Am invatat si am dat mai departe Joi, 5 decembrie, ora 12.00, Biblioteca Nationala a Romaniei – un spatiu frumos, care invita la invatare. 250 de scaune albastre in atrium. Scena amenajata pentru sesiunea de plen de dupa-amiaza. Mesele pentru inregistrarea participantilor pregatite la intrare. Bannerul mare cu Erasmus+ la locul lui, sus, la etaj. 12 spatii amenajate pentru prezentarile celor 24 de proiecte, imediat in dreapta spatiului de plen. Forfota organizatorica si retusuri de ultim moment. Inca 30 de minute pana la ora la care incepe inregistrarea participantilor. Emotii si nerabdare. Sunt asteptate peste 200 de persoane: inspectori, profesori, reprezentanti de ONG-uri si de la Casele Corpului Didactic, formatori Tineret in Actiune, castigatori ai concursului “Povesti in miscare” - din nou, principiul “pay it forward” a fost cel care ne-a ghidat, astfel incat o parte dintre invitati au putut, la randul lor, invita persoane interesate de invatare si oportunitati europene. Un eveniment de valorizare si sinergie, cu numele “Invata si da mai departe”. Aceasta era atmosfera inaintea inceperii evenimentului “Invata si da mai departe”, organizat de ANPCDEFP pe 5 si 6 decembrie la Biblioteca Nationala a Romaniei, cu scopul de a da mai departe povesti din proiectele finantate prin programele Invatare pe tot parcursul vietii si Tineret in Actiune, metode de invatare, povesti de mobilitate europeana (si nu numai), idei de proiecte si planuri pentru noul program european Erasmus+. Si a inceput. Invitatii au sosit, scaunele s-au ocupat, spatiul a prins viata. La cateva minute dupa cuvintele de bun-venit, participantii ridicau mainile sus, in aer, asa cum se poate vedea in imagine. De ce? Un simplu exercitiu care sa ii pregateasca sa prinda ideile din cadrul evenimentului. Asta s-a intamplat chiar din primele ore ale evenimentului, cand participantii au trecut printr-un traseu format din 8 proiecte reprezentand programele Invatare pe tot parcursul vietii si Tineret in Actiune – proiecte care merita sa fie spuse mai departe si care reflecta temele cetateniei europene si incluziunii sociale. In total, 3 trasee si 24 de proiecte. Pentru a intra in atmosfera unui astfel de traseu, ne pot ajuta doua scurte testimoniale: “Acest proiect a fost ca o gura de aer proaspat pentru benenficiarii sai – tineri din centre sociale aflate in Bucuresti. Proiectul le-a indicat noi modalitati de a fi si de a se comporta; le-a deschis portile catre o lume socio-culturala variata si bogata. Prin faptul ca au participat la activitatile proiectului, tinerii s-au responsabilizat si au devenit mai uniti intre ei. Proiectul a pus de asemenea bazele Asociatiei S.E.G.M.E.N.T, la data derularii sale organizatia fiind doar un grup informal.“ - Marcu Silviu, Coordonator Proiect Tineret in Actiune. „Proiectul Migrations: intégration par l’éducation s-a dovedit a fi unul din acele lucruri ce odata demarate isi construiesc o viata independenta, ajung sa functioneze de la sine. Ori asta se petrece tocmai cu lectiile, cu experientele de viata, cu prieteniile care continua sa existe inca mult dupa ce, poate chiar secunda trairii lor, s-a consumat. Ne-am incapatanat sa pastram asta, inghesuind fiecare amintire, discutie, intalnire in bagaje. Aveam nevoie de ele acasa, pentru ca schimbul continua, chiar si dupa ultimul ramas-bun!”- Simona Mihaela Sentes, eleva la Liceul Teoretic „Ion Luca” Vatra Dornei, participanta in proiect Comenius. Iar pentru un tablou complet al celor 24 de proiecte de dat mai departe, dati click aici. Dupa 8 astfel de povesti, participantii au impartasit din propriile experiente cu privire la programele europene si au tras impreuna concluzii cu privire la povestile impartasite de reprezentantii proiectelor de succes – ce au invatat si ce pot da mai departe; ce i-a impresionat si ce ii motiveaza. Si cu aceste lucruri impartasite, pauza a dat loc altor discutii inainte de Gala Mobilitatii – ultima parte a zilei in care au fost premiate “povestile in miscare” inscrise in competitia cu acelasi nume. Discutiile si energia atelierelor au fost inlocuite de o atmosfera de Gala, moment deschis de catre invitatii serii: Remus Pricopie , Ministrul Educatiei; Vasilica Duminica, secretar de stat in cadrul Ministerului Educatiei Nationale; Augustin Ioan, subsecretar de stat in cadrul Ministerului Tineretului si Sportului; Iulia Deutsch, sef al Reprezentantei Comisiei Europene in Romania. Alaturi de acesti invitati a luat cuvantul si Monica Calota, directorul ANPCDEFP, pentru a sublinia trecerea catre viitorul program european, Erasmus+. Si pentru a simti si din emotiile castigatorilor si din povestile experimentate de ei, tot un tesimonial poate sa ajute cel mai bine: “...V-ati bucurat vreodata ca weekend-ul se termina si ca in ziua urmatoare mergeti „la munca”? Ei bine, eu abia asteptam sa plec la scoala – zambeam cand ma gandeam: oare astazi ce o sa mai fac? Ce aventuri o sa mai traiesc? Si astfel cele 16 ore alocate saptamanal stagiului s-au transformat in peste 24 de ore pe saptamana...” – Melinte Cecilia, castigatoarea categoriei Asistenti Comenius, care a avut un stagiu de 30 de saptamani in Belgia Flamanda. Cu bucuria castigatorilor si muzica celor de la Jazzapella s-a incheiat prima zi a evenimentului... |
Vineri, 6 decembrie, ora 9, atriumul Bibliotecii Nationale. Deja, spatiul parea familiar. Dimineata a inceput cu interventia Magdei Balica, de la Institutul de Stiinte ale Educatiei. Cum raspunzi cu adevarat nevoilor din educatie? Ce inseamna inovatia in educatie? si... Cum poti face un elefant sa zboare? Cateva din punctele prezentarii care au animat dimineata si au facut trecerea catre urmatorul moment de impartasire, cel in care participantii, in cadrul a doua sesiuni de cate o ora si jumatate, au putut experimenta 2 din cele 14 metode de invatare prezentate in cadrul evenimentului: constructori vs. demolatori, teatru forum, harti mentale, incident critic si tehnica scenariilor, biblioteca vie, animatie socio-educativa, lucrul cu deficientii de vedere, in pielea celuilalt, photovoice, cafeneaua ideilor, palariile ganditoare, expozitia vie, arta povestirii si transcend. Despre toate gasiti cateva detalii aici. Odata incheiat si acest moment al evenimentului, inainte de final a avut loc o ultima sesiune de impartasire si networking. Cea in care participantii, impartiti in grupuri de cate sase si reprezentand sectoare diferite ale educatiei, au putut concepe idei de proiecte trans-sectoriale. Respect. Inovatie. Alternativa. Integrare. Brainstorming. Succes. Nonformal. Sansa. Solidaritate. Reusita. Dinamism. Perspective. Viitor. Acestea sunt doar cateva din cuvintele cu care s-a incheiat evenimentul. Ce reprezentau aceste cuvinte? Fiecare cuvant reflecta ideea unui proiect gandit impreuna. Si daca la inceput participantii ridicau mainile in aer, pentru a prinde idei, la final tineau in mana cadouri imaginare, pe care apoi, cu bratele larg deschise, sa le dea mai departe in comunitatile lor. Pentru mai multe fotografii de la eveniment click aici si aici |
Gala "Povesti in miscare" |
|
Premiul III: “Am avut eu alte principii calauzitoare cand am scris formularul? Premiul II: “Sunt un profesor democrat, care a invatat sa spuna elevilor sai „mi-ar placea sa faci..., as fi incantata daca ai retine..., m-as bucura daca m-ai ajuta..., m-ati ajuta mult, daca n-ati mai vorbi deodata, in loc de faceti!, atentie!, liniste!, trebuie!. Metode traditionale de predare precum demonstratia si explicatia au fost inlocuite de brainstorming, conversatie sau lucrul cu calculatorul.” Premiul I: “Golul in stomac la decolare imi trezea amintirea senzatiei din copilarie pe care o aveam sarind de pe dulap de-a rostogolul pe patul cu arcuri. |
|
Premiul III Iencus Bianca Florina- „... Mi-a fost greu, dar nu puteam abandona marea competitie la care m-am angajat de buna voie. Am invatat multe: sa am grija de mine, sa ma autogospodaresc, sa lucrez in echipa, sa-mi apreciez parintii si, mai ales, efortul pe care il fac parintii mei la serviciu.” Premiul II Stoica Stefan Premiul I Bodnar Vasile Alexandru - Colegiul Tehnic "Valeriu Braniste" - Lugoj, jud. Timis „Stiu ca pentru aceasta mobilitate am pus 110% din mine si cred ca este un succes(......)daca era de spus fata in fata, puteam sa va fac sa simtiti mai puternic cat de mult m-a influentat aceasta experienta, sa-mi fi vazut fericirea de pe fata cand va povesteam, dar totusi, nu se stie niciodata.” |
|
Premiul III: “Nichita Stanescu avea o vorba bazata pe teoria relativitatii: ”Noi insine suntem suma intalnirilor din viata noastra, iar lucrurile nu sunt deloc intamplatoare”. Privesc printre gramada de fotografii, suveniruri, citesc ravasele lasate pe email de la prietenii mei noi si nu imi vine sa cred ca in urma cu 10 luni nimic nu parea atat de promitator.” Premiul II: “Acest studiu activ-interactiv de trei luni al italienei a reprezentat mai mult decat un curs intens de 4 ani de italiana avansata. Premiul I: “Stagiul de studii Erasmus se aseamana incredibil de bine cu calatoria initierii din basme, doar ca lupta cu zmeii este mai degraba o lupta cu tine insuti.... "Non, je regrette rien"… “ |
|
Premiul III Selaru Luciana Maria „....Ora de matematica la clasa a 7-a. Astazi invatam formulele ariilor si volumelor. Acest stagiu a fost o experienta de viata pentru mine, am primit mult mai mult decat am dat. Am pornit la drum nestiind ce ma va astepta, cu emotii si sperand sa fac fata si m-am intors cu un bagaj mare de cunostinte, prieteni si dorinta de a fi un altfel de om, de a nu lasa vechiul sa fie prin obligatie absolutul si neaparat singura metoda sau maniera de a fi profesor.” Premiul II Popa Angela „....acum pot sarbatori toate provocarile, temerile, reusitele, dar mai ales oamenii frumosi pe care i-am intalnit in timpul stagiului. Premiul I Melinte Cecilia „.......V-ati bucurat vreodata ca weekend-ul se termina si ca in ziua urmatoare mergeti „la munca”? Ei bine, eu abia asteptam sa plec la scoala – zambeam cand ma gandeam: oare astazi ce o sa mai fac? Ce aventuri o sa mai traiesc? si astfel cele 16 ore alocate saptamanal stagiului s-au transformat in peste 24 de ore pe saptamana... |
|
Premiul III Numele: Mihalescu Maria –Malina „Saptamana petrecuta acolo a fost, fara indoiala, cea mai frumoasa experienta pe care am trait-o pana acum. Premiul II Numele: Ion Rares „Aceasta experienta m-a marcat, avem multe de invatat de la acest popor. Dupa aceasta experienta sunt mai bun, mai darnic, mai amabil si schimbat oricum, dar in mai bine.” Premiul I Numele: Dragos-Gabriel Balanici „Experienta prilejuita de mobilitatea Comenius a fost una in care mi-am lasat cel putin un fragment al sufletului meu, si cei din jur au simtit acest fapt. Nu cred ca se pot compara doua experiente de acest gen … |
|
Premiul III: “Ajunsa in Ghana, in comunitatea din jungla tropicala de langa lacul Volta, am descoperit valorile umane pure nealterate de binefacerile umane. Am impartit timp de o luna locuinta cu paianjeni, scorpioni si serpi iar in curte zilnic ma asteptau zeci de copii pentru o bomboana. Cateva ore, de lucru cu copiii intr-o zona inconjurata de garduri din sarma ghimpata, m-au pus pe ganduri, cum as putea darama garduri. Educatia non-formala si voluntariatul sunt doua instrumente benefice pentru acest lucru, impreuna cu alti tineri am reusit sa daramam bariere de netrecut.” Premiul II: “Prima scoala la care am lucrat. Zahra. Primul meu contact cu copii cu nevoi speciale. Primul soc, primul fior. Prima trauma. Din acel moment, viata mea a devenit alta. Fiecare ploaie rece, esec, zgomot in miez de noapte, gust amarui din mancarea gatita in fuga, fiecare gandac gasit in baie, toate; toate erau minunate!” Premiul I: “Necunoscutul are bunul obicei de a trezi un mix de teama si de entuziasm pe care fiecare detaliu marunt il agita apoi si mai tare. E acel moment in care realizezi ca rucsacul te trage tare pe spate si ca ai un sentiment clar si puternic al propriei persoane si al motivelor pentru care iti asumi aventura care va urma. Pentru urmatoarele 9 luni urma sa lucrez intr-un centru de zi pentru tinerii defavorizati din orasul Sopot. |
|
Premiul III: “Zilele petrecute in Kayseri vor ramane mereu in randul celor mai frumoase amintiri datorita oamenilor si activitatilor desfasurate. Bucuria simtita atunci o retraiesc de fiecare data cand ma gandesc la aceasta experienta unica care m-a facut sa realizez ca desi Pamantul este mare cu populatie diversa avem totusi multe lucruri in comun iar prieteni poti gasi oriunde trebuie doar sa iti doresti.” Premiul II: “Am convingerea ca formarea personala este extrem de importanta, dar numai cu conditia ca rezultatele sa fie impartite cu comunitatea. Premiul I: “Am avut atat in timpul schimbului cat si dupa aceea, senzatia ca pot face o diferenta, ca asa cum mie mi-au fost oferite sanse de invatare si dezvoltare personala inclusiv mobilitati de acest gen, eu fac acum acelasi lucru cu cei din jur. Stiu cum a inceput acest schimb de tineri, din povesti care s-au cladit in ultimii trei ani: ca punctul initial a fost undeva in Finlanda; ca ideea a aparut la Cluj in Romania; ca proiectul a fost scris pe online, pe skype și mail, prin Romania, Olanda, Grecia; ca sfarsitul nu a fost in Almelo, Olanda, ci in fiecare din tarile participante prin campaniile PR care se desfasoara chiar in aceste zile in tarile partenere!” |
|
Premiul III: Orban Iuliu Liceul Teoretic ”Nicolae Jiga” Tinca, Bihor Mobilitate: Cipru, Agros “In seara zilei de 31 august avionul a aterizat in Larnaca, Cipru. Am ramas fascinat de multele autostrazi de pe micuta insula, care se intersectau si se suprapuneau de nenumarate ori. A inceput cursul. 23 de oameni din diferite colturi ale Europei. Experienta din Cipru m-a motivat sa demarez un proiect educational de teatru pentru elevi si organizarea unui simpozion international, cu participarea prietenilor mei din celelalte tari, in special Spania si Portugalia si a multor scoli si asociatii din tara.” Premiul II: “Sunt asistent social in penitenciar si inca mai cred ca oamenii se pot schimba, ca indiferent de locul in care ii intalnesti nu sunt toti cauze pierdute. Atunci cand intervine si tineretea cu atat mai mult. Ce-as mai putea face? Sa-mi definesc o rutina profesionala sau sa caut o schimbare. O provocare.” Premiul I: “Rememorez tot ceea ce am facut in ultimii ani: muntii de PET-uri esuati, vocea fiului meu care ma ruga sa le adunam, munca de lamurire a colegilor si cunoscutilor pentru a colecta selectiv deseurile. Primele rezultate. Primul Let's Do It. In minte imi incolteste ideea unui proiect. Lituania - sosesc ! Gandim. Cream. Ne imaginam un viitor mai bun. Culegem frunze uscate. Confectionam coifuri din hartie. Construim un om imens de zapada si il ornam cu mesaje mobilizatoare. Lumea ne zambeste si se opreste pentru a ne asculta.” |
Erasmus+ Erasmus+, votat in Parlamentul European Erasmus+, noul program al UE pentru educatie, formare, tineret si sport, planificat sa inceapa in ianuarie, a fost aprobat pe data de 19 noiembrie de Parlamentul European. Erasmus+ va beneficia de un buget de 14,7 miliarde EUR, ceea ce inseamna cu 40% mai mare decat nivelurile actuale. Peste 4 milioane de persoane vor beneficia de sprijin pentru a studia, pentru a urma cursuri de formare profesionala, pentru a munci sau pentru a desfasura activitati de voluntariat in strainatate.
Cine sunt beneficiarii Erasmus+? Pentru mai multe detalii click aici.
Acum toate zvonurile pot fi validate sau nu prin informatiile oficiale la care oricine are acces in acest moment prin Ghidul Programului Erasmus+ care tocmai a fost publicat! Dupa o lunga asteptare, a venit... si este fierbine, proaspat scos din cuptoarele Comisiei Europene ! Deci... GHIDUL PROGRAMULUI ERASMUS+ (deocamdata in limba engleza) disponibil la http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/index_en.htm Mai multe informatii gasiti la http://www.anpcdefp.ro/noutate.php?id=87 Tine aproape de noutatile Erasmus+ pe pagina de facebook a programului in Romania la Erasmus+RO (link direct https://www.facebook.com/ErasmusPlusRO) |
ERASMUS Intensive Language Course (EILC) la Universitatea din Bucuresti, Universitatea din Bucuresti se bucura de o indelungata experienta in organizarea de cursuri si scoli de vara de limba romana pentru straini, in anul 2013 avand loc a 53-a editie a Scolii de Vara de limba romana, de cultura si civilizatie romaneasca. Inca de la aparitia Programului ERASMUS, studentii straini sositi la Universitatea din Bucuresti au beneficiat de un curs introductiv de limba romana, organizat pe parcursul intregului anul academic. Aparitia posibilitatii de a organiza cursuri intensive de limba romana, finantate prin Programul ERASMUS (EILC) a fost o ocazie de a oferi un astfel de curs studentilor straini care urmau sa beneficieze de un stagiu ERASMUS in Romania, curs organizat inaintea inceperii anului academic. Initial, EILC la Universitatea din Bucuresti a avut forma unei singure grupe, cu limba de predare engleza. Ulterior, datorita numarului mare de participanti din Franta, cursul EILC a fost impartit in doua grupe (dupa limba de predare): studenti vorbitori de franceza si respectiv de engleza. Incepand cu a.a. 2007-2008, datorita numarului mare de aplicatii, EILC la UB s-a divizat in trei grupe: studenti vorbitori de franceza, de engleza si respectiv de italiana. Motivul aparitiei limbii italiene ca limba de predare a fost numarul mare de studenti italieni participanti. In 2012 si 2013 EILC la UB a fost format din 4 grupe (o grupa de vorbitori de franceza, 2 grupe de vorbitori de engleza, o grupa de vorbitori de spaniola). In cadrul cursului s-au folosit metode moderne de predare a limbii romane, tinandu-se cont de teoriile noi de achizitie a limbii straine, iar materiale folosite au fost: manual cu dialoguri cotidiene, pe diverse teme, materiale audio (texte inregistrate, muzica), materiale video (pentru lectiile de cultura si civilizatie romaneasca: monumente, imagini din orasele mari ale Romaniei, imagini din Romania, obiceiuri populare, romani celebri etc.). Evaluarea studentilor a fost continua, prin teste zilnice si teme, finalizandu-se cu un examen, sistemul de testare a limbii romane folosit fiind aliniat la sistemul Pasaportului Lingvistic European, iar studentii au primit un certificat de competente ligvistice (nivel A1/A2), cu un numar de 6 credite alocat. Alina CRISTOVICI, Sef Departament Relatii Internationale si Coordonator ERASMUS, Universitatea din Bucuresti |
Staff Training Week la Universitatea de Economie si Afaceri din Atena: o reusita Probabil programul Erasmus este unul dintre cele mai de succes inventate la nivel de Uniunea Europena, iar asta pentru ca rezultatele sale chiar se vad. Si mai mult decat atat, rezultatele vizeaza oamenii, pregatirea si experienta lor. In calitate de triplu beneficiar al programului pot sa spun ca fiecare experienta, atat cea de studii in Belgia cat si cele de perfectionare in Polonia si Grecia mi-au adus reale beneficii pe linia evolutiei profesionale si a experientei multiculturale. Alexandru Grigoras - Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iasi, Departamentul de Marketing Educational, Evenimente si Imagine Academica , in mobilitate de formare la Universitatea de Economie si Afaceri din Atena, Grecia |
Mobilitate Erasmus STT Destinatie: Spania, Leon Obiectivele mobilitatii au vizat dezvoltarea relatiilor de cooperare si colaborare intre SNSPA si Universitatea din Leon in cadrul Programului Erasmus, in vederea urmatoarei perioade de finantare 2014-2020, stabilirea de noi arii de colaborare, in ceea ce priveste mobilitatile de plasament Erasmus, cresterea numarului de mobilitati studentesti SMS (incoming si outgoing) si cresterea numarului de mobilitati cadre didactice si personal non academic STA si STT (incoming si outgoing). In cadrul mobilitatii au avut loc intalniri cu reprezentantii Biroului pentru Programe Comunitare din cadrul universitatii partenere in vederea unui schimb de experienta si de bune practici pentru simplificarea procedurilor Erasmus si intalniri cu responsabilul Erasmus pe facultate (Faculty of Economics and Business Administration) cu scopul de a stabili noi vizite si gasirea unor parteneri comuni, in vederea dezvoltarii de noi parteneriate (plasamente, Tempus, Erasmus Mundus etc.). Diseminarea rezultatelor obtinute a avut loc prin prezentarea in cadrul universitatii a stagiului de formare, prezentarea rezultatelor in cadrul unei sedinte de lucru a coordonatorilor departamentali Erasmus si realizarea unui raport scris. In urma realizarii mobilitatii s-au evidentiat o serie de avantaje pentru SNSPA, cum ar fi: posibilitatea de a realiza, in continuare, mai multe programe de formare a personalului in colaborare cu universitatile partenere; posibilitatea de a utiliza granturi Erasmus pentru personalul administrativ in vederea motivarii personalului; diversificarea si intarirea programelor de cooperare intre cele doua universitati. In ceea ce priveste avantajele pentru beneficiar, putem mentiona pe langa, dezvoltarea profesionala si personala, dezvoltarea unei mai bune relatii de colaborare si cooperare cu partenerii din Leon, Spania. Lect.univ.dr. Crina Radulescu, Coordinator institutional Erasmus, Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative in mobilitate de formare la Universitatea din Leon, Spania |
Staff Training Week la Universitatea din Granada Universitatea din Granada se intinde, sinuos, in timp si spatiu, conferind o culoare aparte peisajului andalusian. A fost pentru prima data cand am participat la un stagiu Staff Training comun. Am vizitat locuri deosebite, care nu pot fi uitate usor si a caror frumusete s-a completat cu energia, vivacitatea si ospitalitatea gazdelor noastre. M-au impresionat, in mod deosebit, sediul vechi al universitatii arabe, atat de bine conservat, cat si Hospital Real – actualul sediu al Rectoratului, un edificiu cu adevarat impunator, unde am fost primiti cu deosebita caldura. Luminita Saruleanu, Secretariat Prorectorat Cercetare Stiintifica, Universitatea Tehnica ”Gheorghe Asachi” din Iasi in mobilitate de formare la Universitatea din Granada |
Biroul de Programe Comunitare al Academiei Navale „Mircea cel Batran” – structura de integrare europeana a educatiei si formarii maritime romanesti Ofiterii de marina, prin insasi natura meseriei lor, sunt permanent conectati la realitatile economice, sociale si culturale ale meleagurilor de pe tot intinsul globului, pe care le cutreiera. Marinarii romani sunt in mod traditional mesagerii romanismului in Europa si in intreaga lume, cat si cei care aduc in tara valorile noi, materiale si spirituale, ale civilizatiilor de peste tot. Comandor conf. univ. dr. ing. Octavian Tarabuta - sef BPC |
Made by ESN around Romania Pe scurt, iata cateva dintre evenimentele organizate de sectiunile ESN Romania in luna noiembrie a acestui an: ESN Brasov: SocialErasmus „Tea, Stories and Friends” ESN Cluj-Napoca: SocialErasmus„Animal Shelter” ESN Iasi: SocialErasmus „Free Hugs Campaign” ESN Sibiu: Music Night Jam Session; SocialErasmus „First Aid training”; participare la „Sibiu Educational Festival (SiEF) 2013” ESN Timisoara: Seara de film; excursie internationala de 7 zile in Budapesta, Praga, Viena, si Bratislava ESN UniBuc: Workshop „Christmas Traditions and Other”.
|
1 Decembrie – sarbatorire romaneasca cu studentii straini ERASMUS Voluntarii din cadrul sectiunilor ESN Romania au facut astfel incat studentii ERASMUS sa se simta romani cu ocazia zilei de 1 Decembrie. In randurile de mai jos va vom prezenta cum au sarbatorit studentii ERASMUS Ziua Nationala a Romaniei in mai multe orase ale tarii: Brasov: Pentru Ziua Nationala a Romaniei, voluntarii au organizat o intalnire cu studentii ERASMUS in Piata Sfatului unde au urmarit impreuna ceremonia militara de defilare cu torte, dupa carespectacolul de artificii. Ca amintire a acestei zile,Totti studentii care au participat la intalnire au primit panglici tricolor. Sibiu: Cu ocazia zilei de 1 Decembrie, voluntarii au organizat Transylvania City Break ,o excursie de 3 zile,in cadrul careia cei 33 de studenti participanti au vizitat Deva (cetatea), Hunedoara (Biserica din Densus, Rezervatia de zimbrii, Castelul Huniazilor), Salina Turda, Cluj-Napoca, si Alba Iulia (Cetatea si Defilarea de 1 Decembrie). Evenimentul s-a desfasurat cu sprijinul Universitatii Lucian Blaga din Sibiu. Timisoara: Echipa a organizat un pranz international in care fiecare participant a venit cu un fel de mancare specific tarii sale de provenienta, voluntarii ESN Timisoara pregatind feluri de mancare tipic romaneasca. Acest pranz minunat a fost precedat de vizitarea Christmas market-ului din centrul Timisoarei, urmarirea spectacolului de artficii si nu in ultimul rand parada organizata cu prilejul sarbatorii. |
ESN Romania @ SEEP Zagreb 2013 SEEP (South Eastern European Platform) este una dintre cele cinci platforme regionale organizate anual in cadrul ESN. ESN Romania, ESN Azerbaijan, ESN Bosnia si Herzegovina, ESN Cipru, ESN Bulgaria, ESN Georgia, ESN Grecia, ESN Italia, ESN Macedonia, ESN Serbia si ESN Turcia alcatuiesc marea familie SEEP. Adevarata mandrie vine tot din aceeasi zona a tarii! ESN Cluj-Napoca si-a depus candidatura pentru a gazdui urmatoarea editie a Platformei Sud-Est Europeane si s-a intors din Croatia victorioasa! SEEP 2014 va avea loc in Cluj-Napoca in luna noiembrie! Acest fapt reprezinta o mare realizare pentru ESN Romania. Dupa Eduk8 Training for Trainers (August 2013, Cluj-Napoca) si National Board Meeting (Octombrie 2013, Timisoara), un al treilea eveniment international ESN va fi organizat in Romania. |
Mobilitate de formare continua - Nistor Carmen – Lidia Principalul obiectiv al cursului a constat in a invata cum sa-i motivam pe elevi sa invete mai eficient, prin tehnici de invatare creative. De subliniat este faptul ca, acest curs a propus o abordare creativa atat a gramaticii cat si a vocabularului limbii engleze. Toate activitatile au fost aplicate, „testate”, de noi, profesorii, ca si cursanti, iar ca tehnica de insusire a metodelor s-a folosit, in principal, conceptul de „learning by doing”.
In cele doua saptamani de curs am invatat mult mai mult decat am invatat la metodica in facultate. Conceptul cheie al acestui curs a fost “creativitatea”. Consider ca in lumea contemporana este necesar sa invatam sa dezvoltam creativitatea elevilor nostri; iar acest lucru este posibil, doar daca, cel care preda a inteles ce inseamna acest lucru prin experienta proprie, si nu din carti. |
Vizite si schimburi – Miala Rodica Conferinta a fost organizata de Agentia Nationala poloneza in cooperare cu Comisia Europeana si Agentiile Nationale Grundtvig din alte tari europene participante la LLP. Participantii au putut optat pentru unul din cele trei workshopuri, in functie de interese. Conform Asociatia Serviciul de Voluntariat (AVSO) si Comisiei Europene definitia voluntariatului este urmatoarea: Voluntariatul este tot mai mult recunoscut ca fiind o experienta de invatare informala foarte valoroasa, pentru adulti de toate varstele. A fost recunoscut ca o modalitate de promovare a procesului de imbatranire activa si de evidentiere a contributiei seniorilor activi la beneficiul societatii noastre. |
MOTTO: „Ca sa reusesti, gaseste-ti un drum si tine-te de el.” Parafrazand celebrul citat al lui Andrew Carnegie, putem afirma cu toata responsabilitatea si convingerea: Colegiul Tehnic „Emanuil Ungureanu” din Timisoara a gasit calea de a optimiza pregatirea profesionala si pentru viata a elevilor sai, prin Programul Leonardo da Vinci. Continuindu-ne cu tot mai multa perseverenta si daruire drumul „european” inceput in 1999, am implementat anul acesta proiectul LLP-LdV/IVT/2012/RO/174 - „Young Explorers on the European Labour Market”, care a raspuns nevoii de a imbunati formarea profesionala initiala a elevilor nostri si de a da sansa unui numar cat mai mare de participanti, din toate domeniile de pregatire - economic, turism, electric, electronica-automatizari si mecanic -, sa dobandeasca o experienta de munca timpurie. Orientarea pentru cariera cu impactul cel mai viabil pentru un adolescent de 16 ani este plasarea acestuia intr-o situatie reala de lucru, care ii transforma cunostintele in aptitudini si competente, ii creeaza o viziune realista asupra viitoarei profesii si il ajuta sa-si descopere calitati nebanuite. Mirela Pantelimon, Responsabil de proiect, Colegiul Tehnic „Emanuil Ungureanu” din Timisoara |
Cu foc si reverenta Reporterul e ca un elev in clasa intai. Mie nu-mi plac oamenii care se grabesc. Cei care vor sa ajunga la gimnaziu fara sa treaca prin clasele primare sau la facultate fara sa treaca prin liceu. Cred cu tarie ca asa e si jurnalismul, desi, atunci cand am inceput munca de reporter, am simtit ca fac, laolalta, toate facultatile din lume. Sunt un reporter cultural care deschide usi si intra pe geam (doar asa scrie in manuale ca trebuie sa faca un reporter adevarat, nu…?). Imi place sa cred, insa, in reverenta curajului meu. Pentru ca dincolo de fiecare usa, in spatele fiecarui geam pe care il “escaladez” se afla o poveste pe care o ascult ca un copil in clasa intai. Ma surprind curioasa, impresionata, uimita, melancolica, intrigata, flatata…de toate “facultatile” mele din fiecare zi.
Intr-o zi, mi-am dat seama ca toate starile astea prin care trec ar trebui date mai departe, celor care ne asculta. Sunt fericita cand imi iese acest miracol si foarte trista cand pastrez ceea ce simt doar pentru mine. Tocmai de aceea, proiectul de plasament pentru mobilitate pe piata muncii europene, realizat de Societatea Romana de Radiodifuziune pentru jurnalisti si experti IT, in Spania, la Alicante, este si povestea mea. A personajului Adina, care a dobandit cunostinte, abilitati si competente pentru managementul cultural in mass media, numai prin acest PLM. Timp de doua saptamani, din 21 iunie pana la 4 iulie 2013, noi, cei 10 participanti la mobilitate, am muncit zi si noapte pentru a invata cum functioneaza industriile culturale intr-o perioada de criza economica prelungita. Studiul de caz la care am lucrat in prima parte a plasamentului m-a ajutat sa cunosc oameni, traditii, un oras in extensie din ratiuni culturale. Ma uitam la alicantini cu cata recunostinta privesc spectacolul vietii. In fiecare gest al lor am vazut bucuria de a trai. Dintr-un reporter detasat, observational, am devenit pentru cateva nopti unul activ. Am trait o data cu bucuria lor, am dansat pe muzica lor ca si cum ar fi fost a mea. I-am inteles si am facut din cea mai importanta fiesta spaniola - Hogueras de San Juan - o poveste a mea si o banca de informatii pentru management cultural.
Experienta culturala din Comunitatea Valenciana mi-a oferit un model interesant, pe care l-am avut ca reper in timpul elaborarii propriului proiect cultural, in care rolul media pentru promovarea culturii si a diversitatii culturale se modifica. Noua constructie a ales suportul tehnologiilor digitate, orientarea catre public si evaluarea acestuia pentru a-i conferi identitate, profilul audientei, marketingul si cercetarea media, utilizarea noilor tehnologii pentru managementul cultural in mass media. Dupa o atenta analiza a modalitatilor de reinventare aplicate in domeniul culturii, atunci cand forta unei crize economice foarte puternice schimba geografia societatii, in ansamblu, poti sa constati ca solutiile au aparut acolo unde nu esti tentat sa mai cauti, in trecut, in cladiri dezafectate prin prabusirea unor industrii, cu traditie candva. In Alicante, vechi structuri industriale sau terenuri utilizate o vreme ca spatii de parcare au primit o alta destinatie, devenind spatii multiforme dedicate actului cultural de calitate. Intra in aceasta categorile Centrul Cultural Las Cigarerras si sala “AUDITORIO Diputacion Alicante” – Palatul Deputatilor din Alicante, o cladire cu destinatie polivalenta. De ce nu facem si noi, mai mult, in Romania, pentru management cultural ? Adina Georgiana Dragomir |
JOBS-MDVI - Training for professional working with individuals with multiple disabilities and visual impairment on finding jobs and oppportunities that benefit society – LLP-LdV/PAR/2011/RO/012 Oferta de formare profesionala a persoanelor cu dizabilitati este foarte redusa atat la nivel national, cat si la nivel european, ceea ce a condus la analiza de piata a posibilitatii de largire a ofertei de formare si integrare profesionala a persoanelor cu deficiente de vedere in cadrul retelei de specialisti in domeniul educatiei, recuperarii si formarii profesionale a persoanelor cu deficiente de vedere. Daca oferta de formare profesionala este redusa pentru persoanele cu deficiente de vedere, aceasta este mult mai limitata in cazul persoanelor cu deficiente de vedere si deficiente asociate/multiple. In acest sens, specialistii in domeniu au decis aplicarea unui proiect de parteneriat de tip Leonardo da Vinci care are ca scop dezvoltarea colaborarii la nivel transnational pentru explorarea si identificarea posibilitatilor de formare profesionala a specialistilor care sa contribuie la dezvoltarea strategiei si masurilor de insertie profesionala a persoanelor cu dizabilitati multiple si deficienta de vedere care, in toate tarile participante, se confrunta cu probleme legate de formarea si integrarea profesionala. Liceul Special pentru Deficienti de Vedere a fost unul dintre partenerii la proiect, tematica si obiectivele acestuia pliindu-se pe nevoile institutiei si ale grupului tinta vizat. Specialistii in domeniu au nevoie de instruire in ceea ce priveste utilizarea metodologiei si curriculumului de reabilitare si educatie a grupului tinta, astfel incat acestia sa contribuie la imbunatatirea potentialului de angajare a persoanelor cu deficiente de vedere si asociate. Instruirea specialistilor va contribui la formarea urmatoarelor competente si deprinderi: Astfel, pe baza obiectivelor propuse, au fost organizate intalniri de proiect care au avut ca tema una din cele patru tematici mari legate de formarea profesionala a specialistilor: mediere, activitati de valorizare, formarea deprinderilor sociale si de utilizare a tehnologiilor de acces pentru persoanele cu deficiente multiple si de vedere. Participantii la proiect au beneficiat de cursuri de formare in domeniul transferului si formarii abilitatilor sociale la persoanele cu deficiente multiple si de vedere, dezvoltarea abilitatilor pre-braille si a independentei, au avut sansa de a vedea si analiza diferite sisteme de mediere pentru facilitarea formarii profesionale si a integrarii profesionale a acestei categorii de persoane pe piata muncii, prin dezvoltarea de parteneriate publice-private, dezvoltarea unor ateliere protejate care sa ofere acestor persoane sansa de a deveni utili si activi la nivelul societatii. Toate acestea au reprezentat modele pentru partenerul din Romania, pentru care acest domeniu este unul nou, de pionierat, care necesita foarte multa munca si care implica dezvoltarea unor noi servicii pentru persoanele cu deficiente multiple si de vedere. De asemenea, pe baza modelului din tarile europene dezvoltate, unul dintre rezultatele majore pe plan national pentru partenerul din Romania este includerea in curriculum pentru elevi cu surdocecitate/deficiente senzoriale multiple, a unor ateliere practice de dezvoltare a abilitatilor de pre-profesionalizare in cadrul disciplinei „Educatie pentru munca”. Rezultatele obtinute in cadrul proiectului au fost: realizarea unei pagini web a proiectului, realizarea unui DVD cu bune practici in domeniul formarii si integrarii profesionale a persoanelor cu deficiente senzoriale multiple, realizarea de seminarii pe cele patru teme in tarile partenere, realizaream pe plan national, de catre partenerul din Romania, a unui ghid de dezvoltare a abilitatilor de pre-profesionalizare. Castigul major al acestui proiect este demararea la nivel national a unei campanii de promovare si dezvoltare a unor noi oportunitati de formare profesionala si realizare a unui parteneriat public-privat pe urmatorii cinci ani, pentru largirea paletei de formare profesionala si eventual realizarea unor ateliere protejate in beneficiul persoanelor cu deficiente senzoriale multiple. CZIKER Roxana Elena, Responsabil proiect, Liceul Special pentru Deficienti de Vedere |
ET IN ARCADIA EGO |
Este vremea bilantului, este vremea cand calatorii isi arata cosurile cu memorii, adevarate bijuterii (vizuale si narative).
La origine, Marele Tur era o calatorie de cel putin un an, efectuata de catre tinerii aristocrati din sec. al XVII-lea, cu scopul de a-si perfectiona educatia dupa studii. Astazi este un proiect organizat de Associazzione Laboratorio del Cittadino Onlus, din dorinta de a contribui la pastrarea, valorizarea si difuzarea patrimoniului artistic, cultural, literar si peisagistic al Europei. El se desfasoara in locuri cu potential cultural: Roma, Londra, Lisabona, Paris. Prof. Catalina Geanina Radu, Colegiul Tehnic “Paul Dimo”, Galati |
Valente noi in utilizarea productiilor video si a platformelor educationale in curriculum si nu numai… |
De curand m-am intors cu experiente noi dintr-o mobilitate individuala de tip LLP – Comenius. Obiectivele vizate au fost: BORDEI NICOLETA – prof. inv. primar – SCOALA GIMNAZIALA NR. 150, SECT. 5, BUCURESTI |
PROIECT COMENIUS REGIO - “Abandonul scolar – Cresterea rolului factorilor de decizie in reducerea abandonului scolar” |
Coordonatorul acestui proiect este Denizli İl Milli Eğitim Müdürlüğü din Turcia, iar partener este Inspectoratul Scolar Judetean Prahova din Romania. Organizatiile din Turcia care sunt implicate in proiect sunt: Denizli Ataturk Endustri ve Teknik Meslek Lisei si Pamukkale Universitesi Egitim Fakultesi. Din Romania sunt implicate Liceul Tehnologic Maneciu-Ungureni si Asociatia Centrul de Resurse Apollo. Profesor Magdalena-Maria Georgescu, Inspector Scolar, Inspectoratul Scolar Judetean Prahova |
Curs international: TIC TAC in Romania Curs international: APPETISER, Turcia Curs international: SOHO, Belgia |
Promovarea Europass in cadrul evenimentului „Festivalul Sanselor Tale”, editia a XIV-a Unde: Judetele Teleorman (Casa Corpului Didactic Teleorman si Liceul Teoretic „Marin Preda”, Turnu Magurele) si Dolj (Scoala Gimnaziala „Traian”, Craiova si Liceul Tehnologic Transporturi Cai Ferate, Craiova)
Cui: Un numar de 117 elevi, cadre didactice si consilieri educativi
|
Publicatiile realizate in cadrul retelei europene Eurydice reprezinta o foarte buna sursa de documentare – prin furnizarea de informatii clare, concise, actualizate si bine documentate – pentru toti actorii implicati in proiecte europene. Citizenship Education in Europe Incurajarea cetatenilor, in special a tinerilor, sa se implice activ in viata sociala si politica a devenit o prioritate politica atat la nivel national cat si european. Promovarea cetateniei active a devenit un obiectiv principal avut in vedere de toate sistemele de educatie din Europa, identificat de Cadrul strategic pentru cooperare europeana in domeniul educatiei si formarii profesionale, Europa 2020. Referinte Internet:
Developing Key Competences at School in Europe: Challenges and Opportunities for Policy In Europa, conceptul de "competente cheie" a castigat in importanta in ultimii ani, atat la nivel de politica cat si la nivelul scolii. Competentele cheie sunt considerate abilitati si atitudini esentiale pentru tinerii europeni, pentru a reusi atat in economia de astazi si societatea moderna, dar si in viata lor personala. Aceste competente cheie sunt definite la nivelul UE si cuprind urmatoarele: (1) capacitatea de a comunica repede si usor in limba materna, (2) abilitatea de a vorbi limbi straine, (3) competentele matematice si competente de baza in stiinta si tehnologii, (4) abilitati digitale, (5) competente sociale si civice, (6) spiritul de initiativa si antreprenoriat, (7) capacitatea de a invata sa inveti, si (8) sensibilizare si exprimare culturala. Referinte Internet: Entrepreneurship Education at School in Europe. National Strategies, Curricula and Learning Outcomes Raportul privind Educatia antreprenoriala in scolile din Europa realizat de catre EACEA in colaborare cu Comisia Europeana prin Directoratul General pentru Educatie si Cultura contine atat informatii comparative cat si descrieri nationale pentru 31 de tari europene. Referinte Internet:
Physical Education and Sport at School in Europe Acest raport Eurydice poate fi considerat ca o prima incercare a Comisiei de a schita stadiul actual al activitatilor de educatie fizica si sport, in scolile din Europa. Concluziile acestuia ar putea conduce la includerea unor actiuni si masuri mai concrete in acest domeniu, in cadrul viitorului Program de lucru al UE pentru Sport si in Programul Erasmus pentru toti. Referinte Internet: Mathematics Education in Europe: Common Challenges and National Policies Studiul se bazeaza pe o analiza documentara aprofundata a invatamantului matematic, pe concluziile principale ale sondajelor internationale PISA si TIMSS si cuprinde rezultatele unui sondaj pilot Eurydice (SITEP) cu privire la continutul programelor de instruire didactica initiala.
Referinte Internet: Science Education in Europe: National Policies, Practices and Research Studiul examineaza organizarea invatamantului stiintific din Europa si ofera o privire de ansamblu asupra politicilor si strategiilor existente, care au ca obiectiv imbunatatirea si incurajarea predarii si invatarii stiintei in prezent. Referinte Internet:
Teaching Reading in Europe: Contexts, Policies and Practices Prezentul raport exploreaza politicile si practicile menite sa demonstreze ca elevii pot utiliza competent si angajat cunostintele dobandite in urma lecturilor. Studiul are drept scop sa identifice factorii esentiali de impact asupra achizitiei si dezvoltarii abilitatii de a citi si sa treaca in revista situatiile in care politicile nationale sunt corelate cu acesti factori. Prezentul studiu investigheaza fiecare tematica-cheie prin prisma rezultatelor cercetarilor academice, a analizei secundare a datelor provenite din sondajele internationale relevante (PIRLS, PISA si TALIS) si a politicilor si programelor nationale. Referinte Internet: .... si multe alte titluri interesante..... Toate publicatiile pot sa fie accesate si descarcate gratuit, de pe urmatoarele adrese: |
... te informeaza: |
Stagii de practica la Agentia Europeana a Cailor Ferate |
Stagiile la Agentia Europeana a Cailor Ferate sunt organizate de doua ori pe an, fiecare avand o durata intre 3 si 5 luni, cu incepere din martie si octombrie. Programul de stagii se adreseaza tinerilor absolventi, fara a-i exclude pe cei care, in contextual invatarii pe tot parcursul vietii, au obtinut recent o diploma universitara si sunt la inceputul unei noi cariere profesionale. Candidatii sunt cetateni ai celor 28 de state membre ale UE, Islanda, Liechtenstein, Norvegia si Elvetia. Stagiarii vor primi o bursa lunara in valoare de 1.087.40 EUR. Aceasta suma ar putea face obiectul unei indexari pozitive in 2014. Data limita pentru inscriere este: 31 decembrie 2013 Mai multe informatii: |
Stagii de practica la Agentia Europeana pentru Siguranta Maritima (EMSA) |
Oferit de Agentia Europeana pentru Siguranta Maritima, programul de stagii urmareste sa ofere stagiarilor experienta de munca in domeniul legislatiei privind siguranta maritima, raspuns la poluarea pe mare si la cooperarea intre statele membre in materie de siguranta pe mare. Programul va permite stagiarilor sa dobandeasca, de asemenea, experienta practica prin activitatea lor si sa isi puna in practica cunostintele dobandite pe parcursul studiilor universitare sau carierei lor profesionale. Stagiile vor incepe pe 1 martie 2014 si se vor incheia pe 31 iulie 2014. Stagiarii vor primi o bursa (grant) lunara in valoare de 924,29 EUR si o alocatie pentru transport. Data limita: 3 ianuarie 2014 (ora Lisabonei) Mai multe informatii: |
Programul de burse Bogliasco |
Bursele se acorda, indiferent de nationalitate, persoanelor calificate care desfasoara activitati creative sau munca de cercetare in domeniile: arheologie, arhitectura, literatura clasica, dans, film sau video, istorie, arhitectura peisagistica, literatura, muzica, filosofie, teatru, arte vizuale. Mai multe informatii se gasesc pe site-ul Eurodesk: |
Concursul international de scenarii radiofonice 2013 |
Tinerii intre 18 si 31 de ani, nerezidenti in Marea Britanie, sunt invitati sa scrie o piesa radiofonica de 53 de minute pe orice tema, pentru cel mult sase personaje. Piesa trebuie sa fie scrisa in limba engleza, sa nu mai fi fost publicata sau produsa/transmisa pana acum. Concursul cuprinde doua categorii: una pentru cei la care engleza este prima limba straina si cea de-a doua pentru cei la care engleza este a doua limba straina. Cei doi castigatori din fiecare categorie vor primi fiecare cate 2.000 de lire sterline (GBP) si o calatorie la Londra pentru a participa la inregistrarile pieselor lor in vederea transmisiunii de catre BBC World Service. In editia din acest an se mai acorda un premiu, si anume Premiul Georgi Markov pentru cel mai promitator scenariu. Premiul include un zbor dus-intors la Londra si cazare asigurata pentru doua saptamani. Data limita pentru inscriere este: 31 ianuarie 2014, miezul-noptii GMT Mai multe informatii: http://www.bbc.co.uk/programmes/p0043kb2/profiles/international-p0043kb2 |
Concurs international de eseuri si dezbateri 2014 |
Living Rainforest a lansat un concurs de eseuri pentru tinerii din lumea intreaga, cu varste intre 7 si 17 ani, si invatatorii/ profesorii lor pentru a-i incuraja sa isi impartaseasca opiniile despre ce inseamna “viata durabila” (sustainable living) pentru ei, si care sunt masurile pe care considera ei ca trebuie sa le ia tarile lor pentru a atinge acest scop. Elevii din invatamantul primar (7-11 ani) sunt invitati sa trimita un eseu pe tema “Ce inseamna viata durabila pentru tine?” (maximum 400 de cuvinte). Elevii din invatamantul secundar (11-17 ani) trebuie sa isi prezinte ideile pentru o viata durabila si masurile pe care trebuie sa le ia societatile pentru realizarea lor (maximum 600 de cuvinte). Premiile I, II si III se vor acorda in ambele categorii. Castigatorul Marelui Premiu va primi o excursie gratuita pentru a participa la International Schools Debate in Hampstead Norreys, Berkshire, intre 7-10 iulie 2014, impreuna cu un parinte si profesorul-campion. Data limita pentru inscriere este: 10 februarie 2014 Mai multe informatii: http://www.livingrainforest.org/explore/schools-debate |
Pagina oficiala pentru Erasmus+ |
Comisia Europeana a lansat pagina oficiala pentru Erasmus+, programul Uniunii Europene pentru educatie, formare, tineret si sport (2014-2020). Pagina se adreseaza oricarei persoane interesate de noile oportunitati de studiu si formare in strainatate, dar si celor care isi doresc sa afle informatii despre noul program european. http://ec.europa.eu/education/erasmus-plus/index_en.htm |
Portalul ESCO |
Lansat de Comisia Europeana, portalul ofera o clasificare europeana multilingva a aptitudinilor/competentelor, calificarilor si ocupatiilor. Obiectivul sau este de a stabili un limbaj comun intre piata muncii si sectorul educatiei si formarii profesionale. ESCO sustine echivalarea simpla a competentelor pentru fiecare nivel de calificare si exprima cerintele pentru fiecare ocupatie intr-o maniera clara, pe intelesul tuturor. ESCO va facilita astfel schimbul de informatii intre diversii actori ai pietei, atat la nivel national, cat si transfrontalier. De asemenea, noul cadru inlesneste identificarea abilitatilor transferabile, a noilor nevoi de competente si a diferentelor dintre competentele actuale si cele necesare. Portalul permite alinierea sistemelor de educatie/formare din toate statele membre UE, fiind menita, in definitiv, sa usureze tranzitia de la scoala la viata activa si sa incurajeze mobilitatea pe piata muncii. |
Parlamentul European – site-ul dedicat alegerilor 2014 |
Site-ul Parlamentului European dedicat alegerilor parlamentare este acum online! Aici vei gasi toate informatiile referitoare la alegerile din 22-25 mai 2014 pentru Parlamentul European. Site-ul include o sectiune de stiri, informatii despre statele membre si partidele politice europene care vor participa la alegeri si informatii pentru jurnalisti. Mai multe informatii: www.alegeri2014.eu/ro |
Pentru informatii despre multe alte oportunitati europene, va recomandam sa vizitati site-ul Eurodesk sau sa va inscrieti pe grupul nostru de informare, eurodesk_info. |
Primiti acest mesaj deoarece sunteti abonat(a) la AvertiMAIL - buletinul informativ lunar al Agentiei Nationale pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale. |