Cuprins:

Termene limita

Erasmus

Leonardo da Vinci

Comenius

Grundtvig

Eurydice


Termen limita deschis

VIZITE SI SCHIMBURI PENTRU PERSONALUL IMPLICAT IN EDUCATIA ADULTILOR

Candidaturile trebuie trimise cu cel putin 8 saptamani inainte de inceperea activitatii.
Detalii la: http://www.llp-ro.ro/userfiles/Apel_GRU_2012.pdf

“Tineret în mişcare” ajunge in Bucuresti, Romania!!! Vino si tu!
27-28 septembrie 2012

  • Evenimentul Tineret in miscare, care are loc in Parcul Tineretului, Bucuresti, prezinta programele Uniunii Europene Invatare pe tot parcursul vietii si Tineret in actiune pentru studii, formare, voluntariat si stagii de practica in strainatate. In 2011, peste 23.000 de romani au beneficiat de aceste programe.
  • Evenimentul prezinta ocazia unica de a descoperi si de a afla mai multe despre posibilitatile oferite de programele Uniunii Europene tinerilor, de a pleca in strainatate pentru a studia, a se forma, a se oferi voluntari sau pentru a lucra. Dezvoltarea abilitatilor si a gradului de angajabilitate este unul din obiectivele acestor programe, care sunt accesate de mii de oameni din intreaga Europa. Informatiile privind toate aceste programe si oportunitati sunt disponibile in cadrul evenimentului Tineret in miscare.
  • La acest eveniment, tinerii vor avea posibilitatea de a strange informatii cu privire la programele Uniunii Europene, participand la discutii, ascultand recomandari si impartasind experienta lor de studiu, munca si voluntariat in strainatate sau de participare la schimburi de tineri.
  • Evenimentul ofera tinerilor numeroase posibilitati de a lua parte la workshop-uri interactive, teatru forum, teatru de improvizatie, biblioteca vie, dezbateri electorale etc! Activitatile fiecarei zile se vor termina cu diverse concerte.

Androulla Vassiliou, Comisar european pentru educatie, cultura, multilingvism si tineret

"Tinerii sunt viitorul Europei si speram sa atragem cat mai multi in cadrul evenimentului “Tineret in miscare” din Bucuresti. Dorim sa le trezim interesul pentru programele noastre si totodata constientizarea  oportunitatilor viitoare."

 

Dragos Bucur, actor, gazda TV, Ambasadorul proiectului Tineret in miscare in Romania

“Acum 22 de ani, libertatea de a calatori in jurul lumii era doar un vis in Romania, astazi ne putem bucura de aceasta libertate si de felul in care oamenii de pe intreg pamantul sunt conectati.”

Pentru mai multe informatii, va rugam sa vizitati site-ul: http:/europa.eu/youthonthemove
Pagina facebook a evenimentului: https://www.facebook.com/events/355095231240609/
Contact presa: Mareike Oetting – Tel: +49 30 310 18 18 35, mareike.oetting@icwe.net

ERASMUS, cel mai de succes program de schimb de studenti din lume, sarbatoreste anul acesta cea de-a 25-a aniversare la nivel european.  De la lansarea acestuia in 1987, aproximativ trei milioane de studenti au beneficiat de o perioada de studiu sau de un stagiu in strainatate. Anul 2012 a debutat sub sloganul „ERASMUS: schimba vieti si deschide orizonturi”, marcand 15 ani de existenta in Romania.

In cadrul Evenimentului Aniversar ERASMUS 15:25 din 18 mai 2012, s-a prezentat publicului filmul „Generation ERASMUS: the identity of NOW”, produs de ANPCDEFP, cu sprijinul Erasmus Student Network (ESN) Romania. Acest film suprinde elementul intercultural de invatare si dezvoltare personala de care au parte studentii care iau parte la acest program. Scopul sau este de a incuraja studentii din intreaga Europa sa vina la studiu in Romania, cat si pe cei romani de a parcurge un semestru sau un an academic la o universitate partenera din strainatate
Filmul „Generation ERASMUS: the identity of NOW” poate fi accesat la adresa: http://youtu.be/Wzvbh0Fa7Wo
ANPCDEFP multumeste studentilor ERASMUS din Turcia, Spania, Franta, Finlanda, Germania si Romania, care si-au impartasit povestile si experientele personale, precum si intregii echipe de productie si partenerilor acestui proiect: Primaria Municipiului Bucuresti, Academia de Studii Economice Bucuresti, Muzeul Taranului Roman, Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica "I. L. Caragiale", Erasmus Student Network (ESN) Romania, Meridional Media si www.pacpac.ro.

Cursuri de limba romana, acum si la Constanta!

Programele de mobilitati desfasurate in intreaga Europa au creat posibilitatea tinerilor si nu numai sa se cunoasca, sa interactioneze cu civilizatii si culturi diferite si sa inteleaga astfel ca diferit inseamna divers  si ca fiecare natiune poate fi interesanta ca experienta.

Odata cu cresterea interesului studentilor straini de a studia in Romania si de a se familiariza cu traditiile si obiceiurile noastre, Universitatea Ovidius din Constanta a considerat necesara organizarea unui curs intensiv de limba romana adresat studentilor Erasmus si asistentilor Comenius. Astfel, in perioada 27 august-21 septembrie 2012 la institutia noastra se va desfasura pentru prima data un curs intensiv de limba romana EILC in cadrul Programului LLP-Erasmus, curs care beneficiaza de finantare din partea Comisiei Europene.
Acest curs de nivel initial se adreseaza studentilor straini participanti in cadrul Programului Erasmus si asistentilor Comenius care doresc sa dobandeasca sau sa isi perfectioneze cunostintele de limba romana, urmarindu-se stimularea capacitatii de intelegere, de dialog si de asimilare a unei pronuntii corecte in limba romana.

Materialele didactice ce vor fi utilizate fac referire la situatii si fapte reale ce se pot regasi in viata cotidiana din Romania, de aceea tipurile de exercitii interactive folosite vor exploata cele patru abilitati/competente specifice, respectiv pronuntie/vorbire, citire, intelegere si scriere, toate exercitiile si textele propuse fiind insotite de ilustratii ori materiale video si audio.

Cursul va cuprinde o gama variata de exercitii bazate pe un model gramatical dat, oferind posibilitatea intelegerii limbii in situatii autentice, precum si fixarea vocabularului, a structurilor in interactiune, prin situatii simulate si, in acelasi timp, plauzibile. Vor fi exploatate cele mai importante probleme de gramatica, se va exersa lexicul si se vor oferi, totodata, informatii utile si interesante despre tara noastra si locuitorii ei, inclusiv aspectele specifice legate de cultura, exprimata in literatura, arta, s.a., prin prezentarea celor mai importanti exponenti ai acestora. Cu alte cuvinte, se incurajeaza dezvoltarea simultana a capacitatii de a intelege, de a raspunde adecvat si de a asimila si contextualiza noi termeni in limba romana pentru stimularea bucuriei de a cunoaste cultura si civilizatia romaneasca.
Profesorii de limba romana din proiectul EILC sunt vorbitori nativi de limba romana si cunoscatori ai limbii engleze, care folosesc atat metodologii si materiale publicate in strainatate, cat si suport audio-video. Predarea se va face in limba engleza, cu explicatii si prezentari alternative in limba romana.

Cursul EILC propune, totodata, un bogat program cultural, cu numeroase vizite la diverse muzee si vestigii arheologice din Dobrogea, respectiv Muzeul de Istorie si Arheologie, Muzeul Marinei Romane, Muzeul de Arta Populara, Planetariu, cetatile Histria si Enisala, Murfatlar etc.

Speram ca la finalul acestui curs intensiv de limba romana, care se va desfasura pe o perioada de 4 saptamani, studentii straini vor acumula competente de exprimare orala si scrisa si vor intelege limba romana in situatii cotidiene autentice urmand ca pe viitor sa se poata deschide posibilitatea aplicarii pentru dezvoltarea nivelelor superioare de cunoastere ale limbii, in toate aspectele ei.

Ionela Ionitiu,
Responsabil de program EILC


Experienta Erasmus

Erasmus de Rotterdam spunea : „Dragostea reciproca a celui ce invata si celui ce-l invata este prima si cea mai importanta treapta spre cunoastere”. In anul II de facultate am realizat ca dorinta de a invata, de a cunoaste si de a calatori poate fi indeplinita printr-un singur pas : bursa Erasmus. In anul III am avut si curajul de a pleca in cautarea visului. Desi ar trebui sa exprim punctul de vedere al unei persoane cu dizabilitati, nu as sti cum sa fac asta, pentru ca eu am plecat in aceasta « calatorie » ca o persoana normala. Niciodata nu ma gandesc ca s-ar putea    sa-mi fie mai greu decat altora, motiv pentru care nici nu am specificat « problema » mea nici in momentul inscrierii; inainte de a cere ajutor, vreau sa incerc sa ma ajut singura. « Calatoria mea initiatica » de 5 luni cred ca este impartasita de toti studentii Erasmus, indiferent de situatie.

Primii pasi in Paris nu au fost asa cum mi-am inchipuit. Eram obosita dupa un drum lung si incercam cu mari eforturi sa-mi deschid ochii, sa-mi caut cuvintele si sa-mi fac curaj pentru   a-mi duce calatoria la capat. Nu am avut timp sa ma minunez ca visul mi s-a implinit si ca acum calc pe pamant frantuzesc. Eram in graba sa prind trenul spre Limoges si deja am pierdut o ora in Aeroportul Charles de Gaulle incercand sa gasesc Metroul. Pana la urma am luat un taxi. Am avut un mare soc cand am remarcat ca soferul nu-mi intelege franceza si nici eu nu intelegeam engleza lui. Am schimbat cateva cuvinte in frangleza si pana la urma am ajuns in gara, cu 40 de Euro mai putin dupa numai o ora petrecuta in Franta. Am prins trenul de Limoges si dupa trei ore aveam sa ajung in acest orasel pe care-l analizasem inainte cu trei luni in cele mai mici detalii. Am preluat camera de camin, am deschis usa camerei cu mari emotii si spre surprinderea mea, nu a fost o primire calduroasa. Era o camera mica, intunecoasa cu un dulap lipsit de usi, un pat si o masa.

Nestiind cum sa reactionez, am urcat la prietena mea sa ne-mpartasim necazul. Am gasit-o plangand : avea dulapul in mijlocul camerei si chiuveta stricata. Un sentiment de instrainare mi-a cuprins tot corpul si fiori reci imi brazdau fruntea. C’est la vie ! Am vrut atat de mult să fim aici, vom depune tot efortul pentru a ne acomoda.
Dupa o saptamana am scapat de orice sentiment de neliniste, atmosfera s-a mai luminat iar noi am inceput sa cunoastem oameni, sa ne integram. Fiind un inceput de septembrie calduros, ne intalneam in spatele caminului pe niste bancute, cantam, dansam, radeam, ne descopeream culturile, crezurile, visele. Acel inceput de septembrie a fost cel mai « colorat » din cate am trait pana acum.

Prima luna de cursuri mi-o amintesc destul de vag din cauza faptului ca a fost o luna de proba. Am participat la o multime de cursuri pentru a le alege pe cele mai potrivite. Dupa perioada aceasta de dezmeticire am inceput deja partialele. Pot spune ca in sistemul educational francez nu ai timp de respiro, motiv pentru care trebuie sa fii mereu pregatit, activ si deschis spre cunoastere. Toate aceste caracteristici duc la o formare profesională solida, o formare pe care o apreciez, care m-a motivat. Nici nu stiu cum au trecut urmatoarele 4 luni, stiu doar ca au fost presarate de: greva (elementul de baza in cultura franceza care mi-a furat doua saptamani din aceasta experienta), examene carora li se acorda o atentie monumentala si care ma faceau sa ma simt ca in liceu cand participam la olimpiade, cunoastere, distractie, rasete, prieteni si cate si mai cate. 

Sunt recunoscatoare ca am beneficiat de acest grant, pentru ca acum nu mai sunt fata careia ii dadeau lacrimile pe strada cand auzea vorbindu-se franceza. Acum simt o bogatie spirituala gandindu-ma ca am avut ocazia de a descoperi atat de multe culturi, de a-mi exersa cunostiintele si de a le aprofunda, de a lega prietenii care mai dainuie si acum. Grantul Erasmus mi-a dat ocazia de a-mi reprezenta tara si de a-i face pe ceilalti studenti din tanara „familie” europeana sa ne judece dupa personalitate si nu dupa etichete. E o munca grea care necesita timp, dar in definitiv, toti cei care beneficiaza de acest grant impartasesc aceleasi valori: acceptare, diversitate, dragoste pentru cunoastere.
Am invatat cat de important este sa indraznesti sa parcurgi drumul neumblat:

“Two roads diverged in a wood, and I took the one less traveled by, and that has made all the difference” (Robert Frost)            
Nora COMAN
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu


Student Erasmus in mobilitate de plasament practic

Ca orice tanar, in timpul facultatii am vrut sa acumulez cat mai multe informatii, utile atat pe plan profesional cat si pe plan social sau in viata particulara. Una dintre posibilitatile de a acumula cateva din aceste informatii m-am gandit ca ar putea fi o perioada de timp petrecuta intr-o universitate straina, cu colegi care nu vorbesc limba mea natala si cu siguranta nu stiu nimic despre mine. Si am avut dreptate!
In anul 2011 am petrecut trei luni de zile în plasament practic la Universitatea Barcelona, la Facultatea de Chimie, intr-un grup de cercetare stiintifica, alaturi de studenti din Barcelona, Brazilia, Chile, si Romania (Brasov si Constanta). Aceasta perioada m-au ajutat sa dobandesc multe aptitudini, chiar daca nu toate dintre acestea sunt legate de viaaa profesionala.
Cu siguranta noutatea pe plan profesional a fost cea mai mare provocare, iar aceasta provocare mi-a adus foarte multe beneficii. Cu experienta acumulata lucrand în domeniul cromatografiei lichide de inalta performanta, am putut realiza lucrarea finala la cursurile de master, care a fost apreciata cu nota maxima la sustinerea examenului de disertatie, in sesiunea iulie 2012. In plus, am obtinut un post intr-o companie multinationala din domeniu, incepand din iunie 2012.
Activitatile extrascolare au fost din plin, vizite, plimbari, concerte, Barcelona oferind o multime de atractii. Provocarile mai marunte, legate de faptul ca nu traisem niciodata in alta casa decat cea a mamei mele, au fost depasite cu multa rabdare si, bineinteles, ceva mancare nereusita, aruncata la cos!
Acum am mai multa incredere in mine si sfatuiesc din suflet orice student sa incerce o astfel de experienta deoarece, cu siguranta, va avea de invatat doar lucruri folositoare. La final, pot sa afirm ca experienta ca student Erasmus a fost o oportunitate egala de a te forma si de a socializa, care mi-a schimbat viata... Bineinteles in bine!

Andreea Pogonescu
Universitatea Transilvania din Brasov


The Knowledge-based Green Economy: challenges, constraints and opportunities”, coordonator Universitatea „Lucian Blaga” din SIBIU

Tari implicate: Romania, Germania, Slovenia, Spania
Numar de participanti (studenti/cadre didactice): 30 studenti/8 cadre didactice
Tema proiectului: economia verde

Obiective
Programul Intensiv propus: "Economia verde bazata pe cunoastere: provocari, constrangeri si oportunitati" are drept scop de a discuta diferite abordari si concepte ale noilor modele economice in economia verde, de a aduce in atentia studentilor importanta economiei verzi in toate domeniile de activitate. Aceasta se refera in special la conversia economiilor traditionale intr-o economie moderna, ecologica si sociala. Programul intensiv si-a dorit sa evidentieze relatiile de management si cadrul economic in contextul noii paradigme, modele cu domenii de aplicare specifice, precum si cu diferite considerente interculturale si sociologice. O atentie specială este acordata situatiei europene, care trebuie sa integreze economiile la nivel de dezvoltare diferite, in plus, si pentru a face fata efectelor diferitelor actiuni. Abordarile teoretice sunt aplicate in "practica", de catre studenti, prin elaborarea de studii de caz.

Organizare si activitati desfasurate
Consortiul format cuprinde 4 universitati: Universitatea ”Lucian Blaga” din Sibiu, Eberhard Karls Universität Tübingen - Germania, Univerza na Primorskem – Slovenia si Universitat de les Illes Balears – Spania .
Pentru selectia participantilor din Sibiu (10 studenti), dar si pentru a evita barierele lingvistice, acestia au fost supusi unui test de limba (engleza, nivel C1). In acest mod, selecţia a fost facuta obiectiv, in functie de rezultatele testului. 20 de locuri au fost alocate studentilor din universitatile partenere.
Cursurile s-au desfasurat in mod interactiv, dialogul si tratatea practica a studiilor de caz fiind permanent prezente.

Rezultatele obtinute:

  • un program multi-disciplinar pentru studenti si profesori;
  • colaborare stransa pentru dezvoltarea de cursuri in cadrul perioadei de implementare a proiectului;
  • activitati si practici comune realizate in timpul cursurilor de la Sibiu de toti partenerii de proiect;
  • promovarea invatarii pe tot parcursul vietii, a schimburilor de experienta, a mobilitatilor si chiar a voluntariatului intr-un mediu multicultural si educativ;
  • feedback-uri minunate  la finalul scolii;

Perspective de viitor:

  • creşterea numarului de mobilitati ale studentilor, dar si a profesorilor;
  • oferirea de oportunitati pentru dezvoltarea si perfectionarea individuala a studentilor;
  • realizarea un model pentru cooperare in cercetare in domeniile de administrare a afacerilor, turism, psihologie, finante, marketing, management si comunicare intre universitatile partenere;
  • cresterea numarului de colaborari (bi sau multi-laterale) dintre universitatile partenere;
  • un program multi-disciplinar pentru studenti, cat si pentru profesori;
  • competente pe care studentii sa le poata folosi in procesul continuu de invatare;
  • incurajarea voluntariatului intr-un mediu multicultural;
  • extinderea preconizata a colaborarii in alte proiecte, cum ar fi proiectele pe fonduri structurale.

Ce este incluziunea? Exista?

O definitie clara nu prea cred sa existe – asta tinand seama de cat de diferiti suntem noi, locuitorii Uniunii Europene. Si totusi exista o incercare plapanda de a o exprima heterogen si “integralist”:
“Incluziunea este sentimentul apartenentei: de a te simti respectat, pretuit pentru ceea ce esti; de a simti din partea celorlalti angajament si o energie care te sustine ca tu sa poti functiona la parametri maximi.”
(Miller, Frederick A. and Katz, Judith H. 2002)

Acesta este motto-ul proiectului INCLUSION - Proiect de retea tematica finantat de Comisia Europeana, la care participa Agentii Nationale respensabile cu implementarea programului Lifelong Learning din 13 tari europene, printre care si Romania. Varianta in limba engleza a acestei definitii poate este mai graitoare pentru unii dintre noi, poate chiar si pentru mine, daca este sa iau in considerare cat de dificil a fost sa traduc sensul ei in limba romana acum doi ani si m-am intrebat: Oare sa avem noi o limba atat de lipsita de incluziune?...sau nu stim noi sa o exprimam? Pana sa traduc trei randuri din engleza in romana nici nu realizasem ca acest proiect cerea unitate si ca aceasta se rezuma la constientizarea excluziunii si la eradicarea ei din programul Lifelong Learning.

Aceasta cautare a incluziunii exprimate formal, clar si neclintit in proiectele de invatare pe tot parcursul vietii a fost inceputa de proiectul INCLUSION la contractarea sa in septembrie 2009. Ce si-au propus institutiile implicate in proiect? Ceva extrem de simplu...sau asa au crezut initial: sa identifice carentele in programul Lifelong Learning, sa construiasca si sa transmita Comisiei Europene solutii pentru totii actorii implicati in procesul de incluziune – Comisia Europeana, agentiile nationale ce implementeaza programul Lifelong Learning si beneficiarii acestui program. Cei trei piloni s-au dovedit dificil de abordat, agentiile nationale implicate in acest proces avand experiente destul de diferite in ceea ce priveste incluziunea si tot atatea definitii. A fost nevoie de o cautare asidua, inspiratie de la Tineret in Actiune si implicarea directa a pilonilor identificati – ce considera Comisia Europeana ca este incluziunea? Cum o recunosc agentiile nationale si cum o promoveaza? ...Si cel mai important: ce cred institutiile care deruleaza astfel de proiecte si participantii lor despre incluziune?

Timp de trei conferinte anuale si multe intalniri ale echipei de proiect s-au luat toate aspectele si s-au tocat marunt pentru a extrage esenta. Care e esenta incluziunii? Sunt 10 recomandari lansate in cadrul conferintei finale de la Birmingham, Anglia, catre Comisia Europeana in vederea unei cat mai bune integrari a acestei tematici in LLP, dar si in viitorul program ce va fi lansat in 2014. Recomandarile vizeaza aspecte de strategie, buget si o mai buna inarmare a beneficiarilor nostri cu instrumente ce le faciliteaza sustenabilitatea schimbarilor de atitudine si de abordare a problematicii vaste a incluziunii.
Proiecte din 22 de tari au avut sansa la “Inclusion Conference –Lifelong Learning for all” sa isi prezinte metodele prin care au transformat incluziunea in normalitate, indiferent de regiunile din care provin. Romania a fost reprezentata la eveniment prin 4 proiecte heterogene: unul viza incluziunea persoanelor cu deficiente de auz, altul pe persoanele lipsite de libertate si celelalte doua pe tinerii cu sindrom Down si persoanele in varsta. In cadrul conferintei  participantii au avut ocazia sa comunice rezultatele proiectelor pe care le-au derulat si sa faca schimb de experiente, sa identifice elemente transferabile si sa puna bazele unor noi proiecte in arealul incluziunii. Evenimentul a fost unul plin de experiente placute pentru participantii romanii, care s-au intors in tara nu doar cu idei noi, ci si cu un nou suflu pentru a-si continua munca intr-un domeniu “dezavantajat”. S-au intors cu gandul “Se poate!” Acest din urma gand a fost cel ce s-a dorit a fi transmis prin proiectul INCLUSION.

Incheierea proiectului INCLUSION are un gust dulce-amarui. Ne vedem in fata unui proiect care a reusit sa popularizeze proiectele LLP ce au vizat grupuri dezavantajate si il putem considera un succes, atingandu-si obiectivele propuse in candidatura depusa cu mai bine de trei ani in urma. Acesta este gustul dulce si placut al muncii depuse de reprezentantii tuturor agentiilor implicate. Gustul amarui este tocmai incheierea proiectului, acel sentiment ca am fi putut face mult mai mult, toate gandurile si ideile care ne inunda la vederea rezultatelor obtinute. Sunt atat de multe aspecte referitoare la incluziune pe care nici macar nu ni le-am fi putut imagina, situatii neprevazute cu care beneficiarii proiectelor se confrunta in fiecare zi si inca multe neasjunsuri. Tocmai aceste situatii, aspecte si neajunsuri ne anima sa construim mai departe si, poate, sa ne urnimpe calea lui INCLUSION 2.0...un proiect al agentiilor nationale sa “repare” in continuare “bug-urile” din sistem.  In final intrebarea nu este daca incluziunea exista, ci cum putem noi sa o adaptam la cerintele si modificarile constante ale spatiului european si posibililor candidati pentru proiecte LLP.

Ioana Mera
Reprezentant ANPCDEFP in proiectul INCLUSION

Conferinta INCLUSION – o perspectiva

INCLUZIUNEA – o tematica si o problematica  vasta, complexa, un deziderat, un obiectiv al  tuturor politicilor europene de coeziune si integrare sociala, una dintre principalele directii de actiune ale programului LifelongLearning.

INCLUZIUNEA – celui marginalizat, a acelui nebagat in seama, ignorat sau dificil de integrat …a celui cu diferite forme de dizabilitati, a marginalului, a consumatorului de droguri, de alcool, a celui fara loc de munca, fara casa, fara un venit singur, a celui privat de libertate, a emigrantului, a celui aflat la varsta senectutii, a celui ce vorbeste alta limba si vine din alta cultura….Acesta a fost tematica  Inclusion Conference “Lifelong Learning for All”, derulata la Birmingham, Anglia.

Conferinta s-a constituit intr-un nou prilej de intalnire, nu numai a  reprezentantilor celor 13 tari partenere alte intiativei Europene “Lifelong Learning for all”, dar si a altor invitati, in total aproximativ de 200 participanti, din 22 de tari europene, de a schimba idei, exemple de bune practici, experiente semnificative, proiecte de succes din domeniul combaterii excluziunii sociale. Adordarea degajata si totusi sobra, interactiv-participativa, non-formalul au dominat in cea mai mare parte lucrarile conferintei, fie in timpul prezentarilor din plen, fie pe sectiuni.

Am reprezentat la acesta conferinta unul dintre cele 4  proiecte din Romania, selectate ca fiind exemple de buna practica, de experiente considerate de succes din domeniul educatiei adultilor si a demersului de “Lifelong Learning for all”...4 abordari diferite in spriritul aceleasi idei: incluziunea sociala: a persoanelor cu sindrom Down, a persoanelor cu deficiente de auz, a persoanelor private de libertate.  Un prilej, pentru fiecare dintre noi  de a prezenta rezultate, de a expune produse finale, de a schimba idei, experiente, de a gasi noi parteneri sau de a “naste” idei pentru viitoare proiecte….sau pur si simplu, satisfactia de a fi contribuit macar un pic, prin proiectul si munca unei echipe la…. schimbarea perceptiilor, atitudinilor, prejudecatilor.

Maria Radulescu
Profesor - Liceul de Arta “Sabin Dragoi” - Arad

Testimonial al unui “exponat” INCLUSION

Am avut sansa sa fiu selectat de catre Agentia Natională  pentru a reprezenta Romania la evenimentul european “Inclusion Conference –Lifelong Learning for all”.  A fost un eveniment de exceptie prin numarul mare de multiplicatori ai programului Lifelong Learning la care au participat peste 150 de participanti, cu 16 standuri de promovare directa a proiectelor cu impact ridicat pentru incluziunea sociala, cu workshopuri interactive si cu sesiuni de dezbatere asupra programelor viitoare de finantare, care sunt prevazute in cadrul  Strategiei de Dezvoltare Europa 2020. Mi-a facut placere sa promovez Romania si prin intermediul standului pus la dizpozitie de catre organizatori, loc unde AREAS a prezentat proiectul de incluziune sociala “Educarea Angajatorilor pentru angajarea persoanelor cu Syndromul Down”, finantat prin programul Grundtvig Parnership. Alaturi de delegatia ANPCDEFP si alti 3 colegi din Timisoara, Arad si Iasi am primit cu mandrie vizitatorii, am raspuns la intrebari si am cules mesaje pentru sprijinirea integrarii socio-profesionale a tinerilor cu Syndromul Down.

Evenimentul a facilitat, atat cunoasterea tenditenlor pentru accesarea fondurilor destinate invatarii permanente, cat si intalnirea unor parteneri valorosi pentru viitoare proiecte. Cercetarea, desfasurata in cadrul acestui proiect european “Lifelong Learning for All”, a dorit sa scoata in evidenta nevoia de a finanta cu prioritate proiecte ce promoveaza includerea grupurile vulnerabile, iar fiecare tara participanta la program va trebui sa-si  construiasca o strategie clara prind incluziunea sociala a acestor categorii de persoane.
Recomand tuturor multiplicatorilor Lifelong Learning sa participe la astfel de evenimente europene unde sunt prezentate exemple de buna practica, avand posibilitatea sa intalneasca parteneri valorosi si anumite retele profesionale si sa participe direct la dezbaterea prioritatilor programelor de finantare. Intotdeauna vor avea prioritate si reusita actorii activi ai educatiei permanente si cei ce cred ca totul este posibil!

Vasile Gafiuc
Presedinte AREAS


In perioada 04.01.2010 – 03.01.2012 au fost derulate activitatile specifice implementarii proiectului LLP-LdV-ToI-2009-RO-003 cu titlul „ Implementation of European Guidelines for Joining Technology Training” – acronim: EU-Jointraining, proiect cofinantat din fondurile LLP ale Comisiei Europene, Leonardo da Vinci , Transfer de Inovatie.
Implementarea a fost asigurata de catre un consortiu format din 6 parteneri: Asociatia de Sudura din Romania (ASR) - Romania – aplicant-coordonator, European Welding Federation / Federatia Europeana de Sudura (EWF), cu sediul in Portugalia, Instituto de Soldadura e Qualidade / Institutul de Sudura si Calitate (ISQ)- Portugalia, Istituto Italiano de la Saldatura (IIS)- Italia, Česká svářečská společnost/ Asociatia Ceha de Sudura (CWS-ANB) – Republica Ceha si Schweisstechnische – Lehr und Versuchsanstalt / Institutul de Sudura din Duisburg (SLV) - Germania.
Propunerea spre derulare a EU-Jointraining a insemnat abordarea unei probleme partial sociale, partial economice, devenite stringenta in ultimii ani: armonizarea procesului de calificare a operatorilor sudori astfel incat forta de munca sa fie similar apreciata la nivelul tuturor tarilor Uniunii Europene. Astfel, obiectivul principal al proiectului EU-Jointraining a fost adaptarea si promovarea Sistemului European de Calificare a Personalului bazat pe ghidurile Federatiei Europene de Sudura (EWF) in domeniul sudarii materialelor plastice. In fapt, implementarea proiectului a constat in transferarea experientei Germaniei, Portugaliei si Republicii Cehe catre Italia si Romania. Cele 3 tari utilizau un ghid comun de calificare, ghid care a fost actualizat cu elemente din specificul legislatiei italiene si romanesti pentru a putea fi acceptat si pe pietele producatorilor de structuri sudate din polimeri ale Italiei si Romaniei.
Prin realizarea proiectului s-a contribuit semnificativ la expansiunea implementarii certificarii armonizate a personalului pentru sudarea materialelor plastice in tarile partenere, sustinandu-se, totodata, o dezvoltare a aplicarii sistemului in alte tari europene din reteaua EWF.
In functie de experienta pe care au acumulat-o in timpul implementarii sistemului armonizat, partenerii care au asigurat transferul de inovare, au condus pachetele tehnice de baza ale proiectului:

  1. elaborarea unui nou ghid de calificare care sa cuprinda elementele specifice legislatiei nationale din Italia si Romania – coordonator partenerul german si
  2. elaborarea unui pachet cu materiale educationale utilizabil in fiecare dintre tarile UE care utilizeaza sistemul armonizat – coordonator partenerul ceh.
  3. cei doi parteneri portughezi au coordonat pachetele care au vizat calitatea activitatilor si a rezultatelor, precum si diseminarea principalelor elemente obtinute in urma implementarii proiectului.

Coordonatorul proiectului, impreuna cu partenerul italian au asigurat elementele provenite din legislatia nationala si care au fost utilizate la elaborarea noului ghid amorsand ulterior sistemul armonizat de calificare. Punerea in miscare a noului sistem la nivelul Italiei si Romaniei a constat in organizarea a trei cursuri pilot: doua in Romania si unul in Italia.
Pentru aceste cursuri pilot au fost contactate aproximativ 400 de firme specializate in sudarea polimerilor in vederea selectarii candidatilor la procesul de calificare si au fost organizate mese rotunde cu reprezentantii scolilor de sudori din cele doua tari in vederea selectarii celor care vor organiza cursurile pilot.
Scolile selectate au fost auditate conform ghidurilor Federatiei Europene de Sudura, evaluarile confirmand capabilitatea acestora de a organiza cursuri conform ghidului elaborat.
In urma examinarilor au fost emise 104 certificate de calificare, dupa cum urmeaza:

  1. Curs pilot 1 – locatie: Bucuresti – numar candidati: 15 – numar candidati calificati: 14 - numar certificate emise: 28 (2 procedee de sudare)
  2. Curs pilot 2 – locatie: Genoa – numar candidati: 27 – numar candidati calificati:24 - numar certificate emise: 48 (2 procedee de sudare)
  3. Curs pilot 2 – locatie: Bucuresti – numar candidati: 14 – numar candidati calificati: 14 - numar certificate emise: 28 (2 procedee de sudare)

Finalul proiectului a contorizat 39 de rezultate de natura tehnica, un sistem complex de diseminare a rezultatelor compus din 12 articole in reviste de specialitate, 7 lucrari prezentate la conferinte internationale (Romania, Turcia, India si Republica Moldova), 5 seminarii si 7 workshop-uri organizate in tarile participante la implementarea proiectului, flyer-e si roll-up-uri de prezentare. Proiectul are propriul website, adresa acestuia fiind: http://www.eu-jointraining.com/
In prezent, la 6 luni de la inchiderea proiectului, sistemul de calificare este functional atat in Romania,  cat si in Italia. A continuat organizarea de cursuri in cele doua tari astfel incat, de la terminarea finantarii, numarul de certificate de calificare emise a ajuns sa depaseasca 250. Aceasta stare de fapt se constituie intr-o masura reala a succesului procesului de implementare a proiectului si al finantarii.

Asociatia de Sudura din Romania
Director de proiect,
Dr.ing. Ionel Danut Savu


Proiectul MUSIC MATTERS

Proiectul “Music Matters”, proiect multilateral Comenius coordonat de Colegiul Militar Liceal ,,Dimitrie Cantemir” Breaza, cu parteneri din Belgia, Elvetia, Lituania, Spania si Turcia, proiect finantat de Comisia Europeana prin ,,Programul de Invatare pe tot Parcursul Vietii”, este un proiect care si-a propus ca in cei doi ani de desfasurare sa creasca gradul de motivare si implicare a elevilor scolilor partenere atat in cadrul activitatilor scolare, cat si in cele extracurriculare prin atragerea acestora intr-un mediu de invatare cat mai placut si atractiv realizat prin utilizarea acelui aspect deosebit de important din viata tinerilor – MUZICA.  Pentru aceasta vom incerca  sa realizam materiale didactice stimulative prin care muzica – limbaj universal – sa ajute la crearea unui mediu de invatare detensionant si antrenant. In timpul fiecarei intalniri de proiect profesorii au predat diferite materii prin muzica (matematica, lb. engleza, istorie, literatura, informatica, fizica, pregatire militara), proiectele de lectii fiind disponibile pe siteul proiectului: http://musicmattersonline.org/ . Ne propunem ca la finalul celor doi ani toate aceste lectii sa apara si sub forma de brosura pentru a putea fi folosite in oricare alta scoala din Europa.

Alaturi de aceste activitati scolare, in cadrul parteneriatului au fost realizate spectacole la care au fost invitate persoane cu dizabilitati. In cadrul acestora, fiecare scoala a prezentat momente muzicale specifice tarii sale.  De asemenea, a fost lansat un top european in care sunt votate melodii propuse de elevii din toate scolile partenere. Pe langa aceste momente muzicale, in cursul primului an de proiect, s-au  mai realizat:  pagina web, logo-ul proiectului, brosuri de prezentare a tuturor membrilor de proiect, prezentari power point ale tuturor intalnirilor, un program radio de promovare a activitatilor proiectului, un calendar scolar al tuturor scolilor, afise dedicate fiecarei tari cu informatii din toate domeniile muzicale, dictionarul de supravietuire cu expresii uzuale in toate limbile tarilor partenere si in limba engleza, steagul, imnul si ziarul proiectului – ca produs final al primului an de proiect. Toate aceste produse pot fi gasite pe siteul proiectului.

Efectele participarii intr-un asemenea parteneriat sunt vizibile inca dupa primele etape: rezultatele chestionarelor de evaluare aplicate elevilor dupa orele experimentale dovedesc ca acestia apreciaza intr-o foarte masura activitatile ‚muzicale’ si si-au imbogatit cunostintele muzicale legate de tarile din proiect. Mai mult: elevii si-au dezvoltat stima de sine, invatand sa se respecte si sa-i respecte si pe ceilalti. Cunoscand aspecte ale culturii, stilului de viata, istoriei si traditiilor  tarilor partenere in acest proiect, elevii si-au largit propriul orizont si perceptia despre lume si viata. Ei au fost responsabilizati cu sarcini de lucru in echipe multinationale (in principal in timpul orelor de curs unde aceasta metoda s-a dovedit a fi un real succes), incurajati sa ia propriile decizii, dezvoltandu-si astfel competentele de comunicare in limba engleza si cele de operare pe calculator.
Profesorii implicati si-au imbogatit resursele didactice, si-au diversificat metodele de predare-invatare, au avut posibilitatea de a cunoaste alte sisteme educationale, de a colabora cu echipele din alte tari, imbogatindu-si astfel experienta profesionala si personala.

Pentru multi dintre noi (profesori sau elevi) acest proiect a reprezentat, si reprezinta in continuare, o adevarata oportunitate ce ne-a permis cunoasterea directa a unor culturi, medii educationale, muzicale sau sociale atat de diferite. Un parteneriat Comenius poate fi considerat, fara exagerare, o experienta unica de viata ce are un un impact pozitiv deosebit asupra fiecaruia dintre noi.

prof. Felicia Dimulescu
Coordonatorul proiectului
Colegiul Militar Liceal  ,,Dimitrie Cantemir” Breaza


PARTENERIAT COMENIUS REGIO - “Asigurarea calitatii instruirii practice pentru integrare profesionala si dezvoltare locala”

                               
Proiectul  a promovat cooperarea intre institutii locale si regionale implicate in educatie,care au conlucrat pe o tema de interes general:dezvoltarea economica a celor doua regiuni europene prin sustinerea insertiei profesionale.Acest aspect a fost strans legat de calitatea instruirii practice a elevilor.
Gama variata de parteneri implicati in pregatirea profesionala a elevilor a accentuat importanta si contributia coeziunii sociale in cetatenia activa bazata pe intelegere,respect si toleranta .
Obiectivele majore ale proiectului au fost:

  • promovarea  cooperarii pentru asigurarea calitatii pregatirii profesionale in cele doua regiuni partenere;
  • sublinierea importantei si contributiei coeziunii sociale si   cetateniei active prin implicarea agentilor economici,,profesorilor,parintilor si autoritatilor locale in pregatirea profesionala a tinerilor;

Aceste obiective au urmarit:

  • organizarea pregatirii profesionale a tinerilor la nivel European pentru a asigura integrarea profesionala si sociala: mai multe oportunitati pentru un plasament eficient in timpul activitatii practice (un numar mai mare de agenti economici; un numar mai mic de elevi in grupa) in cazul partenerului roman; o instruire de calitate, certificate nu numai pentru tineri ci si pentru adulti, in cazul partenerului portughez;
  • identificarea modalitatilor de adaptare a instruirii practice la nevoile de pe pieta muncii locale si regionale – un aspect de mare interes pentru toti partenerii;
  • o pregatire profesionala de calitate care sa incurajeze tinerii in a avea initiative, a-si deschide propria afacere contribuind la dezvoltarea comunitatii locale.

Partenerii regionali ai proiectului  au fost reprezentati de catre:
1.CONSILIUL   LOCAL RUCAR, Romania si CAMERA  MUNICIPALA  SETUBAL, Portugalia
2.GRUPUL SCOLAR FORESTIER RUCAR si   SCOALA PROFESIONALA SETUBAL- FEPSET
3.ASOCIATIA  PATRONALA  RUCAR si ASOCIATIA   EDINSTVO SETUBAL
Obiectivele parteneriatului au fost atinse printr-o gama variata de actiuni: studii  documentare (“Asemanari si deosebiri in cultura si civilizatia partenerilor regionali”); ateliere de lucru:  (“Ce vreau si ce pot ?! ”   “Sistemul educational romanesc si portughez - puncte tari si puncte slabe in  asigurarea instruirii profesionale”); aplicarea si interpretarea chestionarelor de identificare a nevoilor de formare de-a lungul intregii vieti; editarea revistei proiectului; crearea paginii web a proiectului; realizarea glosarului de termeni comuni in limbile romana si portugheza.
De altfel, glosarul, pagina web si revista proiectului reprezinta principalele produse finale ale parteneriatului regional, secondate de studiile si cercetarile tematice sau prezentarile power point aferente activitatilor de baza desfasurate in cadrul proiectului.
Consecventa cu care s-a urmarit calendarul activitatilor se reflecta si in rezultatele parteneriatului:

  1. sprijinirea organizarii si functionarii firmelor de exercitiu in cadrul liceului rucarean;
  2. interesul APR pentru activitatea atelierului scoala  dotat la standard european;
  3. implicarea  tinerilor in actiuni  locale/judetene/nationale:expozitii de mobilier rustic; actiuni ecologice de tip”Campania verde”; concursuri gstronomice: “O masa intr-o farfurie”;  ”Povestea branzei”; targuri ale mestesugarilor sau targuri de turism –menite sa promoveze zona prin pliante ca  “Rucar –file  de poveste”

Desi proiectul Comenius Regio este la final, parteneriatul romano-portughez va continua prin alte forme de colaborare:
Proiectul POSDRU :”Trecerea de la scoala la viata”:intre  Grupul Scolar Forestier Rucar si Municipalitatea Setubal – coordonator european
Schimburi comerciale:APR Rucar – EDINSTVO Setubal
Proiectul“Europa pentru cetateni”- Consiliul Local Rucar -Municipalitatea Setubal.

Prof. Ana Vorovenci
Coordonator proiect


Dezvoltarea competentelor de programare prin intermediul limbajelor de programare educationale moderne

PSkills este un proiect ce se desfasoara deja de doi ani si este cofinantat de Comisia Europeana prin intermediul Programului de Invatare pe tot parcursul vietii, subprogramul Comenius. Scopul proiectului este de a da posibilitatea profesorilor de informatica din Invatamantul preuniversitar sa foloseasca limbaje de programare educationale moderne In contextul predarii – Invatarii centrate pe elev, pentru a realiza lectii eficiente, atractive si creative. Am avut oportunitatea de a participa, In cadrul scolii de vara din Panormo, Grecia, la acest proiect, prin intermediul unei grant de Mobilitate individuala de formare continua de tip Comenius. Mediul Scratch utilizat este un instrument extrem de util pe care Il voi folosi cu mare placere pentru a spori entuziasmul elevilor In realizarea de aplicatii ce folosesc principiile programarii structurate.

In perioada 1 – 6 iulie 2012 a avut loc scoala de vara pSkills, organizata de Departamentul de Inginerie Electonica si tehnica de calcul al Universitatii tehnice din Creta, de Departamentul de Fizica al Universitatii din Creta si cu ajutorul Ellinogermaniki Agogi. Cursurile s-au desfasurat In localitatea Panormo, din insula Creta din Grecia.
Principiul de baza al proiectului pSkills este recunoasterea faptului ca programarea constituie o competenta cheie pentru utilizarea avansata a computerului. Sisteme moderne de informare si aplicatii de multe tipuri sunt integrate utilizand limbaje de programare, pentru a permite utilizarea profesionala si adaptarea acestora conform cerintelor proprii. Pentru a folosi extensibilitatea software-ului de tip open source sunt necesare abilitati de programare. De asemenea, exista nevoia de a atrage persoanele tinere talentate In cadrul departamentelor de tehnica de calcul si de inginerie, pentru a asigura competitivitatea industriei IT&C In Uniunea Europeana.

Obiectivul proiectului este de a realiza cursuri de programare In Invatamantul preuniversitar. Aceste cursuri se doresc a fi viabile, atractive si eficiente, lucru ce poate fi Indeplinit prin  utilizarea noutatilor, descoperirilor si progreselor recente In domeniul limbajelor de programare educationale.  Echipa care se ocupa de proiectul pSkills dezvolta programe noi de studiu, analizeaza si adapteaza cele mai potrivite medii de programare educationale, dezvolta materiale de instruire pentru cadre didactice si elevi si testeaza materialul rezultat din perspectiva scenariilor educationale, pentru a constitui un tot unitar adecvat predarii – Invatarii moderne. Prin utilizarea unei infrastructuri inovative de eLearning, proiectul asigura acces permanent la instrumentele si materialele realizate, pentru a putea fi folosite eficient In cadrul activitatilor curente din sala de clasa. Materialele se bazeaza pe strategii pedagogice adecvate, axate pe constructivism, rezolvarea problemelor, Invatare prin ceea ce se numeste “joc serios”.

Am avut oportunitatea de a participa, In cadrul scolii de vara, la acest proiect, prin intermediul unei grant de Mobilitate individuala de formare continua de tip Comenius, obtinut ca urmare a depunerii candidaturii la Agentia Nationala pentru Programe Comunitare In Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale (anpcdefp). Programul sectorial Comenius, prima componenta a Programului de Invatare pe Tot Parcursul Vietii, se adreseaza cadrelor didactice din Invatamantul preuniversitar si are ca scop Imbunatatirea calitatii educatiei scolare prin participarea acestora la stagii de formare continua.
Cursul la care am participat s-a numit “Developing Programming Skills by means of modern Educational Programming Languages”. Programul scolii de vara s-a axat In principal pe realizarea de ateliere de lucru, workshop-uri, In care se implementau aplicatii In mediul Scratch. Modul de lucru a fost de tipul hands-on science, asigurand participantilor la curs o foarte buna aplicabilitate a elementelor prezentate la Inceputul sesiunilor de lucru prin intermediul unor prezentari realizate de profesorii specializati sau al simularilor prezentate de partenerii de la Universitatea Coventry si de la Institutul de Jocuri Serioase (Serious Games Institute). Toate activitatile erau axate pe conceptul ca prin jocuri si dezvoltarea acestora sau prin realizarea de avataruri ale participantului la joc, elevii vor Invata implicandu-se si vor avea beneficiul folosirii tuturor simturilor utile pentru Invatare, cat si In special a creativitatii. Prezentand o modalitate de a Invata istoria Romei antice prin intermediul unui joc de socializare si de rezolvare de questuri, tutorii de la curs ne-au demonstrat cat de interactive si pasionante pot deveni unele ore. Starnind acest spirit de cercetare si investigare In randurile profesorilor participanti la curs, tutorii ne-au oferit apoi posibilitatea de a dezvolta 3 jocuri simple pentru a explora mediul Scratch.

Consider acesta un instrument extrem de util pe care il voi folosi cu mare placere pentru a spori entuziasmul elevilor In realizarea de aplicatii ce folosesc principiile programarii structurate. In afara celor cinci ateliere de lucru, am avut posibilitatea de a participa la sesiuni in plen extrem de interesante, bazate pe educatia prin ancheta, prin cercetare, pe utilizarea noilor tehnologii ca suport pentru procesul educational si pe importanta simulatoarelor pentru a observa modificarile asupra unui proces In cazul schimbarii parametrilor acestuia. Pentru a observa moduri de aplicare a a conceptelor sus-amintite, am efectuat o vizita la Observatorul Astronomic Skinakas, unde am putut vedea asemanarea dintre o simulare a cerului generata pe calculator In cadrul unui program specializat, si reprezentarea reala a acestuia. De asemenea, In cadrul unei alte excursii la Muzeul de Stiinte ale Naturii din Heraklion, am experimentat modul de includere a unor elemente digitalizate pentru a prezenta informatii referitoare la un anumit obiect, fara a imprima pasivitatea privitorului, ci realizand un feedback prin Intrebari imediate pe consola programata.

Aceasta experienta este una inedita. M-a facut sa Inteleg si mai mult rolul jocurilor educationale In dezvoltarea unei generatii care sa constientizeze calculatorul nu numai ca pe un instrument util pentru jocuri, ci In principal pentru informare si In special pentru Invatarea continua, care se poate realiza numai prin cercetare proprie.

Simona Anasia
LICEUL TEORETIC EMIL RACOVITA GALATI


Vizite de studiu pentru specialisti si factori de decizie in domeniul educatiei si fomarii profesionale

Anual,  peste 100 de specialisti si factori de decizie din domeniul educatiei si formarii profesionale din Romania, participa la vizite de studiu  in diferite tari europene.
Acest program adresat directorilor institutiilor scolare, metodistilor, consilierilor pedagogici, formatorilor, sefilor departamentelor specializate precum si reprezentantilor partenerilor sociali, ofera posibilitatea participantilor sa interactioneze in mod direct cu omologii lor la nivel european, sa intre in contact cu realitatile specifice sistemelor de educatie si formare din aceste tari, sa schimbe bune practici, sa identifice probleme si solutii comune si sa puna bazele unor noi colaborari.

Relevanta unei astfel de experiente profesionale este adesea apreciata de participanti nu numai din perspectiva provocarii profesionale pe care o implica ci si pentru oportunitarile  pe care le creaza in ceea ce priveste deschiderea institutiei spre noi abordari si cooperari internationale.
Vazute prin ochi participantilor vizitele de studiu reprezinta:

....excelent mediu de cunoastere reciproca, de intelegere a  realitatilor europene; ...cadru propice stimularii proiectelor comune in domeniul politicilor educationale si parteneriatelor scolare;.... ideii si practici de transferat in propria institutie si in relatiile cu partenerii din comunitate;...o cale de a deschide mintea si a provoaca la incercare;...prilej de a impartasi experienta cu specialisti din tari cu cele mai performante sisteme de educatie si formare profesionala;...un model de organizare a unei intalnirii europene cu profesionalism, pastand echilibrul intre componenta profesionala cea culturala si mai ales in stimularea interactiunii  umane;
...o experienta unica din care am invatat foarte multe;

Pentru a candida  la vizie de studiu urmatorul termen limita, specific rundei 2 din acest an, este 12 octombrie 2012.

Toate informatiile necesare depunerii candidaturi sunt disponibile pe site-ul AN accesand
http://www.llp-ro.ro/llp.php?id=116&d=54 


Eveniment Europass

In data de 07 septembrie 2012 a avut loc la Craiova evenimentul intitulat "Conferinta asupra specificului regional al serviciilor de consiliere - Regiunea de dezvoltare Sud-Vest Oltenia" derulat de Euroguidance Romania in colaborare cu CJRAE Dolj. Centrul National Europass a fost reprezentat de promotorul local Marcel Florescu (de la Liceul Tehnologic Transporturi Cai Ferate - Craiova) care a sustinut o prezentare a Portofoliului Europass in fata celor 30 de reprezentanti ai CJRAE/CJAPP si ai retelelor conexe din zona vizata de eveniment. Agenda evenimentului, precum si alte informatii, pot fi consultate aici.

Mobilitate pentru  formare continua a personalului implicat in domeniul educatiei  adultilor

Metode noi, europene, pentru formarea adultilor ca cetateni europeni activi

Anul acesta am beneficiat, pentru prima data, de un Grant GRUNDTVIG pentru formarea continua a personalului implicat in domeniul educatiei adultilor. Aceasta mi-a permis participarea, in perioada 9-13 aprilie 2012, la trainingul “Autobiographical Methodologies in Adult Education”, desfasurat in Roma, Italia, pe care il gasiti descris, in catalog, avand codul: IT-2011-684-002.

Organizatorul trainingului este Asociatia pentru Educatia Adultilor: Italian Permanent Learning Centre - CIAPE - Centro Italiano per l’Apprendimento Permanente (membru al CEDEFOP, "European Qualifications Framework - Credit Transfer In VET" si a comunitatii "Quality Assurance in VET")
Asociatia CIAPE promoveaza dezvoltarea societatii prin formarea continua, in special prin educatia permanenta a adultilor  (http://www.ciape.it)

La training au participat 11 cursanti din 7 tari (Cipru-1, Franta-3, Lituania-1, Polonia-1, Portugalia-3, Romania-1, Ungaria-1), implicati in educatia adultilor: profesori, formatori din diferite organizatii sau asociatii, lideri sindicali, angajati ai unor primarii.

Scopul  trainingului:
Dobandirea de competente de baza necesare in procesul de predare/fomare din domeniul educatiei adultilor
Obiective:
Utilizarea memoriilor privind trecutul si prezentul Europei pentru cladirea societatii civile europene, a cetatenilor activi
Cresterea participarii/contributiei la formarea cetateniei europene, prin compararea experientelor de viata, a amintirilor care prezinta diversitatea culturala in Europa, a trecutului si prezentului, care duc la descoperirea trasaturilor commune ale tarior europene
Sensibilizarea oamenilor privind combaterea saraciei si excluderii, in zilele noastre prin reflectarea perioadelor dificile prin care a trecut omenirea si care au dus la saracie sau excludere
Identificarea de abilitati si competente la nivel european, de modalitati prin care acestea pot fi insusite, de practici si solutii noi, testate in tarile Europene, pentru adaptarea elevilor adulti, a profesorilor si partenerilor la societatea in continua schimbare
Utilizarea de metode atractive, accesibile, eficiente in educatia adultilor, cu scopul de a se adapta la permanent la piata muncii
Introducerea de metode noi, verificate si aplicate cu success la nivel European, in educatia adultilor

In vederea pregatirii pentru participarea la training am avut mai multe directii:
1. Contactul permanent cu institutia organizatoare si cu participantii
2. Realizarea de materiale despre scoala noastra, despre sistemul de educational din Romania si despre experienta mea in derularea de proiecte si programe europene
3. Pregatirea personala in domeniul educatiei adultilor prin: citirea de articole si alte materiale scrise sau publicate online, care folosesc metoda narativa a autobiografiei
4. Am avut in vedere, in primul rand, pregatirea adultilor cu care lucrez, elevi adulti de la clasele de cursuri serale si de la cele formate prin programul ISMB “A doua Sansa”. Pentru aceasta:
-am promovat invatarea prin utilizarea experientei de viata a altora, pentru generarea de solutii in diferite situatii  
-am pregatit chestionare privind nevoile in educatia adultilor
-am initiat discutii, am fost permanent preocupata de ghidarea, consilierea elevilor adulti
-am utilizat in orele de consiliere-dirigentie, metoda exercitilor de scriere a autobiografiei si prezentarea lor in timpul orelor
-am evaluat  metoda folosita, organizand discutii, dezbateri, comentarii si am extras concluzii privind rezultatele
-am contribuit activ si permanent la consilierea parintilor din scoala noastra
5. Am practicat comunicarea in limba engleza prin participarea la alte proiecte europene
6. Am colaborat cu colegii din alte scoli pentru insusirea unor notiuni de baza in limba italiana
7. M-am informat asupra istoriei, culturii si locurilor ce pot fi vizitate in Roma
M-am bucurat de colaborarea si ajutorul ISMB pentru antrenarea elevilor de la “A doua Sansa” si pentru promovarea trainingului in cadrul activitatilor metodice.  
Nu in ultimul rand metionez colaborarea si sprijinul Agentiei Nationale pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale 

Trainingul a inceput promitator in ceea ce priveste atmosfera destisa, de incredere dar si de creativitate, atractivitate, colaborare, la nivel inalt, necesare aplicarii metodei scrierii si utilizarii memoriilor. De exemplu, noi, participantii, ne-am cunoscut si ne-am prezentat intr-un mod inedit: fiecare a completat un chestionar, pregatit de organizator, cu datele unui alt participant pe care l-a prezentat apoi celorlalti. Am mai scris fiecare despre sperante, asteptari dar si despre temeri privind ceea ce ne ofera participarea la curs.
Au fost derulate diferite activitati care trebuie/pot fi folosite in consilierea elevilor de la cursuri serale sau “A doua Sansa” sau in lectoratele cu parintii. S-au folosit diverse tipuri de metode de predare-invatare:

Sesiuni/sedinte plenare in care am invatat despre:
Diversitatea metodelor autobiografice narative: a) forme complexe:  autobiografia, memoriile, scrisorile, jurnalul si b) forme mai simple, ocazionale: notite personale, blog-uri si e-mailuri, cand se pun in evidenta sentimente personale si ganduri proprii, despre ceea ce s-a intamplat si ti-a schimbat viata (Explorand si investigand viata noastra prin intrebari ca: Ce ai simtit? Dar despre emotiile tale, ce spui? De ce sunt importante, inca, memoriile tale azi? Ce a ramas din experienta ta? Cum crezi ca invatatura ta poate sa fie interesanta si utila pentru alti oameni, in general? Putem sa invatam din trecut?)
Am invatat despre rolul primelor memorii: locuri, obiecte, oameni, despre memoria simturilor: gustul, mirosul, sunetele, vazul, atingerea, istoria propriului nume.
S-a subliniat faptul ca, scopurile.educatiei prin metoda autobiografiei se regasesc in: aspectul meta-cognitiv, aspectul revitalizarii, aspectul euristic, aspectul formarii, aspectul schimbarii
Metoda autobiografica se poate folosi atat in proza cat si in poezie.  
Cateva exemple de categorii de memorii:
- momente ale vietii legate de sferele importante ale vietii in general: iubirea, munca, momente de success, locuri in care am trait, moartea unor apropiati
- reconstruirea trecutului istoric ca un mijloc de a reconstitui identitatea nationala
- dialogul intercultural: memoriile si istoriile de viata ne ajuta sa invatam unii de la altii cum sa eliminam rasismul si xenofobia
Nararea povestirilor proprii/amintirilor reprezinta un mijloc de a face cunoscuta istoria recenta, poate ajuta sa construim coexistenta in pace si dreptate
Utilizarea naratiunii poate sa faciliteze relatiile intre popoare, intre diferite generatii. Memoriile trebuie sa creeze secvente, intr-o anumita ordine, urmand drumul spre concluzie, spre dobandirea experientei

Cursuri in clasa: primele exercitii de memorie le-am facut lucrand in perechi, prin interviuri reciproce, relatand/povestind reciproc, o memorie mai puternica (“Memoriile copilariei”, “Imi aduc aminte…”, “Scriind despre familia mea”). S-a folosit metoda memoriilor in cascada. S-a constatat ca majoritatea au expus memorii legate de traditii aproape disparute, despre aspecte din natura, distruse azi de poluare, mirosuri, gusturi disparute ale fructelor sau legumelor. Am tras concluzia ca unele lucruri erau mai sanatoase si ca omenirea ar trebui sa faca eforturi pentru a reveni la ele.

Lucrul in echipa:
S-au stabilit cateva reguli de lucru
S-au citit si discutat: “Autobiografia ca  metoda de autoeducare”, “Metodologia autobiografiei in educatia adultilor”, “Metodologia autobiografiei ca supprt pentru procesul de invatare”, “Metodologia autobiografiei in cetatenia activa”

Ateliere practice: exercitii individuale si in echipa in metoda autobiografica: “In acea vreme am invatat…”, “Oameni, experiente, momente importante din istoria formarii mele”, punand in evidenta metoda cunoasterii prin nararea experientei de viata

Lucrul individual: Fiecare participant a pregatit cartea/jurnalul cu continut  autobiografic, alegand un moment/perioada importanta din viata, care a dus la o schimbare importanta, o cotitura in viata, cand s-au intamplat schimbari importante in viata noastra, ca urmare a unor schimbari istorice in societate. Apoi am invatat impreuna cum sa folosim cunostintele noi, achizitionate pentru a nu mai fi repetate greselile sau pentru a urma exemplele bune

Utilizarea tehnologiei computerizate: s-a folosit TIC pentru ca fiecare participant sa-si prezinte institutia, activitatea, pentru a aprofunda cunostintele privind menirea/activitatea asociatiei CIAPE, pentru a vizualiza, pe diferite pagini web, exemple de inregistrari video ale unor autobiografii, naratiuni in format electronic, ceea ce permite si interactiunea cu un numar foarte mare de cazuri
Vizite la muzee: (legate de tema trainingului): Museo storico di via Tasso sau Muzeul de Istorie al Eliberarii, unde voluntara Giovanna a explicat intamplarile legate de rezistenta italiana, de exterminarea evreilor, despre ororile celui de-al doilea razboi mondial.

Prezentari video: cateva memorii inregistrate video, cu semnificatia de modele pentru: dovezi istorice, transmiterea culturii si traditiilor, exemple de reusita in viata
Activitati culturale: Festivitati Europene: pranz European (fiecare participant a adus mancare locala, traditionala si a explicat semnificatia acesteia) si masa de adio, intr-un frumos restaurant, cu specific Italian
Vizite cu continut cultural: vizitarea Romei, a centrului istoric, insotiti de ghid specializat

Mentionez ca in urma cursului am constatat ca: metoda autobiografiei este, de foarte multi ani, o foarte importanta metoda de predare-invatare utilizata in educatia non-formala si informala a adultilor. Povestirea, redarea aspectelor sociale si culturale prin autobiografie, este metoda folosita din cele mai vechi timpuri prin (de exemplu scribal colecta astfel de povestiri): tehnologia autobiografiei, tehnologia scrierii, paradigma identitatii, convietuirea dar si puterea de adaptare la schimbarile personale sau sociale. Metoda nu imi era cunoscuta ca fiind folosita in domeniul educatiei adultilor si, din cat stiu, este mai putin folosita in Romania ca metoda in educatia adultilor.
Istoria vie, memoriile autobiografice, reprezinta o punte intre prezent si viitor, intre traditii si culturi, intre fapte istorice care contribuie la cladirea Unitatii in Diversitate a Europei (cu teme ca “Povesti de ieri si de azi ale locuitorilor Europei”, “Povesti despre respectarea drepturilor si democratiei”)
Voi oferi dirigintilor sprijin pentru a aplica aceasta metoda la clasele de seral sau in consilierea parintilor.
Recomand acest training pentru cei implicati in educatia adultilor pentru ca toti sa putem sa contribuim la formarea de cetateni europeni activi.
Organizatorii si trainerii sunt dintre cei cu o bogata experienta in domeniu. Dovada o reprezinta paginile web unde putem sa gasim articole, documente rezultate prin participarea , organizarea unor activitati similar. Participantii, proveniti din diferite domenii implicate in educatia adultilor au fost foarte dispusi la dialog si cooperare. Diversitatea a asigurat un bogat schimb de experienta, deschidere spre colaborare in diferite domenii.
Locatia trainingului a fost speciala, adaptata numarului de participant, bine dotata si oferind intimidate pentru a scrie memoriile.

Coordonatoarea trainingului, Eleonora Perotti, a fost o foarte buna gazda, tanara si energica, o foarte buna utilizatoare a tehnologiei computerizate.  Ne-a facut sa ne simtim ca o adevarata familie inca din prima zi.  Felicitari pentru intregul program si pentru toata atmosfera de lucru oferita pe tot parcursul saptamanii! In timpul trainingului, Eleonora  a realizat pentru noi o mare surpriza: un reportaj pdf, cu aspectele cele mai importante din activitatea noastra si pe care ni l-a prezentat ca surpriza in final.
Trainingul a fost sustinut de sociologul Andrea Ciantar, expert si formator in metoda autobiografica. El a creat, inca de la inceput o atmosfera de studio, de intimidate necesare metodei utilizate. Momentele de lucru au fost acompaniate , pe fond, de muzica africana, foarte bine aleasa, ca stimulant pentru “a deschide cutia memoriei” incat memoriile vin in cascada. Metodele de lucru folosite au fost foarte atractive, creative.  
O metoda noua, inovativa, foarte importanta a fost prezentata de Asociatia CIAPE pentru Smart Phone InTouch, care permite accesarea pietei locurilor de munca, in orice moment, ajutand la economisirea de timp.
Proiectul “Autobiographical Methodologies in Adult Education” a fost creat in scopul de a explora conexiunile intre Trecutul si Prezentul Europei, pentru a finaliza cu utilizarea experientei, a metodelor privind intrebarea: Cum pot, memoriile trecutului, traditiilor si culturilor, a faptelor istorice sa contribuie la Unitatea in Diversitate a Europei?  Metoda ajuta in acelasi timp la dezvoltarea personalitatii fiecaruia in pas cu schimbarile produse in societate dar si la reconversia profesionala in functie de oferta pietei de munca.
Pe parcursul interactiunii intre participanti, am constatat ca, in sistemul educational, avem probleme comune, la nivelul tarilor participante: absenteismul, scaderea interesului pentru invatare, abandonul scolar, criza economica, coruptia in politica, pierderea locului de munca la varsta fara speranta, de 50 de ani.
La finalul cursului s-a conturat un nou proiect GRUNDTVIG, de tip parteneriat, “Valorizarea invatarii informale pentru formarea de ambasadori 50+” (Informal learning valorisation - curricula and tools for the new Learning valorisation ambassadors).
Fiecare participant a completat un chestionar pentru evaluarea trainingului.
Voi ajuta colegii sa aplice cu success pentru un grant Grundtvig.
De retinut ca formularele de aplicatie se depun in trei runde: 14/01: pentru activitati care se deruleaza dupa 1 Mai, 29/04: pentru activitati care se deruleaza dupa 1 Septembrie, 16/09: pentru activitati care se deruleaza dupa 1 Ianuarie (anul urmator)
Activitatea de formare a fost realizata cu sprijinul financiar primit in cadrul Programului de Invatare pe Tot Parcursul Vietii al Agentiei Nationale pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei.
Continutul prezentului material reprezinta responsabilitatea exclusiva a autorului. ANPCDEFP si Comisia Europeana nu sunt responsabile pentru modul in care va fi folosit continutul informatiei.

Stefureac Crina, profesor la Colegiul Tehnic “Mihai Bravu”, Bucuresti


Publicatiile realizate in cadrul retelei europene Eurydice reprezinta o foarte buna sursa de documentare - prin furnizarea de informatii clare, concise, actualizate si bine documentate - pentru toti actorii implicati in proiecte europene.
Va invitam sa consultati urmatoarele publicatii:

Organisation of school time in Europe (Primary and general secondary education) - 2012/13

Publicatia contine informatii referitoare la structura anului scolar (pentru invatamantul primar si secundar) din 33 de tari din Europa: inceputul /sfarsitul anului, distributia si durata vacantelor in anul scolar 2012/2013. Variatiile regionale sunt de asemenea prezentate.

Publicatia este redactata in limba engleza.
Anul publicarii: 2012

http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/facts_and_figures/school_calendar_EN_2012_13.pdf

The organisation of the academic year in higher education - 2012/13

Aceasta publicatie prezinta structura anului universitar pentru fiecare dintre cele 33 de tari membre ale retelei Eurydice (inceputul si sfarsitul anului, organizarea activitatii didactice, perioadele de vacanta si cele de examinare).

Publicatia este redactata in limba engleza.
Anul publicarii: 2012

http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/facts_and_figures/academic_calendar_EN_2012_13.pdf

Repere/Highlights:

Acum aveti posibilitatea sa lecturati si in limba romana scurtele Fise de prezentare/Repere (in lb. engleza Higlights) ale studiilor realizate în cadrul retelei Eurydice:

  • National Testing of Pupils in Europe: Objectives, Organisation and Use of Results

http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/110RO.pdf

  • Arts and Cultural Education at School in Europe

http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/117RO.pdf

  • Focus on Higher Education in Europe 2010: The impact of the Bologna Process

http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/122RO_HI.pdf

  • Gender Differences in Educational Outcomes: Study on the Measures Taken and the Current Situation in Europe

http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/120RO_HI.pdf

  • Grade Retention during Compulsory Education in Europe: Regulations and Statistics

http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/126RO_HI.pdf

  • Adults in Formal Education: Policies and Practices in Europe

http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/128RO_HI.pdf

  • Teaching Reading in Europe: Contexts, Policies and Practices

http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/130RO_HI.pdf

  • Modernisation of Higher Education in Europe: Funding and the Social Dimension 2011

http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/131RO_HI.pdf

  • Mathematics Education in Europe: Common Challenges and National Policies

http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/132RO_HI.pdf

  • Science Education in Europe: National Policies, Practices and Research

http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/133RO_HI.pdf

  • Key Data on Learning and Innovation through ICT at school in Europe

http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key_data_series/129RO_HI.pdf

  • Key Data on Education in Europe 2012

http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key_data_series/134RO_HI.pdf

 .... si multe alte titluri interesante.....

Toate publicatiile pot sa fie accesate si descarcate gratuit, de pe urmatoarele adrese:
http://www.llp-ro.ro
http://www.eurydice.org
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/index_en.php


Primiti acest mesaj deoarece sunteti abonat(a) la AvertiMAIL - buletinul informativ lunar al Agentiei Nationale pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale.

Va rugam sa utilizati urmatoarele modalitati de abonare:
     - daca doriti sa va abonati cu o adresa de yahoo, folositi http://groups.yahoo.com/group/avertimail_anpcdefp/
     - pentru orice alte tipuri de adrese de mail, folositi formularul existent pe http://www.anpcdefp.ro/avertimail.php

Daca aveti proiecte interesante si doriti sa publicati in Avertimail articole despre acestea, daca aveti sugestii si comentarii sau daca doriti doar sa ne scrieti, va rugam sa folositi adresa feedback.avertimail@anpcdefp.ro

Daca doriti sa nu mai primiti aceasta publicatie, va rugam sa trimiteti un mesaj cu subiectul Dezabonare la adresa unregistered@anpcdefp.ro