Cuprins:

Termene limita

Burse SEE

Erasmus

Erasmus Student Network Romania

Leonardo da Vinci

Comenius

Grundtvig

Tineret in actiune

Europass

Eurydice

Eurodesk


Erasmus,

In data de 22 noiembrie 2013, Departamentul Erasmus va organiza o intalnire regionala la Brasov. Sunt asteptati sa participe reprezentanti de la universitatile din Brasov cat si de la alte universitati din zona.


Erasmus+

Inca un pic... Erasmus+ pe Facebook!
Pe 24 octombrie Agentia Nationala a lansat pagina oficiala de Facebook a programului Erasmus+ in Romania. Si cum altfel, daca nu printr-o campanie care indeamna la... inca un pic de rabdare si informare corecta, din surse si canala oficiale. Campania "Inca un pic" se va derula pana in momentul aprobarii oficiale a noului program european pentru educatie, formare, tineret si sport, Erasmus+, pentru perioada 2014-2020. Si un prim feedback: in doar 24 de ore pagina avea deja 1000 de fani, pentru ca numarul sa se dubleze in cateva zile mai tarziu, pe 29 octombrie. Urmariti constant pagina de Facebook dedicata programului in Romania pentru stiri legate de program si oportunitatile pe care le ofera. Aceasta poate fi accesata aici: https://www.facebook.com/ErasmusPlusRO. Comisia Europeana a lansat, la randul ei, pagina de Facebook a viitorului program, pe care o puteti accesa aici: https://www.facebook.com/
EUErasmusPlusProgramme?directed_target_id=0
.

Stiri oficiale Erasmus+
Pe site-ul Agentiei Nationale a fost creata o sectiune separata dedicata stirilor despre programul Erasmus+. Sectiunea poate fi accesata aici: http://www.anpcdefp.ro/noutati.php?id=7 si ofera informatii generale despre program si structura sa, despre oportunitatile pe care le ofera pentru diferite categorii de grupuri tinta si despre cursurile de formare dedicate viitoarelor proiecte de tineret din cadrul Erasmus+. Viitorul site oficial al programului in Romania va fi www.erasmusplus.ro.



Cautam metode destepte de dat mai departe
1) Folositi o metoda de invatare in context formal sau nonformal care poate fi folosita in proiecte si activitati cu teme legate de cetatenia europeana?
2) O stapaniti intr-atat de bine incat sa puteti sa ii invatati si pe altii cum sa o foloseasca?
3) Sunteti disponibil/a in perioada 5 – 6 decembrie 2013 pentru a impartasi aceasta metoda si altor oameni care lucreaza in mod traditional cu tematicile mai sus mentionate?

Daca raspunsul este “da” la intrebarile de mai sus, va asteptam sa le impartasiti in cadrul evenimentului Invata si da mai departe (eveniment de valorizare a proiectelor finantate prin Invatare pe Tot Parcursul Vietii si Tineret in Actiune). Astfel, in cadrul evenimentului va exista un spatiu de "dat mai departe" metode interactive care pot fi folosite in contextul cetateniei europeane si/sau al includerii sociale. Fiecare metoda va fi sustinuta de doua ori pe parcursul a doua sesiuni de cate 90 minute (o prezentare pe sesiune).
Numarul de metode care vor fi selectate: 12
Termen limita pentru trimiterea propunerilor: 20 noiembrie 2013
Data la care vor fi anuntate persoanele si metodele selectate: 25 noiembrie 2013

Detalii despre metode si cum puteti propune o astfel de metoda gasiti aici: http://www.anpcdefp.ro/noutate.php?id=80.


Granturile SEE si Norvegiene – prima sesiune de candidaturi

La termenul limita din 18.10.2013, au candidat pentru proiecte de mobilitate a studentilor si cadrelor didactice finantate din Granturile SEE si Norvegiene, urmatoarele universitati:

  1. Universitatea "1 Decembrie 1918" din Alba-Iulia
  2. Universitatea "Transilvania" din Brasov
  3. Universitatea din Bucuresti
  4. Universitatea Politehnica din Bucuresti
  5. Universitatea de Arhitectura si Urbanism "Ion Mincu" din Bucuresti
  6. Universitatea "Titu Maiorescu" din Bucuresti
  7. Universitatea Romano-Americana din Bucuresti
  8. Universitatea de Medicina si Farmacie "Iuliu Hatieganu" din Cluj-Napoca
  9. Universitatea de Arta si Design din Cluj-Napoca
  10. Universitatea de Stiinte Agricole si Medicina Veterinara din Cluj-Napoca
  11. Universitatea "Babes-Bolyai" din Cluj-Napoca
  12. Universitatea din Craiova
  13. Universitatea Danubius din Galati
  14. Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iasi
  15. Universitatea "Lucian Blaga" din Sibiu
  16. Universitatea "Politehnica" din Timisoara
  17. Universitatea de Vest din Timisoara

In prezent se afla in plina desfasurare etapa de selectie a studentilor si cadrelor didactice care vor participa la prima sesiune de mobilitati din cadrul “Programul de burse SEE si norvegiene pentru invatamantul superior, 2013 – 2016”. Acestia vor pleca in mobilitate incepand cu semestrul al doilea al anului academic 2013-2014, in ianuarie 2014.
Urmatorul apel la depunerea candidaturilor pentru participarea la mobilitati de studiu si plasament in institutii de invatamant superior din Norvegia, Islanda si Liechtenstein va fi anuntat la inceputul anului viitor.

Informatiile se vor publica pe site-ul http://www.see-burse.ro si pe pagina de Facebook https://www.facebook.com/EEA.Grants.Romania pe care va invitam sa le urmariti periodic.


Stagiu de practica la compania BVBA 32 – Ann Demeulemeester

Ann Demeulemeester este un designer care s-a remarcat incepand cu anii 1980 prin gruparea de avangarda ,,Antwerp Six”, avand o contributie majora in aparitia curentului deconstructivist in moda contemporana. Ea a fost cea care a pus bazele companiei BVBA 32 in anul 1985, ajungand in ziua de azi sa fie unul dintre cele mai importante brand-uri de moda de avangarda.
In urma interviului pe care l-am sustinut pe baza portofoliului la sediul acestei firme, in Antwerp, am reusit sa obtin o mobilitate de plasament Erasmus pe perioada noiembrie 2012-martie 2013.
In prima zi de stagiu mi-au fost prezentate departamentele principale ale companiei si modul lor de functionare - departamentul comercial, departamentul administrativ, departamentul tehnic, departamentul de tipare, departamentul de design pentru accesorii si pantofi, departamentul de design (menswear), departamentul de design (womenswear) si departamentul de dezvoltare a colectiilor (collection development department), acesta din urma fiind cel in care am lucrat cel mai mult pe durata stagiului.
In cadrul atelierului se regasesc doua arhive separate care intrunesc colectiile din anii '80 - 2005 si din 2006 pana in prezent. Principala sarcina in cadrul arhivei era organizarea si plasarea produselor din cadrul ultimelor colectii atunci cand ajungeau acestea de la birourile de presa.
Pregatirea unei selectii de produse din cadrul arhivei pentru o expozitie din Japonia a fost una dintre principalele sarcini din primele saptamani.
Colectia care se afla in lucru la inceputul stagiului a fost cea de barbati (Menswear Fall/Winter 2012-2013) participand, astfel, la diferite sarcini pentru realizarea acesteia.
De asemenea, pentru realizarea prototipurilor aveam de selectat totalitatea componentelor care intrau in alcatuirea lor- sistemele de inchidere, accesoriile, materialele – toate componentele fiind trimise apoi catre fabrica pentru confectionarea unui produs. In cazul unui material cu print, potriveam tiparele astfel incat produsul sa iasa corect.
Una dintre sarcinile care s-a desfasurat pe tot parcursul stagiului a fost pregatirea fiselor tehnice, cu schitele tehnice si instructiuni de productie, mostre pentru a fi trimise la fabrica principala cu care firma colabora pentru realizarea prototipurilor. Aceste fise erau apoi indosariate pentru a tine evidenta productiei prototipurilor. In cadrul biroului de productie aveam de actualizat in permanenta panoul cu fise care aveau in evidenta materialele, in functie de cantitatea din stocuri/metraje, provenienta, dimensiuni, cantitate si compozitie.
La sfarsitul lunii decembrie s-a inceput dezvoltarea urmatoarei colectii (Womenswear, Fall/Winter 2013-2014). Contributia personala a urmarit acelasi tip de sarcini ca pentru colectia anterioara (Menswear Fall/Winter 2013-2014).
Inainte de plecarea spre Paris am pregatit cartile cu mostre atat pentru colectia Menswear Fall/Winter 2013-2014, cat si pentru colectia Womenswear, Fall/Winter 2013-2014. Acestea erau folosite de catre echipa de vanzari in showroom atunci cand acestia prezentau clientilor noua colectie. Astfel am pregatit mapele pentru cei din echipa de vanzari, avand ca si componente cartile cu mostre, cartile cu schite tehnice si listele de preturi.
Selectionarea si arhivarea materialelor de presa a fost o alta sarcina importanta la care am participat in cadrul ultimei luni de stagiu.
Ultimele trei saptamani din stagiu s-au concentrat in jurul Saptamanii Modei de la Paris. Am ajuns la Paris pe data de 26 februarie, participand, astfel, pe data de 26 si 27 februarie la pregatirea showroom-ului si a show-ului.
Sarcinile vizau pregatirea si amenajarea showroom-ului conform colectiei curente, fitting-uri, model boards-panourile modelelor cu instructiuni si poze pentru styling, care erau mai apoi folosite in backstage pentru show. Show-ul a fost programat pe data de 28 februarie, locatia fiind Place Vendome. Showroom-ul a inceput a doua zi dupa show, desfasurandu-se pe perioada 1 Martie -8 Martie, aceasta perioada fiind destinata vanzarii produselor din cadrul noii colectii. Echipa de vanzari intrunea aproximativ 25 de membri, iar intalnirile cu clientii functionau pe baza de programare. Aici, sarcinile principale urmareau organizarea showroom-ului, dispunerea produselor, mentinerea lor in mod permanent in ordinea corecta si asistarea echipei de vanzari pentru prezentarea produselor din cadrul noii colectii clientilor.
In urma acestui stagiu am reusit sa dobandesc o parte din experienta necesara pentru a lucra intr-o companie importanta de design vestimentar, urmarind astfel intregul proces de realizare, promovare si comercializare a celor doua colectii pentru sezonul toamna/iarna 2013-2014. Aceasta s-a realizat prin participarea la departamentul de dezvoltare a colectiilor, la prezentarea din cadrul Saptamanii Modei de la Paris si la showroom-ul care a avut loc in aceasta perioada.

Andreea-Cristina CASTRASE, Universitatea de Arta si Design din Cluj-Napoca,  in mobilitate de plasament la BVBA 32 – Ann Demeulemeester, Antwerp, Belgia


Misiune de predare Erasmus la Facultatea de Medicina din Angers, Franta

Mobilitatea de predare s-a desfasurat in luna octombrie 2013, in Franta, la Universitatea din Angers in cadrul programului JPEMS (Joint Program for European Medical Studies), un program de studiu in limba engleza, cu durata de un semestru si adresat studentilor din anul doi.
Programul JPEMS a fost creat in 2011 prin cooperarea a sapte universitati: Universitatea Angers si Universitatea Nantes din Franta, VU University Amsterdam, Universitatea de Medicina si Farmacie „Iuliu Hatieganu” din Cluj-Napoca, Universitatea de Medicina si Farmacie „Victor Babes” Timisoara, Universitatea din Szeged si Seconda Universita Degli Studi di Napoli, si continua sa se deruleze cu succes.
Participantii sunt studenti de la universitatile partenere, iar activitatile didactice la cele 6 module de studiu (Fiziopatologie, Imunologie, Microbiologie, Genetica, Engleza Medicala si Informatica Medicala) sunt asigurate de catre cadre didactice locale sau de catre profesori invitati de la universitatile partenere, in baza acordurilor bilaterale Erasmus. Astfel, programul JPEMS a oferit unor studenti internationali, provenind din tari si culturi diferite, oportunitatea de a studia medicina in cadrul unor grupe mixte, in Franta, dar in limba engleza.
In ce priveste modulul de Fiziopatologie din cadrul tuturor celor trei editii JPEMS care au avut loc pana acum, cadrele didactice au desfasurat activitati de tutoriat de la distanta prin video-conferinte, seminarii pentru pregatirea lucrarilor de examen si au facut parte din comisia de examinare finala la modulul de fiziopatologie.
Obiectivul special al programului a fost implicarea directa a studentilor in cercetare, prin includerea lor timp de o luna in programele unor laboratoare de cercetare din Angers sau Nantes. Astfel, studentii au avut sansa de a dobandi aptitudini de cercetare de la specialisti cu experienta.
Prin diversitatea de  origine a studentilor si profesorilor implicati, prin accesul la sisteme moderne  de invatare (video-conferinte, integrarea unui modul de cercetare in cadrul programului, dezvoltarea de abilitati pentru munca in echipa), dar si prin utilizarea limbii engleze ca limba de studiu, programul este unul international, sustinut prin mobilitati Erasmus si cu instrumente ale Procesului Bologna: curriculum european comun, utilizarea sistemului de credite ECTS, recunoasterea perioadei de studiu si transferul creditelor acumulate,  aplicate de catre fiecare universitate partenera, in parte. In acelasi timp, cooperarea intre membrii parteneriatului s-a intarit, inclusiv prin perpetuarea programului de la un an la altul in aceleasi standarde de calitate, subliniate prin satisfactia studentilor participanti, acestia considerand participarea lor la JPEMS ca o experienta unica, ce le-a marcat perceptia despre profesia de medic.
Deoarece acest proiect se prezinta ca o perspectiva noua si inedita asupra modului de realizare a studiilor medicale, toti participantii sunt de acord ca JPEMS sa continue, adaptandu-se din mers la nevoile viitorilor medici internationali.
Ca expresie a gradului de satisfactie al studentilor participanti fata de prestatia cadrelor didactice, UMF Cluj Napoca a primit in acest an o solicitare din partea unui student francez, de a efectua o mobilitate in Romania, sub forma unui stagiu clinic, intr-un serviciu de cardiologie.

Conf.dr. Alina Parvu, UMF „ Iuliu Hatieganu” Cluj-Napoca, in mobilitate de predare la Universite de Nantes, Franta


Made by ESN around Romania

Iata cateva dintre activitatile realizate de sectiunile ESN Romania in luna Octombrie:

ESN Brasov: „ESN Brasov Karaoke”.

ESN UniBuc: „Visit to the Palace of Parliament”, „Visit to the Village Museum”, „ESN UniBuc Tandem”.

ESN Cluj-Napoca: „Workshop Teatru in Yolka”, „Parteneriat cu Transilvania Music Event in Cluj Arena - Football contest”, „Romanian Movie Night”, „Belvedere Walk”, „Erasmus Lunch”.

ESN Iasi: „ERASMUS wellcome day”.

ESN Sibiu: „Polyglot Tea”, „Romanian Movie Night” - in colaborare cu AEGEE.

ESN Timisoara: „Movie Night”.


Descoperind Romania – Romania vazuta prin ochii studentilor ERASMUS

Anual, in jur de 1.500 de studenti internationali sosesc in Romania prin intermediul programului ERASMUS. Provin din societati si culturi diferite, au caractere diferite, lucru care ii face sa aiba opinii diferite. In randurile de mai jos, va invitam sa descoperiti Romania prin ochii studentilor straini ERASMUS:

„M-am nascut in Romania, dar m-am mutat in Italia inca de cand eram un copil. Imi place sa calatoresc si sa cunosc multi oameni, de aceea am studiat in Milan, Sassari, Brasov, etc. Romania este una dintre cele mai frumoase tari din Europa, iar dorinta mea este de a convinge ceilalti cetateni europeni sa o viziteze! La inceput am crezut ca e o tara frumoasa si mai putin dezvoltata in comparatie cu tarile din vestul Europei, dar am inteles ca a fost o mare greseala. Romania este minunata, de aceea lucrez si studiez aici.
Multumesc Romania!”

Alexandru Marian Andreetto, Italia, ERASMUS Plasament in Brasov

„Buna! Numele meu este Gurur Çolakoğlu. Sunt din Turcia, Istanbul si am 20 de ani. In prezent sunt student la Facultatea de Comunicare/Radio si Televiune. A calatori prin alte tari a fost visul meu de cand eram mic copil, si o data cu ERASMUS visul meu a inceput sa prinda contur. Pentru mine Romania a fost dintodeauna o tara simpatica, frumoasa cu oameni deosebiti. Bineinteles daca esti din Turcia, dar mai ales daca esti baiat, cu siguranta stii de Gheorghe Hagi...si bineinteles Inna...:). Cu alte cuvinte, aveam o opinie buna despre Romania inainte de veni aici.
Acum iubesc aceasta tara...si mai mult de atat...este a doua casa pentru mine!”

Gurur Çolakoğlu, Turcia, ERASMUS Studiu in Bucuresti

„Numele meu este Gianluca, sunt din Bari, Italia, si studiez limba rusa si limba romana. Unul dintre motivele principale pentru care ma aflu in Romania este de a-mi imbunatati exprimarea si de a acumula cat mai multe cunostinte. Cat despre Romania, as putea spune ca aveam o viziune destul de pozitiva asupra Romaniei inainte de ajunge aici, insa imaginea acesteia in Italia nu este printre cea mai buna. Trebuie sa fii interesat de subiectul acesta pentru a afla mai multe despre realitatea de aici.
Continui sa am aceleasi impresii bune chiar si acum de cand ma aflu aici; chiar mai mult de atat, oamenii sunt prietenosi, deschisi, existand numeroase posibilitati de miscare prin Cluj-Napoca - multe meciuri de fotbal („GOOOL”).

Gianluca Castagnaro, Italia, ERASMUS Studiu in Cluj-Napoca

„Este foarte curios ca desi tarile noastre sunt oarecum vecine, locuitorii acestor tari stiu atat de putine unii despre altii. Involuntar, cand eram in Georgia am auzit cateva clisee despre Romania. Le cunoasteti si poate nu va plac, dar am sa le spun: impresiile georgienilor impreuna cu informatiile de pe Wikipedia: populatia de etnie roma peste tot – limba lor este similara cu slava sau latina, nu stiu exact, nu am idee; l-ati avut pe Ceausescu, mita, crime! „Cainii te vor manca, asa ca ai grija de tine!” Dar o data ajuns aici, am realizat ca au fost simple exagerari!
Oamenii sunt foarte amabili cu strainii, ceea ce apreciez cu adevarat. Imi place limba romana. Si inca un lucru, nu am spus acest lucru inca in țara mea, eu chiar apreciez frumusetile romanesti si aici pun punct, nu vreau sa dezvolt mai mult acest subiect, puteti ghici de ce ;). Aveti o tara grozava! Spuneti-le si altora! Personal, imi place sa vorbesc foarte mult si fiti siguri ca georgienii vor afla cu adevarat asa cum este Romania.”

Beka Beriashvili, Georgia, ERASMUS Studiu in Iasi

Variantele originale in limba engleza ale opiniilor acestor studenti le puteti regasi pe pagina de Facebook Erasmus Student Network Romania (www.facebook.com/ESN.Romania).


Parteneriat Grundtvig - Women you can ”Femeie – tu poti” - Fundatia ACTIVITY pentru resurse umane si dezvoltare durabila, Resita

Proiectul „Femeie – tu poti! s-a desfasurat pe parcursul a doi ani avand drept grup tinta femei dezavantajate care au avut alaturi de ele pentru a le ajuta instructori calificati. Principala motivatie a fost activitatea zilnica in domeniul educatiei adultilor cui persoane, majoritatea femei cu risc de izolare datorita varstei, originii etnice sau violentei in familie.
Ca laitmotiv in atingerea obiectivelor a fost creata si realizata de grupul tinta (fiecare partener a produs o parte toate elementele fiind unite la Resita)  o „patura de calatorie” , ca simbol al unirii si cooperarii.
Ea ne-a si le-a permis sa ne dezvoltam si sa ne aratam creativitatea, le-a crescut respectul de sine si bagajul de cunostinte, si-au dezvoltat spiritul de depasire a dificultatilor si au cunoscut  si  impartasit experientele cu alte femei din Europa.
La Resita a avut loc un atelier practic cu reprezentantii tuturor partenerilor in care elementele paturii au fost asamblate aceasta transformandu-se in simbolul diversitatii europene a femeilor.
Prezentarea paturii a fost insotita de conferinte de presa si interviuri, pentru a disemina in comunitate problemele specifice femeilor, importanta educatiei adultilor si existenta solidaritatii intre tari si oameni. Similar fiecarui partener si  noi am lucrat cu participantii din grupul tinta luand in considerare trei aspecte: contextul personal, contextul social si de mediul de lucru. Ne-am implicat, de asemenea, in schimbul de experienta si bune practici , in activitatea de cooperare intre organizatii si intre participanti, precum si in dezvoltarea unor practici inovatoare in domeniul educatiei  relevante in acest proiect
Rezultate obtinute:

  • patura de calatorie  curpinzand cele 6 segmente realizate de fiecare tara;
  • expozitie cu aceasta patura in fiecare tara cca. 3 saptamani;
  • materiale didactice privind : educatia sexuala, creativitatea, dezvoltarea personala;
  • participantele au portofoliu cu activitatea personala.

Cele mai importante activitati  au fost:

  • intalnirile partenerilor si participantilor la proiect;
  • seminarii si workshopuri pentru dezvoltarea creativitatii participantelor si a cresterii increderii in sine;
  • proiectarea si realizarea segmentului din patura de calatorie care ne-a revenit (1.00 x 1.00 m);
  • expozitie cu „patura de calatorie” asamblata;
  • diseminare a activitatilor

Pentru a realiza proiectul a trebuit:

- sa dezvoltam ateliere practice si activitati si seminarii diferite despre creativitate, educatie sexuala, afectivitate, dezvoltarea abilitatilor sociale, TIC si motoare de cautare. De asemenea a trebuit sa abordam si sa lucram cu o serie de organizatii locale (Biblioteca judeteana, Directia de Cultura si Patrimoniu etc.) in scopul realizarii unui portofoliu personal de fiecare participant, aceasta experienta fiind impartasita pe pagina de Facebook a proiectului atat intre participantele din fiecare tara in limba materna cat si cu participantele fiecarui partener in limba de lucru a proiectului. Educatorii, si nu numai, au facut schimb de informatii si materiale didactice cu ajutorul platformei Moodle a proiectului.

A fost promovata cunoasterea reciproca a persoanelor implicate si au avut loc, „live", schimburi de experiente profesionale si personale acestea conducand la o dezvoltare activa si o noua cooperare prin proiectul aprobat in 2012 „European bank of memory”


Parteneriat Grundtvig  - NELPAE – New E-Learning Platform for Adult Education, Asociatia Culturala Europea, Vaslui

New E-Learning Platform for Adult Education este un parteneriat Grundtvig pentru invatare al carui obiectiv principal este promovarea dimensiunii europene in educatia adultilor. Obiectivele derivate sunt: a) realizarea de noi alternative prietenoase in domeniul educatiei IT pentru adulti; b) implementarea acestor alternative in toate institutiile implicate, la inceput, apoi la nivel european, intr-o folosire extinsa. Principalele produse sunt: metodologia de implementare si folosire a unei noi platforme de e-learning, cu versiuni adaptate nevoilor fiecarei institutii implicate; un soft special, implantat pe internet – o platforma online de e-learning, realizata in limbaj php-mysql, cu mai multe versiuni si unelte web, adaptata nevoilor fiecarei institutii referitoare la educatia adultilor; o versiune a platformei, comuna tuturor partenerilor si realizata conjunct, va contine cursuri de limbi straine (franceza, engleza, spaniola) destinate adultilor care invata – nivelurile A1-A2-B1; un film documentar (cu mai multe episoade) despre implementarea proiectului si un site informativ principal, care incorporeaza toate produsele si toate noutatile din proiect. Produsele proiectului sunt realizate in activitati conjuncte, supervizate de catre coordonator: doua seminare internationale, patru cursuri de formare,  patru workshopuri internationale – desfasurate in timpul reuniunilor de proiect si 12 workshopuri online. Evaluarea si diseminarea cu strategii complexe, sunt de asemenea realizate conjunct. Strategia de follow-up a proiectului se concentreaza pe difuzarea informatiei, a bunei practici si extinderea folosirii platformei de e-learning pentru educatia adultilor la nivel european.
Activitati (selectiuni)
Octombrie 2011 – realizarea paginilor web pentru fiecare institutie implicata. Varianta a doua a platformelor NELPAE 1-2-3. Prima reuniune de proiect de la Vaslui si Piatra-Neamt. Seminarul international “ NELPAE –web 2.0”. Receptie oficiala la Primaria Vaslui. Emisiuni TV-fluviu la studiouri din Vaslui si Piatra-Neamt. Workshopuri si sesiuni de formare cu formatorii. Evaluarea reuniunii.
Noiembrie 2011 – lansarea primelor episoade ale documentarului proiectului; realizarea tutorialelor flash pentru utilizarea platformelor NELPAE; participarea la reuniunea de management Grundtvig de la Bucuresti; celebrarea zilei Grundtvig prin deschiderea unui spatiu special de teleconferinte pe site-ul principal al proiectului; sedinte de formare pentru diseminarea formarii de la prima reuniune; inaugurarea paginii Facebook a proiectului www.facebook.com/nelpae; sedinte operationale cu echipa proiectului si monitorizarea partenerilor;
Februarie - Martie 2012 – workshopurile online nr. 4 si 5; schimbari in structura web-conferencingului din cadrul NELPAE; integrarea unor noi experti lingvisti in echipa de formatori si formarea acestora in tehnologia proiectului; sedinte operationale cu echipa proiectului si monitorizarea partenerilor;
Aprilie - Mai 2012 – Versiuni modificate ale platformelor NELPAE 2 si 3. Finalizarea suportului de curs pentru limba franceza. Demararea inregistrarilor audio. Realizarea tutorialelor flash 10 si 11. Finalizarea primelor suporturi de curs la limba englezã, limba francezã si limba spaniolã si publicarea acestora in editura The Londoner. Workshop online suplimentar (2 editii) cu formatorii din Turcia si Austria. Introducerea experimentala a sistemului de conferinte online ooVoo; sedinte operationale cu echipa proiectului si monitorizarea partenerilor;
Iunie 2012 – realizarea raportului intermediar; participarea la seminarul Grundtvig de la Craiova si pregatirea prezentarii proiectului NELPAE la sectiunea de bune practici – realizarea documentarului seminarului de la Craiova si plasarea lui pe site-ul proiectului; evaluarea in cadrul proiectului a raportarilor intermediare ale partenerilor; pregatirea reuniunii de proiect de la Zagreb; participarea la selectia European Language Label 2012;

Iulie 2012 – desfasurarea celei de-a doua reuniuni de proiect de la Zagreb. Seminar international NELPAE. Cursuri de formare cu formatorii. Cursuri cu adultii care invata pe platforma Nelpae 3. Atelier intergenerational. Activitati de invatare non-formala cu adultii. Interviuri radio si tv. Filmarea si montajul episoadelor documentarului proiectului corespunzatoare reuniunii de la Zagreb.

August-Noiembrie 2012 – cinci workshopuri online, in sistem ooVoo, cu toti coordonatorii inetrnationali – realizarea filelor documentare ale workshopurilor online; definitivarea, autorizarea si acreditarea suporturilor de curs la limbi straine – engleza, franceza si spaniola; conferinta internationala a profesorului Robert Massart, pe tematica limbii franceze in educatia adultilor, organizata la Piatra-Neamt; demararea crearii si plasarii online, pe platforma NELPAE – Campus 3 a versiunii electronice a suporturilor de curs si a materialelor auxiliare multimedia; sesiune de evaluare a versiunilor disponibile ale platformelor proiectului si alegerea unui standard comun – denumit NELPAE 3; curs de formare a formatorilor de proiect din Vaslui si Piatra-Neamt pentru crearea de materiale multimedia si lectii electronice pe platforma NELPAE 3.


Parteneriat Grundtvig - Elderly Memories – Asociatia Femeilor Jurnaliste din Romania “ARIADNA”

Scopul final al acestui proiect a fost acela de a construi un Decalog original al stilurilor de viata, care sa reflecte deopotriva, cu ajutorul tuturor participantilor, aspectele pozitive ale prezentului cat si pe cele ale trecutului.
Proiectul a inceput cu cercetarea realizata prin intermediul unor chestionare aplicate  persoanelor in  varsta, dar si prin cautarea de date si de informatii cu ajutorul altor mijloace, pentru a putea  reflecta modul in care viata a fost traita in trecut si felul in care aceasta este traita in prezent.
Metodologia utilizata pentru intervievare a fost prealabil elaborata si explicata partenerilor in cadrul dezbaterilor, al schimbului de opinii.
Cursantii au fost instruti cu privire la  procesul de intervievare in timpul proiectului. Limba de lucru a fost limba engleza si principalul instrument de lucru a fost TIC.

Cercetarea a fost realizata pe urmatoarele subiecte:
- Perioada razboiului,  perioada de dupa razboi, emigratia, dragoste si speranta dupa anii ’40.
- Obiceiuri si stiluri de viata: vestimentatie, alimente, studii, locuri de munca, jocuri pentru copii si cantece.
- Modalitati de comportament.
A fost creat un Decalog, ca o punte intre trecut si prezent, fara a fi un decalog national, ci unul international, imbogatit prin contributiile diferite ale tuturor tarilor.
Materialele colectate in cadrul interviurilor au fost nu numai sub forma narativa, ci, de asemenea, fotografii, scrisori personale, muzica. Artefactele au fost acceptate si  considerate ca  valoare adaugata de prim rang, de asemenea.
Materialele adunate  au fost afisate in unele locuri publice, cum ar fi galerii locale, centrede expozitie, biblioteci, centre de presa locale, muzee si, desigur, in baza EST (European Shared Treasure). In acest moment puteti accesa cele 39 de subiecte incarcate cu valoare europeana adaugata (10 incarcate de partenerul din Spania, coordonator, 11 de Polonia, partener si 18 de Romania, partener).
Rezultate obtinute:
- Rapoarte (unele adevarate cercetari, cum este Raportul ”Sarbatorile de iarna la romani” publicat on line si in presa scrisa din Romania, afisat pe site-uri si bloguri internationale);
- Povestiri, filme, materiale audio, expozitii de carte si fotografii, dezbateri de radio si de televiziune, editoriale,
- Activitati nationale si internationale, numeroase diseminari etc.


Stagiu VISA - Florence Multidisciplinary Academic Conference, Gelu Calina

Prin intermediul actiunii VISA din cadrul programului Grundtvig, in perioada 19 – 22 Iunie 2012 am participat la conferinta intitulata Florence Multidisciplinary Academic Conference, organizata de International Journal of Arts & Sciences (IJAS) in colaborare cu Central Connecticut State University, care a avut loc in Italia, la Florenta. Conferinta a fost organizata de Prof. Dr. Joseph Bonnici. Numarul participantilor la acest eveniment academic a fost de aproape 400 de persoane, cadre didactice si cercetatori din intreaga lume, in special din Europa.
Participarea mea la aceasta conferinta a fost posibila datorita faptului ca am obtinut un grant in cadrul actiunii Vizite si schimburi, Programul de Invatare pe tot Parcursul Vietii, proiectul (GRU-12-VISA-2-DJ-IT) fiind finantat de Comisia Europeana, prin Agentia Nationala pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale (ANPCDEFP).
Titlul lucrarii mele stiintifice a fost The Ecclesiastical Politics - a Byzantine Concept si a fost inserat in programul conferintei in data de 22 iunie, in sesiunea Social Sciences and Humanities. Datorita numarului mare de participanti, evenimentul s-a desfasurat in 6 sali paralele.

Conferinta s-a dovedit a fi un foarte bun prilej atat pentru a crea un loc de dezbateri stiintifice in mediu academic, cat si pentru a oferi oportunitatea ca sute de cadre didactice din diferite universitati ale lumii sa impartaseasca cunostinte si experiente in cercetarea din domeniul stiintelor sociale si umaniste.


Asistent Grundtvig - Internationale Versöhnungsbund, Austria - Iulia Elena Socea

Acest proiect, desfasurat pe o durata de 9 luni in cadrul Internationale Versöhnungsbund, Viena, Austria a fost focusat pe educatia adultilor in domeniul transformarii  conflictelor, urmand ca pe durata a 9 luni de proiect acest domeniu sa fie explorat prin trei modalitati diferite:
(a) oferirea de asistenta organizatiei gazda in ceea ce priveste livrarea de traininguri pentru adulti in aceasta directie am contribuit la organizarea si pregatirea unui training de lunga durata, desfasurat pe parcursul a 4 weekend-uri (9-10 Nov 2012; 30 Nov-1Dec 2012; 4-5 Ian 2013; 25-26 Ian 2013). Aceste module sunt dedicate adultilor si se focuseaza pe anumite teme legate de transformarea conflictelor.
In afara de aceasta, am lucrat la elaborarea agendei si materialelor pentru un training de o zi Acest training a vizat comunicarea in situatii de conflict, iar grupul tinta a fost constituit din persoane care au imigrat, mai precis persoane care zilnic se confrunta cu situatii noi, de natura interculturala, in care comunicarea poate declansa sau rezolva conflicte.
(b) oferirea de asistenta si consultanta organizatiei gazda (in identificarea diverselor linii de finantare prin intermediul carora activitatile curente ale organizatiei in domeniul educatiei adultilor ar putea fi finantate, respectiv cu privire la possibilitatea imbunatatirea materialelor de training)
Am dedicat o mare parte a timpului petrecut in organizatie pentru cunoasterea culturii organizationale, a prioritatilor acesteia si a diverselor linii de actiune. Am prezentat membrilor organizatiei o serie de optiuni pentru finantarea diverselor activitati de educatie a adultilor pe care organizatia le are in desfasurare sau planifica sa le desfasoare, atat actiuni Grundtvig, cat si linii de finantare internationale, precum si detaliile fiecarei actiuni.


Promovarea  ECVET ca instrument practic de recunoastere a mobilitatii

In perioada 24 - 25.10.2013 patru persoane implicate in ECVET si anume doi experti din cadrul ANPCDEFP, un expert din proiectul NetECVET si un expert national am participat la evenimentul organizat de Comisia Europeana, EACEA, CEDEFOP, cu sprijinul The European Credit System for Vocational Education and Training (ECVET) intitulat  „National Implementation of ECVET: Projects, Instruments, Challenges and Solutions- Joint Conference of three activities funded through the centralised actions of the Lifelong Learning Programme” in Management Conference Centre din Brussels.
Din cei  300 participanti,  au fost prezenti utilizatori ECVET si actori relevanti implicati in VET si in training la nivel national in utilizarea acestuia din diverse tari ale UE. Au fost utilizate diverse metode de lucru, cum ar fi:

  1. sesiuni de lucru cu tematici specifice, in cadrul carora s-au discutat recunoasterea si solutiile identificate prin proiecte pilot ECVET si un workshop privind ECVET si politica europeana VET - vezi sitehttp://www.ecvet-projects.eu
  2. prezentari ale valorii adaugate ale ECVET in contextul mobilitatii
  3. discutii panel pe diverse teme de la politica la practica si de la practica la politica – factori pentru implementarea nationala a ECVET,  dezvoltarea experientei si cunoasterii prin utilizarea studiilor de caz si apoi pe tema cum va arata ECVET in viitor
  4. prezentarea expertilor nationali ECVET si impartasirea din experienta unui numar de patru tari europene

S-a parcurs un scurt istoric al rolului transferului de credit incepand cu Declaratia de la Copenhaga din 2002 si pana in prezent si faptul ca au fost testate si pilotate 300 proiecte pe parcursul celor 11 ani. S-a concluzionat ca ECVET este una dintre cele mai vizibile politici in educatia europeana, care presupune  un angajament la nivel national fundamentat pe principiile rezultatelor invatarii  si pe nivelele introduse de NQF si EQF , care actioneaza ca puncte de referinta pentru ECVET. Termenul de „academic recognition” ar trebui inlocuit cu „lifelong learning recognition”, iar unul dintre urmatorii pasi va fi consultarea cu EASQ (European Area of Skills and Qualifications), afirma d-nul Jens Bjornavold de la CEDEFOP.
In cadrul evenimentului a avut loc prezentarea  unui numar de opt proiecte centralizate din cea de-a doua generatie 2011-2014  pentru testarea ECVET, care au raspuns diferitelor nevoi din tarile europene implicate. Pe baza analizei  acestora, s-au putut efectua comparatii ale solutiilor oferite in contextul unor politici si strategii diferite privind utilizarea diverselor instrumente europene in educatie  si implementarea principiilor ECVET, EQF/NQFs, EQAVET, ECTS si EUROPASS la nivel national in cadrul unui numar de sase sesiuni paralele de workshop. In cadrul fiecarui workshop, au fost expuse pe scurt tema specifica, obiectivele urmarite, rezultatele obtinute si impactul proiectelor si au fost adresate intrebari participantilor privind partea transferabila din experienta proiectului respectiv  in contextul tarii fiecarui participant.
Dupa   discutarea in plen a tematicilor, s-au reluat dezbaterile in cadrul unei runde a doua runde a celor sase sesiuni de lucru prin rotatie.  De asemenea, d-nul Mikka Saarinen,  de la Agentia Nationala a Finlandei CIMO,  a  prezentat modalitatile de abordare ale ECVET ca instrument de lucru pentru cresterea pe termen lung a mobilitatilor transtionale si crearea cadrului comun de referinta pentru toti actorii europeni implicati in ECVET , implicit utilizarea practica a site-ului www.ecvet-toolkit.eu. Au urmat alte 5 sesiuni de lucru pe tema proiectului NetECVET – recomandari pentru implementarea si utilizarea ECVET in mobilitate si un panel intitulat „ De la politica la practica si inapoi”, moderat de „parintele ECVET”, Michel Aribaud de la European Training Foundation si sustinut de  actori implicati in ECVET.
Urmand indemnul „If you want to go fast, go alone, if you want to go far, go together”, am urmarit cu interes expunerea experientelor unui numar de patru experti nationali ECVET din Germania, Danemarca , Croatia si Marea Britanie si o discutie panel cu  reprezentanti ai CEDEFOP, Universitatii de Stiinte Aplicate din Osnabruck, Serviciilor Publice de Angajare, Asociatiei Europene a Intreprinderilor Mici si Mijlocii din Germania, Minsterului Educatiei din Austria si DGEAC privind sustenabilitatea ECVET si reflexii privind viitorul ECVET. Discutiile „panelistilor” au transmis ca instrumentele europene se completeaza unele pe altele  si ca acestea vor inspira institutiile competente si diferitele autoritati din tarile membre UE sa-si concentreze eforturile pentru obiective comune in scopul sprijinirii educatiei si pentru a  oferi cetatenilor europeni servicii de inalta calitate.
In concluzie proiectele prezentate au trezit interesul participantilor care au constientizat ca este necesar ca institutiile competente din tarile Europei sa ia o decizie strategica privind utilizarea ECVET, pentru  prevenirea abandonului scolar, recunoasterea non-formala si informala a invatarii, pentru imbunatatirea  calitatii mobilitatii transnationale. Numai prin informarea  corecta a unui numar din ce in ce mai mare de cetateni si impartasirea experientelor dobandite privind ECVET se poate oferi  incredere in implementarea ECVET si aplicarea in practica a acestui instrument. Materialele prezentate pe parcursul conferintei sunt valabile la urmatorul link:
http://www.ecvet-projects.eu/Seminars/SeminarDetail.aspx?id=50&.

S-a demonstrat ca ECVET este o oportunitate de a avea un limbaj comun,  o modalitate de a crea incredere reciproca, un dialog constructiv , de a fi mai flexibili in gasirea de cai alternative pentru utilizarea instrumentelor europene de evaluare, corespunzatoare nevoilor specifice ale  fiecarei  tari membre UE si stabilirii de parteneriate durabile.

Responsabil Proiecte Mobilitati Leonardo da Vinci, Anca Constantinescu


Plan international integrat pentru instruire in sectorul de incaltaminte
Proiect LLP-LdV/PAR/2011/RO/039

La nivel european, educatia si instruirea vocationala pentru sectorul de incaltaminte difera de la tara la tara. Unele tari sunt specializate in moda, design, modelare asistata de calculator, in timp ce altele sunt specializate pe tehnologie si productie.  Lipsa unui limbaj profesional comun care sa sustina un sistem educational cauzeaza, de asemenea,  o serie de diferente.  Sunt putine informatii disponibile cu privire la institutiile/organizatiile ce ofera programe de studii si de instruire pentru sectorul de incaltaminte, iar oportunitatile educationale ale acestora nu sunt indeajuns promovate si cunoscute. Cerintele tot mai accentuate ale acestei industrii cu potential creativ deosebit de a genera produse cu valoare adaugata mare presupune o armonizare a tuturor elementelor implicate, de la educatie si cercetare pana la dezvoltarea de produse, procese si tehnologii noi. Pe de alta parte, tanara generatie este din ce in ce mai putin atrasa de initierea si dezvoltarea unei cariere profesionale in acest sector.  

Cunoasterea sistemelor si a programelor educationale cu profil tehnologic, precum si propunerea unor abordari comune, integrate,  pentru instruire in sectorul de incaltaminte in tarile partenere ale proiectului au reprezentat obiective ale parteneriatului. Antrenate intr-un efort comun, echipele proiectului din Romania, Turcia, Republica Ceha, Grecia si Italia si-au propus  integrarea unui limbaj profesional international prin dezvoltarea unui glosar de termeni si expresii specifice sectorului de incaltaminte, cunoscut fiind faptul ca astfel vor fi mai usor de accesat informatii care sa faciliteze schimbul de bune practici profesionale.  Parteneriatul proiectului a reunit institutii si scoli cu puternice traditii in domeniul invatamantului vocational de specialitate. Emotionante au fost intalnirile de lucru la care a participat una din cele renumite personalitati pe care acest sector o are in persoana profesorului Petr Hlavacek de la Universitatea Thomas Bata din Republica Ceha. O lectie absolut minunata in ceea ce priveste stransa legatura intre scoala si mediul privat cu referire la sursele  consistente de finantare  si la modul eficient de antrenare a elevilor in activitati productive specifice prin practici tehnologice de specialitate  ne-a fost oferita de partenerii din Turcia care au o deosebita si stransa legatura cu  federatia patronala TASEV.

Intalnirile de lucru si lectiile deschise organizate de Centrul de instruire CESECA din Italia ne-au adus mai aproape de designerii italieni, cunoscuta fiind suprematia la nivel european si mondial a acestei tari in domeniul produselor de incaltaminte de inalta calitate si cu un design de neconfundat. 
Proiectul a permis crearea unui cadru comun de abordare a invatamantului tehnic de specialitate, astfel incat parteneriatul initiat sa fie dezvoltat in cadrul altor proiecte si actiuni comune si complementare. Studiul comparativ privind ofertele de instruire pentru industria de incaltaminte si posibilitatile de integrare a invatamantului tehnic si vocational de specialitate, precum si  realizarea unui curriculum pentru un curs de instruire conform standardelor europene si nevoilor de instruire ale sectorului de incaltaminte constituie  rezultate importante ale proiectului ce deschid noi perspective, toate acestea in scopul  pastrarii si  continuarii  traditiei sectorului de incaltaminte in Europa.

Conf. Dr. ing. Aura Mihai, Universitatea Tehnica Gheorghe Asachi Iasi


O IDEE, UN PROIECT … O PROVOCARE!

La inceput a fost ideea! In 2012, Federatia Sindicatelor Libere din Invatamant realiza primul proiect LdV – VETPRO pentru 30 de cadre didactice. Si pentru ca acest proiect a avut un impact major in viata organizatiei noastre am decis sa punem in practica o idee mai veche, aceea de a face in asa fel incat sa beneficieze de proiecte cat mai multi profesori, mai ales din mediul rural.
Si cum de la idee la proiect mai este doar un pas … am depus spre finantare la A.N.P.C.D.E.F.P. un proiect cu titlul: Program de transfer de competente si metode inovante privind proiectarea, gestionarea si furnizarea de programe de formare a profesorilor pentru imbunatatirea calitatii si sprijinirea inovatiei in sistemele educationale de formare profesionala. Proiectul, cu numarul LLP-LdV/VETPRO/2012/RO/085, a avut ca obiectiv dezvoltarea competentelor de formatori in domeniul asigurarii calitatii a 60 de cadre didactice in sprijinul implementarii sistemului de calitate si a unor metode de management scolar performant la nivel european. Tema a fost aleasa la sugestia colegilor nostri din tara, care participasera la un curs de “Scrierea si managementul proiectelor” si identificasera acest subiect ca o prioritate. Pentru colegii nostri, profesori, modul in care se asigura calitatea in sistemul de educatie in alte tari europene este o tema de mare actualitate si interes, datorita faptului ca atat Ministerul Educatiei Nationale, cat si asociatiile de parinti sau sindicatele sustin implementarea unui standard de calitate ridicat. Din nefericire, lipsa cronica de fonduri alocate educatiei, nu numai in Romania, ci si in UE face ca, pentru profesorul de la catedra, sa predai lectii de calitate devine o provocare zilnica!
Dupa semnarea contractului de finantare cu A.N.P.C.D.E.F.P., echipa de proiect a inceput cu mare entuziasm implementarea activitatilor propuse si ... aici, a aparut provocarea! In etapa de scriere a proiectului nu ne-am dat seama cat de complex este sa realizezi un proiect de mobilitati cu 60 de participanti, din 27 de judete, raspanditi practic in toata tara. Aveam experienta implementarii unor proiecte cu 800 – 1000 de participanti, dar care participau in general la cursuri de formare in centrele regionale al FSLI. Ne-am dat seama ca, in aceasta situatie, cuvantul cheie este organizarea! Am inteles ca trebuie sa planificam extrem de riguros, inca de la inceput, toate secventele proiectului: selectia participantilor; pregatirea pedagogica, lingvistica si culturala; stagiul in afara tarii si faza de raportare si diseminare. De asemenea, ne-am dat seama ca avem nevoie de voluntari, care sa sustina echipa de proiect in implementare. Rezultatul: am facut un plan de actiune, cat mai delaliat, de la care am incercat sa nu ne abatem, respectand termenele limita pe care ni le-am impus.
Beneficiind de de infrastructura teritoriala a FSLI am decis sa organizam procesul de selectie la nivel regional la sediile FSLI din Baia Mare (pentru regiunile din nordul si centrul tarii), Slobozia (regiunile din estul tarii) si Bucuresti (pentru regiunile din vestul si sudul tarii). Similar s-a procedat si pentru realizarea pregatirii pedagogice, lingvistice si culturale, astfel incat sa minimizam costurile si sa respectam bugetul aprobat.
Un factor extrem de important in finalizarea cu succes a acestui proiect a fost relatia de parteneriat extrem de buna pe care o avem cu organizatia de primire, si mai ales, eficienta si flexibilitatea partenerilor nostri. Acestia au reactionat extrem de rapid la toate solicitarile noastre, au desemnat un tutore (mentor) pentru grup care a insotit permanent participantii, de multe ori, chiar si in timpul liber si au facut tot posibiliul ca programul de lucru sa fie indeplinit asa cum a fost decis impreuna cu echipa de proiect.
Ce am invatat noi din implementarea acestui proiect?

  1. Sa fim organizati si sa planificam riguros activitatile;
  2. Sa ne cream instrumente de lucru care sa ne usureze munca (am realizat o fisa de lucru care contine toate informatiile de care aveam nevoie pentru inregistrarea participantilor in Mobility Tool si baza de date Europass, ce a fost completata de fiecare participant selectionat – extrem de utila; am realizat un CD cu informatii practice privind calatoria si cu prezentari PPT si video-clipuri despre tara gazda care a fost distribuit participantilor, astfel incat acestia sa poata avea la dispozitie informatiile necesare si dupa incheierea pregatirii);
  3. Sa tinem cont de ideile participantilor (acestia au propus sa realizeze ei insisi un DVD care sa reflecte experienta de mobilitate. Acesta a fost extrem de util in faza de diseminare a rezultatelor obtinute si ne gandim sa il folosim in viitor in etapa de pregatire a participantilor pentru mobilitate);
  4. Sa comunicam – intre noi, cu partenerul, cu ANPCDEFP – este esential!

Am reusit sa ne atingem toate obiectivele, sa obtinem toate rezultatele pe care ni le-am propus, sa motivam si alte organizatii sindicale judetene sa depuna in 2014 propriile proiecte, sa le redam profesorilor participanti respectul de sine si increderea in profesionalismul lor, si nu in ultimul rand, sa fim exemplu de buna practica la nivel european! Spunem acest lucru, deoarece la Conferinta pan-europeana a Comitetului European Sindical pentru Educatie de la Baku (25 - 28.09.2013), FSLI a fost prezentata ca singura organizatie sindicala din Europa, care a derulat proiecte LdV-VETPRO, echipa de proiect primind solicitari din Lituania, Norvegia, Franta si Olanda pentru acordarea de consultanta in scrierea unor proiecte similare.
Pentru toate acestea consideram ca IDEEA noastra, transformata in PROIECT a fost o PROVOCARE dusa la bun sfarsit cu SUCCES!

Alexandra Cornea, Director al Departamentului de Realatii Internationale, Programe si Formare, FSLI


SCRISOARE DESCHISA

Stimate doamne / Stimati domni,

Ma numesc Lili Stratulat, sunt asistenta medicala, am absolvit Scoala Postliceala Teologico-Sanitara „Sfantul Iosif” din Craiova, promotia 2012.

In perioada martie–aprilie 2012, am participat la proiectul european de tip Leonardo da Vinci, mobilitati,  LLP-LdV/IVT/2010/RO/082, initiat de Filiala Medicilor Catolici Craiova -Scoala Postliceala Teologico-Sanitara „Sfantul Iosif”, a carei eleva eram in anul III de studiu.

Titlul proiectului a fost  ”Aplicarea sistemelor moderne de ingrijire”, iar organizatia de primire a fost Pflegeakademie der Barmherzigen Bruder, Schule fur allgemeine Gesundheits- und Krankenpflege din Viena, Austria.

Proiectul a constat in parcuregerea de catre mine a 4 saptamani de stagiu practic in Spitalul Barmherzige Bruder din Viena.

Acest proiect mi-a oferit sansa de a ma dezvolta profesional prin dobandirea de noi cunostinte privind tehnicile de ingrijire a pacientilor si a tehnicilor de investigatii moderne nefolosite inca in Craiova/Romania.
Stagiul practic si comunicarea de-a lungul lui in limba germana, mi-au oferit posibilitatea de a-mi dezvolta abilitatea in a comunica intr-o limba straina si de a ma integra in munca in echipa.
Lucrul efectiv intr-un spital,  in conditii reale de munca,  mi-a oferit posibilitatea de a-mi dezvolta competente profesionale in aplicarea tehnicilor de nursing si a investigatiilor;  in asigurarea echipamentelor si materialelor necesare in aplicarea tehnicilor de nursing; in pregatirea pacientului pentru tehnici si investigatii;  in evaluarea starii pacientului
Experienta acumulata prin participarea la acest proiect, precum si documentul Mobilitate Europass pe care l-am primit la sfarsitul stagiului, m-au ajutat in gasirea cu usurinta a unui loc de munca pe piata muncii din strainatate.
In prezent sunt incadrata asistent medical la Casa de Repaus si Recuperare  „Clos regina” din Bruxelles, Belgia, str.Chaussee de Ninove 534, 1070, Bruxelles.
Multumesc tuturor celor care mi-au oferit sansa participarii la proiect , deoarece aceasta experienta a fost un punct important al dezvoltarii mele profesionale, lingvistice si culturale si sprijinul esential in ocuparea unui loc pe piata muncii europene.

Lili Stratulat, Asistent medical generalist


LLP-LdV/TOI/2010/RO/005 – Crearea unui centru de excelenta pentru pregatirea profesionala initiala si continua, pe linia managementului stresului profesional si al competentelor in tactica tragerii, pe baza transferului de inovatie de la partenerii straini (Proiect BIA):

  • Perioada de derulare a proiectului: martie 2011 - iunie 2013
  • Proiectul a avut alocat un buget de 419.884 de euro, dintre care 300.000 euro finantare europeana prin Programul Invatare pe tot parcursul vietii - Subprogramul Leonardo da Vinci.
  • Partenerii implicati: Inspectoratul General al Politiei Romane - in calitate de aplicant, prin Şcoala de Agenti de Politie "Septimiu Muresan" Cluj-Napoca (structura subordonata de implementare si totodata sediul Centrului de Excelenta);  Politia de Interventie a landului Baden-Wurttemberg din Germania; Politia Nationala din Ungaria.
  • Grupuri tinta:
    • instructori de tragere din Politia Romana;
    • psihologi din Politia Romana ;
    • agenti de politie din structurile Politiei Romane;

Pe parcursul derularii proiectului, au fost realizate:

  • vizite de studiu cu prilejul carora partenerii de proiect s-au putut familiariza cu specificul pregatirii politienesti din fiecare tara partenera;
  • o cercetare cu scopul de a proiecta, in beneficiul personalului operativ al Politiei Romane, un nou model de management al stresului profesional si noi tehnici de utilizare a armamentului din dotare in context profesional, bazate pe transferul de inovatie din tarile partenere;
  • un Centru de Excelenta pentru formarea initiala si continua in domeniul managementului stresului profesional si utilizarii armamentului din dotare in conditii de stres, in cadrul Şcolii de Agenti de Politie“Septimiu Muresan”. Aici, pregatirea cursantilor se realizeaza prin valorificarea materialelor, metodelor, expertizei in managementul stresului si dezvoltarea competentelor de utilizare aarmamentului din dotare, obtinute prin transfer de inovatie in cadrul proiectului BIA. Din analiza chestionarelor de feedback, reiese ca utilizarea unor metode, tehnici si mijloace inovative de formare face mai pragmatic, mai eficient si mai atractiv procesul de instruire si ofera garantia unor rezultate foarte bune atat in ceea ce priveste asteptarile beneficiarilor cat si satisfactia profesionala a formatorilor si cursantilor;
  • documente ce definesc cadrul operational de functionare a Centrului de excelenta: Conceptia de formare, Curriculum de pregatire, Strategia de dezvoltare si Regulamentul. Astfel, Centrul de Excelenta va fi un centru de resurse pentru toti politistii implicati in formarea personalului, cat si pentru cei care doresc sa-si imbunatateasca capacitatea de gestionare a stresului profesional si abilitatile de utilizare oportuna si eficienta a armamentului din dotare;
  • o sesiune de formare teoretica si una practica a 20 de ofiteri romani (psihologi si instructori de tragere), care vor sustine ulterior cursuri ca formatori in cadrul Centrului de Excelenta;
  • 5 sesiuni de formare teoretica a 160 agenti de politie romani, respectiv 4 sesiuni practice pentru 80 dintre acestia;
  • Manualul de tactica tragerii si utilizarea armamentului in conditii de stres profesional care promoveaza noi tehnici de utilizare a armelor de serviciu in contextul necesitatii modificarii legislatiei in vigoare;
  • Metodologia privind identificarea, monitorizarea si gestionarea riscurilor profesionale de stres si a vulnerabilitatilor legate de misiunile personalului operativ al Politiei Romane;
  • Curriculum-ul de formare care cuprinde obiectivele, continutul tematic, graficul desfasurator, tipurile de activitati, resursele materiale si de timp, strategiile didactice si de evaluare care sunt utilizate in cadrul Centrului de Excelenta pentru cursuri de pregatire a politistilor-cate o serie de 16 agenti/luna;
  • un material educational audio-video ce este utilizat ca material didactic si care promoveaza noi tehnici de pregatire si utilizare a armelor de serviciu, precum si scenarii tactice pentru simulatorul de tragere achizitionat in cadrul proiectului;
  • Ghidul Antistres care ofera tuturor structurilor Ministerului Afacerilor Interne masuri de prevenire a tulburarilor psihice precum si strategii eficiente de sprijin psihologic si recuperare psihologica a personalului Politiei Romane care trebuie sa faca fata activitatilor ce implica un intens stres profesional intens, legat de  utilizarea armei din dotare;
  • achizitionarea unui simulator - ca mijloc de formare-invatare si care aduce in plus fata de mijloacele utilizate pana in  prezent in cadrul scolii urmatoarele:
    • evaluarea cursantului pe toata durata unei secvente de instruire, cu realizarea imediata a feedbackului;
    • simularea unor situatii diferentiate, specifice nevoilor individuale (crearea unui mod de pregatire adaptat nevoilor fiecarui cursant);
    • abordarea holistica a formarii competentelor de utilizare a armamentului;
    • crearea unor contexte de instruire cat mai apropiate de situatiile reale in care va interveni cursantul, in exercitarea atributiilor de serviciu;
    • asigura formarea graduala a deprinderilor de baza  prin simularea unor situatii de la simplu la complex, de la usor la greu;
    • perfectionarea deprinderilor prin crearea unor situatii cu elemente surpriza;
    • ofera posibilitatea depasirii fricii si a dificultatilor psihologige, datorita fapului caagentul/elevul este constient ca situatia de rezolvat este ipotetica.  Cu cat se realizeaza mai usor rezolvarea situatiilor ipotetice, cu atat are loc mai rapid  formarea unor deprinderi, cu perfectionarea lor pana la nivel de automatisme/instincte. Astfel, se realizeaza o gestionare eficienta a stresului generat de utilizarea armamentului din dotare, simulatorul ajutandu-l pe cursant sa-si foloseasca stresul in mod pozitiv pentru rezolvarea situatiilor;
    • simulatorul dezvolta tragatorului increderea in sine si in partenerul sau, in capacitatea amandurora de a rezolva situatii complexe.

Persoana de contact: insp. Andreea Cernazeanu, Inspectoratul General al Politiei Romane, Departamentul de Implementare Proiecte


Comenius Formare Continua

In calitate de beneficiar al unei burse primite in cadrul programului sectorial Comenius, Mobilitati individuale de formare continua, programul de Invatare pe tot parcursul vietii, am participat la cursul “Creativitate si invatare”, desfasurat in Malta, in perioada 8-12 octombrie 2013. Activitatea de formare a fost posibila gratie finantarii obtinute prin intermediul Agentiei Nationale pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale.

Cursul a fost conceput si desfasurat, sub coordonarea d-lui Magnus Persson, din cadrul asociatiei “Teacher Learning Network”, alaturi de o echipa de profesionisti din Malta, Polonia și Suedia. In plus, am beneficiat de prelegeri si sesiuni specifice, realizate de lectori de la Institutul “Edward de Bono”, de la Centrul de Creativitate “St.James Cavalier” si Centrul de Stiinta din Malta. Cursul a inclus o prelegere la Institutul de Bono, Universitatea din Malta, o vizita de studiu la Centrul de Creativitate din Valletta, precum si o excursie la cele trei orase medievale din Malta. La acest curs au participat 28 de persoane din 12 tari diferite.

Cursul a fost structurat pe 40 de ore de formare, fiecare modul incluzând teoria creativitatii si aplicarea acesteia prin metode de predare inovatoare. Programul cursului a inclus module cum ar fi: “Cat de creativi suntem?” ( punctul de plecare ), “Masurarea creativitatii” , “Creativitate si invatare - un proces pe tot parcursul vietii”, “Gandirea in afara cutiei” sau “Thinking outside the box”( tehnici de creativitate ), “Dramatizare pentru invatare și creativitate”; “Pe marginea fictiunii şi realitătii”, “Modelele mentale și creierul”, “Clasa Creativa” (instrumente pentru elevi ), “Generarea de idei, medii de invatare creative”, “Stiinta experimentala in sali de clasa”, “Conceptul inteligentelor multiple”, “Oportunitatile de colaborare europeana” si “Cum sa dezvoltam creativitatea intorsi acasa?”.

Acest curs mi-a dezvoltat abilitatile personale de creativitate, spontaneitate și flexibilitate, abilitati necesare in organizarea unor activitati educative atractive. M-a ajutat sa constientizez propriile modele mentale si necesitatea renunatarii la acestea. Mi-a oferit informații teoretice si practice cu privire la noile cercetări legate de procesul de creativitate, de stilurile de invatare si de preferintele individuale ale fiecarei persoane implicate in actul invatarii. Am descoperit cum sa organizez un cadru de invatare favorabil pentru cresterea potentialului creativ si intelectual al fiecarui copil in parte (spatiu placut, resurse materiale diversificate, oferirea timpului, oferirea feed-back-ului pozitiv, permiterea greselilor, permiterea discutiilor de grup, etc.).

Una dintre tehnicile de predare inovatoare, care m-a inspirat cel mai mult de la acest curs, a fost dramatizarea.

Aceasta metoda este o forma de invatare activa, ludica, capabila sa faciliteze accesul tuturor elevilor la informatiile predate sau in curs de predare. De asemenea, toti elevii au ocazia sa participe la procesul de invatare “aici si acum”, sa-si foloseasca resursele individuale de care dispun in realizarea dramatizarii, sa insuseasca cunostintele in maniera holista si sa obtina o crestere a rezultatelor prin adoptarea acestei metode.

Mai mult decat atat, acest curs mi-a permis schimbul inter-cultural de experienta si de bune practici, precum si imbunatatirea competentelor de scriere, citire si vorbire a limbii engleze.

Irofte Liliana, profesor itinerant, Centrul Scolar pentru Educatie Incluziva “Alexandru .Rosca”, Piatra-Neamt.


O experienta altfel

A fi profesor in Romania, pe langa a te confrunta cu birocratia, salariul mic sau bugetul insuficient al Ministerului in ultimul timp inseamna si a avea oportunitatea de a calatori de a invata cum sa faci din meseria ta o pasiune pentru elevii tai dar si a regasi bucuria predarii prin programul european Comenius. Poate suna banal sau supraestimat insa pentru mine Comenius a insemnat o experienta completa, perfectionare, vizite de documentare, schimb de idei si conceptii, multiculturalitate. Toate acestea gratie profesiei mele, gratie unui loc de munca si a unei pasiuni, care de multe ori nu vedeam unde poate duce, limba spaniola.

O saptamana in capitala Spaniei nu am simtit presiunea birocratie, nu am simtit oboseala muncii, desi am respectat un program de opt ore in cadrul unui curs solicitant care nu permitea nimanui sa fie inactiv. O saptamana, nu m-am simtit mai prejos fata de colegii europeni fiind si noi romanii la fel de capabili ca si ei. Toti eram egali, toti aveam de impartasit la fel de mult din experienta noastra fara a ne mai simti discriminati salarial, toti beneficiind de acelasi buget si aceleasi sanse de a fi acolo.

In Madrid, la scoala, am invatat sa ma bucur de profesia mea, am invatat sa ma joc constructiv, sa inteleg ca materia mea nu inseamna doar teme, reguli gramaticale, vocabular si note in catalog ci reprezinta si pasiunea pe care o transmiti copiilor pe care uneori din cauza altor probleme colaterale o poti pierde. Am invatat ca se poate recastiga si ca, de asemenea, sunt nenumarate modalitatile de a o transmite. Am scris si rescris acest articol de nenumarate ori gandindu-ma pe ce as putea insista: pe vizitele de documentare, pe programul si continutul cursului sau pe ceea ce consider eu ca a adus acest curs in viata mea profesionala. Decizia finala a fost acest ultim aspect pentru ca mi se pare a fi universal, se poate mula pe un profesor de matematica la fel de bine ca pe unul de istorie. Comenius te poate scoate din rutina predarii oferind o noua perspectiva asupra materiei tale, de cele mai multe ori din punctul de vedere al elevului, dar si posibilitatea de a-ti deschide orizontul cunoscand conceptiile de viata si optiunile profesionale ale altor colegi europeni. Precum am spus o experienta completa in care merita sa intrii absolut deschis si fara frica.

Roxana Tanase, LICEUL TEHNOLOGIC DOAMNA CHIAJNA


1

Cursuri PLUS de scriere de proiecte

ANPCDEFP, prin programul Tineret in Actiune, a pilotat un nou curs de formare pe scriere de proiecte, de data aceasta axandu-se pe viitoarele proiecte de tineret ce vor putea fi finantate prin noul program european de educatie, formare, tineret si sport, Erasmus+. Pilotarea acestui curs a dovedit necesitatea si utilitatea sa, astfel incat in prezent se deruleaza mai multe cursuri la nivel national, organizate de catre reteaua de formatori a programului Tineret in Actiune.

Cursul se adreseaza atat celor care au derulat proiecte TiA, cat si celor interesati de proiectele europene de tineret, care, insa, nu au avut astfel de proiecte finantate prin Tineret in Actiune. Cursurile se adreseaza reprezentantilor ONG-urilor si institutiilor publice care lucreaza cu tinerii. Participantii vor intelege, ca urmare a cursului, care este cadrul unui proiect european de tineret Erasmus+, vor putea sa elaboreze, planifice si scrie proiecte de tineret Erasmus+ si vor putea utiliza cadrul nonformal de invatare specific proiectelor de tineret. In cadrul cursurilor se folosesc documente-propunere, care contin informatii publice si care cel mai probabil se vor regasi in programul Erasmus+. Variantele oficiale vor fi disponibile in momentul publicarii deciziei de catre Comisia Europeana.

Interesat de proiecte europene de tineret? Nu mai sta si cauta cursul PLUS la care sa te inscrii. Toate cursurile sunt publicate pe lista de evenimente de pe www.tinact.ro, la adresa http://www.tinact.ro/lista-evenimentelor.


Invata si da mai departe - inscrie-te la eveniment!

24 de proiecte vii vazute prin ochii celor care le-au trait si 12 spatii de experimentare activa prin intermediul unor metode vii te asteapta in perioada 5-6 decembrie la evenimentul Invata si da mai departe (eveniment de valorizare a proiectelor finantate prin programele Invatare pe Tot Parcursul Vietii si Tineret in Actiune).

Doua zile in care stai de vorba cu oameni care iti vor spune povestea din spatele proiectului pe care l-au trait si ce a "miscat" aceasta in ei. 24 de povesti umane din care vom afla in ce tari au fost, ce oameni si prejudecati au intalnit, care sunt "lectiile" invatate nu numai ca profesionisti, dar si ca oameni si cum le-a schimbat modul de a privi lucrurile. Povesti pe care, de ce nu, poti sa le traiesti si tu!

Doua zile in care nu vom vorbi, ci vom trai ce inseamna un proiect Comenius, Erasmus, Grundtvig, Leonardo da Vinci sau Tineret in Actiune. Iar la final, poate, vom vedea ca nu sunt atat de diferite unele de altele si pot "coexista pasnic", in noul program Erasmus+.

Daca esti reprezentant al unei organizatii de tineret, te poti inscrie sa participi la acest eveniment pana pe 20 noiembrie. Sunt disponibile 30 de locuri. Detalii despre inscriere gasiti aici: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/1070. Iar daca vrei sa propui si o metoda de invatare care sa se transforme intr-un atelier in cadrul evenimentului, da-o mai departe si propune-o pana pe 20 noiembrie, urmand pasii descrisi aici: http://www.anpcdefp.ro/noutate.php?id=80



598 de proiecte depuse spre finantare la 1 octombrie

Ultimul termen limita din cadrul programului Tineret in Actiune 2007-2013 a venit cu 598 de idei de proiecte: 176 de schimburi de tineri, 235 de initiative, 15 proiecte de democratie participativa, 66 de proiecte SEV, 86 de proiecte de formare si retele si 20 de proiecte de intalniri ale tinerilor si responsabililor de politici de tineret. Iar 2013 inseamna un nou record: 1674 de proiecte depuse spre finantare, la cele 3 termene limita.


"Eye Opener", Italia

In perioada 28 ianurarie - 2 februarie 2014 are loc in Italia cursul international de formare pentru schimburi de tineri "Eye Opener". Scopul cursului este incurajarea persoanelor fara experienta in proiecte de schimburi de tineri si stimularea tinerilor pentru a participa activ la toate activitatile derulate pe perioada proiectului. De aceea, participarea la acest curs se face in perechi formate din tineri (16-17 ani) si persoane cu experienta in lucrul cu tinerii (lucratori/lideri de tineret).
Data limita de inscriere: 6 decembrie.
Detalii: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/1074


APPETISER, Germania

In perioada 3-7 februarie 2014 are loc in Germania cursul APPETISER de initiere in Erasmus+/Tineret in Actiune. Principalul scop al acestui curs: oferirea unei prime experiente pozitive internationale tinerilor pentru a-i motiva si a-i incuraja sa participe si sa se implice activ in proiecte finantate prin programul Erasmus+/Tineret in Actiune.
Data limita de inscriere: 24 noiembrie (online), 25 noiembrie (data postei).
Detalii: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/1011


 "SOHO - EVS Support People", UK

In perioada 19-23 februarie are loc la Belfast cursul de formare SEV SoHo. Scopul cursului: sa imbunatateasca calitatea proiectelor SEV prin dezvoltarea competentelor esentiale ale persoanelor suport (mentori, coordonatori SEV).
Cursul ofera si informatii actualizate despre oportunitatile in cadrul noului program Erasmus+ incepand din 2014.
Data limita de inscriere: 24 noiembrie (online), 25 noiembrie (data postei).
Detalii: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/1013


“European Citizenship in Youth Work”, Spania

In perioada 24 februarie-2 martie are loc in Spania cursul dedicat cetateniei europene in lucrul cu tinerii. Scop principal: cursul isi propune sa dezvolte cetatenia europeana critica si democratica si sa sprijine lucratorii de tineret in dezvoltarea si implementarea proiectelor de tineret pe tema cetateniei europene.
Data limita de inscriere: 24 noiembrie (online), 25 noiembrie (data postei).
Detalii: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/1014


1

Pasaportul Lingvistic Europass (PLE) – auto-evaluarea competentelor lingvistice

Ce este Pasaportul Lingvistic Europass?
PLE este un instrument util pentru auto-evaluarea clara si precisa a competentelor lingvistice; se completeaza de fiecare persoana in parte in functie de nevoile specifice identificate si este gratuit.
Care sunt avantajele utilizarii documentului?

  • permite o auto-evaluare precisa a nivelului de cunoastere a unei limbi straine cu ajutorul grilei standard pe sase niveluri care face parte din Cadrul european comun de referinta pentru limbi straine;
  • sprijina utilizatorii, prin intermediul interfetei online de completare, prin furnizarea de exemple si indicatii practice despre lucrurile care trebuie completate in fiecare sectiune;
  • permite ajustarea permanenta, datorita formatului flexibil, pentru a fi utilizat in functie de nevoile specifice identificate (toate campurile sunt optionale; campurile necompletate nu sunt afisate in documentul final);
  • sprijina utilizatorii, datorita formatului flexibil, in a-si prezenta competentele lingvistice acumulate si in contexte non-formale;
  • datele completate nu sunt salvate pe serverele Europass, ci se recomanda salvarea lor pe calculatorul propriu sau trimiterea prin email.

Noutati
La finele anului 2013 va fi lansata o interfata de completare a Pasaportului Lingvistic Europass modificata, insotita si de un format imbunatatit al documentului.
Unde pot fi consultate informatii suplimentare?
Portalul European Europass
Portalul Comisiei Europene referitor la limbi straine
Portalul european referitor la limbi straine

Daca v-am starnit interesul, va asteptam si pe site-ul Centrului National Europass din Romania.


Publicatiile realizate in cadrul retelei europene Eurydice reprezinta o foarte buna sursa de documentare – prin furnizarea de informatii clare, concise, actualizate si bine documentate – pentru toti actorii implicati in proiecte europene.


Eurypedia
(Enciclopedia europeana referitoare la sistemele de educatie nationale)

Eurypedia_Visuel_FINAL_4.jpgEurypedia este o enciclopedie online plurilingva care are scopul de a prezenta cat mai precis imaginea sistemelor de educatie din intreaga Europa. Gestionata de catre reteaua Eurydice si actualizata in mod regulat de catre experti in educatie si ministere nationale din intreaga Europa, permite accesul la peste 5000 de articole referitoare la organizarea sistemelor de educatie si a celor mai recente reforme.
Daca doriti sa intelegeti un anumit sistem de educatie sau daca doriti sa analizati o problema privind educatia la nivel european, Eurypedia va furnizeaza cele mai detaliate informatii despre 38 de sisteme scolare si universitare din 33 de tari europene.
Cautarea informatiei poate sa fie realizata in functie de tema, in functie de tara sau pe baza de instrument (Glosar, Legislatie, Bibliografie, Institutii relevante).
In Eurypedia, informatia este stucturata in 14 capitole: Prezentare generala; Context si tendinte politice, sociale si economice; Organizare si guvernare; Finantarea in educatie; Educatie si asistenta pentru copii de varste mici (educatia timpurie); Invatamantul primar; Invatamantul secundar si post-secundar non-tertiar; Invatamantul superior; Educatia si formarea profesionala a adultilor; Cadrele didactice si alte categorii de personal didactic; Personalul de conducere si alte categorii de personal didactic; Asigurarea calitatii; Sprijin si orientare educationala; Mobilitate si internationalizare; Reforme in derulare si evolutii in materie de politici (n.n. informatiile din acest capitol se actualizeaza de doua ori pe an, in lunile martie si octombrie).

Referinte Web:
https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/mwikis/eurydice/index.php?title=Home


Eurydice News
(Newsletter)

Agentia Executiva pentru Educatie, Audiovizual si Cultura (EACEA) care coordoneaza si administreaza reteaua Eurydice a lansat in septembrie un nou produs, o revista electronica care se doreste sa aiba 3 aparitii pe an. Prin acest newsletter, persoanele interesate vor fi informate periodic cu privire la publicatiile Eurydice si vor putea accesa articole pe diverse teme din lumea invatamantului european.

Referinte Web:
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/newsletter/september-2013/index.html

 .... si multe alte titluri interesante.....

Toate publicatiile pot sa fie accesate si descarcate gratuit, de pe urmatoarele adrese:
http://www.llp-ro.ro
http://www.eurydice.org
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/index_en.php


1
2
... te informeaza:

Stagii de formare la Consiliul Europei

Consiliul Europei ofera doua sesiuni de stagii de formare in fiecare an, cu o durata de minimum 8 saptamani si maximum 5 luni. Stagiile se desfasoara in martie/iulie, septembrie/ianuarie. Data de incepere a fiecarui stagiu este stabilita de Directia de Resurse Umane. 

Stagiarii efectueaza cercetari, pregatesc proiecte de raport si studii pentru intalnirile expertilor si redacteaza minutele. Ei pot, de asemenea, acorda asistenta in activitatile curente. Stagiarii vor avea sansa - mai ales prin intermediul cursului de prezentare sustinut special pentru ei - sa cunoasca structurile Consiliului, activitatile si procedurile de cooperare internationala, inclusiv implementarea Conventiei Europene a Drepturilor Omului. Ei vor avea, de asemenea, ocazia de a participa la prelegerile tinute in Consiliu despre activitatile sale, sesiunile Parlamentului Consiliului Europei si ale Parlamentului European si la alte intalniri ce se vor desfasura in cursul sederii lor la Strasbourg.

De regula, stagiile nu sunt platiti. Cheltuielile de calatorie si cazare, precum si cheltuielile de subzistenta sunt suportate de catre stagiar. Urmatorul stagiu de practica se va derula intre 17 martie – 31 iulie 2014.

Date limita pentru inscriere este: 29 noiembrie 2013

Mai multe informatii se gasesc pe site-ul Eurodesk:
http://www.eurodesk.ro/program.php?progid=EU0010000091

Your Europe, Your Say 2013 - Implica-te azi!

Comitetul Economic si Social European (CESE) organizeaza pentru a treia oara "Your Europe, Your Say", o simulare a sesiunii plenare a CESE care ofera elevilor de liceu din cele 28 de state membre ale UE ocazia de a vedea cum decurge procesul de luare a deciziilor pe un anumit subiect.

Exercitiul de simulare se va derula in doua etape:
- inscrierea, selectia si pregatirea in clasa, si
- participarea in atelierul de la Bruxelles.

 

Pentru a candida, o scoala trebuie:
- sa fie situata intr-un stat membru al UE;
- sa fie recunoscuta de catre autoritatile din domeniul educatiei dintr-unul sau mai multe state membre;
- sa aiba un computer (care poate deschide si tipari fisiere PDF), cu acces la internet si e-mail;
- sa selecteze un profesor si trei elevi in penultimul an de liceu (16 ani) care se pot exprima in engleza sau franceza;
- sa discute pe subiectul ales pentru exercitiul de simulare in clasa inainte de a veni la Bruxelles;
- sa gazduiasca un membru CESE pentru o sesiune de informare cu privire la UE si Comitet intre 13 ianuarie si 28 februarie 2014 (cheltuielile de calatorie ale membrului CESE vor fi asigurate de Comitet).

Data limita pentru inscrierea scolilor: 30 noiembrie 2013

Mai multe informatii se gasesc pe site-ul Eurodesk:
http://www.eurodesk.ro/program.php?progid=EU0010000441

Concursul european pentru inovare sociala - editia a II-a

Stii cum s-ar putea reduce somajul? Crezi ca ai putea imbunatati conditiile de munca ale persoanelor nevoite sa accepte locuri de munca prost platite - pe motiv de sex, varsta, statut social sau handicap? Stii cum am putea spori sansele pentru cele 27 de milioane de europeni care in prezent nu au un loc de munca? Daca da, acest concurs este facut pentru tine!

Concursul, lansat in memoria lui Diogo Vasconcelos, ii invita pe cetatenii europeni sa vina cu solutii noi pentru a diminua rata somajului si pentru a reduce la minimum efectele sale corozive asupra economiei si societatii noastre, atat in prezent, cat si in viitor. Inovarea sociala nu este doar un obiectiv catre care tindem, ci este o necesitate.

Nu conteaza daca ideile tale nu au avut ecou pana acum. Comisia Europeana te poate ajuta sa iti materializezi proiectul in cadrul Academiei de inovare sociala. Fiecare din cele trei proiecte castigatoare va primi finantare in valoare de 30 000 de euro.

Data limita pentru inscriere este: 11 decembrie 2013, ora 12:00 (amiaza, CET)

Mai multe informatii despre concurs si conditiile de participare se gasesc pe pagina concursului: http://ec.europa.eu/enterprise/policies/innovation/policy/social-innovation/competition/index_ro.htm

Tabara internationala de tineret Millennium 2014

Tabara internationala de tineret Millennium este un program gratuit adresat tinerilor din lumea intreaga interesati de matematica, stiintele naturii, tehnologia informatiilor si alte stiinte. Programul include prelegeri, ateliere de lucru, vizite in companii si universitati si activitati sociale si recreative.

Toate cheltuielile (calatorie, cazare, masa, activitatile educationale) sunt acoperite de organizatori. Tabara va avea loc in vara 2014 in Helsinki, Finlanda.

Tabara se adreseaza tinerilor nascuti intre 1995 si 1998, interesati de matematica, stiintele naturii, tehnologia informatiilor si alte stiinte. Candidatii trebuie sa cunoasca foarte bine limba engleza, limba de lucru a taberei.

Data limita pentru inscriere este: 15 decembrie 2013

Mai multe informatii se gasesc pe site-ul Eurodesk:
http://www.eurodesk.ro/program.php?progid=EU0010000476

danceWEB - Program european de burse pentru dans contemporan

Programul de burse danceWEB ofera unui numar de aproape 65 de tineri dansatori si coregrafi profesionisti in principal din Europa, dar si din tarile non-europene, posibilitatea de a participa intr-un program multinational de formare intensiva Programul se deruleaza sub forma unei rezidente de 5 saptamani, in fiecare an in Viena, din iulie si pana in august, in cadrul Festivalului international de dans ImPulsTanz.

Data limita pentru inscriere este: 15 decembrie 2013

Mai multe informatii despre program si conditiile de inscriere se gasesc pe site-ul Eurodesk:
http://www.eurodesk.ro/program.php?progid=EU0010000302

Concursul national “Impreuna facem Internetul mai bun!”

Salvati Copiii Romania, coordonatorul national al programului Sigur.info, lanseaza concursul national pentru copii, parinti si profesori cu tema "Impreuna facem Internetul mai bun!". Competitia doreste sa ii determine pe copii, ajutati de parinti si profesori, sa identifice modalitati inovatoare, dar usor de implementat, prin care Internetul sa devina un loc mai bun pentru toti utilizatorii mediului virtual.

Competitia se adreseaza copiilor si adolescentilor cu varste intre 6 si 18 ani incadrati in doua grupe de varsta: 6-11 ani si 12-18 ani, care vor participa in echipe coordonate de un profesor sau parinte. Sub indrumarea acestora, copiii pot inscrie in concurs proiecte multimedia (prezentari power point, colaje fotografice, desene, videoclipuri etc.) in care vor ilustra contributii care pot face Internetul un spatiu mai bun si mai sigur si modul in care aceasta ar putea fi promovate in randul copiilor si adultilor. Competitia este deschisa atat scolilor, cluburilor de tineret, cat si copiilor si profesorilor in mod individual.

Data limita pentru transmiterea proiectelor este: 10 ianuarie 2014

Regulamentul complet al concursului poate fi consultat la adresa:
http://www.sid2014.sigur.info

Echipele castigatoare vor fi anuntate in cadrul Galei Sigurantei pe Internet din data de 11 februarie 2014 in Bucuresti.

Premiul Charlemagne pentru tinerii europeni 2014

Esti tanar european si ai idei pentru a transforma Europa intr-o comunitate integrata? Scrie un proiect si inscrie-l la concursul "Premiul Charlemagne pentru tinerii europeni"!

"Premiul Charlemagne pentru tinerii europeni" doreste sa incurajeze atat dezvoltarea unei constiinte europene in randul tinerilor, cat si participarea acestora la proiectul de integrare europeana. Premiul este acordat acelor proiecte realizate de tineri care promoveaza buna intelegere si dezvoltarea unui simt comun al identitatii europene si care dau exemple practice de europeni care traiesc impreuna ca o comunitate.
"Premiul Charlemagne pentru tinerii europeni" este decernat anual de Parlamentul European impreuna cu Fundatia pentru Premiul International Charlemagne din Aachen.

Premiul pentru cel mai bun proiect este in valoare de 5.000 Euro, premiul doi de 3.000 Euro, iar premiul trei de 2.000 Euro.

Data limita pentru trimiterea proiectelor este: 20 ianuarie 2014

Mai multe informatii desppre concurs se gasesc pe site-ul Eurodesk:
http://www.eurodesk.ro/program.php?progid=EU0010000386

Pentru informatii despre multe alte oportunitati europene, va recomandam sa vizitati site-ul Eurodesk sau sa va inscrieti pe grupul nostru de informare, eurodesk_info.

Primiti acest mesaj deoarece sunteti abonat(a) la AvertiMAIL - buletinul informativ lunar al Agentiei Nationale pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale.

Va rugam sa utilizati urmatoarele modalitati de abonare:
     - daca doriti sa va abonati cu o adresa de yahoo, folositi http://groups.yahoo.com/group/avertimail_anpcdefp/
     - pentru orice alte tipuri de adrese de mail, folositi formularul existent pe http://www.anpcdefp.ro/avertimail.php

Daca aveti proiecte interesante si doriti sa publicati in Avertimail articole despre acestea, daca aveti sugestii si comentarii sau daca doriti doar sa ne scrieti, va rugam sa folositi adresa feedback.avertimail@anpcdefp.ro

Daca doriti sa nu mai primiti aceasta publicatie, va rugam sa trimiteti un mesaj cu subiectul Dezabonare la adresa unregistered@anpcdefp.ro