Cuprins:

Erasmus

Erasmus Student Network Romania

Leonardo da Vinci

Comenius

Grundtvig

Tineret in actiune

Europass

Eurydice

Eurodesk


Am invatat si am dat mai departe

Joi, 5 decembrie, ora 12.00, Biblioteca Nationala a Romaniei – un spatiu frumos, care invita la invatare. 250 de scaune albastre in atrium. Scena amenajata pentru sesiunea de plen de dupa-amiaza. Mesele pentru inregistrarea participantilor pregatite la intrare. Bannerul mare cu Erasmus+ la locul lui, sus, la etaj. 12 spatii amenajate pentru prezentarile celor 24 de proiecte, imediat in dreapta spatiului de plen. Forfota organizatorica si retusuri de ultim moment. Inca 30 de minute pana la ora la care incepe inregistrarea participantilor. Emotii si nerabdare. Sunt asteptate peste 200 de persoane: inspectori, profesori, reprezentanti de ONG-uri si de la Casele Corpului Didactic, formatori Tineret in Actiune, castigatori ai concursului “Povesti in miscare” - din nou, principiul “pay it forward” a fost cel care ne-a ghidat, astfel incat o parte dintre invitati au putut, la randul lor, invita persoane interesate de invatare si oportunitati europene. Un eveniment de valorizare si sinergie, cu numele “Invata si da mai departe”. Aceasta era atmosfera inaintea inceperii evenimentului “Invata si da mai departe”, organizat de ANPCDEFP pe 5 si 6 decembrie la Biblioteca Nationala a Romaniei, cu scopul de a da mai departe povesti din proiectele finantate prin programele Invatare pe tot parcursul vietii si Tineret in Actiune, metode de invatare, povesti de mobilitate europeana (si nu numai), idei de proiecte si planuri pentru noul program european Erasmus+.

Si a inceput. Invitatii au sosit, scaunele s-au ocupat, spatiul a prins viata. La cateva minute dupa cuvintele de bun-venit, participantii ridicau mainile sus, in aer, asa cum se poate vedea in imagine. De ce? Un simplu exercitiu care sa ii pregateasca sa prinda ideile din cadrul evenimentului.

Asta s-a intamplat chiar din primele ore ale evenimentului, cand participantii au trecut printr-un traseu format din 8 proiecte reprezentand programele Invatare pe tot parcursul vietii si Tineret in Actiune – proiecte care merita sa fie spuse mai departe si care reflecta temele cetateniei europene si incluziunii sociale. In total, 3 trasee si 24 de proiecte. Pentru a intra in atmosfera unui astfel de traseu, ne pot ajuta doua scurte testimoniale: “Acest proiect a fost ca o gura de aer proaspat pentru benenficiarii sai – tineri din centre sociale aflate in Bucuresti. Proiectul le-a indicat noi modalitati de a fi si de a se comporta; le-a deschis portile catre o lume socio-culturala variata si bogata. Prin faptul ca au participat la activitatile proiectului, tinerii s-au responsabilizat si au devenit mai uniti intre ei. Proiectul a pus de asemenea bazele Asociatiei S.E.G.M.E.N.T, la data derularii sale organizatia fiind doar un grup informal.“ - Marcu Silviu, Coordonator Proiect Tineret in Actiune. „Proiectul Migrations: intégration par l’éducation s-a dovedit a fi unul din acele lucruri ce odata demarate isi construiesc o viata independenta, ajung sa functioneze de la sine. Ori asta se petrece tocmai cu lectiile, cu experientele de viata, cu prieteniile care continua sa existe inca mult dupa ce, poate chiar secunda trairii lor, s-a consumat. Ne-am incapatanat sa pastram asta, inghesuind  fiecare amintire, discutie, intalnire in bagaje. Aveam nevoie de ele acasa, pentru ca schimbul continua, chiar si dupa ultimul ramas-bun!”- Simona Mihaela Sentes, eleva la Liceul Teoretic  „Ion Luca” Vatra Dornei, participanta in proiect Comenius. Iar pentru un tablou complet al celor 24 de proiecte de dat mai departe, dati click aici.

Dupa 8 astfel de povesti, participantii au impartasit din propriile experiente cu privire la programele europene si au tras impreuna concluzii cu privire la povestile impartasite de reprezentantii proiectelor de succes – ce au invatat si ce pot da mai departe; ce i-a impresionat si ce ii motiveaza. Si cu aceste lucruri impartasite, pauza a dat loc altor discutii inainte de Gala Mobilitatii – ultima parte a zilei in care au fost premiate “povestile in miscare” inscrise in competitia cu acelasi nume. Discutiile si energia atelierelor au fost inlocuite de o atmosfera de Gala, moment deschis de catre invitatii serii: Remus Pricopie , Ministrul Educatiei; Vasilica Duminica, secretar de stat in cadrul Ministerului Educatiei Nationale; Augustin Ioan, subsecretar de stat in cadrul Ministerului Tineretului si Sportului; Iulia Deutsch, sef al Reprezentantei Comisiei Europene in Romania. Alaturi de acesti invitati a luat cuvantul si Monica Calota, directorul ANPCDEFP, pentru a sublinia trecerea catre viitorul program european, Erasmus+. Si pentru a simti si din emotiile castigatorilor si din povestile experimentate de ei, tot un tesimonial poate sa ajute cel mai bine: “...V-ati bucurat vreodata ca weekend-ul se termina si ca in ziua urmatoare mergeti „la munca”? Ei bine, eu abia asteptam sa plec la scoala – zambeam cand ma gandeam: oare astazi ce o sa mai fac? Ce aventuri o sa mai traiesc? Si astfel cele 16 ore alocate saptamanal stagiului s-au transformat in peste 24 de ore pe saptamana...” – Melinte Cecilia, castigatoarea categoriei Asistenti Comenius, care a avut un stagiu de 30 de saptamani in Belgia Flamanda.

Cu bucuria castigatorilor si muzica celor de la Jazzapella s-a incheiat prima zi a evenimentului...

Vineri, 6 decembrie, ora 9, atriumul Bibliotecii Nationale. Deja, spatiul parea familiar. Dimineata a inceput cu interventia Magdei Balica, de la Institutul de Stiinte ale Educatiei. Cum raspunzi cu adevarat nevoilor din educatie? Ce inseamna inovatia in educatie? si... Cum poti face un elefant sa zboare? Cateva din punctele prezentarii care au animat dimineata si au facut trecerea catre urmatorul moment de impartasire, cel in care participantii, in cadrul a doua sesiuni de cate o ora si jumatate, au putut experimenta 2 din cele 14 metode de invatare prezentate in cadrul evenimentului: constructori vs. demolatori, teatru forum, harti mentale, incident critic si tehnica scenariilor, biblioteca vie, animatie socio-educativa, lucrul cu deficientii de vedere, in pielea celuilalt, photovoice, cafeneaua ideilor, palariile ganditoare, expozitia vie, arta povestirii si transcend. Despre toate gasiti cateva detalii aici.

Odata incheiat si acest moment al evenimentului, inainte de final a avut loc o ultima sesiune de impartasire si networking. Cea in care participantii, impartiti in grupuri de cate sase si reprezentand sectoare diferite ale educatiei, au putut concepe idei de proiecte trans-sectoriale.

Respect. Inovatie. Alternativa. Integrare. Brainstorming. Succes. Nonformal. Sansa. Solidaritate. Reusita. Dinamism. Perspective. Viitor. Acestea sunt doar cateva din cuvintele cu care s-a incheiat evenimentul. Ce reprezentau aceste cuvinte? Fiecare cuvant reflecta ideea unui proiect gandit impreuna.

Si daca la inceput participantii ridicau mainile in aer, pentru a prinde idei, la final tineau in mana cadouri imaginare, pe care apoi, cu bratele larg deschise, sa le dea mai departe in comunitatile lor.

Pentru mai multe fotografii de la eveniment click aici si aici


Gala "Povesti in miscare"

Premiul III:
Tiu Ilie Marius
Colegiul National ”Elena Ghiba Birta” Arad
Mobilitate: Grecia, Rhodos

“Am avut eu alte principii calauzitoare cand am scris formularul?
DA...
Sa vezi Europa, cu tot ce are ea mai bun e nazuinta oricarui om deschis la minte si suflet.
Sa vrei sa te perfectionezi e aspiratia oricarui dascal implicat.
Sa dai curs oportunitatilor variate din jur e firesc pentru oricine e atent.”

Premiul II:
Groza Giorgia Voichita
Scoala Gimnaziala „Horia, Closca Si Crisan” Brad
Mobilitate: Portugalia, Amora

“Sunt un profesor democrat, care a invatat sa spuna elevilor sai „mi-ar placea sa faci..., as fi incantata daca ai retine..., m-as bucura daca m-ai ajuta..., m-ati ajuta mult, daca n-ati mai vorbi deodata, in loc de faceti!, atentie!, liniste!, trebuie!. Metode traditionale de predare precum demonstratia si explicatia au fost inlocuite de brainstorming, conversatie sau lucrul cu calculatorul.”

Premiul I:
Clopotel Mirela
Liceul Tehnologic Economic-Administrativ
Mobilitate: Turcia, Istanbul

“Golul in stomac la decolare imi trezea amintirea senzatiei din copilarie pe care o aveam sarind de pe dulap de-a rostogolul pe patul cu arcuri.
De data asta zburam de-a binelea și arcul propulsor fusese o prietena care mi-a spus : "Incearca!"
...Eu nu sunt digital native precum tanara generatie. E o provocare, de-asta ma si aflu aici, pentru schimb de bune practici.
Descarcam softul educational ActiveInspire de pe site-ul oficial, Promethean Planet. Aplicatiile sunt uauuu! - ar spune elevii mei. “


Premiul III

Iencus Bianca Florina-   
Liceul Tehnologic de Industrie Alimentara, Arad
Stagiu de 3 saptamani in Spania

„... Mi-a fost greu, dar nu puteam abandona marea competitie la care m-am angajat de buna voie.  Am invatat multe: sa am grija de mine, sa ma autogospodaresc, sa lucrez in echipa, sa-mi apreciez parintii si, mai ales, efortul pe care il fac parintii mei la serviciu.”

Premiul II

Stoica Stefan  
Colegiul Tehnic Emanuil Ungureanu, Timisoara 
Stagiu de 3 saptamani in Polonia

......sunt mandru ca suntem cunoscuti ca “liceul unde copiii isi fac practica in strainatate”. Eu as mai adauga ceva: “SI SE PREGATESC PENTRU VIATA”

Premiul I

Bodnar Vasile Alexandru - Colegiul Tehnic "Valeriu Braniste" - Lugoj, jud. Timis
Stagiu de 2 saptamani in Germania

„Stiu ca pentru aceasta mobilitate am pus 110% din mine si cred ca este un  succes(......)daca era de spus fata in fata, puteam sa va fac sa simtiti mai puternic cat de mult m-a influentat aceasta experienta, sa-mi fi vazut fericirea de pe fata cand va povesteam, dar totusi, nu se stie niciodata.”


Premiul III:
Tiganu Irina
Universitatea ”Petru Maior” , Facultatea de Stiinte Economice, Juridice și Administrative
Mobilitate: Franta, Paris

“Nichita Stanescu avea o vorba bazata pe teoria relativitatii: ”Noi  insine suntem suma intalnirilor din viata noastra, iar lucrurile nu sunt deloc intamplatoare”. Privesc printre gramada de fotografii, suveniruri, citesc ravasele lasate pe email de la prietenii mei noi si nu imi vine sa cred ca in urma cu 10 luni nimic nu parea atat de promitator.”

Premiul II:
Vente Bianca-Simona
Universitatea din Oradea, Facultatea de Litere
Mobilitate: Italia, Napoli

“Acest studiu activ-interactiv de trei luni al italienei a reprezentat mai mult decat un curs intens de 4 ani de italiana avansata.
Erasmus poate fi redenumit ca identitatea in constructie. Pornesti ca un neofit si ajungi, la sfarsit de program, sa realizezi cine esti si ce-ai putea fi. Iar lucrul minunat este ca Erasmus te ajuta sa crezi ca poti fi mai mult.”

Premiul I:
Rugea Andra-Elena
Universitatea de Vest din Timisoara, Facultatea de Litere, Istorie și Teologie
Mobilitate: Franta, Paris - Sorbona

“Stagiul de studii Erasmus se aseamana incredibil de bine cu calatoria initierii din basme, doar ca lupta cu zmeii este mai degraba o lupta cu tine insuti.... "Non, je regrette rien"… “


Premiul III

Selaru Luciana Maria
Craiova - Stagiu 30 de saptamani  in Portugalia

„....Ora de matematica la clasa a 7-a. Astazi invatam formulele ariilor si volumelor.
Profesoara intreaba ”daca vreau sa umplu clasa cu Coca-Cola, ce am nevoie sa stiu, aria sau volumul?”, copiii in cor: ”volumul!”

Acest stagiu a fost o experienta de viata pentru mine, am primit mult mai mult decat am dat. Am pornit la drum nestiind ce ma va astepta, cu emotii si sperand sa fac fata si m-am intors cu un bagaj mare de cunostinte, prieteni si dorinta de a fi un altfel de om, de a nu lasa vechiul sa fie prin obligatie absolutul si neaparat singura metoda sau maniera de a fi profesor.”

Premiul II

Popa Angela
Alba Iulia - Stagiu de 23 de saptamani  in Italia

„....acum pot sarbatori toate provocarile, temerile, reusitele, dar mai ales oamenii frumosi pe care i-am intalnit in timpul stagiului.
Acest stagiu  a fost unul din "ingredientele speciale" din reteta succesului pe care o pregatesc  pentru mine.”

Premiul I

Melinte Cecilia
Draganesti-Olt - Stagiu de 30  de saptamani  in Belgia flamanda

„.......V-ati bucurat vreodata ca weekend-ul se termina si ca in ziua urmatoare mergeti „la munca”? Ei bine, eu abia asteptam sa plec la scoala – zambeam cand ma gandeam: oare astazi ce o sa mai fac? Ce aventuri o sa mai traiesc? si astfel cele 16 ore alocate saptamanal stagiului s-au transformat in peste 24 de ore pe saptamana...
.... Cred ca cel mai puterninc sentiment cu care m-am intors acasa este acela ca am schimbat ceva acolo, ca a ramas ceva in urma mea si ca scoala, prin activitatile pe care le-am desfasurat acolo, isi va aminti mereu de asistenta Comenius cu ochelari de Harry Potter.”


Premiul III

Numele: Mihalescu Maria –Malina
Institutie: Scoala Gimnaziala ,,Grigore Antipa" Botosani
Locul mobilitatii: Estonia

„Saptamana petrecuta acolo a fost, fara indoiala, cea mai frumoasa experienta pe care am trait-o pana acum.     
Filele povestii au fost rasfoite, una cate una, cu dragoste, cu pasiune, cu incredere, cu curiozitate. Important este ca oricand voi simți nevoia unei incursiuni in timp, voi gasi pe raftul sufletului meu, cartea pretioasa a unei calatorii de neuitat, o calatorie care a venit exact atunci cand aveam mai mare nevoie...cand am facut pasul catre adolescenta si aveam nevoie de modele umane, de exemple de buna practica, demne de urmat.”

Premiul II

Numele: Ion Rares
Institutie: Liceul Tehnologic „Elena Caragiani”, Tecuci, judetul Galati   
Locul mobilitatii: Turcia

„Aceasta experienta m-a marcat, avem multe de invatat de la acest popor. Dupa aceasta experienta sunt mai bun, mai darnic, mai amabil si schimbat oricum, dar in mai bine.”

Premiul I

Numele: Dragos-Gabriel Balanici
Institutie: Colegiul National "Emil Racovita"' Iasi
Locul mobilitatii: Estonia

„Experienta prilejuita de mobilitatea Comenius a fost una in care mi-am lasat cel putin un fragment al sufletului meu, si cei din jur au simtit acest fapt. Nu cred ca se pot compara doua experiente de acest gen …
In urma acestei mobilitati imi doresc sa vad o comunitate unita, coagulata in jurul unei idei, asa cum chiar si cateva mii de oameni dintr-un colt al nordului Europei o pot face. Imi doresc ca, prin mine, sa schimb oameni, mentalitati! Si o voi face!”


Premiul III:
Corina Paula Serac
Asociatia Ecoplanning
Mobilitate: Ghana si Iordania

“Ajunsa in Ghana, in comunitatea din jungla tropicala de langa lacul Volta, am descoperit valorile umane pure nealterate de binefacerile umane. Am impartit timp de o luna locuinta cu paianjeni, scorpioni si serpi iar in curte zilnic ma asteptau zeci de copii pentru o bomboana. Cateva ore, de lucru cu copiii intr-o zona inconjurata de garduri din sarma ghimpata, m-au pus pe ganduri, cum as putea darama garduri. Educatia non-formala si voluntariatul sunt doua instrumente benefice pentru acest lucru, impreuna cu alti tineri am reusit sa daramam bariere de netrecut.”

Premiul II:
Moise Elena
Art Fusion
Mobilitate: Iordania, Zahra

“Prima scoala la care am lucrat. Zahra. Primul meu contact cu copii cu nevoi speciale. Primul soc, primul fior. Prima trauma. Din acel moment, viata mea a devenit alta. Fiecare ploaie rece, esec, zgomot in miez de noapte, gust amarui din mancarea gatita in fuga, fiecare gandac gasit in baie, toate; toate erau minunate!”

Premiul I:
Baloc Oana premiul I
Asociatia de trimitere A.C.T.O.R.
Mobilitate: Polonia, Sopot

“Necunoscutul are bunul obicei de a trezi un mix de teama si de entuziasm pe care fiecare detaliu marunt il agita apoi si mai tare. E acel moment in care realizezi ca rucsacul te trage tare pe spate si ca ai un sentiment clar si puternic al propriei persoane si al motivelor pentru care iti asumi aventura care va urma. Pentru urmatoarele 9 luni urma sa lucrez intr-un centru de zi pentru tinerii defavorizati din orasul Sopot.
S-a ras, s-a plans, s-a mancat tort. Era facut de mine. Era uscat, cam ars si prea dulce, dar au cerut si a doua portie. ”


Premiul III:
Bivolaru Eliza
Organizatia de trimitere Primaria Lehliu Gara
Mobilitate: Turcia, Kayseri

“Zilele petrecute in Kayseri  vor ramane mereu in randul celor mai frumoase amintiri datorita oamenilor si activitatilor desfasurate. Bucuria simtita atunci o retraiesc de fiecare data cand ma gandesc la aceasta experienta unica care m-a facut sa realizez ca desi Pamantul este mare cu populatie diversa avem totusi multe lucruri in comun iar prieteni poti gasi oriunde trebuie doar sa iti doresti.”

Premiul II:
Nastase Loredana Nicoleta
Asociatia de trimitere Muscel pt educatie si cultura
Mobilitate: Turcia

“Am convingerea ca formarea personala este extrem de importanta, dar numai cu conditia ca rezultatele sa fie impartite cu comunitatea.
...Daca imi pare rau de ceva este faptul ca mi-au trebuit atat de multi ani pana am descoperit ceea ce-mi place cu adevarat sa fac. Cu toate acestea, cred cu tarie, in faptul ca niciodata nu este prea tarziu, daca faci bine ceea ce faci. Incepe o noua etapa, deci un nou inceput : Erasmus +.” 

Premiul I:
Dedu Constantin
Asociația Inițiative si Proiecte pentru Tineret Imago Mundi
Mobilitate: Olanda, Almelo

“Am avut atat in timpul schimbului cat si dupa aceea, senzatia ca pot face o diferenta, ca asa cum mie mi-au fost oferite sanse de invatare si dezvoltare personala inclusiv mobilitati de acest gen, eu fac acum acelasi lucru cu cei din jur. Stiu cum a inceput acest schimb de tineri, din povesti care s-au cladit in ultimii trei ani:  ca punctul initial a fost undeva in Finlanda; ca ideea a aparut la Cluj in Romania; ca proiectul a fost scris pe online, pe skype și mail, prin Romania, Olanda, Grecia; ca sfarsitul nu a fost in Almelo, Olanda, ci in fiecare din tarile participante prin campaniile PR care se desfasoara chiar in aceste zile in tarile partenere!”


Premiul III:
Orban Iuliu
Liceul Teoretic ”Nicolae Jiga” Tinca, Bihor
Mobilitate: Cipru, Agros

“In seara zilei de 31 august avionul a aterizat in Larnaca, Cipru. Am ramas fascinat de multele autostrazi de pe micuta insula, care se intersectau si se suprapuneau de nenumarate ori. A inceput cursul. 23 de oameni din diferite colturi ale Europei. Experienta din Cipru m-a motivat sa demarez un proiect educational de teatru pentru elevi si organizarea unui simpozion international, cu participarea prietenilor mei din celelalte tari, in special Spania si Portugalia si a multor scoli si asociatii din tara.”

Premiul II:
Lefterache Ioana Cristina
Penitenciarul Galati
Mobilitate: Suedia,

“Sunt asistent social in penitenciar si inca mai cred ca oamenii se pot schimba, ca indiferent de locul in care ii intalnesti nu sunt toti cauze pierdute. Atunci cand intervine si tineretea cu atat mai mult. Ce-as mai putea face? Sa-mi definesc o rutina profesionala sau sa caut o schimbare. O provocare.”

Premiul I:
Craciun Dorin Constantin
Club Sportiv Ulpianum Oradea
Mobilitate: Lituania

“Rememorez tot ceea ce am facut in ultimii ani: muntii de PET-uri esuati, vocea fiului meu care ma ruga sa le adunam, munca de lamurire a colegilor si cunoscutilor pentru a colecta selectiv deseurile. Primele rezultate. Primul Let's Do It. In minte imi incolteste ideea unui proiect. Lituania -  sosesc ! Gandim. Cream. Ne imaginam un viitor mai bun. Culegem frunze uscate. Confectionam coifuri din hartie. Construim un om imens de zapada si il ornam cu mesaje mobilizatoare. Lumea ne zambeste si se opreste pentru a ne asculta.”


Erasmus+

Erasmus+, votat in Parlamentul European

Erasmus+, noul program al UE pentru educatie, formare, tineret si sport, planificat sa inceapa in ianuarie, a fost aprobat pe data de 19 noiembrie de Parlamentul European. Erasmus+ va beneficia de un buget de 14,7 miliarde EUR, ceea ce inseamna cu 40% mai mare decat nivelurile actuale. Peste 4 milioane de persoane vor beneficia de sprijin pentru a studia, pentru a urma cursuri de formare profesionala, pentru a munci sau pentru a desfasura activitati de voluntariat in strainatate.

Cine sunt beneficiarii Erasmus+?
-        2 milioane de studenti din invatamantul superior vor avea posibilitatea sa studieze sau sa se formeze profesional in strainatate, inclusiv in cadrul a 450 000 de stagii de practica;
-        650 000 de ucenici si de elevi din invatamantul profesional vor primi burse ca sa studieze, sa se formeze profesional sau sa lucreze in strainatate;
-        800 000 de profesori din invatamantul preuniversitar si universitar, de formatori, personal nedidactic din educatie si de lucratori din domeniul tineretului vor avea oportunitatea de a preda sau de a se forma profesional in strainatate;
-        200 000 de studenti masteranzi care urmeaza un ciclu complet in alta tara vor beneficia de garantii ale imprumuturilor;
-        peste 500 000 de tineri vor putea desfasura activitati de voluntariat in strainatate sau vor putea participa la programe de schimburi de tineri;
-        peste 25 000 de studenti vor primi burse pentru a urma programe comune de masterat, ceea ce inseamna a studia la cel putin doua institutii de invatamant superior din strainatate;
-        125 000 de scoli, de institutii de invatamant profesional si de formare, de institutii de invatamant superior si de invatamant pentru adulti, de organizatii pentru tineret si de intreprinderi vor primi finantare pentru a institui 25 000 de „parteneriate strategice”, cu scopul de a promova schimbul de experienta si crearea contactelor cu piata muncii;
-        3 500 de institutii de invatamant si intreprinderi vor primi sprijin pentru crearea a peste 300 de „Aliante ale cunoasterii” si „Aliante ale competentelor sectoriale” pentru a stimula capacitatea de insertie profesionala, inovarea si spiritul antreprenorial;
-        600 de parteneriate in domeniul sportului, inclusiv evenimente europene de tip non-profit, vor beneficia de asemenea de finantare.

Pentru mai multe detalii click aici.
Pe data de 3 decembrie, Consiliul UE a aprobat regulamentul Erasmus+.
Detalii aici: http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_Data/docs/pressdata/en/educ/139877.pd




Esti curios ce se va intampla in Erasmus+?

Acum toate zvonurile pot fi validate sau nu prin informatiile oficiale la care oricine are acces in acest moment prin Ghidul Programului Erasmus+ care tocmai a fost publicat! Dupa o lunga asteptare, a venit... si este fierbine, proaspat scos din cuptoarele Comisiei Europene ! Deci...

GHIDUL PROGRAMULUI ERASMUS+ (deocamdata in limba engleza) disponibil la http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/index_en.htm
Odata cu ghidul programului au fost publicate si modelele formularelor de candidatura pentru toate actiunile cheie (disponibila la acelasi link)!

Mai multe informatii gasiti la http://www.anpcdefp.ro/noutate.php?id=87

Tine aproape de noutatile Erasmus+ pe pagina de facebook a programului in Romania la Erasmus+RO (link direct https://www.facebook.com/ErasmusPlusRO)


ERASMUS Intensive Language Course (EILC) la Universitatea din Bucuresti,
de la 5 la 60 de participanti (2001-2013)

Universitatea din Bucuresti se bucura de o indelungata experienta in organizarea de cursuri si scoli de vara de limba romana pentru straini, in anul 2013 avand loc a 53-a editie a Scolii de Vara de limba romana, de cultura si civilizatie romaneasca. Inca de la aparitia Programului ERASMUS, studentii straini sositi la Universitatea din Bucuresti au beneficiat de un curs introductiv de limba romana, organizat pe parcursul intregului anul academic. Aparitia posibilitatii de a organiza cursuri intensive de limba romana, finantate prin Programul ERASMUS (EILC) a fost o ocazie de a oferi un astfel de curs studentilor straini care urmau sa beneficieze de un stagiu ERASMUS in Romania, curs organizat inaintea inceperii anului academic.
Aceste cursuri intensive au avut ca scop pregatirea studentilor straini pentru perioada propriu-zisa de mobilitate Erasmus, urmarind cunoasterea de catre studenti a particularitatilor gramaticale ale limbii romane, familiarizarea studentilor straini cu diverse tipuri de structuri conversationale, exprimarea corecta, perceperea corecta a mesajului unui text scris, dobandirea unor cunostinte de cultura si civilizatie romaneasca.
EILC la Universitatea din Bucuresti a inceput in 2001 cu un  numar de 5 participanti, ajungand la 60 de participanti in 2013, cu o medie de 30-40 de studenti participanti pe an.

Initial, EILC la Universitatea din Bucuresti a avut forma unei singure grupe, cu limba de predare engleza. Ulterior, datorita numarului mare de participanti din Franta, cursul EILC a fost impartit in doua grupe (dupa limba de predare): studenti vorbitori de franceza si respectiv de engleza. Incepand cu a.a. 2007-2008, datorita numarului mare de aplicatii, EILC la UB s-a divizat in trei grupe: studenti vorbitori de franceza, de engleza si respectiv de italiana. Motivul aparitiei limbii italiene ca limba de predare a fost numarul mare de studenti italieni participanti. In 2012 si 2013 EILC la UB a fost format din 4 grupe (o grupa de vorbitori de franceza, 2 grupe de vorbitori de engleza, o grupa de vorbitori de spaniola).
Profesorii care au predat in cadrul EILC sunt cadre didactice ale Facultatii de Litere a UB, din cadrul Catedrei de limba romana – Departamentul pentru studenti straini, iar incepand din anul 2003, in cadrul Centrului de Promovare a Limbii Romane (Centrul PRO). Materialele (carti / manuale de limba romana pentru studenti straini) elaborate de profesorii de la EILC, care au fost folosite in cadrul acestor cursuri, reprezinta primele materiale de invatare a limbii romane ca limba straina din perspectiva comunicarii interculturale.

In cadrul cursului s-au folosit metode moderne de predare a limbii romane, tinandu-se cont de teoriile noi de achizitie a limbii straine, iar materiale folosite au fost: manual cu dialoguri cotidiene, pe diverse teme, materiale audio (texte inregistrate, muzica), materiale video (pentru lectiile de cultura si civilizatie romaneasca: monumente, imagini din orasele mari ale Romaniei, imagini din Romania, obiceiuri populare, romani celebri etc.). Evaluarea studentilor a fost continua, prin teste zilnice si teme, finalizandu-se cu un examen, sistemul de testare a limbii romane folosit fiind aliniat la sistemul Pasaportului Lingvistic European, iar studentii au primit un certificat de competente ligvistice (nivel A1/A2), cu un numar de 6 credite alocat.
In afara orelor de predare propriu-zisa, profesorii au organizat si alte activitati menite a consolida cunostintele de limba si civilizatie romaneasca: excursii in Bucuresti, vizite la muzee si puncte de atractie din Bucuresti (Casa Poporului, Palatul Cotroceni), vizionarea unor spectacole de teatru in limba romana si a unor filme romanesti, prelegeri cu teme de civilizatie si cultura romaneasca, concerte la Opera Romana si la Ateneu (ex. Festivalul International „George Enescu”).
De asemenea, in primii ani de organizare a EILC, personalul Biroului Programe Comunitare din UB a organizat cu participantii la curs excursii in tara (2-3 zile) pentru vizitarea unor locatii traditionale (Curtea de Arges, Sinaia, Brasov, Bran, Sibiu, Sighisoara, Gura Humorului, manastirile din Moldova).
Infiintarea in 2010 a sectiunii ERASMUS Student Network la Universitatea din Bucuresti (ESN UniBuc) a reprezentat un atuu in organizarea activitatilor extra-curriculare pentru participantii la EILC. Activitatile organizate de ESN UniBuc au cuprins: petreceri tematice (Flag Party – studentii se imbracau in culorile steagului lor national, ESN Your favorite Romanian phrase – studentii aveau scris pe tricouri, pe fata sau brate fraze in limba romana, Karaoke party – cantece in limba romana sau in limba materna), picnic la Snagov sau Palatul Mogosoaia, activitati sportive in parc sau excursii de o zi la Sinaia si Brasov.
Organizarea EILC la Universitatea din Bucuresti a reprezentat o oportunitate de a initia studentii straini ERASMUS in cultura si civilizatia romaneasca si de a le facilita integrarea sociala in mijlocul studentilor romani, iar rezultele obtinute in urma acesui curs sprijina intentia universitatii de a organiza in continuare curs intensiv de limba romana inaintea inceperii anului academic.

Alina CRISTOVICI, Sef Departament Relatii Internationale si Coordonator ERASMUS, Universitatea din Bucuresti


Staff Training Week la Universitatea de Economie si Afaceri din Atena: o reusita

Probabil programul Erasmus este unul dintre cele mai de succes inventate la nivel de Uniunea Europena, iar asta pentru ca rezultatele sale chiar se vad. Si mai mult decat atat, rezultatele vizeaza oamenii, pregatirea si experienta lor. In calitate de triplu beneficiar al programului pot sa spun ca fiecare experienta, atat cea de studii in Belgia cat si cele de perfectionare in Polonia si Grecia mi-au adus reale beneficii pe linia evolutiei profesionale si a experientei multiculturale.
Cea mai recenta mobilitate pe care am efectuat-o a fost la Universitatea de Economie si Afaceri din Atena, in perioada 1-5 iulie 2013 si singura sintagma care ii poate fi atribuita este aceasta: reusita deplina. Grupul a fost destul de restrans, cu participanti din 5 tari europene, ceea ce a facut ca ideile sa poata fi impartasite mult mai usor. Pe langa ospitalitatea greceasca proverbiala, care ne-a facut sa ne simtim efectiv ca acasa, sesiunile de informare si dezbateri s-au dovedit a fi extrem de interesante. Chiar daca tematica acestui eveniment a fost una generala am ajuns sa abordam subiecte de profunzime din viata universitatilor noastre. O ocazie deosebita a fost cea de a afla informatii calde despre viitorul Erasmus de la reprezentantii agentiei nationale grecesti. Pentru mine extrem de utila a fost intalnirea cu omologii din biroul de relatii publice a AUEB, intrevedere care desi nu era prevazuta in program a putut fi programata fara nicio problema.
Un important aspect al reusitei acestei mobilitati a vizat capacitatea de empatie a gazdelor, care au reusit sa intuiasca aproape orice cerinta a participantilor si s-au adaptat extrem de rapid la situatii neprevazute.
Programul gandit de reprezentantii biroului de relatii internationale a universitatii gazda a fost bine structurat si formulat in asa fel incat sa prezinte interes pentru toti participantii, desi noi proveneam din arii destul de diferite de expertiza. Am aflat informatii utile despre sistemul educational grecesc, despre felul in care programul Erasmus functioneaza in AUEB, in Grecia si in celelalte tari reprezentate, despre dificultatile si bunele practici in lucrul cu studentii internationali, despre sistemul de management al calitatii. Am vizitat biblioteca care activeaza si ca centru de documentare european precum si diverse departamente din cadrul institutiei, activitate extrem de profitabila pentru o cunoastere autentica a practicii de zi cu zi din spatele usilor.
Un staff training in Atena nu putea sa nu includa si insertii de cunoastere a culturii elene in program. In acest sens, in ultima zi a mobilitatii universitatea a pregatit un tur ghidat al muzeului Acropolis, unul dintre cele mai valoroase institutii de acest gen din lume.
Daca trag linie pot doar sa spun ca abia astept sa am din nou ocazia de a participa la un staff training week, oriunde. Asta pentru ca stiu din experinta ca te intorci acasa cu o multime de idei valoroase si cu legaturi culturale pe care le pastrezi o viata.

Alexandru Grigoras - Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iasi, Departamentul de Marketing Educational, Evenimente si Imagine Academica , in mobilitate de formare la Universitatea de Economie si Afaceri din Atena, Grecia


Mobilitate Erasmus STT

Destinatie: Spania, Leon
Perioada: 8 zile, septembrie 2013.
Institutia gazda: Universitatea din Leon

Obiectivele mobilitatii au vizat dezvoltarea relatiilor de cooperare si colaborare intre SNSPA si Universitatea din Leon in cadrul Programului Erasmus, in vederea urmatoarei perioade de finantare 2014-2020, stabilirea de noi arii de colaborare, in ceea ce priveste mobilitatile de plasament Erasmus, cresterea numarului de mobilitati studentesti SMS (incoming si outgoing) si cresterea numarului de mobilitati cadre didactice si personal non academic STA si STT (incoming si outgoing).

In cadrul mobilitatii au avut loc intalniri cu reprezentantii Biroului pentru Programe Comunitare din cadrul universitatii partenere in vederea unui schimb de experienta si de bune practici pentru simplificarea procedurilor Erasmus si intalniri cu responsabilul Erasmus pe facultate (Faculty of Economics and Business Administration) cu scopul de a stabili noi vizite si gasirea unor parteneri comuni, in vederea dezvoltarii de noi parteneriate (plasamente, Tempus, Erasmus Mundus etc.).

Diseminarea rezultatelor obtinute a avut loc prin prezentarea in cadrul universitatii a stagiului de formare, prezentarea rezultatelor in cadrul unei sedinte de lucru a coordonatorilor departamentali Erasmus si realizarea unui raport scris.

In urma realizarii mobilitatii s-au evidentiat o serie de avantaje pentru SNSPA, cum ar fi:  posibilitatea de a realiza, in continuare, mai multe programe de formare a personalului in colaborare cu universitatile partenere; posibilitatea de a utiliza granturi Erasmus pentru personalul administrativ in vederea motivarii personalului; diversificarea si intarirea programelor de cooperare intre cele doua universitati.

In ceea ce priveste avantajele pentru beneficiar, putem mentiona pe langa, dezvoltarea profesionala si personala, dezvoltarea unei mai bune relatii de colaborare si cooperare cu partenerii din Leon, Spania.

Lect.univ.dr. Crina Radulescu, Coordinator institutional Erasmus, Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative in mobilitate de formare la Universitatea din Leon, Spania


Staff Training Week la Universitatea din Granada


Universitatea din Granada se intinde, sinuos, in timp si spatiu, conferind o culoare aparte peisajului andalusian. A fost pentru prima data cand am participat la un stagiu Staff Training comun. Am vizitat locuri deosebite, care nu pot fi uitate usor si a caror frumusete s-a completat cu energia, vivacitatea si ospitalitatea gazdelor noastre. M-au impresionat, in mod deosebit, sediul vechi al universitatii arabe, atat de bine conservat, cat si Hospital Real – actualul sediu al Rectoratului, un edificiu cu adevarat impunator, unde am fost primiti cu deosebita caldura.
Sesiunile plenare si atelierele de lucru la care am participat ne-au dat ocazia, timp de o saptamana, sa interactionam cu colegi de la diferite universitati din UE, ceea ce s-a constituit intr-un bun prilej de a cunoaste indeaproape exemple de bune practici ale universitatilor, de a schimba opinii cu persoane care lucreaza in cadrul unor departamente sau servicii similare cu ale noastre, precum si posibilitatea de a cunoaste Universitatea din Granada.  In timpul petrecut impreuna am invatat lucruri noi si am impartasit unii altora din experienta muncii in mediul universitar.
Nu in ultimul rand, prin amabilitatea gazdelor noastre, am vizitat vestita Alhambra si Generalife, cu ale sale palate si gradini de vis si am avut ocazia sa luam parte la un concert veritabil de flamenco.
Primirea prietenoasa, atmosfera relaxata in care s-au desfasurat lucrarile, asigurata cu profesionalism de coordonatorii programului, si calitatea participantilor au fost elemente esentiale ale unui Staff Training Week reușit.

Luminita Saruleanu, Secretariat Prorectorat Cercetare Stiintifica, Universitatea Tehnica ”Gheorghe Asachi” din Iasi in mobilitate de formare la Universitatea din Granada


Biroul de Programe Comunitare al Academiei Navale „Mircea cel Batran” – structura de integrare europeana a educatiei si formarii maritime romanesti

Ofiterii de marina, prin insasi natura meseriei lor, sunt permanent conectati la realitatile economice, sociale si culturale ale meleagurilor de pe tot intinsul globului, pe care le cutreiera. Marinarii romani sunt in mod traditional mesagerii romanismului in Europa si in intreaga lume, cat si cei care aduc in tara valorile noi, materiale si spirituale, ale civilizatiilor de peste tot.
In acest context socio-profesional, cu totul particular, Academia Navala “Mircea cel Batran”, cea mai veche institutie de invatamant superior de marina a Romaniei, a reprezentat de generatii prima treapta in formarea caracterului international al competentelor ofiterilor de marina, fie ea comerciala ori militara. Pe langa cunostintele si deprinderile tehnice inerent universale, Academia Navala a insuflat dintotdeauna studentilor ei si atitudini specifice, cuprinse in asa numitele soft skills, care asigura competente de comunicare multi-culturala necesare sine-qua-non unei cariere pe mari si oceane.
Tinand seama asadar de specificul international implicit al programelor de studii din domeniile „Inginerie Marina si Navigatie” si „Inginerie si Management Naval si Portuar” pe care le aplica, Academia Navala a beneficiat si ea, incepand din 2007, de noua postura a Romaniei, cea de stat membru al Uniunii Europene. Plecand de la experienta internationala moderna capatata in perioada apartenentei la Parteneriatul pentru Pace si apoi la NATO, stafful de conducere al institutiei a decis participarea la noul sub-program sectorial Erasmus 2007-2013.
Iar cum o calatorie de o mie de mile incepe cu ridicarea ancorei, a trebuit ca mai intai, in anul 2006, Academia Navala sa aplice pentru acordarea Cartei Universitare Erasmus – Extinsa. Odata ce Comisia Europeana a formalizat aceasta recunoastere a vointei si capabilitatii academiei de a derula mobilitati europene, un nucleu de entuziasti - care actualmente sunt rectorul institutiei, contraamiral de flotila  prof. univ. dr. ing. Vergil Chitac si prorectorul de programe si relatii internationale, comandor conf. univ. dr. ing. Octavian Tarabuta – a purces cu toata ardoarea la cladirea Biroului Programe Comunitare al scolii. Asa cum stiu toti colegii din universitatile europene, activitatea BPC presupune eforturi suplimentare si, mai ales, dedicatie. Aceste plusuri au fost aduse in BPC al Academiei Navale de ec. Oana Caraiani, referent, care cu meticulozitatea si simtul anticiparii pe care numai un bun manager le are, mentine constant, neintrerupt, cursul activitatilor administrative, atat de diverse.
Ca la orice inceput, BPC a trebuit mai intai ca pe plan intern sa modifice mentalitati, sa informeze comunitatea academica si sa promoveze avantajele participarii cu studenti, profesori si personal administrativ la mobilitatile Erasmus. Spatiul educational european convenit a fi edificat la conferintele de la Bologna si Lisabona aduce un castig de necontestat calitatii educatiei si formarii. Impulsionarea contactelor cu universitati europene si agenti economici europeni constituie unul dintre factorii decisivi in continuarea dezvoltarii Academiei Navale.
Eforturile depuse de BPC incepand din 2007 au inceput sa dea roade tot mai multe in anii urmatori. Astfel ca, dupa un start prudent, cu 10 plasamente in primul an, mobilitatile studentesti au crescut simtitor si s-au diversificat. La momentul actual, cand programul LLP se apropie de sfarsit, studentii si personalul didactic si administrativ al Academiei Navale studiaza si predau in universitati cu specific maritim din Bulgaria, Turcia, Norvegia si Polonia. Iar mobilitatile de practica se desfasoara in mai mult de 30 de companii europene de transport maritim, studentii Academiei Navale devenind recunoscuti in toate porturile europene sau mondiale.

Comandor conf. univ. dr. ing. Octavian Tarabuta - sef BPC


Made by ESN around Romania

Pe scurt, iata cateva dintre evenimentele organizate de sectiunile ESN Romania in luna noiembrie a acestui an:

ESN Brasov: SocialErasmus „Tea, Stories and Friends”

ESN Cluj-Napoca: SocialErasmus„Animal Shelter”

ESN Iasi: SocialErasmus „Free Hugs Campaign”

ESN Sibiu: Music Night Jam Session; SocialErasmus „First Aid training”; participare la „Sibiu Educational Festival (SiEF) 2013”

ESN Timisoara: Seara de film; excursie internationala de 7 zile in Budapesta, Praga, Viena, si Bratislava

ESN UniBuc: Workshop „Christmas Traditions and Other”.


1 Decembrie – sarbatorire romaneasca cu studentii straini ERASMUS

Voluntarii din cadrul sectiunilor ESN Romania au facut astfel incat studentii ERASMUS sa se simta romani cu ocazia zilei de 1 Decembrie. In randurile de mai jos va vom prezenta cum au sarbatorit studentii ERASMUS Ziua Nationala a Romaniei in mai multe orase ale tarii:

Brasov: Pentru Ziua Nationala a Romaniei, voluntarii au organizat o intalnire cu studentii ERASMUS in Piata Sfatului unde au urmarit impreuna ceremonia militara de defilare cu torte, dupa carespectacolul de artificii. Ca amintire a acestei zile,Totti studentii care au participat la intalnire au primit panglici tricolor.

Sibiu: Cu ocazia zilei de 1 Decembrie, voluntarii au organizat Transylvania City Break ,o excursie de 3 zile,in cadrul careia cei 33 de studenti participanti au vizitat Deva (cetatea), Hunedoara (Biserica din Densus, Rezervatia de zimbrii, Castelul Huniazilor), Salina Turda, Cluj-Napoca, si Alba Iulia (Cetatea si Defilarea de 1 Decembrie). Evenimentul s-a desfasurat cu sprijinul Universitatii Lucian Blaga din Sibiu.

Timisoara: Echipa a organizat un pranz international in care fiecare participant a venit cu un fel de mancare specific tarii sale de provenienta, voluntarii ESN Timisoara pregatind feluri de mancare tipic romaneasca. Acest pranz minunat a fost precedat de vizitarea Christmas market-ului din centrul Timisoarei, urmarirea spectacolului de artficii si nu in ultimul rand parada organizata cu prilejul sarbatorii.


ESN Romania @ SEEP Zagreb 2013

SEEP (South Eastern European Platform) este una dintre cele cinci platforme regionale organizate anual in cadrul ESN. ESN Romania, ESN Azerbaijan, ESN Bosnia si Herzegovina, ESN Cipru, ESN Bulgaria, ESN Georgia, ESN Grecia, ESN Italia, ESN Macedonia, ESN Serbia si ESN Turcia alcatuiesc marea familie SEEP.
Anul acesta, intalnirea s-a desfasurat in capitala Croatiei, Zagreb. Pentru patru zile, aproximativ 150 de voluntari, nu doar din zona SEEP, s-au implicat activ in discutii privind organizatia in care activeaza in prezent, facand schimb de bune practici din cadrul sectiunilor locale. ESN Romania s-a bucurat de aceasta data de cea mai numeroasa reprezentare de pana acum la un eveniment international ESN: 16 membri, din 4 sectiuni (ESN Cluj-Napoca, ESN Iasi, ESN Sibiu, ESN Timisoara).
In ultimul an, ESN Romania s-a dezvoltat considerabil, bucurandu-se de membri din ce in ce mai activi si mai vizibili la nivel international. Anul acesta, in cadrul SEEP, ESN Romania a avut un voluntar prezent in echipa de organizare (chairing team), in persoana Dianei Ploscaru (membru ESN Cluj-Napoca, Vice-National Representative ESN Romania) care a lucrat cot la cot cu reprezentanti din Spania, respectiv Macedonia.

Adevarata mandrie vine tot din aceeasi zona a tarii! ESN Cluj-Napoca si-a depus candidatura pentru a gazdui urmatoarea editie a Platformei Sud-Est Europeane si s-a intors din Croatia victorioasa! SEEP 2014 va avea loc in Cluj-Napoca in luna noiembrie! Acest fapt reprezinta o mare realizare pentru ESN Romania. Dupa  Eduk8 Training for Trainers (August 2013, Cluj-Napoca) si National Board Meeting (Octombrie 2013, Timisoara), un al treilea eveniment international ESN va fi organizat in Romania.


Mobilitate de formare continua - Nistor Carmen – Lidia
“Creative Teaching in the Adult Classroom “

Principalul obiectiv al cursului a constat in a invata cum sa-i motivam pe elevi sa invete mai eficient, prin tehnici de invatare creative. De subliniat este faptul ca, acest curs a propus o abordare creativa atat a gramaticii cat si a vocabularului limbii engleze. Toate activitatile au fost aplicate, „testate”, de noi, profesorii,  ca si cursanti, iar ca tehnica de insusire a metodelor s-a folosit, in principal, conceptul de „learning by doing”.
Dintre cele mai importante activitati mentionez:

  • folosirea unei game variate de tehnici creative de predare prin intermediul fotografiilor, textelor, dialogurilor si filmelor;
  • integrarea predarii pronuntiei;
  • utilizarea aplicatiilor multimedia in procesul de predare – invatare – evaluare a limbii engleze;
  • corelarea strategiilor de predare cu stiluri de invatare diverse;
  • adaptarea materialelor de curs pentru a personaliza invatarea limbii straine.

In cele doua saptamani de curs am invatat mult mai mult decat am invatat la metodica in facultate. Conceptul cheie al acestui curs a fost “creativitatea”. Consider ca in lumea contemporana este necesar sa invatam sa dezvoltam creativitatea elevilor nostri; iar acest lucru este posibil, doar daca, cel care preda a inteles ce inseamna acest lucru prin experienta proprie, si nu din carti.


Vizite si schimburi – Miala Rodica
„Grundtvig European Conference on Adult Volunteering-Warsaw 23-26 Nov 2011”

Conferinta a fost organizata de Agentia Nationala poloneza in cooperare cu Comisia Europeana si Agentiile Nationale Grundtvig din alte tari europene participante la LLP.
Am participat in calitate de presedinte al asociatiei Orizont Cultural T si de beneficiar al proiectelor „The Voice of European Seniors” GRU-09-GIVE 5–DJ-PT, „European Exchange Experience from a Social Cafe” GRU-10-GIVE-6-DJ-DK, „Elder’s Solidarity in Local Communities” GRU-11-GIVE-12-DJ-IT.
Participanti: Reprezentanti ai Comisiei Europene, reprezentanti ai agentiilor nationale, beneficiari si experti in domeniul educatiei adultilor si in voluntariat.
Obiectivul conferintei a fost promovarea voluntariatului ca oportunitate de invatare, cat si a organizatiilor care trimit si primesc voluntari, rolul proiectelor Grundtvig in dezvoltarea practica  a voluntarilor adulti, seniori, solidaritatea intre generatii si desigur posibilele imbunatatiri in acest domeniu.

Participantii au putut optat pentru unul din cele trei workshopuri, in functie de interese.
- Thematic Workshop 1: Learning during preparatory phase to volunteering
-Thematic Workshop 2: Learning during volunteering and follow-up
-Thematic Workshop 3: European support for adult volunteering: the role of Grundtvig and other funding programmes.
Am fost facilitator pentru Workshopul thematic nr. 2. Am prezentat experienta noastra in proiectele de voluntariat, am alcatuit o expozitie, postere, planse, tricouri, sepci, pixuri, toate personalizate, am oferit participantilor DVD-uri, pliante, flyers, simboluri ale identitatii noastre romanesti.

Conform Asociatia Serviciul de Voluntariat (AVSO) si Comisiei Europene definitia voluntariatului este urmatoarea:
Volunteering: The term refers to all forms of voluntary activity, whether formal or informal. It is
undertaken of a person’s own free will, choice and motivation, and is without concern for financial gain. It benefits the individual volunteer, communities and society as a whole. It is also a vehicle for individuals and associations to address human, social or environmental needs and concerns. Formal voluntary activities add value, but do not replace professional, paid employees.

Voluntariatul este tot mai mult recunoscut ca fiind o experienta de invatare informala foarte valoroasa, pentru adulti de toate varstele. A fost recunoscut ca o modalitate de promovare a procesului de imbatranire activa si de evidentiere a contributiei seniorilor activi la beneficiul societatii noastre.


MOTTO: „Ca sa reusesti, gaseste-ti un drum si tine-te de el.

Parafrazand celebrul citat al lui Andrew Carnegie, putem afirma cu toata responsabilitatea si convingerea: Colegiul Tehnic „Emanuil Ungureanu” din Timisoara a gasit calea de a optimiza pregatirea profesionala si pentru viata a elevilor sai, prin Programul Leonardo da Vinci. Continuindu-ne cu tot mai multa perseverenta  si daruire drumul „european” inceput in 1999, am implementat anul acesta proiectul LLP-LdV/IVT/2012/RO/174 - „Young Explorers on the European Labour Market”, care a raspuns nevoii de a imbunati formarea profesionala initiala a elevilor nostri si de a da sansa unui numar cat mai mare de participanti, din toate domeniile de pregatire - economic, turism, electric, electronica-automatizari si mecanic -, sa dobandeasca  o experienta de munca timpurie. Orientarea pentru cariera cu impactul cel mai viabil pentru un adolescent de 16 ani este plasarea acestuia intr-o situatie reala de lucru, care ii  transforma cunostintele in aptitudini si competente, ii creeaza o viziune realista asupra viitoarei profesii si il ajuta sa-si descopere calitati nebanuite.
Parteneriatul transnational a fost alcatuit din organizatii din trei tari europene: Portugalia - pentru domeniile economic si turism, Polonia- pentru domeniile turism si mecanica si Germania pentru domeniile electric si electronica-automatizari. Mobilitatile s-au desfasurat in 5 fluxuri si au cuprins un numar de 79 de participanti, elevi din clasele a  X-a ai institutiei noastre.
Dimensiunea proiectului, atat ca numar de participanti, cat si ca buget a insemnat o provocare pentru echipa de gestiune. Reusita noastra s-a bazat pe zeci de ore de munca sustinuta, responsabilitate si daruire si nu in ultimul rand, o coordonare optima a tuturor activitatilor intr-un efort constructiv de echipa, alaturi de indrumarea si sprijinul permanent al AN.
Beneficiind de expertiza unor tutori calificati, cu reale abilitati pedagogice, participantii au descoperit pas cu pas ce inseamna un loc de munca, cat de importanta este colaborarea in echipa pentru obtinerea unui rezultat final pozitiv, si-au dezvoltat abilitatile si competentele cerute de angajatorii de pe piata europeana a muncii, au devenit mai motivati si mai responsabili, „au crescut” frumos.
Rezultatele proiectului au depasit cu mult  granitele pregatirii profesionale. Pe langa competentele profesionale, lingvistice si sociale dobandite, participantii au trecut printr-o experienta de viata care le-a modelat personalitatea, le-a imbogatit sufletul si le-a deschis ochii, i-a pregatit pentru viata.
Pentru noi, ca institutie la nivel preuniversitar, implementarea cu succes a proiectului si diseminarea eficienta a rezultatelor inseamna si un numar crescut de parteneriate cu agenti economici locali, o noua clasa de scoala profesionala  si tot mai multi absolventi de clasa a VIII-a interesati sa-si continue studiile la Colegiul Tehnic „Emanuil Ungureanu”. Parteneriatele europene existente s-au consolidat si mai mult, asa cum s-a consolidat si motivatia noastra de ne continua „calea” prin noi proiecte, noi provocari.
Ne uitam in ochii plini de bucurie, speranta si increderea elevilor nostri si stim ca nu ne putem opri, pentru ca drumul ales de noi inseamna un viitor profesional mai bun pentru ei!
Impresii ale unor participanti la proiectul nostru Leonardo da Vinci:
Stoica Stefan, domeniul mecanic: „Ma uit in urma la ceea ce mi-a adus aceasta mobilitate si privesc cu ma imulta incredere spre viitor. Nu doresc sa folosesc cuvinte mari, dar chiar m-am schimbat; sunt mandru ca suntem cunoscuti ca “liceul unde copii isi fac practica in strainatate”.
Bordenci Denisa, domeniul economic:Faptul ca m-am prezentat la selectia proiectului, a fost cea mai buna decizie din viata mea. Mi-au placut foarte mult oamenii din Portugalia. M-am simtit foarte bine la supermarket  Leclercunde am efectuat practica de pregatire profesionala, deoarece angajatii au fost foarte amabili si saritori. Nici in timpul liber nu ne-am plictisit, ci am vizitat multe locuri interesante.”
Jian-RudanEmilian, domeniul turism: “ O experienta de neuitat. Exigentele intr-un hotel de 5 stele sunt foarte mari, dar la finalul mobilitatii tutorele ne-a laudat activitatea. Acum stiu ca pot mai mult decat credeam inainte sa merg in acest proiect.”
Mitrache Simion, domeniul electric: “Mi-as dori sa pot face practica in fiecare zi la ZAW. Cu dotarile de acolo, chiar pot invata cu placere.”

Mirela Pantelimon, Responsabil de proiect, Colegiul Tehnic „Emanuil Ungureanu” din Timisoara


Cu foc si reverenta

Reporterul e ca un elev in clasa intai. Mie nu-mi plac oamenii care se grabesc. Cei care vor sa ajunga la gimnaziu fara sa treaca prin clasele primare sau la facultate fara sa treaca prin liceu. Cred cu tarie ca asa e si jurnalismul, desi, atunci cand am inceput munca de reporter, am simtit ca fac, laolalta, toate facultatile din lume. Sunt un reporter cultural care deschide usi si intra pe geam (doar asa scrie in manuale ca trebuie sa faca un reporter adevarat, nu…?). Imi place sa cred, insa, in reverenta curajului meu. Pentru ca dincolo de fiecare usa, in spatele fiecarui geam pe care il “escaladez” se afla o poveste pe care o ascult ca un copil in clasa intai. Ma surprind curioasa, impresionata, uimita, melancolica, intrigata, flatata…de toate “facultatile” mele din fiecare zi.
Asa era si atunci. Cand eu eram in clasa intai si descopeream impreuna cu tata lumea mare in care aparusem. M-am nascut in Muntii Vrancei si datorez locului toata curiozitatea din ochii mei. Am inceput sa mergem in expeditii prin munti de cand eu inca nu stiam sa-mi leg sireturile.  Si nu am incetat nici acum. Noaptea, in cort, cand puteai citi o carte la lumina lunii, tata imi spunea povesti. Despre ape, munti, despre Baba Vrancioaia si despre cate poti afla daca stii sa asculti. Eu il ascultam pe el. Asa ca mi-am ales un liceu care sa ma tina legata de povestile mele. Liceul Pedagogic m-a invatat sa am rabdare, sa fiu generoasa si sa incep sa spun si eu povesti.  Facultatea de Jurnalism a fost doar un alt mod de a face asta. Mi-au crescut curiozitatea si curajul si emotiile de a gasi in fiecare moment alte personaje cu povestile lor.

Intr-o zi, mi-am dat seama ca toate starile astea prin care trec ar trebui date mai departe, celor care ne asculta. Sunt fericita cand imi iese acest miracol si foarte trista cand pastrez ceea ce simt doar pentru mine. Tocmai de aceea, proiectul de plasament pentru mobilitate pe piata muncii europene, realizat de Societatea Romana de Radiodifuziune pentru jurnalisti si experti IT, in Spania, la Alicante, este si povestea mea. A personajului Adina, care a dobandit cunostinte, abilitati si competente pentru managementul cultural in mass media, numai prin acest PLM. Timp de doua saptamani, din 21 iunie pana la 4 iulie 2013, noi, cei 10 participanti la mobilitate, am muncit zi si noapte pentru a invata cum functioneaza industriile culturale intr-o perioada de criza economica prelungita. Studiul de caz la care am lucrat in prima parte a plasamentului m-a ajutat sa cunosc oameni, traditii, un oras in extensie din ratiuni culturale. Ma uitam la alicantini cu cata recunostinta privesc spectacolul vietii.  In fiecare gest al lor am vazut bucuria de a trai. Dintr-un reporter detasat, observational, am devenit pentru cateva nopti unul activ. Am trait o data cu bucuria lor, am dansat pe muzica lor ca si cum ar fi fost a mea. I-am inteles si am facut din cea mai importanta fiesta spaniola -  Hogueras de San Juan  - o poveste a mea si o banca de informatii pentru management cultural.
Experienta Alicante a facut din mine un reporter mai bun. Pentru ca m-am hotarat sa ma ridic de pe scaun, sa dau cortina la o parte si sa intru in culise. Acolo e spectacolul real. Acolo afli povesti pe care vrei sa le dai mai departe. La un moment dat, eram in centrul orasului si aveam impresia ca multimea iese din mare si vine catre centru in valuri. Am intrat in vorba cu ei, am mers la ei acasa. Am mancat ce mancau ei. Am respirat in ritmul lor. Am descoperit o tara, un oras, o cultura. M-am descoperit pe mine mai curioasa, mai impresionata, mai uimita, mai melancolica, mai intrigata, mai flatata de toate “facultatile” mele din fiecare zi.

Experienta culturala din Comunitatea Valenciana mi-a oferit un model interesant, pe care l-am avut ca reper in timpul elaborarii propriului proiect cultural, in care rolul media pentru promovarea culturii si a diversitatii culturale se modifica. Noua constructie a ales suportul tehnologiilor digitate, orientarea catre public si evaluarea acestuia pentru a-i  conferi identitate, profilul audientei, marketingul si cercetarea media, utilizarea noilor tehnologii pentru managementul cultural in mass media.  Dupa o atenta analiza a modalitatilor de reinventare aplicate in domeniul culturii, atunci cand forta unei crize economice foarte puternice schimba geografia societatii, in ansamblu, poti sa constati ca solutiile au aparut acolo unde nu esti tentat sa mai cauti, in trecut, in cladiri dezafectate prin prabusirea unor industrii, cu traditie candva. In Alicante, vechi structuri industriale sau terenuri utilizate o vreme ca spatii de parcare au primit o alta destinatie, devenind spatii multiforme dedicate actului cultural de calitate. Intra in aceasta categorile Centrul Cultural Las Cigarerras si sala “AUDITORIO Diputacion Alicante” – Palatul Deputatilor din Alicante, o cladire cu destinatie polivalenta. De ce nu facem si noi, mai mult, in Romania, pentru management cultural ?
Eu insami, m-am reinventat. Am fost parte a unui nucleu de lucru in domeniul managementului de proiect cultural, din perspectiva mass media, o echipa pluridisciplinara, care a elaborat proiectul cu titlul  “Alchimie sonora”, ce va depus pentru obtinerea finantarii la inceputul anului viitor.
Mi-am descoperit abilitati de coechipier (cand am lucrat la proiect) si de comunicator (la prezentarea proiectului). Am primit noi competente, pentru management de proiect, prin eliberarea Certificatului Europass Mobility.
Mi-a placut sa gasesc oameni, locuri, case. Mi-au placut calatoriile si drumul, oriunde m-a dus el. Mi-a placut sa spun povesti. Cu sunete. Cu voci, Cu efecte. Cu personaje. Cu fapte. Mi-a placut experienta Alicante. Inca imi place.
P.S. Mi-am facut o promisiune cand am plecat din Alicante: ca ma voi intoarce. Mi-am rezervat deja biletele de avion pentru luna iunie.

Adina Georgiana Dragomir
Jurnalist, participant la plasamentul de mobilitate Leonardo da Vinci
Proiectul “MANAGEMENTUL CULTURAL IN MASS MEDIA”
LLP – LdV/ PLM/2012/RO/025


JOBS-MDVI - Training for professional working with individuals with multiple disabilities and visual impairment on finding jobs and oppportunities that benefit society – LLP-LdV/PAR/2011/RO/012

Oferta de formare profesionala a persoanelor cu dizabilitati este foarte redusa atat la nivel national, cat si la nivel european, ceea ce a condus la analiza de piata a posibilitatii de largire a ofertei de formare si integrare profesionala a persoanelor cu deficiente de vedere in cadrul retelei de specialisti in domeniul educatiei, recuperarii si formarii profesionale a persoanelor cu deficiente de vedere. Daca oferta de formare profesionala este redusa pentru persoanele cu deficiente de vedere, aceasta este mult mai limitata in cazul persoanelor cu deficiente de vedere si deficiente asociate/multiple. In acest sens, specialistii in domeniu au decis aplicarea unui proiect de parteneriat de tip Leonardo da Vinci care are ca scop dezvoltarea colaborarii la nivel transnational pentru explorarea si identificarea posibilitatilor de formare profesionala a specialistilor care sa contribuie la dezvoltarea strategiei si masurilor de insertie profesionala a persoanelor cu dizabilitati multiple si deficienta de vedere care, in toate tarile participante, se confrunta cu probleme legate de formarea si integrarea profesionala. Liceul Special pentru Deficienti de Vedere a fost unul dintre partenerii la proiect, tematica si obiectivele acestuia pliindu-se pe nevoile institutiei si ale grupului tinta vizat.
La proiect au mai participat si alte institutii de profil din: Islanda in calitate de coordonator, Danemarca, Finlanda, Franta, Germania, Irlanda, Marea Britanie, Olanda, Romania si Ungaria.

Specialistii in domeniu au nevoie de instruire in ceea ce priveste utilizarea metodologiei si curriculumului de reabilitare si educatie a grupului tinta, astfel incat acestia sa contribuie la imbunatatirea potentialului de angajare a persoanelor cu deficiente de vedere si asociate. Instruirea specialistilor va contribui la formarea urmatoarelor competente si deprinderi:
•          Mediere pentru integrarea profesionala: dezvoltarea de mentorat in sprijinul persoanelor cu deficiente de vedere si asociate (MDVI), medierea cu posibili angajatori, identificarea posibilelor activitati profesionale adaptate pentru persoanele MDVI.
•          Activitati de valorizare: specialistii vor contribui la identificarea activitatilor specifice nevoilor lor, nu doar in domeniul integrarii profesionale, ci si in alte domenii.
•          Deprinderi sociale si personale: datorita ariei largi de particularitati in domeniul MDVI si a spectrului larg de nevoi in acest domeniu, specialistii au nevoie de instruire specifica. Astfel, specialistii au nevoie de instrumente si tehnici care sa contribuie la dezvoltarea stimei de sine a persoanelor cu MDVI si a rolului acestora ca cetateni ai societatii.
•          Deprinderi de utilizare a diferitelor tehnologii: abilitatea de a utiliza si implementa diferite tehnici, instrumente, softuri specifice pentru dezvoltarea persoanelor cu MDVI si pentru castigarea deprinderilor necesare in formarea si integrarea lor profesionala.

Astfel, pe baza obiectivelor propuse, au fost organizate intalniri de proiect care au avut ca tema una din cele patru tematici mari legate de formarea profesionala a specialistilor: mediere, activitati de valorizare, formarea deprinderilor sociale si de utilizare a tehnologiilor de acces pentru persoanele cu deficiente multiple si de vedere.

Participantii la proiect au beneficiat de cursuri de formare in domeniul transferului si formarii abilitatilor sociale la persoanele cu deficiente multiple si de vedere, dezvoltarea abilitatilor pre-braille si a independentei, au avut sansa de a vedea si analiza diferite sisteme de mediere pentru facilitarea formarii profesionale si a integrarii profesionale a acestei categorii de persoane pe piata muncii, prin dezvoltarea de parteneriate publice-private, dezvoltarea unor ateliere protejate care sa ofere acestor persoane sansa de a deveni utili si activi la nivelul societatii. Toate acestea au reprezentat modele pentru partenerul din Romania, pentru care acest domeniu este unul nou, de pionierat, care necesita foarte multa munca si care implica dezvoltarea unor noi servicii pentru persoanele cu deficiente multiple si de vedere. De asemenea, pe baza modelului din tarile europene dezvoltate, unul dintre rezultatele majore pe plan national pentru partenerul din Romania este includerea in curriculum pentru elevi cu surdocecitate/deficiente senzoriale multiple, a unor ateliere practice de dezvoltare a abilitatilor de pre-profesionalizare in cadrul disciplinei „Educatie pentru munca”.

Rezultatele obtinute in cadrul proiectului au fost: realizarea unei pagini web a proiectului, realizarea unui DVD cu bune practici in domeniul formarii si integrarii profesionale a persoanelor cu deficiente senzoriale multiple, realizarea de seminarii pe cele patru teme in tarile partenere, realizaream pe plan national, de catre partenerul din Romania, a unui ghid de dezvoltare a abilitatilor de pre-profesionalizare.

Castigul major al acestui proiect este demararea la nivel national a unei campanii de promovare si dezvoltare a unor noi oportunitati de formare profesionala si realizare a unui parteneriat public-privat pe urmatorii cinci ani, pentru largirea paletei de formare profesionala si eventual realizarea unor ateliere protejate in beneficiul persoanelor cu deficiente senzoriale multiple.

CZIKER Roxana Elena, Responsabil proiect, Liceul Special pentru Deficienti de Vedere


ET IN ARCADIA EGO
(SI EU AM FOST IN ARCADIA)

Este vremea bilantului, este vremea cand calatorii isi arata cosurile cu memorii, adevarate bijuterii (vizuale si narative).
In perioada 14 – 18 octombrie am avut sansa de a participa la cursul de formare “Le Grand Tour en Europe: art, paysage, jardins, créativité, innovation” (”Marele tur in Europa: arta, peisaj, gradini, creativitate, inovatie”), prin Programul de Invatare pe Tot Parcursul Vietii, Comenius (www.llp-ro.ro), finantat de Agentia Nationala pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale, (www.anpcdefp.ro).

La origine, Marele Tur era o calatorie de cel putin un an, efectuata de catre tinerii aristocrati din sec. al XVII-lea, cu scopul de a-si perfectiona educatia dupa studii. Astazi este un proiect organizat de Associazzione Laboratorio del Cittadino Onlus, din dorinta de a contribui la pastrarea, valorizarea si difuzarea patrimoniului artistic, cultural, literar si peisagistic al Europei. El se desfasoara in locuri cu potential cultural: Roma, Londra, Lisabona, Paris.
Au participat 12 reprezentanti din cinci tari (Grecia, Danemarca, Germania, Italia si Romania).
Metoda cautare-actiune se bazeaza pe crearea de situatii de invatare centrate pe elev care trebuie sa asocieze cunostintele, sa reflecteze asupra realitatii, sa-si doreasca sa cunoasca.
In prima zi fiecare participant si-a prezentat tara, orasul si traditiile locale, scoala, sistemul de educatie. Ne-am jucat cu petalele, frunzele si tijele florilor, realizand cate un simbol propriu, care a devenit unul singur, Mandala, o corola de minuni, pe care le-am perceput si paradisiac si luciferic, cum ar spune L. Blaga.
Zilele urmatoare au presupus o incursiune in istorie, pictura, literatura, botanica, prin vizitarea unor obiective de renume: Muzeul Luvru, Muzeul Orsay, Muzeul Orangerie, Gradinile Tuileries, Casa Victor Hugo, Places des Vosges, Muzeul Quai Branly si gradinile verticale realizate de Gilles Clement.                                          
Pasii ne-au fost calauziti de reprezentanti ai lumii culturale pariziene (pictori, arhitecti, muzeografi, regizori de teatru). Am invatat ca unele picturi nu se adreseaza doar privirii, ci tuturor simturilor. Un mic ghid-chestionar ne-a permis sa intelegem mai bine evolutia peisajului, sa-l analizam din punct de vedere al culorilor, formelor, perspectivei, luminilor si umbrelor, tehnicilor, curentelor.
Atunci m-am intrebat cum trezim elevilor emotia pentru a intelege frumusetea? Prin cautare-actiune, prin implicarea acestora in activitati desfasurate in afara clasei (teatre, muzee, biblioteci), dar nu oricum, ci cu un caiet de sarcini precise. Acest curs a generat un prim proiect, Cultura te face mai bun, desfasurat in parteneriat cu Biblioteca Judeteana “V. A. Urechia”, deocamdata, si are ca prima activitate Jocul in literatura si pictura. In toate muzeele vizitate am vazut prescolari si scolari, care erau calauziti de catre profesorii lor in receptarea operelor artistice. Completau chestionare, explorau, observau, desenau, invatau jucandu-se. Insa, in prealabil, cadrul didactic realiza o vizita individuala si participa la cateva sesiuni de formare, organizate de muzeul respectiv.
Se abandoneaza astfel invatarea pur disciplinara, creand experiente educative in care elevii asociaza cunostintele, valorifica propriile interese, nevoi.
A fost o calatorie pentru minte si inima, care a trezit in mine entuziasmul de a demara noi proiecte, de a realiza activitati transdisciplinare, de a ma perfectiona continuu. Pluralitatea vocilor a creionat un tablou bogat al realitatii transnationale.

Prof. Catalina Geanina Radu, Colegiul Tehnic “Paul Dimo”, Galati


Valente noi in utilizarea productiilor video si a platformelor educationale in curriculum si nu numai…

De curand m-am intors cu experiente noi dintr-o mobilitate individuala de tip LLP – Comenius.
Cursul pe care l-am parcurs la Berlin in perioada 20-25 octombrie 2013 s-a numit “Video Production and Web 2.0 - New media to support lifelong learning”
(Course Reference DE-2011-1145-003 SESSION ID: 38089)

 Obiectivele vizate au fost:
-Sa informeze profesorii despre felul in care se pot aplica in procesul instructiv-educativ instrumentele video  ale platformei educationale web 2.0;
-Initiere in folosirea diferitelor tehnologii de inregistrare si editare a unui material video sau audio;
-Tehnologii web 2.0 relevante si aplicabile in procesul educational ;
-Idei specifice despre cum productia video web 2.0 poate fi integrata in curriculum  sau alte medii educationale.
Dupa ce aplicatia mea a fost acceptata de catre Agentia Nationala, am parcurs un curs online in care m-am familiarizat cu temele care vor fi studiate acolo.

Am realizat niste materiale care reprezentau un feedback pentru parcurgerea acestui material  online. Tema a constat in  realizarea a doua materiale video despre proiectele educationale derulate la clasa mea si un film despre bucataria traditionala romaneasca ( “A BETTER COMUNICATION BETWEEN TEACHERS AND PUPILS THROUGH EDUCATIONAL PROJECTS AND EXTRACURRICULAR ACTIVITIES”  si  “Romanian cuisine” by Nicoleta Bordei ).
Ambele materiale erau lucrate in Movie maker, unul din programele care urmau sa fie parcurse mai in detaliu, la Berlin.
Programul din Berlin:
Introducerea  despre "Video production I" a cuprins aspecte practice in care am fost pusi in ipostaza de a filma, editata si  incarca fimele realizate pe Youtube.
Tema a fost  video workshop - Proverbe - "Daca aceste ziduri ar vorbi..." am fimat si  uploadat  video materiale despre zidul din Berlin .  Scopul era sa  realizam  o poveste video cu zidul din zona de Est, utilizand  Moviemaker sau  iMovie .
S-a pus accent pe  cunoasterea instrumentelor  web 2 0  si relevanta lor pedagogica, crearea unui  WordPress blog, incarcarea fimelor video din ziua precedenta, initierea in utilizarea blogurilor si  a CMS platforma Joomla, social networks  ca  Facebook, Microblogging services ( Twitter).
Am participat la 6 workshop-uri paralele: introducere in  video editare , video productii, social media, music clip production, animation, stop motion, smartphone movies si  film clips.
Punctul de interes pentru noi a fost  proiectul : "Secret Handover" - "Video production II",  ocazie in care am fost pe rand actori, regizori, scenografi, cameramani.
A fost o aprofundare in video production. Obiectivele au fost folosirea  diverselor  tehnologii  de inregistrare , editare si o analiza detaliata asupra folosirii video camerei , filmarea unor cadre in interiorul institutiei si apoi utilizarea diverselor efecte, titluri, tranzitii si sunete pentru realizarea finala a produsului. 
Am realizat ca astfel de filmulete pot fi folosite la orice disciplina scolara , dar si in proiectele educationale.
Am invatat despre  video portals ( YouTube and Vimeo, channel design, annotations, captions, online editor) , despre  video portals si despre motoarele de cautare  video.
Am vizitat o  scoala din Berlin, am facut echipe mixte cu elevii de aici, realizand o poveste utilizand programul stop motion .
Cel mai important aspect a fost cel legat de aplicarea abilitatilor dobandite aici atat la clasa pe care o conducem , cat si indrumarea colegilor pentru a beneficia la randul lor de experienta noastra.
S-au lansat  idei despre  platformele networking si conexiunea acestora cu proiectele educationale  europene si am discutat impreuna cu ceilalti 12 participanti la curs din alte tari ale Europei  despre  posibilitatile  de  colaborare pe termen lung.

BORDEI NICOLETA – prof. inv. primar – SCOALA GIMNAZIALA NR. 150, SECT. 5, BUCURESTI


PROIECT COMENIUS REGIO - “Abandonul scolar – Cresterea rolului factorilor de decizie in reducerea abandonului scolar”

Coordonatorul acestui proiect este Denizli İl Milli Eğitim Müdürlüğü din Turcia, iar partener este Inspectoratul Scolar Judetean Prahova din Romania. Organizatiile din Turcia care sunt implicate in proiect sunt: Denizli Ataturk Endustri ve Teknik Meslek Lisei si Pamukkale Universitesi Egitim Fakultesi. Din Romania sunt implicate Liceul Tehnologic Maneciu-Ungureni si Asociatia Centrul de Resurse Apollo.
Atat in ​​Romania cat si in Turcia, exista anumite grupuri sociale dezavantajate care sunt izolate si nu se integreaza in comunitate. Ca urmare, copiii nu sunt incurajati suficient pentru a merge la scoala, in scopul de a obtine o educatie si de a beneficia de sansa de a-si face un viitor bun. Acesti copii cu varste cuprinse intre 15 si 18 ani pot ajunge victimele abandonului scolar pe parcursul anilor de invatamant preuniversitar. Ei incep sa lucreze la o varsta foarte frageda sau chiar isi intemeaiaza o familie.
Prin acest proiect ne propunem sa crestem rolul factorilor de decizie in reducerea abandonul scolar. Autoritatile locale joaca un rol important pentru atingerea acestui obiectiv. Acestea trebuie sa colaboreze cu institutiile de invatamant pentru imbunatatirea calitatii vietii grupurilor tinta. Dorim sa atragem elevi din grupuri dezavantajate la scoala, astfel incat acestia sa poata beneficia de o educatie buna. In acest sens, trebuie sa ne sfatuim cu parintii lor si sa-i facem constienti de importanta educatiei pentru copiii lor. Ei trebuie sa inteleaga ca nu sunt singuri  in rezolvarea acestei probleme, deoarece este o problema pentru intreaga comunitate. Astfel, ei se vor simti ca o parte integranta a comunitatii si nu vor mai trai cu impresia ca sunt marginalizati si ca nimanui nu le pasa de ei. Noi trebuie sa lucram alaturi de comunitate pentru a crea o scoala incluziva pentru toti cetatenii. Copiii apartinand grupurilor dezavantajate sunt incurajati nu numai sa vina la scoala, dar si sa participe activ la procesul de invatamant. In scopul de a realiza acest lucru, profesorii trebuie sa gaseasca metode atractive de predare. Elevii beneficiaza de comunicare cu colegii lor din regiunea partenera. Copiii sunt incurajati sa ia parte la ateliere de creatie la scoala, sa faca sport si sa joace diferite jocuri de echipa. Autoritatile locale sunt, de asemenea, implicate in acest proiect, deoarece acestea explica aspectul legal si ofera sfaturi competente pentru grupurile tinta. Se realizeaza brosuri informative pentru familiile cu probleme, dar si pentru ceilalti membri ai comunitatii, cu scopul de a creste gradul de constientizare publica cu privire la acest subiect.
Proiectul incearca sa gaseasca solutii pentru aducerea la scoala a elevilor de varsta liceala, care provin din grupuri sociale dezavantajate. Implicarea factorilor de decizie (profesori, directori, inspectori, parinti, comunitate locala) este definitorie. Prin acest proiect se doreste cresterea gradului de constientizare a comunitatii cu privire la importanta educatiei.
La finalul proiectului, impactul acestuia este asteptat pe trei niveluri:
1. La nivelul elevilor: acestia vor fi mai interesati de scoala, mai activi si mai motivati, vor avea performante mai bune in activitatea scolara, vor participa lai mult la activitati extrascolare, li se va dezvolta capacitatea de lucru in echipa, vor avea o capacitate de comunicare mai buna, vor lega mai usor prietenii, se vor integra mai usor in comunitate, li se va dezvolta sentimentul de solidaritate si le va creste interesul pentru valorile europene
2. La nivelul cadrelor didactice: vor capata noi abilitati de predare, vor invata noi metode pe care le vor aplica in timpul procesului de predare, li se va dezvolta capacitatea de a desfasura lectii in context european prin utilizarea de metode active de predare, vor putea sa aiba noi abordari pedagogice, se vor dezvolta competentele lingvistice si IT, precum si spiritul de lucru intr-o echipa extinsa.
3. La nivelul scolii: se vor desfasura activitati axate pe promovarea dimensiunii europene in educatie, va creste numarul de activitati de promovare a cooperarii europene si educatie interculturala, se va imbunatatii cultura organizationala la nivelul scolii, va creste prestigiul scolii in randul parintilor si a comunitatii locale.
Elevii romani implicati in proiect vor tine legatura prin email cu elevii turci. Ei isi vor dezvolta abilitatile de comunicare prin utilizarea de limbi straine in timpul si dupa incheierea proiectului. Acest proiect va incuraja cooperarea intre partenerii romani si turci intr- un domeniu de interes national si european .
Experienta obtinuta de profesori va fi impartasita colegilor din alte scoli din judet si din tara. Vor fi organizate lectii demonstrative crosscurriculare, ateliere de lucru, intalniri cu comitete ale parintilor din alte scoli, diseminari in cadrul sedintelor cu directorii de unitati de invatamant la nivel judetean.
De-a lungul acestui proiect identitatea nationala a participantilor va deveni mai intensa. Cele doua regiuni (Prahova si Denizli) au cooperat in trecut si vor coopera si in viitor. Ne gandim sa dezvoltam un proiect cu ajutorul fondurilor structurale si sa consolidam aceasta cooperare, inclusiv prin alte scoli din diferite regiuni cu aceeasi problema, aceea de combatere a abandonului scolar.

Profesor Magdalena-Maria Georgescu, Inspector Scolar, Inspectoratul Scolar Judetean Prahova


1

Curs international: TIC TAC in Romania

In perioada 7-13 aprilie 2014 are loc in Romania cursul international de formare TIC TAC. Scopul principal al cursului este sustinerea persoanelor cu experienta in lucrul cu tinerii pentru dezvoltarea competentelor acestora de a organiza si derula proiecte de formare si retele in cadrul noului program Erasmus+, ca masura de sprijin pentru strategia pe termen lung a organizatiei.
Data limita pentru inscrierea ONLINE este 19 ianuarie 2014, iar pentru trimiterea dosarului de candidatura prin posta, cu CONFIRMARE de PRIMIRE, este 20 ianuarie 2014 (data postei).
Detalii: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/1071


Curs international: APPETISER, Turcia

In perioada 5-9 mai 2014 are loc in Turcia cursul international de formare APPETISER. Scopul principal al cursului este oferirea unei prime experiente pozitive internationale tinerilor pentru a-i motiva si a-i incuraja sa participe si sa se implice activ in proiecte finantate prin programul Erasmus+/Tineret in Actiune.
Data limita pentru inscrierea ONLINE este 9 februarie 2014, iar pentru trimiterea dosarului de candidatura prin posta, cu CONFIRMARE de PRIMIRE, este 10 februarie 2014 (data postei).
Detalii: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/1072


Curs international: SOHO, Belgia

In perioada 7-11 mai 2014 are loc in Belgia cursul international de formare SOHO. Scopul principal al cursului este sa imbunatateasca calitatea proiectelor SEV prin dezvoltarea competentelor esentiale ale persoanelor-suport (mentori, coordonatori SEV).
Cursul ofera si informatii actualizate despre oportunitatile din cadrul noului program Erasmus+ (2014-2020).
Data limita pentru inscrierea ONLINE este 9 februarie 2014, iar pentru trimiterea dosarului de candidatura prin posta, cu CONFIRMARE de PRIMIRE, este 10 februarie 2014 (data postei).
Detalii: http://www.tinact.ro/detaliu-calendar/IDevent/1075


1

Promovarea Europass in cadrul evenimentului „Festivalul Sanselor Tale”, editia a XIV-a

Unde: Judetele Teleorman (Casa Corpului Didactic Teleorman si Liceul Teoretic „Marin Preda”, Turnu Magurele) si Dolj (Scoala Gimnaziala „Traian”, Craiova si Liceul Tehnologic Transporturi Cai Ferate, Craiova)
Cand: 18 – 24 noiembrie 2013
De ce:

  • Oferirea de informatii generale despre Portofoliul Europass;
  • Promovarea documentelor Europass ca o oportunitate de acces la cursuri de formare si pe piata europeana a muncii.

Cui: Un numar de 117 elevi, cadre didactice si consilieri educativi
Cine: Promotorii Europass din judetele Teleorman (dna Angela Nicoara de la Casa Corpului Didactic Teleorman) si Dolj (dl Marcel Florescu de la Liceul Tehnologic Transporturi Cai Ferate, Craiova)
Activitati:

  • Prezentarea Portofoliului Europass;
  • Distribuirea de materiale informative;
  • Demonstratie online si consultanta privind crearea CV-ului Europass;
  • Demonstratie online si consultanta privind crearea Pasaportului European al Competentelor.

 


Publicatiile realizate in cadrul retelei europene Eurydice reprezinta o foarte buna sursa de documentare – prin furnizarea de informatii clare, concise, actualizate si bine documentate – pentru toti actorii implicati in proiecte europene.


Citizenship Education in Europe

Incurajarea cetatenilor, in special a tinerilor, sa se implice activ in viata sociala si politica a devenit o prioritate politica atat la nivel national cat si european. Promovarea cetateniei active a devenit un obiectiv principal avut in vedere de toate sistemele de educatie din Europa, identificat de Cadrul strategic pentru cooperare europeana in domeniul educatiei si formarii profesionale, Europa 2020.
Raportul 2012 referitor la Educatia pentru cetatenie in Europa are drept scop captarea modului in care politicile si masurile referitoare la cetatenie au evoluat in ultimii ani, in tarile europene. Pentru acest scop, raportul furnizeaza informatii pe cinci teme principale, si anume: (1) curriculum, organizare si continut; (2) participarea elevilor si a parintilor; (3) cultura scolara si participarea elevilor in societate; (4) evaluare si examinare; (5) sprijin pentru profesori si directori de scoli.
Raportul furnizeaza informatii despre 31 tari membre ale retelei Eurydice, avand drept an de referinta, anul scolar 2010/2011.
Anul publicarii: 2012

Referinte Internet:
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/139EN.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/139FR.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/139RO.pdf

 

Developing Key Competences at School in Europe: Challenges and Opportunities for Policy

In Europa, conceptul de "competente cheie" a castigat in importanta in ultimii ani, atat la nivel de politica cat si la nivelul scolii. Competentele cheie sunt considerate abilitati si atitudini esentiale pentru tinerii europeni, pentru a reusi atat in economia de astazi si societatea moderna, dar si in viata lor personala. Aceste competente cheie sunt definite la nivelul UE si cuprind urmatoarele: (1) capacitatea de a comunica repede si usor in limba materna, (2) abilitatea de a vorbi limbi straine, (3) competentele matematice si competente de baza in stiinta si tehnologii, (4) abilitati digitale, (5) competente sociale si civice, (6) spiritul de initiativa si antreprenoriat, (7) capacitatea de a invata sa inveti, si (8) sensibilizare si exprimare culturala.
Tarile europene au facut progrese semnificative in incorporarea acestor competente-cheie in programele de invatamant la nivel national si in alte documente oficiale, fapt ce demonstreaza angajamentul de a face abilitatile formate tinerilor la scoala mai relevante pentru viata lor si a societatii. Cu toate acestea, raman provocari - in special in ceea ce priveste implementarea in practica a reformelor curriculare.
Raportul subliniaza unele dintre principalele realizari si provocari referitoare la dezvoltarea competentelor cheie in scolile din Europa. Cu exceptia competentelor "a invata sa inveti" si "sensibilizarea si expresia culturala", toate celelate competente sunt luate in considerare. Raportul acopera invatamantul obligatoriu si secundar general din 31 de tari europene (statele membre UE, Croatia, Islanda, Norvegia si Turcia).
Anul de referinta pentru colectarea datelor este anul scolar 2011/2012.
Anul publicarii: 2012

Referinte Internet:
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/145EN.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/145FR.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/145RO.pdf

Entrepreneurship Education at School in Europe. National Strategies, Curricula and Learning Outcomes

Raportul privind Educatia antreprenoriala in scolile din Europa realizat de catre EACEA in colaborare cu Comisia Europeana prin Directoratul General pentru Educatie si Cultura contine atat informatii comparative cat si descrieri nationale pentru 31 de tari europene.
Comisia Europeana este preocupata de mult timp de aspecte privind educatia antreprenoriala. Unul dintre obiectivele cuprinse de cadrul strategic pentru cooperare europeana, educatie si formare Europa 2020, se refera la stimularea creativitatii si inovarii (inclusiv in domeniul antreprenoriatului) la toate nivelurile de educatie si de formare.
Partea comparativa a raportului contine informatii referitoare la: (i) strategii nationale si planuri de actiune pentru incurajarea integrarii educatiei antreprenoriale; (ii) modul in care educatia antreprenoriala este cuprinsa in documente nationale privind educatia si integrarea in Curriculumul national; (iii) rezultate ale invatarii specifice definite pentru educatia antreprenoriala si recomandari practice pentru profesori; (iv) initiative pentru promovarea educatiei antreprenoriale si impactul reformelor, in derulare, privind acest subiect.
Descrierile nationale, cuprinse in partea a doua a raportului, contin referinte si trimiteri catre documentele relevante de politica in domeniul educatiei antreprenoriale. 
Anul publicarii: 2012

Referinte Internet:
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/135EN.pdf

 

Physical Education and Sport at School in Europe

Acest raport Eurydice poate fi considerat ca o prima incercare a Comisiei de a schita stadiul actual al activitatilor de educatie fizica si sport, in scolile din Europa. Concluziile acestuia ar putea conduce la includerea unor actiuni si masuri mai concrete in acest domeniu, in cadrul viitorului Program de lucru al UE pentru Sport si in Programul Erasmus pentru toti.
Acest raport asupra educatiei fizice in scoli a fost realizat de Eurydice, in stransa colaborare cu Directoratul General pentru Educatie si Cultura al Comisiei Europene. Raportul include date si informatii furnizate de 30 de tari care fac parte din reteaua Eurydice avand anul scolar 2011/2012 ca an de referinta.
Raportul furnizeaza informatii pe sapte teme principale, si anume: (1) strategiile nationale si initiativele la scara larga; (2) continutul curricular; (3) timpul de predare recomandat; (4) evaluarea elevilor; (5) profesorii; (6) activitatile fizice extracurriculare si sportul; (7) reforme planificate. In final, raportul este completat cu doua anexe. Prima ofera o trecere in revista cuprinzatoare a strategiilor nationale si a principalelor initiative la scara larga, referitoare la educatia fizica si activitatile fizice in Europa, cu scurte descrieri si trimiteri catre paginile web. Cea de a doua anexa face o prezentare generala a timpului de predare recomandat pentru educatia fizica in invatamantul general obligatoriu cu norma intreaga
Anul publicarii: 2013

Referinte Internet:
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/150EN.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/150FR.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/150RO.pdf

 

Mathematics Education in Europe: Common Challenges and National Policies

Studiul se bazeaza pe o analiza documentara aprofundata a invatamantului matematic, pe concluziile principale ale sondajelor internationale PISA si TIMSS si cuprinde rezultatele unui sondaj pilot Eurydice (SITEP) cu privire la continutul programelor de instruire didactica initiala.
Acest raport Eurydice releva elemente cruciale ale politicilor si practicilor care modeleaza invatamantul matematic in cadrul sistemelor de educatie europene, axandu-se pe reformele curriculelor de matematica, pe metodele de predare si de evaluare, precum si pe formarea cadrelor didactice.
De asemenea, raportul examineaza modul in care statele abordeaza realizarile reduse si cresc motivatia elevilor in ceea ce priveste invatarea matematicii.
Raportul acopera 31 de tari (toate statele membre UE, plus Islanda, Liechtenstein, Norvegia si Turcia) si face referire la anul 2010/2011.

 

Referinte Internet:
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/132EN.pdf http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/132FR.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/132RO.pdf

 

Science Education in Europe: National Policies, Practices and Research

Studiul examineaza organizarea invatamantului stiintific din Europa si ofera o privire de ansamblu asupra politicilor si strategiilor existente, care au ca obiectiv imbunatatirea si incurajarea predarii si invatarii stiintei in prezent.
De asemenea, studiul indica masurile de sprijin disponibile cadrelor didactice si scolilor pentru stimularea motivatiei si interesului elevilor pentru stiinte.
Studiul contine si o analiza documentara a invatamantului stiintific, principalele concluzii rezultate in urma studiilor PISA si TIMSS, precum si rezultatele unui studiu pilot pe tema programelor de educatie didactica initiala.
Prezenta publicatie acopera 31 de tari (toate statele membre UE, plus Islanda, Liechtenstein, Norvegia si Turcia) si face referire la anul 2010/2011.

Referinte Internet:
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/133EN.pdf http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/133FR.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/133RO.pdf

 

 

 

Teaching Reading in Europe: Contexts, Policies and Practices

Prezentul raport exploreaza politicile si practicile menite sa demonstreze ca elevii pot utiliza competent si angajat cunostintele dobandite in urma lecturilor. Studiul are drept scop sa identifice factorii esentiali de impact asupra achizitiei si dezvoltarii abilitatii de a citi si sa treaca in revista situatiile in care politicile nationale sunt corelate cu acesti factori. Prezentul studiu investigheaza fiecare tematica-cheie prin prisma rezultatelor cercetarilor academice, a analizei secundare a datelor provenite din sondajele internationale relevante (PIRLS, PISA si TALIS) si a politicilor si programelor nationale.
Exista o mare varietate de factori care joaca un rol important pentru copii, atunci cand acestia invata sa citeasca. Conform acestui studiu, factorii cei mai importanti au fost organizati in trei categorii interdependente de tematici-cheie: metodele didactice utilizate in predarea citirii (inclusiv masurile intreprinse in abordarea dificultatilor de citire); nivelul de pregatire a cadrelor didactice si competentele de care au nevoie ca sa predea citirea; promovarea lecturii in afara scolii. Lecturarea materialelor in format electronic capata o semnificatie din ce in ce mai mare in lumea moderna si constituie un element transversal care se regaseste in toate cele trei categorii de tematici cheie mentionate mai sus.
Acest studiu are ca an de referinta anul scolar 2009/2010 si acopera toate tarile din Reteaua Eurydice.

Referinte Internet:
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/130EN.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/130FR.pdf http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/130RO.pdf

 .... si multe alte titluri interesante.....

Toate publicatiile pot sa fie accesate si descarcate gratuit, de pe urmatoarele adrese:
http://www.llp-ro.ro
http://www.eurydice.org
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/index_en.php


1
2
... te informeaza:

Stagii de practica la Agentia Europeana a Cailor Ferate

Stagiile la Agentia Europeana a Cailor Ferate sunt organizate de doua ori pe an, fiecare avand o durata intre 3 si 5 luni, cu incepere din martie si octombrie. Programul de stagii se adreseaza tinerilor absolventi, fara a-i exclude pe cei care, in contextual invatarii pe tot parcursul vietii, au obtinut recent o diploma universitara si sunt la inceputul unei noi cariere profesionale. Candidatii sunt cetateni ai celor 28 de state membre ale UE, Islanda, Liechtenstein, Norvegia si Elvetia. Stagiarii vor primi o bursa lunara in valoare de 1.087.40 EUR. Aceasta suma ar putea face obiectul unei indexari pozitive in 2014.

Data limita pentru inscriere este: 31 decembrie 2013

Mai multe informatii:
http://www.era.europa.eu/The-Agency/Jobs/Pages/ERA-Traineeship-2014-.aspx

Stagii de practica la Agentia Europeana pentru Siguranta Maritima (EMSA)

Oferit de Agentia Europeana pentru Siguranta Maritima, programul de stagii urmareste sa ofere stagiarilor experienta de munca in domeniul legislatiei privind siguranta maritima, raspuns la poluarea pe mare si la cooperarea intre statele membre in materie de siguranta pe mare. Programul va permite stagiarilor sa dobandeasca, de asemenea, experienta practica prin activitatea lor si sa isi puna in practica cunostintele dobandite pe parcursul studiilor universitare sau carierei lor profesionale. Stagiile vor incepe pe 1 martie 2014 si se vor incheia pe 31 iulie 2014. Stagiarii vor primi o bursa (grant) lunara in valoare de 924,29 EUR si o alocatie pentru transport.

Data limita: 3 ianuarie 2014 (ora Lisabonei)

Mai multe informatii:
http://91.231.216.7/work/jobs/vacancies/170-positions-available/1903-emsa-traineeship-2014-01.html

Programul de burse Bogliasco

Bursele se acorda, indiferent de nationalitate, persoanelor calificate care desfasoara activitati creative sau munca de cercetare in domeniile: arheologie, arhitectura, literatura clasica, dans, film sau video, istorie, arhitectura peisagistica, literatura, muzica, filosofie, teatru, arte vizuale.
Centrul de studii ii asteapta pe toti cei care desfasoara atat activitati creative, cat si munca de cercetare (cum ar fi istoria artei, muzicologie, critica de film...) in legatura cu dansul, muzica, teatrul. Centrul nu are un spatiu special pentru repetitii pentru cei care doresc sa faca spectacole.

In fiecare an sunt acordate aproximativ 50 de burse. Acestea variaza de la o luna (30-31 de zile) la 33-34 de zile, in functie de originea geografica a candidatului, disciplina si diferite cerinte de planificare ale Fundatiei. Selectia candidatilor se face de 2 ori pe an.
Pe parcursul sederii lor la centru, bursierilor si insotitorilor lor (sot, sotie) li se ofera cazare si li se acopera cheltuielile de subzistenta.

Candidatii trebuie sa demonstreze rezultate deosebite in domeniul pe care il urmeaza, in conformitate cu varsta si experienta pe care o au si sa trimita descrierea proiectelor pe care vor sa le desfasoare la Bogliasco.

Date limita: 15 ianuarie 2014 (pentru semestrul toamna - iarna, cu incepere din septembrie 2014)

Mai multe informatii se gasesc pe site-ul Eurodesk:

http://www.eurodesk.ro/program.php?progid=EU0010000413

Concursul international de scenarii radiofonice 2013

Tinerii intre 18 si 31 de ani, nerezidenti in Marea Britanie, sunt invitati sa scrie o piesa radiofonica de 53 de minute pe orice tema, pentru cel mult sase personaje. Piesa trebuie sa fie scrisa in limba engleza, sa nu mai fi fost publicata sau produsa/transmisa pana acum. Concursul cuprinde doua categorii: una pentru cei la care engleza este prima limba straina si cea de-a doua pentru cei la care engleza este a doua limba straina. Cei doi castigatori din fiecare categorie vor primi fiecare cate 2.000 de lire sterline (GBP) si o calatorie la Londra pentru a participa la inregistrarile pieselor lor in vederea transmisiunii de catre BBC World Service. In editia din acest an se mai acorda un premiu, si anume Premiul Georgi Markov pentru cel mai promitator scenariu. Premiul include un zbor dus-intors la Londra si cazare asigurata pentru doua saptamani. 

Data limita pentru inscriere este: 31 ianuarie 2014, miezul-noptii GMT

Mai multe informatii: http://www.bbc.co.uk/programmes/p0043kb2/profiles/international-p0043kb2

Concurs international de eseuri si dezbateri 2014

Living Rainforest a lansat un concurs de eseuri pentru tinerii din lumea intreaga, cu varste intre 7 si 17 ani, si invatatorii/ profesorii lor pentru a-i incuraja sa isi impartaseasca opiniile despre ce inseamna “viata durabila” (sustainable living) pentru ei, si care sunt masurile pe care considera ei ca trebuie sa le ia tarile lor pentru a atinge acest scop. Elevii din invatamantul primar (7-11 ani) sunt invitati sa trimita un eseu pe tema “Ce inseamna viata durabila pentru tine?” (maximum 400 de cuvinte). Elevii din invatamantul secundar (11-17 ani) trebuie sa isi prezinte ideile pentru o viata durabila si masurile pe care trebuie sa le ia societatile pentru realizarea lor (maximum 600 de cuvinte). Premiile I, II si III se vor acorda in ambele categorii. Castigatorul Marelui Premiu va primi o excursie gratuita pentru a participa la International Schools Debate in Hampstead Norreys, Berkshire, intre 7-10 iulie 2014, impreuna cu un parinte si profesorul-campion.

Data limita pentru inscriere este: 10 februarie 2014

Mai multe informatii: http://www.livingrainforest.org/explore/schools-debate

Pagina oficiala pentru Erasmus+

Comisia Europeana a lansat pagina oficiala pentru Erasmus+, programul Uniunii Europene pentru educatie, formare, tineret si sport (2014-2020). Pagina se adreseaza oricarei persoane interesate de noile oportunitati de studiu si formare in strainatate, dar si celor care isi doresc sa afle informatii despre noul program european.

http://ec.europa.eu/education/erasmus-plus/index_en.htm
Facebook: https://www.facebook.com/EUErasmusPlusProgramme

Portalul ESCO

Lansat de Comisia Europeana, portalul ofera o clasificare europeana multilingva a aptitudinilor/competentelor, calificarilor si ocupatiilor. Obiectivul sau este de a stabili un limbaj comun intre piata muncii si sectorul educatiei si formarii profesionale. ESCO sustine echivalarea simpla a competentelor pentru fiecare nivel de calificare si exprima cerintele pentru fiecare ocupatie intr-o maniera clara, pe intelesul tuturor. ESCO va facilita astfel schimbul de informatii intre diversii actori ai pietei, atat la nivel national, cat si transfrontalier. De asemenea, noul cadru inlesneste identificarea abilitatilor transferabile, a noilor nevoi de competente si a diferentelor dintre competentele actuale si cele necesare. Portalul permite alinierea sistemelor de educatie/formare din toate statele membre UE, fiind menita, in definitiv, sa usureze tranzitia de la scoala la viata activa si sa incurajeze mobilitatea pe piata muncii.

https://ec.europa.eu/esco

Parlamentul European – site-ul dedicat alegerilor 2014

Site-ul Parlamentului European dedicat alegerilor parlamentare este acum online! Aici vei gasi toate informatiile referitoare la alegerile din 22-25 mai 2014 pentru Parlamentul European.

Site-ul include o sectiune de stiri, informatii despre statele membre si partidele politice europene care vor participa la alegeri si informatii pentru jurnalisti.

Mai multe informatii: www.alegeri2014.eu/ro

Pentru informatii despre multe alte oportunitati europene, va recomandam sa vizitati site-ul Eurodesk sau sa va inscrieti pe grupul nostru de informare, eurodesk_info.

Primiti acest mesaj deoarece sunteti abonat(a) la AvertiMAIL - buletinul informativ lunar al Agentiei Nationale pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale.

Va rugam sa utilizati urmatoarele modalitati de abonare:
     - daca doriti sa va abonati cu o adresa de yahoo, folositi http://groups.yahoo.com/group/avertimail_anpcdefp/
     - pentru orice alte tipuri de adrese de mail, folositi formularul existent pe http://www.anpcdefp.ro/avertimail.php

Daca aveti proiecte interesante si doriti sa publicati in Avertimail articole despre acestea, daca aveti sugestii si comentarii sau daca doriti doar sa ne scrieti, va rugam sa folositi adresa feedback.avertimail@anpcdefp.ro

Daca doriti sa nu mai primiti aceasta publicatie, va rugam sa trimiteti un mesaj cu subiectul Dezabonare la adresa unregistered@anpcdefp.ro