Cuprins:

Erasmus

Leonardo da Vinci

Comenius

Vizite de studiu

Europass

Tineret in actiune

Eurydice

Eurodesk


 

E.I.L.C.  – ambasador al limbii romane, ambasador al UBB

Universitatea Babes-Bolyai organizeaza in ianuarie 2013 cea de-a XIX-a editie a cursurilor EILC pentru studentii Erasmus, prima editie fiind organizata in 2002. Numarul studentilor participanti la cursurile noastre a crescut de la an la an datorita eforturilor sustinute de mediatizare a acestei actiuni la nivel international. Metodele de promovare a cursurilor trebuie sa fie cu atat mai variate, cu cat in anul academic 2012-2013, la nivel national sunt 8 universitati care ofera 19 cursuri de limba romana studentilor Erasmus si asistentilor Comenius.

Biroul pentru Programe Comunitare promoveaza cursurile EILC in randul universitatilor partenere prin trimiterea de materiale informative tiparite (brosuri, fly-ere, postere) pentru evenimentele studentesti de tipul Erasmus Open Doors Days. De asemenea, universitatea participa la targuri internationale organizate de catre parteneri, contactul direct cu studentii interesati fiind foarte important in atragerea acestora catre UBB. O alta modalitate de promovare este prin intermediul celor 400 de studenti outgoing care devin, de asemenea, reprezentantii universitatii noastre si ai cursurilor EILC, implicandu-se cu prezentari si materiale promotionale la activitatile organizate de catre parteneri pentru studentii autohtoni.

Un alt canal important de popularizare a cursurilor EILC la nivel international este Conferinta Coordonatorilor Institutionali Erasmus ERACON.  Anual, am participat la concursul de postere cu afisul de promovare EILC. In 2012, acest eveniment de anvergura europeana a fost organizat la Cluj-Napoca in cadrul Universitatii Babes-Bolyai, bun prilej de a promova cursurile in randul celor 300 de participanti reprezentand peste 70 de universitati si asociatii internationale, prin sustinerea unei prezentari. Ecourile acestui eveniment s-au concretizat intr-un numar record de aplicatii trimise de parteneri pentru cursurile din septembrie 2012, precum si prin ocuparea in totalitate a locurilor oferite pentru cursurile din ianuarie 2013.

De asemenea, fostii participanti la cursurile EILC oferite de UBB devin ambasadorii nostri in cadrul universitatilor de origine. Experienta pozitiva ii determina sa promoveze in randul colegilor lor aceste cursuri care ofera in primul rand posibilitatea de a invata limba romana in regim intensiv, dar si de a cunoaste cultura si civilizatia romaneasca prin activitatile extra-curriculare oferite (ateliere de olarit, pictura traditionala pe sticla, vizite la muzee, cursuri dedansuri populare romanesti, excursii in imprejurimile Clujului).

Calitatea cursurilor de limba romana este principalul motiv pentru care studentii incoming opteaza pentru EILC-ul oferit de universitatea noastra. Cadre didactice din cadrul Facultatii de Litere si din Departamentul de Limba, Cultura si Civilizatie Romaneasca au dezvoltat de-a lungul anilor materiale pentru predarea limbii romane in mod direct, in ultimii ani sute de studenti internationali descoperind la UBB tainele limbii romane. Cd-uri audio, manuale moderne, materiale video sunt cateva din mijoacele utilizate in metodologia de predare – invatare a limbii romane in cadrul EILC. Evaluarile facute de studenti, observatiile si sugestiile lor sunt de mare ajutor in continua perfectionare a metodei de predare, precum si in identificarea de materiale cu subiecte interesante, pentru a invata limba romana in mod usor si placut.  De asemenea, in cadrul activitatilor extra-curriculare oferim vizionari de filme romanesti premiate la diverse festivaluri internationale, filme subtitrate in limba engleza, pentru a lasa studentului posibilitatea de a audia vorbitorul nativ.

Desi Universitatea Babes-Bolyai ofera studentilor Erasmus programe de studiu in limbile germana, engleza, franceza si maghiara, ne bucura cand acestia decid sa urmeze cursuri pentru specialitatea lor in limba romana, semn ca experienta lor la cursurile EILC a fost pozitiva si cunostintele acumulate in  regim intensiv de-a lungul celor 4 saptamani le dau incredere de a continua studiul in noua limba invatata.

Diana Andries
Responsabil EILC
Biroul de Programe Comunitare – Universitatea Babes-Bolyai din Cluj Napoca


Erasmus-ul meu

Nici bine nu ma intorsesem din Erasmusul de studii, ca deja ma gandeam serios sa plec din nou cu o mobilitate de practica. Erasmusul iti intra in sange si odata ce dai de gust, e greu sa mai gasesti ceva care sa-i semene catusi de putin. Si dupa o mobilitate de studii, te gandesti foarte bine si analizezi situatia din toate punctele de vedere inainte sa aplici pentru o mobilitate de practica. Şi asta pentru ca stii ca e ultimul Erasmus in care vei pleca. Dar amintirile, experienta, prietenii iti vor ajunge o viata...

Am ales sa plec in Malta pentru practica si dupa lungi cautari ale unei firme, am primit si raspunsul favorabil din partea unei scoli de vara de limba engleza care avea nevoie de o persoana sa se ocupe de partea de promovare online si de comunicare strategica. Ce puteam sa-mi doresc mai mult decat sa fiu intr-o tara calduroasa in care se vorbeste engleza ca limba oficiala, sa lucrez intr-un mediu cu foarte multi straini si sa fie si ramura din PR care îmi place cel mai mult?!

In primele saptamani am avut ocazia sa ma obisnuiesc cu scoala si cu diferitele sale departamente, in special cu cel de Welfare unde o mana de ajutor nu strica niciodata datorita numarului mare de cursanti noi, intre 400 si 600 pe saptamana. In ceea ce priveste partea de PR, aveam cate o intalnire de board in fiecare saptamana in cadrul careia trebuia sa-mi prezint propunerile si raportul activitatilor desfasurate. Insa dupa 3 saptamani, lucrurile s-au schimbat radical in masura in care coordonatorul departamentului de Welfare si-a anuntat demisia si m-a propus pe mine inlocuitor pe toata durata verii. Asa am ajuns sa coordonez o echipa de 12 tineri, Welfare Officers, sa tin legatura cu majoritatea hotelurilor din Malta in vederea cazarii cursantilor, sa rezolv in maximum 24 de ore orice problema legata de cazare, mancare, cursuri, examene, prelungirea perioadei de cursuri, transferuri spre si de la aeroport si in putinul timp ramas liber sa ma ocup de planul de comunicare online. Pe langa toate astea, aveam si un telefon la care trebuia sa raspund 24/24, pentru ca era numarul de urgenţă. Si ca sa fiu sigura ca sunt pregatita sa raspund la orice intrebare la orice ora din zi sau din noapte, aveam mereu cu mine un handbook, pe care de altfel l-am si invatat dupa 2 saptamani si multe telefoane.

Chiar daca 45 de grade celsius pot parea cam multe si 24 de ore niciodata indeajuns, mi-a placut extraordinar de mult sa-mi planific fiecare minut si sa pot ajuta cursantii straini derutati, chiar daca asta a insemnat sa vorbesc engleza, franceza, spaniola, portugheza si sa dau mult din maini.

In urma celor 3 luni am realizat ca sunt dependenta de oameni si ca deadline-urile ma motiveaza si ma inspira sa gasesc solutii. Faptul ca dupa doar 3 saptamani mi s-a oferit postul de Welfare Coordinator mi-a intarit credinta ca daca esti bun in ceea ce faci este imposibil sa nu fii remarcat si sa nu ai succes. Si mai mult decat atat, entuziasmul face diferenta. Entuziasmul de a invata, entuziasmul de a gasi solutii, entuziasmul de a cunoaste oameni noi, entuziasmul de a-ti face treaba cat se poate de bine.

Ilinca Draganescu
Facultatea de Filosofie si Stiinte Social-Politice
Mobilitate SMP la Institute of English Language Studies, Malta


Material de la Erasmus Student Network Romania

Transilvania, prin ochii studentilor straini ERASMUS

In perioada 26 – 29 Octombrie 2012, asociatia Erasmus Student Network (ESN) Romania a organizat evenimentul “Halloween in Transylvania”. Cei 400 de participanti, studenti straini ERASMUS, studiaza in prezent la Universitatile din Bucuresti, Iasi, Timisoara, Bacau, Brasov, Alba-Iulia, Targu-Mures, Suceava, Sibiu, Oradea sau Cluj-Napoca.

“In scopul cunoasterii culturii, istoriei si locurilor turistice din Transilvania, am pregatit o serie de activitati, precum cina traditionala romaneasca, turul orasului Brasov, urcare pe Tampa, vizitarea cetatii Rasnov, cat si a pesterii Valea Cetatii.” (Simona Nechifor, organizator ESN Romania).

Tematica evenimentului - Halloween - aduce in prim plan un cadru misterios si inspaimantator, ce ii incurajeaza pe studenti an de an, sa porneasca intr-o vanatoare de comori chiar in interiorul Castelului Bran! Oaspetii au fost intampinati de catre Ordinul Cavalerilor de Medias, cu o prezentare de arme, demonstratii de lupte medievale, costume si dansuri specifice. Nelipsitul Vlad Tepes a condus alaiul catre castel, unde participantii au degustat vinuri vechi si au incercat sa dezlege misterele acestui loc istoric.

“Am un sentiment placut! Anul trecut participam la acest eveniment ca si student ERASMUS la Universitatea Transilvania din Brasov. Cum insa am decis ulterior sa ma stabilesc in Romania, am inceput sa ma implic in activitatea secţiunii ESN de la Brasov. Si iata cum anul acesta m-am aflat in postura de co-organizator!” (Alberto Nieto, co-organizator ESN Romania).

“Cred ca oricine a auzit despre Dracula sau faimoasele castele bantuite din Romania. Sunt proaspat sosit la Iasi, studiez la Universitatea Alexandru Ioan Cuza. Atunci cand am auzit despre acest eveniment, am decis pe loc ca vreau sa particip!” (Cyril Lenoir, student ERASMUS).

Nicoleta Popa
ESN Romania


Dezvoltarea competentelor profesionistilor din educatie pentru implementarea de sisteme de asigurare a calitatii in invatamantul vocational si tehnic prin transfer de bune practici inovatoare

Ideea acestui proiect a venit la solicitarea colegilor din Departamentul pentru Tineret al Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamant care doreau sa aprofundeze cunostintele dobandite in domeniul managementului sistemelor de asigurare a calitatii in invatamantul preuniniversitar.
In ultimii ani, profesorii din Romania au avut oportunitatea de a participa la diferite formari in acest domeniu, organizate in mod special de ARACIP si de FSLI, dar acestea au fost centrate pe implementarea de proceduri si instrumente. Colegii nostri au dorit sa ia parte la o experienta de mobilitate, astfel incat sa isi completeze cunostintele cu informatii, idei si practici ale profesorilor din alte tari ale Uniunii Europene, fiind convinsi ca, fara o viziune exhaustiva asupra domeniului nu vor putea avea o intelegere profunda a acestor sisteme. In consecinta, obiectivul general al proiectului a fost dezvoltarea oportunitatilor de formare a profesionistilor in educatie si de transfer de metode de lucru si bune practici inovante in asigurarea calitatii educatiei in vederea cresterii competitivitatii si eficientei in invatamantul preuniversitar cu specific vocational si tehnic.

In implementarea proiectului am implicat doi parteneri cu experienta in domeniu Centro Social de Trabajadores (CST) din Spania si CIVITA din Italia. Cele 2 fluxuri de mobilitati s-au desfasurat la Madrid, sprijinul CST care este o organizatie ce activeaza ca centru de formare profesionala continua pentru lucratori si este membru fondator (detinand si vicepresedintia) al EZA – Centrul European pentru Problemele Lucratorilor - retea europeana ce reuneste 62 de centre de formare profesionala continua, organizatii sindicale, organizatii socio-politice ale angajatilor si centre de cercetare din toata Europa si in Catania - Sicilia, beneficiind de suportul CIVITA care este un furnizor de servicii de orientare si consiliere in cariera si care activează si în domeniul dezvoltarii resurselor umane, cu filiale în Catania, Siracusa, Palermo şi Trapani (Italia).            
La acest proiect au paticipat 30 de cadre didactice din judetele Neamt, Bucuresti, Constanta, Dolj, Sibiu, Bistrita Nasaud, Bacău , Suceava, Buzau, Arges, Timis, Prahova, Bihor, Arad, Vaslui, Ilfov, Bihor, Prahova, Mehedinti, Suceava, Neamt, Arges, Cluj, Dambovita, Arad si Maramures,  responsabile cu formarea profesionala si resursele umane: metodisti, formatori, directori si profesori - instructori din invatamantul vocational si din unitati scolare din invatamantul profesional si tehnic. In plus, persoanele vizate de acest proiect sunt si membri ai Departamentului pentru Tineret si ai Departamentului pentru Invatamantul Profesional si Tehnic al FSLI - persoane cu rol important in definirea de strategii si proiecte de care beneficiaza cei 198.000 membri ai FSLI.

Participantii la acest proiect au avut oportunitatea de a beneficia de pregatire pedagogica si culturala, de pregatire lingvistica in limbile spaniola si italiana realizata de un furnizor autorizat si de stagii de formare care le-au oferit ocazia de a participa la transferul de metode inovante si schimbul bune practici cu profesionistii spanioli si italieni. La cele 10 zile de formare profesionala continua s-au adaugat cate 4 zile de pregatire culturala de la sfarsitul de saptamana in Madrid, respectiv Catania, care au completat programul de pregatire derulat in Romania .
Rezultatele obtinute in cadrul acestui proiect ne indreptatesc sa il consideram un succes si ne motiveaza sa continuam: 30 de cadre didactice si-au dezvoltat competentele si abilitatile in domeniul elaborarii si implementarii managementului privind asigurarea calitatii in domeniul VET, 1600 de persoane provenite din sectorul VET au beneficiat de diseminarea cunostintelor dobandite in domeniul elaborarii, planificarii, implementarii proiectelor centrate pe calitate in FPI si FPC prin intermediul web-site-ului FSLI pe care s-a creat o pagina speciala dedicata acestuiproiect; a crescut interesul profesionistilor in educatie pentru proiecte de mobilitati si stagii de formare profesionala continua care au ca obiectiv general pentru imbunatatirea calitatii educatiei si formarii profesionale in invatamantul preuniversitar (s-au depus 5 proiecte LdV in 2012 din care unul a fost aprobat si celelalte patru figurand pe lista de rezerve), a crescut numarul de actiuni derulate in colaborare cu parteneri din UE pentru extinderea parteneriatelor existente si incheierea de noi parteneriate pe teme de management educational prin intalnirile avute in Spania cu dl. José Ignacio Wert - Ministrul Educatiei si Culturii si dl. Rafael Rodríguez-Ponga y Salamanca - Secretar General al Institutului Cervantes, care si-a exprimat intentia de a dezvolta programe de invatare a limbii spaniole in parteneriat cu FSLI si in Italia cu colegii sindicalisti din educatie de la UIL.       

Participantii la mobilitatea din Spania au avut ocazia sa fie prezenti la un eveniment special: ceremonia de investire a Secretarului General al Institutului Cervantes si sa fie prezentati dl. José Manuel García-Margallo - Ministrul Afacerilor Externe, doamnelor Ana Pastor - Ministrul Dezvoltarii si Ana Mato - Ministrul Sanatatii, precum si dl. Víctor García de la Concha - Director al Institutului Cervantes. Experienta participantilor romani din timpul mobilitatii a fost difuzata de TVE (Televiziunea Nationala Spaniola), pentru care au dat un interviu cu ocazia intalnirilor avute cu autoritatile si profesorii din Estremera, Comunitatea Autonoma Madrid.

Alexandra Cornea
Departamentul de Relatii Internationale, Formare si Programe
Federatia Sindicatelor Libere


Un proiect - o gradina

Proiectul nr. LLP-LdV/IVT/2011/RO/178 “Practica sa inveti, invata saPractici o agricultura europeana” initiat de catre Grupul Scolar “Simion Leonescu” – Luncavita in parteneriat cu asociatia profesionala AFPD Montijo si doua societati agricole portugheze, Jadiflor si Florineve, a avut ca obiectiv crearea de abilitati si deprinderi  de specialitate educabililor astfel incat acestia sa devina competitivi si eficienti pe piata locurilor de munca nationala si europeana. Initiativa proiectului s-a impus ca o necesitate care sa satisfaca cerintele cu un grad sporit de exigenta ale comunitatii din care furnizorul de educatie face parte. Astfel, dorinta partenerilor sociali ai institutiei de invatamant Grupul Scolar”Simion Leonescu” a fost de a crea o baza de selectie valida pentru angajatori, firme cu profil agricol din regiunea Tulcea. Acestia  si-au manifestat interesul pentru optimizarea nivelului de pregatire al  resurselor umane, existenta unor oportunitati viabile, cum ar fi :

  • deschiderea crescuta a comunitatii fata de perspectiva practicarii agroturismului,
  • crearea unui curriculum in dezvoltare locala care sa ofere educabililor notiunile teoretice referitoare la tehnologia specifica cultivarii si valorificarii diverselor specii si soiuri de flori.

Acest context a reprezentat punctul de plecare al demersului care a facut posibila o extindere transnationala a pregatirii practice, astfel incat elevii, prin efectuarea mobilitatii de 3 saptamani in Portugalia , sa aiba oportunitatea de a observa, intelege si participa efectiv la aplicarea unor  tehnologii agricole performante. Prin dobandirea de abilitati si deprinderi in domeniul floriculturii cum ar fi: pregatirea terenului pentru cultura florilor,infiintarea culturilor de flori, aplicarea tehnologiilor de intretinere a diferitelor specii de flori, recoltarea si valorificarea florilor,  educabilii si-au creat un fundament informational solid care sa le permita, in viitor, sa devina, in arealul ocupational specific, persone competente si eficiente  capabile sa imbunatateasca randamentul activitatilor intreprinse in agricultura. Marturie pentru rigurozitatea cu care acestia si-au insusit continuturile teoretice si modul de a le pune in practica stau ofertele de angajare primite de cinci dintre elevii participanti la stagiul de pregatire practica, chiar din partea firmelor partenere, Jadiflor si Florineve. Strategia de diseminare a informatiei dobandite prin derularea mobilitatii prin proiect conceputa la nivelul unitatii de invatamant a cuprins demonstratii practice facute in scoala si in alte institutii de invatamant cu profil similar (De ex:Colegiul Agricol”Nicolae Cornateanu”Tulcea) la societati comerciale care au ca obiect de activitate cultivarea florilor sau amenajarea ambientului specific agroturismului,mediatizarea exemplelor  de bune practici prin afisaje in scoala,in diferite spatii din comunitate, pe site-ul comunei Luncavita etc. Validitatea eforturilor depuse de elevi s-a realizat atat printr-o evaluare initiala a cunostintelor de specialitate care s-a facut de catre organizatia de trimitere prin administrarea unui test care a constituit parte a modului de selectare a participantilor, cat si prin evaluarea sistematica si sumativa realizata de tutorii portughezi Vitor Araujo -Florineve si d-na Aida Batista – Jadiflor si de profesorii insotitori, Arcus Bristena si Trandafir Gheorghe, evaluare care s-a finalizat cu obtinerea certificatului Europass Mobility .

Un alt avantaj al mobilitatii a fost crearea de competente de comunicare in alte limbi : engleza si  portugheza. Pregatirea lingvistica s-a facut atat in cadrul organizatiei de trimitere cat si in tara gazda si s-a finalizat cu dobandirea de catre participanti a unor certificate care atesta cunosterea limbii engleze, nivel A2 si a limbii portugheze, nivel A1.
Pe langa cunostintele de specialitate si lingvistice dobandite, sub aspectul dezvoltarii personale, mobilitatea a creat educabililor posibilitatea de a interactiona nemijlocit cu o alta cultura, de a convietui, pentru o scurta perioada de timp, intr-un spatiu cu caracteristici sociale si economice diferite, de a relationa cu persone a caror ierarhie de valori si cutume sunt intr-o oarecare masura diferite de ale noastre. Mobilitatea a creat astfel contextul in care elevii  au fost nevoiti sa se adapteze si totodata sa asimileze atitudini si comportamente straine de fundalul cultural propriu, acestia dobandind o noua viziune asupra conceptelor de toleranta, multi-culturalitate, absenta discriminarii de orice tip, diversitate si cooperare. De asemenea, mobilitatea le-a permis celor 15 elevi sa dobandeasca cunostinte despre istoria si civilizatia Portugaliei. Astfel, in prima faza au urmat cursuri de pregatire culturala in cadrul organizatiei de trimitere, iar in tara gazda au vizitat diferite obiective de importanta istorica cum ar fi : Fatima, Lisabona, Cascais, Sintra, vizite care au fost insotite de o prezentare detaliata a importantei istorice si culturale a acestor repere.

Pe langa rezultatele obtinute la nivel profesional si personal de catre participantii la mobilitate, proiectul, prin implementarea strategiilor de diseminare si sustenabilitate, a avut un puternic impact atat la nivelul comunitatii locale, cat si la nivel judetean. Astfel, proiectul a promovat egalitatea de sanse, a crescut prestigiul si atractivitatea institutiei de trimitere beneficiare a grantului Grupul Scolar”Simion Leonescu”Luncavita, a imbunatatit considerabil oferta educationala a scolii, a oferit agentilor economici parteneri posibilitatea de a-si selecta angajati cu competente de specialitate riguroase, a facut cunoscut la nivel judetean algoritmul initierii si implementarii unui proiect de tip Leonardo da Vinci. Prin intermediul lectoratelor cu parintii, a participarii la diverse consfatuiri si sesiuni de comunicare pe proiecte cu finantare europeana , prin popularizarea rezultatelor obtinute in diverse publicatii on-line si ziare locale s-a reusit constientizarea comunitatii locale si extinse in legatura cu beneficiile variate ale derularii unui proiect de acest tip. O alta dimensiune a desfasurarii proiectului “Practica sa inveti,invata sa Practici o agricultura europeana.” a fost crearea unui CDL “Elemente de tehnologie agricola aplicata la cultura florilor”, crearea unui set de instrumente suport pentru actul educational : fise de lucru, caiete de practica, fise de evaluare etc si conceperea unui auxiliar didactic “Tehnologii de cultura a florilor”, elemente care ofera sustenabilitate proiectului si a caror aplicabilitate va favoriza eficientizarea actului educational la nivelul Grupului Scolar”Simion Leonescu” Luncavita.

Secventialitatea relativ abordabila a procesului de implementare a unui proiect de tip Leonardo da Vinci, suportul constant acordat de expertii ANPCDEFP, feed-back-ul pozitiv primit de la comunitatea locala si educabili sunt elemente care recomanda acest tip de actiune ca fiind, simultan, un demers didactic inovator, o experienta importanta pentru dezvoltarea personala a participantilor , un raspuns calibrat la necesitatile comunitatii locale si, nu in ultimul rand, o abordare holistica a strategiilor de transmiteri a informatiei in contextul paradigmei “satului global”.                                                          
Ana Arcus, Director


Incluziunea, la final?

Au trecut aproape trei ani de cand reteaua tematica INCLUSION lua fiinta... si, iata, acum, dupa ce ne-am indeletnicit cu formulele complicate ale incluziunii, am ajuns la linia de “Finish”. Ultima intalnire a tuturor agentiilor implicate in proiect a avut loc pe 26.10.2012 in Stockholm, Suedia.

In toti acesti trei ani, noi, agentiile nationale ne-am straduit sa atingem semnificatiile multiple a ceea ce reprezinta “incluziunea” pentru Programul de Invatare pe tot parcursul vietii si sa gasim o modalitate prin care, toate partile implicate in acest proces, sa integreze politici si definitii in activitatea lor. Aceasta ultima intalnire nu a facut decat sa ne reaminteasca, din nou, ca munca noastra este departe de a se fi incheiat. Intr-adevar, reteaua tematica si-a parcurs drumul fara a intampina obstacole majore si si-a atins obiectivele, insa, spre surpinderea noastra, tranformarea incluziunii in regula de neclintit a tuturor programelor finatate de UE presupune inca multa munca.

In cadrul acestei intalniri am pus pe hartie ce ne-am dorit, ce am obtinut si ce am putea schimba…iar apoi am realizat ca INCLUSION s-a incheiat. De acum vorbim doar de raportarea finala si de posibile viitoare proiecte.

Si atunci, cu ce ramanem din INCLUSION? Ramanem cu:

  • 10 recomandari cheie pentru Comisia Europeana si mult mai multe pentru toate partile implicate in derularea unui proiect;
  • cu un site al proiectului, ce sta la dispozitie oricui doreste informatii privind proiectul, obiectivele sale si resurce ce ar putea fi utilizate pentru o mai buna implementarea a proiectelor LLP inclusive http://www.llpinclusion.eu ;
  • vizibilitate crescuta pentru peste 150 de proiecte LLP care au atins teme ale incluziunii si care acum se gasesc aici;
    http://www.llpinclusion.eu/casestudies.asp?section=25&sectionTitle=Case+studies ;
  • o conferinta finala in Birmingham in cadrul careia sute de beneficiari a diverse proiecte au avut sansa sa se cunoasca si sa ofere o perspective noua asupra incluziunii;
  • schimbari la nivelul tuturor agentiilor implicate (de la prioritati nationale axate pe domeniul inclusiv pana la softuri care identifica proiectele de acest gen si grupuri ce se intalnesc periodic pentru a se asigura ca nu se pierde din vedere incluziunea in activitatile agentiei respective)
    ...si multe altele...

INCLUSION e la final, dar procesul incluziunii si al integrarii tuturor grupurilor de risc, de a face Programul de Invatare pe Tot Parcusul Vietii cat mai atractiv pentru acestea nu s-a incheiat! Daca s-a tras cortina peste acest proiect, nu inseamna ca acum urmeaza doar aplauze. Vom fi mereu receptivi la dorintele beneficiarilor nostri in aceasta privinta si, atat cat sta in putinta noastra, ii vom sprijini sa deruleze cat mai multe proiecte inclusive cu participanti din grupuri de risc pentru ca:
“Incluziunea este sentimentul apartenentei: de a te simti respectat, pretuit pentru ceea ce esti; de a simti din partea celorlalti angajament si o energie care te sustine ca tu sa poti functiona la parametri maximi.”
(Miller, Frederick A. and Katz, Judith H. 2002)

Ioana Mera
Reprezentant ANPCDEFP in proiectul INCLUSION


Legends of my Town

Liceul de Arte ,,Balasa Doamna” Targoviste este implicat in proiectul multilateral “Legends of my town”. Proiectul a fost finantat in anul 2011 in cadrul Programului Sectorial Comenius din cadrul Programului ,,Invatare pe Tot Parcursul Vietii”/ “Lifelong Learning Programme” si activitatile se deruleaza pana la 31 iulie 2013. Parteneriatul reuneste scoli din Croatia (institutie coordonatoare), Turcia, Bulgaria, Polonia, Slovacia, Cehia, Spania, Letonia si Romania.

In primul an de proiect au fost organizate reuniuni de proiect in Croatia, Slovacia, Spania, Polonia. Scopul fiecareia dintre aceste intalniri a fost acela de a observa modul in care au fost indeplinite sarcinile de proiect, de a prezenta produsele finale, de a stabili detalii despre fiecare viitoare intalnire, de a cunoaste sistemele de invatamant din tarile respective, de a imbunatati abilitatile de folosire a limbii engleze.

Pentru Romania, unul dintre cele mai importante aspecte ale muncii in acest proiect a fost organizarea, chiar la inceputul acestui an scolar, a intalnirii cu toti partenerii, la Targoviste, in perioada 18-23 septembrie. Cei 35 de oaspeti, elevi si profesori deopotriva, impreuna cu cei 33 elevi si profesori romani au luat parte cu entuziasm la toate activitatile propuse. La finalul intalnirii, am subliniat faptul ca toate obiectivele pe care ni le-am propus initial au fost atinse: dezvoltarea abilitatilor elevilor de a intelege concepte precum toleranta, multiculturalismul, identitatea nationala, mostenirea culturala europeana; dezvoltarea competentelor de limba engleza ale elevilor si profesorilor; prezentarea activitatilor derulate la nivelul fiecarei institutii implicate in intervalul august 2011-iunie 2012; observarea modului in care s-a reusit implementarea proiectului in fiecare scoala; stabilirea sarcinilor pentru al doilea an de proiect.

Ce am constatat dupa primele 12 luni de activitate? Ca impactul acestui proiect asupra scolii noastre a fost deosebit. Initial, au fost propuse pentru primul an 12 mobilitati. Entuziasmul a fost atat de mare, incat am reusit sa realizam 21. Munca asidua, seriozitatea, implicarea permanenta au dus la realizarea de catre elevi si profesori a fiecarei sarcini si a produselor finale la termenul limita stabilit initial: pagina web a proiectului, coltul Comenius, prezentarile ppt ale orasului si ale scolii, concursul de logo-uri, site-ul  proiectului, scrisorile catre comunitate, traducerea legendelor, vizitele de studiu, jurnalul de bord, brosura proiectului, macheta proiectului, piesa de teatru care ilustreaza legendele alese in proiect, cele trei expozitii cu desene care ilustreaza legendele, benzile desenate, dictionarul multilingvistic.

Elevii si-au exersat cunostintele de limba engleza, si-au pus in valoare abilitatile, calitatile, si-au asumat responsabilitati, au invatat mai multe lucruri despre munca in echipa, au descoperit aspecte ale trecutului acestei tari, dar au asimilat cunostinte si despre istoria si cultura tarilor implicate in proiect, au legat prietenii cu colegii din alte tari pe care i-au gazduit sau la care au fost gazduiti.

Cadrele didactice au avut acces, prin deplasarile transnationale, la sisteme diferite de invatamant, si-au dezvoltat abilitatile de limba engleza, au descoperit aspecte noi ale relatiei elev-cadru didactic, s-au implicat nemijlocit in realizarea produselor finale, alaturi de elevi. Liceul si-a adaugat un plus de valoare statutului de Scoala europeana.

Comunitatea a fost permanent informata cu privire la activitatile din proiect, in orasul nostru punandu-se astfel in evidenta aspecte importante ale istoriei, ale culturii, ale modului in care trecutul are un impact pozitiv asupra societatii actuale. Parintii elevilor implicati in proiect au fost parte integranta a tuturor activitatilor, alaturi de copiii lor, in special in saptamana in care s-a organizat in scoala noastra intalnirea de proiect, ei luand parte efectiv la activitatile desfasurate. Cu totii, copii si adulti au invatat necesitatea existentei in viata de zi cu zi a tolerantei culturale, a eliminarii prejudecatilor de orice fel, a promovarii individualitatii nationale si a multiculturalismului.

Mihaela Nicolae, Liceul de Arte „Balasa Doamna” Targoviste


Povesti in miscare - Mobilitati Comenius de formare continua

In august 2012 am fost beneficiara unui grant de mobilitate Comenius, obtinut prin intermediul ANPCDEFP. Dupa studierea ofertelor postate pe site-ul Agentiei Nationale, am intocmit documentatia necesara obtinerii grantului respectand intocmai cerintele si obtinand toate resursele in timp util, astfel ca am reusit sa devin unul dintre cei 23 de participanti, din 20 de tari de pe toate continentele la acest stagiu de formare.
Activitatea de formare a constat în 61 de ore a 45 de minute fiind structurat pe parcursul a 10 zile incluzand activitati precum:

  • proiecte de cercetare cu scopul cunoasterii imprejurimilor, prezentarea acestora si schimb de idei,
  • Austria in prezent – referat si workshop,
  • Materiale pentru imbogatirea cunostintelor despre tara si oamenii vorbitori de limba germana,
  • „Turul literar al Austriei” prin intermediul textului, teatrului, muzicii (Teatru si muzica), picturii (Austria, de la imagine la text), artei culinare (Literaturs culinars si arts culinars literars), insotite de citire scenica, ateliere de compozitie poezie-muzica, ateliere de teatru pedagogic,
  • seri interculturale cu scopul prezentarii de catre fiecare participant a unor materiale specifice tarii de provenienta,
  • vizite tematice la Graz cu vizionari de piese de teatru (clandestin, la strada, drama), vizita de documentare in regiunea de granita dintre Austria si Slovenia „Grenzgänge” (Bad Radkersburg) si Maribor, Capitala Culturala Europeana 2012.

Tematica cursului a reprezentat o imbinare intre teoria si practica predarii limbii germane ca limba straina prin intermediul teatrului, muzicii, literaturii ai a vizat aspecte cu privire la: cunoasterea culturii, limbii ai literaturii austriece prin informari si activitati de descoperire, metodologia jocului, tehnici teatrale in lucrul cu elevii, tehnici de predare prin intermediul poeziei, dialogului, teatrului improvizat  - oferind celor 23 de participanti din 20 de tari, oportunitatea de a interrelationa in limba germana, de a realiza un schimb de idei si de a-si împartasi aspecte din experientele profesionale si culturale proprii, specifice tarii de provenienta.
Acest curs mi-a oferit sansa de a ma familiariza in mod practic cu noi metode pedagogice teatrale, de a constientiza dimensiunile, etapele pregatirii unei piese de teatru, de a invata lucruri cu privire la regie, scena, decoruri, costume, roluri, actiune, lectura scenariului cu tipuri de texte, modalitati de repartizare a rolurilor, mod de exprimare, perfectionarea regiei de culise, invatarea jocului de rol actoricesc, dar si al spectatorului, de a fi un bun regizor, scenarist si costumier, dar si elemente de muzica, literatura, film si tot ceea ce implica acest domeniu. In acest fel am constientizat faptul ca pentru a pune in scena o piesa de teatru, eu, ca si dascal, trebuie sa intrunesc o serie de abilitati si competente pe care le pot castiga si imbunatati, adapta si aplica prin parcurgerea acestor etape intr-un mediu experimentat.

Participarea nemijlocita la experienta teatrului, trairea unor evenimente intr-un cadru castelan, cu o dimensiune si semnificatie ambientala si propice lumii teatrului de epoca, dar si explorarea altor genuri de teatru, perceperea cu toate simturile a etapelor pregatirii si a punerii in practica in mod avizat, creand un cadru favorabil exprimarii libere teatrale au raspuns nevoii personale de a reveni "acasa" mai "bogat" cultural, lingvistic, didactic, metodic, dar ai spiritual ai emotional.
Oportunitatea de a practica invatarea multi-senzoriala in domeniul teatrului mi-a oferit prilejul acumularii de cunostinte cu privire la organizarea, desfasurarea si evaluarea activitatilor de acest gen.
Una dintre multiplele activitati interculturale care au avut un impact deosebit asupra participantilor a fost aceea de a pregati materiale cu privire la specificul tarii de provenienta a fiecarui participant. Fiecare dintre participanti urma sa prezinte in cadrul activitatii „Heimatliches aus aller Frauen und Herren Länder”, un obiect, un cantec, un aliment, o expresie lingvistică, etc. specific fiecarei tari. Pentru aceasta activitate am selectat din bogatele noastre traditii, costume populare, muzica (clasica, populara romaneasca specifica zonelor Romaniei si Marginimii Sibiului, muzica pentru copii), arta culinara romanească, literatura. Fiind inspirata de expresia „Alle gute Dinge sind drei” ai de tematica cursului am pregatit, din proprie initiativa, cate trei lucruri: vestimentatia mea care sa sugereze culorile nationale ale Romaniei (esarfa de culoare rosie, pantalon – galben si camasa-albastru); cate un pandantiv/piatra pretioasa pentru fiecare participant reprezentand originea geologica a Romaniei, cu snur tricolor; câte un CD pe care am postat muzica populara, clasica, usoara, muzica din repertoriul copiilor, clipuri video reprezentând retete/arta culinara romaneasca, costum si dans popular romanesc, iar al treilea lucru pe care urma sa il ofer fiecarui participant au fost cativa pasi de hora. Ideea care a sustinut si mi-a dat un impuls veritabil a fost dorinta de a reprezenta Romania intr-un mod real, original si creativ prin intermediul a cate trei lucruri specifice tricolorului si potrivit expresiei germane amintite.

Prin modul de organizare impecabil, continutul, tematica si metodele utilizate, am reusit sa intru in contact cu cultura si civilizatia austriaca, cu diversitatea culturala şi lingvistica, mi-am imbogatit „zestrea” didactica, lucruri care ma vor ajuta in plan personal si profesional si in relatia cu institutia si colegii, comunitatea locala.

Sansa de a trai evenimente in capitala culturala europeana a anului 2012, Maribor, mi-au adus completari imaginii vis a vis de experienta traita în 2010, anul in care orasul Sibiu a reprezentat capitala culturala europeana. Acest lucru mi-a oferit o intelegere mai vasta si mai profunda a valorilor propriei culturi si a celorlalte culturi europene.

Am revenit in tara dupa finalizarea cursului si retraiesc inca evenimentele inedite petrecute in timpul cursului in incinta minunatului Castel Seggau. Am luat cu mine, de acolo, multe cunostinte utile si idei aplicabile la clasa, dar ceea ce este mai important este ca am dobandit perspectiva necesara pentru a-mi regandi activitatea didactica si a o adapta la standarde europene. Contactele stabilite cu dascali de pe toate continentele m-au ajutat sa realizez schimburi de experienta, sa-mi imbogatesc activitatea didactica cu parteneriate si proiecte comune. Pastrarea legaturii cu formatorii si colegii ma va calauzi pe parcursul evolutiei didactice in sensul diversificarii activitatii profesionale ceea ce va constitui un real castig atat pentru mine, cat si pentru copii, colegi si comunitate.

Impartasind parintilor experientele traite la acest curs am reusit sa le stimulez dorinta de a implementa un nou curriculum la decizia scolii, astfel ca pe parcursul acestui an scolar voi desfasura cu copiii activitatea optională “Ton Text Theater” dovedindu-se, in acest fel, aplicabilitatea cunostintelor insusite la acest curs.
Sunt convinsa ca diseminarea experientelor traite au constituit un impuls pentru fiecare dascal din institutia noastra, constientizand ca menirea sa este de a pregati copiii în spirit tolerant conform provocarilor  multiculturale si plurilingvistice europene.

Daniela Olar
Scoala cu clasele I-VIII „Mihai Viteazu” Selimbar, jud. Sibiu


Un director, o vizita de studiu, o experienta....... multe raspunsuri

,,Utilizarea Tehnologiei Informatiei si Comunicarii : practici si mijloace’’  a fost tema vizitei de studiu la care am avut sansa sa particip in perioada martie 2012. Organizata de Centrul Regional de Documentare Pedagogica al AcademieiAix Marseille, vizita a reunit 11 participanti (directori de institutii preuniversitare, directori administrativi din institutii de invatamant, consilieri educativi, inspectori, responsabili cu formarea profesorilor, responsabili din invatamantul confesional, profesori universitari) din 7 tari si a avut ca scop cunoasterea diferitelor sisteme educationale din tarile Uniunii Europene, respectiv a formarii profesionale pentru introducerea cu succes in sistemul administrativ si educational a tehnicilor si mijloacelor din domeniul Tehnologiei Informatiei si Comunicarii. 
Ce m-a determinat pe mine sa-mi doresc o asemenea experienta? Ca debut, este  tipul de formare pe care mi-l doream inca de acum doi ani, insa, la vremea respectiva, nu eram director. Am gasit interesant faptul ca vizitele de studiu au ca principal obiectiv cunosterea a ceea ce este nou, inovant si inovator in sistemul educational din diferite tari europene. In aceasta ordine de idei, consider ca este extrem de eficient sa invatam unii de la ceilalti si ca din acest punct de vedere surprizele placute pot sa vina din partea unor tari inspre care nu ne indreptam interesul, ori despre care nu stim aproape nimic. Am aici multe exemple, insa e unul care m-a fascinat: proiectul pilot pentru informatizarea sistemul educational din Turcia http://fatihprojesi.meb.gov.tr.

Din perspectiva directorului, a fost extraordinar  faptul ca am gasit solutii si raspunsuri la situatii/probleme pe care le intelegeam dar pentru rezolvarea carora imi lipseau unele elemente cheie. Un exemplu in acest sens, a fost intalnirea de la primaria Ciotat (in departamentul Bouches-du-Rhône ) in urma careia am reusit sa identific solutiile optime pe care sa le pot aplica in interiorul institutiei mele in vederea consolidarii echilibrului, a comunicarii si colaborarii intre membrii acesteia, dar si in relatia cu parintii si comunitatea locala. Aceasta solutie se numeste platforma numerica numita ,,scoala web’’ care faciliteaza comunicarea intre actorii educationali relevanti,  inclusiv cu  elevii si parintii acestora.

Din perspectiva cetateanului, a individului, la nivelul relatiilor inter-umane, a fost o experienta extrem de interesanta sa vad ca specialisti din alt colt al Europei se confrunta cu aceleasi probleme, au aceleasi nevoi, dar mai ales sa simti caldura si interes din partea unor oameni pe care ii vezi pentru prima data. Este, cred eu, un fel de trezire a dorintei de a merge mai departe, dorindu-ti mai mult de la tine si oferind mai mult.

Prof. Dr. Ileana Vasilescu
Director Adjunct  la Colegiul National ,,Mihai Eminescu”, Baia Mare


Effective leadership skills and competences to improve Quality Management in schools

Pornind de la bogata experienta pe care o are in dezvoltarea ofertei educationale, incusiv in aria Managementului Educational, Casa Corpului Didactic a Municipiului Bucuresti a gazduit in perioada 15-18 octombrie 2012 o vizita de studiu la care au participat 12 experti si factori de decizie din 10 tari europene. Acestia au avut posibilitatea sa cunoasca initiativele locale si nationale privind imbunatatirea calitatii managementului scolar si a formarii profesionale a liderilor din domeniul educatiei, in contextul politicilor educationale si a strategiilor de dezvoltare ale invatamantului romanesc si european.

Ne-am propus ca prin activitatile vizitei sa facem cunoscute initiativele Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti in domeniul calitatii managementului si tototdata sa punem in valoare rezultatele unui proiect POSDRU “Calitate in managementul unitatii scolare” initiat de ISJ  Prahova in parteneriat cu ISMB. Acest lucru ce a starnit un interes deosebit in randul participantilor. Varietatea institutiilor vizitate, schimbul de experienta si discutiile purtate cu reprezentantii echipelor de management, au dat posibilitatea participantilor sa cunoasca diferite dimensiuni ale calitatii in managementul scolar, la toate nivelurile de invatamant si,  totodata, sa interactioneze cu reprezentanti ai unor parteneri relevanti in educatie.

Organizarea acestei vizite a fost prilejul reconfirmarii profesionale a celor implicati, a construirii unei retele de comunicare profesionale cu participantii si a unor relatii profesionale durabile. In egala masura, institutia si-a largit cercul potentialilor parteneri  pentru viitoare colaborari si proiecte europene si a facut dovada ca barierele organizatorice pot fi depasite prin profesionalismul echipei de organizarre si impartasirea comuna a succesului
(www.studyvisitromania2012.blogspot.com).        

Organizator,
Prof. Metodist, Gabriela Suba


Noutati si perspective Europass

Cascais, Portugalia. Un oras frumos, pe malul oceanului Atlantic, cu stradute pietruite, oameni primitori si mirosuri imbietoare. Acesta a fost locul pentru cea de-a doua reuniune a Centrelor Nationale Europass din anul 2012 care a avut loc in perioada 25-26 octombrie si care a fost organizata de Comisia Europeana in colaborare cu Centrul National Europass din Portugalia.

A fost o reuniune interesanta prin prisma faptului ca au fost oferite responsabililor Europass informatii de ultima ora in privinta perspectivelor acestui program, dar a fost si un prilej de dialog, de socializare si de schimb de idei si experiente.

Pe termen scurt si mediu Programul Europass va fi modificat substantial astfel incat sa se asigure o convergenta cat mai ridicata cu alte initiative europene precum ECVET, ESCO, EQAVET, EQF etc. Modificarile care se au in vedere vizeaza introducerea unor noi instrumente de lucru (precum European Skills Passport si Europass Experience), iar cele existente vor fi imbunatatite (de exemplu Curriculum Vitae care va fi modificat atat in privinta formei, cat si prin introducerea unui modul de auto-evaluare a competentelor de utilizare a computerului).

In calitate de responsabil Europass din Romania, m-am bucurat si de o experienta culturala deosebita, am beneficiat de ospitalitatea portugheza si chiar am cunoscut conationali pe meleaguri atat de indepartate.
Va asteptam cu drag pe site-ul Centrului National Europass (www.europass-ro.ro) pentru a afla noutatile dat fiind ca toate aceste modificari se vor intampla incepand cu anul 2013.

Angelica Radu
Responsabil Europass si Vizite pregatitoare - ANPCDEFP


1

Volunteque 2.0

Si a fost si a doua editie!!! Ce a vrut Volunteque 2.0? Sa vorbeasca despre SEV, sa impartaseasca experiente despre SEV, sa invete despre SEV, sa actioneze pentru SEV si sa planifice pentru SEV. Altfel zis, voluntariat de la A la SEV – Serviciul European de Voluntariat. Organizat in cadrul proiectelor „EVS perFORMing 2” (derulat de Asociatia CREATIV in parteneriat cu Asociatia ART Fusion si Institutul Intercultural Timisoara) si „MOVE – Mobilitate si Voluntariat in Europa” (derulat de Provobis in parteneriat cu Art Fusion si Centrul de Voluntariat Cluj Napoca) si finantat prin Tineret in Actiune – Structuri de Suport (SEV-ASO), Volunteque 2.0 a reunit peste 80 de participanti cu experienta in proiecte SEV sau dornici de a afla mai multe despre voluntariatul in context european.

Folosind metoda BarCamp, perfect adaptata nevoilor participantilor si utilizand propunerile acestora, Volunteque 2.0 a avut 2 zile de ateliere pe teme diverse (Acreditarea SEV, management financiar, experiente SEV, mentorat, recunoasterea competentelor dobandite prin voluntariat, socul intercultural in SEV, bariere lingvistice in SEV, pregatirea voluntarilor cu oportunitati reduse, procesul de invatare al voluntarului SEV, managementul... iubirii in SEV) si o zi de planificare pentru viitor – cum promovam SEV? Cum ar putea continua proiectele ASO? Cum pot fostii voluntari SEV sa isi impartaseasca experientele si sa se implice in continuare? Cum poate creste numarul de proiecte SEV?

In total, 3 zile de impartasire in spiritul voluntariatului, ale caror rezultate cu siguranta se vor simti pe viitor.
Cum a „aratat” Volunteque 2.0? Accesati  http://www.facebook.com/media/set/?set=a.4732170267048.190244.1378525539&type=1 pentru imagini!


Personajele care schimba filmul au fost la Gala Premiilor Participarii Publice

4 ani in care participarea publica a fost premiata = 4 ani de Gala Premiilor Participarii Publice. G3P este o gala despre oameni care schimba filmul.
Simpli cetateni sau organizatii neguvernamentale care au demonstrat ca pot si trebuie sa aiba un cuvant de spus in deciziile luate de autoritati au fost aplaudati pentru eforturile lor de cei peste 300 de invitati care au participat joi, 25 octombrie 2012, la cea de-a patra editie a Galei Premiilor Participarii Publice.

Gala Premiilor Participarii Publice a fost organizata de Centrul de Resurse pentru participare publica - CeRe in parteneriat cu Agentia Nationala pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale (ANPCDEFP) prin Programul Tineret in Actiune, Institutul Aspen Romania, Universitatea Babes – Bolyai si Fundatia Romano – Americana. Partenerii media ai acestei editii au fost: Le Petit Journal, StiriONG.ro, Administratie.ro, Romaniapozitiva.ro, Lumebuna.ro, CSRevolution.inspirebusiness.ro.
Anul acesta, premiile participarii publice au mers la:

  • Premiul „Dosarele deX" - Agentia de Dezvoltare Comunitara Impreuna, Campania "Nu doar corectitudine politica - de la tigan la rom"
  • Premiul special pentru Tineret „Un centru numit dorinta" - Asociatia Catharsis, Campania "Zambeste, sunt langa tine"
  • Premiul "Vanatorul voteaza intotdeauna de doua ori!" - Asociatia Salvati Dunarea si Delta, Campania "La vanatoare de vanatori in Rezervatia biosferei Delta Dunarii"
  • Premiul "La rascruce de doctrine" - Asociatia Secular-Umanista din Romania (ASUR), Campania "Stop indoctrinarii religioase in scolile publice"
  • Premiul "Participatorul" - Emil Stetco, Campania "Oprirea construirii unui crematoriu uman in cartierul Manastur din Cluj-Napoca"
  • Premiul "Misiune posibila: antreprenoriatul social!" - Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile, Campania "Antreprenoriatul social-realitatea lor sau realitatea noastra"
  • Premiul "Stiu ce ati demolat asta-vara!" - Hans Hendrich, Campania "Pastrati patrimoniul! Nu-l demolati!" 
  • Premiul "Legendele Fagarasului" - Ovidiu Mihut, Campania "Construirea de microhidrocentrale in Muntii Fagaras distruge iremediabil ecosisteme dintr-o conspiratie autoritati investitori"
  • Premiul "Cronicele unei legi nedrepte" - ProTV / Stirile ProTV, Campania "Vreau si eu parintii mei"
  • Premiul "Nopti albe la fantana" - SOS Fantana, Campania "Salvati fantana"
  • Premiul "Stay, forest, stay!" - World Wide Fund (WWF) Romania - Campania "Salvati padurile virgine"
  • Premiul special CeRe - Personajul colectiv: Protestatarul 2012
  • Premiul special CeRe - Activist de profesie: Adrian Dohotaru

Pentru cei care n-au fost prezenti la gala, dar si pentru cei care vor sa revada momente din G3P, editia a patra, inregistrarea video o gasiti aici.


Orice proiect are si un raport

In perioada 2-4 noiembrie a avut la Bucuresti cursul de intocmire raport final pentru beneficiarii TiA care se apropie de terminarea proiectelor lor si, implicit, de depunerea raportului final. Cursul a urmarit ca participantii sa se familiarizeze cu raportarea tehnica si financiara in contextul programului, astfel incat rapoartele depuse sa nu necesite completari suplimentare si sa redea intr-un mod adecvat activitatile derulate in cadrul proiectului.

20 de participanti reprezentand tot atatea proiecte s-au implicat activ in cadrul sesiunilor, punandu-se accent pe completarea raportului tehnic si a celui financiar, dar si pe elemente definitorii unui proiect TiA: diseminarea si exploatarea rezultatelor, evaluare, ciclu de viata.

Urmatorul curs pe intocmirea raportului final va avea loc in ianuarie, adresandu-se tot beneficiarilor TiA care se apropie de finalizarea proiectelor si de perioada de intocmire a raportului final. Cei interesati pot urmari site-ul TiA, sectiunea “Lista de evenimente”.


SEV 2 in 1: acreditare si scriere

Se spune despre decembrie ca este luna cadourilor! Si a ofertelor... speciale :-)!
Fara a incerca sa intram in competitie cu Mos Craciun, in decembrie toti cei tentati sa le ofere organizatiilor si comunitatilor din care fac parte o experienta de invatare interculturala printr-un proiect de tip Serviciul European de Voluntariat au acum nu unul, ci DOUA evenimente unul dupa celalalt.
Astfel, de Mos Nicolae (pe 6 decembrie) demaram in forta cu seminarul de acreditare in care se vor deslusi secretele procesului de acreditare pentru cei care incearca acest lucru prima oara. Mai multe informatii gasiti AICI. Data limita de inscriere: 25 noiembrie.
Continuam cu trei zile pline (de pe 7 pana pe 9 decembrie)! Pline de exercitii practice si informatii cu un singur scop: cum putem scrie un proiect de la A la... SEV! Curios ce ai de facut sa participi? Click AICI. Data limita de inscriere: 25 noiembrie.
Deci... stii ce vei face la inceputul lui decembrie?
Poti sa participi la oricare din aceste evenimente sau la amandoua (in acest caz trebuie sa te inscrii la ambele evenimente).
Serviciul European de Voluntariat este actiunea cu bugetul cel mai mare al programului Tineret in Actiune. Aproximativ doua milioane si jumatate de Euro asteapta sa transpuna in realitate aspiratiile voastre si ale voluntarilor pe care puteti sa ii gazduiti sau trimiteti.


Ca de la voluntar la voluntar – intalnirea anuala a fostilor voluntari SEV

2012 se scurge cu pasi repezi...
De aceea, iata, a sosit si momentul (mult asteptat, speram noi!) pentru intalnirea fostilor voluntari SEV trimisi in stagii in alte tari, de catre organizatii din Romania.

Intalnirea anuala SEV poate fi privita ca o intalnire de evaluare, de reunire a celor care au terminat stagiul, dar si ca un eveniment de promovare SEV. Este, de altfel, o ocazie extrem de importanta pentru cei care si-au terminat stagiul recent de a-si discuta si evalua experientele si de a le transmite mai departe altor tineri care sunt interesati sa devina voluntari.

Unul dintre obiectivele intalnirii este de a asigura faptul ca Agentia Nationala  primeste feedback despre proiecte, promotori, aspecte practice, impresii si realizari despre SEV in general. Un aspect esential de analizat va fi acela al rezultatelor de invatare generate in timpul  perioadei stagiului si care sunt acestea. Nu in ultimul rand, participantilor li se prezinta oportunitati viitoare si posibilitatea de a candida cu noi proiecte.

Ati trimis voluntari SEV in stagii incepand cu anul 2011 (sau – in cazuri justificate – si inainte, fara ca acestia sa fi participat la o intalnire de evaluare)? Atunci accesati acest link pentru detalii!

Intalnirea va avea loc la Predeal, intre 8 si 9 decembrie. Data limita de inscriere a voluntarilor: 25 noiembrie.


Proiect TiA: Implicarea tinerilor cu oportunitati reduse in procesul de luare a deciziilor

Participarea si includerea sociala a tinerilor cu oportunitati reduse reprezinta o prioritate la nivel european. Consiliul Uniunii Europene a solicitat statelor membre si Comisiei Europene sa acorde prioritate acestor categorii de tineri in conformitate cu prevederile Strategiei de la Lisabona, a masurilor din Pactul European pentru Tineret si a strategiilor nationale privind participarea tinerilor. Viziunea Uniunii Europene este completata de cea a Consiliului Europei, care prin revizuirea Cartei Europene a Participarii Tinerilor la viata locala si regionala, reafirma faptul ca tinerii sunt cetateni ai prezentului si nu doar ai viitorului si de aceea ei trebuie sa aiba acces la toate formele de participare in societate.

Proiectul “Implicarea tinerilor cu oportunitati reduse in procesul de luare a deciziilor” si-a propus sa intareasca participarea tinerilor cu oportunitati reduse la viata comunitatii si sa ii ajute pe acestia ca prin voluntariat si participare activa sa isi valorifice la maximum potentialul.
Derulat in perioada septembrie 2011 – octombrie 2012, proiectul a implicat un numar de peste 500 de tineri cu oportunitati reduse, reprezentanti ai autoritatilor locale si ai asociatiilor de tineret.  Proiectul si-a propus sa intareasca participarea tinerilor cu oportunitați reduse la viata comunitații, sa ii echipeze pe acestia cu competentele necesare intelegerii mecanismelor participarii si exercitarii rolului lor de cetateni activi in comunitatile din care provin si sa contribuie la intarirea colaborarii dintre principalii actori ai participarii tinerilor: tinerii cu oportunitati reduse, asociatiile de tineret si autoritațile publice, conform principiilor democratiei reprezentative.
Proiectul a presupus activitati precum: intalniri locale cu tinerii, organizarea unui seminar international, elaborarea unui studiu de perceptie privind nevoile de participare a tinerilor cu oportunitati reduse.

Pe data de 31 octombrie a avut loc conferinta in cadrul careia a fost prezentat Toolkit-ul de crestere a oportunitatilor de participare a tinerilor cu oportunitati reduse, realizat de tineri din Romania si Italia, in urma consultarilor cu reprezentanti ai autoritatilor publice locale si ai organizatiilor de tineret. Toolkit-ul contine informatii despre Programul „Tineret in Actiune”, despre principalele concepte legate de participarea tinerilor si de procesul de luare a deciziilor, precum si un Plan de Actiune pentru cresterea oportunitatilor de participare a tinerilor, realizat de participantii din cadrul proiectului. Toolkit-ul, al carui continut este disponibil in trei limbi: romana, italiana si engleza, a fost tiparit in 600 de exemplare, dar poate fi accesat si in format electronic pe site-ul: www.youthinvolvement.ro. 
Proiectul a fost finantat de Comisia Europeana, prin Programul Tineret in Actiune, Actiunea 1.3 – Proiecte pentru democratie participativa si a fost derulat in parteneriat de Asociatia ”Asistenta si Programe pentru Dezvoltare Durabila – Agenda 21”, Consiliul Judetean Ilfov, Arci Nuova Associazione Comitato Provinciale Chieti si Informagiovani Vasto din Italia.

Detalii: http://www.youthinvolvement.ro/Pages/Proiectul/Index.html


BTM in Germania

In perioada 5-9 martie 2013 va avea loc in Germania cursul de formare pentru realizarea de proiecte pe Actiunea 1.1 – Schimburi de tineri. Cei doritori sa participe se pot inscrie pana pe 25 noiembrie (online), respectiv 26 noiembrie (data postei). Detalii: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/726


Appetiser in Belgia

In perioada 8-12 aprilie 2012 va avea loc in Belgia cursul Appetiser de initiere in programul Tineret in Actiune. Principalul scop al acestui curs esteoferirea unei prime experiente pozitive internationale tinerilor pentru a-i motiva si a-i incuraja sa participe si sa se implice in proiecte Tineret in Actiune. Cei interesati sa se inscrie pot face asta pana pe 20 ianuarie (online), respectiv 21 ianuarie (data postei). Detalii: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/729


Get involved – curs international in Romania

In perioada 15-20 ianuarie are loc la Bucuresti cursul international de formare “Get involved”, pe Actiunea 1.3 – o oportunitate pentru participanti de a dezvolta parteneriate si proiecte in cadrul acestei actiuni. Cei interesati sa se inscrie pot face asta pana pe 5 decembrie. Detalii: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/749.


Eye Opener – curs international de formare in Portugalia

In perioada 21-26 ianuarie 2013 are loc cursul international de formare pentru Actiunea 1.1 Eye Opener. Cei interesati sa se inscrie pot face asta pana pe 1 decembrie (online), respectiv 3 decembrie (data postei). Detalii:
http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/750


Publicatiile realizate in cadrul retelei europene Eurydice reprezinta o foarte buna sursa de documentare - prin furnizarea de informatii clare, concise, actualizate si bine documentate - pentru toti actorii implicati in proiecte europene.
Va invitam sa consultati urmatoarele publicatii:

Teachers' and School Heads' Salaries and Allowances in Europe, 2011/12

La inceputul lunii octombrie, a fost publicat un nou raport realizat de reteaua Eurydice Teachers' and School Heads' Salaries and Allowances in Europe, 2011/12 [Salariile si indemnizatiile profesorilor si directorilor de scoli, din Europa, 2011/2012]. Prezentul raport este alcatuit din trei parti.

Prima parte a raportului: Analiza comparativa abordeaza diferitele caracteristici ale salariilor cadrelor didactice si ale directorilor de scoli si ofera de asemenea, date nationale comparabile privind remunerarea profesorilor si directorilor scolilor din invatamantul preuniversitar (de la invatamantul pre-primar pana la invatamantul secundar superior).

Partea a doua a raportului, referitoare la Fisele nationale, contine informatii care compara nivelurile de luare a deciziilor privind salariile statutare ale cadrelor didactice si ale directorilor de scoli din scolile publice; aranjamentele salariale din sectorul privat; salariile minime si maxime, anuale, brute, legale (in Euro) ale profesorilor/ directorilor de scoli din scolile publice, care au norma intreaga si care sunt pe deplin calificati. In plus, salariile minime si maxime legale, sunt comparate cu salariile medii efective pe profesie (in cazul in care datele sunt disponibile). De asemenea, sunt analizate cele mai recente cresteri/ scaderi ale puterii de cumparare a personalului angajat in domeniul educatiei, datorate impactului crizei economice. Nu in ultimul rand, sunt prezentate diferitele tipuri de sporuri pe care cadrele didactice le pot primi.

Partea a treia se refera la Definitii si la Metodologia utilizata pentru colectarea datelor. Documentele oficiale emise de catre autoritatile centrale, de cel mai inalt nivel, reprezinta principalele surse de informare in elaborarea prezentului raport.

Anul de referinta pentru colectarea datelor este anul scolar 2011/2012.

Publicatia este redactata in limbile engleza si franceza.
Anul publicarii: 2012

http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/facts_and_figures/salaries.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/facts_and_figures/Salaries_FR.pdf

 .... si multe alte titluri interesante.....

Toate publicatiile pot sa fie accesate si descarcate gratuit, de pe urmatoarele adrese:
http://www.llp-ro.ro
http://www.eurydice.org
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/index_en.php


1
2
... te informeaza:

Concursul de eseuri pentru tineri CIPE

Centrul pentru Intreprinderi Private Internationale (CIPE) a lansat competitia de eseuri 2012. Scopul este de a incuraja tinerii sa faca schimb de idei despre cum se pot crea oportunitati pentru tineri, care sa consolideze democratia si sectorul privat in tarile din care provin.

Sunt invitati sa participe studenti si tineri profesionisti din intreaga lume care au intre 18 si 30 de ani.

Criterii:
Studentii trebuie sa scrie un eseu de cel putin 1500 si cel mult 2500 de cuvinte, pe urmatoarele categorii:
1. Antreprenoriat si inovatie: Dincolo de tehnologie
2. Crestere favorabila incluziunii: Mediul antreprenorial pentru cresterea afacerilor
3. Transformari sociale: Rolul antreprenorilor in construirea societatilor democratice

Se poate trimite un singur subiect per categorie.

Premii
Pentru fiecare categorie cei clasati pe locurile I, II si III vor primi un onorariu de 500 de dolari, iar CIPE va publica eseurile castigatoare.
Castigatorul marelui premiu va fi invitat in Statele Unite, cu toate cheltuielile asigurate, pentru a participa la viitoarea conferinta CIPE pe tema democratiei si spiritului antreprenorial, care este programata pentru luna aprilie 2013.

Data limita pentru inscriere si trimiterea eseurilor este: 18 noiembrie 2012

Mai multe informatii:
http://www.eurodesk.ro/program.php?progid=EU0010000438

Stagii de formare la Consiliul Europei

Consiliul Europei ofera doua sesiuni de stagii de formare in fiecare an, cu o durata de minimum 8 saptamani si maximum 5 luni. Stagiile se desfasoara in martie/iulie, septembrie/ianuarie. Data de incepere a fiecarui stagiu este stabilita de Directia de Resurse Umane.

Stagiarii efectueaza cercetari, pregatesc proiecte de raport si studii pentru intalnirile expertilor si redacteaza minutele. Ei pot, de asemenea, acorda asistenta in activitatile curente. Stagiarii vor avea sansa - mai ales prin intermediul cursului de prezentare sustinut special pentru ei - sa cunoasca structurile Consiliului, activitatile si procedurile de cooperare internationala, inclusiv implementarea Conventiei Europene a Drepturilor Omului. Ei vor avea, de asemenea, ocazia de a participa la prelegerile tinute in Consiliu despre activitatile sale, sesiunile Parlamentului Consiliului Europei si ale Parlamentului European si la alte intalniri ce se vor desfasura in cursul sederii lor la Strasbourg.

De regula, stagiarii nu sunt platiti. Cheltuielile de calatorie si cazare, precum si cheltuielile de subzistenta sunt suportate de catre stagiar.

Date limita: 30 noiembrie 2012 (pentru sesiunea 4 martie - 31 iulie 2013)

Mai multe informatii:
http://www.eurodesk.ro/program.php?progid=EU0010000091

Your Europe, Your Say 2013

Comitetul Economic si Social European (CESE) organizeaza pentru a treia oara "Your Europe, Your Say", o simulare a sesiunii plenare a CESE care ofera elevilor de liceu din cele 27 de state membre ale UE ocazia de a vedea cum decurge procesul de luare a deciziilor pe un anumit subiect. Exercitiul de simulare se va derula in doua etape.

Pentru a candida, o scoala trebuie:
- sa fie situata intr-un stat membru al UE;
- sa fie recunoscuta de catre autoritatile din domeniul educatiei dintr-unul sau mai multe state membre;
- sa aiba un computer (care poate deschide si tipari fisiere PDF), cu acces la internet si e-mail;
- sa selecteze un profesor si trei elevi in penultimul an de liceu (16 ani) care se pot exprima in engleza sau franceza;
- sa discute pe subiectul ales pentru exercitiul de simulare in clasa inainte de a veni la Bruxelles;
- sa gazduiasca un membru CESE pentru o sesiune de informare cu privire la UE si CESE intre 15 ianuarie si 31 martie 2013 (cheltuielile de calatorie ale membrului CESE vor fi asigurate de Comitet).
Alte clase de la aceeasi scoala si/sau alte scoli pot fi invitate sa participe la aceasta intalnire cu membrul CESE.

Data limita pentru inscrierea scolilor este: 30 noiembrie 2012

Dupa incheierea inscrierilor, vor fi selectate scolile care vor participa la acest exercitiu de simulare. Scolile selectate isi vor alege apoi elevii din penultimul an de liceu (varsta 16 ani) care ii vor reprezenta, precum si profesorii insotitori ai acestora. Si elevii si profesorii trebuie sa aiba abilitatea de a se exprima in engleza sau franceza.

Evenimentul va avea loc la Bruxelles, la sediul Comitetului Economic si Social European, intre 18 - 20 aprilie 2013.
CESE va asigura cheltuielile de calatorie si masa ale elevilor si profesorilor insotitori.

Mai multe informatii:
http://www.eesc.europa.eu/?i=portal.en.your-europe-your-say-2013  

Premiile eTwinning 2013

Concursul pentru Premiile europene eTwinning isi propune sa recompenseze cele mai bune practici in proiectele scolare (pedagogice) de colaborare bazate pe utilizarea tehnologiilor informatiilor si comunicarii (TIC).

Anul acesta, premiile vor fi decernate pentru trei categorii de varsta (4-11 ani; 12-15 ani; 16-19 ani) si sase categorii speciale:
- Premiul pentru limba spaniola
- Premiul pentru limba franceza
- Premiul pentru limba germana
- Premiul Marie Sklodowska Curie
- Premiul Mevlana pentru intelegere interculturala
- Premiul pentru limba engleza ca limba secundara

Pentru a putea participa la concurs, proiectele trebuie sa fi fost premiate cu Certificatul European de Calitate in perioada cat au fost active. Toate proiectele trebuie sa demonstreze ca au fost active in anul scolar 2011-2012.

Data limita pentru inscriere este: 30 noiembrie 2012

Mai multe informatii: 
http://www.etwinning.net/en/pub/progress/awards/european_prizes.htm

Concursul "Discover e-volunteering" 2013

A fost lansata cea de a doua editie a concursului european "Discover e-volunteering".

Concursul se adreseaza ONG-urilor din Europa care deruleaza proiecte in care voluntarii ajuta alte persoane via internet, precum si ONG-urilor care au idei de  activitati online, in care voluntarii corporatisti sa coopereze cu un ONG prin intermediul internetului.

Inscrierea in concurs se face online pe link-ul de mai jos:
http://www.e-volunteering.eu/competition

Data limita pentru inscriere este: 30 noiembrie 2012

Premiile atractive isi asteapta castigatorii, care vor fi anuntati in cadrul Galei Finale din iunie 2013 din Varsovia.

Mai multe informatii despre concurs:
http://www.e-volunteering.eu/competition
Facebook: http://www.facebook.com/ewolontariat

2013 - Anul european al cetatenilor

Pe 23 octombrie 2013, Parlamentul European a desemnat anului 2013 drept Anul european al cetatenilor, pentru a favoriza o mai buna cunoastere a drepturilor legate de cetatenia europeana.
Pe durata intregului an vor fi organizate diferite evenimente, pentru a le explica cetatenilor europeni drepturile de care beneficiaza atunci cand decid sa studieze, sa lucreze, sa isi inceapa o afacere sau sa isi primeasca pensia in alt stat membru.

Anul viitor va avea loc cea de-a 20-a aniversare a cetateniei europene. Fiecare cetatean al Uniunii Europene se bucura de o serie de drepturi garantate de tratatele UE, printre care dreptul de a se deplasa si a locui liber intr-un alt stat membru, dreptul de a vota si de a candida la alegerile locale sau europene, precum si dreptul de a adresa petitii Parlamentului European.

De multe ori cetatenii UE nu cunosc aceste drepturi, iar scopul Anului european va fi tocmai acela de a educa publicul larg si, in special, tinerii si de a le arata cum pot profita de aceste drepturi.

Activitatile organizate in cadrul Anului european al cetatenilor se vor axa pe explicarea drepturilor legate de deplasarea si viata in alte state membre ale UE: recunoasterea academica si a calificarilor profesionale, drepturile pasagerilor si ale consumatorilor, accesul la asistenta medicala si la servicii de securitate sociala transfrontaliere, precum si accesul la programe cum ar fi Erasmus, care permite tinerilor sa studieze in strainatate.
Printre diferitele evenimente se numara si audieri, conferinte si campanii de informare si educare. De asemenea, vor fi create platforme in cadrul carora autoritatile de la nivel european, national, local, dar si alte organizatii publice si din societatea civila, vor putea sa isi impartaseasca experientele.

Mai multe informatii: http://bit.ly/Tl1H45

Pentru informatii despre multe alte oportunitati europene, va recomandam sa vizitati site-ul Eurodesk sau sa va inscrieti pe grupul nostru de informare, eurodesk_info.

Primiti acest mesaj deoarece sunteti abonat(a) la AvertiMAIL - buletinul informativ lunar al Agentiei Nationale pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale.

Va rugam sa utilizati urmatoarele modalitati de abonare:
     - daca doriti sa va abonati cu o adresa de yahoo, folositi http://groups.yahoo.com/group/avertimail_anpcdefp/
     - pentru orice alte tipuri de adrese de mail, folositi formularul existent pe http://www.anpcdefp.ro/avertimail.php

Daca aveti proiecte interesante si doriti sa publicati in Avertimail articole despre acestea, daca aveti sugestii si comentarii sau daca doriti doar sa ne scrieti, va rugam sa folositi adresa feedback.avertimail@anpcdefp.ro

Daca doriti sa nu mai primiti aceasta publicatie, va rugam sa trimiteti un mesaj cu subiectul Dezabonare la adresa unregistered@anpcdefp.ro