Cuprins:

Termene limita

Erasmus

Erasmus Student Network Romania

Leonardo da Vinci

Comenius

Vizite de Studiu

Grundtvig

Tineret in actiune

Eurydice

Eurodesk


Comenius

17 septembrie 2013 - Termen limita de depunere a candidaturilor - Mobilitati de formare continua

Detalii la: http://www.llp-ro.ro/userfiles/Apel_2013_COM.pdf

Erasmus

In perioada 23-24 septembrie 2013, Departamentul ERASMUS va organiza Seminarul Erasmus, seminar care va avea loc in Bucuresti, la hotel Ibis .

Vizite de Studiu

15 octombrie 2013 - Termen limita Runda 2

Detalii la: http://www.llp-ro.ro/llp.php?id=120&d=54&menu=116


Studentul Erasmus 3 milioane al Romaniei

In primul an de facultate auzisem deja despre posibilitatea a studia la o universitate din alta tara, iar studiile urmau sa fie recunoscute la intoarcerea in Romania. Cand m-am hotarat sa aplic pentru o mobilitate Erasmus stiam deja unde doream sa merg: Portugalia. Dar lucrurile nu au mers atat de usor. Am aflat ca urma sa plec in Nitra, Slovacia.  Cu toate ca Slovacia nici nu era printre destinatiile preferate de studentii din Romania am zis sa ii dau o sansa.  Si s-a dovedit a fi una dintre cele mai bune decizii.

Cum fiecare inceput este mai greu, asa a fost si al meu.  Intrucat era imposibil sa zbor din Bucuresti spre Bratislava, am fost nevoita sa ajung in Viena si de acolo sa iau 2 autobuze (cu tot cu bagajul pentru 9 luni) pentru a ajunge in Nitra.  Dar se pare ca am trecut repede peste asta si  am avut nevoie doar de doua saptamani sa ma adaptez si ...sa imi placa. Nici nu am realizat cand m-am simtit prinsa in noua experienta.

Alt obstacol si probabil cel mai mare l-a reprezentat limba. De fiecare data când eram nevoita sa interactionez cu oamenii, ma rugam ca cineva sa vorbeasca limba engleza. Deseori, insa, nu era cazul. Acest lucru a fost frustrant la inceput, dar am descoperit ca pot comunica cu ajutorul gesturilor si emotiior mai bine decat un italian.
Pe parcursul celor 2 semestre am incercat sa particip la cat mai multe activitati pentru a avea o experienta Erasmus completa.  Am primit cu bucurie oportunitatea de a merge in Cracovia pentru a vizita o fabrica si pentru un curs la o universitate de acolo si am raspuns prezent la invitatia de a vorbi in liceele din oras despre experienta mea Erasmus si despre Romania. Mai mult de atat, am avut posibilitatea de a invata mai multe despre economia Slovaciei si a tarilor din jur la un curs intensiv de macroeconomie, iar in noiembrie am avut ocazia de a lua parte la o intalnire cu un delegat al Comisiei Europene privind programul Erasmus.

Pe de alta parte, m-am bucurat de weekend-urile in care am calatorit si de restul timpului pe care l-am petrecut cu noii colegi din Europa, dar si din Rusia, Canada, Kazakhstan sau Tajikistan. Schimburile de opinii pana tarziu in noapte, experientele lor si momentele impreuna m-au ajutat sa privesc lumea mai deschis, m-au facut sa ma simt ca un cetatean european, nu doar ca un student din Romania. 

Cursuri, proiecte, activitati casnice, calatorii, fotografii, prieteni, trairi intense si emotii, nostalgii de final... Toate acestea au facut parte dintr-o experienta completa ce m-a invatat sa ma adaptez si sa nu regret nicio clipa ca lucrurile nu au fost cum mi-am dorit eu la inceput.  Probabil altfel nu as fi avut ocazia sa fiu studentul cu numarul 3 000 000 din Romania.

Alina Mihaela Cioata, ASE Bucuresti in mobilitate de studiu la University of Agriculture in Nitra, Slovak Republic


Mobilitate de formare ERASMUS la Universitatea din Cambridge

Prin intermediul mobilitatilor de formare oferite cadrelor didactice si derulate sub auspiciile programului ERASMUS, am avut posibilitatea de a beneficia pana in prezent de trei deplasari academice la una dintre cele mai prestigioase institutii de invatamant superior ale lumii – Universitatea din Cambridge, Marea Britanie.
Efectuate in anii 2010, 2011 si 2013, mobilitatile de formare au avut un dublu efect benefic, orientat atat asupra pregatirii profesionale proprii, cat si spre institutia din care provin (Academia de Muzica „Gh. Dima”, Cluj), deoarece, prin proiectele deja derulate s-a consolidat o relatie academica stabila intre cele doua entitati.
Considerata un varf in sfera pedagogiei internationale, Facultatea de Muzica din cadrul Universitatii din Cambridge isi mentine statutul de elita academica prin toate mijloacele, incepand de la corpul sau profesoral atent selectat, ce reuneste specialisti de top in toate domeniile muzicale (Nicholas Cook, Iain Fenlon, Nicholas Marston,  Benjamin Walton, Edward Wickham, Stefano Castelvecchi etc).
Un factor esential il reprezinta deschiderea pe care aceasta institutie o adopta, si care se observa pe mai multe coordonate:

  • efervescenta internationala (prin invitarea cu regularitate  a unor profesori ai altor Universitati din Anglia, S.U.A., Germania, Franta, Olanda etc., ce sustin prelegeri saptamanale la Cambridge sau sunt invitati sa predea in cadrul cursurilor profesorilor titulari).
  • tendinta de actualizare permanenta a metodologiilor de predare, orientate spre interactivitate, spre parteneriatul profesor - student, dar si a tematicilor abordate, ce acopera zone extrem de vaste, de la analiza schenkeriana, notaţie medievala, estetica, la aspecte ale industriei discografice, interpretare sau spre arii interdisciplinare ce ancoreaza in sfera sociologiei, psihologiei, antropologiei sau informaticii.
  • nivelul de pregatire a profesorilor, cu totii specialisti recunoscuti la nivel international, ce isi bazeaza in mare parte cursurile pe cercetari individuale, arhivistice sau de teren.
  • adoptarea unei strategii eficiente in procesul de predare care, pe langa orele din programa (un model de structurare si de transmitere a cunostintelor) includ obligatoriu ore frecvente de consultanta („tutorial classes”), ce permit fiecarui profesor sa orienteze indeaproape studentul, la fiecare materie.
  • accesul la informatie, ca element cheie al unei pregatiri temeinice, asigurat de fondul extrem de bogat al Bibliotecii Universitatii din Cambridge, una dintre cele mai bogate si mai actualizate din lume.

Pe langa toate aspectele mentionate, in calitatea mea de oaspete al Universitatii, am apreciat indeosebi atitudinea gazdelor, extrem de deschisa si atenta in a-mi asigura integrarea cat mai buna in colectivul lor, fiind antrenata in toate activitatile extra-curriculare organizate de catre institutie (workshop-uri, colocvii, concerte), fapt ce mi-a permis in timp cultivarea unor relatii profesionale directe cu majoritatea cadrelor didactice. Ultima mea deplasare (2013) a reprezentat si participarea activa in cadrul unei conferinte cu o larga participare internationala (Performance Studies Network Second International Conference – un proiect derulat in parteneriat cu Universitatile din Oxford si Londra), primind astfel o recunoastere academica deplina din partea institutiei gazda si confirmand totodata valoarea scolii muzicologice romanesti intr-un context privilegiat.
Dincolo de beneficiul personal al burselor de formare, legatura institutionala creata intre Academia de Muzica „Gh. Dima” si Universitatea partenera din Marea Britanie va duce în viitorul apropiat la beneficii directe pentru studentii nostri: invitarea in anul universitar 2013-2014 a unuia dintre profesorii de mare notorietate ai Facultatii de Muzica din Cambridge la Cluj (Nicholas Cook), activand astfel legatura academica existenta, in dublu sens.

Conf.univ.dr. Bianca Temes, Academia de Muzica „Gheorghe Dima” Cluj-Napoca in mobilitate de formare la Universitatea din Cambridge, UK


Eduk8 – Training ESN International desfasurat in Romania!

Eduk8 T4T a fost primul eveniment international organizat de ESN Romania! Eduk8 Training for Trainers se adreseaza celor care au participat la o editie anterioara a proiectului si care, la randul lor, isi doresc sa devina traineri. Una dintre editiile acestui an a fost gazuita in Cluj-Napoca in perioada 13-21 August.

Participantii au fost voluntari internationali ESN din tari precum Portugalia, Spania, Franta, Germania, Suedia, Austria, Italia, Ungaria, Bulgaria, Polonia, Lituania, Grecia, Cehia, Croatia, Belgia, Turcia. Numarul total al acestora a fost de 45 de persoane, care s-au bucurat de acest training, dar si de o saptamana petrecuta in Romania. In comitetul de organizare a evenimentului au fost 5 membri ai sectiunii locale ESN Cluj-Napoca, iar la desfasurare au ajutat numerosi voluntari locali, precum si din celelalte orase. A contribuit cu ajutor si presedintele sectiunii ESN Isik din Istanbul, Turcia, care a vizitat Romania in urma cu cateva luni si a dorit sa revina.

Training-urile i-au solicitat foarte mult pe participanti in timpul zilei, atingand subiecte precum metode de training, invatarea interculturala, imbunatatirea activitatilor sectiunii locale ESN, management organizational si altele. Programul de seara a fost unul lejer, de socializare. In fiecare seara au avut loc activitati diferite. Evenimentul a inceput cu o seara romaneasca,  festivitatea de deschidere avand loc la Auditorium Maximum, unde un ansamblu folcloric a prezentat o suita de dansuri traditionale din zona Transilvaniei. In zilele ce au urmat, participantii au avut sansa sa admire panorama orasului Cluj-Napoca, pe timp de noapte, din Parcul Cetatuia, sau chiar sa vizioneze un film romanesc. Evenimentul s-a incheiat intr-un stil relaxat, cu foc de tabara si cantece de chitara.
Toti participantii au fost mai mult decat incantati de acest eveniment, de orasul Cluj-Napoca si Romania. Foarte multi dintre  acestia au marturisit ca au descoperit foarte multe lucruri noi si interesante despre Romania si ca intentioneaza sa revina cat mai curand ca sa vada mai multe locuri din frumoasa noastra tara.

Partenerii acestui eveniment au fost: Universitatea Babes-Bolyai, Centrul de Cooperari Internationale Cluj-Napoca, Casa de Cultura a Studentilor Cluj-Napoca, Q Caffe, lantul de localuri Janis.


Sa fii ERASMUS e-un lucru serios… nimic pe lume nu-i mai frumos!

Totul a inceput de la visul meu de a deveni antreprenor. Constientizam inca din liceu ca pentru a fi un business man de succes trebuie sa-mi dezvolt o gandire economica actualizata constant, o viziune indrazneata si critica asupra viitorului si necesitatilor oamenilor, o biblioteca cu idei inovative si sa tind spre a deveni un lider autentic. Imi doream sa plec la studii in Marea Britanie inca din clasa a-12-a, pentru ca stiam ca acolo pot obtine excelenta academica chiar din nucleul industriei financiare, un mediu multicultural care ar actiona ca un imbold pentru dezvoltarea mea personala si profesionala, dar si oportunitatea de a trai antr-o tara dezvoltata din care as putea prelua idei de afaceri.

Am fost admis cu brio la facultatea pe care mi-am dorit-o, dar din motive personale a trebuit sa renunt pe ultima suta de metri, si asa am devenit student la ASE cu ambitia, dar si conditia de a deveni ERASMUS. De la bun inceput, mi-am zis: “Spre deosebire de alti studenti, eu voi avea posibilitatea sa fac parte din acest mediu academic doar un an si trebuie sa profit la maxim de oportunitatea care mi s-a oferit.” Zis si facut. De la bun inceput, am fost pur si simplu impresionat de oportunitatile de care beneficiam. In cadrul ICMA Centre, una dintre cele mai recunoscute scoli de business din Europa specializata pe pietele financiare, am avut acces la o platforma de tranzactionare a activelor financiare, terminal Thomson Reuters si Bloomberg cu care puteam vizualiza in timp real cotatii bursiere, indicatori economici etc., dar si o biblioteca cu acces la articole stiintifice si desigur lectura ziarului Financial Times dis-de-dimineata.
Dar cum eu consider ca trebuie sa existe un echilibru in orice, am zis ca pe langa invatat o sa ma implic in cat mai multe chestii: asa ca am frecventat regulat Clubul de inot, Clubul de tranzactionare si investitii si desigur Asociatia Studentilor Erasmus unde am fost implicati in diverse activitati. Am participat la 2 competitii de business intre studenti: University Business Challenge si ulterior BNP Paribas ACE Manager in cadrul unor echipe internationale. Am participat si la cateva conferinte:  Young Diplo Conference: Romania`s foreign policy in a multipolar world, Startup Britain, CFA Invesment Management Series. Pe langa aceasta, am reusit sa transpun in realitate ideea mea de a crea Parlamentul European al Tinerilor in Republica Moldova, sa obtinem alaturi de colegii mei recunoasterea comitetului nostru national la nivel european, prima finantare si sa dezvoltam activ organizatia.
La inceput aveam doar niste obiective academice si profesionale, dar de fapt am trait un an in care m-am redescoperit pe mine insumi si nici nu am crezut ca la finele anului imi va fi atat de greu sa ma despart de tot ce a insemnat aceasta experienta Erasmus: o adevarata familie de prieteni formata din tineri din India, Chile, China, Malaysia, Germania, Franta, Marea Britanie, Italia, Spania, Grecia si Romania.
Provocarea cea mai mare pentru mine a fost o relatie la distanta, dorul de casa si familie. Cum imi place mie sa spun, experienta mea Erasmus a fost “life in a life”. A intrecut asteptarile mele si ma bucur ca am reusit sa indeplinesc toate obiectivele mele academice si profesionale, sa obtin rezultate academice excelente si sa fiu printre primii la facultate si prin urmare acum pot sa spun cu mandrie ca am fost un Ambasador al culturii romanesti, dar si al Academiei de Studii Economice si chiar aveam aceasta motivatie de a promova Romania si Republica Moldova prin prisma personalitatii si succeselor mele. Am avut posibilitatea de a cunoaste cultura britanica prin prisma experientei de a trai intr-o familie engleza, am cunoscut ce inseamna campus, ce inseamna mersul pe bicicleta pana la facultate, calaritul si calatoriile cu o gasca de tineri din diverse colturi ale lumii.
Cred ca daca m-ar intreba cineva acum care a fost cea mai buna decizie a ta pana acum, cea mai tare experienta si cel mai frumos an din viata ta, as raspunde simplu: ERASMUS!

Taran Alexandru - Academia de Studii Economice, Romania, mobilitate de studiu de 1 an la ICMA Centre, University of Reading, Marea Britanie


Atelier Grundtvig - “Increasing Proficiency in Media” (GRU-11-GRAT-64-IS) – Asociatia Synergy Romania

Workshop-ul Grundtvig “Increasing Proficiency in Media” a avut loc in Iasi, intre 24 si 30 martie 2012, in total fiind 7 zile pline de activitati. Evenimentul a avut focus-ul pe dezvoltarea adultilor, adunand 12 participanti din 8 tari diferite (Romania, Letonia, Lituania, Grecia, Turcia, Germania, Cehia, Croatia), grupul tinta fiind format din adulti interesati de media, membri in ONG-uri sau freelancers.

Scopul principal al atelierului a fost sa identifice, sa dezvolte si sa foloseasca tehnici de media si instrumente utile atat pentru dezvoltarea personala, cat si pentru cea profesionala a participantilor. Acestia au primit initial foarte mult input din partea trainerilor experimentati pe partea de media, urmand si completand nevoile participantilor exprimate la inceputul atelierului. Prima parte a fost urmata de o alta, ce a avut ca scop exersarea abilitatilor dezvoltate anterior, prin foarta multa practica, participare activa si invatare experimentala. Participantii au folosit instrumentele oferite pe partea de media si soft skills pentru a afla cum pot crea un impact in viata lor, in viata comunitatii si cum sa se exprime prin media, dezvoltand abilitati si competente personale si sociale, in contextul european si intercultural oferit de atelier.

Activitatile au oferit participantilor oportunitatea de a invata si creste, dezvoltand abilitati de comunicare prin filmare si editare foto/ video, competente de “visual literacy”, modalitati de exprimare prin media, tehnici de gandire si analiza critica a rezultatelor media, accesarea de produse si dezvoltare de produse media, in diferite modalitati si formate. Proiectul este o buna practica datorita metodelor inovative folosite, abordarii - total non-formale pentru modul cum s-au promovat rezultatele catre comunitatea, prin impactul de lunga durata creat . Modul de administrare si de management al proiectului a fost unul bine organizat, clar si eficient, rezultatele fiind cele estimate. Punctul forte a proiectului a fost partea de vizibilitate si diseminare, prin dezvoltarea a 5 actiuni specifice dupa terminarea atelierului, toate stimuland efectul multiplicativ al rezultatelor si instrumentelor dezvoltate de noi.


Proiect pentru voluntariatul seniorilor – “Elder’s solidarity in local communities” (GRU-11-GIVE-12-DJ-IT) – Orizont Cultural T

Scopul proiectului a fost promovarea voluntariatului, intarirea solidaritatii intre generatii prin incurajarea participarii active a cetatenilor, implicarea acestora in rezolvarea problemele cu care se confrunta comunitatile locale din Craiova - Romania si Mesina – Italia.

Participantii voluntari romani si italieni s-au angajat in activitati de voluntariat organizate de institutiile noastre, aducandu-si contributia la imbunatatirea conditiilor de viata a persoanelor dezavantajate, in acelasi timp capatand experiente noi, imbogatindu-si cunostintele si metodele de a de activa ca voluntar intr-o alta tara, intr-un cadru cultural si cu traditii in a voluntaria atat de diferite.

Voluntarii seniori si-au imbogatit modul de abordare in relatiile cu persoane de nationalitati si generatii diferite, munca in beneficiul persoanelor cu nevoi speciale care merita atentie, sprijin, o experienta frustuasa pentru comunitatilor noastre din Messina si Craiova, obiectiv care a corespuns cu ‘’Anul european al imbatranirii active si al solidaritatii intre generatii’’.

Proiectul si-a propus cresterea gradului de implicare a comunitatii locale prin asumarea responsabilitatilor care ii revin, imbunatatirea calitatii vietii persoanelor cu dizabilitati prin pregatirea si implicarea activa a voluntarilor; oferirea de sprijin practic pentru grupurile marginalizate si al persoanelor varstnice din comunitatile locale, a persoanelor cu nevoi speciale, aflate din motive independente de vointa lor in situatii de risc de marginalizare, inarmarea voluntarilor cu cunostinte si abilitati noi, formarea de capacitati si competente cu valoare interculturala prin intermediul voluntariatului, promovarea unei mai bune intelegeri a imbatranirii active, o mai buna utilizare din potentialului social si economic al persoanelor in varsta, accesul la informatii culturale despre tarile partenere, cat si informatii despre conditiile de munca si oportunitatile de voluntariat in beneficiul persoanele in varsta, consolidarea solidaritatii dintre comunitarile locale romana si italiana prin munca de voluntariat.


Mobilitate de formare continua - “Valorise or Vaporise” - The Essential of Dissemination and Marketing in EU Projects

Cursul si-a propus:

1. Imbunatatirea abilitatilor de comunicare si diseminare / valorificare a cunostintelor managerilor de proiect din UE si alti actori implicati in domeniul educatiei adultilor;

2. Asigurarea participantilor cu tehnici si metode de a imbunatati procesele lor de retea de intre organizatii si profesori /formatori implicati in proiecte in intreaga Europa, in domeniul educatiei adultilor;

3.Imbunatatirea abilitatilor de comunicare ale managerilor de proiect si a altor persoane ocupate in domeniul proiectelor UE;

4. Schimbul de experiente si bune practici in randul persoanelor care provin din diferite tari care lucreaza in acelasi domeniu;

5. Asigurarea participantilor cu instrumente pentru imbunatatirea competentelor lor in gestionarea proiectelor din cadrul educatiei adultilor.

Rezultate obtinute
Competente imbunatatite privind:

    o Diseminarea si exploatarea rezultatelor
    o Tehnicile de comunicare si networking
    o Utilizarea TIC pentru diseminare
    o Implicarea mass-media
    o Producerea instrumentelor si materialelor de diseminare

Abordarea metodologica a fost una speciala: interactiva - bazata pe integrarea si participarea activa a cursantilor; structurata - continutul este bine definit si urmeaza un traseu de invatare clar, cu obiective definite; personalizata la experienta si nevoile participantilor; Inclusiva: tinand cont de diferentele culturale in ceea ce priveste experienta anterioara.

Cursul se bazeaza pe o experienta transnationala consistenta, fiind rezultat din proiectul Competence, cooperation and communication in the dissemination and exploitation of EU Projects (C-E.N.T.E.R): http://www.c.enter-network.eu/?id=259


INVATA SA FACI !

Motto: "Fiecare dintre elevii nostri poate deveni un cetatean EUROPEAN activ, integrat in societatea actuala, un om al comunitatii europene daca gasim modalitatea de a-l descoperi".

    Educatia este un proces dinamic, aflat intr-o continua schimbare. Aceasta schimbare continua  identifica din ce in ce mai mult nevoia existentei unei alte perspective in  procesul de formare al elevilor care sa faciliteze cresterea calitatii procesului instructiv-educativ si care sa duca la o integrare rapida a absolventilor pe piata muncii. Invatarea pe tot parcursul vietii a devenit o necesitate in Europa – spatiu caracterizat de schimbari sociale, tehnologice, economice rapide.
Proiectul LLP-LdV/IVT/2013/RO/112 intitulatTranzitia de la formare initiala catre viata profesionala prin parteneriate europene - INVATA SA FACI!” a fost derulat de Colegiul Tehnic Carasan din Resita. Institutia noastra, scoala europeana- unitate scolara reprezentativa, cu o oferta educationala diversa, care raspunde cerintelor si intereselor parintilor si elevilor, precum si cerintelor de formare profesionala de pe piata muncii a derulat un parteneriat cu Berufsförderungswerk NRW eV –Federatia de Constructii NRW,  o companie de formare profesionala in domeniul constructiilor din Renania de Nord-Westfalia, Germania, care opereaza la nivel national si international in toate sectoarele de constructii.
Prin participarea la proiect am oferit celor 16 elevi participanti un cadru curricular flexibil care sa permita adaptarea la nevoile de formare identificate pe baza analizelor pietei muncii, precum si crearea oportunitatilor pentru rute profesionale individualizate. Proiectul a creat oportunitati pentru dobandirea de catre elevi a competentelor profesionale suplimentare solicitate de piata muncii si care nu sunt oferite prin curriculum in cadrul scolii, acestia fiind amplasati in situatii reale de invatare.Astfel, competentele dezvoltate de elevi pot fi valorificate in stagii de practica la agentii economici, partenerii traditionali ai scolii, S.C.Aqua Caras S.A. si S.C.Calor Group SA in vederea obtinerii unui loc de munca. Domeniul constructiilor, instalatiilor si lucrarilor publice se afla in plina schimbare, intr-o innoire continua si din aceasta cauza formarea competentelor tehnice si a abilitatilor cheie nu se poate realiza decit daca elevii nostri au acces la toate noutatile din domeniu. Competentele tehnice sunt esentiale, dar nu si suficiente pentru promovarea si integrarea pe piata europeana a muncii. Proiectul pe care l-am finalizat a raspuns in  primul rind nevoilor elevilor de a lucra cu materiale si echipamente moderne din domeniul instalatiilor, de a participa la activitati de formare profesionala in spiritul european de munca, de a dezvolta abilitati si competente menite sa le faciliteze dezvoltarea personala si insertia pe piata muncii europene, de a dezvolta competente lingvistice, interpersonale si culturale, de a promova creativitatea, competivitatea si cresterea spiritului antreprenorial.
Am analizat impreuna – echipa de proiect si  participantii  toate aspectele mobilitatii si am ajuns la concluzia ca pentru fiecare dintre noi acest proiect a constituit ceva deosebit si fiecare elev regreta ca experienta nu se mai poate repeta. Iata  opiniile catorva participanti:
Sebastian Stefanescu: „Am participat la acest proiect cu mult entuziasm. Am realizat foarte multe lucruri din domeniul meu de pregatire. Mi-am cunoscut mai bine colegii, pe doamnele profesoare, am fost bucuros ca am lucrat cu un bun specialist ca domnul Thomas Krug, m-am distrat in timpul liber, am vizitat multe, mai ales in Koln. Cea mai mare mandrie a fost cand tutorele de practica Herr Thomas Krug m-a laudat la practica pentru lucrarile executate si mi-a acordat cele mai mari note. Am mai multa incredere in fortele proprii, sunt mai tolerant, mai intelegator, lucru pe care nu-l concepeam inainte. ”
Bogdan Lupu: „Prin participarea la acest proiect mi-am dezvoltat cunostiintele in domeniul in care ma pregatesc, am capatat mai multa incredere  in fortele propriile  deoarece am trait departe de familia mea timp de trei saptamani  si a trebuit sa ma descurc cu toate, inclusiv sa-mi gestionez mai bine timpul si fondurile. Am invatat limba germana si  mi-am imbunatatit comunicarea in limba engleza. Am descoperit o lume noua, o civilizatie si o cultura aparte.  Am legat prietenii cu alti tineri. Consider participarea la proiect  o mare sansa.”    
Marian Bugarin ( elev cu CES) : „Faptul ca am participat la acest proiect mi-a adus numai satisfactii. Am avut de la inceput sanse egale cu ceilalti, am reusit sa ma acomodez foarte bine, am reusit sa duc la bun sfirsit toate activitatile nu au facut nicio diferenta niciodata si mi-au acordat incredere inca de la inceput. Am invatat foarte multe lucruri noi, a fost ceva deosebit pentru mine , cred ca nu as fi putut niciodata sa ajung aici daca nu era acest proiect. ”

Scoala noastra  promoveaza un deziderat major al educatiei "INVETI PENTRU TINE", inveti nu doar pentru a stoca o serie de informatii din diferite domenii, ci inveti pentru „a folosi” ceea ce stii,  pentru „a aplica” ceea ce ai acumulat, in folosul tau si al celorlalti.
 
Prof. Rancu Dalina, coordonator proiect si Prof. Trandafir Marioara, responsabil privind formarea profesionala
Colegiul Tehnic Carasan Resita


„Pasi spre incluziune” din Italia in Romania. Proiect Leonardo da Vinci al profesorilor aradeni

In luna aprilie 2013 s-a derulat primul flux de mobilitate din proiectul Leonardo da Vinci, cu titlul ”PASI SPRE INCLUZIUNE”, nr. LLP/LdV/VETPRO/2012/RO/278 al Asociatiei Alianta pentru copii” Arad, ONG afiliat Centrului Scolar pentru Educatie Incluziva din municipiul Arad. Proiectul, aprobat de Agentia Natională pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si al Formarii Profesionale, cu un buget de 41.600 euro, a avut drept scop dobandirea de noi competente profesionale de catre cadrele didactice pentru a eficientiza facilitarea egalizarii sanselor in educatie si in special a incluziunii, a favorizarii unei dezvoltari, educari si integrari normale in mediul scolar, dar si cel socio-profesional la sfarsitul scolii.
Primul flux de mobilitate in care au fost implicati primii 10 participanti selectati, profesori din Inspectoratul scolar al judetului Arad (formatori/profesori metodisti/ inspectori scolari) s-a desfasurat timp de o saptamana, in perioada 17-23 aprilie a.c. in orasul Vercelli, regiunea Piemonte, Italia. Locatia a fost aleasa, ca una reprezentativa din Italia pentru ceea ce inseamna invatamantul integrat si integrarea profesionala, sau altfel spus dezvoltarea serviciilor educationale de inalta calitate si profesionalism oferite elevilor cu dificultati de invatare sau cu diferite tipuri de deficiente asociate si handicapuri, avand drept finalitate incluziunea socio-profesionala.
In cadrul aceluiasi proiect, in luna octombrie tot pentru o saptamana, alte 10 cadre didactice si specialisti aradeni vor participa in al doilea flux la mobilitatea de formare si de imbunatatire a competentelor profesionale prin acest program VETPRO derulat cu sprijinul Comisiei Europene prin ANPCDEFP.
Participantii beneficiari ai proiectului abordeaza activitatile de integrare dintr-o perspectiva a incluziunii totale a persoanei cu deficiente, avand ca finalitate prin programe sustenabile de consiliere si orientare  vocationala si profesionala, combaterea respingerii sociale, dezvoltarea unui stil de viata autonom si insertia eficienta pe piata muncii a tanarului cu CES. Activitatile propuse prin programul de formare, stabilite in acord cu organizatia partenera, au oferit si ofera celor 20 de participanti la mobilitati, cadrul optim de dezvoltare a competentelor corelate cu nevoile de formare si perfectionare continua a acestora, dupa cum concluzioneaza coordonatorul proiectului, dl. prof. Toderici Ovidiu –inspector scolar pentru Invatamantul special si special integrat.
S-a avut astfel oportunitatea de a schimba informatii dar si principii de bune practici europene in domeniu, dezvoltarea de competente lingvistice, relationare interpersonala intr-un program adecvat nevoilor de formare. Beneficiarii ai acestui proiect se vor implica atat teoretic cat si practic in activitati din domeniul educational, acestea avand ca finalitate consilierea, asistenta psihopedagogica, facilitarea insertiei pe piata muncii a tinerilor cu CES, dar si consilierea eficienta- suportiva pentru parintii elevilor cu CES, toate acestea finalizandu-se prin formarea la nivel judetean a unor noi specialisti in domeniul incluziunii.
Prin expertiza de care beneficiaza participantii in mobilitati sunt satisfacute nevoile lor de a evita esecul integrarii pe piata muncii sau chiar abandonul unei vieti si a unui rol activ in comunitate pentru tinerii aflati in situatii de risc, diminuandu-se actiunile de discriminare si excluziune sociala constituindu-se la nivelul judetului un grup mobil de persoane resursa cu rol principal in asistenta psihopedagogica, evaluarea, consilierea si orientarea tinerilor cu CES si a familiilor acestora.
Considerăm acest gen de proiecte de perfectionare continua pentru profesionisti in educatie si formare de specialisti, ca fiind mai mult decat binevenite, ca actiuni concrete ce vor putea conduce la largirea orizontului educatiei speciale romanesti sub varii aspecte si, de asemenea, la „acordarea” formatorilor nostri la principiile practice verificate deja, spre uniformizarea acestor politici educationale pentru ca din interiorul sistemului educational sa inceapa transformarile fundamentale de care are nevoie societatea romaneasca contemporana pentru a-si valoriza democratic sub aspect socio-profesional toti membrii, fara subiectivism vis-a-vis de diferentele de ordin formal dintre ei.

Coordonator proiect Inspector Scolar : Florin Ovidiu Toderici, ISJ Arad


Proiect LLP/LdV/TOI/RO/2010/006
Centru Educational e-learning in Medicina/ E-EDUMED

E-EDUMED este un proiect Leonardo da Vinci Transfer de Inovatie cu durata de 2 ani, care  s-a incheiat in ianuarie 2013. Scopul proiectului consta in dezvoltarea unei platforme e-learning si a unor module educationale adresate medicilor, asistentelor si pacientilor in scopul imbunatatirii cunostintelor de baza in ecografie, dar si a imbunatatirii culturii sanatatii populatiei.
Pentru indeplinirea scopului propus am oferit  metode de pregatire actuale si accesibile,  prin implementarea metodelor e-learning in educatia medicala (medici, asistente medicale, pacienti. Aceasta a condus la  cresterea atractivitatii procesului de invatamant, furnizand noi cai de acumulare a cunostintelor pentru grupul tinta (prezentari multimedia interactive, cursuri video on-line si clase virtuale).
Cine suntem?
Consortiul proiectului este format din 6 parteneri din diverse parti ale Europei (RO, IT, HU, BG) cu o componenta interdisciplinara (medicala, educationala, tehnologica), incluzand o institutie de invatamant superior, un consortiu de universitati, 2 IMM-uri cu experienta in procesul de furnizare de educatie, servicii medicale si elaborare de software multimedia, un spital privat si o asociatie profesionala cu o reputatie durabila privind furnizarea de programe educationale centrate pe student si o lunga si  valoroasa colaborare la nivel international. Proiectul a fost coordonat de Universitatea din Craiova.

Cu ne adresam?

  • Grup tinta primar (beneficiari directi)
  • In termeni de indivizi: medici in diverse stadii de formare profesionala, asistente, pacienti
    In termeni organizationali: institutii de invatamant vocational si/sau alti furnizori de servicii educationale; universitati, colegii si alti furnizori de educatie medicala; institutii de sanatate publice si private; asociatii profesionale

  • Grup tinta secundar (beneficiari indirecti)
  •  In termeni de indivizi: staff-ul educational medical ca beneficiari ulteriori ai materialelor educationale; manageri in institutii de sanatate, direct interesati in obtinerea creditelor de educatie medicala continua pentru angajatii lor; designeri de cursuri educationale medicale
    In termeni organizationali: universitati si/sau alti furnizori de servicii educationale; manageri in clinici de stat sau private; institutii sau organizatii care ofera oportunitati de invatare in contextul Programului de Invatare pe tot Parcursul Vietii; oficiali din departamentul de Educatia Medicala Continua (Colegii Judetene si Colegiul National al Medicilor)

    Ce am realizat in timpul proiectului?
    Am dezvoltat un WEB site in EN, RO, BG, HU, IT si un Centru Educational Virtual ce a furnizat educatie si materiale educationale on-line prin intermediul unei platforme interactive e-learning.
    Un glosar cu termeni medicali in toate limbile tarilor partenere a facilitat intelegerea aspectelor specifice.

    • Website-ul e-EDUMED http://www.e-edumed.ro/ a inclus o sectiune publica si o sectiune privata (acces pentru membrii consortiului), indeplinind mi multe roluri:
    • Instrument pentru comunicare,managementul proiectului si diseminare
    • Instrument de marketing , informare si descarcare de materiale, acces la LMS
    • Instrument de evaluare a feedback-ului de la utilizatori si publicul larg prin chestionare on line.
    • Centrul educational e-learning pentru sanatate a inclus platforma e-learning si 3 pachete educationale adresate medicilor, asistentelor si pacientilor)

    S-a utilizat o  platforma de e-Learning open source (Claroline) dezvoltata atat  pentru livrarea de cursuri online cat si pentru a gazdui repozitoriul PBL, acestea fiind principalele produse implementate  in cadrul proiectului.  S-au utilizat cursuri on line asincrone si cursuri on-line sincrone - implementate in cadrul clasei virtuale e EDUMED. O sectiune speciala permite chatting, sharing-ul continutului si tutoring de catre furnizorul cursului.

    Pachetul educational interactiv in ecografiea fost dezvoltat pentru medici si  consta intr-un curs interactiv de ecografie, inclus in platforma e-learning e-EDUMED. Pachetul educational este impartit in 3 module si este disponibil in EN, RO, BG.
    Modalitatea de învatare a fost realizata printr-un model metodologic inovativ, combinand atat aspectele teoretice cat si aspectele practice prin utilizarea metodei de invatare bazata pe probleme reale (PBL)si o abordare pusa în aplicare într-un mediu virtual (clase virtuale).

    Pachetul educational interactiv pentru pacienti trebuie considerat ca fiind parte integrala din continutul dezvoltat in cadrul proiectului e-EDUMED.  Nu reprezinta un modul de invatare  dar scopul sau este educational in sensul larg al cuvantului, urmarind imbunatatirea culturii sanatatii prin furnizarea de informatii in format digital, usor accesibil pentru o audienta cat mai larga, în stransa legatura cu conținutul furnizat de modulele de învațare dezvoltate în cadrul proiectului pentru medici si asistentele medicale. Pachetul nu este inclus in platforma, este disponibil pe web site fara inregistrare prealabila si este disponibil in EN, RO, BG si HU.
    Pentru toate pachetele dezvoltate s-au furnizat curricula, orarul cursurilor si materiale educationale (WWW-based).

    In concluzie putem afirma ca dezvoltarea unui model interactiv de invatare a facilitat invatarea flexibila si distributiva prin intermediul unor metode multidisciplinare si multiculturale, conducand la cresterea nivelului de pregatire al specialistilor medicali si atingerea dimensiunii Europene.

    Coordonator proiect Prof. Taina Avramescu


    O EXPERIENTA UNICA

    “O experienta unica de invatare si viata” – asa a fost denumita participarea la “Proiectul Comenius Mobilitati individuale ale elevilor” , de catre cei trei elevi ai Liceului Tehnologic Economic Administrativ Piatra Neamt. Este vorba despre Tabacaru Vlad Alexandru, Patriche Stefan Constantin si Buruiana David, care au fost pentru 3 luni elevi ai liceului particular “1st International School of Ostrava” din Republica Ceha, liceu partener intr-un proiect scolar multilateral derulat anterior de catre institutia noastra.
    Experienta unica a fost atat  de invatare cat si de viata pentru ca a presupus, pe langa frecventarea zilnica a cursurilor si o imersiune culturala, cunoasterea particularitatilor poporului ceh, a traditiilor si obiceiurilor, a preocuparilor actuale, precum si observarea si acomodarea la un alt stil de viata. Cei trei elevi au locuit pe parcursul celor trei luni (septembrie-decembrie 2012) la familii gazda care s-au oferit ca voluntari sa primeasca elevi romani, familii ai caror copii erau colegi de clasa ( aXIa) cu protagonistii nostri. Integrarea in familiile gazda cehe a fost deosebit de armonioasa si calduroasa, acestea luandu-si foarte in serios rolul lor social, dupa relatarile elevilor nostri, care la intoarcerea din mobilitate ne-au vorbit despre “mama si fratele” lor din Cehia. 
    Achizitia cea mai mare pe plan cognitiv a fost cea lingvistica, deoarece scoala gazda a fost un liceu international cu predare in limba engleza. La toate orele de curs si la toate disciplinele s-a vorbit in limba engleza. Mai mult, comunicarea in engleza a continuat si in familiile gazda si oriunde s-au aflat cei trei elevi pe parcursul periplului lor in Cehia. In concluzie, a avut loc o baie lingvistica pe parcursul a trei luni la care s-au adaugat cursurile de limba ceha pentru elevii de alta nationalitate. La aceste cursuri  Vlad, Stefan si David au obtinut calificative excelente, fiind cotati drept cei mai receptivi dintre toti elevii de acolo. Pe parcursul derularii mobilitatii Stefan a fost beneficiarul unei excursii de o saptamana, pe teme literare, la Londra, iar David si Vlad au vizitat Germania impreuna cu familiile gazda.
    Cei trei elevi au experimentat practic un alt sistem educational.Pe langa faptul ca elevii au trecut de la sistemul public la cel privat cu invatare in limba engleza, ei au parcurs si discipline diferite, fiind vorba despre un liceu teoretic, fara specializare (al nostru fiind un liceu economic), dar cu un bacalaureat care ofera acces la marile universitati ale lumii. Diferit de sistemul de acasa a fost si sistemul de evaluare, cu note de la 1 la 5, unde 1 era nota cea mai mare si 5 cea mai mica si gradul mult mai ridicat de utilizare a instrumentelor  IT, elevii cehi folosind laptopurile pe post de caiet de notite iar evaluarea prin proiecte IT fiind foarte frecventa.
    O puternica impresie au facut si profesorii de la 1st International School of Ostrava. Un colectiv tanar si entuziast format atat din cadre didactice din Cehia, cat si din alte tari (Australia, Canada, etc), puternic implicat in activitatile didactice si in proiecte.

    Coordonator proiect prof. Buruiana Gianina


    Ways via IT

    Proiectul bilateral Comenius „Ways via IT”, „Word and Art for Young Students via IT” („Cuvant si arta pentru tinerii elevi prin intermediul IT”), coordonat de Centrul Scolar de Educatie Incluziva. „Orizont” Oradea, urmareste dezvoltarea abilitatilor lingvistice, de comunicare in limba romana si maghiara precum si perfectionarea deprinderilor artistice si tehnologice ale copiilor cu cerinte educative speciale. Institutia partenera in cadrul acestui proiect este Bárczi Gusztáv Óvoda,  Általános Iskola, Készségfejlesztő Speciális din Ungaria. Peste 100 de elevi din cele doua institutii sunt beneficiarii directi ai proiectului.  
    In primul an de proiect s-au desfasurat diferite activitati finalizate cu rezultate deosebite dintre care amintim: panoul, pliantul, site-ul proiectului: http://waysviait.wix.com/waysviait2012, blogul proiectului: http://waysviait.blogspot.ro/, chestionare pentru elevi, parinti si profesori, concurs pentru alegerea mascotei proiectului, CD-uri, activitati in clubul de limbi straine, in clubul IT si clubul de arta, expozitii cu lucrari realizate si schimbul de elevi din Ungaria.
    Proiectul bilateral „Ways via IT” a avut un impact deosebit asupra elevilor care au participat la diferite activitati in cadrul celor trei cluburi ale proiectului si in mod deosebit asupra elevilor care au participat la schimbul de elevi care s-a desfasurat in Ungaria fiind un motiv special de bucurie pentru elevi care poate nu vor mai avea o astfel de ocazie prea curand sau poate niciodata. Pe parcursul mobilitatii profesorii au participat alaturi de elevi si colectivul scolii partenere la diferite activitati: terapie psiho-motrica, kinetoterapie, sport, tesatorie, ceramica, olarit, meloterapie, pictura,  preparate de turta dulce, atelier de textile, dansuri, activitate în clubul IT, confectionare bijuterii, intreceri sportive si concurs de desene). Alte activitati educative si vizite de studiu la care a participat delegatia din Romania au fost vizionarea unui spectacol artistic, spectacol de circ, vizitarea Gradinii Zoologice si acvariu, croaziera pe Dunare, plimbare prin oras si vizita la Palatul Parlamentului. 

    In privinta cadrelor didactice am putut observa un impact major al proiectului imediat dupa distribuirea chestionarelor destinate formarii echipei de proiect, un numar de peste 35 de cadre didactice exprimandu-si intentia de a se implica, de a-si completa cunostintele teoretice si practice, de a gasi asemanari/deosebiri intre sistemele de invatamant si de a-si perfectiona competentele de predare-invatare-evaluare si, nu in ultimul rand, competentele lingvistice.

    Parintii elevilor au fost si ei receptivi la mesajul si obiectivele proiectului si au sprijinit scoala in realizarea activitatilor de mobilitate. Comunitatea locala a fost informata de derularea acestui proiect prin: lansarea oficiala a proiectului, mediatizarea activitatilor pe pagina web a scolii, pe site-ul si blog-ul proiectului, in presa locala, in cadrul cercului pedagogic al profesorilor TTL, in cadrul unor conferinte, distribuirea pliantului proiectului, participarea cu produsele realizate la diferite evenimente (Festivalul ,,Special Kids”, proiectul judetean ,,Patimile si Invierea Domnului”) si nu in ultimul rand prin realizarea unor protocoale de colaborare cu institutii locale.

    In calitate de initiator si coordonator al acestui proiect tin sa multumesc elevilor, parintilor acestora, profesorilor si reprezentantilor comunitatii locale care s-au implicat activ in materializarea proiectului.

    Coordonator de proiect, Dir. Adj. Prof. Elena-Maria Erdeli


    Diseminare in urma participarii la cursul de formare continua in cadrul Programului Comenius

    In perioada 22-27 iulie 2013 am luat parte la cursul de formare “Ecosistemul copiilor - modelul etologic in sprijinul puiului de om” din Croatia, ca urmare a  obtinerii unui grant din partea Agentiei Nationale pentru Programe Comunitare in domeniul Educatiei si Formarii Profesionale.
    Cursul a fost interesant, interactiv, util pentru imbogatirea si perfectionarea practicii pedagogice, prin imbunatatirea competentelor, a metodelor, a abilitatilor profesorului in activitătile de formare pentru elevi - se poate vedea un interviu al formatoarei acordat televiziunii locale (in care am avut si eu o interventie) pe link-ul http://www.youtube.com/watch?v=VoABcrRjMj4.
    Un impact pozitiv al sesiunii de formare asupra activitatii mele de director, l-a avut cunoasterea altor sisteme de invatamant, atat din Croatia prin observarea directa a scolii din Medulin - locatie in care s-a desfasurat cursul - si discutiile purtate cu cadrele didactice, cat si din Republica Martinica, Polonia si Italia, prin impartasirea reciproca a serviciilor educationale din tarile noastre cu cursantele din aceste tari.
    Contactul direct cu profesorii din aceste tari europene despre curriculum-ul european, cultura locala, impartasirea din experientelor didactice a condus la legarea unor prietenii, initieri de colaborari concretizate prin dorinta exprimata de profesoara Ariane Cairoli, din Republica Martinica, de a coordona un parteneriat scolar multilateral, in care sa fie implicati elevi si profesori din scolile.  
    Mobilitatea individuala din Croatia s-a incheiat cu o vizita de documentare in imprejurimile orasului Pola, oras din regiunea istorică Istria din Croatia, cu un bogat patrimoniu istoric și cultural.
    Urmare a activitatii de formare continua, activitatea mea  va capata o dimensiune europeana,  caracterizata prin depasirea mentalitatilor si tehnicilor traditionale si acceptarea unor metode noi, activ-participative, specifice unui invatamant modern, avand ca scop modificarea practicilor didactice si centrarea activitatilor pe elev si evaluarea progresului acestuia,  concentrandu-se pe individualitatea copilului si pe nevoile lui specifice.
    In cadrul activitatilor de diseminare voi insista asupra detalierii pasilor pe care i-am urmat pentru accesarea finantarii activitatii de formare continuă in cadrul Programului Comenius :
    - am cautat un curs care sa se potriveasca necesitatilor mele de formare in catalogul Comenius/Grundtvig http://ec.europa.eu/education/trainingdatabase/
    -  am scris institutiei organizatoare GRUF care mi-a trimis invitatia pentru curs
    - am studiat Ghidul candidatului LLP 2013 si Apelul National care completeaza Apelul General European pentru propuneri de proiecte 2013 (EAC/S07/12) gasite pe link-ul : http://www.llp-ro.ro/
    - am redactat formularul de aplicatie in limba de desfasurare a cursului si am obtinut un punctaj suficient pentru a fi admisa
    - am semnat cu Agentia Nationala pentru Programe Comunitare in domeniul Educatiei si Formarii Profesionale (ANPCEFP) un contract pentru mobilitati de formare continua Comenius - Programul de “Invatare pe tot parcursul vietii”.

    Prof. Bradea Lucia Corina, Scoala Gimnaziala “Emil Isac” Cluj-Napoca


    Mobility in higher education: a must, a challenge and an unprecedented opportunity

    In perioada 19–23 noiembrie 2012, am participat la o vizita de studiu organizata de catre Ministerul Stiintei si Cercetarii din Austria, la care au participat factori de decizie din  Spania, Lituania, Marea Britanie, Olanda, Polonia, Macedonia, Turcia, Slovenia, Bulgaria, Republica Ceha si Romania. Vizita de studiu a fost finantata de Comisia Europeana prin intermediul  ANPCDEFP. 
    Obiectivele principale ale vizitei de studiu au fost:

    • obtinerea de informatii care sa duca la imbunatatirea perceptiei elevilor, parintilor si profesorilor fata de mobilitatea absolventilor de liceu spre universitati din Austria si Europa si a modului de sustinere financiara a studiilor si a subzistentei pe perioada studiilor;
    • cunoasterea modului de integrare al absolventilor de liceu din alte tari in universitatile din Austria, a modului de adaptare si de integrare in comunitatile studentesti din Linz, Krems si Viena;
    • achizitionarea de date si informatii privind statutul legal al absolventilor care vor sa studieze in Austria si care sunt pasii care trebuie parcursi pentru accesul in universitatile din Austria.

    In cadrul vizitei de studiu au fost organizate seminarii de lucru si prezentari la Ministerul Stiintei si Cercetarii din Viena, la Universitatea privata a Diocezei din Linz, la Universitatea de Stiinte aplicate  din Krems si la Universitatea din Viena. Au fost abordate urmatoarele tematici de lucru:

    • mobilitatea – politici si instrumente;
    • pregatirea mobilitatilor – granturi si programe;
    • instrumente de informare, politica de imigratie, conditiile de sedere in Austria;
    • schimburi de experienta cu privire la mobilitatile elevilor si studentilor;
    • moduri de rezolvare a problemelor intampinate de elevii si studentii care studiaza in Austria.

    Vizita de studiu a avut un impact deosebit asupra mea si a institutiei pe care o reprezint si anume:

    • am dezvoltat relatii interumane cu responsabili in domeniul managementului din institutia gazda si ai institutiilor reprezentate in cadrul vizitei, cu responsabili care pot facilita mobilitatea absolventilor pentru accesarea studiilor in Austria si alte tari europene;
    • mi-am imbunatatit nivelului cunostintelor profesionale in domeniul orientarii profesionale a absolventilor scolii noastre;
    • mi-am imbunatatit, prin exemplele de buna practica prezentate, cunostintele in domeniul managementului educational si prin faptul ca vizita a avut ca limba de comunicare limba engleza, abilitatile de comunicare in limba engleza;
    • am dat exemple din activitatile desfasurate in cadrul vizitei de studiu si voi face comparatii care sa duca la imbunatatirea perceptiei elevilor, parintilor si profesorilor fata de mobilitatea absolventilor de liceu spre universitati din Austria si Europa si la cunoasterea modului de sustinere financiara a studiilor si a subzistentei pe perioada studiilor.

    Valorificarea si diseminarea rezultatelor vizitei de studiu sunt aspecte importante si de aceea:

    • am publicat un articol cu tematica vizitei de studiu in Revista Energetic@ din luna ianuarie 2013;
    • am publicat pe http://www.energeticsibiu.ro/Formare profesionala/Vizite de studiu o informare privind vizita de studiu;
    • voi implementa experienta dobandita in cadrul vizitei de studiu in cadrul orelor de consiliere in vederea alegerii carierei;
    • intentionez sa dezvolt cu 3 institutii reprezentate in cadrul vizitei de studiu un proiecte europene;
    • am propus spre organizare o vizita de studiu;
    • voi prezenta companiilor partenere modul de sustinere financiara a elevilor si studentilor din Austria de catre companiile din tara gazda a vizitei ;
    • voi informa comunitatea academica sibiana in cadrul unui seminar organizat de ISJ Sibiu sau CCD Sibiu rezultatele participarii la vizita de studiu.

    Colegiul Tehnic Energetic din Sibiu, Director, Sorin Dan Volosciuc


    1

    Laboratorul de educatie nonformala – o noua editie, aceeasi concluzie: au fost zile bune pentru nonformal

    Intre 1 si 8 septembrie a avut loc la Gura Portitei a 5-a editie a Laboratorului de educatie nonformala, o editie organizata, in acest an, de ANPCDEFP, prin programul Tineret in Actiune, si FDSC prin programul Fondul ONG, parte a Mecanismului Financiar al Spatiului Economic European (SEE) 2009-2014.
    Editia din acest an a Laboratorului de Educatie Nonformala a avut si un accent tematic - drepturile omului in general si combaterea discursului instigator la ura (hate speech) in special si folosirea metodelor de educatie nonformala in acest sens.
    Ce a insemnat Laboratorul in acest an? 19 metode de invatare in context nonformal, 45 de participanti, 22 de persoane resursa. Dincolo de cifre, Laboratorul a insemnat inimi deschise, energie, inspiratie, traire, pasiune, oameni, invatare, educatie – doar cateva dintre cuvintele cu care ne-am despartit dupa ultima sesiune.
    Au fost zile pline de metode, de reprezentatii, de planuri de viitor. “O experienta extraordinara, am intalnit oameni, ganduri, idei si fapte”, spunea Raluca, de la Biblioteca Judeteana Satu Mare, dupa prima zi, zi in care s-au experimentat metodele biblioteca vie, debate, transcend, photovoice si expozitie vie.
    In cea de-a doua zi metodele care au putut fi descoperite au fost abordarea critica a normei, animatia socio-educativa in contextul drepturilor omului, storytelling, DeliveringLife, facilitare grafica, jonglerie, schimburi relationale, teatru de umbre si drumming. Participantii au descoperit, la ateliere, cum sa vada lucrurile critic, ce importanta sa acorde relatiilor, cum sa creeze povesti pentru copii si adulti, cum sa creeze piese de teatru din decupaje si umbre, cum sa exprime vizual mesaje, cum sa aduca o stare de bine si apreciere unui grup de oameni, cum sa jongleze si sa se joace cu sens, cum sa lucreze impreuna cu ceilalti incercand sa tina ritmul.
    Cea de-a treia zi a insemnat si ultimele ateliere de metode, inainte de reprezentatii. O zi lunga. Plina de emotii. Plina de povesti. Plina de miscare. O zi de introspectie. O zi de conectare la ceilalti … si la comunitate. O zi a spontaneitatii, dar si a planificarii. O zi a simturilor. O zi a teatrului de improvizatie, a teatrului labirint, a dansului contemporan, a metodei Viewpoints si a teatrului forum. O zi urmata de o noapte lunga, noaptea labirintului.
      
    Aproape toate metodele au putut fi si experimentate direct, prin performing-urile organizate de participanti. Aglomeratie de intalniri, bucurie, implinire, spectacol, mandrie – mandrie ca intr-un timp atat de scurt s-au organizat atatea lucruri: piese de teatru forum si de umbre, spectacole de viewpoints, improvizatie si dans contemporan, expozitie vie si expozitie photovoice, biblioteca vie, debate, treasure hunt, flash mob, DeliveringLife, teatru labirint… momente dedicate storytelling-ului si schimburilor relationale… Zile bune pentru nonformal. Zile cu putine ore de somn, multe ore de pregatire, de implicare, de suflet pus in tot ceea ce se intampla.

    Ultima zi de Laborator a insemnat si ziua orientata catre viitor, prin metoda Design Thinking si prin discutii legate de evenimente viitoare (Ziua Educatiei Nonformale, ONGFest, Festivalul dedicat invatarii nonformale, campania No Hate Speech).

    Am intrat in Laborator cu inima deschisa si tot cu inima deschisa am si plecat de acolo – dornici de a continua drumul in educatie nonformala, de a invata in continuare si a da mai departe. Pentru ca fiecare zi e o zi buna pentru nonformal!

    Stirile din cadrul evenimentului, impreuna cu testimoniale din partea participantilor, pot fi consultate aici: http://www.nonformalii.ro/stiri-articole-testimoniale/stiri.

    Fotografiile din cadrul evenimentului le gasiti aici: https://www.facebook.com/Nonformalii/photos_albums.


    Coach 2B, Leader 2B, Mentor 2B

    Dupa succesul avut in desfasurarea cursurilor de formare a liderilor, mentorilor si indrumatori in contextul Programului Tineret in Actiune, avand peste 150 de persoane implicate incepand cu anul 2012, revenim in forta cu oferta de toamna:

    Pentru mai multe informatii despre Leader2B cat si pentru a aplica, acceseaza urmatorul link: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/1000
    Pentru mai multe informatii despre Mentor2B cat si pentru a aplica, acceseaza urmatorul link: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/999
    Pentru mai multe informatii despre Coach2B cat si pentru a aplica, acceseaza urmatorul link: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/1001
    Termenul limita de inscriere este 18 septembrie 2013.

    Va incurajam sa accesati si platforma on-line www.tinapse.ro daca doriti sa aflati mai multe informatii despre lideri, indrumatori(coach) si mentori daca accesati colturile persoanelor resursa mentionate in cadrul acestei platforme. Totodata puteti sa contribuiti cu experiente personale, resurse, materiale, instrumente si sa fiti la curent cu noile practici, provocari si experiente din viata unui lider, indrumator si mentor in proiectele finantate prin programul Tineret in Actiune.


    Curs de animatie socio-educativa in context TiA

    Daca esti implicat in proiecte Tineret in Actiune ca lider, indrumator, formator sau mentor sau daca lucrezi intr-o organizatie sau institutie implicata in lucrul cu tinerii, te invitam sa participi la modulul de animatie socio-educativa in context Tineret in actiune.

    Cand? 10-14 octombrie 2013
    Unde? Predeal
    Temele abordate in cadrul cursului sunt:
    - particularitatile bio-psiho-sociale si nevoile de dezvoltare ale copiilor si tinerilor;
    - animatorul socio-educativ: aptitudini, atitudini si cunostinte pe care acesta le detine;
    - metodologia de organizare, implementare si gestionare a activitatilor de animatie;
    - elaborarea si sustinerea proiectelor de animatie;
    - tehnici de baza in animatie – jocul ca metoda de baza.

    Data limita de inscriere:29 septembrie
    Detalii aici: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/1008


    Cursuri internationale TiA

    "TYE - Tools for Youth Exchanges 2013", Islanda
    In perioada 18-24 noiembrie are loc in Islanda cursul international de formare "TYE - Tools for Youth Exchanges 2013”. Scopul cursului: sa prezinte lucratorilor si liderilor de tineret diferite instrumente care pot fi utile in dezvoltarea si imbunatatirea calitatii proiectelor de schimburi de tineri.
    In cadrul cursului se va pune un accent special pe instrumentele folosite in educatia pentru drepturile omului.
    Data limita pentru inscrierea ONLINE este 21 septembrie 2013, iar pentru trimiterea dosarului de candidatura prin posta, cu CONFIRMARE de PRIMIRE, este 23 septembrie 2013 (data postei).

    Detalii: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/998


    "Value the Difference #10: Intercultural Competence", UK
    In perioada 6-10 noiembrie are loc cursul international de formare "Value the Difference #10: Intercultural Competence", UK. Acest curs de formare va permite participantilor sa reflecteze, sa exploreze si sa invete mai multe despre diversitatea culturala in lucrul cu tinerii, precum si sa inteleaga care sunt calitatile de care au nevoie tinerii pentru a trai intr-o Europa pluralista si cum sa le incurajeze. 
    Data limita pentru inscrierea ONLINE este 22 septembrie 2013, iar pentru trimiterea dosarului de candidatura prin posta, cu CONFIRMARE de PRIMIRE, este 23 septembrie 2013 (data postei).
    Detalii: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/1005


    Activitate de constituire de parteneriate: "Work in Progress", Danemarca
    In perioada 20-24 noiembrie are loc in Danemarca activitatea de constituire de parteneriate: "Work in Progress". Scopul principal al acestui seminar este de a facilita constituirea de parteneriate pentru viitoare proiecte de schimburi de tineri axate pe antreprenoriat si angajabilitate in cadrul noului program in domeniul tineretului (Erasmus+). 
    Data limita atat pentru inscrierea ONLINE, cat si pentru trimiterea dosarului de candidatura prin posta, cu CONFIRMARE de PRIMIRE, este: 30 septembrie 2013 (data postei)

    Detalii: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/1007


    Publicatiile realizate in cadrul retelei europene Eurydice reprezinta o foarte buna sursa de documentare – prin furnizarea de informatii clare, concise, actualizate si bine documentate – pentru toti actorii implicati in proiecte europene.

     

    Organisation of school time in Europe (Primary and general secondary education) - 2013/14

    Publicatia contine informatii referitoare la structura anului scolar pentru tarile membre ale retelei Eurydice: inceputul /sfarsitul anului, distributia si durata vacantelor in anul scolar 2013/2014. Variatiile regionale sunt de asemenea prezentate.

    Publicatia este redactata in limba engleza.
    Anul publicarii: 2013
    Referinte Internet:
    http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/facts_and_figures/academic_calendar_EN.pdf

     

    Key Data on Education in Europe 2012

    Date cheie privind educatia in Europa 2012 este o publicatie ce urmareste principalele progrese ale sistemelor de educatie din Europa din ultimul deceniu. Raportul combina date statistice cu informatii calitative pentru a descrie organizarea, administrarea si functionarea a 37 de sisteme de educatie europene (de la educatia prescolara pana la cea prin invatamantul superior).
    Publicatia cuprinde multe dintre domeniile prioritare pentru cooperare europeana in invatamant si formare (ET 2020) si strategia europeana mai vasta pentru dezvoltare inteligenta, sustenabila si cuprinzatoare pentru deceniul viitor (EU 2020).
    Mai precis, cei 95 de indicatori inclusi in cadrul raportului prezinta urmatoarele teme: context demografic, structuri de educatie, participare, resurse, cadre didactice si personal de conducere, procese educationale si nivele de calificare si tranzitia la angajare
    In comparatie cu editia precedenta (din 2009), Date cheie privind educatia in Europa 2012 a fost imbunatatita prin includerea unor serii temporale mai lungi, usurand astfel identificarea evolutiilor specifice care influenteaza aspecte ale sistemelor educationale si analizarea situatiei prezente prin comparatie cu trecutul. 
    Date cheie privind educatia in Europa 2012 este o publicatie realizata in colaborare cu Eurostat pe baza datelor colectate de Eurostat, Reteaua Eurydice si prin studiul international PISA 2009.

    Anul publicarii: 2012
    Referinte Internet:
    http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key_data_series/134EN.pdf
    http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key_data_series/134FR.pdf
    http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key_data_series/134RO.pdf

     

    Key Data on Teaching Languages at School in Europe 2012

    Studiul Key Data on Teaching Languages at School in Europe 2012 (Date de referinta privind predarea limbilor in scolile din Europa 2012) ofera date ample care pot sta la baza elaborarii de politici si pot contribui la imbunatatirea calitatii si eficientei in invatarea limbilor straine. Promovarea invatarii limbilor este unul dintre principalele obiective ale strategiei Comisiei in domeniul educatiei si al formarii (ET 2020) si reprezinta un element crucial pentru incurajarea mobilitatii transfrontaliere a cetatenilor UE, unul dintre obiectivele strategiei Europa 2020 pentru crestere si locuri de munca.
    Publicat o data la 3-4 ani, raportul reuneste diverse surse de date si ofera o imagine de ansamblu completa asupra predarii limbilor in cele 32 de tari participante. Raportul prezinta si tendintele in predarea limbilor straine de-a lungul anilor si analizeaza situatia curenta prin comparatie cu cea din trecut. Studiul ia in considerare 61 de indicatori, repartizati in cinci categorii: context, organizare, participare, profesori si metode de predare. Aceste date statistice sunt insotite de o descriere a contextului si organizarii activitatii de predare a limbilor straine, a gradului de participare a elevilor si a formarii initiale si ulterioare a cadrelor didactice.
    Datele provin din patru surse principale: Eurydice, Eurostat, studiul european privind competentele lingvistice si studiul international PISA (Programme for International Student Assessment) al OCDE.
    Raportul intitulat Key Data on Teaching Languages at School in Europe 2012 confirma faptul ca engleza este categoric cea mai predata limba straina in aproape toate tarile europene, urmata de departe de franceza, spaniola, germana si rusa. Raportul subliniaza ca un numar tot mai mare de elevi studiaza acum doua limbi timp de cel putin un an in cadrul invatamantului obligatoriu.
    Key Data on Teaching Languages at School in Europe 2012 este o publicatie produsa in comun de Eurydice/Eurostat, in stransa colaborare cu Comisia Europeana.

    Anul publicarii: 2012
    Referinte Internet:
    http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key_data_series/143EN.pdf
    http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key_data_series/143FR.pdf

     

    Key Data on Teachers and School Leaders in Europe (editia 2013)

    Ancheta intitulata Key Data on Teachers and School Leaders (Date cheie privind cadrele didactice si directorii unitatilor de invatamant) acopera 32 de tari (statele membre ale UE, Croatia, Islanda, Liechtenstein, Norvegia si Turcia). Ea este produsa pentru Comisia Europeana de reteaua Eurydice si compileaza cele mai recente informatii privind cadrele didactice si directorii unitatilor de invatamant, de la educatia prescolara pana la studiile superioare, inclusiv date privind varsta, sexul, numarul de ore de munca si salariile.
    Raportul include date si informatii furnizate de reteaua Eurydice, Eurostat si date din anchetele internationale, printre care Ancheta internationala privind predarea si invatarea (TALIS 2008) realizata de OCDE si Programul pentru evaluarea internationala a elevilor (PISA 2009), precum si Tendintele privind studiul matematicii si stiintelor pe plan international (TIMMS 2011, Asociatia Internationala pentru Evaluarea Realizarilor din Domeniul Educatiei).
    Raportul furnizeaza informatii pe sase teme principale, si anume: (A) educatie si sprijin pentru profesorii debutanti; (B) recrutare, angajatori si contracte; (C) dezvoltare profesionala continua si mobilitate; (D) conditii de munca si de salarizare; (E) niveluri de autonomie si responsabilitati ale profesorilor; (F) directori de scoli.
    Un bun profesor poate fi un factor determinant pentru viitorul unui copil”, a declarat Androulla Vassiliou, comisarul pentru educatie, cultura, multilingvism si tineret. „De aceea, invit toate statele membre sa amelioreze formarea si sprijinul acordat profesorilor, astfel incat acestia sa poata sa isi dezvolte pe deplin competentele de-a lungul carierei lor si sa asigure o predare inovatoare si de inalta calitate care sa inzestreze tinerii cu competentele de care au nevoie pentru viata moderna.”

    Anul publicarii: 2013
    Referinte Internet:
    http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key_data_series/151EN.pdf


     .... si multe alte titluri interesante.....

    Toate publicatiile pot sa fie accesate si descarcate gratuit, de pe urmatoarele adrese:
    http://www.llp-ro.ro
    http://www.eurydice.org
    http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/index_en.php


    1
    2
    ... te informeaza:

    Concurs de scurt-metraje: Decembrie Electric 2013

    Decembrie Electric este un concurs de scurt-metraje care ofera tinerilor pana in 21 de ani ocazia de a-si demonstra talentul in fata intregii Europe.
    Filmele de scurt-metraj trebuie sa aiba maximum 5 minute, sa fie facute dupa septembrie 2012, sa foloseasca orice tehnica de productie (cu exceptia videoclipului publicitar). Daca limba originala a filmului nu este engleza, filmul trebuie sa aiba subtitrare in engleza.

    Participantii trebuie sa realizeze un film de scurt-metraj si sa-l trimita in format electronic sau intr-un fisier video de inalta calitate.

    Data limita: 26 septembrie 2013 (ora 5 pm UK time)

    Mai multe informatii gasiti pe site-ul Eurodesk:
    http://www.eurodesk.ro/program.php?progid=EU0010000435

    Noaptea Cercetatorilor 2013

    Din 2005 si pana astazi, in fiecare an, in ultima vineri din septembrie are loc Noaptea Cercetatorilor, in toate tarile membre ale Uniunii Europene, inclusiv in Romania.
    Proiectul are ca scop aducerea in atentia publicului larg a activitatilor de cercetare, intr-o maniera prietenoasa, care sa le starneasca interesul si in cadrul unui mediu relaxat. Un alt obiectiv al evenimentului este atragerea tinerilor catre cariere stiintifice, cu ajutorul activitatilor desfasurate, dar si prin prezenta cercetatorilor si a pasionatilor de inovatie si tehnologie.

    In 2013 evenimentul va avea loc pe 27 septembrie, intre orele 17:00 – 23:00, simultan in mai multe orase din tara.

    Pe langa expozitiile si activitatile desfasurate vor fi organizate in cadrul evenimentul jocuri si concursuri cu premii oferite de partenerii proiectului.

    Intrarea la eveniment este libera.

    Mai multe informatii:
    http://www.noapteacercetatorilor.eu/despre-eveniment/

    Pentru detalii legate de eveniment si proiect trimiteti un e-mail la sabina@noapteacercetatorilor.ro  sau vizitati pagina de Facebook a evenimentului.

    Concursul „Laboratorul anului 2099”

    Noaptea Cercetatorilor 2013 impreuna cu Anticipatia invita la imaginatie…
    Concursul "Laboratorul anului 2099"

    Cum va arata laboratorul de cercetare in 2099? Care vor fi marile inovatii ce ne vor schimba viata? Si ce parere au cercetatorii despre ce ne imaginam noi?
    Intra in concurs si prezinta-ti viziunea asupra Laboratorului anului 2099!

    Participantii trebuie sa fie elevi de la clasele V-XII, studenti la orice forma de invatamant in cadrul universitatilor autorizate din Romania sau orice persoana interesata care insa nu desfasoara activitate de cercetare (angajat in institute publice de cercetare sau invatamant).


    Categorii concurs:
    1. Eseu grafic (sub 16 ani/peste 16 ani)
    2. Eseu literar (sub 16 ani/peste 16 ani)
    3. Simulare computerizata (sub 16 ani/peste 16 ani)
    4. Macheta la scara redusa (sub 16 ani/peste 16 ani)

    Temele proiectelor de studiu se pot incadra in urmatoarele discipline: geografie, etnografie, arheologie, informatica, socio-umanist, istorie, filologie, medicina, ecologie, fizica, matematica, chimie, biologie.

    Fiecare participant va primi o diploma de participare si premiul de participare la eveniment. Premiile de participare vor fi disponibile pentru primii 30 de participanti inscrisi care au dus proiectul la bun sfarsit (trimitere idee finala si prezentare in cadrul evenimentului Noaptea Cercetatorilor 2013) si vor consta in pachete educationale in valoare de 100 lei fiecare oferite de partenerul concursului, Anticipatia, prin grupul editorial Nemira.

    Pana pe data de 30 septembrie 2013, participantii vor trimite organizatorilor poze si filmari din timpul lucrului la proiect si din ziua evenimentului.

    Jurizarea se va realiza pana la data de 3 octombrie 2013, urmand ca anuntarea castigatorilor sa se faca pana pe 4 octombrie 2013, orele 12.00, pe pagina de Facebook.

    Premiile vor fi acordate pentru cele 8 categorii de participanti, ele constand in echipamente foto si electronice care vor fi comunicate ulterior.

    Mai multe informatii:
    http://www.noapteacercetatorilor.eu/concurs/

    Premiul european pentru jurnalism in domeniul sanatatii

    Comisia Europeana a lansat cea de-a cincea editie a Premiului european pentru jurnalism in domeniul sanatatii. Concursul promoveaza un jurnalism de calitate, care supune atentiei teme legate de ingrijirile de sanatate si drepturile pacientilor.
    Jurnalistii se pot inscrie in concurs cu articole publicate in presa scrisa sau online in unul din statele membre ale UE (inclusiv Croatia) in perioada 1 august 2012 - 30 septembrie 2013. Articolele trebuie sa abordeze una din cele 12 teme ale concursului.

    Va fi desemnat cate un finalist pentru fiecare stat membru. Toti finalistii nationali vor fi invitati la Bruxelles pentru ceremonia de decernare a premiilor. Castigatorul marelui premiu si ocupantii locurilor doi si trei vor primi premii in valoare de:

    Premiul I: 6.500 euro
    Premiul II: 4.000 euro
    Premiul III: 2.500 euro

    Data limita pentru inscriere este: 30 septembrie 2013

    Mai multe informatii: http://ec.europa.eu/health-eu/journalist_prize/index_ro.htm

    Stagii si Burse la Centrul European de Limbi Moderne (ECML)

    Centrul European de Limbi Moderne (ECML) recruteaza stagiari de doua ori pe an pentru o perioada de la 3 la 6 luni.

    Principalul rol al ECML, care este o institutie a Consiliului Europei, este de a servi, in general, la implementarea politicilor lingvistice si la promovarea abordarilor inovatoare in invatarea si predarea limbilor moderne.

    Este asigurata o subventie lunara de 686 EUR si o contributie pentru cheltuilelile de transport.

    Stagiarii trebuie sa fie absolventi de studii superioare, preferabil studii postuniversitare.
    Ei trebuie sa aiba cunostinte plurilingvistice (engleza, germana, franceza) si sa posede cunostinte adecvate de caligrafie si de utilizare a calculatorului, intrucat vor avea frecvent ca sarcina traducerea de documente oficiale.

    Formularele de inscriere la stagii trebuie sa ajunga la ECML pana la 30 septembrie 2013 (pentru stagiul ianuarie-iunie).

    Mai multe informatii se gasesc pe site-ul Eurodesk: http://www.eurodesk.ro/program.php?progid=EU0010000192

    Stagii de practica la Curtea de Justitie

    In fiecare an, Curtea de Justitie ofera un numar limitat de stagii platite cu durata maxima de 5 luni. Acestea se efectueaza de obicei la Directoratul Cercetare si Documentare, la Serviciul pentru Presa si Informatii, la Directoratul General pentru Traduceri sau la Directoratul pentru Interpretare.

    Stagiarilor li se cere:

    1. - sa fie cetateni ai unui stat membru UE;
    2. sa aiba diploma de licenta in Drept sau Stiinte Politice (Dreptul ar trebui sa predomine), diploma care, daca este cazul, sa fie completata de un certificat de studii post-universitare sau de experienta profesionala;
    3. sa cunoasca la perfectie una dintre limbile oficiale ale UE si bine o a doua.

    Se recomanda, de asemenea, bune cunostinte de limba franceza.

    Stagiile la Directoratul pentru Interpretare dureaza intre 10 si 12 saptamani si se adreseaza persoanelor recent calificate pentru interpretare, care sunt specializate in acele limbi straine ce prezinta interes pentru DG. Stagiarii au ocazia de a-si perfectiona capacitatea de interpretare, mai ales pe partea legala, prin pregatirea de dosare, cercetare de termeni si exercitii practice. 

    Data limita pentru inscriere: 30 septembrie 2013, pentru stagiile care incep intre 1 martie si 31 iulie.

    Mai multe informatii se gasesc pe site-ul Eurodesk:

    http://www.eurodesk.ro/program.php?progid=EU0010000180

    Stagii de practica la Comitetul Economic si Social European

    Comitetul Economic si Social European (CESE) este o institutie consultativa ce ofera partenerilor economici si sociali ai Europei  (de ex. angajatori, sindicate, reprezentanti ai intreprinderilor mici si mijlocii, asociatii de fermieri, consumatori etc) sansa de a-si exprima parerile formale legate de politicile UE.

    CESE organizeaza stagii de practica pe perioada lunga (5 luni) si scurta (intre 1 luni si 3 luni).

    Data limita pentru inscriere este: 30 septembrie 2013 (stagiul de primavara februarie - iulie)

    Mai multe informatii se gasesc pe site-ul Eurodesk:

    http://www.eurodesk.ro/program.php?progid=EU0010000152

    Stagii de practica la Comitetul Regiunilor (COR)

    In fiecare an, Comitetul Regiunilor ofera tinerilor absolventi un numar limitat de stagii de practica cu o durata de 5 luni. Aceste perioade de stagiu implica experienta de munca intr-unul dintre serviciile Comitetului Regiunilor si se deruleaza intre 16 februarie si 15 iulie (stagiile de primavara) sau intre 16 septembrie si 15 februarie (stagiile de toamna).

    Se pot acorda subventii pentru aceste stagii. In prezent, subventiile sunt de 1000 Euro/luna. Cursantii casatoriti ale caror sotii/soti nu au servicii bine platite primesc un supliment lunar de 100 Euro.

    Data limita pentru inscrierea la stagiile din primavara este: 30 septembrie 2013

    Mai multe informatii se gasesc pe site-ul Eurodesk:
    http://www.eurodesk.ro/program.php?progid=EU0010000020  

    Pentru informatii despre multe alte oportunitati europene, va recomandam sa vizitati site-ul Eurodesk sau sa va inscrieti pe grupul nostru de informare, eurodesk_info.

    Primiti acest mesaj deoarece sunteti abonat(a) la AvertiMAIL - buletinul informativ lunar al Agentiei Nationale pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale.

    Va rugam sa utilizati urmatoarele modalitati de abonare:
         - daca doriti sa va abonati cu o adresa de yahoo, folositi http://groups.yahoo.com/group/avertimail_anpcdefp/
         - pentru orice alte tipuri de adrese de mail, folositi formularul existent pe http://www.anpcdefp.ro/avertimail.php

    Daca aveti proiecte interesante si doriti sa publicati in Avertimail articole despre acestea, daca aveti sugestii si comentarii sau daca doriti doar sa ne scrieti, va rugam sa folositi adresa feedback.avertimail@anpcdefp.ro

    Daca doriti sa nu mai primiti aceasta publicatie, va rugam sa trimiteti un mesaj cu subiectul Dezabonare la adresa unregistered@anpcdefp.ro