Cuprins:

Termene limita

Burse SEE

Erasmus

Erasmus Student Network Romania

Leonardo da Vinci

Comenius

Grundtvig

Tineret in actiune

Eurydice

Eurodesk


Grundtvig

Minimum 8 saptamani inainte de inceperea evenimentului - Termen limita de depunere a candidaturilor - Vizite si Schimburi

17 septembrie 2013 - Termen limita de depunere a candidaturilor - Mobilitati de formare continua

Detalii la: http://www.llp-ro.ro/userfiles/Apel_GRU_2013.pdf


Burse si cooperare institutionala finantate prin mecanismul SEE

Spatiul Economic European (SEE) a fost creat in 1994, ca o zona de Liber Schimb intre Comunitatea Europeana (CE) si Asociatia Europeana a Liberului Schimb (AELS). SEE reuneste Statele Membre ale Uniunii Europene (UE) si 3 dintre Statele AELS (Norvegia, Islanda si Liechtenstein), intr-o piata interna bazata pe libera circulatie a marfurilor, persoanelor, serviciilor si capitalurilor.
Pe 21 martie 2012 s-a semnat  Memorandumul  de intelegere intre guvernul Romaniei si  guvernele din Norvegia, Islanda si Liechtenstein pentru implementarea Mecanismului Financiar al Spatiului Economic European (SEE) 2009 – 2014, prin care Romaniei i se aloca  fonduri in valoare de 176.443.750 Euro.

Agentia Nationala pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale (ANPCDEFP)  a fost desemnata Operator de Program pentru administrarea schemei de “Burse si cooperare interinstitutionala”, care se adreseaza in special invatamantului superior, si care se afla la a doua runda de implementare in Romania (prima runda derulandu-se pe parcursul anului universitar 2009-2010 si in primul semestru al anului academic 2010-2011, cu o valoare totala de 1.100.000 Euro).
Pentru cea de-a doua runda a programului s-au alocat 4.444.444 Euro, din care 4.000.000 Euro provin de la tarile donatoare, restul fiind cofinantare din partea statului roman.

Scopul programului de “Burse si cooperare interinstitutionala” este de a sprijini studentii (din orice ciclu de studiu) si personalul (didactic sau nedidactic) din universitatile romanesti pentru  realizarea de mobilitati transnationale in Norvegia, Liechtenstein si Islanda. De asemenea, sunt finantate mobilitatile in Romania ale studentilor si ale personalului din institutiile de invatamant superior din Norvegia, Liechtenstein si Islanda.

Vor fi finantate: Vizite pregatitoare, Proiecte de mobilitate pentru studenti si personal din universitati si Proiecte  de cooperare interinstitutionala.

Principalii beneficiari institutionali  vor fi universitatile din Romania care dispun de o Carta Erasmus aprobata de Comisia Europeana, iar  parteneri  vor fi  institutii similare sau organizatii  de stagiu  din statele donatoare. În proiectele de cooperare interinstitutionala, se mai pot asocia ca  parteneri  universitati, institute de cercetare, companii, ONG-uri,  atat din  statele membre cat si din celelalte tari beneficiare ale Mecanismului SEE. ANPCDEFP  estimeaza ca pana la finalul programului sa finanteze mobilitatea a cel putin 330 de studenti si 140 de cadre universitare, cel putin 10  proiecte de cooperare interinstitutionala si 20 de vizite pregatitoare.  

Apelul la propuneri de proiecte va fi lansat pe 17 iulie 2013 prin publicare pe site-ul www.see-burse.ro, impreuna cu Ghidul candidatilor si formularele de candidatura.

Mai multe informatii gasiti pe www.see-burse.ro si pe www.eeagrants.org.


Certificatul Lingvistic European / European Language Label 2013

Certificatul Lingvistic European este un premiu care incurajeaza initiativa in domeniul predarii si invatarii limbilor, prin recompensarea tehnicilor inovatoare de predare,  difuzarea informatiilor privind existenta acestora si promovarea bunelor practici in acest domeniu. Premiul se adreseaza tuturor tipurilor de educatie si formare, indiferent de varsta celor care invata sau predau si de metodele utilizate, obiectivul sau principal fiind stimularea invatarii in contexte si cu instrumente creative si sustinerea noului in aceasta zona educationala.

Prin sprijinirea, la nivel local si national, a proiectelor care promoveaza dezvoltarea competentelor de comunicare in limbi diferite de limba materna, Certificatul urmareste sa ridice standardele lingvistice in toata Europa.

Premiul se acorda anual celor mai bune proiecte lingvistice sau cu componenta lingvistica elaborate in fiecare dintre tarile participante. Procedura de decernare este coordonata de Comisia Europeana, insa este administrata de statele membre, ale caror jurii nationale decid asupra criteriilor de selectie detaliate.

In Romania, competitia din 2013, finalizata cu acordarea Certificatelor Europene, a fost lansata la 1 iulie. Ca si in 2012, se vor acorda premii atat pentru proiecte cat si pentru cadre didactice si profesionisti din mediul academic si preuniversitar.

Formularele de candidatura, detaliile privind calendarul de selectie si alte informatii legate de desfasurarea competitiei se gasesc pe site-ul Agentiei Nationale, la adresa http://www.llp-ro.ro/llp.php?id=50&d=55&menu=29.

Festivitatea de premiere va avea loc de Ziua Europeana a Limbilor (26 Septembrie), in cadrul evenimentului LINGUAFEST 2013, la sediul Reprezentantei Comisiei Europene in Romania.

Ileana Racoviceanu


EXPERIENTA MEA ERASMUS

Numele meu este Burghelea Iulia Elena si sunt studenta la Facultatea de Stiinte, specializarea Economia comertului, turismului si serviciilor in cadrul Universitatii “1 Decembrie 1918” din Alba Iulia. In semestrul I al anului universitar 2012-2013, am beneficiat de mobilitate Erasmus la Universitatea Mustafa Kemal Ataturk, Iskenderun, Turcia.
Initiativa de a aplica pentru o mobilitate de studiu Erasmus, s-a dovedit a fi una din cele mai bune alegeri ale mele pentru ca a condus la o perioada frumoasa, plina de noutati care mi-a marcat si mi-a implinit studentia. Am participat la cursuri interesante si inedite si am acumulat astfel cunostinte, abilitati si competente pe care nu le-as fi putut dobandi cu atat de multa usurinta. Contextul multicultural m-a ajutat sa imi imbunatatesc abilitatile de comunicare intr-o limba straina, prin prezenta colegilor Erasmus din alte tari: Lituania, Polonia, Portugalia.
Perioada petrecuta in Turcia m-a incantat in mod deosebit, fiind o tara bogata in cultura si traditii atat de diferite fata de cele pe care le cunosteam. Am avut ocazia sa vizitez cateva locuri minunate insa cel care mi-a atras atentia in mod deosebit a fost vechiul oras Gaziantep, cunoscut pentru celebrul desert delicios „Baklava”.
Oamenii pe care i-am cunoscut in aceasta perioada si colegii Erasmus au fost foarte deschisi si ospitalieri si pe langa prieteniile stranse pe care le-am format, am avut senzatia ca suntem o mare familie, multiculturala, insa pe care nu o voi uita foarte curand.
Consider ca fiecare student trebuie sa profite de aceasta ocazie si sa plece intr-o mobilitate Erasmus in timpul studiilor sale universitare pentru ca este o experienta academica deosebita si o exprienta de viata de neuitat. Cele patru luni pe care le-am petrecut in Turcia m-au ajutat sa ma cunosc mai bine si m-au invatat sa ma descurc singura si sa imi infrunt problemele. Pentru mine, experienta Erasmus a fost o pagina de aur din cartea numita “Studentie”!

 Burghelea Iulia Elena, Universitatea “1 Decembrie 1918” din Alba Iulia, in mobilitate de studiu la Universitatea Mustafa Kemal Ataturk, Iskenderun, Turcia


Made by ESN, around Romania

Chiar daca a venit vara, acest lucru nu inseamna si o pauza in ceea ce priveste sectiuni locale ESN Romania. Fiecare echipa isi realizeaza bilantul in tot ceea ce a insemnat anul universitar ce aproape se incheie, elaborand planurile pe care le vor pune in aplicare anul ce urmeaza. In scurt timp, vom incepe sa pregatim viitoarele activitati dedicate viitorilor studenti straini ERASMUS, care isi vor incepe perioada de schimb in doar cateva luni.
Ultimul an a fost foarte unul foarte activ pentru noi, reusind sa desfasuram numeroase proiecte:

  1. Halloween in Transylvania 2012, octombrie, Brasov;
  2. Friends without Borders 2013, martie, Cluj-Napoca;
  3. Escape to Vama Veche 2013, aprilie, Litoralul Marii Negre;
  4. Promotori ERASMUS, la nivel national;
  5. Erasmus in Schools, proiect SocialErasmus, la nivel national.

Ce urmeaza? Incepem sa planificam viitoarele proiecte nationale, dar in acelasi timp ne pregatim sa gazduim si cateva evenimente internationale ESN:

  • Eduk8 Cluj-Napoca: sesiune de formare si training adresata voluntarilor ESN din toata Europa, organizata in luna august de ESN Cluj-Napoca;
  • National Boards Meeting (NBM) Timisoara: intalnire a membrilor ESN ce fac parte din conducerile reprezentantelor nationale, organizata in luna octombrie de ESN Timisoara.


Erasmus la Palermo

Inca din primul an de studiu universitar am cautat oportunitatile de cercetare la Universitatea de Medicina si Farmacie din Targu Mures, fiind interesat de biologie si genetica moleculara. Am aflat de la o prezentare de Burse Erasmus oportunitatile pe care acest schimb de studiu le ofera, si initial am aplicat pentru o Bursa Erasmus de Plasament la Universitatea din Londra.
Cu ocazia acestui schimb de trei luni intr-un laborator de cercetare m-am hotarat sa aplic si pentru schimbul semestrial prin programul Erasmus. Am urmarit un studiu la o universitate din Europa de Vest, cu potential de cercetare in domeniul pe care l-am inceput la Londra. Alegerea a fost dificila, deoarece la momentul aplicarii nu vorbeam fluent alta limba decat engleza, iar posibilitatile oferite de UMF din Targu Mures cereau cunostinte de limba spaniola, italiana sau franceza, in functie de tara de studiu.


Cu toate acestea, am aplicat pentru Universitatea din Palermo, straduindu-ma sa-mi imbunatatesc cunostintele de limba italiana pana la inceperea Erasmusului. In Palermo am inceput cu o pregatire intensiva de 40 de ore de limba italiana, iar azi, consider ca cel mai mare beneficiu al acestui studiu Erasmus este cunoasterea unei limbi in plus de circulatie internationala.
In ceea ce priveste cursurile si stagiile Facultatii de Medicina din Palermo, nu erau diferente semnificative fata de metodologia predarii de acasa. Totusi, spre deosebire de unii colegi din Palermo sau din Targu Mures, am reusit sa cercetez timp de patru luni in laboratorul de cercetare de Oncologie Moleculara, datorita profesorului coordonator din Italia. Rezultatele au fost prezentat cu succes la Conferinta Tinerilor Cercetatori din Porto, Portugalia. Aceasta experienta profesionala e de nerecuperat, consider ca e cel mai important beneficiu al bursei mele Erasmus, si sunt sigur ca-mi va fi de mare folos In cariera mea. Sunt convins ca experientele Erasmus sunt de importanta majora pentru fiecare dintre noi, deoarece mai mult decat scoala, ne invata viata.


Tripon Robert - Universitatea de Medicina si Farmacie din Targu Mures, Romania, mobilitate de studiu de 4 luni la Universita degli Studi di Palermo, Italia.


Atelier Grundtvig

”Mask making-living the Romanian village culture” a fost un atelier Grundtvig ce s-a desfasurat in perioada 6-13 Mai 2012 la Sibiel, Romania. Atelierul a reunit 12 participanti din Cipru, Letonia, Islanda, Slovenia, Marea Britanie si Romania. Activitatea principala a atelierului a constat in confectionarea mastilor traditionale romanesti folosind lana, bumbac, canepa, blanuri, coarne, piele, materiale textile. Participantii au avut ocazia sa interactioneze cu localnicii, sa experimenteze viata la tara intr-un sat de munte tipic romanesc, invatand astfel despre traditiile si obiceiurile noastre. Atelierul s-a incheiat cu o expozitie la „Casa artelor ” in Sibiu, in cadrul careia participantii au expus mastile create. Expozitia a fost deschisa de catre reprezentanti ai muzeului  de etnografie „Franz Binder” din Sibiu, cu participarea presei, vizitatorilor si membrilor comunitatii din Sibiel.

Prin participarea la acest atelier adulti din 6 tari europene au avut posibilitatea sa se cunoasca, sa interactioneze, sa–si foloseasca si dezvolte imaginatia si creativitatea, invatand despre Romania si traditiile romanesti (putin cunoscute in tarile de provenienta ale participantilor). Desi unii participanti proveneau din cele mai indepartate colturi ale Europei (Islanda, Cipru, Letonia) toti  s-au integrat si au colaborat foarte bine. Fiind alaturi de ei zi de zi aveam impresia ca ma aflu intr-o familie si ma minunam cat de bine pot comunica niste oameni care s-au intalnit pentru prima data la inceputul atelierului. Cu siguranta a fost o experienta unica si pentru mine!

Asociatia “Satul verde” – responsabil proiect Monica Oprean


Proiect pentru Voluntariatul Seniorilor

In Anul European al Imbatranirii Active proiectul nostru a demonstrat ca seniorii nu pot doar sa invete la orice varsta, dar pot descoperi ca invatarea e o placere in sine. Sase persoane de peste 50 de ani din Romania (2 dintre ei aflati pentru prima data intr-o calatorie in strainatate) au petrecut un stagiu de voluntariat de 4 saptamani in Suedia, gazduiti de partenerii nostri – organizatia Viksjoforsbaletten din regiunea Hälsingland, implicandu-se in activitati ecologice si culturale si absorbind, ca niste bureti foarte uscati, orice informatie despre traditiile, cultura si stilul de viata al comunitatii care i-a gazduit. Apoi 6 voluntari din Suedia au petrecut in Romania 4 saptamani lucrand intr-un muzeu (Memorialul Nicolae Balcescu), la o biblioteca, in cateva gradinite si intr-un parc, avand de asemenea intalniri cu reprezentanti ai autoritatilor locale si altor structuri publice si private. Si au cules, cu o sete de cunoastere incredibila si demna de luat ca exemplu chiar si (sau mai ales) de generatiile mai tinere, informatii despre Romania, de la istorie la moda strazii, de la arta veche si contemporana la retete culinare. Mancarea romaneasca (cel mai frecvent pregatita in casa) a avut un succes fabulos, unul din voluntari scriind chiar o poezie dedicata unei cine cu gratar si mici.
Dincolo de orice ”obiectiv de invatare” (ca dezvoltarea abilitatilor de comunicare, capacitatea de relationare, competentele ICT, competentele culturale/interculturale, increderea in sine si altele – apreciate de toti cei 12 voluntari implicati ca fiind considerabil imbunatatite ca urmare a participarii la proiect) cea mai mare valoare adaugata a proiectului ramane soliditatea relatiei reciproce create intre voluntarii romani si suedezi, pe de o parte si intre voluntarii straini si comunitatile gazda, pe de alta parte. Promisiunile voluntarilor suedezi ”vom reveni in Romania si vom spune tuturor prietenilor nostri s-o faca” au depasit stadiul de simple vorbe, ei demarand deja, in Suedia, demersurile pentru infiintarea unei agentii de turism cu oferte doar din Romania.

Asociatia „Pro-Xpert” – responsabil proiect Silvia Petre


RENOVA, Blended learning si Transferul de Inovatie

Proiectul RENOVA - LLP-LdV/ToI/2010/RO/020, finantat de Comisia Europeana prin  Programul Leonardo da Vinci  - actiunea Transfer de Inovatie, a fost implementat de SIVECO impreuna cu partenerii sai si s-a adresat in principal comunitatii asistentelor medicale din Romania si Polonia, care deja isi exercitau  profesia si care doreau sa-si dezvolte abilitatile organizatorice si manageriale. SIVECO Romania este liderul caselor romanesti de software si unul din integratorii software de succes din Europa Centrala si de Est. Compania dezvolta si exporta solutii IT si proiecte de consultanta cu valoare adaugata catre tari din Comunitatea Europeana, Orientul Mijlociu, Africa de Nord si spatiul Comunitatii Statelor Independente.

Proiectul a constat in pregatirea si realizarea trainingului  pentru 100 de asistente medicale, 40 din  Polonia  si 60 din Romania, plecand de la transferul de cunostinte si experienta din sistemul de sanatate francez, folosind o metoda foarte moderna - blended learning  - cursuri fata in fata si eLearning (pe portalul RENOVA  s-a folosit platforma Moodle ca suport pentru dezvoltarea cursurilor online).
Implementarea proiectului a fost asigurata de un Consortiu format din 6 parteneri din 4 tari europene :

    1.SIVECO-Romania S.A. - coordonator (companie privata) - Romania
    2.Universitatea de Medicina si Farmacie "Carol Davila" - Romania
    3.TEHNE – Centrul de Inovatie si Dezvoltare in Educatie (organizatie non profit ) - Romania
    4.ORT FRANCE (organizatie non profit) - Franta
    5.SEARCHLIGHTER (companie de consultanta) – Marea Britanie
    6. SYNTEA S.A. (companie privata)-Polonia

Cunostintele si know-how-ul sistemului de management al sanatatii din Franta au fost transferate de ORT France catre sistemele de management al sanatatii din Romania si Polonia, printr-o colaborare stransa cu  Universitatea de Medicina si Farmacie "Carol Davila" si SYNTEA. In urma acestui transfer de inovatie si plecand de la necesitatile fiecarui sistem, au fost create curriculumuri specifice care au acoperit diferentele existente si au creat o noua viziune asupra profesiei de asistent medical.

TEHNE a elaborat scenariile pe baza carora SIVECO a dezvoltat cursurile online, iar intregul proces de implementare a fost evaluat de SEARCHLIGHTER . In urma activitatii consortiului aceste cursuri au fost realizate de traineri certificati (Polonia 4 traineri, Romania 4 traineri). Participantii (asistente medicale) la curs au fost atent selectionati, iar in Polonia aceasta selectie s-a realizat in colaborare cu Asociatia Centrala a Asistentelor si Moaselor . In Romania s-a utilizat o metodologie de selectie stabilita de traineri si cu ajutorul Universitatii Carol Davila . In urma acestor cursuri numarul absolventilor s-a ridicat la 92 in Romania si 45 in Polonia, iar calificarile obtinute depasesc competentele medicale traditionale - asistentelor medicale le-a fost solicitat sa joace roluri organizationale si manageriale in cadrul unor diverse institutii medicale.  De asemenea, cursul a fost organizat in 4 module (Etica, Legislatie, Financiar, Comunicare) avand un numar total de  76 ore: 40 ore alocate cursurilor fata in fata si 36 ore online. Certificarea cursului a fost necesara doar in Romania si s-a realizat cu ajutorul  « Ordinului Asistentilor Medicali Generalisti, Asistentilor Medicali si al Moaselor» , acordandu-se un numar de 15 credite.
Feedback-ul  trainingului a fost obtinut de la cursanti prin chestionare online, dar si prin organizarea unui  workshop in Romania de catre SIVECO si a unui workshop in Polonia de catre SYNTEA, activitati in urma carora am inteles ca RENOVA nu a schimbat numai mentalitati , dar si viata unora dintre cursanti. In Romania, in urma absolvirii cursului, au existat asistente medicale care au migrat din mediul de sanatate public in mediul de sanatate privat, mult mai ofertant. De asemenea, tot in Romania au existat asistente care au gasit un loc de munca in sisteme de sanatate apartinand unor tari europene, precum Belgia, Italia, Irlanda.

Coordonator proiect: Mihaela Coman


Proiect Leonardo da Vinci in domeniul Resurselor Umane
“Dezvoltarea competentelor proaspetilor absolventi si/sau juniorilor in domeniul resurselor umane”
LLP-LdV/PLM/2011/RO/176

La inceputul anului, in perioada 24 februarie – 10 martie 2013, HR Club a organizat un proiect de mobilitate in Italia, proiect care a vizat organizarea unui stagiu de practica pentru opt proaspat absolventi si juniori in domeniul resurselor umane, membri ai HR Club sau colegi ai acestora, in colaborare cu organizatiile AIDP, Tenova, Pirelli, KPMG, ISMO si Bosch. Principalul scop al acestui proiect a fost sa faciliteze trecerea de la scoala la viata activa si pregatirea tinerilor absolventi pentru o cariera in RU, precum si imbunatatirea competentelor acestora in domeniu, astfel incat sa fie capabili sa dezvolte proiecte de calitate la intoarcerea in Romania.
Cea mai mare dificultate in implementarea mobilitatii a fost identificarea companiilor in care sa se desfasoare stagiile de practica. Din cauza crizei economice existente in ultimii ani, companiile au blocat angajarile si nu au putut accepta tineri in internship. In acest sens, o importanta deosebita a avut partneriatul cu AIDP, asociatia profesionistilor in resurse umane din Italia, care a reusit sa identifice acele companii potrivite pentru desfasurarea stagiilor si sa ne ofere tot suportul in organizarea mobilitatii. Odata ajunsi acolo, programul a fost unul complex, cei opt participanti avand ocazia de a lucra alaturi de specialistii italieni in domenii precum: recrutarea si selectia personalului, planificarea resurselor umane, training, comunicare interna si externa. Experienta a fost una foarte valoroasa atat pentru participanti care au avut ocazia de a lucra alaturi de specialisti de la cele mai mari si prestigioase companii din Italia, dar si pentru organizatiile de primire care au avut timp de doua saptamani oameni noi in echipa, cu o perspectiva diferita si cu mult entuziasm. Pentru HR Club programul a fost unul foarte valoros, acesta oferindu-ne sansa de a colabora cu importante companii internationale alaturi de care speram sa lucram impreuna si in cadrul unor initiative viitoare. Concluzia unanima in urma acestui proiect a fost ca atat companiile, cat si participantii si-ar fi dorit ca durata mobilitatii sa fi fost mai mare de doua saptamani.
Iata ce spun participantii nostri despre proiect:
Aniela Codita - L&CD Personnell Administration Officer si Resourcing Admin Back-Up, Vodafone Romania, care a participat la stagiul de practica in cadrul companiei Tenova: “Imi amintesc cu placere de experienta pe care am avut-o in Italia, prin intermediul programului sustinut de asociatia HR Club. Aceasta mi-a oferit posibilitatea de a cunoaste in profunzime cultura italiana in general si, cu precadere, mediul de lucru din interiorul unui sediu din Italia al unei companii multinationale. Am avut sansa de a lucra cot la cot cu angajati ai companiei Tenova, in sediul din Genova. Am cunoscut persoane pozitive si energice, care m-au primit cu drag in echipa si mi-au oferit tot suportul necesar pentru a ma adapta si pentru a invata lucruri noi, precum procese si proceduri folosite de catre ele, creand, astfel mediul perfect in care eu sa ma dezvolt rapid si sa le pot oferi, la randul meu, suport in proiectele pe care le aveau in desfasurare in acea perioada. M-a surprins placut faptul ca, pe langa activitatile in care am fost implicate datorita cunostintelor si experientei pe care le aveam deja, am desfasurat mai multe activitati de recrutare, ceea ce a constituit o ocazie foarte buna de a ma dezvolta mai mult in aceasta arie a domeniului resurselor umane, dar si o confirmare suplimentara a faptului ca aceasta este, cu certitudine, o zona in care mi-ar placea sa capat si mai multa experienta in viitor.”
AncaVoicu - HR Manager, Auximus, care a participat in stagiul de practica in compania KPMG: “Experienta pe care am avut-o in KPMG, ca parte a proiectului initiat de HR Club, a fost “eyes-opening” si consider ca momentul in care a venit (la 2 ani experienta in domeniu) a fost de asemenea potrivit. De ce spun asta? Dupa 2 ani de lucru, iti dai seama ce stii, iti cunosti domeniul de activitate, realizezi unde esti ca si dezvoltare personala si printr-o astfel de experienta de internship, iti poti da seama usor si unde e compania ta ca si dezvoltare si ce poti face tu ca si profesionist pentru a imbunatati lucrurile. Programul internshipului a fost extrem de bine pus la punct – in doua saptamani am reusit sa stau de lucrez alaturi de manageri responsabili cu: training, recrutare si selectie, administrativ, planificarea resurselor umane, solutii de e-learning, headhunting, comunicare interna/externa. Aceasta experienta a depasit asteptarile mele initiale si cu siguranta o recomand oricarui om de HR la inceput de drum!“

Coordonator proiect: Alexandra Moldoveanu


Diseminare si exploatare a rezultatelor proiectelor LDV intr-un mediu inedit

6 iunie 2013 – Reuniunea de diseminare si exploatare a rezultatelor proiectelor Leonardo da Vinci „Informations and Resources for Implementing ECVET”  organizat la Liceul "Traian Vuia" Craiova, un eveniment dedicat  "leonarzi-lor" mai vechi sau mai noi din Romania.
Printre cei 73 de participanti s-au numarat absolventi, profesori din invatamantul preuniversitar si din invatamantul superior, reprezentanti ai firmelor private angrenate in Programul de Invatare pe Tot Parcursul Vietii, inspectori scolari, reprezentanti ai mass-media locale, ai autoritatilor locale din Sud-Vestul tarii.
Ce a fost interesant ? Reuniunea s-a desfasurat intr-o atmosfera destinsa, fiind diseminate mai multe proiecte Leonardo da Vinci derulate in diverse tari europene. Activitatile desfasurate in cadrul reuniunii au acoperit un spectru larg: de la prezentari cu rol informativ si de diseminare la activitati interactive, care au implicat intreaga audienta.  
In prima parte a reuniunii s-au prezentat cele mai interesante aspecte din proiecte de succes derulate de catre trei institutii din orasul gazda: Scoala Postliceala Teologico-Sanitara Romano-Catolica „Sf.Iosif”, Universitatea din Craiova - Facultatea de Educatie Fizica si Kinetoterapie si Liceul Tehnologic de Transporturi Auto Craiova. Astfel, am putut afla rezultatele si beneficiile obtinute la nivelul institutiilor si al participantilor prin  proiectele Leonardo da Vinci derulate, considerate exemple de buna practica. Cativa absolventi ai celor doua scoli din Craiova, fosti participanti la proiecte, care sunt in prezent angajati, au impartasit din experienta traita pe parcursul mobilitatii: aspecte legate de modul in care s-au integrat intr-o noua cultura, un alt stil de viata, cum si-au dezvoltat personalitatea, cum au capatat noi competente profesionalesi cum s-au putut orienta mai bine in alegerea carierei. Ulterior, reprezentanti ai Universitatii din Craiova au prezentat rezultatele mai multor proiecte de transfer de inovatie.
In partea a doua a reuniunii, am avut ocazia sa discutam despre componenta ECVET in cadrul proiectelor LDV: despre transferul, recunoasterea si acumularea rezultatelor invatarii de-a  lungul vietii in contexte formale, non-formale si informale, pentru promovarea si aplicarea treptata a calificarilor la nivel comunitar. Au fost conturate notiuni actuale legate de ECVET si am primit raspunsuri la multe intrebari, cum au fost: ce este ECVET, ce rol are, la ce ne va ajuta, care este interferenta cu proiectele europene, ce implicatii va avea pentru noi cei care vom utiliza ECVET pentru mobilitati geografice  in viitorul apropiat.
O componenta deosebita a evenimentului a fost reprezentata de modul de prezentare a proiectelor diseminate: panourile cu imagini amenajate pe holurile liceului gazda, vizionarile de filme video si prezentari ale „proiectelor vii”, expuse pe tematici medicale, tehnice si sportive de catre Scolile Sanitare Postliceale Carol Davila din Petrosani si din Pitesti, Liceul Tehnologic Constantin Brancusi Pestisani, Liceul Tehnologic de Transporturi Auto Craiova si de catre Liceul Traian Vuia  Resita.
Intr-o atmosfera destinsa si interactiva, s-a desfasurat Cafeneaua Publica, cu dezbateri pe patru teme de interes actual pentru cei angrenati si pentru cei interesati in proiecte Leonardo da Vinci:

    - Includerea valorizarii in proiectele de formare
    - Recunosterea experientei dobandite prin mobilitati
    - Competente versus rezultate ale invatarii
    - Mobilitati individuale versus proiecte de mobilitati

Dezbaterea acestor teme a fost facilitata de persoane cu experienta in derularea proiectelor Leonardo da Vinci, fiecare facilitator fiind insotit de cate un raportor. Ca urmare a celor discutate la Cafeneaua Publica, s-au extras si formulat, pentru fiecare din cele patru teme, foarte multe idei, care au fost apoi prezentate si comentate in plenul reuniunii.
Asa s-a incheiat o reuniune de succes, o reuniune ALTFEL  pentru diseminarea si exploatarea rezultatelor  proiectelor europene de tip Leonardo da Vinci. Am plecat de la Craiova cu un sentiment de nerabdare de a descoperi viitorul proiectelor europene Leonardo da Vinci, intr-o formula noua, incepand cu anul 2014.

Liceul Tehnologic."Trandafir Cocarla" Caransebes
Prof.. Dinu Poiana, Coordonator proiecte
si
Colegiul Tehnic “Ion Mincu” Timisoara           
Prof. Marinela Kis, Director Adjunct


“Special Solutions for Special Children”

Ideea  proiectului multilateral Comenius finantat prin ,,Programul de Invatare pe tot Parcursul Vietii” in anul 2012 a venit din nevoia de schimbare a abordarii terapeutice si didactice din scolile speciale. Structura populatiei scolare s-a modificat considerabil si in ultimii ani sunt numeroase cazuri de elevi cu tulburari din spectrul autismului (T.S.A). Acesti elevi au nevoie de terapie si metode specifice, diferite de cele folosite pentru elevii cu dizabilitati intelectuale. Terapiile specifice elevilor diagnosticati cu T.S.A., folosite  in special in sistem privat, sunt relativ noi in sistemul public de educatie.
Partenerii implicati in proiectul nostru sunt scoli speciale sau centre terapeutice din Turcia, Slovacia, Grecia, Polonia si Romania. Prin acest proiect ne-am propus sa imbunatatim calitatea procesului terapeutic pentru elevii cu nevoi educationale speciale si in special a celor diagnosticati cu T.S.A. Principala provocare cu care se confrunta persoanele implicate in terapia copiilor cu autism, fie ei profesori din scolile speciale sau membri ai familiilor acestor copii, este reprezentata de comportamentele violente sau repetitive ale elevilor. Aceste comportamente impiedica adaptarea la mediu a copiilor, ingreunand activitatea de invatare sau cea de zi cu zi a acestora.
Gasirea de solutii terapeutice eficiente si usor adaptabile, aplicarea lor si discutarea rezultatelor reprezinta principalul obiectiv al acestui proiect. La prima intalnire de proiect ce a avut loc in Turcia am asistat la sesiuni de terapie prin arta, in special olarit. De asemenea, am discutat  modalitati de organizare a activitatii si spatiului educational folosite de colegii nostri din Turcia. La cea de a doua activitate de mobilitate, cea din Grecia, am asistat la sesiuni de art terapie, in special terapie prin muzica. Colegii nostrii din Grecia ne-au prezentat sistemul de terapie TEACCH, precum si o serie de materiale didactice TEACCH folosite in terapia elevilor cu autism. In Slovacia, la cea de a treia intalnire de proiect am asistat la sesiuni de stimulare senzoriala (Intensive Interaction), la demonstratii de comunicare folosind pictograme. In urmatoarele doua reuniuni de proiect vom lua parte la demonstratii de terapie asistata de animale (Polonia) si la sesiuni de art terapie (teatru de papusi) – Romania.  La fiecare intalnire am avut ocazia sa cunoastem si specificul cultural al tarii gazda. Aceste metode, pe care le-am vazut demonstrate si folosite in scolile partenerilor nostri, pe durata mobilitatilor, sunt implementate in activitatea didactica a Centrului Scolar pentru Educatie Incluziva ,,Delfinul”. Astfel incepand cu anul scolar 2012-2013 au fost folosite sistemul TEACCH si metodele de comunicare prin pictograme pentru trei grupe de elevi diagnosticati cu T.S.A. (clasa pregatitoare, clasa I, clasa a II-a). Pentru  elevii claselor gimnaziale  au fost organizate cercuri de terapie prin arta (modelaj, pictura, meloterapie), iar pentru cei ai claselor primare cercuri de terapie prin arta – teatru de papusi.

Concluzionand, se poate spune ca beneficiile in urma implementarii proiectului se pot constata la nivelul beneficiarilor directi, elevii diagnosticati cu TSA, ce beneficiaza de metode terapeutice adecvate, la nivelul psihopedagogilor participanti prin formarea de care au beneficiat pe durata mobilitatilor si la nivelul institutiei prin implementarea de noi metode de lucru si organizare a spatiului educational.

Toate informatiile despre proiectul “Special Solutions for Special Children” pot fi gasite pe pagina web a acestuia, http://special-children9.webnode.sk/, si se vor regasi si in ghidul ce va fi editat la finalul proiectului.

Prof. Simina Ioana Radoslav, coordonator proiect Centrul Scolar pentru Educatie Incluziva ,,Delfinul” Constanta


Integrated Schools in Northern Ireland – Moving out of Social Division – Belfast 12-18 mai 2013

In perioada 12-18 mai 2013 am participat la Belfast, in Irlanda de Nord la cursul de formare Integrated Schools in Northern Ireland– Moving out of Social Division, organizat de Forum fur Eltern und Schule din Germania.
Participarea mea la acest curs a fost posibila datorita sprijinului financiar primit in cadrul Programului de Invatare pe Parcursul Intregii vieti (www.llp-ro.ro) prin Programul Sectorial Comenius – Mobilitati individuale.
Prima interactiune cu limba engleza (vorbita de irlandezi – e o mare diferenta!) a fost nefericita (am luat un autobuz gresit) dar cu efecte de apreciat : am facut o excursie gratuita la Dublin unde, timp de o ora in care s-au succedat toate anotimpurile – ploaie, soare, vant, grindina, ploaie, soare s.a. -  am asteptat cu infrigurare (si la propriu si la figurat) autobuzul bun spre Belfast.
Intamplarea – tot ea – m-a dus la Ulster Museum. A fost primul contact cu sistemul de educatie de aici. Copiii sunt invitati sa faca tot felul de lucruri din care, cu siguranta au de invatat : refac vase de lut, recunosc exponatele din vitrina printr-un fel de test grila, apasa pe butoane cu imaguni ale unor pasari pentru a auzi cum canta, studiaza diverse chestii la microscop etc.  Atmosfera era asemanatoare unui party (asta am si crezut ca este la inceput).
Duminica seara i-am cunoscut, cu emotii, pe colegii nostri. La aceasta activitate au participat 13 profesori si asistenti sociali din Finlanda (1), Romania(2), si Germania (10).
Activitatea a fost coordonata de Paula McIlwaine (o persoana extraordinara),Professional Development Officer, la NICIE (Northern Ireland Council for Integrated Education), organizatia care in anii 80, in plina perioada a conflictelor sangeroase dintre catolici si protestanti,  a lansat conceptul de educatie integrata care propunea infiintarea unor scoli in care sa invete atat copii catolici cat si protestanti, dar si copii apartinand altor religii.
Timp de o saptamana am participat la activitati foarte interesante, gandite si organizate cu mult profesionalism.
In prima zi, dupa ce ne-am prezentat, Paula McIlwaine ne-a expus conceptul de invatamant integrat si experienta pe care  cei de la NICIE au acumulat-o in perioada de cand functioneaza.
Toti am fost surprinsi si impresionati de ceea ce am aflat. Aceste impresii au fost detaliate si discutate cu toti colegii nostri la sfarsitul excursiei prin Belfast.  Am inteles ca, desi oficial aceste divergente au luat sfarsit odata cu semnarea tratatului din 1998, mentalitatile care au fost cauza acestor tragedii exista si astazi si fac imposibila, in unele situatii, convietuirea celor doua categorii religioase. Existenta gardurilor imense ce separa cartierul catolicilor Falls de cel al protestantlor Shankill si a portilor ce se inchid si astazi pe timpul noptii reprezinta, in mod simbolic, incapacitatea celor ce traiesc aici de a se considera membrii ai aceleiasi comunitati din care decurge existenta scolilor adresate numai copiilor catolici sau numai celor protestanti. Pare incredibil ca in Europa zilelor noastre in care unitatea si solidaritatea reprezinta idei fundamentale sa existe inca asemenea mentalitati. Cu atat mai mult, ceea ce au indraznit sa faca cei de la NICIE,  mi se pare mai demn de apreciat. Aceasta prima zi, neasteptat de bogata, a fost doar inceputul unei experiente de neuitat.
Programul zilei de marti care presupunea  sapte ore de cursuri la sediul NICIE  parea destul de plictisitor. A fost insa o zi extrem de interesanta  pe parcursul careia am aflat alte lucruri importante  si am cunoscut personalitati marcante ale Belfastului care ne-au impartasit din experienta  lor.
Analistul politic Fionnuala O’Connor a adus argumente pentru a susutine teoria conform careia conflictele dintre catolici si protestanti au existat cu mult inaintea anului 1969 si au continuat si dupa 1998, ceea ce face ca activitatea  celor din NICIE si a celor care gandesc ca ei sa fie si mai importanta.
Intalnirea cu jurnalistul si scriitorul Tim Brannigan a sporit incarcatura emotionala a acestei zile. O poveste de viata impresionanta spusa de cel care i-a fost eroul principal constituie momente care, cu siguranta, vor marca pentru mult timp existenta celor care au fost prezenti acolo. Asa se explica discutiile prelungite cu mult peste program ce au urmat acestei emotionante confesiuni.
Ziua s-a incheiat cu activitatile practice antidiscriminare propuse de Paula McIlwaine care ne-au facut sa ne cunoastem mai bine si pe care le vom putea folosi in scolile noastre pentru a-i face pe elevii nostri sa se cunoasca si sa se aprecieze reciproc. Urmarea acestei abordari a fost faptul ca am iesit impreuna cu colegii nostri sa mancam intr-un alt pub.
Miercuri se anunta o zi grea cu plecare la ora 8 din Belfast  si cu intoarcerea la 21,30. A fost, intr-adevar, o zi obositoare dar plina de satisfactii. Am vizitat doua dintre cele 62 de scoli integrate infiintate de NICIE – un vis devenit realitate : Oakgrove Integrated Primary school si  Oakgrove Integrated College.  Sunt institutii care ofera educatie pentru toti fara a tine cont de religie, de diferente sociale sau etnice si care ofera facilitati tuturor celor care au nevoi speciale. Profesorii de aici vorbesc cu inflacarare despre felul cum au reusit sa depaseasca toate neajunsurile, cum au castigat increderea parintilor si cea a autoritatilor, cum pot sa mentina o relatie deosebit de apropiata cu elevii lor bazata pe toleranta si deschidere si cum incearca sa gaseasca pentru fiecare dintre ei solutii pentru a-i ajuta sa-si implineasca visurile. A fost o zi plina, un exemplu demn de urmat nascut din dorinta de a pune capat unei crunte realitati.
Toti am fost impresionati de ceea ce am vazut si de povestile acestor oameni care au facut lucruri minunate  din nimic. Aceeasi poveste frumoasa, alte scoli minunate, alti oameni inimosi au marcat ziua de joi.

Am avut nevoie de cateva zile ca sa pot sa ma gandesc la aceasta saptamana plina. A fost o experienta unica. Nu pot sa spun ce a fost mai important din ce am trait in Belfast : am cunoscut, in primul rand, oameni minunati fara de care nu ar fi existat acele scoli nemaipomenite pe care le-am vizitat, am aflat lucruri nebanuite despre ce nenorociri se pot naste din prejudecati si ideologii rigide, am vizitat orase uimitoare, am respirat aerul Irlandei de Nord si, nu in ultimul rand, am impartasit impresiile cu colegii din Finlanda si Germania cu care sper sa colaborez in continuare.

Mihaela Mustea, Scoala Gimnaziala Nr. 3 Suceava


Experienta Comenius

Sunt profesor de limba franceza la Scoala Gimnaziala Slobozia Deal (comuna Voinesti, judetul Iasi) si am beneficiat de sprijinul financiar oferit de Agentia Nationala pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale, in cadrul Programului de Invatare pe Tot Parcursul Vietii, pentru a participa in perioada 18 – 29 martie 2013 la stagiul Comenius de formare continua: "Pratiques innovantes dans l'enseignement des langues", organizat de catre Centrul de Lingvistica Aplicata din Besancon.
Stagiul de 2 saptamani la care au participat 29 de cadre didactice din Algeria, Georgia, Germania, Italia, Letonia, Slovacia, Spania, Romania, Ungaria a alternat cursuri, conferinte, ateliere de lucru, activitati culturale si de socializare, vizite scolare si explorare a mediatecii. Individual sau in echipa, am rezolvat diverse sarcini de lucru pe baza documentelor propuse, descoperind o varietate de instrumente inovatoare interactive in predarea limbii franceze. Am facut schimb de bune practici cu ceilalti colegi, impartasind experiente din activitatea noastra la catedra si am descoperit modele printre  profesionistii de la Centrul de Lingvistica Aplicata cu care am intrat in contact.
Referitor la impactul acestei activitati, intorcandu-ma de la acest stagiu mi-am propus sa fac neintarziat o schimbare si anume aceea de a deveni un profesor modern nu doar prin folosirea tehnologiilor TIC si a metodelor interactive, dar si prin mentalitate, lasand in urma ceea ce este traditional si nu mai da randament in meseria de la catedra. Am inceput sa pun in practica ceea ce am invatat si incerc sa pun accentul mai mult pe comunicare si pe utilitatea si utilizarea limbii franceze, nu doar pe transmiterea unor cunostinte importante prin sine. M-am aflat in situatii autentice pe care nu le traisem pana acum, am fost din nou in ipostaza de "receptor" invatand lucruri noi si am trait un proces de modelare profesionala. Ma simt mai edificata in folosirea imaginilor si a secventelor video, simt ca pot sa animez activitatea la clasa si sa ma adaptez la nevoile specifice mediului in care predau, ca pot folosi tabla interactiva atunci cand va fi ocazia, ceea ce va conduce la cresterea calitatii orelor de curs, pentru ca in fond elevii mei sunt beneficiarii directi ai acestui demers lingvistic si intercultural. De asemenea, unul dintre numeroasele castiguri pe care le-a adus aceasta formare e ca la nivelul scolii sunt singura din colectivul de cadre didactice care are experienta unui stagiu in afara tarii si sunt o resursa la indemana colegilor pe care o pot accesa oricand.
Recomand accesarea programelor de formare LLP, o experienta bogata si de dorit pentru orice profesor de limba straina si nu numai, deoarece am vazut seriozitatea cu care se tin aceste stagii, profesionismul cu care sunt abordate temele propuse si castigul inerent oricarei incursiuni intr-o alta tara din Europa.             

Andreea-Manuela Ursulica, Scoala Gimnaziala Slobozia Deal


1

CONNECTOR – prietenii nonformalului in actiune

Pe 29 si 30 iunie a avut loc la Predeal un eveniment de… conectare a celor activi in sfera educatiei nonformale – ONG-uri, scoli, inspectorate, universitati, companii, media, institutii publice - de la politie la biblioteci -, muzee si primarii. CONNECTOR a insemnat 90 de participanti si 2 zile de invatare nonformala. In egala masura, a fost un context de constientizare a faptului ca educatia nonformala ne preocupa pe toti si ca unindu-ne ideile si resursele putem crea evenimente comune si o viziune unitara asupra educatiei nonformale.

Ce s-a intamplat, mai exact, in CONNECTOR? Evenimentul a fost organizat pe principiul “vino cu un prieten” – altfel spus, reprezentantii de ONG-uri care s-au inscris au recomandat inca o persoana – un prieten al nonformalului – reprezentand un alt sector – invatamant formal, business, sectorul public etc. Impreuna am discutat despre ce face fiecare in sfera educatiei nonformale, despre ce ne preocupa in educatia nonformala si despre ce putem face impreuna. Preocuparile in sfera educatiei nonformale sunt variate si, in acelasi timp, complementare – de la promovarea educatiei nonformale in scoli, mediul privat si in comunitate, la dezvoltarea personala si antreprenoriala; de la formarea cadrelor didactice la promovarea de metode; de la crearea de parteneriate la posibilitati de finantare – iar acestea sunt doar cateva dintre preocuparile ce au reiesit in cadrul grupului. Mai concret decat atat, reprezentanti din sectoare diferite au colaborat pentru a realiza proiecte comune in sfera educatiei nonformale... proiecte precum noaptea scolilor deschise, simpozionul nonformal, flashmob-ul Zilei Educatiei Nonformale, ghizii de educatie nonformala, proiecte legate de antreprenoriat sau axate pe dezvoltarea competentelor de comunicare in limbi straine, proiecte ce privesc apropierea educatiei nonformale de biserica sau promovarea educatiei nonformale.

Puteti surprinde din spiritul CONNECTOR din documentarul realizat de Valentin Panduru, de la Radio France Internationale: http://radioalternativ.ro/hai-la-connector/ sau reportajul difuzat pe RFI: http://www.rfi.ro/articol-emisiunile-rfi-ro-42545-educatie-altfel (click pe "Asculta").


Laboratorul de educatie nonformala revine…

… si a ajuns la cea de a 5-a editie! Ideea Laboratorului a fost si ramane simpla: de a aduce in acelasi loc oameni care au experienta in ceea ce priveste o metoda de invatare in context nonformal si de a ii pune in contact cu alti oameni care lucreaza in cadrul a diferite organizatii si care pot prelua informatii despre aceste metode si le pot aplica/replica in comunitatile lor.

Editia din acest an a Laboratorului de Educatie Nonformala va avea si un accent tematic pastrandu-si specificul consacrat de invatare in context nonformal. In plus capata o noua valenta dorind sa aduca o valoare adaugata prin tematica drepturilor omului in general si combaterea discursului instigator la ura (hate speech) in special si  folosirea metodelor de educatie nonformala in acest sens.

De ce laborator?
Pentru ca in laborator se fac cele mai reusite experimente si aici se gasesc formulele cele mai de impact care ar putea avea un efect de schimbare.

De ce invatare nonformala? Pentru ca...
- presupune un proces centrat pe cel care invata
- este structurata dar flexibila si personalizata permitand fiecaruia sa invete in ritmul propriu
- este interactiva si participativa
- este puternic experientiala si iti activeaza toate simturile.
Si pentru ca... merita(m)!

Metodele de invatare nonformala prezente (si) la aceasta editie vor avea in special urmatoarele caracteristici:
- pot fi aplicate in proiecte si activitati de invatare nonformala/ tineret/ drepturile omului;
- au caracter participativ;
- care au caracter experiential;
- au obiective de invatare clare;
- sunt active, creative si interactive;
- au caracter inovativ (nu fac parte din categoria “metode clasice”);
- au un grad de aplicabilitate mare pentru proiectele si activitatile vizate pentru a o replica in comunitate.

Apelul pentru participanti poate fi accesat aici. Detalii despre metodele din laborator puteti gasi aici.
Mai multe informatii despre editiile trecute ale Laboratorului gasiti aici: http://nonformalii.wordpress.com/

Si nu uita: Astazi este o zi buna pentru nonformal!
 
Organizatori:
Agentia Nationala pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale, finantat de Comisia Europeana prin programul Tineret in Actiune.
Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile, finantat de Mecanismul Financiar al Spatiului Economic European (SEE) 2009-2014 prin programul Fondul ONG in Romania.


Seminar: We don’t need no education! Or do we?
In perioada 14-17 octombrie are loc in Estonia seminarul international ‘We don’t need no education! Or do we?’
Scopul principal al seminarului: acest seminar international are ca scop explorarea diversitatii practicilor educationale de sustinere a calitatii in domeniul tineretului - de la educatia formala la cea nonformala in varietele ei forme.
Data limita pentru inscrierea ONLINE este 14 iulie 2013, iar pentru trimiterea dosarului de candidatura prin posta, cu CONFIRMARE de PRIMIRE, este 15 iulie 2013 (data postei).
Detalii: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/950


Curs de formare: The Power of Non Formal Education
In perioada 24-29 septembrie are loc in Portugalia cursul international de formare ‘The Power of Non Formal Education’
Scopul principal al cursului este de a imbunatati impactul educatiei nonformale, al principiilor si metodelor de capacitare a tinerilor ca adevarati actori ai societatii (de la nivel local la nivel european).
Data limita pentru inscrierea ONLINE si pentru trimiterea dosarului de candidatura prin posta, cu CONFIRMARE de PRIMIRE, este 31 iulie 2013 (data postei).
Detalii: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/961


Curs de formare: ATOQ
In perioada 24-29 septembrie are loc in Turcia cursul avansat de formare pe Actiunea 1.1 – ATOQ.
Scopul principal al cursului este de a sustine persoanele cu experienta in lucrul cu tinerii si in proiecte de schimburi de tineri (ACTIUNEA 1.1) in vederea evaluarii si imbunatatirii calitatii activitatilor legate de aceste proiecte.
Data limita pentru inscrierea ONLINE este 28 iulie 2013, iar pentru trimiterea dosarului de candidatura prin posta, cu CONFIRMARE de PRIMIRE, este 29 iulie 2013 (data postei).
Detalii: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/966


Curs de formare: Creating New Cheese
In perioada 23-28 septembrie are loc in Polonia cursul avansat de formare Creating New Cheese.
Scopul principal al cursului este de a dota lucratorii de tineret cu metode, tehnici si instrumente pentru a starni, dezvolta si sustine atitudinile si competentele antreprenoriale ale tinerilor.
Data limita pentru inscrierea ONLINE si pentru trimiterea dosarului de candidatura prin posta, cu CONFIRMARE de PRIMIRE, este 23 iulie 2013 (data postei).
Detalii: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/967


Publicatiile realizate in cadrul retelei europene Eurydice reprezinta o foarte buna sursa de documentare – prin furnizarea de informatii clare, concise, actualizate si bine documentate – pentru toti actorii implicati in proiecte europene.

Mathematics Education in Europe: Common Challenges and National Policies
[Invatamatul matematic in Europa: Provocari comune si politici nationale]

Studiul se bazeaza pe o analiza documentara aprofundata a invatamantului matematic, pe concluziile principale ale sondajelor internationale PISA si TIMSS si cuprinde rezultatele unui sondaj pilot Eurydice (SITEP) cu privire la continutul programelor de instruire didactica initiala.
Acest raport Eurydice releva elemente cruciale ale politicilor si practicilor care modeleaza invatamantul matematic in cadrul sistemelor de educatie europene, axandu-se pe reformele curriculelor de matematica, pe metodele de predare si de evaluare, precum si pe formarea cadrelor didactice.
De asemenea, raportul examineaza modul in care statele abordeaza realizarile reduse si cresc motivatia elevilor in ceea ce priveste invatarea matematicii.
Raportul acopera 31 de tari (toate statele membre UE, plus Islanda, Liechtenstein, Norvegia si Turcia) si face referire la anul 2010/2011.

Referinte Internet:
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/132EN.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/132FR.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/132RO.pdf

Science Education in Europe: National Policies, Practices and Research
[Educatia in domeniul stiintelor in Europa: Politici nationale, practici si cercetare]

Studiul examineaza organizarea invatamantului stiintific din Europa si ofera o privire de ansamblu asupra politicilor si strategiilor existente, care au ca obiectiv imbunatatirea si incurajarea predarii si invatarii stiintei in prezent.
De asemenea, studiul indica masurile de sprijin disponibile cadrelor didactice si scolilor pentru stimularea motivatiei si interesului elevilor pentru stiinte.
Studiul contine si o analiza documentara a invatamantului stiintific, principalele concluzii rezultate in urma studiilor PISA si TIMSS, precum si rezultatele unui studiu pilot pe tema programelor de educatie didactica initiala.
Prezenta publicatie acopera 31 de tari (toate statele membre UE, plus Islanda, Liechtenstein, Norvegia si Turcia) si face referire la anul 2010/2011.

Referinte Internet:
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/133EN.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/133FR.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/133RO.pdf

 

Teaching Reading in Europe: Contexts, Policies and Practices
[Predarea citirii in Europa: Contexte, politici si practici]

Prezentul raport exploreaza politicile si practicile menite sa demonstreze ca elevii pot utiliza competent si angajat cunostintele dobandite in urma lecturilor. Studiul are drept scop sa identifice factorii esentiali de impact asupra achizitiei si dezvoltarii abilitatii de a citi si sa treaca in revista situatiile in care politicile nationale sunt corelate cu acesti factori. Prezentul studiu investigheaza fiecare tematica-cheie prin prisma rezultatelor cercetarilor academice, a analizei secundare a datelor provenite din sondajele internationale relevante (PIRLS, PISA si TALIS) si a politicilor si programelor nationale.
Exista o mare varietate de factori care joaca un rol important pentru copii, atunci cand acestia invata sa citeasca. Conform acestui studiu, factorii cei mai importanti au fost organizati in trei categorii interdependente de tematici-cheie: metodele didactice utilizate in predarea citirii (inclusiv masurile intreprinse in abordarea dificultatilor de citire); nivelul de pregatire a cadrelor didactice si competentele de care au nevoie ca sa predea citirea; promovarea lecturii in afara scolii. Lecturarea materialelor in format electronic capata o semnificatie din ce in ce mai mare in lumea moderna si constituie un element transversal care se regaseste in toate cele trei categorii de tematici cheie mentionate mai sus.
Acest studiu are ca an de referinta anul scolar 2009/2010 si acopera toate tarile din Reteaua Eurydice.

Referinte Internet:
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/130EN.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/130FR.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/130RO.pdf

 .... si multe alte titluri interesante.....

Toate publicatiile pot sa fie accesate si descarcate gratuit, de pe urmatoarele adrese:
http://www.llp-ro.ro
http://www.eurydice.org
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/index_en.php


1
2
... te informeaza:

Actiune pregatitoare: Parteneriate europene in domeniul sportului

Principalul obiectiv al acestei actiuni pregatitoare este acela de a pregati actiunile viitoare ale UE in acest domeniu, mai exact in cadrul capitolului privind sportul al programului Uniunii pentru educatie, formare, tineret si sport pentru perioada 2014-2020, pe baza prioritatilor stabilite in Cartea alba din 2007 privind sportul si Comunicarea din 2011 privind dezvoltarea dimensiunii europene a sportului.

Apelul va sprijini proiecte transnationale in urmatoarele domenii:
1. consolidarea bunei guvernante si a carierelor duble in domeniul sportului prin sprijinirea mobilitatii voluntarilor, a antrenorilor, a managerilor si a personalului organizatiilor sportive non-profit;
2. protectia sportivilor, indeosebi a celor mai tineri, impotriva riscurilor de sanatate si siguranta, prin masuri de imbunatatire a formarii si a conditiilor de concurs;
3. promovarea sporturilor si a jocurilor europene traditionale. 

Solicitanti eligibili: organisme publice, organizatii non-profit

Data limita: 19 iulie 2013

Mai multe informatii se gasesc pe site-ul Eurodesk:
http://www.eurodesk.ro/program.php?progid=EU0010000425

Programul de burse 'Roma Education Fund'

Programul de burse "Roma Education Fund" (REF/SP) anunta cel de-al 6-lea an al Programului pentru Bursierii Romi Internationali. Bursele de merit se acorda pe baza de concurs pentru un an universitar, cu posibilitatea reinnoirii daca bursierul continua sa indeplineasca cerintele programului. 

Scopul acestui program de burse este de a promova mobilitatea academica a studentilor romi si de a sprijini integrarea lor academica la nivel international.

Date limita:
31 iulie 2013
15 octombrie 2013

Mai multe informatii se gasesc pe site-ul Eurodesk:
http://www.eurodesk.ro/program.php?progid=EU0010000483

Programul de granturi pentru studenti

Acesta este un program finantat de Casaswap.com cu scopul de a imbunatati mobilitatea internationala a studentilor.
Sunt invitati sa se inscrie studentii care pleaca in alta tara la studii, fie printr-un program de schimburi, fie pe cont propriu.

Data limita pentru inscriere este: 1 august 2013

Mai multe informatii: 
http://www.eurodesk.ro/program.php?progid=EU0010000515

Premiul James Dyson

James Dyson Award este un premiu international de design pentru studenti care se deruleaza in 18 tari. Premiul este organizat de Fundatia James Dyson, ca parte a misiunii sale de a incuraja viitoarea generatie de ingineri proiectanti pentru a fi creativi si inventivi.  
Tema pentru 2013 este: "Proiecteaza un obiect care rezolva o problema!"
Premiul James Dyson este deschis studentilor (sau absolventilor, in termen de patru ani de la absolvire) la design de produs, design industrial si inginerie, care studiaza sau au studiat in urmatoarele tari: Australia, Austria, Belgia, Canada, Elvetia, Franta, Germania, Irlanda, Italia, Japonia, Malaysia, Marea Britanie, Olanda, Noua Zeelanda, Rusia, Singapore, Spania si SUA.
Inscrierea la JDA se face printr-un proiect incarcat pe site-ul JDA, care trebuie sa includa schite si imagini ale modelelor si prototipurilor care sa dovedeasca procesul de cercetare si elaborare (inclusiv testarea si proiectarea obiectului pentru manufacturare).

Data limita: 1 august 2013

Mai multe informatii se gasesc pe site-ul Eurodesk:
http://www.eurodesk.ro/program.php?progid=EU0010000481

Stagii de traducere la Parlamentul European

Parlamentul European ofera stagii de practica in cadrul Secretariatului sau pentru a contribui la formarea profesionala a tinerilor cetateni si la intelegerea modului de functionare a acestei institutii.

Candidatii trebuie sa intruneasca urmatoarele conditii generale:

  • sa fie cetateni ai unui stat membru al UE sau ai unei tari candidate;
  • sa aiba peste 18 ani in momentul inceperii stagiului;
  • sa nu fi beneficiat de un alt stagiu (remunerat sau nu) sau de un angajament salarizat intr-una din institutiile UE.

Stagiile se deruleaza in Luxemburg.

Data limita pentru inscriere: 15 august 2013

Mai multe informatii se gasesc pe site-ul Eurodesk:
http://www.eurodesk.ro/program.php?progid=EU0010000178

Concursul video Europemobility

Concursul cauta filmulete creative si originale cu experiente de mobilitate.
Tinerii europeni care au fost in situatii dificile in timp ce erau peste hotare, care s-au confruntat cu provocari sau care au invatat despre ei si altii cunoscand oameni noi si culturi noi sunt invitati sa isi  impartaseasca experienta printr-un documentar sau o scurta prezentare despre un aspect general sau specific al sederii lor in strainatate.

Concursul se adreseaza europenilor care invata si care au participat intr-un program de formare, schimb de tineri, plasament de munca, internship sau schimb in cadrul companiei, in Europa sau in afara ei. Mobilitatea poate sa fi fost sustinuta printr-un program national, din proprii resurse sau prin programele: Tineret in Actiune, Leonardo da Vinci, Plasamente Erasmus, Erasmus pentru tinerii antreprenori, Comenius sau Grundtvig.

Data limita pentru incarcarea filmuletelor este: 31 august 2013

Mai multe informatii se gasesc pe site-ul Eurodesk:
http://www.eurodesk.ro/program.php?progid=EU0010000527

Pentru informatii despre multe alte oportunitati europene, va recomandam sa vizitati site-ul Eurodesk sau sa va inscrieti pe grupul nostru de informare, eurodesk_info.

Primiti acest mesaj deoarece sunteti abonat(a) la AvertiMAIL - buletinul informativ lunar al Agentiei Nationale pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale.

Va rugam sa utilizati urmatoarele modalitati de abonare:
     - daca doriti sa va abonati cu o adresa de yahoo, folositi http://groups.yahoo.com/group/avertimail_anpcdefp/
     - pentru orice alte tipuri de adrese de mail, folositi formularul existent pe http://www.anpcdefp.ro/avertimail.php

Daca aveti proiecte interesante si doriti sa publicati in Avertimail articole despre acestea, daca aveti sugestii si comentarii sau daca doriti doar sa ne scrieti, va rugam sa folositi adresa feedback.avertimail@anpcdefp.ro

Daca doriti sa nu mai primiti aceasta publicatie, va rugam sa trimiteti un mesaj cu subiectul Dezabonare la adresa unregistered@anpcdefp.ro