Cuprins:

Tineret in Miscare

Vizite de studiu - termen limita in octombrie!

Erasmus

Leonardo da Vinci

Comenius

Grundtvig

Tineret in actiune

Eurydice

Eurodesk


Tineret in Miscare – proiecte vii, metode nonformale, muzica si miscare!

26-28 septembrie: 3 zile in care proiectele europene au prins viata, metodele nonformale au fost in centrul atentiei, muzica a adunat sute de pasionati si miscarea a fost cuvantul de ordine. Asta pentru ca ANPCDEFP a fost implicata, impreuna cu reprezentanti ai Comisiei Europene, in Tineret in Miscare – un eveniment menit sa promoveze initiativa UE cu acelasi nume.

Ce s-a intamplat, mai exact?
Evenimentul de lansare a avut loc miercuri dupa-amiaza, in prezenta a aproximativ 200 de persoane. La evenimentul de lansare au luat cuvantul seful Reprezentantei Comisiei Europene in Romania, Nicolae Idu, ministrul Educatiei, Ecaterina Andronescu, subsecretarul de stat in Ministerul Afacerilor Europene Razvan-Horatiu Radu, ambasadorul "Tineret in miscare" pentru Romania, Dragos Bucur, si Monica Calota, directorul ANPCDEFP. Ambasadorul roman al initiativei Tineret in miscare, Dragos Bucur, afirma faptul ca “studiile si calatoriile in strainatate inseamna un plus de experienta, iar experienta inseamna cunoastere. Mi-aduc aminte de anii '80, atunci cand calatoriile in afara granitelor Romaniei erau un vis pentru cei mai multi dintre noi. Dar astazi, din India si pana in Maroc, Argentina si Regatul Unit, exista atat de multe lucruri de vazut si de facut!”

In cadrul evenimentul de lansare au fost acordate si premiile pentru concursul organizat de ANPCDEFP “Povesti in miscare - cea mai frumoasa experienta de mobilitate”. Premiantii pot fi vazuti aici.

Pe 27 si 28 septembrie, in cadrul cortului amenajat in Parcul Tineretului, lucrurile au fost cu adevarat in miscare:

50 de proiecte vii! Tineret in Actiune, Comenius, Erasmus, Leonardo, Grundtvig sau fonduri structurale - 50 de proiecte europene vazute prin ochii celor care le-au trait au fost prezente la Tineret in Miscare. Proiecte au fost prezentate asa cum au fost simtite si traite de cei care s-au implicat in ele. Vizitatorii cortului TiM din Parcul Tineretului au putut afla povestile reprezentantilor de proiecte, experientele care le-au schimbat perspectivele si "lectiile" invatate in urma acestora.

25 de metode vii! De exemplu... animatie stradala, gimnastica energetica, tai chi, ateliere de modelat figurine din fimo, de origami si pictat pe fata; ateliere de creat portofele din hartie pliata, rame din materiale reciclate, vase decorative din hartie sau borcane si sticle pictate, ateliere de creat papusi din tot felul de materiale, noduri decorative sau figuri din baloane; ateliere de handmade, fotografie, animatie video, facilitare grafica, prim ajutor, aerografie, scurt-metraje. In cadrul TiM au fost prezentate si doua expozitii de Photovoice, din proiecte Tineret in Actiune, si s-a organizat si un flashmob. Vizitatorii au putut participa la un atelier de teatru forum, la ateliere de drumming, la un atelier de dans cu steaguri si la un spectacol de improvizatie.
In cadrul “coltului” GRASP a fost organizata o sesiune speciala Dear Romania – Dear Romania on the move. Cei prezenti au putut sa isi faca fotografii prin care sa transmita mesaje scrise chiar pe ei. Puteti vedea o parte din fotografii aici si aici.

La Biblioteca participantii au putut citi carti vii, iar la Speakers' Arena si-au putut imbunatati abilitatile de oratorie si retorica.
In cadrul TiM s-au organizat si doua concursuri: EuroQuizz – Roata norocului unde cei care au stiut sa raspunda correct la intrebari legate de UE au castigat tricouri, pixuri si stick-uri – si Rucsacul calator – in cadrul caruia calatorii prin lume au venit sa isi spuna povestea rucsacului, la finalul evenimentului fiind desemnati, prin tragere la sorti, 3 castigatori.

Sute de persoane au participat la cele 4 concerte cu Les Elephants Bizarres, Butterflies in my Stomach, C.T.C. si Suie Paparude!

In total, peste 80 de activitati si aproximativ 150 de oameni implicati in desfasurarea acestora, aproape 3000 de participanti (fara a-i include pe cei de la concerte si de la deschiderea oficiala) si 15 voluntari care au facut posibil acest eveniment.

Le multumim tuturor celor care s-au implicat si care ne-au vizitat.
Programul detaliat al evenimentului poate fi consultat aici.

Evenimentul a facut parte si din programul de activitati al Zilei Educatiei Nonformale: http://www.nonformalii.ro/evenimente/tineret-in-miscare!


Liga Studentilor Romani din Strainatate premiaza excelenta la inceput de an

Liga Studentilor Romani din Strainatate (LSRS) anunta concursul pentru „Premiile de Excelenta Academica in Strainatate”, ce vor fi prezentate, ca in fiecare an, in cadrul Galei Studentilor Romani din Strainatate.
De la performanta la excelenta. Pentru al patrulea an consecutiv, LSRS continua sa promoveze tinerii romani ale caror rezultate academice si extra-curriculare au atins nivelul de excelenta pe plan international.
Premii acordate. Premiile vor fi acordate studentilor romani cu experienta academica la cel mai inalt nivel, categoriile fiind urmatoarele: „Studentul Roman al Anului din America de Nord” (1 premiu pentru nivelul universitar si 1 premiu pentru nivelul post-universitar), „Studentul Roman al Anului din Europa” (1 premiu pentru nivelul universitar si 1 premiu pentru nivelul post-universitar), „Studentul Roman al Anului de pe alte Continente”, „Studentul Roman Erasmus al Anului”, „Studentul Anului in Romania”, „Premiul Special in Arte” (categorie inaugurala). Toate candidaturile, cu exceptia celei pentru „Studentul Anului in Romania”, intra automat in competitia pentru Marele Premiu „Studentul Roman al Anului”.
Conditii de participare. Pentru a candida la una dintre sectiuni, tinerii interesati sunt rugati sa trimita CV-ul lor si o scurta autodescriere (maxim 150 de cuvinte) la adresa de e-mail studentulanului@lsrs.ro.

Documentele necesare pentru a intra in concurs pentru categoria Studentul Roman Erasmus al Anului sunt CV-ul, o autodescriere si formularul de candidatura „Call for Applications Erasmus” (existent pe website-ul gala.lsrs.ro). Acestea vor fi trimise la adresa erasmus@lsrs.ro.

LSRS va oferi, pentru prima data, si un Premiu Special in Arte. Acest premiu va fi jurizat de catre experti consacrati in acest domeniu si se adreseaza studentilor romani din strainatate cu rezultate exceptionale in domeniul artistic.
Pentru Marele Premiu sunt eligibili toti studentii romani care au studiat in anul universitar 2011-2012 in strainatate, din orice arie geografica si domeniu de studiu.
Candidatii se pot inscrie in concurs online, pana la data de 15 noiembrie 2012. Acestia sunt rugati sa consulte documentele complete despre competitie si despre procedura de aplicatie pe website-ul evenimentului: http://gala.lsrs.ro/.
Ca in fiecare an, juriul Galei este alcatuit din personalitati de marca ale mediilor academic si profesional din Romania. Premiile vor fi inmanate castigatorilor in data de 8 ianuarie 2013, cu prilejul Galei Studentilor Romani din Strainatate, la Bucuresti.


O poveste de succes

Lucrez in cadrul Departamentului de Economie si Relatii Internationale, la Facultatea de Economie si Administrarea Afacerilor, UAIC Iasi si in semestrul al doilea al anului universitar 2011-2012 am beneficiat de o mobilitate Erasmus pentru cadrele didactice la Facultad de Educación y Humanidades, Universidad de Granada (Ceuta), Spania.

Gazdele din Ceuta au fost foarte amabile si primitoare, depunand un efort remarcabil in organizarea amanuntita a vizitei mele. Cu ajutorul lor, am putut intra in contact cu diferiti profesori din cadrul Universitatii cu care am purtat conversatii interesante, pe diferite teme, pornind de la subiecte economice si pana la aspecte administrative legate de facultatile noastre si de cursurile pe care le predam.  Am avut, de asemenea, oportunitatea de a face un schimb de opinii privind modalitatile noastre de predare precum si domeniile de interes pe latura cercetarii. Intrucat perioada mea de mobilitate Erasmus a coincis cu cea a altor doi profesori de la Universitatea Charles din Praga, veniti tot la Universidad de Granada (Ceuta), insa la Facultatea de Arte, multe dintre aceste discutii nu s-au desfasurat neaparat intr-un cadru formal ci, spre exemplu, la o ceasca de ceai marocan sau pe parcursul mesei de pranz intr-un restaurant de pe faleza. Este foarte important de mentionat faptul ca toata lumea a fost atat de atenta si dornica sa imi vina in ajutor incat as putea spune ca m-am simtit„ca acasa”.

Am fost impresionata, de asemenea, de interesul manifestat de studenti pe parcursul celor 5 ore de curs, pe teme de Macroeconomie, pe care le-am avut cu ei. Studentii au prezentat o atentie sporita si astfel i-am putut implica in diferite discutii pe masura ce ei adresau intrebari. Aceste cursuri pe care le-am predat au reprezentat si o provocare lingvistica pentru mine intrucat le-am sustinut integral in spaniola. Desi pot purta o conversatie fluenta in spaniola, fara nici o problema, nu am avut niciodata ocazia, pana acum, sa folosesc aceasta limba in cadrul predarii cursurilor de specialitate. Dupa sustinerea prelegerilor, profesorii care au fost prezenti in sala au apreciat limbajul meu coerent, cursiv, clar precum si vocabularul economic bogat de care am dat dovada in spaniola.

Pe langa experienta profesionala pe care am castigat-o in Ceuta, am fost foarte impresionata si de peisajul extrem de variat, ce incanta privitorul atat cu plajele frumoase cu palmieri dar si cu padurile de pin de pe dealurile si muntii care inconjura orasul. Ceuta este mica dar foarte cocheta, iar apropierea de Maroc ii confera o nota aparte din punct de vedere al culturii, gastronomiei si chiar a vietii de zi cu zi. Localnicii sunt foarte prietenosi si oricand dornici sa te ajute. Mergand de-a lungul coastei, privelistile sunt minunate atat spre Marea Mediterana cat si spre Oceanul Atlantic.

Inainte de terminarea perioadei de mobilitate, am fost intr-o excursie de o zi in Maroc, organizata de profesorul coordonator Erasmus din Ceuta, Prof. Juan Miguel Alcántara Pilar, in cadrul careia au participat atat profesori cat si studenti veniti cu bursa Erasmus la Universitatea din Granada, Ceuta.

In concluzie, pot spune ca, desi a fost relativ dificil de ajuns in Ceuta din Iasi, a meritat pe deplin efortul! Pentru mine a fost o experienta minunata si cu siguranta as recomanda oricarei persoane (student sau cadru didactic) care are posibilitatea sa beneficieze de o bursa Erasmus sa ia in considerare Facultad de Educación y Humanidades, Universidad de Granada (Ceuta), Spania.

Laura Diaconu (Maxim)
Asistent doctor, Facultatea de Economie si Administrarea Afacerilor, Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” din Iasi

Erasmus-ul meu

Totul a inceput pe 1 septembrie 2010. O studenta de la Relatii Economice Internationale urma sa-si petreaca urmatoarele 11 luni intr-un orasel mic, studentesc din nord-vestul Germaniei numit Bochum. Fusese acceptata la Hochschule Bochum unde urma sa studieze 2 semestre…

Buna! Numele meu este Camelia Costea si sunt fericita absolventa a unui program Erasmus. Incercand sa aleg cele mai bune cuvinte, cele mai semnificative intamplari pentru a descrie ultimul an realizez ca este greu sa cuprinzi in 2 pagini ce inseamna Erasmus cu adevarat.

Imi amintesc ziua cand tata m-a lasat la aeroportul Baneasa. Imi curgeau lacrimi pe obraz si singurul gand era sa-l iau pe tata cu mine in bagaj. In avion, alaturi de Hrisanta, care urma sa-mi fie colega de apartament si ulterior o prietena de nadejde, incercam sa ne imaginam ce vom gasi in Bochum.

Aveam un sentiment de teama… teama de necunoscut si teama ca nu o sa vorbesc suficient de bine germana. Dupa 2 ore si 20 de minute de zbor, 2 trenuri si 1 taxi am ajuns in Europahaus, caminul unde fusesem repartizata. Ma astepta o camera goala, lipsita de culoare, pe care am umplut-o cu dorul de casa. Usor, usor a inceput sa capete nuantele Erasmus-ului. Am locuit cateva luni cu un cuplu de nemti, Anika si Johannes. Amabili, politicosi, foarte ordonati si punctuali. Nu s-a legat o prietenie intre noi, dar nu voi uita niciodata programul Anikai de intrat la dus dimineata. Randul meu era de la 7.15 pana la 7.45, dar eu ma miscam mai repede.

Dupa cursul de limba am inceput si facultatea. A fost o intreaga bataie de cap sa intelegem sistemul lor, faptul ca imi pot alege singura cursurile la care vreau sa ma duc si ca biblioteca iti permite sa imprumuti o carte o luna de zile cu prelungire alte 5 luni. Erau multe lucruri de aflat, multe de inteles si si mai multe de experimentat. Cursul dura 3-4 ore si se luau des pauze de cafea si biscuiti, un bun prilej de a mai cunoaste cativa dintre colegi. Multi sunt ocupati, lucreaza in paralel si incearca sa fie independenti. Profesorii ne ofereau multe exemple practice. Studiile de caz, prezentarile si proiectele in echipa erau la ordinea zilei, iar pentru orice nelamurire ii puteai contacta oricand. Cat despre examene… da, a fost mai solicitant, au fost nopti albe, dar si rezultatele au fost bune.

Sa revenim la camin. Aici se contopesc toate nationalitatile, unele la care nici nu m-as fi gandit. Spanioli, francezi, italieni, nemti, turci, mexicani, argentinieni, chileni, indonezieni, chinezi, coreeni, pakistanezi si multe alte etnii se aflau sub un singur acoperis. Prima persoana pe care am cunoscut-o a fost un mexican pe nume Julian. L-am intrebat langa tomberon cum se sorteaza gunoiul, stiind ca nemtii au reguli foarte stricte pentru asta. Incercam sa vorbesc o germana fara greseli. Dupa ce mi-am terminat discursul, mi-a spus ca nu a inteles si daca se poate sa-i explic in engleza. Engleza in Erasmus capata alte semnificatii. Toti o vorbesc in felul lor, cu accente diferite, deosebit de amuzante, dar la urma, urmei limba care ne oferea posibilitatea sa ne intelegem in grupuri ale caror membrii erau adunati din toate colturile lumii.Cu ajutorul lui Julian am mers la petreceri, unde am cunoscut alti Erasmusi debusolati ca mine. ESN (Erasmus Student Network) este una din organizatiile care planifica o sumedenie de evenimente pentru noii Erasmusi, incepand de la jocuri de societate, la cursuri de dans, excursii in alte orase, pana la petreceri cu tematica. E pacat sa ratezi vreun eveniment pentru ca pierzi ocazia sa cunosti lucruri noi. Asa am cunoscut culturile altora. Din seara in care fiecare a gatit ceva specific tarii lui, ne-am apropiat de alte culturi. E fascinant sa descoperi alte obiceiuri, traditii si mentalitati. Am trait un soc cultural si abia atunci mi-am dat seama ce putine lucruri stiu despre altii. Spiritul latin al argentinienilor, pofta de viata si modul de exprimare al italienilor prin gesturi, ritualul turcesc al mesei si punctualitatea germanilor sunt doar cateva din experientele traite.

Pe masura ce timpul a trecut s-au legat prietenii. La inceput eram 4 romance de la ASE, iar in semestrul al II-lea 5. Acum suntem 5 prietene. Invatam alaturi de germana si alte limbi straine: spaniola si italiana de la prietenii mei, experimentam noi retete culinare, mergeam la baschet, pentru ca sportul in timpul liber este indragit de nemti si ofera studentilor nenumarate optiuni. Am facut excursii si am cunoscut mai mult din tara gazda. In fiecare zi remarcam diferentele intre societatea in care eram musafir si cea de acasa. In fiecare zi invatam ceva nou!
11 luni par o perioada lunga, dar timpul a trecut nespus de repede. Inainte sa plec imi facusem multe griji. Trebuia sa ma descurc singura. Ma gandeam ca nu ma voi adapta, ca nu voi intelege cursurile si imi era mare teama de singuratate. Dar am avut curajul sa incerc lucruri noi, sa cunosc oameni deosebiti. Fiecare student Erasmus este ca o carte cu povesti interesante ce asteapta sa fie descoperite.

Erasmus m-a schimbat, mi-a deschis orizonturi, mi-a aratat ca se poate si altfel, mi-a oferit prieteni minunati si amintiri care nu vor fi niciodata sterse. M-a determinat sa fiu independenta, sa caut singura solutii pentru problemele mele, sa am incredere in mine si in deciziile mele.
Privesc acum in urma cu nostalgie, insa nu voi uita niciodata regula de baza a Erasmus-ului: CARPE DIEM!

Camelia Mihaela Costea
Academia de Studii Economice


Impresii  din Slovenia

Proiectul intitulat:”Tehnici Inovative de Predare-invatare aplicabile in formarea profesionala a elevilor” , avand nr. LLP-LdV/VETPRO/2011/RO/010 a raspuns nevoii de formare pentru opt profesori formatori sau metodisti, cu activitate de mentorat din Colegiul Economic Hermes Petrosani.

Ceea ce ne-am propus prin acest proiect a fost: sa consolidam dezvoltarea si perfectionarea metodelor de predare prin utilizarea instrumentelor e-learning in procesul educativ, sa utilizam platformele moodle, blogurile, site-urile de internet, sa aplicam metodele AEL, wiki, printr-un schimb de experienta realizat intr-un singur flux la Colegiul Vocational din cadrul Centrului Scolar Ptuj-Slovenia in perioada 7-20 mai 2012.

Prin acest proiect s-a dorit sa se realizeze transferul, imbunatatirea, actualizarea competentelor, a metodelor si practicilor inovatoare in domeniul formarii profesionale, deplasarea accentului de la teorie la punerea in practica a competentelor pentru a duce la stimularea dezvoltarii fortei de munca in zonele defavorizate, dezvoltarea competentelor-cheie la elevi  in scopul promovarii adaptabilitatii si flexibilitatii pe piata muncii, facilitand tranzitia de la scoala la viata activa. 
Cei opt participanti au impartasit experientele dobandite colegilor de serviciu stimulandu-le interesul pentru autoperfectionare si dorinta de a participa la programe comunitare de formare profesionala Leonardo da Vinci.

Iata cateva din impresiile din Slovenia ale acestora:
„In luna mai 2012 am descoperit o tara mica, dar incantatoare: Slovenia. Primul impact au fost peisajele  desprinse ca dintr-o poveste, autostrazile bine puse la punct si localitatile cochete. Al doilea impact a fost vechiul oras PTUJ care iti dadea impresia ca ai coborat in evul mediu: stradute inguste, pravalioare imbietoare, totul convergand spre cetatea care domina triumfatoare orasul, privind catre Drava care incinge ca un brau localitatea. Al treilea impact – oamenii: binevoitori, civilizati, gazde desavarsite. Iti descopera obiceiurile si traditiile cu vadita mandrie.  Modesti cand vorbesc despre ei, sau despre scoala lor. Insa scolii ii acorda o atentie speciala. Caci scoala este intr-adevar un lacas de cult.  Acest oras cu iz medieval ocroteste scoli inzestrate cu cel mai inalt nivel tehnic. Te surprind peste tot tablele ,,Smart”, calculatoarele conectate la internet, mobilierul modern. Platforma ,,Moodle” este ceva obisnuit pentru profesori si elevi. Ma bucur ca am avut privilegiul sa cunosc slovenii si sistemul lor educational performant.”(I.C.M)

“Mi-am imbunatatit competentele lingvistice, atat cele din vorbirea curenta, cat si cele din domeniul profesional datorita faptului ca am avut ocazia sa desfasor activitatile profesionale intr-un mediu in care se vorbea limba engleza si eventual germana.”(K.L)

“Ne-am integrat cu usurinta in colectivul Colegiului Vocational Ptuj, fiind acceptati cu incredere si simpatie de colegii nostri sloveni si participand la viata socio-culturala totodata. Am ramas in contact cu ei dorind sa ne consultam periodic si sa  dezbatem probleme cotidiene cu care ne confruntam in activitatea profesionala curenta“(M.S.)

“Acest schimb de experienta a fost unul constructiv, organizatia de primire a corespuns cerintelor noastre, a fost potrivita pentru organizarea unui schimb de experienta privind metodele si practicile inovatoare in domeniul formarii profesionale. In timpul activitatilor de la Colegiul Vocational-Ptuj am apreciat modul in care institutia este racordata la cerintele de pe piata fortei de munca”(P.L)

“Apartinem spatiului comun european si consider ca asemenea schimburi de experienta  intre cadre didactice din tari ale Uniunii Europene sunt deosebit de utile. Este important sa ne onoram statutul de ”Scoala Europeana“ dobandit in anul 2011 prin implementarea unor astfel de programe”(T.M).

„Din prima clipa cand am pasit pe pamantul sloven am stiut ca experienta pe care o voi acumula va fi unica. Cele doua saptamani de schimb profesional si intercultural au avut o influenta majora asupra viziunii mele privind invatamantul european. Prin activitatile derulate in cadrul schimbului am putut face o comparatie intre conditiile pe care le au elevii in scoala romaneasca si cei din Slovenia. M-a uimit grija statului sloven pentru elevii sai. Proiectul  din Slovenia a insemnat pentru mine experienta profesionala, prietenie, cooperare si inca un pas spre perfectionarea mea.”(I.C)

”Participarea la acest program a avut o influenta pozitiva asupra perfectionarii mele in calitate de cadru didactic. A constituit un schimb de experienta european si mi-a oferit posibilitatea de a analiza, pe de o parte, activitatea didactica desfasurata in cadrul unui sistemul educational similar celui din care provin, iar pe de alta parte, de a compara metodologia de predare – invatare din tara noastra cu metodele aplicate in sistemul de invatamant sloven. In urma participarii mi-am revizuit si imbunatatit competentele de utilizare a metodelor e-learning in cadrul procesului de predare – formare a elevilor. Pe plan personal, mi-am imbogatit cunostintele generale referitoare la cultura, traditile, valorile poporului sloven si  am avut ocazia sa vizitez o serie de obiective turistice.”(M.L)

Cerasela Tetileanu
Colegiul Economic Hermes Petrosani


Proiectul Let`s Talk About Recycling Art

Eco Art, un acronim pentru „Let'sTalk About Recycling Art", este un proiect  lingvistic in sfera ecologiei si artei care implica elevi cu deficiente auditive din doua scoli,  din Turcia, Tuzla Rotary Bölge Vakfi Isitme Engelliler Ilkögretim Okulu, scoala partenera in proiect, si din Romania, Grup Scolar „Vasile Pavelcu" Iasi, scoala coordonatoare.
Proiectul isi propune sa dezvolte abilitatile de comunicare, socializare si aptitudinile practice ale celor 20 de elevi implicati, prin activitati de tip ecologic si artistic desfasurate impreuna cu partenerul din Turcia.

Cel mai important produs final este un software de tip dictionar de cuvinte si semne care va asigura translarea pentru un numar de cuvinte de baza in trei limbi, turca-engleza-romana. Alt produs final este constituit din obiecte create in cadrul unor activitati de grup din alte materiale considerate inutile sau uzate.
In cadrul parteneriatului scolar bilateral au fost planificate doua schimburi de elevi. Primul schimb de elevi s-a desfasurat in perioada 19.04.2012 - 30.04.2012 cand echipa formata din 10 elevi si doi profesori ai Grupului Scolar „Vasile Pavelcu” s-a deplasat la scoala partenera din Turcia. Schimbul a fost extrem de placut si eficient impletind optim activitatile planificate specifice de tip lingvistic, ecologic, cultural si artistic cu cele recreative. In toate activitatile au fost implicati majoritatea elevilor si profesorilor din scoala partenera. Activitatile proiectului au fost integrate practic in planul activitatilor normale ale scolii, de exemplu in cadrul orelor de educatie plastica s-au realizat: pictura tip „Ebru”, ornarea cutiilor si pictarea „Zidului Prieteniei” situat in curtea scolii.

S-au realizat machetele unor cladiri istorice reprezentative din Istanbul din materiale reciclabile si s-a participat la serbarile specifice perioadei vizitei (Ziua Nationala a Turciei), la care au luat parte si parintii si reprezentantii comunitatii locale. S-a realizat o vizita la primaria districtului unde au fost prezentate primarului obiectivele si activitatile proiectului. Acesta a apreciat parteneriatul ca fiind novator si util si a oferit cadouri simbolice echipelor. La activitatea de plantare de pomi au participat pe langa echipele proiectului si ceilalti elevi, profesori si parinti prezenti.

Toti elevii si parintii implicati din ambele echipe au participat cu interes apreciind deschiderea pe care acest parteneriat o ofera din toate punctele de vedere, conform obiectivelor proiectului.  Legatura intre cele doua echipe se mentine in principal prin e-mail si pagina Facebook a proiectului.

Pana in acest moment am stabilit si am filmat semnele specifice limbii turce, urmand ca cele pentru limba romana sa le filmam in cadrul celui de-al doilea schimb de elevi care va avea loc la Iasi.
Pagina de internet a proiectului a fost deja realizata urmand ca dupa strangerea tuturor materialelor necesare sa finalizam dictionarul trilingv. Echipa de proiect isi propune o diseminare cat mai larga a rezultatelor proiectului, la nivelul scolii, elevilor, parintilor, profesorilor (profesorul de engleza in mod special), la nivel local, national si international, in acest scop un rol important avandu-l site-ul proiectului permanent actualizat, www.ecoartcomenius.webs.com.

 

 

 

 

 

 

 

Profesor Theodor Sirbuletu, coordonator de proiect
http://www.facebook.com/people/Eco-Art-Comenius-Bilateral/100002911082596
http://www.ecoartcomenius.webs.com
eco_art2011@yahoo.com


Grecia, taramul muzelor

Am auzit cu totii de Marile Piramide, de Marele Zid Chinezesc, de Muntele Olimp. ”Din auzite” a fost, pana nu de mult, cea mai rapida sursa de propagare a informatiei. Multe auzi, insa, si mai multe iti imaginezi, asta, pana intr-o zi, cand nu mai rezisti si mergi sa vezi cu ochii tai ceea ce auzul stia de atat de mult timp. Asa incepe aventura mea in Elada, pamantul vechii civilizatii grecesti, al zeilor, al muzelor, al povestirilor cu eroi neinfricati. Grecia, cea din zamislirile mintii noastre, exista oare cuadevarat? Am pornit sa aflu, intr-o dimineata fierbinte de iulie. Prin geamul autocarului imaginile se perinda prin fata ochilor ca actele unei piese de teatru scurt. Locurile prin care treci, desi nu le-ai mai vazut vreodata, iti par cunoscute. Specificul balcanic te insoteste peste tot, o buna parte din drum. Ajunsi in Grecia, peisajul se schimba. Campiile verzi iau locul unei vegetatii uscate, muntilor arizi. Livezile de maslini compenseaza, totusi, nevoia ochiului de verde. Cobor sovaielnic in tumultul capitalei eline. Un amestec pestrit de nationalitati si limba necunoscuta te fac sa crezi ca ai ajuns in Babilon. Nu e timp de pierdut insa, feribotul pleaca intr-o ora.

In portul Pireu, constructia de metal a gigantilor plutitori te face sa te simti ca o furnica.  Pescarusii plutesc pe deasupra, aerul salin iti invadeaza narile, in timp ce albastrul marii te distruge si te intrupeaza din nou, in simtire si traire pura. Insulele mari pe langa care trece vaporul sunt invaluite intr-o ceata mistica. Te astepti parca, in orice clipa, sa auzi cantecul trist al unei sirene sau sa vezi iesind din mare, furca lui Poseidon. Incredibil! Imi tin rasuflarea pentru o clipa in fata spectacolului grandios...

Timpul se comprima repede in fata frumusetii... alunecam pe valuri... la orizont se se iveste treptat Insula lui Zeus, Creta. Ochii nu se mai opresc din ras... la hotelul Semiramis unde suntem cazati, primul impuls este sa dai inapoi. Ai senzatia ca ai intrat in monitorul de acasa cu celebrul wallpaper exotic. Iesim hipnotizati pe faleza, oboseala drumului a disparut ca prin minune... adormim tarziu, in noapte, in zumzetul departat al valurilor.

Zorii zilei urmatoare aduc in prim plan principalul motiv al deplasarii in Grecia: cursul  Comenius „Digital Story Telling in the Classroom”. Cursanti din toate colturile Europei fac cunostinta cu profesorii. Toata pregatirea pe care o ai in spate (facultati, mastere, doctorate, atestate de limba) e gatuita de emotii. Niciodata in viata ta nu te-ai simtit atat de „expus”. Treptat realizezi ca si ceilalti participanti trec prin aceleasi stari. Capeti curaj. In amestecul de accente (limba e doar una, engleza) se leaga o simbioza. Orele incep...

Pentru mine, „Digital story telling in the classroom" a constituit prilejul primei pelerinari in spatiul european si, totodata, prima mea experienta "digitala". Fascinat de literatura, muzica si IT, acest curs a imbinat intr-un mod placut si eficient pasiunile mele cat si dorinta de cunoastere si dezvoltare profesionala. Daca prima zi a constat in primirea si cunoasterea candidatilor, a doua zi a debutat cu primele ore de curs si ateliere de lucru. Dupa prezentareacandidatilor, a domeniilor de activitate ale acestora, precum si a expectantelor, profesorul Retalis ne-a introdus in conceptul de Digital Story telling. A face o poveste digitala mai intai inseamna sa cunosti elementele cheie ale unei povestiri. Pentru a putea exemplifica mai bine, participantilor li s-a cerut sa alcatuiasca o poveste colectiva (fiecare participant si-a adus propria contributie in cadrul povestii, rezultand, in final, o povestire bine legata) si, ulterior, o poveste pe echipe. Povestea echipei Romaniei, alcatuita din mine si profesor Gabriela Vulturu, s-a numit ”Fata de dincolo de curcubeu” si a avut ca punct de plecare, povestirea initiala, din clasa. Dupa citirea creatiilor, ni s-au prezentat programele Comic Lab, Comic strip Creator, kar2ouche, Comic Life. Scopul acestor programe este de a face predarea si invatarea mai atractive, mai pe intelesul elevilor, care folosesc intens calculatorul. E, intr-un fel, o a doua limba, un jargon, am putea spune, al generatiei actuale...

A treia zi, activitatile culturale au fost pe primul loc, organizatorii propunandu-ne gasirea unui subiect pentru proiectul final. In cautarea inspiratiei, am vizitat pestera lui Zeus, statiunile Elounda si Agios Nikolaus. In drum spre pestera lui Zeus ghidul ne readuce aminte fragmente din mitologia greaca. Drumul spre pestera e destul de abrupt, insa, nu e timp de respirat, intalnirea cu eposul grecesc e coplesitoare...

Ziua a patra a constat in ore de curs, prezentari video, folosirea ICT, atelier de lucru. Prezentarea in detaliu a programelor Comic Lab, Comic strip Creator, kar2ouche, Comic Life cu exemple concrete de folosire la clasa a fost urmata de utilizarea efectiva a programelor, individual si pe echipe.  Participantii au invatat sa foloseaca programele raportand problemele intalnite si discutand despre cum vor putea sa le aplice efectiv la clasa. Toate aceste programe favorizeaza crearea unei povesti digitale. Povestile digitale pot fi create atat de profesori cat si de catre elevi. Povestile digitale create de profesori pot fi folosite ca mod atractiv la predarea unei noi lectii, cat si la evaluarea cunostintelor elevilor. De exemplu (acest exemplu l-am dat si la curs), pot crea niste personaje (desenate, imagini cu animale) care vor vorbi in rime, lasand, la un moment dat, elevii sa completeze rimele lipsa, ale personajelor, ramase fara inspiratie. Personajele vor avea deasupra capului balonase (care arata gandirea sau vorbirea) eliptice, permitand elevilor sa-si exprime liber imaginatia. Un alt mod de folosire a programelor este de a lasa elevii sa-si creeze propria povestire, cu propriile poze, pornind de la o anumita tema, de exemplu: alcatuiti o poveste digitala in care sa narati intamplarile imaginare ale animalului vostru preferat.

A cincea zi a prilejuit din nou intalnirea cu activitatile culturale si excursiile. Atelierul de olarit, specific grecesc, muzeul instrumentelor muzicale grecesti (cu un recital din partea artistului local), ferma viticola Boutari (cu proiectia filmului despre civilizatia greceasca), casa memoriala Nikos Kazantsakis, au reprezentat din nou surse de inspiratie pentru proiectul final.
Ultima zi de cursuri. Prezentarea proiectelor candidatilor, ce a constat in realizarea unei reviste de benzi desenate in programul ComicLab, a fost un prilej bun pentru echipa Romaniei pentru a seface remarcata cu proiectul „In cautarea muzelor”. In urma evaluarii proiectelor am obtinut cel mai bun punctaj. Ziua a continuat cu prezentarea unor metode alternative de creare a povestirilor digitale si cu discutii, precum si cu acordarea certificatelor de absolvire a cursului. Nu am uitat sa facem schimb de adrese de e-mail si sa punem la cale un nou proiect. Suntem euforici. De data asta nu mai avem emotii...

Oricate experiente am avea, parca niciuna nu e suficienta... impactul este cu atat mai mare cu cat elementele de noutate sunt mai multe. Plecand de la cadrul in care s-a desfasurat, oamenii si culturile intalnite, si pana la programele invatate, cursul „Digital story telling in the classroom" a fost o oportunitate deschisa in calea invatamantului modern. Noi portite de acces, noi metode de predare, constientizarea nevoilor proprii si dezvoltare continua, acestea sunt principalele chei inerente invatamantului actual. Metodele coercitive sunt de domeniul trecutului. Mijloacele moderne (calculator, internet) duc educatia la un nou nivel.
Pentru cateva momente, o echipa de profesori din toate colturile Europei s-a abandonat in paradisul Marii Mediterane. Pentru cateva secunde, am fost un singur om: profesorul european.

Semnat, al dumneavoastra calator in tara lui Zeus,
Prof. Adrian-Viorel Gherghe, Palatul Copiilor Vaslui


Asistent Comenius  sau....... drumul spre descoperire

Experienta Comenius nu se poate descrie in cuvinte, trebuie traita! Acesta este si a fost raspunsul meu pe intreaga durata a stagiului de asistent Comenius, la intrebarile venite din partea persoanelor interesate sa candideze pentru un stagiu Comenius si care doreau sa vada aceasta experienta prin ochii mei.

Un astfel de proiect  trebuie trait cu multa implicare personala si profesionala. Cel putin asa l-am trait eu. Rezultatele acestei implicari ma emotioneaza acum, la sfarsitul experientei. Privind la momentele traite alaturi de elevii si profesorii scolii gazda, as dorii sa ma pot intoarce si sa pot avea posibilitatea de a mai petrece o ora de curs impreuna cu fiecare clasa in parte sau cel putin o ora impreuna cu intreaga scoala.

Descoperirea unor noi metodologii didactice, posibilitatea de a pune in practica, aproximativ pe durata unui intreg an scolar, a cunostintelor dobandite in cadrul studiilor de Pedagogie, au condus catre imbogatirea experientei profesionale, deschizandu-mi noi orizonturi pline de resurse pe care nu le-as fi putut cunoaste fara ajutorul acestei experiente.

Am apreciat foarte mult ajutorul colegilor, de care am avut parte de fiecare data cand l-am solicitat si totodata am simtit cum efortul pe care l-am depus a fost apreciat. Atunci cand activitatile propuse de catre asistentul Comenius sunt primite cu bratele deschise, succesul acestor activitati este inevitabil.

Totodata am devenit mult mai responsabila si am invatat sa ma organizez in asa fel incat sa pot respecta termenele limita impuse pentru a putea obtine rezultatele asteptate. Pentru prima data am descoperit semnificatia si eficienta activitatilor CLIL iar acest lucru mi-a schimbat modul de a ma organiza si reorganiza cu usurinta pe parcursul unei singure ore de curs.

Mi-am imbogatit cunostintele lingvistice invatand o noua limba straina, limba italiana, pe care nu as fi avut posibilitatea sa o studiez daca nu mi-ar fi fost data oportunitatea de a-mi desfasura stagiul Comenius in Italia.

De asemenea, Comenius a reprezentat pentru mine posibilitatea de a ma imbogati ca persoana.  Oamenii extraordinari pe care i-am cunoscut mi-au dat certitudinea ca familia este un loc unde se reunesc persoane extraordinare, indiferent de nationalitate, culoare, sex, religie, etc...,  pentru a-si impartasi sentimente, emotii, idei.

Unul dintre cele mai importante aspecte ale proiectului Comenius a fost pentru mine faptul ca mi s-a oferit posibilitatea de a-mi reprezenta tara si ca am putut-o face cunoscuta pentru minunatiile ce o caracterizeaza. Am incercat sa fiu un ghid cat mai complex al plaiurilor Romanesti si sper ca am si reusit.

Deoarece avem nevoie intotdeauna de noi experiente pentru a ne imbogati spiritual si profesional sper ca aceasta scurta destainuire sa indrume pasii cat mai multor persoane catre o experienta Comenius extraordinara, plina de emotii, bucurie, entuziasm si reusita!

Narcisa Enache- Asistent Comenius la
Scuola Media Statale Giacomo Matteotti din Sicilia (2011-2012)


Vizitele de studiu, de la participare la organizare

Participarea la o vizita de studiu este o experienta  care genereaza adesea provocari in viata profesionala a beneficiarilor si deschide institutiilor  noi perspective, in special privind cooperare internationala.
In schimb, organizarea unei vizite de studiu este un demers  care implica mult mai multe resurse si la a carei reusita concura nu numai un program de calitate ci si eforturile conjugate ale echipei din spatele organizatorului vizitei.

Anual, in Romania se organizeaza 8 vizite de studiu ale caror teme sunt direct corelate  cu prioritatile nationale ale sistemului de educatie si formare profesionala si care reflecta bunele practici dezvoltate pe diferite componente ale sistemului, la nivel national.
Masura reusitei vizitelor organizate in Romania, o dau concluziile rapoartelor de grup ale celor 84 de experti si factori de decizie din diferite tari europene, participanti in la aceste vizite.

Pentru reusita vizitelor organizate, mentionam in cele ce urmeaza organizatorii romani in anul scolar  2011-2012:
Avacovici  Adina (Grupul Scolar  "Francisc Neuman", Arad - Guidance – a tool of today’s training;
Hanciuc Nina ("Agentia Romana pentru Asigurarea Calitatii in Invatamantul Preuniversitar) -Good practices in developing quality assurance mechanisms  through E.U. programmes;
Acostoaie Lidia (Inspectoratul Scolar Judetean Suceava)- School leadership development programmes – an integrative  approach.
Gojda Olimpia si Chira Cristiana (Casa Corpului Didactic Mures)- Managing career development in a multicultural society.
Constandache Simona ( Inspectoratul Scolar Judetean Timis)- School internal evaluation - a way for education improvement.
Mighiu Rodica- (Inspectoratul Scolar Judetean Botosani) - Impact des programmes europeens sur la formation continue des enseignants.;
Duminica Stefania (Directia de formare a personalului didactic - MECTS) -Pratiques de formation continue des enseignants et des  chefs d’etablissements.
Mirescu Cristian si Zabava Mihaela (Centrul National pentru Evaluare si Examinare)- ICT in national assessment and examinations reform in Romania.

Avand  in vedere ca pe 12.10.2012  este termenul limita pentru runda 2 la Vizite de studiu ii invitam pe toti cei interesati sa candideze, mai ales reprezentantii  partenerilor sociali in educatie, ai institutiilor VET si pe cei care activeaza in institutiile localizate in mediul rural.
Informatiile privind depunerea candidaturi sunt disponibile pe site-ul www.llp-ro.ro la sectiunea Vizite de studiu.


Mobilitate pentru  formare continua a personalului implicat in domeniul educatiei  adultilor

Developing Oral Fluency for Teachers of Adult Learners: A Practical Ideas Course

Ma numesc Sorina Monica Andrei si ca profesor de limba engleza la Scoala Postliceala Sanitara a Grupului Scolar de Servicii „Sfantul Apostol Andrei” din Ploiesti, am participat in perioada 29 iulie – 12 august 2012, la un curs de formare continua ce s-a desfasurat in binecunoscutul oras universitar Exeter din regiunea Devon, situat la aproximativ 250 kilometri de Londra, in sud-vestul Marii Britanii.
Cursul s-a numit Developing Oral Fluency for Teachers of Adult Learners: A Practical Ideas Course si participarea mea a fost posibila in anul scolar 2011-2012, datorita finantarii obtinute prin ANPCDEFP din fondurile Uniunii Europene in cadrul Programului de Invatare pe Tot Parcursul Vietii (Lifelong Learning) 2007 - 2013. Grantul a fost obtinut pentru mobilitati individuale de formare continua (in-training service), iar cursul – accesat din catalogul de cursuri Grundtvig, a avut o durata de 2 saptamani si s-a desfasurat pe durata a 35 de ore de curs, 2,5 ore de cercetare aprofundata si 15 ore (4 excursii) desfasurate in locuri cu semnificatie culturala si istorica. Cursul a fost centrat pe dezvoltarea lingvistica personala si pe metodica predarii limbii engleze adultilor, avandu-se in vedere descoperirea ideilor practice ce dau rezultatele cele mai bune in predarea la clasele de adulti. Intreaga activitate s-a finalizat cu primirea Certificatului de participare si a documentului Europass Mobility.

Institutia de invatamant organizatoare este International Projects Centre, una dintre cele mai prestigioase din Marea Britanie in domeniul predarii cursurilor de limba engleza pentru profesori si pentru cei care nu sunt nativi (atat tineri cat si adulti), institutie acreditata de BRITISH COUNCIL si membra a ENGLISHUK. Incepand din 2010, cursul la care am participat, Developing Oral Fluency for Teachers of Adult Learners: A Practical Ideas Course, este sustinut in 5-6 sesiuni anual de catre profesori formatori bine pregatiti si se bucura de un real succes. In aceasta institutie, situata intr-o cladire istorica, aproape de centrul orasului Exeter si pe malul raului Exe cu vedere asupra intregului oras, sunt in permanenta mai multe cursuri ce se desfasoara in paralel,  institutia putand fi considerata un colegiu in miniatura (in perioada in care am fost eu mai erau acolo cursuri destinate profesorilor de limba engleza din invatamantul primar si gimnazial, dar si cursuri CLIL pentru profesorii ce predau discipline diferite in limba engleza – in total am fost 100 de profesori din intreaga Europa).

Participantii la stagiu au fost din: Romania-1, Belgia-1, Republica Ceha-1, Germania-2, Turcia-1, Italia-1 si Spania-4. De remarcat este faptul ca din cei 11, doar 7 au participat cu o bursa Grundtvig, iar eu am fost singura care a solicitat si completat Documentul de Mobilitate Europass, ceilalti venind cu fonduri proprii din dorinta de a studia o limba engleza de calitate si de a invata intr-un oras universitar britanic noi metode de predare la clasele de adulti. Diferentele culturale nu ne-au separat, din contra, am petrecut impreuna nu doar timpul destinat cursurilor, dar am si luat pranzul impreuna pe malul raului Exe, inconjurati de verdeata, lebede, turisti incantati de priveliste si britanici prietenosi dar excentrici. Am fost cazati la familii britanice din Exeter, am avut astfel privilegiul de a petrece timp pretios in compania gazdelor, englezi nativi, experienta ce ne-a permis imersiunea totala in limba engleza si posibilitatea de a ne imbunatati competentele lingvistice si de comunicare. Mai mult de atat, activitatile de socializare organizate pentru noi de IPC in fiecare seara ne-au ajutat sa ne cunoastem, sa facem schimb de experiente culturale, sa ne dezvoltam aria de cunostinte legate de tarile europene si de sistemele de invatamant de acolo in comparatie cu sistemul romanesc, sa legam prietenii care se pot concretiza in viitoare proiecte sau parteneriate si nu in ultimul rand, am invatat ce inseamna cetatenia activa europeana si rolul fiecaruia in marea familie ai carei membri suntem si noi.

Activitatile desfasurate in cele doua saptamani au fost extrem de variate si au vizat nu doar dezvoltarea de competente lingvistice personale, ci si dobandirea de noi cunostinte, deprinderi si abilitati in predarea limbii engleze la clasele de adulti. Metodele folosite de trainera noastra, Catherine Newman, au fost deosebit de atractive, acestea au variat de la gruparea participantilor in moduri diferite si schimbarea locurilor in fiecare zi, pana la sustinerea unor activitati demonstrative in fata colegilor. Apreciez dinamismul cu care s-au desfasurat activitatile, provocarile lingvistice si metodice cu care am fost intampinati in fiecare zi si tipurile variate de activitati desfasurate care vizau exact ceea ce noi cautam: idei practice pentru dezvoltarea fluentei adultilor pe care ii avem drept elevi. Doresc sa remarc multitudinea de materiale cu care m-am intors de la curs si pe care intentionez sa le folosesc in noul an scolar impreuna cu toate ideile noi ce le-am insusit acolo. De asemenea si faptul ca trainera Catherine Newman continua sa ne trimita materiale pe mail chiar si dupa terminarea cursului. O activitate importanta a fost cercetarea a 20 de manuale de limba engleza ce puneau accentul pe dezvoltarea fluentei si alegerea celor mai interesante activitati pentru a le desfasura cu colegii in timpul cursului. Interesanta a fost si activitatea pe care a trebuit fiecare sa o sustina in fata colegilor, pentru care am avut timp alocat de pregatire si in urma careia am primit feed-back nu doar de la trainera, ci si de la colegi. Nu in ultimul rand doresc sa mentionez cea mai interesanta activitate pe care am avut-o la curs, si anume sustinerea unei prezentari in grupuri de trei persoane despre cultura britanica, fara utilizarea internetului in realizarea acesteia. Grupul din care am facut si eu parte a decis realizarea unui sondaj de opinie in randurile englezilor nativi despre cele mai reprezentative aspecte ale culturii britanice. Am intervievat 35 de britanici, care s-au dovedit a fi foarte receptivi si gata sa ofere informatii, atat pe strada, cat si in cafenele sau puburi, fiecare oferindu-ne 5 aspecte reprezentative ale culturii britanice in propria lor opinie. Analiza raspunsurilor a fost activitatea cea mai laborioasa, dar si cea mai interesanta, deoarece am reusit sa facem o statistica si chiar grafice cu topul aspectelor unice ale culturii britanice si am descoperit lucruri interesante despre englezi pe care le-am prezentat apoi si colegilor. Materialele puse zilnic la dispozitie, diversitatea metodelor de lucru si a strategiilor folosite si tipurile diferite de activitati au reprezentat o motivatie puternica pentru insusirea continuturilor si pentru consolidarea competentelor de predare a limbii engleze.

IPC s-a ocupat in detaliu de sederea noastra in Exeter, de aceea a organizat pentru noi 4 excursii (prima in parcul national Exmoor, a doua in Tintagel – locul unde a trait regele Arthur si cavalerii mesei rotunde – si Boscastle, a treia in Bath – statiunea cu bai termale din vremea romanilor si ultima in Totnes, parcul national Dartmoor cu plimbare cu vaporul pe raul Dart si vizitarea oraselului Dartmouth – locul de unde au plecat primii pelerini spre America in 1620), excursii in care am avut ocazia sa vedem cele mai interesante locuri din Devon, sa aflam multe detalii de la ghizii ce ne-au insotit si sa intelegem mai bine cultura britanica si modul de viata al englezilor. De asemenea in fiecare seara au existat activitati culturale si de socializare organizate de IPC pentru noi: participarea la doua Red Coat Guided Tours – plimbari gratuite cu ghizi in Exeter pentru a afla despre istoria, cultura, traditiile si obiceiurile mai mult sau mai putin excentrice ale locuitorilor de pe raul Exe, despre fantomele ce bantuie inca nestingherite vechile si modernele cladiri din centrul orasului, stingand si aprinzand luminile si televizoarele dupa bunul plac si spre deliciul turistilor, organizarea unei serate – pentru invatarea si practicarea dansurilor traditionale englezesti si a unui curs de salsa, intalniri in puburile autentic englezesti din Exeter – pentru a cunoaste atmosfera vietii din Marea Britanie si cultura englezeasca legata de pub quiz-uri (bine-cunoscutele concursuri de cultura generala si britanica ce se desfasoara intre echipe doar in puburile englezesti, cu toate ca formatoarea a organizat unul chiar in ultima zi de curs).

Vizitarea in amanunt a orasului (Catedrala din Exeter, parcurile si muzeele) impreuna cu ceilalti participanti la curs, la fel si intalnirile intr-un mediu informal ne-au dat ocazia sa socializam folosind limba engleza si sa aflam multe unii despre altii si despre realitatile sociale si educationale aflate in tarile din care proveneam fiecare. Unul din scopurile acestui curs – crearea situatiilor de comunicare efectiva in limba engleza pentru dezvoltarea fluentei participantilor – a fost atins pe de-a-ntregul, baia de limba ajutandu-ne in mod clar sa ne perfectionam abilitatile de comunicare orala, de relationare in limba engleza si de exprimare a propriilor opinii. De asemenea, a reprezentat contextul propice pentru ca toti cursantii sa-si insuseasca temeinic elemente esentiale de cultura si civilizatie britanica, o multime de detalii legate de istoria recenta sau mai indepartata a Marii Britanii si aspectele definitorii ale acestui spatiu european. 


1

Cine ce face in echipa TiA

Vara aceasta a fost plina si odata cu ea au venit si o serie de modificari in echipa Tineret in Actiune!

Roxana Nan, noua noastra colega in urma concursului de la finalul lunii august a inceput sa lucreze in cadrul echipei TiA pe 24 septembrie, alaturi de Andreea Popovici si Vlad Groza pentru Schimburi de Tineri.
La Initiativele tinerilor echipa ramane formata din Andreea Olteanu si Ileana Racoviceanu.

Proiectele pentru democratie participativa si Intalnirile tinerilor si ale responsabililor de politici de tineret  sunt in prezent gestionate de Irina Giulescu.

Serviciul European de Voluntariat are drept responsabili, incepand din septembrie, pe Elena Alexandru, Miruna Covaci si Emanuel Franga. Proiectele de formare si retele au fost preluate de Roxana Cristea.

Structura cu distributia de sarcini actualizata impreuna cu datele de contact este disponibila la http://www.tinact.ro/contact-an


Laboratorul de Educatie Nonformala – din nou, zile bune pentru nonformal!

1Intre 2-9 septembrie a avut loc cea de-a IV-a editie a Laboratorului de educatie nonformala, un eveniment care, in acest an, a fost organizat in cadrul proiectului NONFORMAL, derulat de FDSC in parteneriat cu ANPCDEFP si ISE, finantat prin Programul Invatare pe tot parcursul vietii.

Ca si la cele 3 editii de pana acum, organizate de ANPCDEFP prin Programul Tineret in Actiune, si in acest an Laboratorul si-a propus sa promoveze educatia nonformala in mod activ, prin metode de invatare ce pot fi preluate si aplicate la nivelul comunitatilor. De asemenea, evenimentul a urmarit realizarea unui schimb de bune practici intre actori educationali din Romania si lucrul in retea.

Ce a insemnat a 4-a editie? Biblioteca vie, Photovoice, ProAction café, Debate, Storytelling, Teatru forum, Teatru de umbre, Teatru labirint, Teatru de improvizatie, Origami-teatru, animatie stradala, animatie socio-educativa, dans contemporan, socio-drama, teatru playback, fotoanimatie. A insemnat 40 de participanti dornici sa cunoasca nonformalul si sa il duca mai departe. A insemnat invatare, bucurie, descoperire, reflectie, planuri de viitor, actiune. Au fost, si in acest an, zile bune pentru nonformal.
Dupa a 4-a editie a Laboratorului de Educatie Nonformala tragem linie si concluzionam:
Laboratorul este o idee buna pentru ca motivele pentru care facem acest eveniment ne impulsioneaza sa mergem mai departe cu scopul de a promova educatia nonformala in Romania.
Laboratorul este o idee buna pentru ca reprezinta un context perfect de invatare pentru cei care participa, cat si pentru cei care vin mai apoi in directa legatura cu acesti participanti.
Laboratorul este o idee buna pentru ca procesul din cadrul evenimentului este in asa fel construit incat se poate adapta oricarei persoane si oricarei organizatii astfel incat fiecare sa poata sa isi ia exact de ce are nevoie atat personal cat si profesional
Laboratorul este o idee buna!
Pe cei care doresc sa citeasca pe scurt ce a insemnat Laboratorul, ii invitam sa acceseze http://nonformalii.wordpress.com/, unde se regasesc si editiile Daily Portita, ziarul evenimentului.


Oricine poate invata. Oriunde. Tot Timpul.
Si la Ziua Educatiei Nonformale!

1Ziua Educatiei Nonformale – cea mai lunga zi din an, care a inceput pe 28 septembrie si s-a incheiat pe 29 septembrie 2012. O zi cat doua, in care sa incapa cat mai multe activitati si evenimente ce promoveaza educatia nonformala. Pentru ca asta si-a propus ZEN si acum, la a doua editie! Si obiectivul a fost atins! O multime de organizatii si institutii din tara au aratat ca nonformalul merita sa iasa in strada si ca oamenii cred in nonformal!

Ziua Educatiei Nonformale 2012 a insemnat, la nivel national:
- 37 de judete acoperite de activitati de educatie nonformala;
- 85 de localitati din mediul urban si rural angrenate nonformal;
- 246 de oameni, scoli, licee, gradinite, biblioteci, instutitii de cultura, organizatii neguvernamentale, companii si institutii publice implicate in activitati;
- peste 190 de activitati de educatie nonformala propuse, dintre care ateliere de creativitate, art terapie si drama terapie, educatie parentala, origami si quilling, training-uri de antreprenoriat in economie sociala, activitati cercetasesti, momente de teatru de papusi, teatru social/forum, coregrafii si dans, proiectii de filme educative, meciuri de debate, activitati de ecologizare, expozitii foto si expozitii photoVoice, vanatori de comori (treasure hunt) si jocuri socio-educative, city quest-uri, flashmob, cafenele publice si cafenele literare

Lista completa a evenimentelor si a partenerilor care le organizeaza in toata tara, este disponibila aici: http://www.nonformalii.ro/evenimente.

Pentru mai multe detalii despre educatia nonformala, inclusiv despre evenimentele din cadul ZEN, puteti sa accesati: http://www.facebook.com/educatienonformala

Ziua Educatiei Nonformale a facut parte din proiectul N.O.N.F.O.R.M.A.L., organizat de catre Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile (FDSC), in parteneriat cu Agentia Nationala pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale si Institutul pentru Stiintele Educatiei, cofinantat prin Uniunea Europeana prin programul Invatare pe Toata Durata Vietii.


Curs de formare raport final TiA

A fost lansat un nou  apel la participare pentru cursul de formare dedicat intocmirii raportului final pentru proiectele aprobate in cadrul Programului Tineret in Actiune.
Cursul de formare se va desfasura in zilele  de 2,  3 si 4 noiembrie in Bucuresti la sediul ANPCDEFP. Termenul limita de depunerea candidaturilor este 21 octombrie 2012. Mai multe detalii gasiti la: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/716.

Coach 2B, Leader 2B, Mentor 2B
Intre 25-29 octombrie au loc la Predeal 3 cursuri de formare dedicate mentorilor, leaderilor si indrumatorilor.
Inscrierea are loc pan ape 14 octombrie.
Detalii aici:
Coach 2B: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/712
Leader 2B: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/713
Mentor 2B: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/714

Tic Tac in Germania
In perioada 2-8 februarie 2013 are loc in Germania cursul international de formare pentru cresterea calitatii proiectelor de formare si retele. Cei interesati pot candida pana pe 18 noiembrie (online) si pana pe 19 noiembrie (posta). Detalii aici: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/721

SOHO in Malta
In perioada 14-18 martie 2013 are loc in Malta cursul international de formare SOHO pentru Actiunea 2 – Serviciul European de Voluntariat. Cei interesati pot candida pana pe 25 noiembrie (online) si pana pe 26 noiembrie (prin posta). Detalii aici: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/722

ATOQ in Danemarca
In perioada 19-24 februarie 2013 are loc in Danemarca cursul international de formare pentru cresterea calitatii proiectelor de Schimburi de tineri. Cei interesati pot candida pana pe 10 decembrie. Detalii aici: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/723

European Citizenship in Youth Work - Turcia
In perioada 8-14 aprilie 2013 are loc in Turcia cursul international de formare European Citizenship in Youth Work, ce urmareste sa sprijine dezvoltarea profesionala a persoanelor active in domeniul tineretului, prin intelegerea si integrarea conceptelor legate de “cetatenia europeana” in activitatile practice din proiectele “Tineret in Actiune” si in lucrul cu tinerii. Cei interesati pot candida pana pe 20 ianuarie 2013 (online) si pana pe 21 ianuarie 2013 (prin posta). Detalii aici: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/724


Publicatiile realizate in cadrul retelei europene Eurydice reprezinta o foarte buna sursa de documentare - prin furnizarea de informatii clare, concise, actualizate si bine documentate - pentru toti actorii implicati in proiecte europene.
Va invitam sa consultati urmatoarele publicatii:

Key Data on Teaching Languages at School in Europe 2012

Studiul Key Data on Teaching Languages at School in Europe 2012 (Date de referinta privind predarea limbilor in scolile din Europa 2012) ofera date ample care pot sta la baza elaborarii de politici si pot contribui la imbunatatirea calitatii si eficientei in invatarea limbilor straine. Promovarea invatarii limbilor este unul dintre principalele obiective ale strategiei Comisiei in domeniul educatiei si al formarii (ET 2020) si reprezinta un element crucial pentru incurajarea mobilitatii transfrontaliere a cetatenilor UE, unul dintre obiectivele strategiei Europa 2020 pentru crestere si locuri de munca.

Publicat o data la 3-4 ani, raportul reuneste diverse surse de date si ofera o imagine de ansamblu completa asupra predarii limbilor in cele 32 de tari participante. Raportul prezinta si tendintele in predarea limbilor straine de-a lungul anilor si analizeaza situatia curenta prin comparatie cu cea din trecut. Studiul ia in considerare 61 de indicatori, repartizati in cinci categorii: context, organizare, participare, profesori si metode de predare. Aceste date statistice sunt insotite de o descriere a contextului si organizarii activitatii de predare a limbilor straine, a gradului de participare a elevilor si a formarii initiale si ulterioare a cadrelor didactice.
Datele provin din patru surse principale: Eurydice, Eurostat, studiul european privind competentele lingvistice si studiul international PISA (Programme for International Student Assessment) al OCDE.

Raportul intitulat Key Data on Teaching Languages at School in Europe 2012 confirma faptul ca engleza este categoric cea mai predata limba straina in aproape toate tarile europene, urmata de departe de franceza, spaniola, germana si rusa. Raportul subliniaza ca un numar tot mai mare de elevi studiaza acum doua limbi timp de cel putin un an in cadrul invatamantului obligatoriu.

Key Data on Teaching Languages at School in Europe 2012 este o publicatie produsa in comun de Eurydice/Eurostat, in stransa colaborare cu Comisia Europeana.

Publicatia este redactata in limba engleza.
Anul publicarii: 2012

http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key_data_series/143EN.pdf

 .... si multe alte titluri interesante.....

Toate publicatiile pot sa fie accesate si descarcate gratuit, de pe urmatoarele adrese:
http://www.llp-ro.ro
http://www.eurydice.org
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/index_en.php


1
2

... te informeaza:

Stagii la Parlamentul European pentru persoanele cu dizabilitati

1Parlamentul European ofera stagii platite pentru persoanele cu dizabilitati. Aceste stagii se adreseaza atat absolventilor de studii superioare, cat si celor care au calificari sub acest nivel. Programul ofera stagii platite de 5 luni pentru persoanele cu dizabilitati si se desfasoara in paralel cu alte optiuni de stagiu si vizite de studiu la Secretariatul Parlamentului European.

Principalul scop al programului este de a oferi unor persoane cu dizabilitati o experienta de lucru semnificativa, ca stagiar la Parlamentul European, dandu-le sansa de a se familiariza cu activitatile acestei institutii.

Date limita pentru inscriere este: 15 octombrie (pentru perioada 1 martie - 15 septembrie)

Mai multe informatii sunt disponibile pe site-ul Eurodesk
http://www.eurodesk.ro/program.php?progid=EU0010000345

Informatii despre alte stagii in institutii si organizatii europene cu termene limita in aceasta luna gasiti aici:
http://www.eurodesk.ro/termene_limita.php


Premiul european pentru pasiuni de-o viata - Seconda Luna

1Daca ai o pasiune deosebita pe care ti-o cultivi, obtinand rezultate remarcabile, atunci acesta ar putea fi Premiul tau!

Concursul se adreseaza tuturor: persoane fizice, grupuri informale si persoane juridice, rezidente sau stabilite oficial in UE sau pe teritorii din UE. Participantii trebuie sa aiba sau sa impartaseasca o pasiune comuna, cu titlu profesional sau nu, indiferent de domeniu sau sector.
Premiul principal este in valoare de 8.000 de euro, dar exista si multe alte premii speciale. 

Data limita pentru preinscriere este: 16 octombrie 2012, ora 18.00 GMT (prin e-mail)
Data limita pentru trimiterea prin posta a documentelor originale este: 31 octombrie 2012, ora 18.00 GMT

Mai multe informatii: http://www.lasecondaluna.it/


Concursul de eseuri pentru tineri CIPE 2012

Centrul pentru Intreprinderi Private Internationale (CIPE) a lansat competitia de eseuri 2012. Scopul este de a incuraja tinerii sa schimbe idei despre cum se pot crea oportunitati pentru tineri sa intareasca democratia si sectorul privat in tarile din care provin. Sunt invitati sa participe studenti si tineri profesionisti din intreaga lume care au intre 18 si 30 de ani.

Pentru fiecare categorie, cei clasati pe locurile I, II si III vor primi un onorariu de 500 de dolari, iar CIPE va publica eseurile castigatoare.

Castigatorul marelui premiu va fi invitat in Statele Unite, cu toate cheltuielile asigurate, pentru a participa la viitoarea conferinta CIPE pe tema democratiei si spiritului antreprenorial, care este programata pentru luna aprilie 2013.

Data limita: 19 octombrie 2012

Mai multe informatii gasiti pe site-ul Eurodesk:
http://www.eurodesk.ro/program.php?progid=EU0010000438


Juvenes Translatores: concurs de traduceri pentru scoli

Esti nascut(a) in 1995 si iti plac traducerile?
Concursul Juvenes Translatores ofera ocazia tinerilor de 17 ani (nascuti in 1995), inscrisi la o scoala din Europa, de a vedea ce inseamna sa fii traducator profesionist. Tinerii liceeni vor participa la un test de traducere care va avea loc in aceeasi zi in toate statele membre ale UE: 27 noiembrie 2012.

Ei vor putea sa-si aleaga combinatia de limbi, dintre limbile oficiale ale UE, respectiv limbile din care si in care vor traduce.

scolile din toata Europa sunt invitate sa se inscrie pe site-ul Juvenes Translatores in perioada: 1 septembrie - 20 octombrie 2012.

Mai multe informatii: http://ec.europa.eu/translatores/index_en.htm  


CL!CK About It: concurs mondial de fotografie

1CL!CK este un concurs de fotografie despre lumea in schimbare, care isi propune sa creeze un mozaic de imagini din toate colturile lumii pentru a arata cum traiesc comunitatile locale si cum lupta populatia pentru a supravietui intr-o societate in continua schimbare.

Tema este: Crize si dezastre. Fotografii profesionisti si amatori pot trimite fotografii care surprind dezastre naturale, revolte politice, conflicte, crize financiare, crize ale dezvoltarii, viata urbana si schimbarile climatice.

Doi fotografi laureati (unul profesionist si unul amator) vor fi selectati pentru a participa la un reportaj pe o tema specifica organizat de Centrul European pentru Jurnalism.

Data limita pentru trimiterea fotografiilor este: 29 octombrie 2012

Toate detaliile legate de participare se gasesc pe: http://new.clickaboutit.net

Concurs: Show me inclusion

1Ai talent artistic? Daca ai intre 12 si 26 de ani, poti sa participi la acest concurs pentru a apara cu creativitate includerea persoanelor cu dizabilitati. 

Participantii pot realiza videoclipuri, fisiere audio, desene si crochiuri pe urmatoarele teme:
- includerea persoanelor cu dizabilitati in viata de zi cu zi,
- importanta includerii,
- potentialul persoanelor cu dizabilitati,
- drepturile persoanelor cu dizabilitati si contributia lor la combaterea saraciei.

Cea mai buna productie va fi prezentata public cu ocazia Zilei internationale pentru eradicarea saraciei, pe 17 octombrie 2012.
Aceasta va fi, de asemenea, realizata profesional si folosita ca instrument de sensibilizare in intreaga lume.

Data limita pentru trimiterea materialelor este: 31 octombrie 2012, ora 23:59 CET

Mai multe informatii: http://www.endexclusion.eu/contest

Concurs european de design

1Esti pasionat de arta grafica si ti-ar placea sa-ti vezi expusa una dintre creatiile tale? Editia 2013 a concursului european de design a fost lansata si te invita sa creezi design-ul mult-visat al jachetei tale de motociclist!

Concursul este deschis tuturor tinerilor europeni cu varste intre 14 si 29 de ani. Scopul concursului este de a promova siguranta rutiera pentru motociclisti, care nu ar trebui sa poarte doar casca, ci un echipament complet de protectie. Modelul premiat al concursului va intra in productie, iar autorii urmatoarelor trei proiecte laureate vor castiga o excursie la Paris si multe alte cadouri.

Data limita este: 30 noiembrie 2012

Mai multe informatii: http://www.concourseuropeendudesign.com

Pentru informatii despre multe alte oportunitati europene, va recomandam sa vizitati site-ul Eurodesk sau sa va inscrieti pe grupul nostru de informare, eurodesk_info.


Primiti acest mesaj deoarece sunteti abonat(a) la AvertiMAIL - buletinul informativ lunar al Agentiei Nationale pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale.

Va rugam sa utilizati urmatoarele modalitati de abonare:
     - daca doriti sa va abonati cu o adresa de yahoo, folositi http://groups.yahoo.com/group/avertimail_anpcdefp/
     - pentru orice alte tipuri de adrese de mail, folositi formularul existent pe http://www.anpcdefp.ro/avertimail.php

Daca aveti proiecte interesante si doriti sa publicati in Avertimail articole despre acestea, daca aveti sugestii si comentarii sau daca doriti doar sa ne scrieti, va rugam sa folositi adresa feedback.avertimail@anpcdefp.ro

Daca doriti sa nu mai primiti aceasta publicatie, va rugam sa trimiteti un mesaj cu subiectul Dezabonare la adresa unregistered@anpcdefp.ro