea a fi acel “monstru cu o suta de capete”. Insa din fericire  Ioana Mera a reusit sa demitizeze creatura, si in urma prezentarii interactive, capetele de balaur cadeau fara mila, incepand cu inregistrarea si terminandu-se cu cele mai fioroase dintre acestea, adica raportarile.  In toata batalia aceasta expertul financiar, Andreea Lungu a fost gata sa dea o mana de ajutor  si sa vegheze asupra “laditei cu comori”, adica sa ne indrume cum sa abordam problemele legate de buget.

Pe langa aspectele strict legate de managementul proiectelor reprezentantii Agentiei Nationale au dat dovada si de mult tact pedagogic, si s-au ingrijit ca nu numai mintea, dar si sufletul sa isi primeasca hrana.  Mentinerea constanta a atentiei publicului timp de 6 ore nu a fost o sarcina tocmai usoara. Metodele activ-participative garnisite cu secvente de introducere (warm-up) si de incheiere (follow-up) au invins reactiile firesti ale participantului   de a casca sau de a naviga pe internet in taina.

Astfel s-a intamplat ca in dupa-amiaza zilei de 28  iunie in Gara de Nord pasagerii au observat mai multi indivizi incarcati pozitiv, cu mapa plina de materiale si notite, purtand sub brat, ca semn distinctiv, un poster urias (cu etapele unui proiect Leonardo da Vinci), adunandu-se si stand de vorba despre ceva ce parea a fi foarte important. 

Prof. Annamaria Antal, responsabil proiect LLP/LdV/PLM/2011/RO/271
Colegiul Tehnic “Remus Radulet” Brasov


Jurnalul unei zile de neuitat...sau altfel spus...se poate colabora si asa !..."

21 iunie 2012, orele 4:00 a.m.  Ne pregatim sa plecam spre Pitesti, incercand sa bravam sentimentul de satisfactie totala, in ciuda avertismentului meteo “caldura mare”.
orele 10:30 a.m.   Ajunsi la hotelul “Muntenia” din Pitesti, locul de desfasurare al activitatii  de monitorizare tematica a proiectelor Leonardo da Vinci, cu tema “Rolul institutiei in consolidarea carierei”, am avut surpriza de a gasi o atmosfera placuta, sustinuta cu daruire de echipa de experti  ai ANPCDEFP,  pe Daniela Iancu, coordonator Departament Leonardo da Vinci vorbind cu pasiune despre oportunitati si Programul de Invatare pe tot parcursul vietii si de actiunea Leonardo da Vinci, pe Nadejda Lisac, organizatoarea evenimentului, care ne-a primit calduros alaturi de Anca Constantinescu si Sorana Vlad.
orele 11:05 a.m.  Impartiti în  4 grupe de lucru, participanti experimentati si incepatori, am incercat impreuna sa lucram in echipa si sa identificam calea optima spre a creste calitatea si impactul proiectelor LdV. Noua metoda  de lucru ne-a surprins placut, iar cele patru tematici propuse de organizatori :

  • Factori care influenţeaza calitatea proiectelor
  • Integrarea rezultatelor proiectelor Leonardo da Vinci in practici curente ale institutiei
  • Integrarea rezultatelor proiectelor in practicile locale, politici publice, strategii
  • Cum influenteaza un proiect actul educational

s-au dovedit generoase pentru impartasirea de experiente si bune practici acumulate în proiecte, toate conlucrand în scopul conturarii unei imagini clare a pasilor de urmat pentru a obtine succesul unui proiect.
Moderatorii si raportorii “caruselului” au fost colegii nostri, profesori cu experienta  în managementul proiectelor LdV,  iar facilitatori au fost expertii Agentiei Nationale
orele 13:30 p.m. Mancare excelenta, discutii aprinse, atmosfera super- constructiva !!!!
orele 14:30 p.m.  Ne-am organizat în 2 grupuri de lucru – incepatori si experimentati si am dezbatut doua teme distincte:

  • “Cum initiem un proiect LdV?” ( grupa 1, incepatori)- moderatori: Nadejda Lisac si Sorana Vlad
  • “Pasi de urmat pentru a creste calitatea si impactul proiectelor LdV” (grupa 2, experimentati) – moderatori: Daniela Iancu si Anca Constantinescu.

La grupa de “experimentati”, Daniela Iancu a prezentat schimbarile ce vor surveni in cadrul programului incepand cu 2014 si planuri pentru noul program  Erasmus for All, successor al Programului de Invatare pe Tot Parcursul Vietii .
Impreuna, prin brainstorming , am incercat sa gasim raspunsuri la urmatoarele intrebari: “Ce putem imbunatati ?”, “Cum putem face?”, “Cum se pot alege exemplele de bune practici?”, “Ce este mai important pentru succesul unui proiect: parteneriatul, echipa  sau pasiunea pentru Lifelong Learning? si….am hotarat prin “DECLARATIA DE LA PITESTI” ca “…..vom fi uniti si consecventi!”.
orele 17:30  Ne intoarcem acasa. Oboseala incepe sa-si spuna cuvantul, dar toata lumea este de acord ca acest eveniment abordat intr-o maniera noua a fost incitant si constructiv, ne-a oferit  sansa de a afla mai multe, dar si de a fi impreuna.
In concluzie consideram programul Leonardo da Vinci, pentru toti cei care il cunosc,  un balon cu aer cald intr-o dupa-amiaza calduroasa, care te ajuta sa urci cat mai sus in cariera, dar  si in  plan personal.

Marinela Kis, Marcela Stanescu –Colegiul Tehnic “Ion Mincu”  Timisoara
Mirela Pantelimon, Patricia Fit- Colegiul Tehnic “Emanoil Ungureanu” Timisoara
Dinu Poiana- Grup Scolar Transporturi Auto Caransebes


Proiectul Comenius Region - ENRICHMENT OF TEACHING METHODS OF ROMANIC LANGUAGES AS THE MOTHER TONGUE LANGUAGE

Proiectul Comenius Regio ENRICHMENT OF TEACHING METHODS OF ROMANIC LANGUAGES AS THE MOTHER TONGUE LANGUAGE”, realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene, in cadrul Programului de Invatare pe Tot Parcursul Vietii, s-a derulat pe o perioada de doi ani (2010-2012) si a avut drept parteneri:

  1. Regiunea 1 – Botosani, Romania:
    1. Inspectoratul Scolar Judetean Botosani;
    2. Scoala cu clasele I-VIII nr. 11 Botosani;
    3. Biblioteca Judeteana “Mihai Eminescu” Botosani;
  2. Regiunea 2 – Campania, Italia:
    1. Department of Work, Instruction and Training of Regione Campania (Giunta Regionale Della Campania);
    2. Instituto Comprensivo Statale  “P.A.G. Martini”;
    3. Biblioteca Comunale di Castel Baronia  "P.S. Mancini.

Prin derularea acestui proiect, ne-am dorit: dezvoltarea competentelor de comunicare in limbile romana si italiana, pentru a-i face pe elevi sa constientizeze importanta limbilor materne in Uniunea Europeana, adaptarea, dezvoltarea, testarea, implementarea si diseminarea noilor metodologii de predare a limbilor romana si italiana folosite in salile de clasa, incluzand si TIC, precum si intensificarea intelegerii de catre elevi si profesori a diversitatii valorilor culturale si lingvistice din regiunile si tarile partenere, intarirea legaturii dintre scoala si biblioteca.
Rezultatele principale  pe care am reusit sa le obtinem sunt:

  • pagini pe site-urile scolilor dedicate proiectului, ex: http://no11botosani.scoli.edu.ro/comenius-regio.html; http://icmartinicastelbaronia.135.it/;
  •  doua spectacole lirice (unul pentru fiecare tara partenera) cu fragmente în limbile materne si limba engleza:
  • un mini-dictionar romano-italiano-englez pe teme ale tolerantei, educatie civica, educatie europeana, relatii interculturale
  • povestiri in lant create de catre elevii romani si italieni intitulate „Extraordinarele Intamplari ale lui Pacala  si Pinocchio
  • un portofoliu metodologic care include planuri didactice, teste, exercitii, recomandari metodologice si un scurt studiu comparativ despre metodele didactice folosite pentru predarea limbilor romane si italiene;
  • un calendar 2012 ilustrat cu desene ale elevilor si fragmente din mini-dictionarul romano-italiano-englez mai sus mentionat. Redam cateva din sloganurile si desenele realizate de elevii romani si italieni, care se regasesc in calendar.

In ceea ce priveste impactul proiectului putem face referire la imbunatatirea cunostintelor generale despre regiunea si tara partenera, despre valorile sale culturale, a crescut gradul de toleranta si acceptare reciproca, au fost promovate metodele active de predare a limbilor materne in medii de invatare formala si non formala, au fost dezvoltate abilitatile de comunicare in limba tarii partenere si in limba de comunicare a proiectului, a crescut vizibilitatea celor doua biblioteci partenere in regiune si in comunitatea locala, s-a realizat o mai buna utilizare a bunurilor din patrimoniul cultural al bibliotecilor.
Rezultatele si experientele din parteneriat sunt  ilustrate pe site-urile institutiilor implicate (fotografii, articole); au fost publicate articole in presa din cele doua regiuni partenere, a fost  prezentat proiectul in cadrul intalnirilor cu cadrele didactice, au fost distribuite produsele finale pentru a fi utilizate pe scara larga, fiind astfel asigurata diseminarea si valorizarea lor la nivel regional, national si european.

Prof. dr. Rodica Mighiu
Inspectoratul Scolar Judetean Botosani


Cercetarea, o noua perspectiva de imbunatatire a calitatii metodelor de predare si invatare in sistemul educational.
                                     
Prin programul LLP (Lifelong Learning Programme) – sectiunea Comenius – Mobilitati individuale de formare continua 2012, am obtinut un grant in urma caruia am participat la un stagiu de formare,  cu sprijinul financiar al Uniunii Europene prin intermediul ANPCDEFP Romania. Cursul s-a desfasurat la Malaga, Spania, in perioada 20-26 mai 2012, avand ca tema: Evidence Based Teaching and Learning. Numele institutiei organizatoare este: VZW Nascholing In Het Katholiek Onderwijs, Brussels, Belgium, Website: int.nascholing.be/www.nascholing.be, iar reprezentantul legal este Rik Vanderhauwaert, originar din  Belgia.

Obiectivele activitatii de formare au fost urmatoarele: intelegerea relatiei dintre cercetarea academica si practica desfasurata in scoala, identificarea rezultatelor importante ale cercetarii academice in sistemul educational, relevante pentru practica cadrelor didactice, intelegerea modului in care initierea unei cercetari poate contribui la cresterea calitatii de predare si invatare, posibilitatea aplicarii metodelor relevante de colectare, analiza, interpretare si impartire a datelor, capacitatea de a elabora propriul plan de cercetare in domeniul educational pornind de la nevoile identificate in sistem, impartasirea experientelor proprii privind metodele de predare/invatare si evaluare celorlalti participanti cu scopul  realizarii unui schimb de idei, precum si a schimbului intercultural.          

Stagiul de formare a reunit la Malaga un numar de 17 participanti, cadre didactice  din 5 tari europene (Belgia, Franta, Bulgaria, Lituania si Romania).

Tema activitatii  a dezvoltat  imaginea unui sistem de educatie fara bariere de comunicare dincolo de orice frontiere, o educatie care sa adopte masuri comune de  recunoastere a importantei pe care o are implicarea fiecarui cadru didactic in  actul predarii si al invatarii, necesitatea perfectionarii acestora printr-un program de formare continua si aplicarea in practica scolara a noilor metode de abordare.  Metodologia cursului a fost aceea de aplicare a principiilor care subliniaza evidentele bazate pe invatare si predare, prin evidente intelegand acele metode deja recunoscute ca fiind eficiente prin punerea lor in practica la clasa. Formatorii au insistat pe calitatile umane si profesionale pe care un cadru didactic trebuie sa le aiba atunci cand opteaza pentru aceasta profesie, enumerand astfel cateva dintre acestea: competent, dedicat, motivat, expert.

A invata inseamna a studia si este un termen folosit de ambele parti, elevi si profesori, dar in moduri diferite. Pentru elevi este inca un pas spre cunoastere, iar pentru cadrele didactice, a invata este  un pas spre cercetare, un nivel superior de studiu, un proces care-i ajuta sa afle mai multe informatii despre domeniul in care profeseaza si pe care vor sa-l imbunatateasca in beneficiul elevilor. Secretul reusitei are la baza o motivatie puternica fie ca sunt elevi, fie ca sunt profesori implicati in actul invatarii.

Profesor Ion State, Scoala Spectrum Constanta


Vizite de studiu

Schimb de bune practici in domeniul  evaluarii interne a scolilor, prin organizarea vizitelor de studiu

In perioada 28-31 mai 2012, Inspectoratul Scolar Judetean Timis, a organizat vizita de studiu cu titlul „Evaluarea interna a scolilor, o cale importanta pentru imbunatatirea educatiei”,  vizita la care au fost prezenti 14 participanti, din zece tari ale Europei.

Printre obiectivele acestei vizite de studiu, organizatorii si-au propus si au prezentat participantilor metodele si instrumentele utilizate in evaluarea interna a scolilor, activitatea echipelor manageriale din scoli în ceea ce priveste implementarea calitatii în educatie, impactul rezultatelor evaluarii interne asupra procesului educational, modul în care inspectoratul scolar se implica în îmbunatatirea calitatii educatiei oferite beneficiarilor.

Pentru a permite participantilor o ilustrare cat mai buna a tematicii vizitei de studiu, activitatile cuprinse în program s-au desfasurat în sase unitati de invatamant, din Timisoara si Recas. Cei 14 participanti la vizita de studiu: directori de scoli, profesori, inspectori, specialisti în educatie si în calitatea educatiei, au asistat la activitatile desfasurate in scolile timisorene, s-au intalnit cu elevii, profesorii si directorii scolilor si au facut un real schimb de experienta in ceea ce priveste metodele, mecanismele si experienta in implementarea calitatii în educatie.

In programul vizitei de studiu a fost cuprinsa si interventia reprezentantului Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, domnul inspector Remus China, care a sustinut conferinta cu tema „Calitatea în educatie versus calitatea educatiei."

Vizita de studiu a fost un eveniment  in care s-a fructificat pe deplin experienta  gazdelor  in domeniul evaluarii interne a scolilor, s-au impartasit bune practici intre si cu participantii din Germania, Polonia, Franta, Marea Britanie, Slovenia, Danemarca, Finlanda, Italia, Spania si Olanda si s-au pus bazele unor viitoare colaborari.

Simona Constandache
Inspector scolar


Participati la un studiu Europass si puteti castiga un iPad 3!

Comisia Europeana deruleaza o evaluare a implementarii Europass la nivel european. Daca doriti sa luati parte la aceasta evaluare, puteti accesa chestionarul aici. Participand la studiu puteti castiga, prin tragere la sorti, un iPad 3.
Va multumim pentru participare si va uram succes!

Un nou site Europass

In luna iunie a fost lansata o noua versiune a site-ului Centrului National Europass. Va invitam pe www.europass-ro.ro sa consultati informatii despre portofoliul Europass si documentele cuprinse in acesta.


European Language Label 2012

In 2012, actiunea European Language Label se imbogateste prin adaugarea Distinctiilor individuale European Language Label  la deja consacratele Premii European Language Label pentru proiecte creative si inovatoare in domeniul predarii si invatarii limbilor straine.

Distinctia individuala European Language Label reprezinta o recunoastere a initiativei si a muncii depuse de cadrele didactice care predau una sau mai multe limbi diferite de limba lor materna, cu scopul de a incuraja, de a sustine si de a promova educatia lingvistica. Acest premiu constituie o componenta a premiilor European Language Label, initiativa a Comisiei Europene care recompenseaza de peste 10 ani inovatia si creativitatea in domeniul invatarii si predarii limbilor straine.

Depunerea candidaturilor, evaluarea acestora si acordarea distinctiilor individuale se va face prin intermediul unei aplicatii online care permite participantilor sa vorbeasca despre experientelor lor si  care, prin optiunea de "votare", permite si implicarea comunitatilor din care acestia fac parte. 

Calendarul de desfasurare a evenimentelor este urmatorul:

Distinctiile individuale European Language Label 2012
2 - 23 iulie - depunerea candidaturilor online pe http://ell.llp-ro.ro/
24 - 31 iulie - perioada de votare
1 - 31 august - evaluarea candidaturilor
24 septembrie - festivitatea de premiere

Premiile European Language Label 2012 pentru proiecte inovatoare in domeniul predarii si invatarii limbilor straine
2 - 31 iulie depunerea candidaturilor
1 - 31 august - evaluarea candidaturilor
24 septembrie - festivitatea de premiere

Toate noutatile referitoare la editia European Language Label 2012 se gasesc la adresa http://www.llp-ro.ro/llp.php?id=50&d=55&menu=29

Ceremonia de premiere va avea loc in cadrul LinguaFest 2012 - eveniment organizat in colaborare cu Reprezentanta Comisiei Europene in Romania, Departamentul pentru Relatii Interetnice al Guvernului Romaniei, Primaria Municipiului Bucuresti, Arcub si cu centre din reteaua EUNIC a institutelor culturale care isi desfasoara activitatea in Romania.

Publicatiile realizate in cadrul retelei europene Eurydice reprezinta o foarte buna sursa de documentare - prin furnizarea de informatii clare, concise, actualizate si bine documentate - pentru toti actorii implicati in proiecte europene.
Va invitam sa consultati urmatoarele publicatii:

Repetarea clasei in timpul invatamantului obligatoriu in Europa: Regulamente si statistici
Grade Retention during Compulsory Education in Europe: Regulations and Statistics

Studiul efectuat in cadrul retelei Eurydice se adreseaza unei teme cruciale: cea a repetentiei scolare. Aceasta problema este parte a eforturilor mai largi impotriva esecului scolar si a parasirii timpurii a scolii; probleme care au constituit mult timp prioritatile politicilor nationale de educatie, iar acum au o mare prioritate in agenda politica europeana.

Strategia Europa 2020 pentru a iesi din criza economica si a construi o crestere inteligenta si cuprinzatoare include angajamentul de a reduce abandonul scolar timpuriu de la nivelul actual de 14,4% la sub 10% pâna in 2020. Strategiile de combatere a esecului scolar sunt, prin urmare, in centrul discutiilor la nivel european.

In scopul de a intelege mai bine practicile nationale in ceea ce priveste repetentia scolara, Comisia Europeana a angajat reteaua Eurydice sa efectueze o analiza comparativa a politicilor in vigoare in tarile europene.

Referinte Internet:
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/126EN.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/126FR.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/126DE.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/126RO.pdf

Repere/Highlights:

Acum aveti posibilitatea sa lecturati si in limba romana scurtele Fise de prezentare/Repere (in lb. engleza Higlights) ale studiilor realizate în cadrul retelei Eurydice:

  • National Testing of Pupils in Europe: Objectives, Organisation and Use of Results

http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/110RO.pdf

  • Arts and Cultural Education at School in Europe

http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/117RO.pdf

  • Focus on Higher Education in Europe 2010: The impact of the Bologna Process

http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/122RO_HI.pdf

  • Gender Differences in Educational Outcomes: Study on the Measures Taken and the Current Situation in Europe

http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/120RO_HI.pdf

  • Grade Retention during Compulsory Education in Europe: Regulations and Statistics

http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/126RO_HI.pdf

  • Adults in Formal Education: Policies and Practices in Europe

http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/128RO_HI.pdf

  • Teaching Reading in Europe: Contexts, Policies and Practices

http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/130RO_HI.pdf

  • Modernisation of Higher Education in Europe: Funding and the Social Dimension 2011

http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/131RO_HI.pdf

  • Mathematics Education in Europe: Common Challenges and National Policies

http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/132RO_HI.pdf

  • Science Education in Europe: National Policies, Practices and Research

http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/133RO_HI.pdf

  • Key Data on Learning and Innovation through ICT at school in Europe

http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key_data_series/129RO_HI.pdf

  • Key Data on Education in Europe 2012

http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key_data_series/134RO_HI.pdf

 .... si multe alte titluri interesante.....

Toate publicatiile pot sa fie accesate si descarcate gratuit, de pe urmatoarele adrese:
http://www.llp-ro.ro
http://www.eurydice.org
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/index_en.php


Partnership in Action

4 zile pline. 22 participanti care ne-au  convins ca sunt persoanele potrivite. 11 tari reprezentate din toate colturile Europei (Armenia, Azerbaijan, Belarus, Bulgaria, Franta, Georgia, Lituania, Moldova, Poland, Romania, Ukraine)

Acestea au fost ingredientele necesare pentru o reteta de succes: Partnership in Action! Evenimentul in care s-a lucrat cot la cot intr-un mediu international, in care s-au dezvoltat proiecte care sa se incadreze in Oportunitatea pentru Parteneriatul Estic (mai multe informatii cu privire la Oportunitate gasiti la http://www.tinapse.ro/home/tia-general/modificari-tia-2012/facilitatea-pentru-parteneriatul-estic-eastern-partnership-window)

La finalul celor patru zile, toti participantii erau implicati in unul din cele patru proiecte care au fost lucrate de dimineata pana seara. Proiecte pe care le asteptam cu interes pentru a fi depuse la urmatorul termen.


Se cauta oameni nonformali

Folosesti educatia nonformala in activitatea ta? Vrei sa inveti noi abordari educationale intr-un mod experiential si un context inedit? Esti un bun comunicator si multiplicator? Ai capacitate de diseminare si de lucru in retea?

Metode precum Biblioteca vie, Photovoice, teatru de umbre, Pro-action Cafe, debate, animatie, origami, teatru forum, improvizatie, teatru labirint, flash-mob… si inca multe altele te asteapta sa le experimentezi la Gura Portitei in perioada 2 - 9 septembrie 2012 la…

Laboratorul de Educatie Nonformala, Editia 4, 2012– editie limitata si de colectie!

Ideea este simpla: aducem in acelasi loc persoane care au experienta in ceea ce priveste o metoda de invatare in context nonformal si le punem in contact cu alte persoane care aplica metode de educatie nonformala in cadrul a diferite organizatii si care pot prelua aceste metode si le pot replica in comunitatile lor.

Totul este pregatit, insa pentru ca acest experiment facilitat sa reuseasca pe deplin, mai avem nevoie de un ingredient esential: CATALIZATORUL! Care poti fi chiar TU!

Cautam 30 de persoane implicate activ in educatia copiilor, tinerilor, adultilor si varstnicilor care:
- sa aiba experienta practica relevanta in educatie in general si educatie nonformala in special;
- sa fie implicate activ in diferite organizatii si institutii cu scop educational;
- sa fie motivate si deschise sa experimenteze noi metode de invatare in context nonformal;
- sa demonstreze capacitate mare de diseminare si de lucru in retea;
- sa fie dispuse sa fructifice experientele din cadrul laboratorului pe termen scurt si mediu, in special prin intermediul unor evenimente de promovare a educatiei nonformale precum Ziua Educatiei Nonformale;
- sa vina din diferite colturi ale tarii si sa reprezinte diferite organizatii;
- sa fie dispuse sa participe activ pe intreaga perioada a evenimentului.

Data limita de inscriere: 23.07.2012
Detalii: http://www.tinact.ro/stiri-an/IDdet/145/t/se-cauta-oameni-nonformali


Cine n-are un indrumator intr-un proiect de initiativa, sa si-l formeze!

Cursul international de formare "Coach to coach" desfasurat la Predeal in perioada 17-23 iunie 2012 a dat ocazia celor 20 de tineri participanti in 12 tari sa-si descopere si sa-si imbunatateasca calitatile de indrumatori pentru proiectele de Initiativa ale tinerilor din cadrul Programului Tineret in Actiune. Ca orice eveniment de acest fel, a fost si o buna ocazie de a forma parteneriate si de planui viitoare proiecte transnationale. Pentru cine este curios sidoreste sa afle mai multe detalii despre acest curs european , puteti sa gasiti amanunte pe platforma SALTO Youthnet la adresa: http://www.salto-youth.net/rc/participation/-coach2coach-description/

Si o marturie de la unul dintre participanti: "That was a very helpful and colourful training! Wish to see you again!"... undeva in Europa


O retea nonformala

N.O.N.F.O.R.M.A.L. –ul continua! In cadrul proiectului în care ANPCDEFP – prin programul Tineret in Actiune - e partener alaturi de FDSC si ISE a avut loc o prima intalnire in cadrul retelei de educatie nonformala. Reteaua isi propune sa atraga membri din toate categoriile de actori implicati in educatie nonformala si si-a stabilit deja o serie de obiective, printre care se numara promovarea metodelor de educatie nonformala si a beneficiilor rezultate in urma activitatilor de educatie nonformala, cresterea calitatii educatiei nonformale, sustinerea unor activitati de lobby in vederea crearii de noi oportunitati financiare in domeniul ENF si constituirea de parteneriate.

Prima intalnire, in care s-au discutat obiectivele retelei, dar si activitati concrete care pot fi realizate si asumate în viitorul apropiat, a avut loc la Simon, intre 29 iunie si 1 iulie si au participat 30 de persoane reprezentand organizatii sau institutii active în sfera nonformalului.

Urmariti si pagina de Facebook dedicata proiectului si educatiei nonformale, la adresa: http://www.facebook.com/educatienonformala.


... te informeaza:

Primul tau loc de munca EURES

1Esti in cautarea unui loc de munca intr-o alta tara europeana? Libertatea de circulatie a lucratorilor este un drept garantat in Uniunea Europeana. Primul tau loc de munca EURES este o initiativa specifica de mobilitate a fortei de munca avand ca obiectiv sprijinirea tinerilor cu varste intre 18-30 de ani in gasirea unui loc de munca remunerat (pentru minimum 6 luni) in orice stat membru, precum si sprijinirea angajatorilor in recrutarea de lucratori pentru ocuparea posturilor vacante. 

Primul tau loc de munca EURES se bazeaza pe sprijinul agentiilor nationale de ocupare a fortei de munca (prin informatii, posibilitatea de a cauta un loc de munca, servicii de recrutare si sprijin financiar) oferit atat tinerilor aflati in cautarea unui loc de munca, cat si intreprinderilor care recruteaza lucratori tineri din Europa.

Aceasta este una dintre actiunile incluse in initiativa emblematica a strategiei Europa 2020 "Tineretul in miscare", precum si in "Initiativa privind oportunitatile tinerilor." Dat fiind ca aceasta este o initiativa pilot desfasurata la scara mica, obiectivul acestei actiuni pentru perioada 2012-2013 este de a ajuta 5000 de tineri sa isi gaseasca un loc de munca in orice tara din UE.

Mai multe informatii: http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=993
Portalul EURES poate fi accesat la adresa: http://ec.europa.eu.eures


Science: it's a girl thing!

In conditiile in care Uniunea Europeana are nevoie de circa un milion de noi cercetatori pana in 2020, Comisia Europeana a lansat o campanie al carei scop este sa stimuleze interesul mai multor tinere pentru domeniul stiintific si sa convinga mai multe femei sa isi faca din cercetare o cariera. Femeile reprezinta peste jumatate din numarul studentilor din UE si 45% dintre persoanele care obtin doctorate, insa numai o treime din numarul cercetatorilor de cariera. 

Campania se va desfasura pe parcursul a trei ani; intr-o prima etapa, ea isi propune sa starneasca interesul adolescentelor pentru studiul stiintelor, tehnologiei, ingineriei si matematicii. Ulterior, accentul se va deplasa, la modul mai general, catre studente, care vor fi incurajate sa se dedice unei cariere in cercetare.

Campania se va derula in 2012 si 2013 in toate cele 27 de state membre ale Uniunii Europene. in 2012, primele evenimente vor avea loc in sase tari: Austria, Belgia, Germania, Italia, Olanda si Polonia.

Vizitati site-ul campaniei pe: http://science-girl-thing.eu/


Premiul mediteranean pentru jurnalism Anna Lindh 2012

Jurnalistii din presa scrisa, televiziune, radio si noua media, cetateni din cele 42 de tari ale Uniunii Europene si zonei mediterane, sunt invitati sa-si trimita lucrarile care abordeaza teme interculturale intre si in cadrul societatilor euro-mediteraneene. 
Tema din acest an pentru premiul special este: Societatea civila si constructia democratiei. Sunt acceptate materialele publicate in presa scrisa/online sau difuzate la radio sau televiziune intre 1 iulie 2011 si 1 iulie 2012. 

Fiecare participant poate trimite pana la trei materiale in orice limba, insotite de traducere/subtitrare in engleza sau franceza. Cei cinci castigatori din fiecare categorie vor fi premiati in cadrul unei ceremonii ce va avea loc la Berlin pe 18 octombrie 2012.
Laureatii vor primi premii in bani si vor fi implicati, pe durata unui an, in toate activitatile regionale ale Fundatiei Anna Lindh.

Data limita pentru trimiterea articolelor este: 20 iulie 2012 (12.00, ora Egiptului GMT+2)

Mai multe informatii: http://www.euromedalex.org/fields/media-activities/journalist-award


Competitia internationala de dramaturgie radiofonica 2012

Tinerii rezidenti in afara Marii Britanii sunt invitati sa scrie o piesa radiofonica de 53 de minute, pe orice subiect, cu cel mult sase personaje.
Participantii trebuie sa aiba intre 18 si 31 de ani.

Competitia este lansata pentru a 23-a oara de BBC World Service si British Council, in parteneriat cu Commonwealth Writers.

Toate scenariile trimise trebuie sa aiba minimum 45 de pagini (format A4 sau echivalent) si maximum 65. Scenariul trebuie sa fie insotit de un rezumat scurt, care sa prezinta povestea completa a piesei in nu mai mult de 400 de cuvinte.
Piesa trebuie sa fie in engleza, nepublicata si sa nu mai fi fost produsa anterior in nicio media.

Competitia are doua premii – unul pentru scriitori la care engleza este prima limba straina si unul pentru scriitori la care engleza este a doua limba straina. Cei doi laureati vor fi invitati la Londra pentru a-si vedea piesele puse in scena intr-o productie radio, care va fi difuzata apoi pe BBC World Service, si pentru a-si primi premiile in valoare de 2.000 GBP. Cei clasati pe locul doi vor primi certificate de participare.

Data limita pentru trimiterea materialelor este: 31 iulie 2012

Mai multe informatii aici.


Concursul Generatia 1992

Ca parte a evenimentelor dedicate aniversarii a 20 de ani de piata unica, Comisia Europeana a lansat un concurs de creativitate pentru tinerii de 20 de ani, intitulat  ‘Generatia 1992’.
Tinerii cetateni europeni nascuti intre 1 ianuarie si 31 decembrie 1992 sunt invitati sa-si exprime opiniile cu privire la piata unica, trimitand eseuri, fotografii, videoclipuri, benzi desenate sau aplicatii smartphone pe una din cele patru teme: educatie si cetatenie, locuri de munca si antreprenoriat, cultura si timp liber si consumatori si mediul inconjurator.
Participantii trebuie sa-si aleaga o tema si un format de creatie pentru contributia lor. Ei pot trimite pana la doua lucrari, fie individual, fie ca grup, cu conditia ca acestea sa aiba un format diferit.
Juriul va alege cei douazeci de finalisti care vor castiga o excursie la ceremonia de decernare a premiilor de la Bruxelles din octombrie 2012. Premiile includ legitimatii de calatorie InterRail Global Pass, camere digitale, iPod-uri si vouchere de cumparaturi online. Ceremonia va avea loc in cadrul unei conferinte la Bruxelles intre 15 - 20 octombrie 2012, in care se va discuta despre noi modalitati de a dezvolta zona libera a Europei. 

Data limita pentru trimiterea lucrarilor este: 9 septembrie 2012, ora 12:00 PM CET

Mai multe informatii: http://generation1992.eu  

Pentru informatii despre multe alte oportunitati europene, va recomandam sa vizitati site-ul Eurodesk sau sa va inscrieti pe grupul nostru de informare, eurodesk_info.


Primiti acest mesaj deoarece sunteti abonat(a) la AvertiMAIL - buletinul informativ lunar al Agentiei Nationale pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale.

Va rugam sa utilizati urmatoarele modalitati de abonare:
     - daca doriti sa va abonati cu o adresa de yahoo, folositi http://groups.yahoo.com/group/avertimail_anpcdefp/
     - pentru orice alte tipuri de adrese de mail, folositi formularul existent pe http://www.anpcdefp.ro/avertimail.php

Daca aveti proiecte interesante si doriti sa publicati in Avertimail articole despre acestea, daca aveti sugestii si comentarii sau daca doriti doar sa ne scrieti, va rugam sa folositi adresa feedback.avertimail@anpcdefp.ro

Daca doriti sa nu mai primiti aceasta publicatie, va rugam sa trimiteti un mesaj cu subiectul Dezabonare la adresa unregistered@anpcdefp.ro