Cuprins:

Termene limita

Burse SEE

Erasmus

Erasmus Student Network Romania

Leonardo da Vinci

Comenius

Grundtvig

Tineret in actiune

Europass

Eurydice

Eurodesk


Burse si cooperare institutionala finantate prin Granturile SEE si cele norvegiene

In data de 25 septembrie 2013, Ministerul Educatiei Nationale a organizat evenimentul oficial de lansare in Romania a celei de-a doua etape a programului de “Burse si cooperare interinstitutionala in domeniul invatamantului superior”, din cadrul Mecanismului Financiar al Spatiului Economic European 2009-2014 (SEE) in care tarile donatoare sunt Norvegia, Islanda si Liechtenstein. 
Ministrul Educatiei Nationale, Remus Pricopie, prezent la eveniment, a declarat ca una dintre prioritatile Ministerului Educatiei Nationale o reprezinta cresterea graduala a dimensiunii internationale a invatamantului superior. Ministrul a insistat pe importanta acestui aspect, in conditiile in care internationalizarea este, invariabil, unul dintre criteriile de clasificare a universitatilor, conform topurilor internationale. Ministrul Remus Pricopie si-a exprimat speranta ca din ce in ce mai multi studenti si cadre didactice din alte tari vor opta sa studieze in sistemul de invatamant romanesc, aratand ca, in acest moment, numarul studentilor si al profesorilor romani care aleg sa participe la programele de studii din afara tarii este mult mai mare decat cel al studentilor si profesorilor straini care participa la programe organizate in Romania. Cu toate acestea, ministrul a aratat ca in Romania exista specializari cu recunoastere internationala care atrag studenti straini, precum programele de medicina, invatamantul agricol, programele de studii de la Universitatea Maritima din Constanta sau specializarile de la Universitatea din Ploiesti, pentru domeniul Petrol si Gaze.

Ministrul delegat pentru invatamant superior, cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica, Mihnea Costoiu, a precizat si ca pentru a genera performanta si echilibru in sistemul de invatamant superior si in cercetare, este necesara diversificarea paletei de optiuni pentru studenti si cadre didactice. Mihnea Costoiu a mai declarat ca, in acest moment, exista 10 programe interinstitutionale si alte 47 de acorduri bilaterale realizate intre universitatile din Romania si universitati din tarile donatoare.
Doamna Monica Calota, director al Agentiei Nationale pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale (ANPCDEFP), institutie desemnata Operator al Programului de „Burse si cooperare interinstitutionala in domeniul invatamantului superior" a subliniat faptul ca obiectivul principal al acestuia este de sprijini studentii din orice ciclu de studiu si personalul din universitatile romanesti pentru a realiza mobilitati transnationale in Norvegia, Liechtenstein si Islanda. “Este foarte important ca studentii din Romania sa stie ca bursa alocata unui student din Romania care efectueaza o mobilitate in tarile donatoare este 1200 euro lunar, la care se adauga 500 euro pentru acoperirea cheltuielilor de transport.”

La evenimentul desfasurat la sediul MEN au participat si Hilde Berit Eide, coordonatorul granturilor SEE si norvegiene, din cadrul Ambasadei Norvegiei la Bucuresti, precum si Catalina Melita, director general in Ministerul Fondurilor Europene.
Mai multe informatii despre programul de “Burse si cooperare interinstitutionala in domeniul invatamantului superior” gasiti pe www.see-burse.ro si pe www.eeagrants.org


Seminar de contact “EEA Scholarships Programme for Higher Education”

In perioada 10-11 octombrie s-a desfasurat seminarul de contact “EEA Scholarschips Programme Higher Education” la care au participat: Excelenta Sa dna Ambasador al Norvegiei in Romania, Tove Bruvik Westberg, dna Hilde Berit Eide, Consilier granturi SEE si norvegiene, dna Diana Sacarea, Ofiter granturi SEE si norvegiene, managerul de program din cadrul Ministerului Fondurilor Europene, consilierul pentru Afaceri Europene din cadrul Ministerului Educatiei Nationale, parteneri institutionali din tarile donatoare si mai multi  reprezentanti ai universitatilor din Romania, Norvegia, Iceland si Liechtenstein.

Evenimentul a fost organizat de Agentia Nationala pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale (ANPCDEFP) in calitate de Operator pentru programul de granturi SEE si norvegiene.

In cadrul seminarului au fost sustinute prezentari ale oficialitatilor mentionate, urmate de cele ale partenerilor institutionali din tarile donatoare. Reprezentantii universitatilor participante la program au sustinut prezentari privind particularitatile fiecarei institutii si au schimbat idei legate de accentuarea cooperarii bilaterale intre institutiile de invatamant superior din Romania si din tarile donatoare, prin intermediul programului SEE. Evenimentul a oferit posibilitatea institutiilor de invatamant din Romania, Norvegia, Iceland si Liechtenstein de a-si prezenta oferta educationala.
In cadrul grupurilor de lucru, fiecare universitate a avut posibilitatea de a stabili parametrii concreti pentru viitoarele colaborari, in vederea realizarii de proiecte de mobilitate, cat si a unor proiecte de cooperare interinstitutionala.

Rezultatele discutiilor multilaterale au fost prezentate de catre universitatile partenere din Norvegia, Islanda, Liechtenstein si Romania, la finalul sesiunilor de lucru.

Mai multe imagini de la eveniment puteti vedea aici.


Certificatul Lingvistic European / European Language Label 2013

Pe 26 septembrie 2013, Reprezentanta Comisiei Europene in Romania (RCE), Agentia Nationala pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale (ANPCDEFP), Departamentul pentru Relatii Interetnice din cadrul Guvernului Romaniei si institutele culturale din reteaua EUNIC care isi desfasoara activitatea in Romania au organizat o serie de manifestari dedicate Zilei europene a limbilor in cadrul evenimentului „LinguaFEST 2013”.

Deschiderea oficiala a evenimentului a avut loc la sediul Reprezentantei Comisiei Europene in Romania unde au luat cuvantul domnul Niculae Idu, seful Reprezentantei Comisiei Europene in Romania; doamna Enikő Katalin Lacziko, secretar de stat, Guvernul Romaniei - Departamentul pentru Relatii Interetnice; doamna Monica Calota, director ANPCDEFP; doamna Marinica Stoian, consilier (inspector general), Ministerul Educatiei Nationale; domnul Augustin Mihalache, consilier pentru afaceri europene la Directia Generala Relatii Internationale si Europene, Ministerul Educatiei Nationale.
Prima parte a zilei a fost dedicata ceremoniei de acordare a premiilor European Language Label (Certificatul lingvistic european) pentru proiecte creative si inovatoare in domeniul predarii si invatarii limbilor straine si a distinctiilor individuale European Language Label.

Certificatele lingvistice europene 2013 au fost acordate Inspectoratului Scolar Judetean Prahova, pentru proiectul “Digital Children's Folksongs for Language and Cultural Learning”, Scolii Gimnaziale “Ion Creangă” din Cluj, pentru proiectul “Sing your way out of foreign language anxiety”, Scolii Gimnaziale “Sfantul Andrei” din Braila, pentru proiectul “Water in our lives” si Asociatiei “Shakespeare School pentru Educatie” dib Bucuresti, pentru proiectul “English for life”.

Distinctiile individuale au fost acordate dnei Carmen Neagu, de la Liceul De Arte "Margareta Sterian" din Buzau, pentru nivelul preuniversitar si dnei Cristina Chifane, de la Universitatea Constantin Brancoveanu din Pitesti, Facultatea de Management Marketing in Afaceri Economice, Braila, pentru nivelul academic.

Cu aceeasi ocazie, a fost lansata „Publicatia European Language Label (ELL)”, editia 2013. Publicatia ELL este un proiect al Agentiei Nationale pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale care urmareste promovarea Certificatelor Lingvistice Europene si invatarea limbilor.

Editia din 2013, a 2-a, se concentreaza pe statutul cetateanului si include texte de Matei Visniec si Dan Lungu, in limba materna a autorilor, dar si traduceri in engleza si franceza, texte si fragmente filmate din lucrarile „Istoria comunismului povestita pentru bolnavii mintal“ si „Sunt o baba comunista“.

In partea a doua a zilei, organizatorii au lansat publicului larg invitatia de a participa la cafeneaua literara interculturala intitulata „Cetatenie europeana si dialog intercultural”, cu participarea extraordinara a 6 scriitori romani care se exprima in limbile minoritatilor nationale.

O scurta prezentare a filmului zilei poate fi vizionata aici.

Ileana Racoviceanu


Mobilitate de plasament Erasmus

Fiind student la Universitatea de Stiinte Agricole si Medicina Veterinara „Ion Ionescu de la Brad”, Iasi, studii de master la Facultatea de Agricultura si beneficiind in timpul studiilor de licenta de un grant de studiu Erasmus la o universitate din Barcelona, am dorit sa experimentez si o mobilitate de practica, cu speranta ca voi gasi o institutie partenera tot in Barcelona.

Mi-am desfasurat perioada de practica in banca de germoplasma - bancile de gene, specializate in conservarea plantelor, joaca un rol esential si fundamental in politica de conservarea a biodiversitatii.

Programul de practica a inclus multe activitati, printre care: depozitarea si utilizarea germoplasmei - am contribuit la realizarea materialului pentru noua expozitie din Muzeul de Stiinte ale Naturii  (Museu Blau - Barcelona). Rezultatul final fiind: peste 6.300 de persoane au vizitat muzeul în prima zi.

Am participat la expeditii de prospectare si colectie de material semincer (Tarragona/Salou). Pe langa practica efectuata in banca de germoplasma, am avut sansa sa lucrez si in alte departamente ale gradinii pentru o scurta perioada. Am ajutat la inregistrarea in baza de date a colectiilor din ierbarul gradinii botanice.

Aceasta practica a fost deosebit de benefica atat pe plan profesional, cat si personal. Mediul de lucru, personalul si dotarile existente m-au ajutat sa-mi imbogatesc cunostintele si sper sa pot pune in practica ceea ce am invatat.
Pe langa munca si invatatura, in timpul liber au existat o multitudine de lucruri frumoase: vizite la muzee, plimbari in aer liber, diferite evenimente culturale (expozitii, concerte etc.).

Comunitatea Erasmus din Barcelona este foarte activa, organizand regulat intruniri in scop educativ sau in vederea socializarii cu persoane de nationalitati diferite.

Rezultatele mele s-au concretizat in final prin Certificatul acordat de Institutia gazda, Europass Mobility si un atestat de limba engleza (examen susţinut la British Council Barcelona – IELTS Academic, Scor 7.5).
Aceasta oportunitate de a fi student Erasmus m-a ajutat sa dobandesc noi cunostinte teoretice si practice in domeniul abordat, dar si o deosebita experienta culturala si lingvistica.
Recomand tuturor studentilor sa faca tot posibilul sa beneficieze macar de o bursa Erasmus in viata de student.

Artene Petrica, Universitatea de Stiinte Agricole si Medicina Veterinara „Ion Ionescu de la Brad”, Iasi, in mobilitate de practica la Instituto de Cultura de Barcelona – Gradina Botanica, Spania


Stagiul de training la Universitatea din La Laguna, Tenerife

La succesul stagiului de training  din perioada 11 iunie 2013 – 19 iunie 2013 au contribuit domnul Rector, prof.univ.dr.ing. Ion Giurma, si doamna Sabina Saruleanu, Sef Birou Relatii Internationale si Imagine Universitara de la Prorectoratul de Relatii Internationale si Imagine Universitara si Coordonator Institutional Erasmus, cea care a organizat aceasta deplasare. Stagiul de formare mi-a oferit posibilitatea de a afla multe lucruri referitoare la modul de organizare a activitatii de secretariat de la una dintre cele mai prestigioase institutii de invatamant superior din Europa. Cu ocazia acestui stagiu am aflat ca Universitatea de la Laguna (ULL), deschisa oficial ca si institutie academica pe data de 12 ianuarie 1817 de catre Regele Fernando VII, a fost inchisa si redeschisa de mai multe ori pana sa ajunga la marimea si locatia de astazi.
In cadrul universitatii se desfasoara cursuri la nivel de licenta, master si doctorat. Universitatea are in structura sa 16 facultati, 7 colegii si 3 centre de cercetare in care-si desfasoara activitatea cele aproximativ 26.000 persoane, studenti, cadre didactice, personal administrativ si didactic auxiliar precum si cinci campusuri universitare: Campusul Central, Campusul Guajara, Campusul Anchieta, Campusul Ofra si Campusul Santa Cruz.
Pe parcursul celor sase zile cat a durat stagiul am aflat ca anul universitar este structurat in doua semestre iar la nivelul universitatii exista un program software care permite inregistrarea studentilor in doua forme: obisnuit, pentru studii suplimentare in scopul obtinerii unui grad sau o diploma si extraordinar, pentru diferite domenii, din motive de personale. Studentii sunt indrumati si orientati in procesul de formare, li se asigura consiliere in vederea integrarii in centrul universitar, in identificarea dificultatilor intampinate de-a lungul primului curs stabilindu-se masuri de imbunatatire a acestora.  Dupa finalizarea procesului de inregistrare, studentii primesc ghidul studentului care contine toate informatiile relevante cu privire la: studii, obiectivele sale, aptitudini si abilitati care urmeaza sa fie dezvoltate, programe, cerinte, calendarul academic si diferitele termene care trebuie abordate de catre student. La finalizarea studiilor, datele privind absolventii sunt transmise de la ULL spre verificare in Santa Cruz si apoi la Ministerul Educatiei unde sunt completate diplomele de studii. Ulterior sunt transmise de la Minister la universitate spre a fi inregistrate, semnate si apoi eliberate absolventilor. In ceea ce priveste studiile de doctorat, acesta se desfasoara pe o durata de 3 ani in cadrul Scolilor Doctorale. Am fost familiarizata cu regulamentul care stabileste pasii ce trebuie urmati in dobandirea de competente si abilitati legate de cercetare, stiinta si calitate. Inscrierea candidatilor in programele doctorale se face on-line pentru formele cu frecventa si fara frecventa. Dupa admitere si verificare, la cel mult o luna, fiecarui doctorand ii este desemnat un conducator de doctorat care, impreuna cu directorul Comitetului Academic, stabilesc activitatile ce urmeaza a fi indeplinite de catre doctorand. Inainte de sfarsitul primului an se va elabora un Plan de activitati de cercetare ce este evaluat anual. Dupa finalizarea programului doctoral si indeplinirea tuturor obligatiilor stabilite, doctorandul elaboreaza teza de doctorat in format scris si electronic. Teza va fi sustinuta in fata unei comisii formata din: un presedinte, un secretar si alti trei membri, dintre care cel putin doi dintre ei trebuie sa fie din afara universitatii. Sustinerea publica se poate face in orice limba oficiala a Uniunii Europene. Dupa sustinere comisia, prin vot secret, stabileste daca teza este sau nu acceptata, intocmeşte un raport si consemneaza rezultatul votului intr-un registru semnat de toti membrii. Universitatea din La Laguna acorda anual un premiu extraordinar de doctorat pentru realizari deosebite in cadrul unui program doctoral.
Datorita amabilitatii manifestate de colegii de la Universitatea de La Laguna si a sprijinului acordat in organizarea vizitelor si prin punerea la dispozitie a tuturor materialelor informative, am putut realiza toate obiectivele programului fara a intampina dificultati. Informatiile acumulate in urma deplasarii la Universitatea din la Laguna m-au ajutat sa-mi imbunatatesc calitatea activitatii depusa in cadrul sectorului in care-mi desfasor activitatea si sa fac propuneri de adaptare a sistemul de organizare a studiilor doctorale de la Universitatea de La Laguna, la structura si regulamentele universitatii noastre.
Rezultatele obtinute in urma efectuarii acestui stagiului de training in strainatate ma indreptatesc sa afirm ca, deplasarea la Universitatea din La Laguna poate fi numita o poveste de succes.

Secretar universitate, Ing. Cristina Nagit, Universitatea Tehnica ”Gheorghe Asachi” din Iasi, in mobilitate de formare la Universitatea din La Laguna, Tenerife, Spania


Made by ESN, around Romania

Cu mic cu mare, studentii internationali isi fac simtita prezenta, dand un alt suflu noului an studentesc. S-a dat startul unui nou an ERASMUS plin de evenimente ce ne vor tine cu sufletul la gura. Iata cateva dintre activitatile realizate de sectiunile ESN Romania in perioada Septembrie - Octombrie:

ESN Brasov: "Vizita la Cetatea Brasovului", "Welcome meeting: The ERASMUS coordinators receiving their ERASMUS students – Transylvania University", "We are visiting Sinaia";

ESN UniBuc: "City Tour", "ERASMUS – presentation at Bucharest University";

ESN Cluj-Napoca: "Trip to Turda Salt Mine"; "Free Hugs Campaign";

ESN Iasi: "Living la vida ERASMUS – presentation at Alexandru Ioan Cuza University", "City Tour" (realizat impreuna cu cei de la Icar Tour).

ESN Timisoara: "NBM Timisoara 2013 – Eveniment international"; "Treasure hunt - city tour - dinner”, "Bowling night".

ESN Sibiu: Expozitie cu tema "Erasmus in Imagini" in cadrul Facultatii de Stiinte Economice, ULBS, "Welcome Week - Socializing evening + Welcome packs".


NBM Timisoara 2013 – Romania gazduieste a doua intalnire internationala ESN!

National Boards Meeting este o intalnirea bianuala a consiliilor directoare nationale din tarile europene in care ESN este prezent. Una dintre editiile acestui an a fost gazuita in Timisoara in perioada 3-6 Octombrie. Astfel, NBM Timisoara 2013 este cel de-al doilea eveniment international organizat de ESN in Romania.

Cei 40 de participanti care au luat parte la aceasta intalnire sunt voluntari internationali ESN din tari precum Germania, Lituania, Elvetia, Spania, Novegia, Polonia, Belgia, Grecia, Cehia, Austria, Portugalia, Estonia, Finlanda etc. In cadrul intalnirii, au fost prezenti si 3 membri ai Intrenational Board ESN AISBL. Voluntarii au beneficiat de 3 zile de sesiuni plenarii in care au dezbatut teme precum proiectele SocialErasmus, Erasmus in Schools, ExchangeAbility, dar nu in ultimul rand au putut realiza un schimb de experiente si cunostinte pe teme de management organizational, training, PR, parteneriate si nu numai.

Participantii s-au declarat incantati de acest eveniment, de orasul Timisoara si Romania, intentionand sa se intoarca pentru a descoperi mai indeaproape si alte locuri din tara noastra. Pe durata sederii in Timisoara, participantilor li s-au pregatit si alte activitati de socializare in fiecare seara: au avut sansa sa viziteze orasul in cadrul unui Treasure Hunt interactiv, sa guste diverse bunatati din diferite tari in cadrul Cinei Internationale si, nu in ultimul rand, sa petreaca intr-un mod responsabil in cadrul evenimentului Responsible Party.

„Ne-am propus sa organizam acest tip de eveniment pentru a primi vizita colegilor ESN din alte tari, activi pe plan national si international. Am reusit sa ii aducem mai aproape de Romania si chiar sa facem un pas inainte in cadrul echipei ESN Timisoara, care s-a descurcat de minune in organizare si desfasurare. Le multumesc pentru sprijin reprezentantilor Departamentului de Relatii Internationale din cadrul Universitatii de Vest din Timisoara, fara de care nu am fi reusit sa ducem la bun sfarsit proiectul, si voluntarilor ESN Timisoara pentru implicare si energia de care au dat dovada.”

Mihaela Pinciuc - Presedinte ESN Timisoara, Coordonator NBM Timisoara 2013
Partenerii acestui eveniment au fost: Universitatea de Vest din Timisoara, Papri, RedBull, Timisoreana, Pernod Ricard, Beer Time.


Norvegia: portal spre succes

Acum un an, in aceeasi zi, pregateam un discurs pe care aveam sa-l sustin in fata colegilor mei de la BI Norwegian Business School in cadrul cursului „Persuasion and Dialogue for Leaders”, prin care doream sa atrag atentia asupra dezavantajelor pe termen lung ale sistemului de taxare progresiv aplicat in prezent de Norvegia.
De altfel, motivatia mea de a studia in strainatate si in special in Norvegia deriva din curiozitatea intelectuala de a vedea care este impactul real al unei societati egalitariste si armonioase asupra mediului academic. Mai mult decat atat, fiind mereu in cautarea unor activitati care sa ma ajute sa ma auto-depasesc, integrarea intr-un mediu intelcultural cu studenti din 170 de universitati din intreaga lume m-a ajutat sa imi conturez o perspectiva internationala.
Desi urmez studiile in Romania la o facultate cu predare in limba engleza din cadrul ASE-ului, si intr-adevar exista un anumit nivel de interculturalitate datorita studentilor internationali, acest fapt a reprezentat doar un pas premergator experimentarii unui mediu cultural divers dintr-o alta tara. Norvegia si cultura scandinava, care este foarte diferita de cea romaneasca, a reprezentat un catalizator nemaipomenit pentru unitatea in diversitate a studentilor din toate colturile lumii.
Daca ar fi sa asez experienta ERASMUS in Norvegia in piramida dezvoltarii mele, as putea spune ca de anul trecut si pana acum, am reusit sa mai cladesc o etapa si sa depasesc nivelul dezvoltarii mele acumulat in Norvegia. Astfel, am capatat si mai mult curaj si auto-suficienta, incat vara aceasta am facut parte dintr-un program global de internshipuri (AIESEC) si am fost pentru 2 luni in Shanghai, China, in calitate de fundraising manager pentru un proiect in colaborare cu Banca Mondiala de strangere de fonduri pentru imbunatatirea conditiilor de educatie ale copiilor din zonele limitrofe ale Chinei. Fara experienta ERASMUS, fara oamenii exceptionali pe care am avut ocazia sa ii cunosc dar si fara cunostintele aprofundate in perioada aceea, nu as fi indraznit sa visez sa ma auto-depasesc. 
Privind retrospectiv, aceasta mobilitate in Norvegia a contribuit si la consolidarea programului de schimburi de experienta a Asociatiei Studentilor Economisti din Romania – ASER, pentru care am facut voluntariat timp de 2 ani. In calitate de reprezentant ASER, am format legaturi cu alti voluntari din Spania, Italia, dar si Norvegia pentru a colabora la viitoare proiecte de tineret sustinute din fonduri europene.
Despre experienta in Norvegia ar fi mult mai multe de spus, dar pot afirma cu mandrie ca prin mobilitatea ERAMUS „am spart gheata” pentru a continua dezvoltarea mea personala si profesionala.      

Roata Simina - Academia de Studii Economice, Romania, mobilitate de studiu 6 luni la BI Norwegian Business School, Norvegia


Vizite si schimburi (VISA) – job shadowing

Vizita de studiu s-a desfasurat intre 5 si 15 august la partenerul din Ungaria, Egyesek, precum si in alte 5 organizatii din Ungaria ce desfasoara activitati de outdoor si media cu adulti, vizita urmand a contura cateva aspecte caracteristice intre educatia outdoor din Romania si cea din Ungaria si punerea in practica in ambele tari a unor metode inovative, considerate bune practici.

 Activitatile au constat in:
1. Partea de predare pentru ONG-uri ce a constat in explicatii si workshopuri despre cum sa includa activitati outdoor asupra adultilor, de la structuri de low-ropes, la noduri de siguranta, activitati de teambuilding, tabere de corturi, zile de actiune, citirea unor harti, orientare. La aceasta parte s-a adaugat un capitol important legat de evaluare si debriefing in outdoor pe care partenerii Egyesek l-au putut vedea pus in actiune, prin faptul ca am sustinut ultimele 2 zile ale unui training prin activitati si procese diverse cu grupul de 30 de participanti. Tot in aceasta parte de impartasire a experientelor noastre am planuit cu leaderii organizatiilor diferite activitati de outdoor pe care acestia urmau sa le sustina in urmatorul an, ajutandu-i prin coaching si instrumente de management sa iti contureze si detalieze ideile, in asa fel incat calitatea activitatilor sa fie una de nivel inalt.

2. Partea de coaching: Am lucrat cu cele 2 ONG-uri care desfasurau traininguri in perioada respectiva pe metoda de educatie non-formala si invatare prin experimentare, pe partea de analiza a nevoilor grupului, dinamica grupului, stiluri de comunicare, tehnici de coaching, improvizatie in outdoor si media. De asemeanea, cu leaderii organizatiilor am analizat si dezvoltat sistemele lor din spatele trainingurilor, partea de administratie si management, eficienta si productivitatea in planuirea activitatilor de outdoor, promovarea si crearea de outdoor brand. Am creat si 3 tutoriale video pentru acestia, aratandu-le cum pot sa promoveze outdoor-ul prin media.
http://www.youtube.com/watch?v=3H0mFV8NNj4&feature=context-cha
http://www.youtube.com/watch?v=H4-mjU7cLDY&feature=plcp
http://www.youtube.com/watch?v=SXwdDIY0Z4Q&feature=context-cha

3. Partea de studiu si invatare: Am analizat peste 1000 de pagini de articole referitoare la educatia outdoor si am invatat cum sa organizam activitati de canoeing si jocuri de aventura ce pot fi incorporate in educatia outdoor pentru adulti, dezvoltand module specifice. Tot aici am facut interviuri cu traineri de outdoor din Ungaria si Romania analizand oportunitatile si amenintarile sub forma analizei SWOT pentru ambele tari. De asemenea, am creat 3 module noi de outdoor cu scopuri si metode de lucru diferite si am creat parteneriate noi cu 8 organizatii din Ungaria.

Consideram proiectul o buna practica, datorita modului in care am furnizat si primit informatie, intr-un mod calitativ, comprimat si divers prin tehnicile si gandirea construite in timpul vizitei. Partea de diseminare a modulelor si metodelor create a fost una de impact, ducand la crearea unei entitati sociale OUTDOOR360 www.outdoor360.ro

OPREA GEORGE ADRIAN


Atelier Grundtvig (GRAT) - “Educatia pentru persoane cu nevoi speciale”

Proiectul “Educatia pentru persoane cu nevoi speciale” si-a propus realizarea unui atelier de lucru la care sa participe 10 persoane interesate de educatia speciala a persoanelor cu dizabilitati, urmarind: imbunatatirea calitatii si accesibilitatii adultilor implicati in educatia speciala, imbunatatirea cooperarii intre institutii, imbogatirea experientei personale prin schimburi si modele de buna practica, abordarea unor teme de mare interes pentru participanti in ceea ce priveste educatia persoanelor cu dizabilitati, serviciile acordate persoanelor cu dizabilitati.
Participantii la atelierul GRUNDTVIG au fost parinti ai copiilor cu dizabilitati, cadre didactice din invatamantul special si special integrat, tehnicieni din partea ONG-urilor de profil sau centre specializate din Portugalia, Italia, Marea Britanie, Belgia, Polonia, Spania, Turcia si Lituania. De asemenea, au participat doua persoane din Romania.
S-au abordat transnational, in cadrul atelierelor, teme specifice, precum studiul problematicii invatamantului special si special integrat, managementul scolii incluzive, activitatile extracurriculare si s-a realizat un schimb de bune practici in ceea ce priveste educatia destinata persoanelor cu nevoi speciale. Prin rezultatele sale, proiectul are calitatea de a valorifica la nivel european experientele profesorilor valceni, parintilor, specialistilor si ale participantilor din cele 10 tari europene.
S-au prezentat activitati de voluntariat realizate in organizatii, spre exemplu ”Strategia Nationala de Actiune Comunitara” - activitate demonstrativa cu elevi din invatamantul special si voluntari de la liceul din localitate, materiale referitoare la activitati integrative, specificul organizatiilor din care provin participantii, s-au vizitat centre care acorda servicii specializate. Participantii au fost interesati de imbunatatirea calitatii vietii persoanelor cu nevoi speciale.
In cadrul atelierului s-au realizat:
-3 workshopuri avand ca teme: ”Educatia pentru copii/persoane cu nevoi speciale in Europa”, ”Specificul educatiei speciale in Europa” si formularea concluziilor asupra atelierului,
-2 dezbateri: “Interventia specializata relationata diagnosticului”, “Cum sa desfasuram activitati educationale pentru copiii cu nevoi speciale”,
-activitati practic-demonstrative in doua centre educationale, un centru pentru copii cu autism, o scoala integrativa, o institutie pentru activitati extracurriculare,
-o conferinta cu parintii copiilor cu nevoi speciale.
Participantii romani si colegii din invatamantul special au avut oportunitatea de a participa la acest eveniment organizat spre a ”lua pulsul” educatiei adresate persoanelor cu nevoi speciale si a oferi apropiere si contact profesional practic intre persoanele interesate din cele 8 tari reprezentate la eveniment si, mai ales de un schimb real de bune practici. Concluziile participantilor releva starea de fapt a interventiilor educationale realizate asupra persoanelor cu nevoi speciale.

Centrul Judetean de Resurse si Asistenta Educationala Valcea


Thermal Bath for Active Aging - proiect de parteneriat Leonardo da Vinci

1.) Care sunt partenerii implicati in proiectul dvs. si care este titlul proiectului?
Sanatoriul Balnear si de Recuperare Techirghiol (Romania) impreuna cu Terme di Montecatini Spa (Italia), Universita di Pisa (Italia) si Termas de Cuntis (Spania, Galitia) au realizat proiectul  de parteneriat nr. LLP-LdV/PAR/2011/RO/125, intitulat „Thermal Bath for Active Aging” (TEBA).
2.) Caror nevoi concrete de formare a raspuns proiectul dvs.?
Participantii romani la acest proiect au invatat din experienta celorlalti cum poate fi abordata problematica relaxarii persoanelor varstnice in context balnear. Diversificarea activitatii sanatoriului presupune includerea in oferta a unor pachete de relaxare. In acest context, proiectul derulat in cele doua statiuni din Romania si din Italia au raspuns nemijlocit nevoilor acestor persoane.
3.) Care considerati ca sunt cele mai importante rezultate ale proiectului?
Rezultatul cel mai important al proiectului este comunicarea intre parteneri cu preocupari comune, care altfel nu ar fi avut sansa de a se cunoaste si colabora intr-un cadru comun. Rezultatele concrete si masurabile ale proiectului sunt: protocolul de lucru cu persoanele varstnice care urmeaza terapie balneara (care va fi o platforma viitoare de lucru pentru dezvoltarea altor proiecte) si fara indoiala constituirea acestei retele europene care valorizeaza experienta profesionala si traditia balneara comuna.
4.) Ce activitati ati efectuat pentru ca proiectul dvs. sa fie cunoscut?
Fiecare etapa/intalnire din cadrul proiectului a fost mediatizata in presa nationala a fiecarui partener. De asemenea, am fost preocupati ca societatile profesionale si stiintifice din domeniul balneoterapiei (FEMTEC, ISMH si OMTh) sa fie informate si reprezentate la activitatile proiectului.
5.) In ce masura si in ce fel considerati ca rezultatele proiectului pot fi folosite in viitor?
Latinitatea ca dimensiune culturala comuna si balneoterapia, ca si domeniu comun de activitate, ne vor permite sa largim sfera de colaborare si in domeniul stiintific si in cel al educatiei. Produsul final al proiectului, respectiv protocolul de lucru a fost supus aprobarii societatilor nationale de profil, in Romania la Conferinta Nationala de Balneologie, Slanic Moldova din luna mai, 2013 si in final va fi inaintat  Comisiei de Sanatate Publica de la Bruxelles. Cadrul European al Calificarilor ne ofera alt orizont comun de colaborare generat de nevoile concrete de formare profesionala continua. Ultima etapa a proiectului se va desfasura la partenerul din Pisa si va beneficia de o zi speciala la Congresul National al Societatii Italiene de Recuperare si Medicina Fizica.
6.) Asupra cui considerati ca a avut proiectul cel mai mare impact si de ce?
Desfasurarea acestui proiect a fost importanta pentru personalul medical din sanatoriu, care a avut ocazia sa prezinte (as indrazni sa spun sa se laude), sa faca dovada cunostiintelor medicale si sa ia contact cu nevoile de relaxare ale persoanei varstnice si cu aspectul ludic al specialitatii noastre. Am avut placuta surpriza sa constatam ca administratia locala Techirghiol avea contacte cu partenerul Montecatini in cadrul unei asociatii a statiunilor balneare cu vechime atestata mai mare de o suta de ani.
7.) Si in incheiere.....
Proiectul TEBA abordeaza un domeniu de activitate profesionala pentru care educatia este partial reglementata in Europa prin procesul Bolognia , iar problematica formarii profesionale, dar mai ales cea a invatarii continue este de mare necesitate in statiunile balneare. Daca adaugam la aceasta specificul local, diferentele de abordare si presiunea exercitata de necesitatea unui numitor comun care sa se regaseasca in cadrul european al specializarilor, buna pregatire profesionala este o cerinta imperativa. Acest proiect a deschis  perspective de rezolvare a acestei probleme prin practici de invatare alternative/neconventionale. Cele trei etape realizate pana acum au respectat calendarul mobilitatilor, conditiile financiare si obiectivele propuse, iar personalul s-a implicat responsabil in toate activitatile. 
Cateva elemente inedite pot caracteriza proiectul: prezenta ploilor torentiale pe durata vizitei si faptul ca, desi limba proiectului a fost  engleza, fiecare participant a folosit in comunicare si limba materna, fara sa existe dificultati de intelegere. Proiectul a evidentiat elementele comune ale spatiului cultural european nu numai in domeniul balnear, ci si in cel gastronomic. Si in Toscana si in Galitia, ca si in Romania, porcul si preparatele din porc sunt asemanatoare: carnati, toba, leber, slanina, etc....si fiecare din gazde s-a straduit sa spuna ca aceste preparate sunt specifice zonei.
Concluzionam ca proiectul nostru poate fi un exemplu de bune practici pentru invatarea continua la nivel european si in promovarea unor traditii balneare comune.

Responsabil proiect, Dr. Olga Surdu, Sanatoriul Balnear si de Recuperare Techirghiol


Pas "bilateral" spre Energia Verde

Liceul Tehnologic din localitatea Voinesti, jud. Dambovita coordoneaza in perioada 1.08.2012-31.07.2014 proiectul bilateral Comenius cu titlul “Green Energy for A Clean Earth”, partener fiind Masarykova stredni skola, liceu din Letovice, Cehia. Scopul proiectului nostru este cresterea motivatiei si a capacitatii elevilor romani si cehi de a comunica in limba de predare din scoala partenera prin prezentarea metodelor de conversie a energiei alternative in energie electrica si realizarea practica a doua instalatii fotovoltaice.
12 elevi insotiti de 2 profesori din liceu (prof. Ion Constantinescu - directorul unitatii si prof. Lucian Isvoranu) au efectuat in perioada 21.04-04.05.2013 mobilitatile aferente primului schimb de elevi in localitatea Letovice din Cehia pentru a realiza activitatile incluse in calendarul proiectului. Activitatile s-au desfasurat dupa un program bine organizat de parteneri, astfel incat elevii romani si cehi sa fie intr-o permanenta comunicare pentru a permite invatarea elementelor de baza ale limbii partenerului. Activitatile desfasurate in perioada mobilitatilor au deschis cadrul formarii schimbului de idei si invatarii in parteneriat, au ajutat elevii si profesorii sa creeze un dialog intercultural, sa faca schimb de experiente si sa promoveze o constientizare mai accentuata si respect fata de diferentele economice, sociale, culturale si de mediu dintre tari. Protejarea mediului si promovarea utilizarii energiei neconventionale sunt teme importante in jurul carora au fost concentrate activitatile si rezultatele din aceasta perioada. Completarea dictionarului si a ghidului de conversatie, dezbaterile pe teme privind tipurile de energii regenerabile, prezentari multimedia, montarea elementelor componente ale instalatiei solare cu panou fotovoltaic (produs al proiectului), vizitele tematice si cele de documentare au evidentiat caracterul multidisciplinar al proiectului.

Elevii au descoperit prin montarea elementelor componente ale unei instalatii solare cu panou fotovoltaic si acumulator importanta energiei solare si aplicabilitatea practica, indeplinindu-se unul dintre obiectivele proiectului - montarea in Masarykova stredni skola din Letovice a unei instalatii solare pentru producerea energiei electrice. Vizitele tematice au exemplificat caracterul practic al temelor dezbatute in sala de curs, vizita la o ferma agricola din Olesnice regiunea Moravia a pus in evidenta o instalatie de biogaz care asigura consumul de gaz pentru localitatile din apropiere. O experienta cu impact a fost vizita tematica la hidrocentrala de la Dlouhe Strane, singura din Europa care functioneaza cu doua turbine reversibile, in regim de pompa si regim de generator, cu putere totala de 650 MW. Vizitele de documentare din Praga si Brno au adus un plus de informatii elevilor romani privind cunoasterea istoriei si a traditiilor poporului ceh, a modului in care autoritatile locale implementeaza programe si proiecte europene pentru protectia mediului  promovand utilizarea energiei regenerabile. Transdisciplinaritatea implica discipline precum: informatica, fizica, chimia si matematica astfel incat proiectul ofera elevilor un spectru larg de invatare prin descoperire si exercitiu practic, precum si un mediu de a lucra impreuna in mod creativ. Programul din cele doua saptamani le-a furnizat tinerilor o mai mare independenta si le-a rasplatit simtul initiativei, elevii romani si cehi au pus in practica ceea ce au invatat din manuale si au fost foarte motivati in toate activitatile desfasurate in scoala, in vizitele tematice si cele de documentare.
Proiectul nostru are un impact asupra elevilor prin: dezvoltarea competentelor privind comunicarea in limbi straine, dezvoltarea competentelor de colectare a materialelor, realizarea de prezentari si rapoarte, dezvoltarea competentelor in utilizarea echipamentelor tehnologiilor multimedia, dezvoltarea capacitatii de a lua decizii, managementul timpului, dezvoltarea competentelor sociale si implementarea invatamantului la distanta si prezenta a noi oportunitati de invatare. Beneficiile pentru profesorii implicati in proiect sunt cerinte de baza in sistemul de transmitere a valorilor, evidentiate prin: dezvoltarea competentelor de comunicare intr-o limba straina, cunoasterea de noi metode de predare, dezvoltarea competentelor in utilizarea tehnologiilor informatiei si a comunicatiilor (TIC), stimulare pentru participarea la educatia permanenta si crearea unei culturi a invatarii pe tot parcursul vietii, dezvoltarea spiritului de cetatean activ si a sentimentului de apartenenta la comunitatea locala, nationala si europeana. Proiectul aduce beneficii de durata liceului dambovitean (acesta fiind de fapt al treilea proiect bilateral coordonat de unitatea noastra de invatamant pana in prezent) prin: dezvoltarea mediului educational din perspectiva invatarii prin proiecte europene, imbunatatirea managementului de curriculum, initierea lucrului in echipe mixte profesori-elevi, imbunatatirea predarii limbilor straine, perspectiva mentinerii titlului de ,,Scoala Europeana” in urmatorii ani, consolidarea legaturii cu comunitatea locala si autoritatile locale si, foarte important, o imagine europeana la nivel local si judetean. De asemenea, competentele lingvistice si cele multiculturale devin tot mai importante pentru piata muncii din Europa, dar si pentru societatile europene formate dintr-o gama diversificata de traditii si culturi. Invatamantul scolar se confrunta cu provocarea de a transmite aceste competente de baza si de a oferi tinerilor europeni un start bun in procesul de invatare pe tot parcursul vietii.

Coordonator parteneriat, Prof. Ion Constantinescu, Director Liceul Tehnologic Voinesti


Proiect “PEACE – Principii ale armoniei si colaborarii intre elevi”

Proiectul de Parteneriat Comenius Regio „PEACE – Principii ale armoniei si colaborarii intre elevi” face parte din programul de Invatare pe toata durata vietii „Lifelong Learning”, a fost coordonat de catre Inspectoratul Scolar al Judetului Brasov si a fost finantat cu sprijinul Comisiei Europene, in perioada 1 august 2011 - 31 iulie 2013.
Proiectul s-a axat pe cooperarea practica dintre organizatiile educationale din doua regiuni partenere: Brasov (Romania) si Iskenderun (Hatay, Turcia), avand in vedere problema comuna a violentei in scoli si urmarind dezvoltarea de bune practici in domeniul educatiei scolare. Partenerii de proiect au fost:

  1. Inspectoratul Scolar al Judetului Brasov;
  2. Scoala Gimnaziala Nr. 2 „Diaconu Coresi” Brasov;
  3. Scoala Gimnaziala Nr. 9 „Nicolae Orghidan” Brasov;
  4. Scoala Gimnaziala Nr. 15 Brasov;
  5. Asociatia „Feuerstein – Deschideti mintea!” Brasov;
  6. Directia Provinciala a  Educatiei Nationale din provincia Hatay „Hatay Il Milli Egitim Mudurlugu”;
  7. Directia Provinciala a  Educatiei Nationale din districtul Iskenderun „Iskenderun Ilce Milli Egitim Mudurlugu”;
  8. Scoala „Iskenderun Yahya Kemal Beyatli Ilkogretim Okulu”;
  9. Scoala „Sucikagi Pasa Karaca Ilkogretim Okulu”;
  10. Centrul de Cercetare si Consiliere „Iskenderun Rehberlik ve Arastirma Merkezi”.

Proiectul s-a incadrat in tematica „Violenta in scoala – educatia pentru pace” si a urmarit:

  1. ameliorarea manifestarilor de violenta in randul elevilor, prin utilizarea unor strategii de invatare mediata din cadrul Metodei Feuerstein, care vizeaza deblocarea potentialului de invatare al copilului si dezvoltarea deprinderilor de interactiune sociala;
  2. colaborarea cadrelor didactice din regiunile Brasov si Iskenderun, prin participarea la seminarele si schimburile de experienta din cadrul proiectului.

Se implinesc aproape doi ani de cand s-a facut cunoscut mesajul echipei de proiect “PEACE – Principii ale armoniei si colaborarii intre elevi”, cu ocazia Conferintei de lansare a proiectului. Iata mesajul de atunci:

  1. Tipurile de violenta in randul elevilor sunt minimalizate, violenta identificandu-se aproape numai cu agresivitatea fizica, in timp ce agresiunile verbale sunt considerate „mici obraznicii”, iar violenta psihologica este tot mai putin recunoscuta;
  2. Violenta in scoli nu trebuie incurajata! Scoala trebuie sa profileze caractere, sa-i educe copilului placerea de a invata, dorinta de a reusi si de a face fata schimbarilor pe piata muncii;
  3. In randul masurilor de ameliorare a violentei scolare, Inspectoratul Scolar al Judetului Brasov, in colaborare cu Asociatia „Feuerstein – Deschideti mintea!” Brasov, propune principiul medierii invatarii. Prin achizitia experientei de invatare mediata, folosindu-se exercitii de suflet si de cultura create de catre profesorul Reuven Feuerstein, elevii dificili isi schimba comportamentul, intelegand lumea si relationand afectiv cu cei din jur;
  4. Cadrele didactice au un rol decisiv in prevenirea si combaterea violentei în randul elevilor. In scoli, utilizarea strategiilor de invatare mediata din cadrul Metodei Feuerstein se va realiza sub indrumarea echipei de specialisti din Asociatia Feuerstein, incepand cu clasele de elevi implicate in proiect.

Activitatile din cadrul proiectului au fost complexe:

  1. activitati de analiza a manifestarilor de violenta in randul elevilor, folosind chestionare, testul de personalitate „Cine sunt eu?”, testul sociometric;
  2. activitati de sensibilizare si promovare a strategiei antiviolenta „PEACE”, prin conferinta si emisiuni TV;
  3. activitati de pregatire a cadrelor didactice in vederea utilizarii la clasele de elevi a unor strategii de invatare mediata din cadrul Metodei Feuerstein;
  4. activitati de antrenament afectiv-motivational si social cu elevii, folosind fise tip „Povesti terapeutice in imagini”, „ABC-ul emotiilor”, „De la empatie la actiune”;
  5. schimburi de experienta intre parteneri, prin efectuarea mobilitatilor romano-turce;
  6. activitati de monitorizare si autoevaluare, folosind planuri operationale si fise de progres;
  7. activitati cu specific financiar, de gestionare a bugetului aprobat;
  8. activitati de diseminare, prin prezentarea activitatilor si a rezultatelor proiectului la cercul pedagogic, in reviste de specialitate, in mass-media, pe website-ul proiectului, la intruniri cu reprezentanti ai autoritaţilor locale.

Conferinta finala „PEACE” a prilejuit o noua lansare: lansarea cartii cu titlul „Principii ale armoniei si colaborarii intre elevi – ghid practic pentru prevenirea si combaterea violentei scolare”.
Ghidul este un instrument valoros pentru profesori in activitatea de ameliorare a manifestarilor de violenta in randul elevilor, prezentand strategii de antrenament socio-emotional din cadrul Metodei Feuerstein si un model de optional bazat pe aceasta metoda.
Metoda Feuerstein de invatare mediata aduce cele mai noi instrumente psihologice din lume. Prin mediere, educatorul ghideaza adaptarea elevilor la mediu, urmarind dezvoltarea capacitatilor de comunicare si relationare ale acestora si atingerea in mod gradat a unui nivel de autonomie. Mediatorul intervine in corectarea functiilor cognitive, in dezvoltarea vocabularului, sprijinind elevii sa dobandeasca introspectie emotionala. Elevii dificili isi pot schimba complet comportamentul. Nu sunt situatii in care medierea sa nu fie benefica, dupa cum niciodata nu e prea tarziu pentru a interveni.
Utilizarea strategiilor de invatare mediata in abordarea problemelor de violenta scolara presupune o transformare profunda a modului de gandire si de lucru al cadrelor didactice, ca raspuns la schimbarile ce se impun in continutul si scopul educatiei.

Mihaela Zugravu, Inspector invatamant primar, Inspectoratul Scolar al Judetului Brasov

DISEMINARE CURS COMENIUS “Basis for Inclusive Education-Grunnlaget methodology – Concept teaching model”

In perioada 25 – 31 august 2013, am participat la un curs de formare continua cu titlul “Basis for Inclusive Education-Grunnlaget methodology – Concept teaching model”, realizat de catre organizatia Pedverket Kompetanse, in localitatea Voss din Norvegia.
Cursul a vizat doua mari aspecte ale educatiei copiilor cu dizabilitati, si anume: incluziunea copiilor cu dizabilitati precum si prezentarea metodologiei Grunnlaget – conceptul modelului de predare, metodologie initiata de catre profesorul norvegian Magne Nyborg. Prezenta mea la curs mi-a oferit prilejul de a descoperi o metoda inovatoare de lucru pentru elevii cu dificultati de invatare, metoda pe care o voi putea utiliza in terapia dislexo-disgrafiei.
Combinand cu maiestrie o gama variata de metode si moduri de lucru, prezentari video, discutii, lucrul in grup, frontal sau individual, formatorii au reusit sa valorifice experienta profesionala și culturala diferita a fiecaruia dintre cursanti, ceea ce mi-a dat prilejul sa aflu o multitudine de informatii despre diferite abordari ale incluziunii educationale, despre metodologii si sisteme educationale diferite. De asemenea, a fost organizata o vizita la o scoala privata incluziva precum si vizite de documentare.  In cadrul vizitei la acea scoala, am asistat la o serie de lectii demonstrative: o lectie in care s-a aplicat Metodologia Grunnlaget – cu tema: „Modele”, o lectie de desen, o lectie in care elevii invatau limbajul semnelor si o lectie de stiinte sociale cu tema: „Regulile”.
Stiam ca Norvegia este o tara cu un nivel foarte inalt al incluziunii copiilor cu dizabilitati, ma asteptam sa vad clase in care elevii cu sindrom Down sau autism invata impreuna cu ceilalti elevi, cu toate acestea, am fost uimita sa intalnesc o scoala in care, nu numai ca elevii cu dizabilitati invata efectiv impreuna cu ceilalti elevi, dar mai mult, intreaga scoala s-a mobilizat si invata limbajul semnelor pentru a putea comunica cu o eleva nonverbala, pentru ca aceasta sa fie cu adevarat inclusa in activitatile si in viata scolii, iar mai tarziu in viata comunitatii. Cred ca acesta este adevaratul sens al Declaratiei de la Salamanca, acela ca scoala sa identifice nevoile unice ale fiecarui elev si sa ofere resursele pentru ca fiecare elev sa se poata dezvolta, iar mai apoi sa fie un membru activ al comunitatii.
Nu am putut atunci sa nu ma intreb: Ce spun copiii din acea clasa despre faptul ca trebuie sa invete limbajul semnelor? Ce spun parinții acelor copii? Ce spune comunitatea? Insa imediat am inteles: este vorba de un alt mod de a gandi incluziunea, este vorba de o alta mentalitate si, de fapt, o alta perspectiva - cea a educatiei  pentru TOTI. Pentru ca nu exista elevi cu nevoi speciale, ci fiecare elev are nevoile sale unice și diferite de ale celorlalti elevi.
Mi-a ramas in minte si acum dupa terminarea cursului, o fraza spusa simplu de catre formatoarea noastra dna Gunvor Sonnesyn, o intrebare, spun eu,  pe care ar trebui sa si-o puna fiecare dintre noi, cei care lucram cu copii cu bariere in invatare: „Poate ca eu sunt bariera in calea copilului?!!”.
Cred ca intr-o societate moderna, fiecare dintre noi ar trebui sa reflecte indelung asupra acestei fraze si daca reusim sa-i patrundem intelesul, atunci inseamna ca intr-adevar traim „timpuri moderne pentru copiii cu bariere in invatare”.
Activitatea de formare a fost realizata cu sprijinul financiar primit, din partea Agentiei Nationale pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale, in cadrul Programului de Invatare pe Tot Parcursul Vietii, programul sectorial Comenius, mobilitati individuale de formare continua pentru personalul implicat in educatia scolara.
Continutul prezentului material reprezinta punctul de vedere al autoarei, iar Agentia Nationala si Comisia Europeana nu sunt responsabile pentru modul in care continutul informatiei va fi folosit.

Profesor-psihopedagog Cristina Mosoni, Centrul Scolar pentru Educatie Incluziva “Alexandru Rosca” Lugoj


1

Am fost preZENti!

126 evenimente
257 activititati
36 judete
Sute de organizatori si facilitatori
Mii de participanti

Asa ar putea fi rezumata în cifre cea de a treia editie a Zilei Educatiei Nonformale care s-a desfasurat din dimineata zilei de 11 pana seara zilei de 12 octombrie.

Mai important decat cifrele este însa spiritul nonformalului care ramane preZENt alaturi de noi în fiecare zi a anului. Emotiile. Limitele pe care ni le-am testat si, uneori, chiar depasit. Modul în care ne-am (re)descoperit pe noi si pe cei din jur. Pentru ca a învata nu este doar despre a acumula cunostinte si informatii. Este despre a experimenta. Despre a îti folosi nu numai capul, dar si mainile si picioarele si, la fel de important, inima. Despre bucuria de a învata pentru tine, împreuna cu cei din jur. Aici si acum!

"Educatia nu este pregatirea pentru viata, este însasi viata" - John Dewey. Învatam tot timpul, chiar si atunci cand nu suntem la scoala (sau mai ales atunci). Chiar si cand nu ne dam seama, viata ramane cel mai bun profesor.

Exact acest lucru încearca sa ne reaminteasca Ziua Educatiei Nonformale. Nu suntem doar simpli receptori de informatie ci persoane care vor sa învete activ prin metode participative. Astfel, nu întamplator, cele mai folosite activitati la aceasta edititie au fost atelierele de creatie, jocurile si animatia socio-educativa, dezbaterile, cafenelele publice, origami, ateliere de fotografie si photovoice, arta povestirii (storytelling), flashmob-uri, teatru simplu sau teatru social, biblioteci vii si nu numai.

Teme variate care au inclus voluntariat, sanatate si nutritie, natura, egalitate de sanse, cetatenie activa, prevenirea discriminarii si a discursului instigator la ura au fost "rupte" de limbajul de lemn  si abordate în mod creativ si experimentate pe viu, în mod interactiv.

Toate activitatile propuse au fost realizate voluntar, doar prin vointa sutelor ONGisti si voluntari, profesori si elevi, dar si oameni care lucreaza în biblioteci, muzee sau universitati au lucrat cot la cot pentru ca ele sa devina realitate. Tuturor acestora le multumim din suflet pentru timpul, energia, zambetele si optimismul investit în aceasta aventura numita ZEN.

Primele imagini la evenimentele din tara sunt deja disponibile pe pagina de facebook nonformalii. Lista completa a evenimentelor organizate este disponibila pe pagina online a Zilei Educatiei Nonformale.

Și nu uitati...

Astazi este o zi buna pentru nonformal. Indiferent care este data din calendar!


2B or not 2B... lider, indrumator sau mentor!

In 27 - 29 septembrie s-au desfasurat trei cursuri de formare pentru lucratorii de tineret care sunt sau doresc sa faciliteze invatarea tinerilor ca llideri in cadrul Schimburilor de tineri, indrumatori in cadrul Initiativelor tinerilor si mentorilor in cadrul proiectelor de tip Serviciul European de Voluntariat: Leader 2B, Coach 2B si Mentor 2B. Trei zile pline in care au fost analizate si exploatate rolurile de facilitatori de invatare nonformala a liderilor pentru Schimburi de tineri, indrumatorilor de la Initiativele tinerilor si mentorilor din cadrul Serviciului European de Voluntariat.


Daca nu ati ajuns la curs dar va intereseaza subiectul, puteti sa accesati si platforma on-line www.tinapse.ro unde gasiti mai multe informatii in Coltul Liderului, Coltul Indrumatorului si Coltul Mentorului. Totodata puteti sa contribuiti cu experiente personale, resurse, materiale, instrumente si sa fiti la curent cu noile practici, provocari si experiente din viata unui lider, indrumator si mentor in proiectele finantate prin programul Tineret in Actiune.


Anima

11-13 octombrie - trei zile pline, in care animatia socio-educativa a prins viata! Trei zile in care 18 lucratori de tineret au abordat teme precum:
Particularitatile bio-psiho-sociale si nevoile de dezvoltare ale copiilor si tinerilor;
Animatorul socio-educativ: aptitudini, atitudini si cunostinte pe care acesta le poseda;
Metodologia de organizare, implementare si gestionare a activitatilor de animatie;
Elaborarea si sustinerea proiectelor de animatie;
Tehnici de baza in animatie – jocul ca metoda de baza.

 Mai multe informatii legate de animatia socio-educativa gasesti in sectiunea de metode de pe nonformalii.ro aici!


1

Valoarea adaugata a utilizarii Curriculum Vitae Europass

Cu o istorie de 15 ani la nivel european si de 6 ani la nivel national, CV-ul este cel mai utilizat document al Portofoliului Europass.
In calitate de utilizatori ai CV-ului Europass puteti profita de unele avantaje ale documentului atunci cand va cautati un loc de munca sau un curs de formare, de exemplu:

  • faciliteaza prezentarea competentelor si calificarilor intr-o ordine clara si concisa, iar formatul standard permite recunoasterea in intreaga Europa,
  • permite o auto-evaluare precisa a nivelului de cunoastere a unei limbi straine cu ajutorul grilei standard pe sase niveluri care face parte din Cadrul european comun de referinta pentru limbi straine,
  • ofera posibilitatea de a include competentele dobandite in contexte non-formale si informale (in special pentru tineri) in cadrul sectiunii “Competente personale“,
  • sprijina utilizatorii, prin intermediul interfetei online de completare, prin furnizarea de exemple si indicatii practice despre lucrurile care trebuie completate in fiecare sectiune,
  • permite ajustarea in orice moment pentru a fi utilizat in functie de nevoile specifice identificate dat fiind formatul flexibil (toate campurile sunt optionale; campurile necompletate nu sunt afisate in documentul final).

In calitate de angajatori puteti profita de avantajele oferite de CV-ul in format Europass deoarece:

  • permite, prin modul in care este structurat, formarea unei opinii rapide asupra calificarilor si competentelor cheie ale candidatilor, indiferent de tara de origine a acestora,
  • reduce timpul necesar procesului de recrutare dat fiind formatul standard care faciliteaza compararea CV-urilor mai multor candidati,
  • permite candidatilor sa-si prezinte competentele si calificarile intr-o ordine clara si concisa,
  • permite candidatilor sa ofere o auto-evaluare precisa a nivelului de cunoastere a unei limbi straine cu ajutorul grilei standard care face parte din Cadrul european comun de referinta pentru limbi straine,
  • bazele de date cu CV-uri pot fi configurate pentru a permite incarcarea CV-ului in format Europass, detalii pot fi consultate aici.

Informatii detaliate despre Curriculum Vitae Europass pot fi consultate pe site-ul Centrului National Europass.


Publicatiile realizate in cadrul retelei europene Eurydice reprezinta o foarte buna sursa de documentare – prin furnizarea de informatii clare, concise, actualizate si bine documentate – pentru toti actorii implicati in proiecte europene.

Teachers' and School Heads' Salaries and Allowances in Europe, 2012/13

La inceputul lunii octombrie, a fost publicat un nou raport realizat de reteaua Eurydice Teachers' and School Heads' Salaries and Allowances in Europe, 2012/13 [Salariile si indemnizatiile profesorilor si directorilor de scoli, din Europa, 2012/2013]. Prezentul raport este alcatuit din trei parti.
Prima parte a raportului: Analiza comparativa abordeaza diferitele caracteristici ale salariilor cadrelor didactice si ale directorilor de scoli si ofera de asemenea, date nationale comparabile privind remunerarea profesorilor si directorilor scolilor din invatamantul preuniversitar (de la invatamantul pre-primar pana la invatamantul secundar superior).
Partea a doua a raportului, referitoare la Fisele nationale, contine informatii care compara nivelurile de luare a deciziilor privind salariile statutare ale cadrelor didactice si ale directorilor de scoli din scolile publice; aranjamentele salariale din sectorul privat; salariile minime si maxime, anuale, brute, legale (in Euro) ale profesorilor/ directorilor de scoli din scolile publice, care au norma intreaga si care sunt pe deplin calificati. In plus, salariile minime si maxime legale, sunt comparate cu salariile medii efective pe profesie (in cazul in care datele sunt disponibile). De asemenea, sunt analizate cele mai recente cresteri/ scaderi ale puterii de cumparare a personalului angajat in domeniul educatiei, datorate impactului crizei economice. Nu in ultimul rand, sunt prezentate diferitele tipuri de sporuri pe care cadrele didactice le pot primi.
Partea a treia se refera la Definitii si la Metodologia utilizata pentru colectarea datelor. Documentele oficiale emise de catre autoritatile centrale, de cel mai inalt nivel, reprezinta principalele surse de informare in elaborarea prezentului raport.

Anul de referinta pentru colectarea datelor este anul scolar 2012 – 2013
Publicatia este redactata in limba engleza.
Anul publicarii: 2013
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/facts_and_figures/fees_support.pdf

The organisation of the academic year in higher education - 2013/14


Aceasta publicatie prezinta structura anului universitar pentru fiecare dintre tarile membre ale retelei Eurydice (inceputul si sfarsitul anului, organizarea activitatii didactice, perioadele de vacanta si cele de examinare).

Publicatia este redactata in limba engleza.
Anul publicarii: 2013

http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/
documents/facts_and_figures/academic_calendar_EN.pdf

 

 

National student fee and support systems - 2013/14


Acest nou raport Eurydice ofera o prezentare detaliata a taxei publice nationale si a sistemelor de sustinere in cadrul tarilor europene. Raportul contine punctele cheie care permit cititorilor sa aiba o întelegere de ansamblu a subiectului, în timp ce diagramele nationale au drept scop ilustrarea principalelor caracteristici ale fiecarui sistem.

Publicatia este redactata in limba engleza.
Anul publicarii: 2013

http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/facts_and_figures/fees_support.pdf

 

 .... si multe alte titluri interesante.....

Toate publicatiile pot sa fie accesate si descarcate gratuit, de pe urmatoarele adrese:
http://www.llp-ro.ro
http://www.eurydice.org
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/index_en.php


1
2
... te informeaza:

Concurs de videoclipuri de calatorie: Travel Video 2013

Tinerii de 18 ani sau mai mult, din lumea intreaga, inscrisi sau care urmeaza sa se inscrie intr-un colegiu sau o universitate din alta tara, sunt invitati sa participe la acest concurs. Tot ce au de facut este sa realizeze un scurt videoclip de maximum cinci minute, in care sa explice care sunt motivele lor pentru a calatori sau studia in strainatate. Daca participantii studiaza deja in strainatate, ei pot realiza un videoclip despre o excursie pe care si-ar dori sa o faca. Autorul celui mai bun videoclip va primi un premiu in valoare de 4.000 USD. Se vor acorda premii si urmatorilor clasati.

Castigatorul va trebui sa creeze un blog in care sa posteze articole despre excursie. Blogul va fi lansat imediat dupa ce este anuntat castigatorul si va continua pe toata durata excursiei pana la momentul intoarcerii. Contributiile vor fi postate cel putin o data pe saptamana in timpul pregatirii excursiei si zilnic pe parcursul ei.  

Data limita pentru inscriere si trimiterea materialelor video este 23 octombrie 2013, 11:59 PM, EST.

Mai multe informatii: http://www.internationalstudent.com/contest

Concurs de fotografie „Aceasta este Europa mea”

In contextul „Anului european al cetatenilor”, Relaunching Europe a lansat un concurs european de fotografie pe tema „Aceasta este Europa mea”. Rezidentii intr-unul din cele 28 de state membre ale UE, care au 18 ani sau mai mult, sunt invitati sa trimita o fotografie intr-una din urmatoarele categorii:

- „Viziunea mea despre Europa”: fotografii cu oameni, evenimente sau locuri care reprezinta aceasta viziune sau idei despre viitorul Europei.
- „Europa in viata mea de zi cu zi”: fotografii cu oameni, locuri sau obiecte care arata rolul pe care il joaca Europa in viata cotidiana.

Premiile includ o excursie de doua persoane in Capitala Europeana a Culturi 2014 (Riga), un bilet de tren pentru a calatori in toata Europa sau un aparat foto compact.

Data limita: 30 octombrie 2013
Mai multe informatii: http://www.relaunchingeurope.eu/photo-competition/

Stagii de pregatire la Oficiul pentru Armonizare pe Piata Interna - OHIM (Marci inregistrate si Design)

OHIM organizeaza de doua ori pe an stagii de cinci luni pentru tinerii licentiati. Aceste stagii constituie o experienta de munca intr-unul din serviciile OHIM. Ele incep la 1 februarie (stagiul de primavara) si 1 septembrie (stagiul de toamna), in fiecare an.

Aceste stagii permit stagiarilor:

  • formarea in domeniul proprietatii industriale si, mai concret, in domeniul dreptului marcilor inregistrate;
  • completarea si aplicarea cunostintelor dobandite in cursul studiilor sau vietii profesionale;
  • dobandirea unor cunostinte practice privind functionarea Oficiului si o experienta personala prin contactele stabilite in munca de fiecare zi.

Stagiarii au dreptul la o bursa lunara, stabilita anual, luand in calcul si restrictiile bugetare. Valoare bursei va fi publicata anual pe site-ul programului. Stagiarii care isi termina contractul mai devreme vor trebui sa ramburseze partea grantului pentru perioada in care nu au lucrat.

Data limita: 31 octombrie 2013 (pentru stagiul de primavara)
Mai multe informatii: http://www.eurodesk.ro/program.php?progid=EU0010000234

Concurs video ZED: „Vocea tinerilor impotriva saraciei: Tu ce ai schimba?"

Lansat de Comisia Europeana, in perioada premergatoare Zilelor Europene ale Dezvoltarii (ZED) 2013, concursul invita tinerii cu varste intre 13 si 24 de ani, din lumea intreaga, sa isi faca auzite vocile in dialogul privind saracia la nivel mondial. Ei trebuie sa realizeze un scurt videoclip (nu mai mult de 120 de secunde) care sa raspunda la urmatoarea intrebare: “Daca ţi s-ar cere parerea, tu cum ai combate saracia?”. Participantii trebuie sa realizeze un videoclip intr-una din cele 5 limbi oficiale ale concursului (engleza, franceza, germana, portugheza sau spaniola), sa il incarce pe YouTube si sa isi incurajeze prietenii sa il voteze. Materialele video care nu sunt trimise in engleza trebuie sa fie insotite de o transcriere video completa in engleza.

Concursul va avea patru castigatori care vor primi, fiecare, cate o excursie gratuita la Bruxelles pentru a participa la Zilele Europene ale Dezvoltarii (26-27 noiembrie 2013). Videoclipurile castigatoare vor fi prezentate la ZED si vor fi incarcate si pe site. Castigatorii vor fi desemnati dintre cei ale caror videoclipuri vor primi cele mai multe voturi pe Facebook.

Data limita: 1 noiembrie 2013

Mai multe informatii: http://edd13.eudevdays.eu/stakeholders/video-contest

Stagiu de formare la Consiliul Europei

Consiliul Europei ofera doua sesiuni de stagii de practica in fiecare an, cu o durata cuprinsa intre opt saptamani si cinci luni. Stagiile se deruleaza in martie/iulie, septembrie/ianuarie. Stagiarii vor avea ocazia sa afle mai multe despre structurile Consiliului, activitatile si procedurile internatioanle de cooperare, inclusiv despre implementarea Conventiei europene a drepturilor omului. Urmatorul stagiu de practica se va derula intre 17 martie – 31 iulie 2014.

Data limita: 29 noiembrie 2013

Mai multe informatii: http://www.coe.int/t/jobs/traineeship_en.asp

Cerere de propuneri: Actiune pregatitoare – Primul tau loc de munca EURES

Actiunea „Primul tau loc de munca EURES” are drept scop angajarea fortei de munca disponibila la nivelul UE pe posturile vacante existente, precum si incurajarea mobilitatii fortei tinere de munca in toate statele membre ale UE. Actiunea pregatitoare, lansata in 2011, este acum in ultimul an, iar aceasta cerere de propuneri a fost extinsa si pentru stagiile de practica si plasamentele de ucenicie. Bugetul alocat pentru aceasta cerere de propuneri este de 5 milioane de euro si vizeaza asigurarea unui loc de munca pentru aproape 1.500 de tineri.  Obiectivul prezentei cereri este de a selecta angajatori din sectorul public, privat sau din „al treilea sector” (cunoscut ca „economia sociala” si care include cooperative, societati mutuale, asociatii, fundatii etc.), cu statut non-profit sau cu profit, cu expertiza necesara in ocuparea fortei de munca si capacitatea de a gestiona implementarea actiunii pregatitoare la nivel european. Activitatile vor fi implementate la inceputul anului 2014. Contributia financiara a UE nu va depasi 95% din costurile totale eligibile ale activitatilor propuse, iar grantul european maxim va fi de aproximativ 1 milion de euro per beneficiar. Durata proiectelor trebuie sa fie de maximum 12 luni.

Data limita: 10 decembrie 2013
Mai multe informatii: http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=629&langId=en&callId=391&furtherCalls=yes

Programul de Burse Bogliasco 2014-2015

Programul ofera aproximativ 50 de burse persoanelor calificate, indiferent de nationalitate, care desfasoara activitati creative sau lucrari de cercetare in domeniile: arheologie, arhitectura, literatura clasica, dans, film sau video, istorie, arhitectura peisagistica, literatura, muzica, filosofie, teatru, arte vizuale. Durata rezidentei la Centrul Liguria Study este de 30-34 de zile, in functie de tara de origine a bursierului, disciplina de studiu si diferite cerinte de planificare ale Fundatiei.  


Datele limita pentru programul de burse Bogliasco pentru perioada 2014-2015 sunt urmatoarele:
- 15 ianuarie 2014, pentru semestrul toamna-iarna, cu incepere din septembrie 2014
- 15 aprilie 2014, pentru semestrul iarna-primavara, cu incepere din februarie 2015
.

Mai multe informatii: http://www.bfge.org/english/fellowships.cfm

Vulcanus in Japonia 2014

Studentii europeni la inginerie sau stiinte, in al treilea an de studiu la o universitate din UE, sunt invitati sa se inscrie in programul Vulcanus in Japonia, care le ofera sansa de a urma un seminar de o saptamana despre Japonia, un curs intensiv de limba japoneza de patru luni si apoi un stagiu de practica de opt luni intr-o companie nipona. Programul isi propune familiarizarea acestora cu tehnologiile avansate utilizate de companii de varf din Japonia, invatarea limbii japoneze, intelegerea si aprecierea culturii japoneze, care sa imbogateasca experienta de un an traita de bursieri in strainatate. Studentii selectati vor primi un grant pentru acoperirea cheltuielilor de calatorie si a costurilor de trai in Japonia.

Data limita: 20 ianuarie 2014
Mai multe informatii: http://www.eu-japan.eu/vulcanus-japan-0

Premiul “Tanarul cercetator al anului” 2014

Forumul International de Transport a lansat concursul pentru Premiul „Tanarul cercetator al anului” 2014. Cercetatorii cu varsta pana in 35 de ani, care efectueaza  o lucrare de cercetare intr-o institutie, universitate sau firma de consultanta cu sediul intr-un stat membru al Forumului International de Transport, sunt invitati sa trimita o lucrare originala, care aduce/a adus o contributie remarcabila cercetarii in domeniul transporturilor, pe tema: „Transport pentru o lume in schimbare”. Lucrarea de cercetare poate analiza orice aspect al legaturilor dintre sectorul transporturilor si contextul economic, social sau sociologic, istoric, geografic, demografic si politic in evolutie. Autorul celei mai bune lucrari va primi un premiu in valoare de 5.000 de euro si va fi, de asemenea, invitat sa participe la ceremonia de decernare a premiilor ce va avea loc in Leipzig, Germania, in cadrul Forumului International de Transport, intre 21-23 mai 2014.

Data limita: 7 februarie 2014
Mai multe informatii:
http://www.internationaltransportforum.org/2014/pdf/YRA2014call.pdf

Pentru informatii despre multe alte oportunitati europene, va recomandam sa vizitati site-ul Eurodesk sau sa va inscrieti pe grupul nostru de informare, eurodesk_info.

Primiti acest mesaj deoarece sunteti abonat(a) la AvertiMAIL - buletinul informativ lunar al Agentiei Nationale pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale.

Va rugam sa utilizati urmatoarele modalitati de abonare:
     - daca doriti sa va abonati cu o adresa de yahoo, folositi http://groups.yahoo.com/group/avertimail_anpcdefp/
     - pentru orice alte tipuri de adrese de mail, folositi formularul existent pe http://www.anpcdefp.ro/avertimail.php

Daca aveti proiecte interesante si doriti sa publicati in Avertimail articole despre acestea, daca aveti sugestii si comentarii sau daca doriti doar sa ne scrieti, va rugam sa folositi adresa feedback.avertimail@anpcdefp.ro

Daca doriti sa nu mai primiti aceasta publicatie, va rugam sa trimiteti un mesaj cu subiectul Dezabonare la adresa unregistered@anpcdefp.ro