|
||
|
||||||
“Tineret în mişcare” ajunge in Bucuresti, Romania!!! Vino si tu!
Androulla Vassiliou, Comisar european pentru educatie, cultura, multilingvism si tineret "Tinerii sunt viitorul Europei si speram sa atragem cat mai multi in cadrul evenimentului “Tineret in miscare” din Bucuresti. Dorim sa le trezim interesul pentru programele noastre si totodata constientizarea oportunitatilor viitoare."
Dragos Bucur, actor, gazda TV, Ambasadorul proiectului Tineret in miscare in Romania “Acum 22 de ani, libertatea de a calatori in jurul lumii era doar un vis in Romania, astazi ne putem bucura de aceasta libertate si de felul in care oamenii de pe intreg pamantul sunt conectati.” Pentru mai multe informatii, va rugam sa vizitati site-ul: http:/europa.eu/youthonthemove |
||||||
ERASMUS, cel mai de succes program de schimb de studenti din lume, sarbatoreste anul acesta cea de-a 25-a aniversare la nivel european. De la lansarea acestuia in 1987, aproximativ trei milioane de studenti au beneficiat de o perioada de studiu sau de un stagiu in strainatate. Anul 2012 a debutat sub sloganul „ERASMUS: schimba vieti si deschide orizonturi”, marcand 15 ani de existenta in Romania. |
||||||
Cursuri de limba romana, acum si la Constanta! | ||||||
Programele de mobilitati desfasurate in intreaga Europa au creat posibilitatea tinerilor si nu numai sa se cunoasca, sa interactioneze cu civilizatii si culturi diferite si sa inteleaga astfel ca diferit inseamna divers si ca fiecare natiune poate fi interesanta ca experienta. Odata cu cresterea interesului studentilor straini de a studia in Romania si de a se familiariza cu traditiile si obiceiurile noastre, Universitatea Ovidius din Constanta a considerat necesara organizarea unui curs intensiv de limba romana adresat studentilor Erasmus si asistentilor Comenius. Astfel, in perioada 27 august-21 septembrie 2012 la institutia noastra se va desfasura pentru prima data un curs intensiv de limba romana EILC in cadrul Programului LLP-Erasmus, curs care beneficiaza de finantare din partea Comisiei Europene. Materialele didactice ce vor fi utilizate fac referire la situatii si fapte reale ce se pot regasi in viata cotidiana din Romania, de aceea tipurile de exercitii interactive folosite vor exploata cele patru abilitati/competente specifice, respectiv pronuntie/vorbire, citire, intelegere si scriere, toate exercitiile si textele propuse fiind insotite de ilustratii ori materiale video si audio. Cursul va cuprinde o gama variata de exercitii bazate pe un model gramatical dat, oferind posibilitatea intelegerii limbii in situatii autentice, precum si fixarea vocabularului, a structurilor in interactiune, prin situatii simulate si, in acelasi timp, plauzibile. Vor fi exploatate cele mai importante probleme de gramatica, se va exersa lexicul si se vor oferi, totodata, informatii utile si interesante despre tara noastra si locuitorii ei, inclusiv aspectele specifice legate de cultura, exprimata in literatura, arta, s.a., prin prezentarea celor mai importanti exponenti ai acestora. Cu alte cuvinte, se incurajeaza dezvoltarea simultana a capacitatii de a intelege, de a raspunde adecvat si de a asimila si contextualiza noi termeni in limba romana pentru stimularea bucuriei de a cunoaste cultura si civilizatia romaneasca. Cursul EILC propune, totodata, un bogat program cultural, cu numeroase vizite la diverse muzee si vestigii arheologice din Dobrogea, respectiv Muzeul de Istorie si Arheologie, Muzeul Marinei Romane, Muzeul de Arta Populara, Planetariu, cetatile Histria si Enisala, Murfatlar etc. Speram ca la finalul acestui curs intensiv de limba romana, care se va desfasura pe o perioada de 4 saptamani, studentii straini vor acumula competente de exprimare orala si scrisa si vor intelege limba romana in situatii cotidiene autentice urmand ca pe viitor sa se poata deschide posibilitatea aplicarii pentru dezvoltarea nivelelor superioare de cunoastere ale limbii, in toate aspectele ei. |
||||||
Experienta Erasmus Erasmus de Rotterdam spunea : „Dragostea reciproca a celui ce invata si celui ce-l invata este prima si cea mai importanta treapta spre cunoastere”. In anul II de facultate am realizat ca dorinta de a invata, de a cunoaste si de a calatori poate fi indeplinita printr-un singur pas : bursa Erasmus. In anul III am avut si curajul de a pleca in cautarea visului. Desi ar trebui sa exprim punctul de vedere al unei persoane cu dizabilitati, nu as sti cum sa fac asta, pentru ca eu am plecat in aceasta « calatorie » ca o persoana normala. Niciodata nu ma gandesc ca s-ar putea sa-mi fie mai greu decat altora, motiv pentru care nici nu am specificat « problema » mea nici in momentul inscrierii; inainte de a cere ajutor, vreau sa incerc sa ma ajut singura. « Calatoria mea initiatica » de 5 luni cred ca este impartasita de toti studentii Erasmus, indiferent de situatie. Primii pasi in Paris nu au fost asa cum mi-am inchipuit. Eram obosita dupa un drum lung si incercam cu mari eforturi sa-mi deschid ochii, sa-mi caut cuvintele si sa-mi fac curaj pentru a-mi duce calatoria la capat. Nu am avut timp sa ma minunez ca visul mi s-a implinit si ca acum calc pe pamant frantuzesc. Eram in graba sa prind trenul spre Limoges si deja am pierdut o ora in Aeroportul Charles de Gaulle incercand sa gasesc Metroul. Pana la urma am luat un taxi. Am avut un mare soc cand am remarcat ca soferul nu-mi intelege franceza si nici eu nu intelegeam engleza lui. Am schimbat cateva cuvinte in frangleza si pana la urma am ajuns in gara, cu 40 de Euro mai putin dupa numai o ora petrecuta in Franta. Am prins trenul de Limoges si dupa trei ore aveam sa ajung in acest orasel pe care-l analizasem inainte cu trei luni in cele mai mici detalii. Am preluat camera de camin, am deschis usa camerei cu mari emotii si spre surprinderea mea, nu a fost o primire calduroasa. Era o camera mica, intunecoasa cu un dulap lipsit de usi, un pat si o masa. Nestiind cum sa reactionez, am urcat la prietena mea sa ne-mpartasim necazul. Am gasit-o plangand : avea dulapul in mijlocul camerei si chiuveta stricata. Un sentiment de instrainare mi-a cuprins tot corpul si fiori reci imi brazdau fruntea. C’est la vie ! Am vrut atat de mult să fim aici, vom depune tot efortul pentru a ne acomoda. Prima luna de cursuri mi-o amintesc destul de vag din cauza faptului ca a fost o luna de proba. Am participat la o multime de cursuri pentru a le alege pe cele mai potrivite. Dupa perioada aceasta de dezmeticire am inceput deja partialele. Pot spune ca in sistemul educational francez nu ai timp de respiro, motiv pentru care trebuie sa fii mereu pregatit, activ si deschis spre cunoastere. Toate aceste caracteristici duc la o formare profesională solida, o formare pe care o apreciez, care m-a motivat. Nici nu stiu cum au trecut urmatoarele 4 luni, stiu doar ca au fost presarate de: greva (elementul de baza in cultura franceza care mi-a furat doua saptamani din aceasta experienta), examene carora li se acorda o atentie monumentala si care ma faceau sa ma simt ca in liceu cand participam la olimpiade, cunoastere, distractie, rasete, prieteni si cate si mai cate. Sunt recunoscatoare ca am beneficiat de acest grant, pentru ca acum nu mai sunt fata careia ii dadeau lacrimile pe strada cand auzea vorbindu-se franceza. Acum simt o bogatie spirituala gandindu-ma ca am avut ocazia de a descoperi atat de multe culturi, de a-mi exersa cunostiintele si de a le aprofunda, de a lega prietenii care mai dainuie si acum. Grantul Erasmus mi-a dat ocazia de a-mi reprezenta tara si de a-i face pe ceilalti studenti din tanara „familie” europeana sa ne judece dupa personalitate si nu dupa etichete. E o munca grea care necesita timp, dar in definitiv, toti cei care beneficiaza de acest grant impartasesc aceleasi valori: acceptare, diversitate, dragoste pentru cunoastere. “Two roads diverged in a wood, and I took the one less traveled by, and that has made all the difference” (Robert Frost) |
||||||
Student Erasmus in mobilitate de plasament practic Ca orice tanar, in timpul facultatii am vrut sa acumulez cat mai multe informatii, utile atat pe plan profesional cat si pe plan social sau in viata particulara. Una dintre posibilitatile de a acumula cateva din aceste informatii m-am gandit ca ar putea fi o perioada de timp petrecuta intr-o universitate straina, cu colegi care nu vorbesc limba mea natala si cu siguranta nu stiu nimic despre mine. Si am avut dreptate! Andreea Pogonescu | ||||||
The Knowledge-based Green Economy: challenges, constraints and opportunities”, coordonator Universitatea „Lucian Blaga” din SIBIU Tari implicate: Romania, Germania, Slovenia, Spania Obiective Organizare si activitati desfasurate Rezultatele obtinute:
Perspective de viitor:
|
||||||
Ce este incluziunea? Exista? O definitie clara nu prea cred sa existe – asta tinand seama de cat de diferiti suntem noi, locuitorii Uniunii Europene. Si totusi exista o incercare plapanda de a o exprima heterogen si “integralist”: Acesta este motto-ul proiectului INCLUSION - Proiect de retea tematica finantat de Comisia Europeana, la care participa Agentii Nationale respensabile cu implementarea programului Lifelong Learning din 13 tari europene, printre care si Romania. Varianta in limba engleza a acestei definitii poate este mai graitoare pentru unii dintre noi, poate chiar si pentru mine, daca este sa iau in considerare cat de dificil a fost sa traduc sensul ei in limba romana acum doi ani si m-am intrebat: Oare sa avem noi o limba atat de lipsita de incluziune?...sau nu stim noi sa o exprimam? Pana sa traduc trei randuri din engleza in romana nici nu realizasem ca acest proiect cerea unitate si ca aceasta se rezuma la constientizarea excluziunii si la eradicarea ei din programul Lifelong Learning. Aceasta cautare a incluziunii exprimate formal, clar si neclintit in proiectele de invatare pe tot parcursul vietii a fost inceputa de proiectul INCLUSION la contractarea sa in septembrie 2009. Ce si-au propus institutiile implicate in proiect? Ceva extrem de simplu...sau asa au crezut initial: sa identifice carentele in programul Lifelong Learning, sa construiasca si sa transmita Comisiei Europene solutii pentru totii actorii implicati in procesul de incluziune – Comisia Europeana, agentiile nationale ce implementeaza programul Lifelong Learning si beneficiarii acestui program. Cei trei piloni s-au dovedit dificil de abordat, agentiile nationale implicate in acest proces avand experiente destul de diferite in ceea ce priveste incluziunea si tot atatea definitii. A fost nevoie de o cautare asidua, inspiratie de la Tineret in Actiune si implicarea directa a pilonilor identificati – ce considera Comisia Europeana ca este incluziunea? Cum o recunosc agentiile nationale si cum o promoveaza? ...Si cel mai important: ce cred institutiile care deruleaza astfel de proiecte si participantii lor despre incluziune? Timp de trei conferinte anuale si multe intalniri ale echipei de proiect s-au luat toate aspectele si s-au tocat marunt pentru a extrage esenta. Care e esenta incluziunii? Sunt 10 recomandari lansate in cadrul conferintei finale de la Birmingham, Anglia, catre Comisia Europeana in vederea unei cat mai bune integrari a acestei tematici in LLP, dar si in viitorul program ce va fi lansat in 2014. Recomandarile vizeaza aspecte de strategie, buget si o mai buna inarmare a beneficiarilor nostri cu instrumente ce le faciliteaza sustenabilitatea schimbarilor de atitudine si de abordare a problematicii vaste a incluziunii. Incheierea proiectului INCLUSION are un gust dulce-amarui. Ne vedem in fata unui proiect care a reusit sa popularizeze proiectele LLP ce au vizat grupuri dezavantajate si il putem considera un succes, atingandu-si obiectivele propuse in candidatura depusa cu mai bine de trei ani in urma. Acesta este gustul dulce si placut al muncii depuse de reprezentantii tuturor agentiilor implicate. Gustul amarui este tocmai incheierea proiectului, acel sentiment ca am fi putut face mult mai mult, toate gandurile si ideile care ne inunda la vederea rezultatelor obtinute. Sunt atat de multe aspecte referitoare la incluziune pe care nici macar nu ni le-am fi putut imagina, situatii neprevazute cu care beneficiarii proiectelor se confrunta in fiecare zi si inca multe neasjunsuri. Tocmai aceste situatii, aspecte si neajunsuri ne anima sa construim mai departe si, poate, sa ne urnimpe calea lui INCLUSION 2.0...un proiect al agentiilor nationale sa “repare” in continuare “bug-urile” din sistem. In final intrebarea nu este daca incluziunea exista, ci cum putem noi sa o adaptam la cerintele si modificarile constante ale spatiului european si posibililor candidati pentru proiecte LLP. Ioana Mera Conferinta INCLUSION – o perspectiva INCLUZIUNEA – o tematica si o problematica vasta, complexa, un deziderat, un obiectiv al tuturor politicilor europene de coeziune si integrare sociala, una dintre principalele directii de actiune ale programului LifelongLearning. INCLUZIUNEA – celui marginalizat, a acelui nebagat in seama, ignorat sau dificil de integrat …a celui cu diferite forme de dizabilitati, a marginalului, a consumatorului de droguri, de alcool, a celui fara loc de munca, fara casa, fara un venit singur, a celui privat de libertate, a emigrantului, a celui aflat la varsta senectutii, a celui ce vorbeste alta limba si vine din alta cultura….Acesta a fost tematica Inclusion Conference “Lifelong Learning for All”, derulata la Birmingham, Anglia. Conferinta s-a constituit intr-un nou prilej de intalnire, nu numai a reprezentantilor celor 13 tari partenere alte intiativei Europene “Lifelong Learning for all”, dar si a altor invitati, in total aproximativ de 200 participanti, din 22 de tari europene, de a schimba idei, exemple de bune practici, experiente semnificative, proiecte de succes din domeniul combaterii excluziunii sociale. Adordarea degajata si totusi sobra, interactiv-participativa, non-formalul au dominat in cea mai mare parte lucrarile conferintei, fie in timpul prezentarilor din plen, fie pe sectiuni. Am reprezentat la acesta conferinta unul dintre cele 4 proiecte din Romania, selectate ca fiind exemple de buna practica, de experiente considerate de succes din domeniul educatiei adultilor si a demersului de “Lifelong Learning for all”...4 abordari diferite in spriritul aceleasi idei: incluziunea sociala: a persoanelor cu sindrom Down, a persoanelor cu deficiente de auz, a persoanelor private de libertate. Un prilej, pentru fiecare dintre noi de a prezenta rezultate, de a expune produse finale, de a schimba idei, experiente, de a gasi noi parteneri sau de a “naste” idei pentru viitoare proiecte….sau pur si simplu, satisfactia de a fi contribuit macar un pic, prin proiectul si munca unei echipe la…. schimbarea perceptiilor, atitudinilor, prejudecatilor. Maria Radulescu Testimonial al unui “exponat” INCLUSION Am avut sansa sa fiu selectat de catre Agentia Natională pentru a reprezenta Romania la evenimentul european “Inclusion Conference –Lifelong Learning for all”. A fost un eveniment de exceptie prin numarul mare de multiplicatori ai programului Lifelong Learning la care au participat peste 150 de participanti, cu 16 standuri de promovare directa a proiectelor cu impact ridicat pentru incluziunea sociala, cu workshopuri interactive si cu sesiuni de dezbatere asupra programelor viitoare de finantare, care sunt prevazute in cadrul Strategiei de Dezvoltare Europa 2020. Mi-a facut placere sa promovez Romania si prin intermediul standului pus la dizpozitie de catre organizatori, loc unde AREAS a prezentat proiectul de incluziune sociala “Educarea Angajatorilor pentru angajarea persoanelor cu Syndromul Down”, finantat prin programul Grundtvig Parnership. Alaturi de delegatia ANPCDEFP si alti 3 colegi din Timisoara, Arad si Iasi am primit cu mandrie vizitatorii, am raspuns la intrebari si am cules mesaje pentru sprijinirea integrarii socio-profesionale a tinerilor cu Syndromul Down. Evenimentul a facilitat, atat cunoasterea tenditenlor pentru accesarea fondurilor destinate invatarii permanente, cat si intalnirea unor parteneri valorosi pentru viitoare proiecte. Cercetarea, desfasurata in cadrul acestui proiect european “Lifelong Learning for All”, a dorit sa scoata in evidenta nevoia de a finanta cu prioritate proiecte ce promoveaza includerea grupurile vulnerabile, iar fiecare tara participanta la program va trebui sa-si construiasca o strategie clara prind incluziunea sociala a acestor categorii de persoane. Vasile Gafiuc |
||||||
In perioada 04.01.2010 – 03.01.2012 au fost derulate activitatile specifice implementarii proiectului LLP-LdV-ToI-2009-RO-003 cu titlul „ Implementation of European Guidelines for Joining Technology Training” – acronim: EU-Jointraining, proiect cofinantat din fondurile LLP ale Comisiei Europene, Leonardo da Vinci , Transfer de Inovatie.
Coordonatorul proiectului, impreuna cu partenerul italian au asigurat elementele provenite din legislatia nationala si care au fost utilizate la elaborarea noului ghid amorsand ulterior sistemul armonizat de calificare. Punerea in miscare a noului sistem la nivelul Italiei si Romaniei a constat in organizarea a trei cursuri pilot: doua in Romania si unul in Italia.
Finalul proiectului a contorizat 39 de rezultate de natura tehnica, un sistem complex de diseminare a rezultatelor compus din 12 articole in reviste de specialitate, 7 lucrari prezentate la conferinte internationale (Romania, Turcia, India si Republica Moldova), 5 seminarii si 7 workshop-uri organizate in tarile participante la implementarea proiectului, flyer-e si roll-up-uri de prezentare. Proiectul are propriul website, adresa acestuia fiind: http://www.eu-jointraining.com/ Asociatia de Sudura din Romania |
||||||
Proiectul MUSIC MATTERS |
||||||
Proiectul “Music Matters”, proiect multilateral Comenius coordonat de Colegiul Militar Liceal ,,Dimitrie Cantemir” Breaza, cu parteneri din Belgia, Elvetia, Lituania, Spania si Turcia, proiect finantat de Comisia Europeana prin ,,Programul de Invatare pe tot Parcursul Vietii”, este un proiect care si-a propus ca in cei doi ani de desfasurare sa creasca gradul de motivare si implicare a elevilor scolilor partenere atat in cadrul activitatilor scolare, cat si in cele extracurriculare prin atragerea acestora intr-un mediu de invatare cat mai placut si atractiv realizat prin utilizarea acelui aspect deosebit de important din viata tinerilor – MUZICA. Pentru aceasta vom incerca sa realizam materiale didactice stimulative prin care muzica – limbaj universal – sa ajute la crearea unui mediu de invatare detensionant si antrenant. In timpul fiecarei intalniri de proiect profesorii au predat diferite materii prin muzica (matematica, lb. engleza, istorie, literatura, informatica, fizica, pregatire militara), proiectele de lectii fiind disponibile pe siteul proiectului: http://musicmattersonline.org/ . Ne propunem ca la finalul celor doi ani toate aceste lectii sa apara si sub forma de brosura pentru a putea fi folosite in oricare alta scoala din Europa. Alaturi de aceste activitati scolare, in cadrul parteneriatului au fost realizate spectacole la care au fost invitate persoane cu dizabilitati. In cadrul acestora, fiecare scoala a prezentat momente muzicale specifice tarii sale. De asemenea, a fost lansat un top european in care sunt votate melodii propuse de elevii din toate scolile partenere. Pe langa aceste momente muzicale, in cursul primului an de proiect, s-au mai realizat: pagina web, logo-ul proiectului, brosuri de prezentare a tuturor membrilor de proiect, prezentari power point ale tuturor intalnirilor, un program radio de promovare a activitatilor proiectului, un calendar scolar al tuturor scolilor, afise dedicate fiecarei tari cu informatii din toate domeniile muzicale, dictionarul de supravietuire cu expresii uzuale in toate limbile tarilor partenere si in limba engleza, steagul, imnul si ziarul proiectului – ca produs final al primului an de proiect. Toate aceste produse pot fi gasite pe siteul proiectului. Efectele participarii intr-un asemenea parteneriat sunt vizibile inca dupa primele etape: rezultatele chestionarelor de evaluare aplicate elevilor dupa orele experimentale dovedesc ca acestia apreciaza intr-o foarte masura activitatile ‚muzicale’ si si-au imbogatit cunostintele muzicale legate de tarile din proiect. Mai mult: elevii si-au dezvoltat stima de sine, invatand sa se respecte si sa-i respecte si pe ceilalti. Cunoscand aspecte ale culturii, stilului de viata, istoriei si traditiilor tarilor partenere in acest proiect, elevii si-au largit propriul orizont si perceptia despre lume si viata. Ei au fost responsabilizati cu sarcini de lucru in echipe multinationale (in principal in timpul orelor de curs unde aceasta metoda s-a dovedit a fi un real succes), incurajati sa ia propriile decizii, dezvoltandu-si astfel competentele de comunicare in limba engleza si cele de operare pe calculator. Pentru multi dintre noi (profesori sau elevi) acest proiect a reprezentat, si reprezinta in continuare, o adevarata oportunitate ce ne-a permis cunoasterea directa a unor culturi, medii educationale, muzicale sau sociale atat de diferite. Un parteneriat Comenius poate fi considerat, fara exagerare, o experienta unica de viata ce are un un impact pozitiv deosebit asupra fiecaruia dintre noi. prof. Felicia Dimulescu |
||||||
PARTENERIAT COMENIUS REGIO - “Asigurarea calitatii instruirii practice pentru integrare profesionala si dezvoltare locala”
Aceste obiective au urmarit:
Partenerii regionali ai proiectului au fost reprezentati de catre:
Desi proiectul Comenius Regio este la final, parteneriatul romano-portughez va continua prin alte forme de colaborare: Prof. Ana Vorovenci |
||||||
Dezvoltarea competentelor de programare prin intermediul limbajelor de programare educationale modernePSkills este un proiect ce se desfasoara deja de doi ani si este cofinantat de Comisia Europeana prin intermediul Programului de Invatare pe tot parcursul vietii, subprogramul Comenius. Scopul proiectului este de a da posibilitatea profesorilor de informatica din Invatamantul preuniversitar sa foloseasca limbaje de programare educationale moderne In contextul predarii – Invatarii centrate pe elev, pentru a realiza lectii eficiente, atractive si creative. Am avut oportunitatea de a participa, In cadrul scolii de vara din Panormo, Grecia, la acest proiect, prin intermediul unei grant de Mobilitate individuala de formare continua de tip Comenius. Mediul Scratch utilizat este un instrument extrem de util pe care Il voi folosi cu mare placere pentru a spori entuziasmul elevilor In realizarea de aplicatii ce folosesc principiile programarii structurate. In perioada 1 – 6 iulie 2012 a avut loc scoala de vara pSkills, organizata de Departamentul de Inginerie Electonica si tehnica de calcul al Universitatii tehnice din Creta, de Departamentul de Fizica al Universitatii din Creta si cu ajutorul Ellinogermaniki Agogi. Cursurile s-au desfasurat In localitatea Panormo, din insula Creta din Grecia. Obiectivul proiectului este de a realiza cursuri de programare In Invatamantul preuniversitar. Aceste cursuri se doresc a fi viabile, atractive si eficiente, lucru ce poate fi Indeplinit prin utilizarea noutatilor, descoperirilor si progreselor recente In domeniul limbajelor de programare educationale. Echipa care se ocupa de proiectul pSkills dezvolta programe noi de studiu, analizeaza si adapteaza cele mai potrivite medii de programare educationale, dezvolta materiale de instruire pentru cadre didactice si elevi si testeaza materialul rezultat din perspectiva scenariilor educationale, pentru a constitui un tot unitar adecvat predarii – Invatarii moderne. Prin utilizarea unei infrastructuri inovative de eLearning, proiectul asigura acces permanent la instrumentele si materialele realizate, pentru a putea fi folosite eficient In cadrul activitatilor curente din sala de clasa. Materialele se bazeaza pe strategii pedagogice adecvate, axate pe constructivism, rezolvarea problemelor, Invatare prin ceea ce se numeste “joc serios”. Am avut oportunitatea de a participa, In cadrul scolii de vara, la acest proiect, prin intermediul unei grant de Mobilitate individuala de formare continua de tip Comenius, obtinut ca urmare a depunerii candidaturii la Agentia Nationala pentru Programe Comunitare In Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale (anpcdefp). Programul sectorial Comenius, prima componenta a Programului de Invatare pe Tot Parcursul Vietii, se adreseaza cadrelor didactice din Invatamantul preuniversitar si are ca scop Imbunatatirea calitatii educatiei scolare prin participarea acestora la stagii de formare continua. Consider acesta un instrument extrem de util pe care il voi folosi cu mare placere pentru a spori entuziasmul elevilor In realizarea de aplicatii ce folosesc principiile programarii structurate. In afara celor cinci ateliere de lucru, am avut posibilitatea de a participa la sesiuni in plen extrem de interesante, bazate pe educatia prin ancheta, prin cercetare, pe utilizarea noilor tehnologii ca suport pentru procesul educational si pe importanta simulatoarelor pentru a observa modificarile asupra unui proces In cazul schimbarii parametrilor acestuia. Pentru a observa moduri de aplicare a a conceptelor sus-amintite, am efectuat o vizita la Observatorul Astronomic Skinakas, unde am putut vedea asemanarea dintre o simulare a cerului generata pe calculator In cadrul unui program specializat, si reprezentarea reala a acestuia. De asemenea, In cadrul unei alte excursii la Muzeul de Stiinte ale Naturii din Heraklion, am experimentat modul de includere a unor elemente digitalizate pentru a prezenta informatii referitoare la un anumit obiect, fara a imprima pasivitatea privitorului, ci realizand un feedback prin Intrebari imediate pe consola programata. Aceasta experienta este una inedita. M-a facut sa Inteleg si mai mult rolul jocurilor educationale In dezvoltarea unei generatii care sa constientizeze calculatorul nu numai ca pe un instrument util pentru jocuri, ci In principal pentru informare si In special pentru Invatarea continua, care se poate realiza numai prin cercetare proprie. Simona Anasia |
||||||
Vizite de studiu pentru specialisti si factori de decizie in domeniul educatiei si fomarii profesionale Anual, peste 100 de specialisti si factori de decizie din domeniul educatiei si formarii profesionale din Romania, participa la vizite de studiu in diferite tari europene. Relevanta unei astfel de experiente profesionale este adesea apreciata de participanti nu numai din perspectiva provocarii profesionale pe care o implica ci si pentru oportunitarile pe care le creaza in ceea ce priveste deschiderea institutiei spre noi abordari si cooperari internationale. ....excelent mediu de cunoastere reciproca, de intelegere a realitatilor europene; ...cadru propice stimularii proiectelor comune in domeniul politicilor educationale si parteneriatelor scolare;.... ideii si practici de transferat in propria institutie si in relatiile cu partenerii din comunitate;...o cale de a deschide mintea si a provoaca la incercare;...prilej de a impartasi experienta cu specialisti din tari cu cele mai performante sisteme de educatie si formare profesionala;...un model de organizare a unei intalnirii europene cu profesionalism, pastand echilibrul intre componenta profesionala cea culturala si mai ales in stimularea interactiunii umane; Pentru a candida la vizie de studiu urmatorul termen limita, specific rundei 2 din acest an, este 12 octombrie 2012. Toate informatiile necesare depunerii candidaturi sunt disponibile pe site-ul AN accesand |
||||||
Eveniment Europass In data de 07 septembrie 2012 a avut loc la Craiova evenimentul intitulat "Conferinta asupra specificului regional al serviciilor de consiliere - Regiunea de dezvoltare Sud-Vest Oltenia" derulat de Euroguidance Romania in colaborare cu CJRAE Dolj. Centrul National Europass a fost reprezentat de promotorul local Marcel Florescu (de la Liceul Tehnologic Transporturi Cai Ferate - Craiova) care a sustinut o prezentare a Portofoliului Europass in fata celor 30 de reprezentanti ai CJRAE/CJAPP si ai retelelor conexe din zona vizata de eveniment. Agenda evenimentului, precum si alte informatii, pot fi consultate aici. |
||||||
Mobilitate pentru formare continua a personalului implicat in domeniul educatiei adultilor Metode noi, europene, pentru formarea adultilor ca cetateni europeni activi Anul acesta am beneficiat, pentru prima data, de un Grant GRUNDTVIG pentru formarea continua a personalului implicat in domeniul educatiei adultilor. Aceasta mi-a permis participarea, in perioada 9-13 aprilie 2012, la trainingul “Autobiographical Methodologies in Adult Education”, desfasurat in Roma, Italia, pe care il gasiti descris, in catalog, avand codul: IT-2011-684-002. Organizatorul trainingului este Asociatia pentru Educatia Adultilor: Italian Permanent Learning Centre - CIAPE - Centro Italiano per l’Apprendimento Permanente (membru al CEDEFOP, "European Qualifications Framework - Credit Transfer In VET" si a comunitatii "Quality Assurance in VET") La training au participat 11 cursanti din 7 tari (Cipru-1, Franta-3, Lituania-1, Polonia-1, Portugalia-3, Romania-1, Ungaria-1), implicati in educatia adultilor: profesori, formatori din diferite organizatii sau asociatii, lideri sindicali, angajati ai unor primarii. Scopul trainingului: In vederea pregatirii pentru participarea la training am avut mai multe directii: Trainingul a inceput promitator in ceea ce priveste atmosfera destisa, de incredere dar si de creativitate, atractivitate, colaborare, la nivel inalt, necesare aplicarii metodei scrierii si utilizarii memoriilor. De exemplu, noi, participantii, ne-am cunoscut si ne-am prezentat intr-un mod inedit: fiecare a completat un chestionar, pregatit de organizator, cu datele unui alt participant pe care l-a prezentat apoi celorlalti. Am mai scris fiecare despre sperante, asteptari dar si despre temeri privind ceea ce ne ofera participarea la curs. Sesiuni/sedinte plenare in care am invatat despre: Cursuri in clasa: primele exercitii de memorie le-am facut lucrand in perechi, prin interviuri reciproce, relatand/povestind reciproc, o memorie mai puternica (“Memoriile copilariei”, “Imi aduc aminte…”, “Scriind despre familia mea”). S-a folosit metoda memoriilor in cascada. S-a constatat ca majoritatea au expus memorii legate de traditii aproape disparute, despre aspecte din natura, distruse azi de poluare, mirosuri, gusturi disparute ale fructelor sau legumelor. Am tras concluzia ca unele lucruri erau mai sanatoase si ca omenirea ar trebui sa faca eforturi pentru a reveni la ele. Lucrul in echipa: Ateliere practice: exercitii individuale si in echipa in metoda autobiografica: “In acea vreme am invatat…”, “Oameni, experiente, momente importante din istoria formarii mele”, punand in evidenta metoda cunoasterii prin nararea experientei de viata Lucrul individual: Fiecare participant a pregatit cartea/jurnalul cu continut autobiografic, alegand un moment/perioada importanta din viata, care a dus la o schimbare importanta, o cotitura in viata, cand s-au intamplat schimbari importante in viata noastra, ca urmare a unor schimbari istorice in societate. Apoi am invatat impreuna cum sa folosim cunostintele noi, achizitionate pentru a nu mai fi repetate greselile sau pentru a urma exemplele bune Utilizarea tehnologiei computerizate: s-a folosit TIC pentru ca fiecare participant sa-si prezinte institutia, activitatea, pentru a aprofunda cunostintele privind menirea/activitatea asociatiei CIAPE, pentru a vizualiza, pe diferite pagini web, exemple de inregistrari video ale unor autobiografii, naratiuni in format electronic, ceea ce permite si interactiunea cu un numar foarte mare de cazuri Prezentari video: cateva memorii inregistrate video, cu semnificatia de modele pentru: dovezi istorice, transmiterea culturii si traditiilor, exemple de reusita in viata Mentionez ca in urma cursului am constatat ca: metoda autobiografiei este, de foarte multi ani, o foarte importanta metoda de predare-invatare utilizata in educatia non-formala si informala a adultilor. Povestirea, redarea aspectelor sociale si culturale prin autobiografie, este metoda folosita din cele mai vechi timpuri prin (de exemplu scribal colecta astfel de povestiri): tehnologia autobiografiei, tehnologia scrierii, paradigma identitatii, convietuirea dar si puterea de adaptare la schimbarile personale sau sociale. Metoda nu imi era cunoscuta ca fiind folosita in domeniul educatiei adultilor si, din cat stiu, este mai putin folosita in Romania ca metoda in educatia adultilor. Coordonatoarea trainingului, Eleonora Perotti, a fost o foarte buna gazda, tanara si energica, o foarte buna utilizatoare a tehnologiei computerizate. Ne-a facut sa ne simtim ca o adevarata familie inca din prima zi. Felicitari pentru intregul program si pentru toata atmosfera de lucru oferita pe tot parcursul saptamanii! In timpul trainingului, Eleonora a realizat pentru noi o mare surpriza: un reportaj pdf, cu aspectele cele mai importante din activitatea noastra si pe care ni l-a prezentat ca surpriza in final. Stefureac Crina, profesor la Colegiul Tehnic “Mihai Bravu”, Bucuresti |
||||||
Publicatiile realizate in cadrul retelei europene Eurydice reprezinta o foarte buna sursa de documentare - prin furnizarea de informatii clare, concise, actualizate si bine documentate - pentru toti actorii implicati in proiecte europene. Organisation of school time in Europe (Primary and general secondary education) - 2012/13 Publicatia contine informatii referitoare la structura anului scolar (pentru invatamantul primar si secundar) din 33 de tari din Europa: inceputul /sfarsitul anului, distributia si durata vacantelor in anul scolar 2012/2013. Variatiile regionale sunt de asemenea prezentate. Publicatia este redactata in limba engleza. The organisation of the academic year in higher education - 2012/13 Aceasta publicatie prezinta structura anului universitar pentru fiecare dintre cele 33 de tari membre ale retelei Eurydice (inceputul si sfarsitul anului, organizarea activitatii didactice, perioadele de vacanta si cele de examinare). Publicatia este redactata in limba engleza. Repere/Highlights: Acum aveti posibilitatea sa lecturati si in limba romana scurtele Fise de prezentare/Repere (in lb. engleza Higlights) ale studiilor realizate în cadrul retelei Eurydice:
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/110RO.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/117RO.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/122RO_HI.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/120RO_HI.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/126RO_HI.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/128RO_HI.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/130RO_HI.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/131RO_HI.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/132RO_HI.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/133RO_HI.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key_data_series/129RO_HI.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key_data_series/134RO_HI.pdf .... si multe alte titluri interesante..... Toate publicatiile pot sa fie accesate si descarcate gratuit, de pe urmatoarele adrese: |
||||||
Primiti acest mesaj deoarece sunteti abonat(a) la AvertiMAIL - buletinul informativ lunar al Agentiei Nationale pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale. |